Riverside - ID.ENTITY (2023)

Polen
Label: Inside Out

1. Friend or Foe? (7:29)
  2. Landmine Blast (4:50)
  3. Big Tech Brother (7:24)
  4. Post-Truth (5:37)
  5. The Place Where I Belong (13:16)
  6. I'm Done with You (5:52)
  7. Self-Aware (8:43)
  8. Age of Anger [Instrumental] * (11:56)
  9. Together Again [Instrumental] * (6:29)
  10. Friend or Foe? [Single Edit] * (5:59)
  11. Self-Aware [Single Edit] * (5:29)
Ayreonfreak schreef:
Grappig...

Word ik te oud?

Nee hoor, waarschijnlijk is dit gewoon je dag niet

avatar van Alicia
symforock schreef:
Lekker album hoor ! De dag na de release gekocht bij mij favoriete platenzaakje in Hengelo. (niet om reclame te maken maar het heeft iets met spinazie te maken ). Anyway de Cd was uitverkocht dus maar blind de luxe edition gekocht en absoluut geen spijt van. De blu-ray is netjes verzorgd en de DTS-HD mix in 5.1 klinkt nice. Wel fijn dat er ook weer wat vrolijke nootjes te horen zijn.

Zeker een mooie uitgave! En een schitterend geluid ook!

avatar van ProGNerD
Ayreonfreak schreef:
Grappig...

Ik weet nog dat ik verhitte discussies hier op MuMe heb gevoerd over hoe goed Riverside wel niet was, absoluut geen metalen Pink Floyd kloon was en dat ik als een waakzame herdershond over zijn favoriete speeltje waakte...

Nu heb ik alleen Friend or Foe? gehoord en daarna absoluut geen aandrang gehad de rest te luisteren.

Word ik te oud?

Nee hoor, maar het is doodzonde te stoppen na het 1e nummer. Zoals ik hierboven al schreef is dit een beetje een atypische opener voor Riverside in het algemeen en het album in het bijzonder. Maar zoals je bijv. in de Prog Report interview podcast (zie mijn link op pagina 1) kunt horen is dit een weloverwogen en bewuste keuze van Mariusz geweest. Grappig trouwens dat ik Friend or Foe juist wel een van de hoogtepunten vind

(En oh ja, ik heb zelf Abraham net gezien afgelopen jaar en dat is geen enkele belemmering kan ik je vertellen, hoor... )

avatar van Clownvis
Ook inmiddels in mijn bezit en meerder keren gedraaid. Deze klinkt stukken beter dan de wat sombere voorganger Wasteland welke ik bijna nooit meer draai. Sterker nog, dit vind ik zelfs een van de betere uit de gehele Riverside collectie met hoogtepunt het lange "The Place Where I Belong" maar de rest is ook genietbaar. Ik ga met Alicia mee en geef deze 5 sterren.

Oh ja, kennelijk moet ik Katatonia eens gaan beluisteren, schijnt wel wat te zijn

avatar van ABDrums
Clownvis schreef:
Ik ga met Alicia mee en geef deze 5 sterren.

Je bent vergeten sterren uit te delen.

avatar van Clownvis
Oeps, dat schiet niet op natuurlijk.

avatar van cageman
Waar Alicia altijd zulke prachtig mooie verwoordingen gebruikt voor het recenseren van een album, kan ik alleen maar zeggen: wat een tijd geleden dat ik zo heb genoten van een nieuw album als deze…

avatar van lennert
Zo'n band waarvan meerdere mensen me al eerder verteld hebben dat ik het goed zou moeten vinden en waar ik nu pas bij instap. Tof! Ik had van tevoren verwacht dat het iets meer naar metal zou neigen, maar ben eigenlijk wel blij dat dit niet zo is. Doet me in dat opzicht eerder aan een iets technischere Marillion denken, helemaal door het sfeervolle basspel. Erg fijn, heb ook maar meteen Shrine Of New Generation Slaves en Love, Fear and the Timemachine aangeschaft. Zal binnen een maand de rest ook wel hebben.

avatar van Leptop
Ik ben ook een late instapper. Geen spijt van gehad. Ben ook fan geworden van Lunatic Soul, het soloproject van Mariusz Duda.

avatar van Aproxis
Ik moet nog steeds wennen aan een aantal nummers. Kwaliteit zit er sowieso in, maar het melancholische wat mij altijd zo aanstaat is voor een groot deel verdwenen. Ik betrap me er wel op dat ik veel meer zin krijg om te dansen. Of dat in mijn geval iets positiefs is, althans iets positiefs voor mn medemens, is dan de vraag

avatar van legian
Ik betrap mijzelf erop dat ik regelmatig moet denken aan het recente werk van Steven Wilson. Niet een vergelijking die ik nu graag zou willen maken trouwens. Het betrekt zich gelukkig voornamelijk tot de tekstuele kunsten die hier voor mijn gevoel wel erg simpeltjes zijn.

Muzikaal is het gelukkig een waar feest geworden. De plaat verveeld in dat opzicht dan ook geen moment en bied veel herkenning als vernieuwing. De sterkste momenten bevinden zich voor mij echter op de bonus cd. Met die instrumentale nummers leveren ze hier voor mij de beste momenten van het album.

Na Wasteland is dit een aardige 180° draai geworden, maar ik mis toch wel weer de sfeer die SONGS en Love hadden. Age of Anger brengt dat gelukkig een beetje terug, maar over de gehele linie wordt dat wel een beetje gemist.

Uiteindelijk luister ik hier wel met flink plezier naar.

Ik ken de band Riverside niet. De moeite genomen naar dit album te luisteren. Een wat zoete stem . Muzikaal dan weer symphonisch dan weer bombastisch. Bijtijds wat onheilspellend....Bij de rustige delen neigt de zangpartij enigszins naar die van Jan Vandecasteele ( ex Kartasan)

Al met al nog geen sterren

Ik zal hun eerdere werk er ook eens bijpakken....

avatar van KKOPPI
Het klinkt goed maar persoonlijk heb ik niet zo veel met bands die te veel klinken als een kopie van iets wat uit GB of USA zou komen.

avatar van Leptop
Dus.... bands uit USA en GB hebben een heeeel herkenbaar geluid? En Riverside lijkt daarop?

avatar van Alicia
Als je goed luistert kun je zelfs invloeden uit de Oost-Europese (volks)muziek horen. De 'Lunatic Soul momentjes'! In de solo projecten van Mariusz Duda is die invloed nog nadrukkelijker aanwezig. En deze invloeden hoor ik toch niet zo heel vaak in de muziek uit de VS of het Verenigd Koninkrijk.

avatar van Aproxis
KKOPPI schreef:

Misschien kun je uitleggen wat je bedoelt? Dit is namelijk net zo random als roepen dat je niet van eieren houdt omdat die ook zitten in Mayonaise.

Bovendien staat jouw top 10 vol met muziek uit Amerika en Engeland. Had je gewenst dat hij in het Pools zou zingen of met een heel zwaar Oost-Europees accent?

Leptop schreef:

Ja, dat beseft ieder kind.

Aproxis schreef:

De Amerikaanse/Engelse sound is gewoon een verzameling van Britpop, 80s invloeden, niks mis mee als bands uit totaal andere gebieden daarmee aan de haal gaan maar authentiek vind ik het dan niet.

Het geeft me een beetje een Di-Rect gevoel.