Belle and Sebastian - Late Developers (2023)

Label: Matador

1. Juliet Naked (3:22)
  2. Give a Little Time (3:23)
  3. When We Were Very Young (3:52)
  4. Will I Tell You a Secret (2:15)
  5. So in the Moment (3:23)
  6. The Evening Star (4:25)
  7. When You're Not with Me (4:42)
  8. I Don't Know What You See in Me (3:39)
  9. Do You Follow (4:19)
  10. When the Cynics Stare Back from the Wall (4:21)
  11. Late Developers (4:20)
avatar van Molemen25!
Leuk! Slechts 5 dagen van tevoren aangekondigd deze plaat. Ben benieuwd wat er nog meer uit de bit of previous sessies is gekomen. Hopelijk niet al teveel b keuzes.

avatar van thetinderstick
Verassend! Uit dezelfde sessies als A Bit of Previous inderdaad. Nu was dat naar mijn idee geen hoogvlieger, dus dan ben ik al snel geneigd om te denken dat deze Late Developers dat ´dus´ ook niet zal zijn. Maar wie weet, een paar pareltjes zou al mooi meegenomen zijn, want blijkbaar is dit de laatste B&S plaat die we voorlopig kunnen verwachten.

'I Don't Know What You See In Me' klinkt in ieder geval heel anders dan A Bit of Previous, een dik 80's sausje zoals ik bij B&S niet eerder gehoord heb. Ben er nog niet kapot van.

avatar van Kaaasgaaf
Zin hierin! Hopelijk is-ie wat eenvormiger dan z’n voorganger, waarvan ik bijna elk nummer te gek vind (en dat als geheel een stuk sterker is dan de paar albums ervoor) maar dat als geheel als een wat rommelige mixtape voelde. Wat natuurlijk ook zo z’n charme zou kunnen hebben, maar toch niet helemaal werkte voor mij.

Dat is nog eens een verrassing. Het kan anno nu nog blijkbaar: iets geheim houden en dan binnen enkele dagen een nieuw album kant en klaar uitbrengen. Zelfs de cd's en lp's liggen morgen gewoon in de winkel.

En is het wat?

Ach, het is Belle and Sebastian volgens het boekje eigenlijk. En dan vooral de laatste boekjes.

De verrassing is er al lang niet meer, de ontroering ook niet. Maar het zijn gewoon fijne indie-popliedjes. Niks meer of minder.

Beter of slechter dan de voorganger? Geen van beiden.

Ik ben blij met weer zo'n ouderwetse B&S hoes, dus extra fijn op vinyl dit weekend en verder zie ik dit als een leuke aanvulling op al het bestaande van de band, maar heel erg opgewonden kan ik er niet meer van raken. Dat is niet erg. Dan ben ik al blij genoeg met degelijk werk.

avatar van AstroStart
Dit album bevalt me heel erg goed, al is het nog steeds een beetje een 'mixtape', maar dat komt vooral door de verschillende stijlen/zangers. Hoe dan ook: het is een bonte verzameling geworden en voor iedere fan staat er wel wat op. Een nummer als 'Talk To Me, Talk To Me' van het vorige album vond ik briljant (een van de grootste B&S-oorwurmen) en op dit album staan gelukkig meer speelse nummers in die categorie en een paar hele fijne Sarah Martin-nummers (When You're Not With Me & Do You Follow). Ik hoor haar graag. 'When the Cynics Stare Back from the Wall' is mijn inziens één van de beste B&S-nummers van de afgelopen jaren. Echt weer peak 90's.

Alleen Juliet Naked en Will I Tell You A Secret doen me na een paar luisterbeurten niet zoveel.

avatar van davevr
Ik vind dit echt mooi. Tell you a Secret is de Belle and Sebastian die ik graag hoor

avatar van Mausie
Mausie (crew)
De leadsingle is wel wennen moet ik zeggen, weet nog niet goed of ik het aanstekelijk of vreselijk vind maar ik lees dat het absoluut geen graadmeter voor het album is. Een album lang deze sound zou ik ook niet trekken.

avatar van Kaaasgaaf
Ik weet niet zo goed met wat ik met I Don't Know What You See in Me aanmoet. B&S hebben natuurlijk wel vaker zich gebogen over corny klanken en deze millenniumpoppastiche is weer tot de puntjes uitgevoerd, maar het lijkt mij typisch zo'n track die de eerste paar draaibeurten lekker geinig is en dan steeds meer een obstakel gaat vormen voor de plaatbeleving als geheel. Maar wie weet vergis ik me, en zal het nog op z'n plekkie gaan vallen. Mijn belangrijkste bezwaar tegen B&S sinds The Life Pursuit is sowieso de consistentie. Ook als ik bijna elk nummer meer dan goed vind (wat met hun vorige het geval was en met deze weer) wil het geheel voor mij maar nooit echt beklijven, terwijl hun oude platen juist stuk voor stuk zo enorm op zichzelf staan. Maar dat gezegd hebbende, is een groot deel van deze nummers wel weer van aanstekelijk hoog niveau. Vertrouwd klassiek, ('typisch B&S' kan je regelmatig vaststellen, al zijn ze met de jaren een steeds breder pallet gaan bestrijken) maar met genoeg onderscheidende elementen om het fris en onderscheidend te houden. En met misschien ook wel hun mooiste hoes in lange tijd.

thetinderstick schreef:
want blijkbaar is dit de laatste B&S plaat die we voorlopig kunnen verwachten.

Is dat zo, hebben ze dat zo aangekondigd?
Is het vanwege de redenen waarom ze ook hun tour gecanceld hebben?

avatar van thetinderstick
Kaaasgaaf schreef:

Is dat zo, hebben ze dat zo aangekondigd?
Is het vanwege de redenen waarom ze ook hun tour gecanceld hebben?

Las ik in dit interview
Belle and Sebastian: Surprise New Album, Band Hiatus Might Be Next – Rolling Stone - rollingstone.com

avatar van Kaaasgaaf

Oké, laten we hopen dat deze break ze goed doet. En ze terugkomen met albums waarop ze niet zo nodig steeds hun brede smaak en vaardigheden hoeven te etaleren, maar die datgene wat deze band zo uniek maakt weer op de voorgrond stellen. Want afgaande op de beste nummers van de laatste paar platen, hebben ze echt nog wel minstens één album in zich dat geniaal is van begin tot eind.

Eigenlijk toch geweldig. Normaal komt tegenwoordig een album uit en dan moet je soms nog weken of zelfs maanden wachten op de vinyl release. Maar nu? Maandag aangekondigd en vrijdag overal in de winkels.

Artwork ziet er prachtig uit zoals vanouds bij de band. Het kan dus allemaal wel!

avatar van EttaJamesBrown
Ik vond in ieder geval Juliet Naked een leuk boek. Niet dat dat er wat toe doet, though

avatar van WoNa
Het klinkt aardig hoor, daar zeker niet van, maar het is wel erg eendimensionaal en soms ronduit slaapverwekkend. Er is gewoon bijna niet een uitschieter. Ik heb de indruk dat het eigenlijk op is, maar wat moet je anders als muzikant? Geen onvoldoende omdat de band altijd sympathiek klinkt. Maar dit is geen, hoe heet het drieluik ook al weer?. Dat was wel een echt hoogtepunt.

avatar van EttaJamesBrown
Your Cover's Blown [Miaoux Miaoux Remix], WoNa?

avatar van Jivesand
De melancholieke, eerlijke pop albums van weleer waren wat mij betreft het beste in het genre. Vanaf Waitress vindt er een verandering plaats in de sound en daarmee ook de songs. Ieder album wordt het een beetje minder. Gelukkig zijn er altijd wel een paar uitschieters naar boven, maar overall is een album zoals dit toch wel een beetje te kinderlijk en bubblegum. Jammer, want bij iedere release hoop ik weer op een nieuw album zoals Sinister of Arab strap.

Jivesand schreef:

Ik beschouw het B&S-oeuvre altijd een beetje als bestaand uit drie fasen:

1) Tigermilk t/m Fold Your Hands ('96 - '00): Uiteraard inclusief alle EP's etcetera, gewoon elke noot en elke zin van een eenzaam hoog niveau. Precies wat je zegt dus.
2) Waitress t/m Write About Love ('03 - '10): Zoals je aangeeft nogal een verandering in sound. En ook al raakt het mij persoonlijk een stuk minder, is deze periode toch minstens zo consistent als de vorige.
3) Peacetime t/m nu... ('15 - ?): Zeer wisselvallig, elke plaat kent wel een paar uitschieters die een van de twee vorige perioden in herinnering roepen, en soms komt er ook een heel goed meer op zichzelf staand nummer voorbij, maar het lijkt alsof de band nogal doorslaat in hun streven hun veelzijdigheid te laten horen (met op elke plaat wel een of twee nummers waarmee ze auditie voor het Songfestival lijken te doen; stuur ze in godsnaam dan maar een keer daarheen, wie weet houdt het dan een keer op), en de albums zitten vooral zo schijnbaar willekeurig in elkaar, vol rare ongemakkelijke overgangen.

Het is superzonde, want bijvoorbeeld een 'Cat with the Cream' van Peace Time, 'Unnecessary Drama' van Previous (of het als bonustrack uitgebrachte titelnummer van die plaat), 'When We Were Very Young' van deze en ook best een aantal tracks van die Human Problems-reeks, laten horen dat ze nog steeds songs kunnen schrijven van het niveau van die eerste twee periodes.

Ook vind ik na een periode van gemaakte zoetsappigheid de teksten weer wat sterker worden, de bitterheid sluipt er een beetje in terug (nu vanuit midlifecrisisperspectief) en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Ik ben dus overwegend positief hoor. Sterker nog: op dit album staan wat mij betreft aanzienlijk meer goede dan slechte nummers, maar die paar mindere tracks (met de single als duidelijk dieptepunt) verpesten toch wel erg het geheel. Zo frustrerend, dat ik wel kan verlangen naar een plaat die dan maar van begin tot eind volkomen k*t is. Dan viel het simpel te negeren. Maar natuurlijk is dat onzin: elk goed nummer in de wereld is toch weer mooi meegenomen.

Nou ja, wie weet betekent het nieuws dat ze een breakie nemen, dat er ooit een vierde periode komt. Benieuwd wat dat dan brengen zal.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Belle And Sebastian - Late Developers - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Belle And Sebastian - Late Developers
Belle And Sebastian heeft in de coronajaren noodgedwongen veel tijd in de studio doorgebracht, wat nog geen jaar na A Bit Of Previous alweer een nieuw en wederom prima album oplevert van de Schotse band

Het niveau van haar beste albums gaat Belle And Sebastian waarschijnlijk niet meer halen, maar zolang de Schotse band albums van het niveau van het deze week verschenen Late Developers maakt valt er echt niets te klagen. Ook op haar nieuwe album grossiert de band immers weer in onweerstaanbaar lekkere en ook nog eens bijzonder knappe popliedjes. Het zijn popliedjes waarvan je de zomer in je bol krijgt, maar het zijn ook popliedjes die stuk voor stuk een andere weg in slaan, zonder het unieke Belle And Sebastian stempel te verliezen. Late Developers is ruim veertig minuten precies wat je van de Schotse band verwacht en daar is helemaal niets mis mee. Heerlijk.

De Schotse band Belle And Sebastian was na 2010 lange tijd niet al te productief meer, maar de afgelopen jaren brengt de band uit Glasgow weer flink wat nieuwe muziek uit. Ik heb absoluut perioden gehad waarin ik wat Belle And Sebastian moe begon te worden, zeker wanneer de band niet meer in de buurt kwam van topalbums als If You're Feeling Sinister uit 1996, The Boy With The Arab Strap uit 1998 en Dear Catastrophe Waitress uit 2003, maar de afgelopen jaren steekt de band in een prima vorm.

Die goede vorm etaleerde Belle And Sebastian minder dan een jaar geleden nog op het verrassend goede A Bit Of Previous, dat nu, bijna uit het niets, wordt gevolgd door Late Developers, dat pas een week geleden werd aangekondigd en nu al is verschenen. De hervonden productiviteit van de band heeft alles te maken met de coronapandemie, die de band veroordeelde tot heel veel studiotijd.

De elf songs op Late Developers komen uit de studiosessies die vorig jaar ook A Bit Of Previous opleverden en deels gaat het om songs die de band al jaren vele jaren eerder schreef. Toch voelt het album gelukkig niet aan als een verzameling restjes, want net als op het vorige album ligt het niveau behoorlijk hoog, al blijven de hierboven genoemde klassiekers ook dit keer buiten bereik van de band.

A Bit Of Previous omschreef ik vorig jaar als een album dat deed uitzien naar een lange, warme en zorgeloze zomer en dat is een omschrijving die ook prima is te gebruiken voor Late Developers. Ook op haar nieuwe album schudt de Schotse band de perfecte popliedjes weer uit de mouw en het zijn popliedjes die rijkelijk zijn voorzien van zonnestralen. Het zijn zoals gewoonlijk mooi en vaak rijk gearrangeerde songs, met zowel een zoete als een bittere ondertoon.

Stuart Murdoch neemt ook dit keer de meeste leadvocalen voor zijn rekening, maar gelukkig laat hij de zang ook heel af en toe aan Sarah Martin. Net als op het vorige album varieert Belle And Sebastian niet meer zoveel met de vocalen, maar verwerkt de band wel invloeden uit meerdere genres in haar muziek. Ook Late Developers bevat een aantal tracks met rijk georkestreerde chamber pop, maar de band uit Glasgow kan ook uit de voeten met elektronischer ingekleurde songs, met eigentijds klinkende popsongs of met verrassend soulvolle songs.

Late Developers is verder een album zonder (grote) verrassingen. Een album zonder (grote) verrassingen klinkt misschien niet heel positief, maar met een Belle And Sebastian album zonder (grote) verrassingen is wat mij betreft niets mis. Ruim veertig minuten lang vermaakt de Schotse band met in kwalitatief opzicht uitstekende popliedjes en het zijn popliedjes zoals alleen Belle And Sebastian die kan maken.

Het klinkt allemaal bijzonder lekker en aanstekelijk, maar ondertussen zitten de songs van de Schotse band knap in elkaar, waardoor je toch op het puntje van de stoel blijft zitten bij beluistering van dit album. In recente interviews heeft Stuart Murdoch aangegeven dat het de komende jaren wat rustiger zal zijn wanneer het gaat om nieuwe Belle And Sebastian albums, maar zolang de band uit Glasgow albums maakt van het niveau van A Bit Of Previous vorig jaar of Late Developers dit jaar, mag Belle And Sebastian wat mij betreft blijven strooien met albums. Erwin Zijleman

Mausie schreef:

Wat een dramatisch nummer is dat zeg. Imagine Dragons is ineens niet ver weg meer.

avatar van Cor
Cor
Een slagje minder puntig en dwingen dan voorganger 'A Bit Of Previous', maar er valt nog genoeg te genieten op deze gevarieerde popplaat van Belle & Sebastian. Iets minder instant meezinggehalte, maar ze kunnen nog steeds een lekker popplaatje wegzetten hoor.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prettige plezierige plaat die vooral met de eerste nummers erg gaaf klinkt.

Dim
Vertrouwd geluid, catchy, altijd fijn gezongen. Belle and Sebastian is zo'n band die er zelfs mee wegkomt wanneer het op Kinderen voor Kinderen lijkt (ja, die associatie had ik toen ik net op de fiets naar dit album aan het luisteren was, weet alleen niet meer bij welk nummer).

In geen enkel opzicht vernieuwend of verrassend, maar toch een behoorlijke plaat weer. Lieflijk, luisterbaar, lekker. 3,5 ster