De Toegift - De Toegift (2023)

Label: Snowstar

1. De Toegift (2:47)
  2. Zo Waren de Dagen (3:21)
  3. Nollestrand (5:27)
  4. De Woonwijk (3:31)
  5. Licht Als Stof (3:42)
  6. Alles Is Gemaakt (3:32)
  7. Meer Dan Ooit (2:59)
  8. Ze Zwaait (5:27)
  9. Soms (4:14)
  10. De Toegift [Reprise] (3:55)

avatar van johan de witt
Fijne sferische muziek
Nog nooit van gehoord, benieuwd naar het album.

avatar van luigifort
Doet me wel een beetje aan The Avonden denken ergens...

avatar van johan de witt
Ja dat is wat meer bondig en uptempo, dit wat meer uitgestrekt. Geeft mij ook meer een lente- of zomergevoel. Fijne ontdekking!

avatar van El Ninjo
Veelbelovende nieuwe band van Maxim Ventulé uit Vlissingen, hiervoor zat hij in Little Symphonies waarmee hij nog engelstalige muziek maakte.

Gelukkig heeft Zeeland meer dan te bieden dan Bløf en Racoon.

El Ninjo schreef:
Bløf en Racoon.

avatar van Gretz

Zeker, prachtige muziek! Vorig jaar ontdekt omdat een vriendin meespeelt met de band als violiste

Ineeeee?

avatar van VladTheImpaler
Hier kijk ik echt heeeel erg naar uit. Al zijn eigenlijk alle nummers al wel uitgebracht als single of onderdeel van een EP. Alleen het nummer "De Toegift" is nog niet bekend. Maar alle nummers bij elkaar op een plaat is ook wel zo makkelijk en fijn.

De Toegift is toch een beetje alsof Spinvis stiekem richting de jazz kant opschuift. De ene keer duikt er een prachtige saxofoon op, de andere keer weer een piano. De muziek van De Toegift zit vol prachtige details en ondertussen ademt het vooral rust. Met mij hebben ze er zeker een fan bij.

avatar van Gretz
Nummer 1 in de 3voor12 Top 25 van Noorderslag

Erg benieuwd naar Natte Visstick en Gladde Paling

Het nieuwe jaar is nog geen maand oud en de Nederlandse artiesten bevolken mijn lijstje al behoorlijk: Kovacs, Naaz en Solomon hebben prima albums afgeleverd en Roosbeef en Véras worden in eigen taal nu aangevuld met De Toegift.

Ondanks dat het er niet op lijkt krijg ik er een beetje het gevoel bij welke ook The Serenes me geven. Misschien de Zeeuwse en Friese rust?! Het 'natuurlijke gevoel' dat je er bij krijgt?

Ik weet het niet. Ik weet wel dat dit een fraai album is dat terecht de lof verdient die het momenteel krijgt.

avatar van Chameleon Day
Beetje als een Spinvis die wel kan zingen, nou ja, een stuk beter. Krijg op momenten ook een Elbow-gevoel. Fijn album, maar niet helemaal geslaagd. Bij ‘Alles Is Gemaakt’ frons ik mijn wenkbrauwen toch wel lichtjes.

avatar van dreamtheater06
Hier gaat mijn grote spinvis hart inderdaad wel hard van kloppen. Wat een prachtig setje nummers, gedrenkt in nostalgie en mooie instrumentatie. Een favoriet nummer verandert iedere luisterbeurt opnieuw.

avatar van VladTheImpaler
Ik verhoog gewoon nog lekker. Een van de fijnste Nederlandse platen die ik in tijden heb gehoord. Het voelt als een warme deken op een koude winterdag, heerlijk.

avatar van overmars89
aERodynamIC schreef:

En dan ook nog albums van Gotu Jim, Sticks & Sef die op het minst noemenswaardig zijn.

avatar van nikon42
Wàt een sfeer...., een mengelmoes van spinvis ( de liedjes ) en broeder dieleman ( de sfeer/ nostalgie ). Perfecte muziek voor mij.

avatar van blur8
Was vrijdag op de V11 in Rotterdam bij bijzonder geslaagd concert van deze band zonder naam. maar met verfijnde artistieke NederPop, extra ingekleurd met Violiste en dwarsfluit.
Live nog intenser gebracht dan vanuit de studio.
Wat me vooral opviel: was dat de zeer persoonlijke teksten van zanger Maxim veel Zeeuwse inspiratie bevatten, en tegelijk avontuurlijk genoeg zijn om eigen invulling aan te kunnen geven. Tekst en muziek vullen elkaar perfect aan (met subtiele Jazz invloeden) en dat maakt dan weer dat ze echt beluister waardig zijn en nooit irritatie opwekken of striuikelen over platgetrapte tegeltje wijsheden.

avatar van vinylbeleving
Wat is Nollestrand toch een ongelooflijk lief nummer.
Het gebeurt niet zo snel meer dat studio muziek mij raakt, maar naar Nollestrand luisteren met de tekst erbij, geeft mij toch telkens wat waterige ogen. Enkel Alles is Gemaakt doet het niet zo voor mij. Voor de rest echt een pareltje dit debuut.

In Mei ga ik ze zien in Leiden

luigifort schreef:
In Mei ga ik ze zien in Leiden

#jaloers

7,50€ and you could be there

luigifort schreef:
7,50€ and you could be there

Das geen geld. Maar wacht toch liever tot ze iets dichterbij spelen. Zie dat ik ze net gemist heb in Tivoli. Jammer, want dat is op steenworp afstand van mijn huis.

avatar van blur8
Het muziekjaar 2023 overziend is DeToegift DE ontdekking gebleken.
Live nog subtieler en intenser.
Bij laatste concerten werden al nieuwe nummers gepresenteerd van album #2.
Word dus vervolgt.

avatar van dreamtheater06
blur8 schreef:
Het muziekjaar 2023 overziend is DeToegift DE ontdekking gebleken.
Live nog subtieler en intenser.
Bij laatste concerten werden al nieuwe nummers gepresenteerd van album #2.
Word dus vervolgt.

Dat kun je wel zeggen ja. Heeft met het hele jaar nog niet los gelaten en zonder meer mijn album/band/nummer (de woonwijk) van 2023. Nieuwe nummers afgelopen zaterdag smaakten naar meer. Blijkbaar duiken ze begin volgend jaar weer de studio in