Eén van de beste metal-albums van de nog jonge eenentwintigste eeuw draagt de naam 'Colors'.
Ik heb geen flauw idee hoe ik deze plaat onder woorden zou moeten brengen. Deze quote van bassist Dan Briggs geeft in ieder geval een indicatie van de houding van de band jegens Colors:
“We were writing a musically conceptual, no rules, nothing-left-on-the-table record. We weren’t only going to write a record, we were going to live in it; eat, sleep and breathe it. We were going to push ourselves and no one was going to hear from us until we’d brought the album full circle and delivered it as a complete piece.”
De muzikale inventiviteit die de heren tentoonspreiden is ongekend. Werkelijk alle uithoeken van het muzikale spectrum worden verkend. Wat dat betreft is de titel 'Colors' zeker op zijn plaats. De manier waarop de death metal en de metalcore dienen als kapstok voor de muzikale uitstapjes die aan bod komen is grandioos uitgewerkt en tot op de dag van vandaag ongeëvenaard.
Ik heb nog nooit zo veel muzikale stijlen bij elkaar gehoord op één album waarbij het daarnaast als een coherent geheel aanvoelt en er geen geforceerde krachtpatserij aan de pas komt ('kijk eens hoeveel stijlen wij kunnen spelen'). Voor de rits aan stijlen die hier voor de dag komen refereer ik daarbij graag aan het bericht van
Don Cappuccino.
De muzikale trip waarop Between The Buried And Me je op trakteert is buitenaarts. De flow van het album is ongeëvenaard, waarbij moeiteloos wordt afgewisseld tussen betoverende basslijnen, grandioze gitaarpassages en complexe, dynamische drums.
Zelfs na zoveel jaren blijft Colors spannend, verrassend, inventief, ontroerend, bruut, emotioneel en bovenal creatief. Between The Buried And Me zal dit creatieve hoogtepunt naar mijn mening nooit meer kunnen overtreffen (alhoewel The Parallax II en Colors II akelig dichtbij komen) en leveren met deze Colors een album af dat hen vestigt naast de andere legendes in het Metalwalhalla.