menu

De Site / Gebruikers / De Gum reviewt

zoeken in:
avatar van The Eraser
Rudi S schreef:
Mooi, bedankt voor de review.
Dit is een echte favoriet uit mijn jeugd, ik heb ´m dan ook op ***** staan.


Jij bedankt om dit album te tippen! Deze groep verdient eigenlijk wel wat meer aandacht op Musicmeter.

avatar van The Eraser

(afbeelding)
Hüsker Dü - Zen Arcade (niels94)

Zen Arcade is een album dat volgestouwd is met twintig korte, rauwe en explosieve punknummers. Zingen kan frontman Bob Mould niet, maar dat deert echter helemaal niet. Het drietal slaagt erin om haar onbevangen energie in te kapselen in puntige en bij momenten zelfs verbazend poppy songs. 'What's Going On' en zeker 'Turn On The News' zijn stevige brokken onversneden catchyness en de zanglijnen op 'Chartered Trips' doen zelfs denken aan de vocalen van Michael Stipe van R.E.M.

Op zijn best is de band echter in de agressievere stukken zoals in de mokerslag genaamd 'I'll Never Forget You' en in het in wanhoop gedrenkte 'Broken Home, Broken Heart'. Tussendoor experimenteert Hüsker Dü ook nog met bezwerende psychedelica in 'Hare Krsna' en zorgt de band voor een aangenaam akoestisch tussendoortje en enkele pianointermezzo's.

Na 55 minuten en 22 tracks is de luisteraar al lang bevredigd, maar toch denkt de band nog niet aan stoppen. Afsluiter 'Reoccurring Dreams' is een instrumentaal en monsterlijk nummer van maar liefst 15 minuten. De compositie stuitert alle kanten op en bezorgt je een waanzinnige adrenalinekick.

Zen Arcade is punk zoals ik het voorgeschoteld wil krijgen. De band weet haar onverzettelijke Sturm und Drangmentaliteit te kanaliseren in uitgekristalliseerde popmelodieën, energieke en rauwe gitaarrifs en een allesverscheurende slotcompositie.

4,5*

avatar van The Eraser
https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8902.300.jpg

schizodeclown: Can - Future Days

Laat ik dit topic maar eens heropstarten

En hoe kan ik dat beter doen, dan met het fantastische Future Days. Momenteel is de titeltrack mijn favoriete nummer wanneer ik ga lopen. Zeker wanneer de zon zijn prille lentestralen op mij laat neervallen, kan ik hier ontzettend hard van genieten. Het nummer Future Days is voor mij het geluid van de ontluikende lente en de geëxalteerde opwinding die daarmee gepaard gaat. De kalme klanken worden op deze plaat gecombineerd met enerverende ritmes en diverse vreemde achtergrondgeluidjes. De ruimtelijke en jazzy klanken transporteren je naar een ander, licht surreëel universum, waar je de hele tijd door weilanden kunt huppelen en ongegeneerd kunt losgehen.

In Spray zit wat meer onderhuidse spanning. Het is een broeierig nummer dat mij vooral doet denken aan zo'n hete zomeravond, waar de melancholische gevoelens al eens sneller komen bovendrijven.
De hoofdrol is weggelegd voor de weergaloze drummer die met zijn ritmes je hoofd dol draait.

Moonshake is het popnummer van de plaat met zijn onweerstaanbare groove en catchy zanglijnen. In de lange afsluiter Bel Air is het ten slotte heerlijk verdwalen. Het is een zeer hypnotische compositie met een heerlijke flow. Af en toe lijkt het nummer uit te doven om zich daarna weer op gang te trekken. Halverwege het nummer hoor je zelfs enkel nog wat vogels fluiten en bijtjes zoemen.

Future Days is een ronduit geweldige plaat die mij ontzettend weet te intrigeren. Het is bijna niet te geloven dat dit meesterwerk ondertussen al bijna 45 jaar geleden is uitgebracht. En laat ik om af te sluiten maar een oververdiende buiging maken voor drummer Jaki

4,5/5

avatar van Gretz
- Eilord : Evermore - Truth of The World / 1,5*
- Aero: Asaf Avidan - Different Pulses / 4*
- DjFrankie: The Black Angels - Passover 4*
- dix: Mount Eerie - Wind's Poem 4,5*
- Find Hope In Darkness - Darkness Overwhelms 3*
- Fathead: Imaad Wasif - Strange Hexes 3,5*
-Rudi S: The Only Ones - Even Serpents Shine 4*
- niels94: Hüsker Dü - Zen Arcade 4,5*
- schizodeclown: Can - Future Days 4,5*
- Graf: Disco Inferno - D.I. Go Pop
- itchy: Envy - All the Footsteps You've Ever Left and the Fear Expecting Ahead
- thelion: Massive Attack - Blue Lines (waarom laatste in je lijst voor de MuMeLadder Finale Albums)
- Ward: Grouper - Dragging a Dead Deer Up a Hill
- arcade: Joanna Newsom - Ys
- Don Cappuccino: Vaura - The Missing
- jassn: Giles Corey - Giles Corey
~Slowgaze: Aafke Romeijn - Stella Must Die!
- AOVV: Fire on Fire - The Orchard
- Teunnis: TBA
-Timo-otje: Gridlock-Formless
- deric raven: Iggy Pop - Lust For Life
- Jav-: Benn Jordan - Pale Blue Dot
- ArthurDZ: GZA - Liquid Swords
- Pepino: Sufjan Stevens - Illinois
- Gretz: Carissa's Wierd - Songs About Leaving

avatar van The Eraser
https://www.musicmeter.nl/images/cover/16000/16746.300.jpg
GrafGantz : Disco Inferno - D.I. Go Pop

De muziek op deze plaat is niet zo toegankelijk als de bandnaam en titel van de plaat doen vermoeden. Dit is zeer bizarre muziek die enkele luisterbeurten nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen.
Opener In Sharky Water begint met het geluid van stromend water, waarna er al snel een eerste noisy versnelling komt met stevig gitaarwerk. De snelle praatzang van zanger Ian Crause maakt het sinistere sfeertje compleet. Elke song op het album bevat vreemde achtergrondgeluiden die het geheel vrij surreëel maken. Onder het kakofonische New Clothes for the New World zit ondanks alle dissonantie en chaos een catchy popsong verstopt. Ook in hun samplekeuze kiezen de muzikanten niet voor de meest eenvoudige weg. Voor veel mensen moet dit helse muziek zijn om te beluisteren. De band prefereert duidelijk dissonantie boven harmonie: lelijk klinkende samples zoals op Starbound en A Crash At Every Speed worden nadrukkelijk vooraan in de mix gezet en mooi zingen doet zanger Ian nu ook niet bepaald. Maar goed, het leven zelf is natuurlijk ook niet altijd een pretje. En gelukkig houdt de luisteraar aan afsluiter Footprints in Snow wel een warm gevoel over. Na de boosheid die weerklonk in de eerste 7 nummers, lijkt de band nu vrede genomen te hebben.

D.I. Go Pop is een beklijvende en verslavende rit van organische experimentele rock, gespijsd met afschuwelijke samples. Maar onthoud: wie blijft luisteren zal uiteindelijk veel schoonheid ontdekken in alle lelijkheid.

4*

Gast
geplaatst: vandaag om 23:48 uur

geplaatst: vandaag om 23:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.