menu

De Site / Algemeen / Stemmen op compilatiealbums

zoeken in:
avatar van BeatHoven
Geen idee of dit de juiste categorie is voor een discussie, maar ik ga ervoor.

Het topic 'Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt' deed mij over iets anders nadenken.

Ik krijg namelijk stilaan de neiging om mijn stemmen voor compilatiealbums te verwijderen, aangezien die het gemiddelde voor een bepaalde artiest (en je persoonlijke stemgemiddelde) scheeftrekken. Een compilatiealbum is haast per definitie een 'best of' of 'greatest hits'.
In het geval van pakweg Queen kun je, als je van die band houdt, zowel Greatest Hits als Jewels en Queen Rocks minstens een dikke 4 geven. Ik heb gemerkt dat users ook stemmen in functie van de 'bruikbaarheid' of 'originaliteit' van een compilatie, maar da's nog een andere discussie.

Je zou nu natuurlijk kunnen opperen dat MusicMeter dan geen compilatiealbums moet bijhouden...

Een uitzondering zou bijvoorbeeld Past Masters van The Beatles zijn, omdat die echt een pak nummers verzamelt die niet op studioalbums verschenen zijn.

Wat denken jullie hierover?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Als je wel stemt op compilatiealbums, kun je daar allicht meerdere kanten mee op: je kunt simpelweg het gemiddelde van de waardering van de liedjes pakken, maar je kunt ook in je beoordeling meenemen in hoeverre het compilatiealbum aan zijn doel voldoet: zijn het echt de Greatest Hits, de Best Of, de Best of the Early Days, de Best Love Songs, etc. etc. Dat kan, met een onderbouwing, ook interessante info voor andere gebruikers zijn.

Als je niet stemt op compilatiealbums, neem je die ruimte dus niet. Dat je met stemmen op compilatiealbums je stemgemiddelde voor de artiest in kwestie scheeftrekt, daar kan ik nog enigszins inkomen (maar hoe interessant is die metric überhaupt), maar op je over-all stemgemiddelde is het niks dan ruis, toch?

avatar van Brunniepoo
Het gemiddelde van een artiest interesseert me in het geheel niet, dus over dat aspect heb ik geen mening.

Stemmen op compilatiealbums is volgens mij net zo zinvol als stemmen op gewone albums. Niet. Je schiet er niets mee op, tenzij je lijstjes wil gaan maken. Voor een ander kunnen de stemmen wel nuttig zijn. Als ik op deze site dertig verzamelalbums van Queen zie en ik zou er één willen kopen, dan is degene met de hoogste waardering het interessantste beginpunt, al zou ik altijd kijken of er onderbouwende reacties bij staan, precies om de redenen die je zelf noemt.

Ik bepaal mijn stem bij verzamelaars overigens niet door de som der nummers maar door het geheel. Volgorde speelt dus een rol. Of de verzamelaar op het moment van verschijnen iets toevoegde ook. En zo zijn er wel met factoren.

avatar van BeatHoven
Casartelli schreef:
Dat je met stemmen op compilatiealbums je stemgemiddelde voor de artiest in kwestie scheeftrekt, daar kan ik nog enigszins inkomen (maar hoe interessant is die metric überhaupt), maar op je over-all stemgemiddelde is het niks dan ruis, toch?
Het zou een nog interessantere metric worden mocht MusicMeter een functie toevoegen die je meteen voor jezelf laat zien welke artiesten nu het hoogst scoren. Mijn algemeen gemiddelde zal inderdaad niet te veel schommelen (ik heb om en bij de 170 stemmen op compilaties blijkbaar...), maar ik beschouw die compilaties nog altijd een beetje als 'ruis'.

avatar van BeatHoven
Brunniepoo schreef:
Ik bepaal mijn stem bij verzamelaars overigens niet door de som der nummers maar door het geheel. Volgorde speelt dus een rol. Of de verzamelaar op het moment van verschijnen iets toevoegde ook. En zo zijn er wel met factoren.
Dan denk ik dat er nog altijd heel veel verzamelaars zijn die onderling inwisselbaar blijven. Is het bovendien wel gemakkelijk om een soort van cultuurhistorische context te achterhalen? Gaat het eigenlijk niet vooral om geldgewin voor de platenlabels?

avatar van BeatHoven
Brunniepoo schreef:
Stemmen op compilatiealbums is volgens mij net zo zinvol als stemmen op gewone albums. Niet. Je schiet er niets mee op, tenzij je lijstjes wil gaan maken.
Exact, ik beluister zelfs geen compilaties meer, tenzij om voor m'n bibliotheek een paar nummers over te houden; laat staan dat ik ze koop.

Overigens, ik opper hier ook maar wat bedenkingen over het persoonlijke gebruik van MusicMeter hé. Ik ben ook vooral geïnteresseerd in hoe anderen ermee omgaan.

avatar van Venceremos
Mijn stemmen gaan niet naar algemeen bekende compilaties (bv. Best of Elbow, Radiohead en andere Arcade Fires), enkel onderbelichte artiesten/genres (mn reggae en Afrikaans, meestal re-issues) krijgen van mij een beoordeling.

avatar van herman
Ik heb ooit al mijn stemmen op artiesten-verzamelaars verwijderd, omdat ik het stemvervuiling vond. Gaandeweg de jaren heb ik die op een aantal verzamelaars die ik integraal heb beluisterd wel terug gezet.

Op zich vind ik het wel nu wel nuttig de goede van de slechte verzamelaars te onderscheiden: zijn ze chronologisch, compleet, etc.

En genre-verzamelaars die mooi zijn vormgegeven (bv. van het Souljazz of Strut-label) geef ik sowieso een cijfer voor het totaalpakket.

avatar van nlkink
In mijn collectie heb ik een beperkt aantal compilatiealbums. Voor mij moeten ze iets toevoegen aan de reguliere albums van mijn favoriete artiesten/groepen. Zelf noemde je al Past Masters van The Beatles, BeatHoven, zoals iedereen weet een compilatie van singles A- en B-kantjes, EP-tracks en een enkel weggevertje. Zelf zou ik om soortgelijke redenen niet zonder Kink Kronikles en Great Lost Kinks Album, beiden natuurlijk van The Kinks, kunnen. Of het fantastisch samengestelde Weird Scenes Inside The Goldmine van The Doors. En iets recenter Ooh La La - An Island Harvest met deels onuitgebracht materiaal van Ronnie Lane, alsmede Hidden Treasures (1965-1969) en Decade (1971-1979) van Dave Davies. Alle voornoemde compilaties zijn een aanvulling of geven aanleiding om het oeuvre van de groep/artiest weer eens door te nemen. En dan heb ik er geen problemen mee om er een hoge waardering aan te geven.
En bijna iedere MM'er kent minstens een artiest of groep waarvan hij/zij in een recensie wel eens heeft gezegd: Van..........moet je eigenlijk geen reguliere albums hebben, een verzamelalbum met de hits volstaat.

avatar van BeatHoven
herman schreef:
Op zich vind ik het wel nu wel nuttig de goede van de slechte verzamelaars te onderscheiden: zijn ze chronologisch, compleet, etc.
En hoe ver zou je daarin gaan? Bowie is je favoriete artiest, maar ik zie dat je nog niet gestemd hebt op diens verzamelaars. Is het de klus dan waard?

avatar van BeatHoven
nlkink schreef:
Alle voornoemde compilaties zijn een aanvulling of geven aanleiding om het oeuvre van de groep/artiest weer eens door te nemen. En dan heb ik er geen problemen mee om er een hoge waardering aan te geven. En iedere MM'er kent minstens een artïest of groep waarvan hij/zij in een recensie wel eens heeft gezegd: Van..........moet je eigenlijk geen reguliere albums hebben, een verzamelalbum met de hits volstaat.
Exact, niet te vergeten de Bootleg-reeks van Bob Dylan. 'Aanvullende compilaties' zou een mooie omschrijving zijn. Maar pakweg In Time van R.E.M., hoewel een meesterwerk op zich, of zelfs Echoes van Pink Floyd (aka Best Of), waarin er ook gespeeld wordt met de volgorde, vind ik alweer 'te gewoon'.

Je hebt ook zo van die artiesten die meer compilaties hebben dan reguliere albums, omdat ze telkens kort teerden op hits. Daarbij denk ik vooral aan een paar groepen en zangers uit de 80's.

avatar van herman
BeatHoven schreef:
(quote)
En hoe ver zou je daarin gaan? Bowie is je favoriete artiest, maar ik zie dat je nog niet gestemd hebt op diens verzamelaars. Is het de klus dan waard?

Niet zo ver, ik kan me niet herinneren ooit een Bowie verzamelaar te hebben beluisterd, alleen die met Peel Sessions. Eigenlijk heb ik heel weinig met artiestenverzamelaars. Ik heb er wel een paar bestemd, omdat dat ooit mijn eerste cd's waren van die artiest (bv. van The Cure), maar als ik al behoefte heb aan iets dergelijks dan maak ik zelf wel een playlist/verzamelaar (bv. alle a- en/of b-kanten van een artiest chronologisch).

avatar van The Scientist
nlkink schreef:
En iedere MM'er kent minstens een artiest of groep waarvan hij/zij in een recensie wel eens heeft gezegd: Van..........moet je eigenlijk geen reguliere albums hebben, een verzamelalbum met de hits volstaat.


Eigenlijk niet als ik eerlijk ben, komt vooral door 2 redenen.
- Veel artisten waar ik vaak naar luister hebben niet of nauwelijks verzamelaars
- De term 'Hits' zegt me weinig tot niets, waardoor (als ze er al zijn) verzamelaars vaak een tracklist hebben die het gewoon niet beter maakt.

En mochten ze er al zijn dan kan ik het niet beter verwoorden dan Brunniepoo...
Brunniepoo schreef:
Stemmen op compilatiealbums is volgens mij net zo zinvol als stemmen op gewone albums. Niet.


Ik heb niet de illusie dat mijn stem hier op MuMe enige echte betekenis heeft. Het dient slechts voor mezelf ter "administratie" (wat ken ik wel en niet en wat vond ik er toen ongeveer van). Ik heb ook nog wel eens de illusie dat het een informerende functie heeft voor andere users. Voor mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een goed Atomic-album zou het nuttig kunnen zijn te zien wat ik ervan vind.

Deze beide redenen gaan net zo goed op voor verzamelaars, dus hou ik me zeker niet in bij het stemmen op verzamelaars.

avatar van GrafGantz
The Scientist schreef:
Ik heb niet de illusie dat mijn stem hier op MuMe enige echte betekenis heeft. Het dient slechts voor mezelf ter "administratie" (wat ken ik wel en niet en wat vond ik er toen ongeveer van). Ik heb ook nog wel eens de illusie dat het een informerende functie heeft voor andere users.


Zelfde hier. Die tweede reden gaat in elk geval voor mij op wat betreft stemmen van andere users, dus ik hou mezelf maar voor dat er ergens iemand is die mijn stemmen doorploegt op zoek naar nieuwe ontdekkingen. Aangezien daar eigenlijk nooit feedback op komt (geen kritiek of zo, ik stuur zelf ook geen bedankjes) moet ik maar hopen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt natuurlijk

avatar van BeatHoven
GrafGantz schreef:
Aangezien daar eigenlijk nooit feedback op komt (geen kritiek of zo, ik stuur zelf ook geen bedankjes) moet ik maar hopen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt natuurlijk
Bij dezen bedankt, GrafGantz. En dat gezegd zijnde, wie zoekt er nu in iemands stemmen naar de verzamelaars hè?

avatar van B.Robertson
Heb de afgelopen tijd de nodige stemmen verwijderd bij verzamelaars van Deep Purple, Saxon, Janis Joplin, Led zeppelin, Aerosmith, The Doors, Boudewijn de Groot, Golden Earring, Motörhead, Focus, Gary Moore, Yes, Kate Bush, Scorpions, Sodom, Destruction, UFO, Robert Long, Pink Floyd en vast wel wat meer namen, teneinde een vertekend stemgemiddelde bij artiesten in te perken waar ik op (bijna) al het reguliere werk heb gestemd. Zoiets als Metal Works van Judas Priest, Who Made Who van AC/DC en No Remorse van Motörhead mag blijven staan. Er zijn genoeg artiesten waarvan juist de compilaties voor mij volstaan zoals CCR, Rolling Stones, Nazareth, oude Fleetwood Mac, countryartiesten en het nodige Nederlandstalige waar de stem behouden blijft. Een tussencategorie is zoiets als Santana, Marillion of Procol Harum waar ik wel wat regulier werk van heb, dat aangevuld wordt met een verzamelaar. Een verhaal apart is dat sommige Nederlandstalige artiesten die stemmen bij compilaties juist nodig hebben, want zo aanlokkelijk zijn de meeste reguliere albums van bv. André Hazes niet en worden daar naar beloond en ik moet een handvol studioalbums van Rob de Nijs hebben, die niet gedraaid worden omdat de voorkeur naar compilaties uitgaat. Is dus geen exacte 'wetenschap', maar meer een selectief beleid. Soundtrack to the Apocalypse van Slayer is een goed voorbeeld van een compilatie met de nodige rariteiten of anders Rainbow - Finyl Vinyl.

avatar van BeatHoven
B.Robertson schreef:
Is dus geen exacte 'wetenschap', maar meer een selectief beleid.
Dat valt goed te verdedigen!

avatar van deric raven
Joy Division - Substance (1988)

Een verzamelaar met veel tracks die niet op studioalbums staan.
Bij Depeche Mode en The Cure staan op verzamelaars vaak ook tracks die niet op studioalbums staan, bij The Smiths ook grotendeels, ik stem dus wel gewoon op verzamelaars.

avatar van brandos
nlkinkzegt:
En bijna iedere MM'er kent minstens een artiest of groep waarvan hij/zij in een recensie wel eens heeft gezegd: Van..........moet je eigenlijk geen reguliere albums hebben, een verzamelalbum met de hits volstaat.

Zeker weten: niet compileren: The Beatles, Bowie, U2, the Scene, Roxy Music, Japan en juist wel: Siouxie, Abba, Golden Earring, Gorki. Ik weet er niet echt vaste regels voor. Bij Bowie werkt het gewoon niet; wat heeft het voor zin om sfeertechnisch zulke verschillende nummers als Five Years, Golden Years en Heroes samen te brengen? Maar ik ben ervan overtuigd dat the Golden Earring als 'The Very Best of' ideaal gepresenteerd worden, ook al hoor je best in welke periode de songs zijn geconcipieerd. Abba Gold idem dito. Terwijl je een meesterwerk als Roxy music's Stranded nu juist niet wilt ontleden, die moet je in zijn geheel tot je nemen. Valsspelen is het dan ook niet. De een is een echte album-artiest, de ander minder, maar dat maakt mijn waardering voor die artiest niet minder.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
BeatHoven schreef:
Wat denken jullie hierover?
Ik denk er exact hetzelfde over. Ik stem nooit op compilatiealbums.

avatar van BeatHoven
Maartenn schreef:
Ik denk er exact hetzelfde over. Ik stem nooit op compilatiealbums.
Zonder uitzondering?

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
BeatHoven schreef:
(quote)
Zonder uitzondering?
Dezelfde voorwaarde als die jij stelt. Als de nummers nog niet eerder verschenen zijn zoals Past Masters.

Moffel
Ik heb op 30 compilatie-albums gestemd, varierend van 3 tot maximaal 4.5 sterren.

De kwaliteit van de verzameling bepaald bij mij de hoogte van de score. En dat heeft met mijn voorkeur te maken voor bepaalde artiesten. Bijvoorbeeld alle albums van The Beatles volledig stuk voor stuk draaien? Nee, daarvoor boeien de meeste albums van de Beatles mij niet voldoende, vandaar in dit geval mijn voorkeur voor The Blue & The Red Album..... Bij The Rolling Stones is het eender, vandaar mijn voorkeur voor The Stones Story o.a.
(Vind Stones met hun sixtiessongs beter dan wat er later kwam. De zgn. Golden 4 albums met bluesroots muziek moet je in z'n geheel beluisteren, maar die boeien mij niet voldoende.... hoe hoog ze dan ook in het vaandel aangeschreven staan bij kenners. Maar ik ga nu te veel off-topic. Sorry!)
???✌

Gast
geplaatst: vandaag om 21:27 uur

geplaatst: vandaag om 21:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.