menu

De Site / Algemeen / MusicMeter per song?

zoeken in:
avatar van johan de witt
Deze site en zijn internationale collega http://rateyourmusic.com/ zijn voor een 'albumpersoon' en 30-plusser als ik een fantastische manier om te zien hoe anderen over mijn muziek denken en om andere muziek te leren kennen.

Echter, de huidige iPod-generatie heeft volgens mij steeds minder met albums en luistert volgens mij maar naar enkele songs van een album. Mijn vraag is of er een site bestaat waar je songs kunt 'raten' en als die er niet is zou die er eigenlijk niet moeten zijn?

avatar van Lukas
Interessante opmerking wel. Voor ik deze site ontdekte, luisterde ik zelf nauwelijks naar albums. Ik weet nu niet of ik nog zo'n behoefte heb aan een dergelijke site met nummers. Ik ben op zich nog steeds wel van de losse nummers, maar ik vrees dat een site met alleen nummers door zijn laagdrempeligheid (dit klinkt nogal snobistisch ja) vooral erg veel fans van Kelly Clarkson en Katie Melua trekt. De meeste liefhebbers hebben toch meer met albums.

Hmm losse nummers ben ik ook niet voor. Maar wel zou het mij zeker een toevoeging lijken om net als op RateYourMusic singles toe te laten. Zo heb je gelijk een beter en completer overzicht van het oeuvre van een artiest, bovendien zijn er soms singles die niet op albums terecht komen en die halen zo toch de site. Verder ben je van de discussies af of een bepaalde release nou een single of toch een EP is, en of deze dus wel of niet op de site mag.

avatar van johan de witt
Het lijkt mij juist een geweldige toevoeging als je ook op elk nummer van een artiest kunt stemmen. Zo kun je van elke artiest een lijst genereren met zijn beste nummers, en als nieuwkomer bij zo'n artiest kun je meteen zien welke 'classics' je nog niet kent.
Zo raak je vanzelf ook geinteresseerd in het album waar dat nummer vandaan komt.

Enige nadeel is dat zo'n site erg lastig op te zetten is, aangezien je nog 10 keer zoveel stemmogelijkheden hebt, plus dat je ook alle 'singlesartiesten' (van nu en uit een (ver) verleden) op de site zult moeten zetten.

avatar van gemaster
De huidige mogelijkheid met het kiezen van de favoriete nummers is toch al genoeg om te laten zien welke nummers het meest gewaardeerd worden?

Ik vind het hele idee een beetje onzin.

avatar van johan de witt
gemaster schreef:
De huidige mogelijkheid met het kiezen van de favoriete nummers is toch al genoeg om te laten zien welke nummers het meest gewaardeerd worden?

Ik vind het hele idee een beetje onzin.


Dat komt omdat jij in albums denkt, net als ik trouwens.
Deze site geeft niet de mogelijkheid om de top 100 meest gewaardeerde Smiths-, Radiohead- of Beatles-liedjes te bekijken
en dat zou mij zeer interessant lijken.
Maar goed, in het huidige muziekklimaat zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voordat zo'n site er is.

bro
het is toch veel fijner daar zelf achter te komen welke de beste nummers zijn? ik heb trouwnes ook dikwijls dat ik een nummer van een groep helemaal te gek vind maar totaal niet geliefd is bij de meerderheid van de luistgeraars. of omgekeerd: een nummer die masaal als favoriete song uitgekozen wordt doet me soms helemaal niets.dus ik heb er ook geen nood aan.

avatar van Lennonlover
Lukas schreef:
Interessante opmerking wel. Voor ik deze site ontdekte, luisterde ik zelf nauwelijks naar albums. Ik weet nu niet of ik nog zo'n behoefte heb aan een dergelijke site met nummers. Ik ben op zich nog steeds wel van de losse nummers, maar ik vrees dat een site met alleen nummers door zijn laagdrempeligheid (dit klinkt nogal snobistisch ja) vooral erg veel fans van Kelly Clarkson en Katie Melua trekt. De meeste liefhebbers hebben toch meer met albums.


Idem!

Maar waarom niet een song raten aan de hand van dit systeem:

-Je rate elk nummer apart (0/5 -> 5/5)
-Het gemiddelde daarvan wordt jou beoordeling

Hiermee vermijd je fakers die een album zomaar raten na 2 nummers beluisterd te hebben. én het stemme gebeurt véél accurater.

avatar van L_T_B
Lennonlover schreef:
-Je rate elk nummer apart (0/5 -> 5/5)
-Het gemiddelde daarvan wordt jou beoordeling.

Een album is meer dan een som der delen (nummers).

avatar van Lennonlover
ahja, da's waar. Je hebt gelijk. Dom voorstel.


avatar van Jazper
Lennonlover schreef:
(quote)


Idem!

Maar waarom niet een song raten aan de hand van dit systeem:

-Je rate elk nummer apart (0/5 -> 5/5)
-Het gemiddelde daarvan wordt jou beoordeling

Hiermee vermijd je fakers die een album zomaar raten na 2 nummers beluisterd te hebben. én het stemme gebeurt véél accurater.


He get, nee zeg

avatar van schizodeclown
Volgens mij heb je dat soort dingen al in het forum toplijsten hier.

avatar van johan de witt
In De Site > Algemeen > Songmeter?:

Ik vraag me niet af of het eens tijd word voor een site waar je een nummer kunt beoordelen in plaats van een album. Zeker in deze iPod/Last FM etc--tijd lijkt me daar meer behoefte aan dan aan een album-beoordeling. Bovendien zou je dan veel meer mensen kunnen bereiken. En zou het voor artiesten, platenmaatschappijen, fans, journalisten e.d. niet geweldig zijn om een top-100 van zo'n beetje elke grote artiest uit heden en verleden te hebben, gesorteerd op aantal stemmen en waardering?

Waarom bestaat zo'n site nog niet en wel MuMe en RYM?

avatar van Reijersen
Ik denk omdat Jordy het met Music-, Movie-, Games- en Boekmeter wel druk genoeg heeft

Maar het idee op zich vind ik best leuk. Al zal het dan wel een ongelooflijk grote database worden.

chrismusic
vind het maar een slecht idee. Door oa mume ben ik cd's meer gaan waarderen ipv 100 keer hetzelfde nummer te draaien wat nog steeds veel mensen doen. Waarschijnlijk zal de tmf generatie het wel waarderen, dat er zo zijn site komt, omdat zij zich meestal richten op de hits en niet op het album.

avatar van Arno
Behalve het feit dat Jordy het inderdaad al druk genoeg zal hebben en het een enorme database zou zijn, vind ik jouw pro-argument net een contra-argument. In deze podpodtijd is het juist fijn dat een site als MusicMeter nog aandacht besteed aan de albums in hun geheel. Want dat is toch nog steeds het afgwerkte product dat een artiest de wereld in stuurt.

mathieudc
chrismusic schreef:
Door oa mume ben ik cd's meer gaan waarderen ipv 100 keer hetzelfde nummer te draaien wat nog steeds veel mensen doen. Waarschijnlijk zal de tmf generatie het wel waarderen, dat er zo zijn site komt, omdat zij zich meestal richten op de hits en niet op het album.

Akkoord, ik ben sinds ik muziek beluister ook een album-man geworden. Daarvoor was ik geen fan van muziek en luisterde ik gewoon af en toe wat losse nummers. Totaal veranderd dus wat dat betreft en MusicMeter en Last.fm hebben daar ferm tot bijgedragen: waarvoor dank!

SongMeter, nja, voor de liefhebbers kan dat leuk zijn. Ik zal in elk geval niet aanwezig zijn. Begin elk nummer maar eens op een deftige wijze te beoordelen, bij albums heb ik het soms al moeilijk.

metronomy
ik vind wel dat er een overzicht van de uitgebrachte singles zou moeten zijn. En of je daar kan op stemmen of niet laat ik in het midden.

chrismusic
metronomy schreef:
ik vind wel dat er een overzicht van de uitgebrachte singles zou moeten zijn. En of je daar kan op stemmen of niet laat ik in het midden.


Er zou bijvoorbeeld bij de toplijsten een single top 40/100 kunnen komen dan hoeft er ook geen speciale site voor gemaakt te worden. Dan bedoel ik dus niet dat je er op kunt stemmen maar dat het een bestaande overzucht is van de singles.

In De Site > Algemeen > Songmeter...?:

Ik heb dit idee ook al even op de Hyves van Musicmeter aangegeven en daar kreeg ik het advies om het ook hier even te plaatsen.
Ik heb namelijk het volgende idee wat er toegevoegd kan worden aan deze serie (fantastische) sites:

Ik had een idee over wat misschien wel interessant is om als nieuwe zustersite van MusicMeter te gebruiken.
Ik heb het over een site die redelijk vergelijkbaar is met de site www.songmeanings.net waar songteksten kunnen worden besproken en de onderliggende betekenis ervan wordt uitgelicht.

Tevens zou ik hier wel graag een soort van ratingsysteem aan gekoppeld zien worden zodat je ook bekijken wat mensen het best nummer vinden van een bepaald album zonder dat je in alle posts hoeft te lezen 'X is echt een mooi nummer'.

Iemand die hier ook iets in ziet? Ik hoor het wel
Met vriendelijke groeten,
StanleyCVSG

avatar van BlueVelvet
Op zich geen slecht idee om de betekenis van lyrics te bespreken, maar wat doe je met die duizenden nummers zonder tekst? (instrumentaal, electronic, ...) Ook vrees ik een beetje voor de discussies bij bijv. 50-cent- en Ali-B-albums

Wat je tweede idee ("tevens...") betreft: die informatie kun je toch al min of meer zien onder het kopje 'statistieken'?

Demon99
Dit moet gebeuren. Per single stemmen is veel beter dan per album.

avatar van BlueVelvet
Heb je daar ook nog enige argumentatie voor?

Demon99
Ik luister veel singles maar amper volledige albums.

avatar van BlueVelvet
Daarmee ben je denk ik erg in de minderheid.

avatar van herman
Ik denk dat er onder de hele jonge users wel meer zijn die vooral losse liedjes luisteren. De skip-generatie...

Zelf vind ik het compleet niet interessant, geef mij maar albums.

avatar van Sir Spamalot
Het idee op zich is niet onaardig, maar bij ieder album kun je een aantal favorieten aanduiden, dus dat probleem is al deels opgelost. Quoteringen per nummer, daar begin ik niet aan, als ik iets koop, dan zijn het albums (cd, vinyl, whatever, ...) en heel die I-Tunes avontuur gaat aan mij voorbij.
Ik vind het leuker om een album op zijn geheel te "beoordelen" en dan mijn favorieten aan te duiden, in plaats van te zeggen: dat is zoveel waard en dat maar zoveel, want waar ligt de grens? Een album is een verzameling van nummers zoals de artiest het op dat moment heeft beslist om op te nemen, meestal bepaalt de platenfirma de singlekeuze en daardoor soms ook de waarneming door de toevallige toehoorder van een bepaalde groep.

avatar van BlueVelvet
herman schreef:
Ik denk dat er onder de hele jonge users wel meer zijn die vooral losse liedjes luisteren.
(ik bedoelde op MuMe)
De skip-generatie...

Ipod-generatie
skip-generatie
...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:10 uur

geplaatst: vandaag om 09:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.