menu

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
avatar van Gretz
Kronos schreef:
(quote)

Volgens mij niet. Neoklassiek verwijst naar de klassieke periode terwijl veel hedendaagse 'serieuze' muziek, of modern klassiek, eerder avant-gardisch is.

Maar het maakt inderdaad niet zo veel uit.

Ja als je neeoclassicisme bedoelt wel. Media gebruiken echter met enige regelmaat neoklassiek als ze het dus over moderne klassieke muziek hebben. Misschien dat trebremmit kan uitleggen waarom voor deze naam is gekozen?

bennerd
Arrie schreef:
(quote)

Mij verbaast het ook behoorlijk.

Grime kan verder gewoon onder hiphop, lijkt me, maar dat terzijde.

Mij ook, maar ja. Ik ken het genre dan ook niet goed. Maar waarom avantgarde zien als een vergaarbak en er enkel "neoklassiek" uithalen? Waarom dan geen noise, geen ambient, geen drone enzovoort? Dat zit nu ook in die verkeerde 'vergaarbak'. Het hek gaat van de dam nu

En grime is gewoon hiphop/electronic, lijkt me.

Misterfool
Ik ben er zelf nog steeds voorstander van om ook nog Ambient en/of Noise toe te voegen als genre's.

avatar van MJ_DA_MAN
Misterfool schreef:
Ik ben er zelf nog steeds voorstander van om ook nog Ambient en/of Noise toe te voegen als genre's.
Ik ben geen noise-kenner (en ook geen kenner van neoklassiek), maar ambient is gewoon een subgenre. Als je dat toe gaat voegen moet je álle subgenres gaan toevoegen.

Misterfool
Subgenre van wat? Electronic? Er is ook ambient op basis van klassiek, naar ik herinner uit een eerdere discussie. Een genre als fieldrecordings wordt ook wel eens gezien als subgenre van ambient.

avatar van titan
titan (crew)
Ambient kan zowel een subgenre van rock zijn als van electronic.

avatar van MJ_DA_MAN
Misterfool schreef:
Subgenre van wat? Electronic?
Wat titan dus zegt. Het is iig geen hoofdgenre op zich.

bennerd
Ah, daarom heeft Sietse zich uitgeschreven.

Njah, er is toch genoeg ambient die weinig met electronic te maken heeft. Maar dat nitpicken heeft weinig zin, ik vind de genreverdeling zoals die nu is meer dan voldoende. Al blijf ik het wel vreemd vinden dat er dan net wel gekozen is om net neoklassiek af te scheuren van een tag die vaak beschouwd werd als vergaarbak. Al is dat waarschijnlijk omdat ik het genre niet degelijk ken.

avatar van dynamo d
Kunnen we weer even terug naar neoklassiek? wat is nu dat precies voor muziek? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb meer dan 1200 albums toegevoegd maar ben dit nog niet eerder tegengekomen.

avatar van GrafGantz
dynamo d schreef:
Kunnen we weer even terug naar neoklassiek? wat is nu dat precies voor muziek? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb meer dan 1200 albums toegevoegd maar ben dit nog niet eerder tegengekomen.


Gewoon even de toplijst van het genre bekijken en wat albums beluisteren.

http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/neoclassical

avatar van Gretz
dynamo d schreef:
Kunnen we weer even terug naar neoklassiek? wat is nu dat precies voor muziek? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb meer dan 1200 albums toegevoegd maar ben dit nog niet eerder tegengekomen.

Op RateYourMusic staan de meeste albums uit dit genre onder de noemer Modern Classical. Wikipedia heeft er geen apart artikel over, maar je kunt het wel degelijk als een apart genre zien.

avatar van Teunnis
Neoklassiek is wel een beetje een foute term. Neoklassiek grijpt terug naar de 18e eeuw en is alles behalve modern. Steve Reich in een neoklassieke toplijst zien staan is best absurd.

avatar van GrafGantz
Teunnis schreef:
Neoklassiek is wel een beetje een foute term. Neoklassiek grijpt terug naar de 18e eeuw en is alles behalve modern. Steve Reich in een neoklassieke toplijst zien staan is best absurd.


Neoclassicisme op MuMe klinkt inderdaad wel een beetje gek. Is meer iets voor architectuurmeter.nl

Ponty Mython
Nu-classical zou een betere term zijn.

avatar van GrafGantz
Is dat niet klassieke muziek met hiphop gemengd?

avatar van Gretz
Ik zou ook liever zien dat de naam gewijzigd wordt naar bijvoorbeeld modern klassiek, postmodern klassiek of eigentijds klassieke muziek. Levert toch minder verwarring op dan neoklassiek blijven gebruiken.

Misterfool
Over de naam kun je redetwisten, maar ik merk wel dat ik het bijzonder fijn vind dat deze op klassieke gebaseerde muziekstromen afgescheiden zijn van Avant-garde. Maakt het zoeken een stuk makkelijker!

catchup
Neoklassiek is een economische term of uit de architectuur, het komt hier over als hipsterklassiek voor als je echt klassiek niet aankan. Of gaat mume die kant ook op? Dan krijg je nog een flinke kluif met al die rare genres hier.

Misterfool
Als ik het goed onthouden heb, is klassieke muziek niet op deze site niet toegestaan, omdat de componist en de uitvoerder te vaak verschillen. Een stuk uit 1700, kan wel 100 maal verschillend zijn uitgevoerd en dan is de uitvoerder eigenlijk belangrijker. Dat past niet bij de indeling van de site. Modern klassiek vind ik hierom eigenlijk dan ook wel een betere term. ´Klassieke muziek´ gemaakt door moderne muzikanten.

Ps: Ik ben zeker geen groot kenner van klassieke muziek, dus ik kan het hier heel goed fout hebben.

avatar van GrafGantz
catchup schreef:
Neoklassiek is een economische term of uit de architectuur, het komt hier over als hipsterklassiek voor als je echt klassiek niet aankan.


Ja, want als je Strauss niet aankunt ga je uiteraard lekker naar Drumming van Steve Reich of Strumming Music van Charlemagne Palestine luisteren .

Over de naam valt inderdaad te discussiëren, maar dat geeft je natuurlijk geen vrijbrief tot het spuien van ongefundeerde onzin.

avatar van Teunnis
Bovendien is het wel degelijk een muziekstroming volgens het alwetende Wikipedia: Neoclassicism (music) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

avatar van GrafGantz
Teunnis schreef:
Bovendien is het wel degelijk een muziekstroming volgens het alwetende Wikipedia: Neoclassicism (music) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.


Goede poging, maar neen. Dat heet in goed Nederlands neoclassicisme, en niet neoklassiek. Zie ook: Neoclassicisme (muziek) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

catchup
GrafGantz schreef:
(quote)


Ja, want als je Strauss niet aankunt ga je uiteraard lekker naar Drumming van Steve Reich of Strumming Music van Charlemagne Palestine luisteren .

Over de naam valt inderdaad te discussiëren, maar dat geeft je natuurlijk geen vrijbrief tot het spuien van ongefundeerde onzin.

Ik geloof niet dat ik ongefundeerde onzin heb gespuid, en als het zo zou zijn: die vrijbrief heeft iedereen hier. Ik heb kritiek op de onzin-term neo klassiek. Het is een niet-bestaand genre zonder criteria. Wat is neo klassiek? Niemand die hier het antwoord geeft.
Een neo stroming grijpt per definitie terug op een eerdere stroming, in dit geval zou dit 'klassiek' moeten zijn. Waar grijpen ze dan precies op terug? Is het minimalisme een neo stijl? Lijkt me niet. En ambient? Er is ook direct verwarring met de term neo-classisisme, die hier niet bedoeld wordt. Wordt hier alle 'moderne klassieke' (na 1900) muziek bedoeld?
Als ik zie welke muziek hier genoemd wordt, dan zou je dat het best 'eigentijdse muziek' kunnen noemen. Dan loop je in de pas met bijvoorbeeld de wikipedia definities.
Je mag mij van alles naar het hoofd slingeren, maar het genre 'neo klassiek' lijkt mij hier een vergaarbak voor dat wat popliefhebbers ook wel eens leuk vinden en wat op klassiek lijkt. Maar pop mag ik hier ook niet zeggen waarschijnlijk. Mm, neo-pop... eigenlijk net zoiets.

avatar van Kronos
Er zijn hier al enkele suggesties voorbijgekomen, maar een verbetering zie ik niet meteen. Er valt van alles op aan te merken, maar eigenlijk zegt neoklassiek vrij goed waar het over gaat: Hedendaags 'serieuze' muziek.

avatar van Cellulord
Maak je geen zorgen als je niet weet wat "Neoklassiek" is want dat genre bestaat gewoonweg niet. Hooguit is het een subgenre van vooral "Klassiek" en andere stijlen.

Als ik naar de Top 50 kijk zie ik (persoonlijk) vooral electronica en (hedendaags) klassiek met als subgenre vooral Post-Modern, Minimal, Contemporary. Dus hebben we er weer een nieuwe vergaarbak bij. Met een term als "Neoklassiek" kan ik echt niets. Maar wel leuk dat er nu stiekem toch wat Klassiek op de site kan.

Kronos schreef:
... eigenlijk zegt neoklassiek vrij goed waar het over gaat: Hedendaags 'serieuze' muziek.


Hedendaags 'serieuze' muziek? Mogen bij werken zoals o.a. Coltrane's OM dan ook even "Neoklassiek" toegevoegd worden

Serieuze muziek? Is dat muziek waar je niet mee mag lachen, en zeker niet mag op dansen?

avatar van Teunnis
GrafGantz schreef:
(quote)


Goede poging, maar neen. Dat heet in goed Nederlands neoclassicisme, en niet neoklassiek. Zie ook: Neoclassicisme (muziek) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Tomato, tomato...

Maar de architectuurstijl heet ook Neoclassicisme - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Ik ben geen taalkundige held, maar het klinkt naar mijn idee prima als je iets neoklassiek noemt wanneer het onder de stroming neoclassicisme valt. Net zoals de meeste mensen scepsis zeggen ipv scepticisme. Hoe dan ook is de term neoklassiek niet de juiste term, maar wel een vooruitgang ten opzichte van avant-garde. Het liefst zie ik gewoon het genre klassiek komen. De klassieke werken die wel op de site worden toegelaten vallen niet onder één subgenre.

avatar van Kronos
Cellulord schreef:
Serieuze muziek? Is dat muziek waar je niet mee mag lachen, en zeker niet mag op dansen?

Het staat natuurlijk niet voor niets tussen aanhalingstekens. Vroeger werd de muziek echter zo ingedeeld. Maar zoals iedereen begrijpt is het natuurlijk niet serieus alle klassieke muziek serieus te noemen, wat dan impliceert dat alle andere muziek niet serieus zou zijn.


Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.