menu

De Site / Algemeen / gelijk kopen of eerst luisteren op spotify?

zoeken in:
(verwijderd)
Als jullie uitkijken naar een album, koop je hem dan gelijk als die uitkomt, of proberen jullie hem eerst uit op spotify?

avatar van E-Clect-Eddy
Hangt er vanaf of ik al eerder albums van die artiest/act heb gekocht / of die dus in mijn Top 50 voor komen. Maar koop CDs bijna altijd tijdens het concert en dat is doorgaans later dan de digitale release. Kan dus ook voorkomen dat ik het eerst hoor op Spotify of Deezer en vervolgens besluit om het juist niet te kopen.

Bij acts die ik nog niet goed ken, wacht ik toch na het concert en dan besluit ik of ik de CD aanschaf. Tenzij die release al 4,5* of 5* van mij had gekregen voor het concert dan koop ik de CD tenzij de prijs daar schandalig hoog is. Dan zoek ik een andere plek voor de aanschaf.

buizen
(verwijderd) schreef:
Als jullie uitkijken naar een album, koop je hem dan gelijk als die uitkomt, of proberen jullie hem eerst uit op spotify?

Ten eerste koop ik vooral albums die al wat (veel) ouder zijn, dus wachten tot ie uitkomt is dan niet aan de orde. Kan me van de laatste tijd maar enkele artiesten/bands heugen waarbij ik uitkeek naar de releasedatum van het nieuwe album. Maar die albums wel meteen gekocht, zonder eerst te luisteren.
Slayer- Repentless, Michael Monroe - Blackout States. Omdat ik de bands goed ken en gewoon alles van ze wil hebben.
Probeer ook wel modernere albums (2015, 2016) van geen favo-bands maar die ga ik absoluut eerst luisteren en dan is Spotify verrekte handig.
Op jacht naar oudere albums van bijv. bands die mijn favo-bands dan weer inspireerden is het mooiste. Soms eerst luisteren, soms kom je ze tweedehands (onverwacht) ergens tegen en is er geen gelegenheid voor eerst luisteren: ter plekke beslissen.
Ten tweede: maar Spotfy is wel een uitvinding

avatar van Rudi S
(verwijderd) schreef:
Als jullie uitkijken naar een album, koop je hem dan gelijk als die uitkomt, of proberen jullie hem eerst uit op spotify?


Nou spotify is natuurlijk een prima filter, goede vervanging van het vroegere luisteren in de platenzaak.

avatar van E-Clect-Eddy
Rudi S schreef:
Nou spotify is natuurlijk een prima filter, goede vervanging van het vroegere luisteren in de platenzaak.

Luisteren in de platenzaak heb ik een enkele keer gedaan maar heb een bloedhekel aan koptelefoon op zetten, bovendien alle geluiden in de zaak bemoeilijken het om ongestoord te luisteren.

Tegenwoordig hebben sommige platenzaken een koffiehoek (hopelijk met draadloze koptelefoons) en dat lijkt me iets relaxter om dan een album te beluisteren. Dan nog is dat vaak daags nadat er ergens op internet al een preview stream beschikbaar is.

avatar van heartofsoul
Als je, zoals ik, nog "gewoon" cd's koopt, dan is het wel eens handig, zeker met het grote aaanbod, om voor te kunnen luisteren. Er zijn eigenlijk tamelijk weinig albums die ik "blind" koop. Helaas, de verkoop van cd's is een nog steeds krimpende markt, en de artiesten hebben niet veel aan Spotify. In een interview in de Volkskrant van afgelopen zaterdag vertelde Dayna Kurtz dat ze voor 1 miljoen streams slechts 20 dollars beurt. Ze verdient ongeveer net zoveel als een mederwerker van McDonalds. Alleen kinderen van rijke ouders kunnen het zich noch permitteren de muziek in te gaan, aldus Kurtz.

avatar van Rudi S
heartofsoul schreef:
Ze verdient ongeveer net zoveel als een mederwerker van McDonalds..


Alleen hebben die niet van hun hobby een beroep kunnen maken.
Ach iedere 20 spotify dollars betekend dus heel veel potentiële concertbezoekers (ook inkomen).
Dayna Kurtz tourt op dit moment uitgebreid door Nederland, vast ook veel "spotify" fans daar.

avatar van AbleMable
Ik koop helemaal niks meer sinds ik een Spotify abonnement heb sinds een jaar of 3. En staan er zo een 2000 CD's te verstoffen op zolder en heb inmiddels ook al het nodige weggegeven. Had overigens met de komst van de IPod alles al gedigitaliseerd. Dus wat mijn collectie niet op Spotify staat kan ik ook streamen.

avatar van Mssr Renard
Ik koop alleen tweedehands lp's en soms wat nieuw vinyl. In elk geval nooit cd's, dus ik luister inderdaad mijn muziek vanaf Spotify en wat ik op mijn harde schijf heb staan.

Naar Spotify heb ik nog nooit geluisterd. Weet niet eens hoe het werkt. Ik koop Uncut en Oor bij mijn boekwinkel om de hoek. Kijk vervolgens of er iets interessants bij zit, ga dan meestal naar Bol, luister er naar en dan koop ik het. De laatste jaren heb ik van meerde artiesten maar één CD gekocht. Vroeger kocht ik van bands hun hele collectie, maar daar ben ik eigenlijk maar mee gestopt. Ik heb het wel een beetje gehoord allemaal.
Al vanaf mijn jeugd kocht ik LP's, (ben nu 57), die heb ik nog steeds. Heb er zo'n 600. De LP A Night At The Opera kocht ik al als LP toen die pas uit kwam. Dat was een sensatie voor me..

Wrathchild1
Gelijk kopen doe ik nooit. Eerst beluisteren of het wat voor mei op spotify , maar meestal you-tube.

avatar van Barney Rubble
Mijn uitgangspunt is ook dat ik het album eerst beluister; al dan niet via Spotify. Niettemin vind ik het af en toe leuk om een complete gok te wagen. Wellicht omdat een bandnaam mij bekend in de oren klinkt, of omdat het artwork er gaaf uitziet. Niks mis met een verrassing zo nu en dan.

Zo kocht ik een tijdje geleden: Whiskeytown - Strangers Almanac (1997) zonder een noot beluisterd te hebben. Had er geen spijt van. Kronos Quartet - Harry Partch: U.S. Highball (2000) kocht ik daarentegen ook blind en dat vind ik nog steeds een van de vreselijkste ondingen die ik in huis heb.

avatar van Rufus
Ik luister nooit vooraf een album, lees eerst wat anderen hierover schrijven.
Kijk naar hun top 10 e.d. en probeer hieruit en conclusie te trekken.
Ja, er zit weleens een miskoop tussen maar dat neem ik op de koop toe.
Zit er iets tussen wat ik erg goed vind dan koop ik vaak meerdere cd’s van deze artiest.

avatar van Mssr Renard
Ik koop zeer zelden een muziekblad. Ik luister ook vnl. oude muziek, dus voor recensies hoef ik een blad niet te kopen.

Van de 100 nieuwe bandjes vind ik misschien 1 interessant. Die kom ik op het spoor via Spoty, YouTube of Bandcamp. Omdat dit ook vaak independent artiesten betreft, is de lp vaak via Bandcamp rechtstreeks bij de artiest te bestellen.

Ik koop nooit bij Bol.com. Straks als Amazon in Nederland wordt uitgerold, zal ik ook nooit daar kopen.

De oude muziek koop ik gewoon in de platenzaak of via discogs.

Spotify is wel de eerste plek waar ik muziek op zoek, maar veel muziek die ik leuk vind, staat daar niet eens op.

avatar van spoon
Ik beluister nieuwe en oude muziek via Spotify en Bandcamp en een enkel keer YouTube. Ik ga nog maar weinig tot aankoop over. Alleen als ik iets nieuws ontdek wat ik echt heel erg goed of bijzonder vind of vinyl wat bijzonder fraai verpakt is en/of bijvoorbeeld in kleine oplage uitgegeven is.. hebbedingetjes om af en toe eens echt goed te luisteren over de buizenversterker.

sinds een half jaartje koop ik niet meer via de "grote jongens" Bol en Amazon. Dit om diverse redenen. Koop alleen nog bij naar mijn idee de meer sympathieke zelfstandige partijen als Bandcamp, muzieklabels of discogs. Deze zijn vaak niet duurder en alles is net zo goed geregeld als bij Bol en Amazon.

Wrathchild1
Ik gebruik spotify ook zelden moet ik zeggen, maar ik luister ook relatief weinig recente/nieuwe muziek omdat ik al jaren merk dat ik daar weinig meer aan vind.

Mijn recentste CD dat ik in huis heb is Firepower uit 2018 en dan 2 uit 2017. Ook zijn dat nog albums van artiesten/bands die al (ruim) voor het jaar 2000 muziek maakten....Uit deze eeuw ( zeg maar laatste 20 jaar) heb ik denk ik een stuk of 30 CD’s ,maar alle uitvoerenden maakten al muziek vóór het jaar 2000...

Het en der zal best leuk spul zitten , masr ik volg het niet echt meer

avatar van Mssr Renard
Wist iedereen dat je gewoon rechtstreeks bij artiesten en labels kunt bestellen?

Amazon en Bol maakt juist artiesten kapot, omdat ze commissie moeten betalen. Vergelijk het met thuisbezorgd.nl.

Gewoon even checken welk label een artiest zit (bijv. Bluenote, ECM, ACT, Silence, etc) of even opzoeken op Bandcamp en rechtstreeks bestellen, krijg je vaak nog gratis digitale versie van de plaat erbij.

Van de 'nieuwe' artiesten Gogo Penguin, Mammal Hands en Matthias Eick heb ik netjes de platen binnengehaald.

avatar van gaucho
Spotify is vooral een hulpmiddel voor mij. Inderdaad: zowel nieuwe als oude releases kun je doorgaans prima checken op Spotify. En als het daar niet te vinden is, dan kun je vaak wel tracks of soms het hele album vinden op YouTube.
Want daar gaat het bij mij vooral om: ik koop nog steeds albums, zowel op LP als op CD. Ik ben ook 57, net als Blackish, maar ik vrees dat het bij mij in de loop der jaren toch wat harder is gegaan, met nu ruim 2000 LP’s en het dubbele aan CD’s. Maar waar je vroeger nog wel eens een hele of halve miskoop in huis haalde, is dat nu echt niet meer nodig. Inderdaad: een beetje zoals je vroeger albums voorbeluisterde in de platenzaak, alleen dan in een wat comfortabeler en rustiger omgeving. Werkt prima voor mij, en dat is dan ook het belangrijkste aspect van deze nieuwe vorm van muziek beluisteren.

Want als ik er echt uitgebreid en ontspannen voor ga zitten, komt er in 99 van de 100 gevallen toch echt een LP of CD op te staan. Spotify is handig om een indruk te krijgen van een album dat je nog niet kent, maar meer ook niet. Ik snap ook niet zo goed waarom mensen al hun albums de deur uitdoen en hun luistergedrag aanpassen op de MP3-kwaliteit van Spotify, maar dat zal wel komen omdat ik na ruim 40 jaar tamelijk vastgeroest zit in mijn eigen gedrag (a.k.a. Het Heilige Hebben).

Ik moet zeggen dat ik wel veel minder aanschaf dan vroeger, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik al zoveel muziek op fysieke geluidsdragers in huis heb. Het leeuwendeel van mijn favoriete muziek heb ik al in huis, slechts sporadisch wordt ik nog verleid tot nieuwe aankopen.

avatar van gaucho
Mssr Renard schreef:
Die kom ik op het spoor via Spotify, YouTube of Bandcamp. Omdat dit ook vaak independent artiesten betreft, is de lp vaak via Bandcamp rechtstreeks bij de artiest te bestellen.

Ik koop nooit bij Bol.com. Straks als Amazon in Nederland wordt uitgerold, zal ik ook nooit daar kopen.

Mwah, ik vind dit een wat al te rechtlijnige redenering. Op zich heb ik bewondering voor het standpunt dat je bij voorkeur rechtstreeks bij de artiesten of kleine independent labels koopt, maar dat voordeel doe je dan naar mijn smaak weer teniet door voornamelijk naar Spotify of YouTube te luisteren. Ik reken die twee namelijk net zo goed tot de molochs die vooral gaan voor winstmaximalisatie en dus hun toeleveranciers (lees: de artiesten) uitknijpen waar het maar mogelijk is.

Ik koop zonder schroom of schaamte bij de goedkoopste aanbieder van LP's of CD's. In dat opzicht valt Amazon tot dusver meestal af, want met verzendkosten meegerekend zijn ze vaak duurder dan andere online-aanbieders. Ik hoop dat Amazon straks met de Nederlandse site beter zijn best gaat doen om op prijs te concurreren, want tegenwoordig houdt het niet over met de Engelse, Duitse en Franse sites, die steeds meer een doorgeefluik voor 'third party sellers' worden.
Bol.com is sowieso standaard te duur, zeker als het gaat om vervallen titels (waarnaar ik in de meeste gevallen op zoek ben) van externe verkopers. Niet te geloven wat die af en toe voor een gangbaar, maar out-of-print CD’tje durven vragen.

Ik merk dat nieuwe CD's - en LP's al helemaal, ook tweedehands - de laatste tijd over de hele linie weer wat duurder zijn geworden. Helaas ben ik gewend geraakt aan (en verwend door) prijzen die een jaar of vijf à tien geleden gangbaar waren. Toen waren CD's die ik kocht gemiddeld 5 tot 10 euro, en tweedehands LP's idem, nog afgezien van het leuks dat je soms bij de kringloop voor een habbekrats kon vinden - dat is inmiddels vrijwel helemaal over. Ik merk dat ik tegenwoordig nogal aanhik tegen die hogere prijzen; ook dat beïnvloedt mijn beslissing om niet zo snel meer nieuwe geluidsdragers aan te schaffen.

Een enkele keer scoor ik nog wel eens wat op kringlopen of rommelmarkten. En dan doe ik geen moeite om vóór te beluisteren, maar laat ik me wel eens verrassen, ook door muziek die buiten mijn comfortzone ligt. Momenteel ligt Dorothea van Lais in de CD-speler - folk uit Vlaanderen met hemelse stemmen. Best leuk voor de verandering.

avatar van Mssr Renard
Ik sluit mij ook wel aan bij gaucho dat ik het meeste wat ik wil nu intussen wel heb.

Ware het niet dat het leven altijd niet loopt zoals je verwacht en dat ik vorig jaar voor de derde maal opnieuw mijn collectie ben gaan opbouwen. Ditmaal (hopelijk voor het laatst) op lp.

Het klopt dat de prijzen (door internet?) erg hoog liggen en er niet snel koopjes zijn. Een aanbieder is altijd precies op de hoogte hoe duur een lp is, dus ook in de tweedehands zaakjes gaan ze voor discogs-prijzen over de toonbank.

De genres jazz, fusion en progrock zijn wel veel op bandcamp te vinden, maar daar heb ik nu genoeg over gezeurd.

Het klopt dat ik eigenlijk teveel aan Spotify hang. Maar ik luister eigenlijk alleen oude muziek en vaak heb ik die muziek nu wel minstens 2 of 3 keer in mijn leven al eerder gekocht. Dus ik heb niet echt een schuldgevoel.

Hardcore downloaden heb ik bijna niet aan deelgenomen, simpel vanwege het feit dat ik pas heel kort online ben, en nog lang cd's bleef kopen.

Terug naar het onderwerp: ja, ik gebruik online streamingdiensten om muziek te ontdekken, maar ik zoek ook veel op op internet-encyclopedia en sinds kort luisteren we veel naar FIP (een Franse internetradiozender).
Het liefst zet ik gewoon een lp op. Ik heb er nu inmiddels bijna 500 en doelbewust bij elkaar verzameld, dus nagenoeg geen miskopen.

Thudd
Meteen kopen of eerst luisteren op Spotify?

Ik heb natuurlijk niet meteen het gelijk aan mijn zijde, maar ik kies voor metéén.

avatar van EttaJamesBrown
De laatste paar jaar hang ik erg aan Spotify. Als de kinderen uit huis zijn, zal ik wel weer voor de fun cd’s en albums kopen.

Een belangrijke reden waarom ik niet zoveel meer koop? Ons kantoor is niet meer in het centrum van Groningen maar aan de ringweg: daarom geen lunchwandelingen meer naar Plato en Elpee. Zo gaat dat soms.

I usually wait to buy an album until I've heard it on Spotify first.

Fatima Adler
Persoonlijk zou ik het niet meteen kopen, omdat je een alternatief kunt vinden, er zijn veel vergelijkbare programma's op het internet met dezelfde functies maar gratis, zoals in dit artikel ... waar je de top gratis programma's en spelletjes kunt vinden, misschien kun je daar een analoog van jouw programma vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:22 uur

geplaatst: vandaag om 22:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.