menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
2. Joe Smooth - Promised Land (1987)

Chicago goes Motown, zo zou je deze classic wel kunnen zien, met een hoopvolle, spirituele tekst en veel soul en gospel in de zang van Anthony Thomas, de vaste zanger van Smooth toen.
Aan de andere kant is de productie een van de eerste balearic house nummers, met dat dromerige zomerse geluid en die conga percussie, alhoewel ik het zelf veel meer Chicago house vind.
Het is voor mij de ultieme Chicago track, de diepe baslijn, het lekkere ritme, de mooie synths, de positieve tekst, ik word er altijd erg blij en opgewekt van.

Joe Smooth - Promised Land - YouTube

Alhoewel de tekst niet helemaal Christelijk bedoelt was volgens Smooth, lijk de afbeelding op de hoes toch wel op Golgotha met dat kruis links. Best bijzonder ook, volgens mij zie je niet vaak afbeeldingen op Chicagohouse hoezen uit die tijd.
https://img.discogs.com/KEECocL3r82uj7FozMQY7U6zdPw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2554-1165391424.jpeg.jpg

geplaatst:
The Final Frontier op 1?

geplaatst:
Ik gok op Poing

geplaatst:
Euromasters natuurlijk!

geplaatst:
1. Underground Resistance - The Final Frontier (1991)

Titmeister mag niet meer raden.
Mijn nummer 1 is deze overbekende electro track van Mike Banks, volgens discogs komt het uit 1992, maar RYM en Musicmeter zeggen 1991. Ooit heb ik deze leren kennen door Lady Aida die in een tijdschrift dit als haar favoriete nummer noemde, dit was rond 2000. Eerst kon ik er helemaal niks mee, begreep niet wat er aan was, maar toen ik wat ouder was viel het kwartje wel en groeide en groeide het totdat dit mijn lievelingsnummer werd.
Knap om zoveel melancholie in zulke futuristische electro te krijgen, buitenaards mooi.

Underground Resistance - The Final Frontier [HD] - YouTube

https://img.discogs.com/a2jbFIFAtaps5bTlENkHScRfGEw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2111-1166043665.jpeg.jpg

Dan wil ik iedereen bedanken voor de likes en de leuke reacties, Ik heb het met veel plezier gedaan!
Op naar de volgende user!

geplaatst:
Mooi! Hele terechte nummer 1 natuurlijk

geplaatst:
Het blijft ook wel een bazentrack

Volgens mij had ik het al gezegd, maar puike lijst, Bert!

geplaatst:
jordidj1 schreef:
De dancegebruikers die zich hebben opgegeven:

* Teunnis (wordt 'm niet denk ik)
* trebremmit
* 123poetertjes
* Mausie
* Ponty Mython
* jordidj1

Heb tit uit de lijst gehaald, maar mezelf achteraan gezet. Die lijst van mij kan echt niet meer, die is echt wel veranderd.

Doodse stilte na mijn indrukwekkende lijst.

Maar 123poetertjes is aan de beurt volgens de lijst.

geplaatst:
Oei damn, dit heb ik helemaal uit het oog verloren en ik heb er de komende tijd ook echt totaal geen tijd voor, soz

geplaatst:
Dan schuift de beurt door naar Mausie.

geplaatst:
Helaas, ook ik kom hier niet aan toe de komende tijd. Ik richt mijn vizier voorlopig maar op het reguliere top 100 topic. Dus jij kan van start Ponty Mython.

geplaatst:
De eerste vijf!

100. Peplab - Dreamfever (2001)

Peplab is een Nederlandse danceband die vooral bekend is vanwege de remix die Norman Cook (aka Fatboy Slim) gratis en voor niets heeft gedaan van hun nummer Ride the Pony. Dreamfever komt van hun debuutalbum It's Not The Drug en is overduidelijk geïnspireerd door Windowlicker van Aphex Twin (vooral die vervormde zang!), hoewel de tweede helft wat rechtlijniger is met een dikke 4/4 beat en acidgeluiden. Ze hebben hierna nog twee albums gemaakt, maar dat was slappe discopop en house die mijn interesse nauwelijks konden wekken. Dit album is echter een prima debuut.

99. DAF - Der Mussolini (1981)

Mijn eerste (en tevens laatste) kennismaking met DAF (Deutch Amerikanische Freundschaft) was dankzij de Industrial Metalband KMFDM, die dit nummer heeft gecoverd op hun Ruck Zuck EP. Het is een puur elektronisch dansnummer met onzinlyrics, waarbij verschillende soorten dansstijlen de namen van enkele dictators en onze messias dragen. Het klinkt in ieder geval wel als een klok, dus... Tanz den Mussolini!!!

98. Astral Projection - Nilaya (1999)

Ik ben niet echt thuis in de Goa Trance scene en veel trancemuziek doet me sowieso niks, maar dit is toch wel een prima nummer. Nilaya komt van het album 'Another World' en Astral Projection is volgens mij ook wel het neusje van de spreekwoordelijke zalm als het op Psy en Goa Trance aankomt. Wat me vooral aantrekt zijn de constant veranderende melodieën en de enorm goede, opbouwende flow. Het nummer duurt bijna 10 minuten, maar verveelt geen moment.

97. L.A. Style - James Brown is Dead (1991)

Tja, deze moet gewoon in de lijst omdat het mijn eerste kennismaking met housemuziek was. Ik zat in de brugklas en hoorde dit nummer voorbijkomen in de pauze. Ik wist niet wat ik hoorde! Hoewel de sound vandaag de dag redelijk verouderd is en je nu hondermiljoenmiljard variaties in de dancemuziek hebt, is het nog steeds een goed geproduceerd nummer. DJ Wessel van Diepen is één van de mannen die achter L.A. Style zat. Later kreeg je nog allerlei variaties van o.a. Holy Noise (James Brown is Still Alive) en Traumatic Stress (Who the F*** is James Brown?), maar er gaat niets boven het origineel. De single-versie bevat een rap, waarschijnlijk om een breder publiek aan te trekken, maar die doet imo afbreuk aan het nummer.

96. The Grid - Swamp Thing (1994)

Swamp Thing is waarschijnlijk het populairste nummer van The Grid, dankzij het zeer herkenbare banjo riedeltje, en het zal ongetwijfeld in allerlei reclames en tv-programma's/films zijn gebruikt. De muziek is een mengelmoes van Underworld en Fluke, maar dan zonder zang. Geen moeilijke muziek verder, maar een prima progressive house track om op los te gaan. Als je van eerder genoemde groepen houdt dan kun je je geen buil vallen aan het album 'Evolver', waar deze track vanaf komt.

geplaatst:
95. Quazar - Midsummernight's Dream (1991)

Quazar was begin jaren '90 Neerland's trots in de bange housedagen. Je kunt wel stellen dat Gert van Veen en Eric Cycle ondertussen housepioniers zijn. Deze track is de afsluiter van de Spring EP. Ik ben gek op dit soort schurende synths. Ze hebben nog aardig wat albums gemaakt hierna, maar ik ben ze op een gegeven moment uit het oog verloren. Deze track is vaak gedraaid op feesten en het dak ging er altijd af.

94. Aphex Twin - Donkey Rhubarb (1995)

Aphex Twin is natuurlijk bekend geworden door zijn zotte clips van Come to Daddy en Windowlicker, waarbij iedereen zijn gezichtsafdruk draagt. Zo ook in de clip van Donkey Rhubarb, een maffe parodie op de Teletubbies. Ook is de muziek nog redelijk rechtlijnig, i.t.t zijn latere werken. Zijn ambient albums vind ik fantastisch, maar zijn 'reguliere' idm-werk boeit me niet zo. Windowlicker is zelfs een beetje aan de saaie kant zonder de videoclip erbij. Dit nummer daarentegen, met zijn lieflijke melodieën, stuiterende beats en fijne bliepjes, weten bij mij wel de juiste snaar te raken.

93. The KLF - What Time is Love? (1991)

The KLF (Kopyright Liberation Front) is een interessante band. Enerzijds rete-commercieel, maar aan de andere kant doen ze ook gewoon waar ze (Bill Drummond & Jimmy Cauty) zelf zin in hebben. Zo is er hun fameuze Death Metal optreden, waarmee ze het einde van The KLF inluidden (en een verbijsterd publiek achterlieten) en hebben ze een miljoen pond ritueel verbrand. What Time is Love?, van het album The White Room, bevat alle ingredienten die de eurodance van weleer zo succesvol maakte. Tegenhanger van dit dance album is de ambientklassieker 'Chill Out (1990)', waarop je perfect kunt chillen of trippen.

92. Jacknife Lee - A Dog Named Snuggles (1999)

Jacknife Lee is vooral bekend als producer voor o.a. REM, Kasabian, U2 en The Killers, maar maakt zelf ook niet geheel onverdienstelijke muziek. Zo is A Dog Named Snuggles een funky big beat nummer die zich kenmerkt door gebruik te maken van een geluidssample van radio dj Casey Kasem die uit zijn plaat gaat.

91. Howie B - Angels Go Bald Too (1997)

Heerlijk breakbeatnummer vol met verknipte bliepjes, gesamplede blazers en een zeer strakke flow. Het nummer heeft ook een erg leuke videoclip die je vroeger vaak voorbij zag komen op MTV's Party en Chill Out Zone. Those were the days... Sowieso zijn zijn eerste twee albums Music for Babies en Turn the Dark Off een aanrader als je van trip hop en verknipte breakbeat houdt. Ik ben hem daarna een beetje uit het oog verloren, omdat zijn werk nogal wisselvallig werd. Hij heeft ook nog iets gedaan met U2 op hun POP album.

geplaatst:
Peplab, The Grid en Quazar zijn aangename ontdekkingen!

geplaatst:
Die Peplab is de shit, erg lekker op gegaan vanavond en die Jacknife is ook erg fijn

geplaatst:
90. Slacker - Scared (1997)

Het eerste wapenfeit van Shem McCauley aka Slacker en het was meteen een 'banger'. Heerlijke prog house track met plukbas en trancey synth stabs. Hierna heeft hij nog een paar singles uitgebracht en in 2010 een album, waarna hij er in 2012 genoeg van had en een einde aan zijn leven maakte. Jammer, want het was een goede artiest die meer in zijn mars had. Zijn album Start A New Life (2010) is zeer de moeite waard.

89. The Orb - Perpetual Dawn (Solar Youth Mix) (1991)

The Orb is een grote naam bij iedereen die ambient house een warm hart toedraagt en de track Little Fluffy Clouds mag zelfs een ambient house klassieker genoemd worden. Dr. Alex Paterson is het brein achter The Orb en ze maken na al die jaren nog steeds muziek, al vind er wel vaak een wisseling van de wacht plaats. De band is dan ook meer een langlopend project dan een echte formatie met vaste bandleden. Deze track komt, net zoals Little Fluffy Clouds, van het dubbelalbum 'Adventures Beyond The Ultraworld'. Deze remix van Youth vind ik beter dan het origineel en volgens mij vindt Alex Paterson dat ook, aangezien hij het op hun Best Of verzamelaar heeft gezet. Het is een prettig in het gehoor liggend, zomers housenummer met dub en reggae-invloeden. De extra vocalen en strakkere flow doen wonderen.

88. Moby - Go (Woodtick Mix) (1991)

Twin Peaks was zo'n typisch mysterieuze en absurde jaren '90 (soap)serie, bedacht door David Lynch, die na 25 jaar eindelijk een langverwacht vervolg kreeg. Een toen nog onbekende producer en DJ genaamd Moby pakte het hoofthema van Twin Peaks, plakte het over zijn eigen arrangement en een klassieker was geboren. het is een geniale zet voor zijn carriere gebleken, ondanks dat hij flink wat royalties moest afstaan aan Angelo Badalamenti, die het originele thema schreef. Het maakt het originele nummer ook gelijk een stuk saaier. De Woodtick Mix is de bekendste van alle remixes die van Go zijn gemaakt en ook de beste!

87. U96 - Solar Sequences (1992)

U96 is een Duitse house/technoband die begin jaren '90 furore maakte in de hitlijsten met het nummer Das Boot, een techno housenummer die geïnspireerd was door de gelijknamige film en hiervan diverse samples in het nummer heeft verwerkt. Uiteindelijk hebben ze er een heel album omheen gebouwd. Bij Quazar zei ik al dat ik gek ben op schurende, vervormde synths en ook Solar Sequences stelt daarin niet teleur. Jammer genoeg is het succes van Das Boot ze toen naar de bol gestegen en werden ze steeds commerciëler, met als dieptepunt eurodance troep zoals Feels Like in Heaven. Na een lange periode van stilte lijken ze met Reboot (2018) echter weer teruggekeerd te zijn naar hun roots. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

86. BT - Love, Peace and Grease (The Full Monty 7" Mix) (1997)

BT, oftewel Brian Transeau, is een Amerikaanse dance producer die vooral bekend is geworden door zijn trancemuziek. Hier waagt hij zich echter aan Big Beat en doet dit met verve. Love, Peace and Grease bevat alle ingedienten voor een goed Big Beat nummer: dikke breakbeats, een kneitervette bas, vervormde vocalen en overstuurde gitaren. De meeste Big Beat uit Amerika is niet om aan te horen, maar BT laat hiermee horen dat sommige Amerikanen ook wel raad weten met deze stroming, die een vroegtijdige dood is gestorven.

85. Propellerheads - Spybreak! (1997)

Spybreak! klinkt als iets wat uit een James Bond film of The Saint zou komen en zo is het ongetwijfeld ook bedoeld, gezien de titel. Het is een ontzettend lekker groovy big beat nummer waarmee je je in één of andere car chase waant, op de hielen gezeten door cartooneske bad guys. Jammer dat Propellerheads niet verder zijn gekomen dan één album (Decksandrumsandrockandroll), een EP en een paar singles. Alex Gifford heeft nog wel de productie gedaan van het album V.I.P. van de Jungle Brothers, wat heel erg veel weg had van Propellerheads, en Will White drumt vaak wat bij op platen van The Future Sound of London.

84. Freestylers - Warrior Charge (2004)

Een rauwe, dubby d&b track met overstuurde bassen, snerpende synths en de overbekende Amen Break, zo'n beetje de sample waar de jungle/d&b stroming op is gebaseerd. Warrior Charge klinkt als iets wat ook The Prodigy zou kunnen hebben bedacht rond hun Experience tijd. Het album Raw as F**K doet voor het overgrote deel de naam eer aan. De eerste vier albums van de Freestylers kan ik goed hebben, maar met het laatste album The Coming Storm gingen ze op de dubsteptoer en daar werd ik niet echt vrolijk van.

83. Hardknox - Come in Hard (1999)

De titel beschrijft het nummer perfect: Dikke breakbeats, ruige bassen, vervormde synths en verknipte vocalen van rapper Schoolly D. De break halfverwege doet enigszins denken aan die uit The Rockafeller Skank van Fatboy Slim. Prima album ook, maar jammer genoeg het enige wapenfeit van Hardknox. De vrouwelijke helft, Linda Layton, klust tegenwoordig bij als gastzangeres op de platen van de Dub Pistols.

82. KJ Sawka - New Life (2009)

Glitchy drum & bass (Glitch & Bass?) van KJ Sawka, die ook een erg begenadigd drummer blijkt te zijn en al zijn drumpartijen zelf inspeelt. Zo ook op dit nummer, al is hij daarna wel flink in de weer gegaan met zijn Ableton knip & plaktools. En horen we daar niet wederom een totaal verknipte Amen Break tussen al het drumgeweld? New Life is een supervette track dankzij de constant veranderende en gefilterde beats en de zang van zangeres Christa Wells helpt daar ook een handje bij. Heel erg fijn nummertje dit.

81. Kosheen - Hide U (2000)

Kosheen is een danceband bestaande uit zangeres Sian Evans en het producersduo Decoder & Substance. Deze twee heren waren hiervoor al redelijk bekende namen in de d&b scene, maar het geflirt van Kosheen met pop- en housemuziek werd ze niet in dank afgenomen door de d&b puristen. Hide U is wel één van de nummers geweest die d&b aan een groter publiek introduceerde en het is tevens een ontzettend strak en fantastisch geproduceerd nummer. Petje af voor de heren (en dame).

80. Technical Itch - Deadline (2000)

Rollcage : Stage II is een futuristisch racespel a la Wipeout en MegaRace. De soundtrack hiervoor werd geproduceerd door artiesten van het toonaangevende en trendsettende d&b label Moving Shadow. Technical Itch trakteert ons op een pikdonkere d&b track met harde beats, loodzware bassen verontrustende geluidseffecten. Als je van d&b houdt dan moet je deze soundtrack zeker checken!

79. Atari Teenage Riot - Black Flags (2011)

Ik ben ooit (eind jaren '90) bij een concert van Atari Teenage Riot geweest in de Melkweg, ten tijde van hun release van The Future of War. Drie dagen later had ik nog een piep in mijn oren en mijn vullingen trilden zowat uit mijn kiezen bij het concert. Enorme, agressieve pokkeherrie. Destijds maakten ze (Alec Empire, Hanin Elias, Carl Crack) een combinatie van gabber, punk en drum & bass, met politiek geladen lyrics. Na de zelfmoord van Carl Crack zijn ze er een tijdje mee gestopt, tot ze het album Is This Hyperreal? in 2011 dropten. 'Zangeres' Hanin Elias was ondertussen vervangen door Nic Endo en CX KiDTRONiK nam de rol van Carl Crack over. Ze hebben wat gas teruggenomen, maar hun politieke boodschap is sterker dan ooit. Elektronische punk waar Liam Howlett alleen maar van kan dromen.

78. The Shamen - Ebeneezer Goode (Jolly Roger Vocal Mix) (1992)

The Shamen is vooral bekend dankzij eurodance nummers zoals Move Any Mountain, Boss Drum, L.S.I. en hun grootste, controversiële hit Ebeneezer Goode. Destijds uit de air gehaald in Engeland omdat ze erachter kwamen dat de lyrics toch wat minder onschuldig waren dan op het eerste gehoor duidelijk was. Het nummer gaat dan ook over het gebruik van XTC (E's are good, got any salmon?). Grappige is dat al deze commerciële mixes (de meeste radio mixes zijn gedaan door de Beatmasters) door hun label werden opgelegd en de band zelf er helemaal niet zo over te spreken was. Dit uitte zich uiteindelijk in een volledig instrumentaal album waarbij de beginletters van de songtitels de tekst FUCKBIRKET vormen, de achternaam van One Little Indian labelbaas Derek Birket. Toen was de samenwerking wel over. Anyway, Jolly Roger is een erg fijne Acid House remix van Eddie Richards, die later de grondlegger van de Tech House-stroming werd.

77. Josh Wink - Are You There? (1998)

Josh Wink werd bekend bij het grote publiek door het nummer Don't Laugh en Higher State of Consciousness, die volgens mij allebei nog in de Top 40 hebben gestaan. Are You There? is een Acid Techno Breaks-nummer met een schurende, overstuurde 303, snelle breakbeats en een herhalende stem die vraagt of je er bent. Het nummer heeft wel wat weg van Chemical Beats van The Chemical Brothers. Afkomstig van het verder wisselvallige album HereHear.

76. Luke Vibert - I Love Acid (2003)

Dit nummer van Luke Vibert, die ook wel eens onder de naam Wagon Christ opereert, verwoordt mijn gevoel over Acid House en Breaks perfect. Ik ga er dan ook niks meer over schrijven.

Are You There is heerlijk, inderdaad. Verder ben ik ook een sucker voor de classics Hide U en Spybreak!. Die van Technical Itch en Luke Vibert kende ik nog niet, maar vond ik zeer fijn. Keep it up!

75. More Kanté - Yé ké Yé ké (Hardfloor Mix) (1994)

We hebben helaas vorige week afscheid moeten nemen van deze Afrikaanse artiest, waarvan dit nummer misschien wel zijn bekendste is. Het Duitse producersduo Hardfloor heeft hun Roland 303 erop los gelaten en dit is het fantastische resultaat. Er is nog een Afro Acid Remix die ook best aardig is.

74. BCJ - Spectre (1997)

BCJ, die we beter kennen als de Belgische producer CJ Bolland, schreef dit nummer speciaal voor de soundtrack van het PS2 spel Ghost in the Shell, naar de gelijknamige animefilm en serie, en waar recentelijk nog een live action film van werd uitgebracht met Scarlett Johansson. Sowieso is de gehele soundtrack een dikke aanrader als je van techno houdt, want artiesten zoals Hardfloor, Mijk van Dijk, Claude Young en Derrick May doen ook een duit in het zakje. BCJ trakteert ons op een trancey breakbeatnummer, die wordt versterkt door een Exorcist-achtige melodie op de achtergrond.

73. System 7 - Civilization (1996)

System 7, bestaande uit psychedelische ambient rockpionier Steve Hillage en zijn vrouw Miguette Giraudy, maken al jaren trancey house, techno, ambient en downtempo muziek. Toch lijken betrekkelijk weinig mensen ze hier te kennen, al zijn ze megapopulair in de Aziatische landen. Hun stijl kenmerkt zich door het gebruik van de psychedelische gitaarklanken van Hillage. Zo ook op Civilization, een samenwerking met Techno-held Carl Craig. Ikzelf krijg er in ieder geval geen genoeg van!

72. Paul Hartnoll - Patchwork Guilt (2006)

Paul Hartnoll, de ene helft van de invloedrijke dance band Orbital, maakte dit nummer nadat ze het in 2004 voor gezien hielden en hij zich opwierp als solo-artiest. Het is dan ook totaal geen verrassing dat het klinkt alsof het door Orbital zelf gemaakt zou kunnen zijn (ten tijde van hun Blue Album), ook omdat Paul de meest melodieuze Hartnoll broer is van de twee. Patchwork Guilt is een goede introductie en een niet te missen nummer voor iedereen die Orbital en de gebroeders Hartnoll een warm hart toedraagt.

71. Mint Royale - Blue Song (2002)

Supercatchy breakbeatnummer van Mint Royale met een fenomenale videoclip geregisseerd door Edgar Wright. Er wordt gezegd dat deze clip de basis vormde voor Wright's film Baby Driver. Zo'n gek idee is dat helemaal niet, aangezien het gaat over een paar criminelen die een bank beroven terwijl de chauffeur op hen wacht. Ik ga er in ieder geval net zo van uit mijn bol als raskomiek Noel Fielding in de clip.

70. Alabama 3 - Last Train to Mashville (2005)

De meesten van ons zullen Alabama 3 kennen van het introdeuntje van The Sopranos, Woke Up This Morning. Deze band maakt, zoals ze het zelf zeggen, f***ed up country acid house music en dat bescrijft hun sound wel redelijk goed. Ze hebben ook al heel wat albums gemaakt, de ene wat beter dan de andere. Jammer genoeg is vorig jaar één van de zangers overleden, dus het is maar de vraag of we nog een nieuw A3 album krijgen. Last Train to Mashville, van het erg fijne album 'Outlaw' geeft - net zoals Woke Up This Morning - goed weer wat f***ed up country acid house music precies inhoudt.

69. Ken Ishii - Extra (1995)

Ik maakte kennis met Japanner Ken Ishii dankzij MTV's Party Zone, terug in de jaren '90 toen het nog gewoon muziek draaide in plaats van iq-loze reality shows. De anime music video werd speciaal gemaakt door Kōji Morimoto, die ook aan diverse Ghibli films en Akira heeft meegewerkt. Extra is een funky techno nummer dat duidelijk geïnspireerd is door de Detroit sound.

68. Bonobo - No Reason (feat. Nick Murphy) (2017)

Bonobo (Simon Green) is vooral bekend voor zijn downtempo nummers en specifieke sound, maar de laatste jaren flirt hij steeds meer met deep house. Daar zeg ik geen nee tegen, want zijn muziek combineert prima met de wat snellere beats en zijn unieke geluid. Op No Reason (van het album Migration) krijgt hij hulp van Nick Murphy, die ook wel bekend is onder het pseudoniem Chet Faker. Dit nummer laat goed horen waarom deep house en Bonobo's dromerige sound zo'n goede combinatie zijn.

67. Groove Armada - History (feat. Will Young) (Grum Remix) (2010)

Ik moet eerlijk bekennen dat Groove Armada mij kwijt is geraakt met het album Black Light. Het voorgaande album Soundboy Rock was al wisselvallig, maar Black Light klonk enorm ongeïnspireerd. Meelopen met de '80's electro hype en tegenwoordig maken ze imo vrij saaie housemuziek. Na Black Light brachten ze het remix album White Light uit, wat me iets beter beviel, maar nog steeds niet echt enerverend was. History komt van één van de singles en remixer Grum laat Groove Armada horen hoe je wel een succesvolle, door de '80's geinspireerde remix maakt.

66. Chromeo - Don't Turn the Lights On (Aeroplane Remix) (2010)

Chromeo is een band die een combinatie maakt van soul, funk, r&b, urban, disco en elektronische muziek. Een beetje wat Daft Punk probeerde op hun zeer matige plaat RAM. De lyrics gaan dan ook steevast over relaties, vrouwen en love troubles. Op zijn tijd erg genietbaar en hun plaat Fancy Footwork heb ik grijs gedraaid, mede dankzij de strakke productie. Ook dit nummer gaat over liefdesperikelen. Aeroplane blijft dicht bij het origineel, maar doet dit op zo'n manier dat een toch al strakke productie nog strakker is geworden. Ik vind deze remix dan ook beter dan het origineel!

Ik heb het idee dat ik dit alleen voor mezelf zit te doen.

Ponty Mython schreef:
Nope, vorige twee updates moet ik nog wel even checken! Die andere danceliefhebbers mogen wel wat meer liefde tonen, inderdaad...

Ponty Mython schreef:

Ploppesteksel schreef:
Nope, vorige twee updates moet ik nog wel even checken! Die andere danceliefhebbers mogen wel wat meer liefde tonen, inderdaad...

Tja, uit ervaring weet ik dat het runnen en vullen van een topic veel energie en tijd vergt - ook wel focus genoemd - en dan schiet er wel eens wat bij in of anders dreigt het te versloffen zoals Het grote Fabric/FabricLive topic

Momenteel ben ik ook bezig met In with the Ladies: top 100 en dat vergt tijd en energie; en ik wil ook nog tijd hebben om te lezen en te luisteren, maar je opmerking is gehoord

65. Apollo 440 - Liquid Cool (Deep Forest Trans-Afrique Life Extension Express) (1994)

Apollo 440 werd bij het grote publiek bekend door nummers zoals Ain't Talking About Dub en Lost in Space Theme. Daarvoor hadden ze al een prima dance album uitgebracht met een zeer goede cover van Blue Oyster Cult's Don't Fear The Reaper. Ook Liquid Cool komt van Millennium Fever en is één van de betere producties van de band met een zeer herkenbare melodie. Deep Forest geeft er een mooie ethnic draai aan, door wat wereldmuziek-achtige percussie en stemmen er in te gooien.

64. Leftfield feat. Afrika Bambaata - Afrika Shox (1999)

Een geslaagde samenwerking tussen legendarische danceband Leftfield en legendarische electro hip hopper Afrika Bambaata. Afrika Shox is een uptempo breaks nummer waarin de stijl van beide artiesten goed hoorbaar is. De bizarre clip werd geregisseerd door Aphex Twin regular Chris Cunningham, die naar verluid horendol werd van Leftfield, omdat ze hun album Rhythm & Stealth steeds uitstelden en veranderingen eisten aan de clip. Zijn frustraties heeft hij in de videoclip verwerkt: Op 1m42 zie je een man een krant vasthouden met daarop de tekst: Album delivery pressure.

63. The Crystal Method - Keep Hove Alive (1996)

Het Amerikaanse antwoord op The Chemical Brothers kwam van The Crystal Method, een duo (tegenwoordig een solo-act) bestaande uit Ken Jordan en Scott Kirkland. Zij maakten in hun muziek wat meer gebruik van trance-achtige melodieën, iets waar in de Nederlandse dancebladen nogal lacherig over werd gedaan. Keep Hope Alive is een supervet nummer met schurende acid, trancey synths, dikke big beats en een vocal sample uit van één van de speeches van burgerrechtenactivist Jesse Jackson. Keep Hope Alive hoort bij het beste wat de Big Beat stroming te bieden heeft.

62. Overseer - Supermoves (Animatrix Remix) (2003)

We blijven nog even hangen in de hogere Big Beat sferen, want ook Overseer maakt loodzware, ruige big beat. Je zult zijn muziek waarschijnlijk wel eens gehoord hebben in reclame of (actie)films. Supermoves, van het album Wreckage, wordt hier in de mix gegooid voor de The Animatrix, een verzameling korte animatiefilms gebaseerd op het Matrix universum. Het resultaat is een nog strakkere en hardere versie dan het origineel. Het is geen moeilijke muziek, maar wel iets waar je heerlijk op los kunt gaan.

61. Lo Fidelity Allstars - Cattleprod (2002)

Lo Fidelity Allstars is een zeskoppige danceband die zich laat inspireren door funk, electro, hip hop, rock en elektronische muziek. Zo ook Cattleprod, wat als bonustrack op het de Japanse uitgave van het album Don't Be Afraid of Love staat. Deze track is een prima introductie met hun vrij unieke mix van funk en dancemuziek. Het is in ieder geval heel erg catchy! Na drie albums is het jammer genoeg al meer dan een decennia lang nogal stil rond de band, al lijken ze nog wel te bestaan.

Ik luister mee! Mooie selectie en dito stukjes, je doet het niet voor niks!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:23 uur

geplaatst: vandaag om 19:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.