Genres / Electronic / Ambient
zoeken in:
0
geplaatst: 4 oktober 2016, 23:39 uur
Potjandosie 'k zou er wis ende waerachtig niet aan moeten denken: ambient draaien in de auto. Vrees dat ik zou sneven in de gemotoriseerde struggle for life - links en rechts ingehaald worden door Clio's, Polo's, Fiasco's en Pinda's. Ambient zorgt ervoor dat my system in hibernation mode switcht en het energieverbruik tot het minimumste wordt beperkt.
Baby Satellite zou hoogstens een optie kunnen zijn, maar dat is geen 100% pure ambient, maar bij Cirque of Substrata zou mijn voertuig snellens naar de vangrail afdrijven.
Wel eens een hazenslaapje gedaan onder de klanken van L'esperanza (lange versie) van Sven Väth of bij Tranquilizer - en dat werkte altijd perfect en verkwikkend.
Lijkt me trouwens wel een aardige job: senior adviseur bij het ministerie voor collectieve onthaasting; met als primaire taak: zorg voor het ontologisch muzikaal fundament
Baby Satellite zou hoogstens een optie kunnen zijn, maar dat is geen 100% pure ambient, maar bij Cirque of Substrata zou mijn voertuig snellens naar de vangrail afdrijven.
Wel eens een hazenslaapje gedaan onder de klanken van L'esperanza (lange versie) van Sven Väth of bij Tranquilizer - en dat werkte altijd perfect en verkwikkend.
Lijkt me trouwens wel een aardige job: senior adviseur bij het ministerie voor collectieve onthaasting; met als primaire taak: zorg voor het ontologisch muzikaal fundament
0
geplaatst: 4 oktober 2016, 23:43 uur
Ik onderhoud samen met een vriend een lijst met ambient op Spotify: Klik.
0
geplaatst: 5 oktober 2016, 00:50 uur
Werkt helaas niet woutorrmusic...
Ben nu wel heel benieuwd wat jullie eerste ambientalbum was dat jullie over de klif jaagde. Luisterde destijds veel Sigúr Ros en kwam zodoende op het briljante Riceboy Sleeps (2009) van frontman Jónsi en zijn partner Alex. Nog steeds een van de mooiste albums ooit gemaakt voor mij. Voor de een dodelijk saai, voor de ander prachtig in eenvoud. Daarna al snel doorgegaan met Quiet City van Pan American. Werkelijk een album dat je moet uitzitten met koptelefoon... Echt een geluidslandschap dat je volledig opslokt. Iedere liefhebber van wegdromen kan ik dit aanraden. Toen stuitte ik op Julien Neto's onvoorstelbare 'Le Fumeur de Ciel' Dit album veranderde volledig mijn kijk op muziek. Ik vond het ongelofelijk hoe bezwerend de klanken waren wanneer ik er in de vroege ochtend of late avond mee over straat liep. Dit album ademt voor mij de pure essentie van muziek. Pure kunst. Nog steeds is Le Fumeur de Ciel het beste wat ik in dit leven ooit gehoord heb. Heb al lang de trip naar Quiet City niet meer gemaakt, maar weet zeker dat hij dan wel weer grote stappen in mijn top 10 zal maken.
Ben nu wel heel benieuwd wat jullie eerste ambientalbum was dat jullie over de klif jaagde. Luisterde destijds veel Sigúr Ros en kwam zodoende op het briljante Riceboy Sleeps (2009) van frontman Jónsi en zijn partner Alex. Nog steeds een van de mooiste albums ooit gemaakt voor mij. Voor de een dodelijk saai, voor de ander prachtig in eenvoud. Daarna al snel doorgegaan met Quiet City van Pan American. Werkelijk een album dat je moet uitzitten met koptelefoon... Echt een geluidslandschap dat je volledig opslokt. Iedere liefhebber van wegdromen kan ik dit aanraden. Toen stuitte ik op Julien Neto's onvoorstelbare 'Le Fumeur de Ciel' Dit album veranderde volledig mijn kijk op muziek. Ik vond het ongelofelijk hoe bezwerend de klanken waren wanneer ik er in de vroege ochtend of late avond mee over straat liep. Dit album ademt voor mij de pure essentie van muziek. Pure kunst. Nog steeds is Le Fumeur de Ciel het beste wat ik in dit leven ooit gehoord heb. Heb al lang de trip naar Quiet City niet meer gemaakt, maar weet zeker dat hij dan wel weer grote stappen in mijn top 10 zal maken.
0
bennerd
geplaatst: 5 oktober 2016, 08:53 uur
Dat zal bij mij alweer die ene William Basinski geweest zijn. Begonnen bij The Disintegration Loops II, maar het was vooral het schitterende Vivian & Ondine dat bij mij het kwartje deed vallen. Meer dan Endless Summer (is dat ambient?) van Fennesz en meer dan Quiet City van Pan American. Ook al vond ik die laatste ook heel erg sterk. Dan waren het Tim Hecker (Haunt Me) en Aphex Twin (SAW II) die me er weer introkken.
2
geplaatst: 5 oktober 2016, 10:27 uur
0
geplaatst: 5 oktober 2016, 11:13 uur
0
geplaatst: 5 oktober 2016, 11:38 uur
De allereerste Ambient-plaat die ik leerde waarderen, was - veelzeggend - Ambient 1 van Brian Eno. Daarvoor was er al wat voorbereidend werk gedaan omdat ik in 74/75 via een studiegenoot ECM-albums (Terje Rypdal, Keith Jarrett) leerde waarderen en albums zoals Keith Jarrett / Charlie Haden / Jan Garbarek - Arbour Zena (1975) en Terje Rypdal - Odyssey (1975) bevatten aardig wat ambient-elementen, qua sfeer. Oordeel zelf:
Terje Rypdal's Odyssey - Live at Molde Jazz Festival, Molde kino, Molde, Norway, 29 July 1975 - YouTube
Ambient is voor mij een constant terugkerend thema geweest.
The Black Dog - Music for Real Airports (2010)
Terje Rypdal's Odyssey - Live at Molde Jazz Festival, Molde kino, Molde, Norway, 29 July 1975 - YouTube
Ambient is voor mij een constant terugkerend thema geweest.
The Black Dog - Music for Real Airports (2010)
1
geplaatst: 5 oktober 2016, 12:55 uur
bennerd schreef:
Dat zal bij mij alweer die ene William Basinski geweest zijn. Begonnen bij The Disintegration Loops II, maar het was vooral het schitterende Vivian & Ondine dat bij mij het kwartje deed vallen. Meer dan Endless Summer (is dat ambient?) van Fennesz en meer dan Quiet City van Pan American. Ook al vond ik die laatste ook heel erg sterk. Dan waren het Tim Hecker (Haunt Me) en Aphex Twin (SAW II) die me er weer introkken.
Herkenbaar binnenkomen. Voor mij ook Boards of Canada met hun meest ambient EP ''In A Beautiful Place Out In The Country'' die me intrigeerde als 18 jarige qua rust en aandacht voor details, en nog steeds prachtig. Eén van mn favoriete nummers allertijden is al jaren deze, mooi hoe dat publiek tot rust komt: Dat zal bij mij alweer die ene William Basinski geweest zijn. Begonnen bij The Disintegration Loops II, maar het was vooral het schitterende Vivian & Ondine dat bij mij het kwartje deed vallen. Meer dan Endless Summer (is dat ambient?) van Fennesz en meer dan Quiet City van Pan American. Ook al vond ik die laatste ook heel erg sterk. Dan waren het Tim Hecker (Haunt Me) en Aphex Twin (SAW II) die me er weer introkken.
Een andere binnenkomer voor mij is deze, ook nog steeds zo mooi, via de film Pi (Darren Aronofsky) voor het eerst kennis mee gemaakt:
bennerd schreef:
Endless Summer (is dat ambient?)
Endless Summer heeft wel erg hard effectengebruik en dus zie ik het ook niet als een typische ambient plaat, al is het zacht op de achtergrond nog uitstekend. Deze meer recente live plaat is veel meer typeerbaar als ambient en dat het vrij subliem is begint al aan het cijfer zichtbaar te worden: Fennesz - Mahler Remixed (2014)Endless Summer (is dat ambient?)
Wel grappig de toename van de populariteit van dit topic ineens. Komt misschien ook doordat zoveel muziek de ego kant opgaat, op zoek naar aandacht, dat ambient een eiland is dat er steeds mooier uit gaat zien. Deze muziek is gemiddeld genomen vaker de aandacht waard.
1
geplaatst: 5 oktober 2016, 19:29 uur
Bedankt voor de nieuwe namen, Mjuman en John Doe, ik ga ze opzoeken.
0
Misterfool
geplaatst: 5 oktober 2016, 19:54 uur
Monsieur' schreef:
Werkt helaas niet woutorrmusic...
Ben nu wel heel benieuwd wat jullie eerste ambientalbum was dat jullie over de klif jaagde. Luisterde
Ik denk dat het eerste ambient-album dat ik echt goed vond, Brian Eno - Ambient 1 (1978) was. Eno heeft overigens ook met een van mijn helden(Robert Fripp) samengewerkt: Robert Fripp & Brian Eno - (No Pussyfooting) (1973), wat toentertijd de reden was om het euvre van Eno onder de loep te nemen. Het album wat me echter helemaal over de klif heeft gejaagd, is: Biosphere - Substrata (1997). Een duistere, breekbare en filmische plaat die net buiten mijn top 10 staat. Werkt helaas niet woutorrmusic...
Ben nu wel heel benieuwd wat jullie eerste ambientalbum was dat jullie over de klif jaagde. Luisterde
1
geplaatst: 6 oktober 2016, 11:28 uur
In de vroege jaren 80 noemde we dit tripmuziek.
O.a. deze 10 werden toen grijs gedraaid.
Steve Hillage - Rainbow Dom...
Tony Scott - Music for Zen ...
Klaus Schulze
Picture Music (1975) + Moondown (1976)
Tangerine Dream
Phaedra (1974) + Rubycon (1975) + Stratosfear (1976)
Edgar Froese
Epsilon in Malaysian Pale (1975) + Macula Transfer (1976)
Laraaji - Ambient 3 (1980)
O.a. deze 10 werden toen grijs gedraaid.
Steve Hillage - Rainbow Dom...
Tony Scott - Music for Zen ...
Klaus Schulze
Picture Music (1975) + Moondown (1976)
Tangerine Dream
Phaedra (1974) + Rubycon (1975) + Stratosfear (1976)
Edgar Froese
Epsilon in Malaysian Pale (1975) + Macula Transfer (1976)
Laraaji - Ambient 3 (1980)
1
geplaatst: 6 oktober 2016, 11:29 uur
Begin van deze eeuw deed ik het chillout/ambient gedeelte op een feest, en ik weet niet hoeveel mensen me kwamen vragen wat ik nu draaide, terwijl Gas - Pop, tracks 3 + 4, uit de boxen vloeide.
0
geplaatst: 6 oktober 2016, 11:38 uur
Cellulord schreef:
Begin van deze eeuw deed ik het chillout/ambient gedeelte op een feest, en ik weet niet hoeveel mensen me kwamen vragen wat ik nu draaide, terwijl Gas - Pop, tracks 3 + 4, uit de boxen vloeide.
Begin van deze eeuw deed ik het chillout/ambient gedeelte op een feest, en ik weet niet hoeveel mensen me kwamen vragen wat ik nu draaide, terwijl Gas - Pop, tracks 3 + 4, uit de boxen vloeide.
Typisch kenmerk van Gas dat verspreidt zich nou eenmaal heel snel
Na 20 jaar is vrijwel geheel verdwenen en is het tijd voor een re-release : KOMPAKT.FM // Box // Gas
0
geplaatst: 6 oktober 2016, 11:54 uur
Die Gas Box is een echt hebbeding. Een mooi verzorgde heruitgave.
0
buizen
geplaatst: 6 oktober 2016, 12:51 uur
The Future Sound of London (Lifeforms) is nog steeds heerlijk om te luisteren, wat een CD!
1
geplaatst: 7 oktober 2016, 19:37 uur
Cellulord schreef:
In de vroege jaren 80 noemde we dit tripmuziek.
O.a. deze 10 werden toen grijs gedraaid.
Steve Hillage - Rainbow Dom...
Tony Scott - Music for Zen ...
Klaus Schulze
Picture Music (1975) + Moondown (1976)
Tangerine Dream
Phaedra (1974) + Rubycon (1975) + Stratosfear (1976)
Edgar Froese
Epsilon in Malaysian Pale (1975) + Macula Transfer (1976)
Laraaji - Ambient 3 (1980)
Leuk lijstje. 'Zeit' vind ik nog meer ambient van Tangerine Dream, maar je moet daarvoor flink in de mood zijn natuurlijk.In de vroege jaren 80 noemde we dit tripmuziek.
O.a. deze 10 werden toen grijs gedraaid.
Steve Hillage - Rainbow Dom...
Tony Scott - Music for Zen ...
Klaus Schulze
Picture Music (1975) + Moondown (1976)
Tangerine Dream
Phaedra (1974) + Rubycon (1975) + Stratosfear (1976)
Edgar Froese
Epsilon in Malaysian Pale (1975) + Macula Transfer (1976)
Laraaji - Ambient 3 (1980)
Heerlijk die super oude ambient 'mee te ontdekken' altijd met degenen die het maakten, meereizen met de meer exploratieve muzikanten van de jaren '60 en '70.
Gaaf ook wat te verzamelen van dat oude snel uit het oog verloren spul in dit topic. Een duit van mij:
Eliane Radigue - Feedback Works 1969-1970 at Discogs
Laurie Spiegel - The Expanding Universe (Vinyl, LP, Album) at Discogs
Raymond Scott - Soothing Sounds for Baby, Vol. 1 (1963)
Raymond Scott - Soothing Sounds for Baby, Vol. 3 (1963) (deel 2 vind ik minder)
Tom Dissevelt - Fantasy In Orbit : Round The World With Electronic Music By Tom Dissevelt at Discogs
La Monte Young - Studies In The Bowed Disc
Delia Derbyshire - The Delian Mode at Discogs
Bernard Parmegiani - Chronos (Vinyl, LP) at Discogs
1
geplaatst: 7 oktober 2016, 20:08 uur
Stevige duit John Doe. Allemaal albums die men als electronica/ambient liefhebber (of freak) zeker moet gehoord hebben.
Die van Tom Dissevelt ken nog niet.
Onlangs ontdekte ik Zanov. Liefhebbers van o.a. T.D. en Schulze mogen dit niet missen. Tot mijn verbazing vond ik hem hier op mume maar zonder één enkelle stem. Schandalig
Die van Tom Dissevelt ken nog niet.
Onlangs ontdekte ik Zanov. Liefhebbers van o.a. T.D. en Schulze mogen dit niet missen. Tot mijn verbazing vond ik hem hier op mume maar zonder één enkelle stem. Schandalig
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 16:27 uur
Voor mij zijn het weer Svarte Greiner maanden.
Om er maar even een mooie quote in te slingeren over Svarte Greiner's Kappa
Om er maar even een mooie quote in te slingeren over Svarte Greiner's Kappa
we tigers schreef:
Laat ik dit werkje maar niet in de auto draaien, want dan trek ik langzaam maar zeker naar de koplampen van het tegenliggend verkeer...
Laat ik dit werkje maar niet in de auto draaien, want dan trek ik langzaam maar zeker naar de koplampen van het tegenliggend verkeer...
0
geplaatst: 11 oktober 2016, 11:41 uur
we tigers schreef:
haha! Dank! Die was ik vergeten.
haha! Dank! Die was ik vergeten.
Geeft nix - ik kan er een heel eind in meegaan, een van mijn posts hierboven:
Mjuman schreef:
Potjandosie 'k zou er wis ende waerachtig niet aan moeten denken: ambient draaien in de auto. Vrees dat ik zou sneven in de gemotoriseerde struggle for life - links en rechts ingehaald worden door Clio's, Polo's, Fiasco's en Pinda's. Ambient zorgt ervoor dat my system in hibernation mode switcht en het energieverbruik tot het minimumste wordt beperkt.
Potjandosie 'k zou er wis ende waerachtig niet aan moeten denken: ambient draaien in de auto. Vrees dat ik zou sneven in de gemotoriseerde struggle for life - links en rechts ingehaald worden door Clio's, Polo's, Fiasco's en Pinda's. Ambient zorgt ervoor dat my system in hibernation mode switcht en het energieverbruik tot het minimumste wordt beperkt.
1
geplaatst: 12 oktober 2016, 11:48 uur
Ik luister vaak ambient als ik leer (Budd's Avalon Sutra bijvoorbeeld), of als ik lees (ik kan dlp 3 van Basinski niet meer los horen van Knausgard's werk bijvoorbeeld).
Het energieverbruik van een student is structureel tot het minimum beperkt, dus daar kan ik ambient niet de schuld van geven...
Het energieverbruik van een student is structureel tot het minimum beperkt, dus daar kan ik ambient niet de schuld van geven...
0
geplaatst: 12 oktober 2016, 12:16 uur
Dit is nieuw en mooi, al laat zijn artiestennaam me denken aan een serie- dan wel kinderverkrachter:
0
geplaatst: 30 december 2016, 15:17 uur
Ambient uit Iran!
2 aanraders:
Sohrab - A Hidden Place (2010) - MusicMeter.nl
Verschenen op het Touch label.
Porya Hatami - Shallow (2014) - MusicMeter.nl
2 aanraders:
Sohrab - A Hidden Place (2010) - MusicMeter.nl
Verschenen op het Touch label.
Porya Hatami - Shallow (2014) - MusicMeter.nl
1
geplaatst: 30 december 2016, 17:37 uur
cool, hier 2 uit Japan
Hiroshi Yoshimura - Soundscape 1: Surround at Discogs
Hiroshi Yoshimura - Green at Discogs
Hiroshi Yoshimura - Soundscape 1: Surround at Discogs
Hiroshi Yoshimura - Green at Discogs
* denotes required fields.