menu

Genres / Electronic / De Middeleeuwen van Electronic

zoeken in:
avatar van Cellulord
Ponty Mython schreef:
Het verbaast mij zeer dat niemand Karlheinz Stockhausen schijnt te kennen, want de man is een ware pionier op het gebied van de ontwikkeling van electronische muziek.


Teleursteling! Tja, die man staat hier nog niet eens op de site. Eigenlijk schandalig!
Zo'n werk als "Kontakte" (1964) zou hier toch niet mogen ontbreken!

avatar van The Scientist
De reden dat ie er niet op staat is dat het als klassieke muziek wordt gezien. Die discussie is eerdee gevoerd.. en daar zit wel wat in. Maar het is wel krom dat er dan wel andere klassieke muziek (Reich bijvoorbeeld) op staat.

Stockhausen is echt niet onbekend bij een redelijk publiek hier.

avatar van niels94
Ook bij mij niet onbekend, en ik heb wel eens wat van hem geluisterd (als krautrockliefhebber kan dat natuurlijk niet anders), maar misschien kan iemand mij even twee of drie essentiële werken van Stockhausen aanwijzen om eens goed te beluisteren?

avatar van Ataloona
''Gesang der Junglinge'' uiteraard. ''Hymnen'', "Kontakte", ''Gruppen '', ''Momente'', ''Stimming'' en ''Mantra (for Two Pianos)'' wat mij betreft. En voor een gedementeerde vertolking van Beethoven is ''Opus 1970'' ook wel de moeite waard, al behoort die niet tot mijn favorieten.

avatar van GrafGantz
niels94 schreef:
twee of drie essentiële werken


Ataloona schreef:
1. ''Gesang der Junglinge''
2. ''Hymnen''
3. "Kontakte"
4. ''Gruppen''
5. ''Momente''
6. ''Stimming''
7. ''Mantra (for Two Pianos)''
8. ''Opus 1970''


Goed verhaal, lekker kort.

avatar van Mjuman
GrafGantz schreef:
(quote)


(quote)


Goed verhaal, lekker kort.


En dan laat ie in z'n jeugdige overmoed het essentiele debuut, Webern, nog weg ook

Overigens moest je vroeger in de platenzaak Stockhausen vaak tussen klassiek zoeken, omdat ie veelal op DGG zat.

avatar van Cellulord
The Scientist schreef:
De reden dat ie er niet op staat is dat het als klassieke muziek wordt gezien.


Wil dit zeggen dat hij NiET op de site kan?
Als dat zo is vind ik da maar belaberd!
Stockhausen zelf noemt zijn muziek gewoon "electronische muziek".
I de docu Sonic Acts: From Stockhause... (het uur van de wolf) verteld Squarepusher hoe hij het roer volledig omgooide na het horen van Stockhausen.

Klassiek of niet, bepaalde werken van Stockhausen (o.a. Kontakte) MOETEN op deze site staan, zodoende kunnen (vooral jongeren) ze ontdekken!

avatar van The Scientist
Cellulord schreef:

Wil dit zeggen dat hij NiET op de site kan?


Ja, een van de regels van de site is dat klassieke muziek niet wordt toegelaten omdat dat een heel andere indeling van de site zou vereisen (er zijn veel uitvoeringen van de werken die onderling verschillen), een redenering die ik prima kan begrijpen. We zullen gewoon moeten accepteren dat bepaalde mooie dingen er niet op staan.

Het enige punt, dat ik al een keer of 10 heb genoemd, is dat er geen duidelijke scheidslijn is in wat klassiek is en wat niet, en dat dat een beetje wordt doodgezwegen omdat niemand er zijn vingers aan wil branden.


zodoende kunnen (vooral jongeren) ze ontdekken!

Ik denk dat of ze wel of neit op de site staan weinig uitmaakt voor of mensen het ontdekken of niet, mensen met interesse in die richting komen op het forum de naam vaak genoeg tegen en zullen niet zo snel willekeurig bij zo'n album terechtkomen.

avatar van Cellulord
:( zo zij het!
Ben pas van vandaag lid en momenteel zwaar aan het stemmen en zie dat er toch veel van dit soort muziek ontbreekt.

The Scientist schreef:

Ik denk dat of ze wel of neit op de site staan weinig uitmaakt voor of mensen het ontdekken of niet, mensen met interesse in die richting komen op het forum de naam vaak genoeg tegen en zullen niet zo snel willekeurig bij zo'n album terechtkomen.


Dat is 100% juist. Toch, een paginaatje met een leuke review kan soms wonderen doen en tijd besparen. Maar danheb je ook weer mensen die het niets vinden en het stemgemiddelde naar onderhalen

Mischien in de toekomst in het electronica form een pagina met de essentieel klassieke (?) elektronica, met een goede bespreking (zonder discussie, die kan dan weer elders gevoerd worden. )

avatar van Cellulord
Voor de avontuurlijke luisteraar
VA ‎– Greek Electronic Music
Een leuke plaat uit (1975) (heruitgave 2006).
Uitschieters zijn Stephanos Vassiliadis (radiogolf experimenten, met humor) en Nikos Mamangakis (kan zo op o.a. het kraak-festival )
alle tacks zijn op Discogs (of YT) te beluisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:51 uur

geplaatst: vandaag om 16:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.