menu

Genres / Rock / Postrock

zoeken in:
Kon de verleiding niet weerstaan en heb het nieuwe album van GIAA gedownload. Man man, wat zonde. Age of The Fifth Sun was nog wel oké, minder melancholisch en meeslepend dan de vorige, maar bevatte nog genoeg instrumentale hoogtepunten. Het laatste album daarentegen... wat is deze?! De bombastische en tragische muren gitaarwerk ontbreken, het bevat geen diepte meer en de lekkere flow is eruit. Nu zit ik naar een soort IAMX in een post-rock jasje te luisteren. Blegh.

Gelukkig is het laatste album van This Will Destroy You wèl vernieuwend op de goeie manier. En verder nog maar even dit topic doorbladeren in de hoop wat ander moois tegen te komen.


avatar van Bardt1980
Chinese Post-Rock, ook leuk voor de verandering!
Vraag me niet hoe ze heten





Misterfool
Ik ben eigenlijk op zoek naar Post-rock zoals de oude godspeed. Ergo, niet met een duidelijke opbouw naar een climax, maar liever net wat abstractere muziek. Ben nu bezig met Bark Psychosis en dat bevalt me ook prima, maar ook GYBE zijprojectjes als At Silver Mt, Tortoise. en oude Mogwai.

avatar van Mjuman
Wat een klotetypering is dat postrock eigenlijk. Mogwai, GYBE en Bark Psychosis onder een parapluie. Wie verzint zoiets

Bark Psychosis - zeker Codename: Dustsucker - is, met alle etnische invloeden (en danceritmes) relatief complex. Mogwai is veel meer gaan met die banaan muziek.

Misterfool waarschijnlijk ken je Laymar en Baltic Fleet nog niet, maar die gaan de richting van Mogwai uit.

avatar van Bardt1980
Het is best breed inderdaad wat je noemt, van Mogwai tot Tortoise. Ik zou Rachel's eens uitproberen. Yumi Bitsu, Blueneck, Do Make Say Think en Her Name is Calla zullen je ook wel bevallen denk ik.

En anders kun je ook eens rondneuzen in mijn Spotifylijst waar veel soortgelijke muziek staat (mocht je Spotify hebben althans)

bART's Post Rock // Prog Rock // Avant-Garde

avatar van Mjuman
En - een van mijn verborgen hedendaagse liefdes - The Besnard Lakes schijnt er ook onder te vallen - al hebben zij ook iets shoegazerigs. Hun albums hebben over het algemeen bizarre namen en dat schijnt ook des postrocks te zijn Ik blijf het - net als postpunk een kloteterm vinden, en ik kan meer met muzikale verwantschap. Het GYBE-kwartje zal hier niet zo snel vallen, net zo min als de Porcupine Tree-frank.




Wel grappig, maar ook uitermate gevaarlijk door de selectie die je moet maken.

Misterfool
Tsja, het is weer eens een andere manier van een lijstje presenteren. Vond het wel grappig gedaan . Tikkeltje pretentieus, maar dat past wel bij het (sub)-genre.

Ken veel bands in het lijstje overigens nog niet, dus daar zal ik de komende dagen wel weer eens in gaan grasduinen.

avatar van Poek
Dit is ook wel post-rockachtig:



Misterfool
Op zich snap ik de vergelijking/grap wel. Het lage tempo hoor je wel bij sommige post-rockbands, maar daar is het e.e.a toch wat beter gecomponeerd. Dit is natuurlijk vrij saai.

avatar van Chameleon Day
Nou ik denk dat velen (als ze niet beter zouden weten) hier lyrisch over zouden zijn. Er is heel veel slechter dan dit gemaakt.

avatar van Poek
Misschien is Sigur Ros wel gewoon stiekem Justin Bieber vertraagd afgespeeld.

avatar van The Scientist
Zou wel de albumhoes van Von verklaren

Misterfool
Nou ja, de mannen van Sigur Ros hebben (als ik het juist herinner) in een interview ook aangegeven dat ze hun muziek als een soort lang gerekte powerpop zien. Zo gek is de vergelijking dan ook weer niet.

Als ik echter een 'nummer' als deze onder loep neem, dan hoor je toch wel een verschil, mijns inziens. Alleen al doordat er een stuk meer opbouw in de soundscape zit. Ook hoor je een stuk meer reliëf door allerlei vervormingen en plopjes etc. Dat bedoelde ik met beter gecomponeerd.

avatar van El Stepperiño
Poek schreef:
Misschien is Sigur Ros wel gewoon stiekem Justin Bieber vertraagd afgespeeld.


Kun je nagaan hoeveel lagen er in die muziek zitten dat ze met zoveel mensen op het podium staan live. En hoe hoog Jónsi's stem zou zijn als ze op de ware snelheid zouden spelen...

avatar van Bardt1980
Geweldige site ontdekt waarbij bijna alle radiostations in de wereld te beluisteren zijn.
Zo blijkt er in Ankara (of all places) een postrock radiostation te zijn: Radio Garden – Post Rock Radio

avatar van Don Cappuccino
Op 23 mei komt trouwens dit boek uit: Fearless: The Making of Post-Rock

http://jawbonepress.com/wp-content/uploads/2017/04/9781911036159.jpg

Deze gaat zeker op de ''te lezen''-lijst.

avatar van Supernormal
Ik zoek suggesties in lijn met een stukje uit het nummer 'Finland' van Cult Of Luna. Ik vermoed dat dit eerder postrock (of ander rock subgenre is) dan metal, vandaar dat ik het hier post.

Tussen 4:04 en 5:00 minuten is er een strak intermezzo dat ik eigenlijk zeer goed vind. Strakke drums, wall-of-sound & repetitieve gitaarriffs. Alle tips zijn welkom!



avatar van Teunnis
Als je gitaargedreven post-rock zoekt dan zijn Mono en Explosions in the Sky goede startpunten. Maar dat klinkt wel een heel stuk dromeriger en losser dan dat stuk uit Finland. Ik denk dat je meer vergelijkbaars vind in crossover metal, zoals Amenra, Alcest of Sólstafir.

avatar van Onweerwolf
Als repetitief sleutelwoord is dan is het machtige Earth wellicht een tip. Al is hun invalshoek net even iets anders dan de meeste bands in deze genres.

avatar van trebremmit
Wat Teunnis zegt, Amenra, die sound lijkt er wel op. Alleen die hebben een zanger die je wel moet liggen.

Edit: Neurosis als je die al niet kent.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:21 uur

geplaatst: vandaag om 18:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.