menu

Genres / Rock / Thrash Metal

zoeken in:
avatar van Dexter
Pantera - Cowboys from Hell
Nuclear Assault - Game Over
Sacred Reich - The American Way

Van Exodus zou ik ook de platen die Lau1986 opnoemt nemen, gezien jouw voorkeuren. Die van Sepultura ligt ook meer in het verlengde van Slayer dan Metallica, Anthrax.

Hier kun je al een aardig begin mee maken, lijkt me zo

avatar van master-rens
Dexter schreef:
Pantera - Cowboys from Hell
Nuclear Assault - Game Over
Sacred Reich - The American Way

Van Exodus zou ik ook de platen die Lau1986 opnoemt nemen, gezien jouw voorkeuren. Die van Sepultura ligt ook meer in het verlengde van Slayer dan Metallica, Anthrax.

Hier kun je al een aardig begin mee maken, lijkt me zo


Pantera is toch geen thrash metal?

bennerd
Cowboys From Hell heeft best wat weg van thrash metal, en het zou Anthrax-fans wel eens kunnen liggen.

Maar goed ja, ik noem Burn My Eyes van Machine Head ook thrash metal

Yann Samsa
Nja, er zijn inderdaad thrash elementen aanwezig.
En voor mensen die niet in 'hokjes' denken of er gewoon niet bij stil staan kan het al snel uitdraaien voor thrash...

Juiste benaming blijft natuurlijk 'groove metal', en in de 'early years' was het toch bijna volledig categoriseerbaar in 'glam metal'.

avatar van Dexter
Ik heb groovemetal altijd gezien als een subsubgenre van thrash, of van post-thrash, of juist de missing link tussen die twee. Veel thrashbands worden gezien als de voorlopers of de perfectionisten van groove metal (Exhorder, Sepultura, een enkeling van Overkill, Exodus).

En of het nu wel of geen thrash zou zijn, het blijft een goede tip voor Weirdo Wizzy.

avatar van Weirdo Wizzy
Ja nogmaals dank. Ik zal ze goed onthouden!!!

bennerd
Dexter schreef:
Ik heb groovemetal altijd gezien als een subsubgenre van thrash, of van post-thrash, of juist de missing link tussen die twee. ...


Inderdaad. Werd het niet in een paar magazines (Aardschok en Rock Tribune) bestempeld als neo-thrash of gewoon moderne thrash?

ben momenteel death angel aan het verkennen

dethroned is al zeker een goed nummer
en ook stop en veil of deception zijn zeker niet slecht

avatar van deathmetalhead
Thrash metal is een beetje muziek zoals slipknot en my chemical romance.

Yann Samsa

avatar van Lau1986
deathmetalhead schreef:
Thrash metal is een beetje muziek zoals slipknot en my chemical romance.


ik hoop dat je een grapje maakt.

avatar van Edwynn
deathmetalhead schreef:
Thrash metal is een beetje muziek zoals slipknot en my chemical romance.


In dat geval kan ik je opmerking in het minst geliefde subgenres topic ook beter plaatsen.

avatar van Dexter
Hahaha

Humor en metal, 't kan soms goed samen gaan

avatar van B.Robertson
Hebben we hier ook discussies over het verschil tussen speed- en thrash metal? Graag wil ik de volgende wijsheid uit de pop-encyclopedie aanhalen:
Thrash: Aan het begin van de jaren 80 ontstane stroming van vaak op hoog tempo en met de nodige ritmewisselingen gespeelde heavy metal, beïnvloed door zowel hardcore(=thrash; zie punk) als jaren 70-hardrock. Zeer ruig en ongepolijst en soms nogal rommelig (al dan niet zo bedoeld.) Vb. Slayer, Sepultura.

Speed: Knappere versie van thrash, met meer melodie en hechter samenspel, waarbij langzame, slepende passages niets aan de term afdoen. De aanduidingen speed & thrash worden echter vaak door elkaar gebruikt. Vb. Anthrax, de vroege Metallica.

Hardcore: Ook wel thrash geheten. In aanleg overkoepelende term voor de Amerikaanse punk-scene( vb. Black Flag, Dead Kennedys), later meer synoniem met een bepaalde houding t.o.v. punk: compromisloos, ondergronds en sterk sociaal bewust. Politieke en muzikale overlap met anarchopunk, maar zich meer manifesterend als levenswijze. Muzikale basisstijl (hard, monotoon en vooral vreselijk snel) kent na verloop van tijd ook experimentelere en melodieuzere varianten, waarmee progressiviteit gewaarborgd is.

Dit hele verhaal omdat naar mijn bescheiden mening Rust in peace van Megadeth speed metal is.

( Om in de topic-stemming te komen zit Metallica - Live USA in de speler. Mooie uitvoeringen van o.a. Fight fire with fire, Phantom lord, Fade to black en Motorbreath.)

Ozric Spacefolk
Voor mij waren bands als Annihilator en Agent Steel Speedmetal.

En Thrash waren dan Slayer en Fobidden.

Zal ook wel te maken hebben met a) het type zang en b) waar ze vandaan komen.

Bay Area bands zijn bijna altijd Thrash. Ook denk ik dat Thrash gemener is en meer naar Death neigt, terwijl Speedmetal meer richting Heavy Metal en Power Metal neigt.

Verder heb je typefout gemaakt in je alinea over Hardcore. Jij bedoelt Trash zonder 'h'.

Ozric Spacefolk
deathmetalhead schreef:
Thrash metal is een beetje muziek zoals slipknot en my chemical romance.


Op je hoofd gevallen tijdens het stagediven?!?

bennerd
Niet op happen, die user heeft op deze site alleen maar enkele verwoede pogingen gedaan om grappig te zijn.

avatar van jasper1991
Dit is eigenlijk het genre wat me nooit heeft gepakt, hoewel veel van de grootste metalbands eigenlijk tot dit genre behoren.

Ozric Spacefolk
Dit is zo'n genre binnen de metal wat me eigenlijk voortdurend een haat/liefde gevoel geeft.

Er is zoveel goeds, maar ook zoveel slechts. Thrash heeft zn ups en downs, en vanaf het midden van de jaren negentig is het echt huilen met de pet op. Pas vanaf halverwege de jaren nul gaat het weer een beetje goed.

Neemt niet weg dat bijna elke Thrash-plaat uit de jaren tachtig gewoon erg goed is.

avatar van Edwynn
Dat is wel te verklaren. Thrash vanaf de jaren nul doet heel hard zijn best op op die van de jaren 80 te laten lijken.
In de jaren 90 probeerde de meeste bands een nieuwe sound te vinden. Soms lukte dat, soms ook niet.

bennerd
Ik ben niet zo veel bezig met thrash (al kan ik het genre wel erg goed hebben), maar Toxic Holocaust ligt me wel erg goed.

Ozric Spacefolk
bennerd schreef:
Ik ben niet zo veel bezig met thrash (al kan ik het genre wel erg goed hebben), maar Toxic Holocaust ligt me wel erg goed.


Linkje... Als het Thrash-core is, krijg je straf

bennerd





Wel wat punkinvloeden, maar geen -core, wees niet bang. Daar heb ik Municipal Waste voor.

Toxic Holocaust is overigens verre van origineel, maar om de een of andere reden weet het mij meer te boeien dan vele andere bands uit het genre.

avatar van Edwynn
Ik kan het hier even niet horen, maar die titel is in elk geval al helemaal af.

Ozric Spacefolk
Verre van origineel, maar lekker shred-werk, en de drummer is toch wel strak.

De outfitjes, de riffjes, de halve grunt, het ademt echt de jaren tachtig uit.

Gave band, ik zal wat van ze downloaden.

Ze klinken ook wel als een pre-death metal bandje...

Ozric Spacefolk
Nieuwe Machine Head plaat in September.

Op youtube is de nieuwe single Locust al te beluisteren.



Ozric Spacefolk
Forbidden - Twisted into Form blijft voor mij toch één van de beste Thrashplaten ooit.

De riffs, shredsolo's, krijsen, het drumwerk, alles is in perfecte balans...

Ozric Spacefolk


avatar van wizard
Even proberen of er nog wat leven in dit topic te krijgen is...



avatar van Edwynn
Japanners die thrashen. Dat klinkt uitnodigend.

Wat te denken van deze Canadezen?




Of deze Hollanders?


Gast
geplaatst: vandaag om 16:19 uur

geplaatst: vandaag om 16:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.