menu

Genres / Rock / Madchester

zoeken in:
avatar van Lennonlover
Bij The Stone Roses - The Stone Roses (1989):

Dit is de tegenhanger van Happy Mondays. Een andere Manchester groep van eind jaren 80, begin jaren 90. ->Madchester

avatar van deric raven
Alleen doen er op dit album getalenteerde muzikanten mee.

fastpulseboy
Lennonlover schreef:
Dit is de tegenhanger van Happy Mondays. Een andere Manchester groep van eind jaren 80, begin jaren 90. ->Madchester

tegenhanger? Nou ja, ging allemaal tegelijk op hoor.... en past allebei perfect in de tijdsgeest. Al hebben de roses natuurlijk een veel betere plaat gemaakt en zit het muzikaal wel 100 x beter in elkaar.
Ian Brown kon (en kan trouwens) live ook niet zuiver zingen....
(happy mondays live was een drama hahaha)

Sambalballen gast die ook nog danst .

avatar van Lennonlover
Met tegenhanger bedoel ik dat ene groep van zuid manchester komt en de andere van noord, of iets in de aard. Ze hadden elk hun venue waar ze speelden en hun fans verworven.

avatar van TerryA
In de tijd (eind jaren 80) dat Madchester los baarste waren er eigenlijk 4 bands uit Manchester (Stone Roses, Mondays, inspiral carpets en James) ... later kwamen er wat meer bij (o.a. Charlatans en Mock Turtles) en een paar jaar later gingen veel van deze bands andere richtingen zoeken. De enigste band die een zanger had die wel kon zingen (en zelfs nog beter live) waren inspiral carpets.

Die hele tegenhanger opmerking van Lennonlover komt verwarend over want alle bands deelde dezelfde scene (ook de venues) in dezelfde stad (Manchester) op dezelfde moment ... wel hadden ze allemaal andere platen labels.

een goed overzicht van de hele madchester scene (want er waren toen ook andere bands uit manchester die niet bij deze scene hoorde, zoals The Fall, New Order, The Smiths / Morrissey, etc) kan terug gevonden worden op:

Madchester - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


de hele madchester scene was een deel van een veel grotere music scene uit manchester rond die tijd - house music (Hacienda) en de hele rave scene was hier ook vanuit gekomen

avatar van Lennonlover
Ook heeft Q er een zeer interessante reportage over geschreven vorige maand.

avatar van Lennonlover
TerryA schreef:

de hele madchester scene was een deel van een veel grotere music scene uit manchester rond die tijd - house music (Hacienda) en de hele rave scene was hier ook vanuit gekomen


en met de ecstacy werd daar ook kennisgemaakt!

fastpulseboy
Q heeft het onderwerp (net als vele andere britse bladen) al vele malen weer opgewarmd... Kennelijk blijft er een markt voor bestaan.

avatar van herman
Ik heb het ook veel later ontdekt allemaal... Volgens mij is er elke 2 jaar wel een Madchester-special van een of ander blad.

Heb t artikel ook gelezen, vond het wel een interessant artikel; kende buiten de Stone Roses weinig van de madchester-scene. Leek me wel geinig om meegemaakt te hebben...

Johny Favourite
Ik neem aan dat jullie '24 hour party people' gezien hebben. Zo niet, ga die zien. Een zeer vermakelijke, zij het episch verdichte en gefictionaliseerde, biopic van Tony Wilson en het Factory Label (Joy Division, New Order, Happy Mondays, etc) tegen de achtergrond van die stad waar de muzikale creativiteit eind vanaf eind '70 tot ergens achter in de jaren '80 hoogtij vierde.

avatar van TerryA
Johny Favourite schreef:
Ik neem aan dat jullie '24 hour party people' gezien hebben. Zo niet, ga die zien. Een zeer vermakelijke, zij het episch verdichte en gefictionaliseerde, biopic van Tony Wilson en het Factory Label (Joy Division, New Order, Happy Mondays, etc) tegen de achtergrond van die stad waar de muzikale creativiteit eind vanaf eind '70 tot ergens achter in de jaren '80 hoogtij vierde.


die muzikale creativiteit vanuit Manchester is er nog steeds tot vandaag (en dus ook morgen) toe!

sinds de eind jaren 70 is het de meest indrukwekkend music stad te wereld (zeker door al de verschillende genres, ook DJs, en top selling bands vanuit een stad)

http://www.aapa.nl/manchester.html

avatar van Arrie
D-ark schreef:

Sambalballen


Arrie schreef:
(quote)



(afbeelding)
Bez(zijn naam) speelt nu ook in een aantal tvseries.

fastpulseboy
bez rules

(het schijnt dat ie een hele kamer vol heeft met "sambaballen" die hij steeds van mensen kreeg hahahaha)

avatar van herman
Bez is briljant.

avatar van Arrie
Ik doelde meer op het feit dat sambal toch wel heel wat anders dan samba is.

avatar van deric raven
Blijkt ook dat er een musical over zijn leven gemaakt wordt.

Bez Side Story.

herman schreef:
Bez is briljant.

Zeker. De beste man is een echt een cult-held, ook toen zijn taxi gepimpt werdt op pimp my ride UK, wat voor de rest jammer genoeg als veel op MTV hersenloos kijkvoer maar dat hoort hier eigenlijk niet.Happy Mondays op zijn tijd ook, Shaun Ryder . De grootgebruiker van alles dat gevaarlijk voor je is en nog steeds leeft. Wat een held!

Oja even dit gekopieerd uit TerryA's linl, allemaal bands uit Machesterk:

THE SMITHS, NEW ORDER, THE CHAMELEONS, THE DURUTTI COLUMN, HAPPY MONDAYS, INSPIRAL CARPETS, STONE ROSES, THE FALL, JAMES, 808 STATE, ELECTRONIC, A CERTAIN RATIO, THE MOCK TURTLES, CHARLATANS, LAMB, MORRISSEY, M PEOPLE, THE VERVE, MOLLY HALF HEAD, PURESSENCE, BLACK GRAPE, STEREO MC%u2019s, THE LONGCUT, I AM KLOOT, SOLAR RACE, IAN BROWN, TAKE THAT, HOOP LA BABY, CHEMICAL BROTHERS, BADLY DRAWN BOY, THE LOVERS, OASIS, GOLD BLADE, WIRELESS, ELBOW, MINT ROYALE, DOVES, JOY DIVISION, THE BUZZCOCKS, MARION, SIMPLY RED, STARSAILOR, NINE BLACK ALPS, OCEANSIZE, CHERRY GHOST, ENGINEERS, THE COURTEENERS, THE TING TINGS, THE WHIP, DAGGERS, THE BEEP SEALS, TWISTED WHEEL ...

Suddenly Seattle seems a small place...

avatar van sjoerd148
De voorbereidingen voor een 24 Hour Party People II zijn inmiddels begonnen.
De eerste film vond ik erg vermakelijk - ben benieuwd wat het resultaat wordt.

avatar van Gretz
Vandaag in de Volkskrant een fijn achtergrondartikel over de diversiteit van de muziekscene van Manchester.

avatar van herman
Ik wist niet dat The Courteeners zo groot waren in Engeland dat ze in hetzelfde rijtje worden genoemd als Joy Division, The Smiths, The Stone Roses en Oasis.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/images/manchester/manchester-timeline.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.