menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
Klassiek is niet vertegenwoordigd op MusicMeter. Toch neem ik aan dat er genoeg liefhebbers zijn.
Ben wel benieuwd welke albums op dat gebied de voorkeur genieten.
Zelf vind ik Symphony no.3 van Henryk Gorecki fenomenaal (in de uitvoering met Dawn Upshaw en het London Sinfonietta).
Deze muziek kruipt langzaam onder je huid vanwege een langzame, onderkoelde opbouw, dat naar een enorm hoogtepunt gaat. Dat hoogtepunt is deze keer niet eens bombastisch (iets wat je vaak tegenkomt in klassieke composities). En het is de sopraansolo die in grote mate deze bijna buitenaardse atmosfeer veroorzaakt.
Daarbij gaat het inhoudelijk ook nog eens ergens over.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik naar een Smashing Pumpkins concert in de Ahoy ging en deze cd gedraaid werd voor aanvang van het optreden. Ongelooflijk ook hoe sterk dit overkwam in een grote zaal als deze.
Verder ben ik gek op Beethovens 5e piano-concert "Emperor", Chopin, Satie, Mahlers 2e symfonie, het cello-concert van Dvorak (Jacqueline du Pré !) en het 1e viool-concert van Bruch. Om maar eens wat te noemen

avatar van T.O.
Klassiek is niet vertegenwoordigd omdat er van veel klassieke composities honderden uitvoeringen bestaan. Dan blijf je bezig.
Zelf houd ik qua componisten vooral van Grieg, Dvorák, Ravel, Debussy en Satie.

avatar van aERodynamIC
T.O. schreef:

Klassiek is niet vertegenwoordigd omdat er van veel klassieke composities honderden uitvoeringen bestaan. Dan blijf je bezig.
Zelf houd ik qua componisten vooral van Grieg, Dvorák, Ravel, Debussy en Satie.


Terecht ook

Vandaar ook het gebruik van het forum.........

ElMeroMero
Poeh, open je daar toch even topic waar veel over te zeggen valt...had er zelf eigenlijk wel op kunnen komen

Zelf ben ik idolaat van pianomuziek, dus de keuze valt al snel op D. Scarlatti, Chopin, Beethoven, Satie. Modernere componisten als Wim Mertens, Albeniz en Arvo Pärt kunnen me ook erg bekoren.

Ook ben ik van jongsafaan zwaar onder de indruk van de orgelmuziek van Händel en Bach. Een van de eerste lp's die ik van mijn eigen zakgeld kocht, was er eentje van Bach met Toccata in Fuga D-Minor dat ik kende van de tekenfilmserie Er was eens....

Verder veel barok en oude muziek. Wat namen: Juan del Enzina, Vivaldi (Excelsus Super Omnes !, letterlijk ) en natuurlijk mijn persoonlijke favoriet Monteverdi met zijn wonderschone madrigalen en andere meerstemmige zangstukken (Il Lamento della Ninfa vooral).

avatar van Jordy
Ik neem me al tijden voor om me meer in klassiek te gaan verdiepen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Veel van de bekende dingen zijn voor me verpest door commercials enzo, veel vind ik gewoon ook echt niet goed, maar zo af en toe hoor ik iets waarvan ik denk: wow dit is goed. Maar ja, kom er dan maar 's achter wat je gehoord hebt...

avatar van Kos
Kos
Ik ben er ook niet echt in thuis, maar krijg het gelukkig hier en daar mee via anderen (T.O. o.a. ) Maar ik zou niet zo kunnen zeggen wat mijn favoriete klassieke muziek is.
Ik weet wel dat ik een ontiegelijke hekel heb aan klavecimbels dus alle muziek waar dat inzit is per definitie ruk.

avatar van T.O.
Kos schreef:

Ik weet wel dat ik een ontiegelijke hekel heb aan klavecimbels dus alle muziek waar dat inzit is per definitie ruk.


Ja, dan heb je het al snel over middeleeuwse muziek, tevens met mandolines en zo. Dat kan mij ook niet bepaald bekoren.

avatar van Kos
Kos
Maar toch zijn er behoorlijk veel klassieke stukken (Bach? ) waar dat inzit.

avatar van aERodynamIC
Jordy schreef:

Ik neem me al tijden voor om me meer in klassiek te gaan verdiepen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Veel van de bekende dingen zijn voor me verpest door commercials enzo, veel vind ik gewoon ook echt niet goed, maar zo af en toe hoor ik iets waarvan ik denk: wow dit is goed. Maar ja, kom er dan maar 's achter wat je gehoord hebt...


Dan raad ik je aan om eerder genoemde 3e symfonie van Gorecki te beluisteren. Ik weet nog dat die zelfs in de Oor werd besproken en van harte werd aanbevolen, ook aan niet-klassiek liefhebbers. Wel de versie met Dawn Upshaw opzoeken.
Ook het Carmina Burana van Carl Orff trekt pop-liefhebbers vaak wel aan.

avatar van titan
titan (crew)
Ik ben niet zo'n liefhebber van klassieke muziek, maar kan er af en toe best naar luisteren. Ik heb ooit voor een prikkie de 16-cd box forever classics gekocht, dat een ideaal starterspakket is (alle grote componisten zijn elk met 1 cd vertegenwoordigd). Waar ik nog niets van heb, maar wel erg in geinteresseerd ben is Wagner. Ik hou wel van een beetje bombast en wat ik van hem ken klinkt goed.

Mijn favoriete klassieke muziekstuk is Symphony No 7 in A Major Opus 92 van van Beethoven (o.a. te horen in de film Irreversible).

avatar van gemaster
titan schreef:

Waar ik nog niets van heb, maar wel erg in geinteresseerd ben is Wagner. Ik hou wel van een beetje bombast en wat ik van hem ken klinkt goed.


Ride of the Valkyrs!

avatar van Zachary Glass
bij Genres > Overigen > "Klassieke" muziek:

Ik dacht: "laat ik eens een topic opstarten omtrent klassieke muziek". Nu lijkt het mij inderdaad een onmogelijke taak om dat op een adequate manier hier toe te voegen (al die verschillende uitvoeringen!) - maar ... dat belet ons toch niet om er een topic over op te starten?

Rachmaninov, Bach, Beethoven, Mozart, Prokofjev, Charles Ives, Gòrecki, Olivier Messaien, Xenakis, ... Laat het maar komen

avatar van aERodynamIC
Oei dan heb je wel zitten slapen Zachary, want dat topic heb ik een aantal maanden geleden al geopend. En daaruit kon ik wel opmaken dat de interesse voor klassiek hier toch vrij minimaal is .

avatar van HammerHead
Ja, laten we er eens een aantal interessante componisten tegenaan gooien:

Grieg, Tsjaikovsky, Mussorgsky, Dvorak, Sjostakovitsj, Ravel, Saint Seans, Orff plus natuurlijk degenen die Zachary al noemde, alhoewel ik de laatste 3 niet ken.

Overigens beslist geen Strauss. In een woord verschrikkelijk (ook voordat Rieu ermee aan de haal ging was het dat al). Behalve Richard dan natuurlijk: Also sprach Zarathustra.

Maar ik beken eerlijk dat ik inderdaad meer geinteresseerd ben in rock en metal.

neo
Zachary Glass schreef:
Prokofjev, , Gòrecki,


Hierbij nog Ligeti en Barber en Wagner en alles is gezegd

Dionysos
HammerHead schreef:

Maar ik beken eerlijk dat ik inderdaad meer geinteresseerd ben in rock en metal.


Iemand als Beethoven had meer Metal in zijn rechterpink dan menig band die beweert in het genre thuis te horen .

Ik ben de laatste tijd [weer] helemaal weg van Igor Stravinsky, Béla Bartók, Arnold Schönberg e.d. De neo-classicistische hoek dus, naast de romantiek mijn favoriete Klassieke genre. Heerlijk die wilde, dissonante composities.

Niets zo gaaf om door een Chopin en zijn Nocturnes op een wolk gezet te worden om vervolgens dankzij Stravinsky en zijn Sacre du Printemps weer loeihard op de straatstenen te kwakken.

avatar van Zachary Glass
aERodynamIC schreef:

Oei dan heb je wel zitten slapen Zachary, want dat topic heb ik een aantal maanden geleden al geopend.


Yep - ik heb zitten slapen

Maar ik heb er gisterenavond werkelijk naar gezocht (want ik meen te herinneren dat je iets schreef over Débussy), en niet gevonden (slecht gezocht van mijn kant dus ).

Mocht je een linkje plaatsen naar jouw topic willen plaatsen. Dan kunnen we meteen de twee topics laten versmelten

neo
Dionysos schreef:
Ik ben de laatste tijd [weer] helemaal weg van Igor Stravinsky, Béla Bartók, Arnold Schönberg e.d. De neo-classicistische hoek dus, naast de romantiek mijn favoriete Klassieke genre. Heerlijk die wilde, dissonante composities.


Dat zie ik graag

avatar van herman
Ik ben erg weg van de 3rd Symphony van Gorecki, verder vind ik Wagner, Ligeti, Prokofiev ook erg mooi. En ook wel de standaardwerken. Maar me echt goed verdiepen in klassieke muziek heb ik nog altijd niet gedaan.

avatar van T.O.
Ik ga nog steeds voor Debussy's "Suite Bergamasque" en Satie's Gymnopedies en Gnossiennes.

Sommigen zullen het wellicht kruidentheemuziek vinden, maar dat deert mij niet .

avatar van Zachary Glass
T.O. schreef:

Sommigen zullen het wellicht kruidentheemuziek vinden, maar dat deert mij niet .


Kruidenthee is goed voor de gezondheid

ElMeroMero
Zolang het maar lekker bombastisch en "episch" klinkt, kunnen Bach, Beethoven, Vivaldi en Händel mij altijd wel bekoren; voor de verfijnde toets(geen woordspeling bedoeld ) kies ik voor pianostukken van Satie, Scarlatti, Rachmaninov en voor de vocale terreur van Maria Callas heb ik ook wel een aardig boontje.

Maar het allerliefst luister ik naar oude muziek, zoals dat van Monteverdi, Juan del Enzina en Josquin Deprez. Lekker meedeinen op Spaanse overwinningsliederen uit de tijd van Karel V heet dat in mijn boekje


avatar van Jordy
Topics samengevoegd, verplaatst, hernoemd, enz Eén klassiek-topic lijkt me voorlopig mooi.

ElMeroMero schreef:

Modernere componisten als Wim Mertens, Albeniz en Arvo Pärt kunnen me ook erg bekoren.


Ik heb laatst (naar aanleiding van de film Gerry) wat Arvo Pärt dingen gedownload. Spiegel im Spiegel en (vooral) Violin and Piano vind ik erg mooi. Andere dingen deden me weer helemaal niets, dingen met koorgezang bijvoorbeeld.

Waar kan ik nog meer naar op zoek van hem (of andere componisten met vergelijkbaar werk)?

neo
Gorecki heeft vergelijkbaar werk zo heb ik gehoord. Schijnt een grote invloed te hebben gehad op Arvo Pärt....

avatar van herman
De 3rd Symphony van Gorecki is prachtig. Van Pärt vind ik Fratres heel mooi.

avatar van Jordy
herman schreef:

Van Pärt vind ik Fratres heel mooi.


Waar ik "violin and piano" zei, "fratres". Stop

erg mooi inderdaad, vond "violin and piano" al zo'n rare generieke naam. "Fratres (for violin and piano)" dus. Prachtig.

Ook ik ben een groot liefhebber van klassieke muziek

Mijn favoriete componisten:

Erik Satie --> Gnossiennes, Gymnopédies en de Sonneries pour la Rose+Croix , liefst van Reinbert de Leeuw (oftewel zo traag mogelijk)

Olivier Messiaen --> Des Canyons aux Étoiles. Messiaens muziek heeft echter wel heel wat gewenning nodig...

Zbigniew Preisner --> eigenlijk een componist van filmscores, maar na het overlijden van een vriend heeft hij het werkelijk gruwelijk mooie Requiem for my friend gemaakt. Vooral de delen 'Dies Irae' en 'Lacrimosa' zouden bij mijn uitvaart wel mogen worden gedraaid.

Henryk Górecki --> Inderdaad, zijn 3e symfonie (Symphony of Sorrowful Songs) is geweldig mooi, en ontroert me telkens weer. Ik heb zelf een goedkope Naxos-uitgave, met een Poolse zangeres (die weet tenminste hoe het moet klinken ), en waar na de symfonie nog drie Poolse volksliedjes van Górecki op staan... lekker contrasterend

Arvo Pärt --> Eén van de grootste, zo niet de grootste componist van de 2e helft van de twintigste eeuw. Hij laat in zijn werken zien dat om schoonheid te creëren vaak niet meer nodig is dan één enkele toon. Miserere en Tabula Rasa zijn goede voorbeelden, maar persoonlijk vind ik zijn Fratres nog wel het mooiste.

En last but not least:

Simeon ten Holt--> jawel, een Nederlander Zijn schier oneindige pianoduel Canto Ostinato móet je gewoon een keer gehoord hebben!

Verder nog vooral Stravinsky, Lutoslawski, Debussy en Poulenc, echter ook vocale werken uit de Middeleeuwen van Hildegard von Bingen (12e eeuw) en Guillaume de Machaut (14e eeuw).

neo
Vreem toch hoe je denkt dat Jordy nooit naar ook maar iets van Preisner zou luisteren ...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.