menu

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:

Ik zag weleens wat van Emmett's Place voorbijkomen, maar nooit veel aandacht aan geschonken. Stom, want er is veel jong talent en het klinkt erg vurig. Hier eentje van Coltrane met waanzinnig saxofoon- en trompetspel. Let ook op de wilde drummer en de twee bassisten.

Er is vrijdag een nieuwe plaat uitgekomen van Muriel Grossmann.
Een artiest die ik al behoorlijk hoog heb zitten. Ze benadert de geestdrift van Coltrane mijns inziens zo nu en dan flink. Normaliter speelt ze wat kalmere, spirituale jazz, maar op haar laatste plaat gaan de registers toch wat meer open en horen we meer funk en blues. Een echte hardbop-plaat maar met genoeg modal- en postbop om toch ook lekker spiritueel en zweverig te zijn. Het swingt in elk geval de pan uit.

Ze heeft een nieuwe organist in de band die lekker kan gieren op de Hammond. De rest van het kwartet is een gitarist en drummer (de baspartijen komen uit het orgel, zo gaat dat). Het gitaarspel is lekker bijtend. Wat steviger dan Grant Green maar niet heavy rock als Al diMeola of Larry Coryell. Misschien een beetje zoals Scofield of Gabor. Geen idee, ik ben geen gitaarkenner. De drums zijn lekker swingend en stevig en doen wat denken aan Chico Hamilton, Billy Higgins of Max Roach, soms meer rock dan jazz, maar altijd swingend.

Hoogtepunt is het bijna 22 minuten durende Absolute Truth dat op momenten zelfs doet denken aan Santana en Allman Brothers. Maar dan moet je wel van een lekker lange orgelsolo houden.

Dit is haar nieuwe plaat. Voor mij nu al de beste plaat van het jaar:
Muriel Grossmann - Devotion (2023) - MusicMeter.nl

Ik zal eens kijken of er videomateriaal is van haar laatste plaat. Misschien een in-the-studio-video.
Et voila, het nummer 'Calm' van deze plaat, live in 2022 in dezelfde bezetting:

Inmiddels heb ik zo'n 327 jazz-albums op lp (volgens Discogs). Daarvan zijn een stuk of 70 moderne reissues (Tone Poet, Blue Note Classic, etc.).

Mijn rock, blues, pop, prog etc. staat allemaal boven in mijn kamer. Grote collectie Jethro Tull, Allman Brothers, Moody Blues, Uriah Heep, Barclay James Harvest, Queen, etc. Daar staan ook de meeste muziekboeken.

Maar beneden staat alles jazz, en er staat eigenlijk meer dan 327 lp's, want ik heb nog een flink aantal dat ik moet catalogiseren. Dus het zouden er wel 350-400 kunnen zijn.

Overigens staat de jazzrock ook boven, dus die is ook niet meegerekend. En de jazz-singles (die spaar ik ook) zijn ook niet meegerekend.

Al met al toch al een collectie waar ik trots op ben. Maar ik blijf sparen. Ik heb alleen niet zo veel ruimte meer (in de kastjes staan ook lp's).

https://i.ibb.co/qrq3pbQ/IMG-20240117-202330.jpg

In Genres > Jazz > Favoriete Jazz Compilatiealbum:

Omdat het Jazz-aanbod in m'n bibliotheek niet zo heel groot is (jep, ik durf nog wel eens cd's uitlenen in de bibliotheek)... (jep, cd's), ging ik eens in hun (nog veel minder grote) deel compilatiealbums kijken.
En daar koos ik 'West Meets East - Indian Music and its Influence on the West'. Wat een aanrader!

Dit album deed me kennismaken met nummers van favoriete jazzartiesten die ik nog niet kende (New Delhi van het Cannonball Adderley Quintet Plus; Calcutta Blues van het Dave Brubeck Quartet) en leerde me de geweldige muziek van Paul Horn én grote ontdekking Joe Harriott kennen (man, wat een muzikant! check zeker zijn Joe Harriott and John Mayer - Indo-Jazz Suite (1966)).

Dat deed me wel nieuwsgierigen naar meer van dat verzameld goeds!

Dus met andere woorden: Wat zijn jullie favoriete jazz compilatiealbums? Welke compilaties hebben jullie geweldige muziek doen ontdekken?

Ik ben momenteel echt verzot op:

The Birth of Bop (2023) - MusicMeter.nl

Ik heb aldaar een stukje getikt. Een aanbeveler!

Mssr Renard schreef:
Ik ben momenteel echt verzot op:

The Birth of Bop (2023) - MusicMeter.nl

Ik heb aldaar een stukje getikt. Een aanbeveler!

Klinkt al erg veelbelovend! Ik ben minder bekend met de 40's periode in de jazz (al was het lang geleden wel oa Art Tatum die me het genre deed ontdekken).

Bedankt voor de tip

Gast
geplaatst: vandaag om 21:56 uur

geplaatst: vandaag om 21:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.