menu

Overig / Algemeen / Fietsen

zoeken in:
geplaatst:
Met meerdaagse fietsreizen heb ik geen ervaring, wel met motorreizen. Harde koffers of universeel passende tassen maakt dan echt een verschil in snelheid waarmee je ze bevestigt en er weer afhaalt, maar ook hoe makkelijk of moeilijk je bij je spullen kan.

't Is maar wat je gewend bent. Vroeger ging ik voor mijn plezier een tochtje maken met mijn stadsfiets die slechts drie versnellingen heeft waardoor je altijd te licht of te zwaar aan het trappen bent. Die 16 inch wielen heeft, waardoor de pedalen dichter bij de grond zitten en je bij het minste bochtje moet stoppen met trappen. Met een zadel dat niet zo geschikt is voor langere afstanden.

Nu vind ik die fiets amper goed genoeg om even wat boodschappen mee te gaan halen terwijl je er ongetwijfeld nog mee naar Parijs kan rijden. Maar meer dan wat er kan en nodig is gaat het er op vakantie toch vooral over wat je wil, zou ik denken.

geplaatst:
Tja bij meerdaagse wandeltochten - bij op de Kungsleden (Noord-Zweden) kan je ze wel tegenkomen de ultieme grammenjagers die zelfs 2-3 duizend-dingen-doekjes van Sorbo aan elkaar 'lijmen' om ze als handdoek te gebruiken, uitwringbaar en klein in opslag, opklapbare tandenborstels, 3-in-1 bestek en zo min mogelijk haringen voor de tent. Bij dergelijke tochten heb ik het nooit met minder dan 15-18 kilo gedaan. Ik bedoel overdag in een eerste laag van Smelly Hansen bewerkstelligt dat je 's avonds echt wel een fris t-shirt aan wilt.

Ook bij fietsvakanties: tent (tenminste een deel ervan, indien met 2-3 p.), tentluier, thermarest matje, slaapzak, Trangia kookset zorgen ervoor dat de fietstassen met kleding etc al een redelijke bult krijgen. De gaasnetjes achter op de fietstassen vaak gevuld met spul dat nabij moet zijn: reserveband, plakset etc. En de stuurtas voor de fouragering onderweg, de routekaart en ander urgent spul (pegels).

Nee, die fiets van OWW ziet er gewoon herkenbaar uit. Ben zelf alleen nooit ertoe overgegaan om lowriders aan te schaffen. De kosten-batenanalyse daarvan vond ik nooit gunstig uitpakken. Zo'n klein tasje op de buis zou ik nog wel eens kunnen aanschaffen, voor kleine spulletjes.

geplaatst:
Ik zou niet weten wat een paklijst is

Althans, ik heb geen excelbestand waarin ik alles afvink om er zeker van te zijn dat ik alles bij me heb.
In de dagen voor vertrek zoek ik beetje bij beetje alles bij elkaar en de avond voor vertrek doe ik het allemaal in de fietstas. In de fietstas gaan dus een tentje (Nigor PioPio Solo 1 persoons), Therm-a-Rest luchtbedje, slaapzak, lege kussensloop (waar ik wat kleren indruk voor de nacht), gasflesjes en brandertje. Tevens een sneldrogende microvezel handdoek, een bord en bestek, koekenpan, zip lock zakje met waspoeder voor de handwas, de al eerder genoemde kleding voor tijdens en na het fietsen en een regenpak. Dit zijn wel de voornaamste zaken die ik mij zo voor de vuist weg herinner. Uiteraard nog bandenplaksetje en een extra binnenband voor de zekerheid. Als ik echt wat mis, dan kan ik het altijd onderweg nog ergens kopen.

Zelf ben ik geen grammenjager. Ik heb een aantal vrienden die dat juist wel zijn en zo erg als hen ben ik absoluut niet durf ik in alle eerlijkheid te zeggen. Wel heb ik sinds mijn eerste meerdaagse hike (zes dagen Sunshine Coast Trail in British Columbia in het begin van 2012) door schade en schande geleerd wat wel en wat niet mee te nemen tijdens meerdaagse fiets- en/of wandeltochten. Zo belachelijk zwaar als de rugzak toen in 2012 was, dat hoeft echt nooit weer. We dachten allemaal op dag 1 al dat we door onze rug zouden gaan, zoveel gewicht/spul hadden we mee. Het mag een wonder heten dat we die week overleefd hebben. Maar ja, zo'n eerste keer doe je maar wat en dus ben je absoluut nog niet bezig met besparen van gewicht. Uiteindelijk word je stiekem toch elke hike en fietstocht bewuster van wat je wel en niet nodig hebt en waar je eventueel toch ruimte/gewicht besparen kan. Zeker in cruciale zaken als een tent, slaapzak en luchtbed. Maar ik ga echt geen tandenborstel doormidden breken, of meer van dat soort ongein. Dus de afgelopen 10 jaar heb ik zo stiekem weg toch al aardig wat lichtgewicht zooi aangeschaft. Zooi die mij tijdens meerdaagse fietstochten ook weer van pas komt.

geplaatst:
Dan hebben we zo'n beetje hetzelfde bij ons. Je hebt verder geen electronika bij je? Ik een smartphone, laptop, e-reader, 2 powerbanks en oordopjes. En verder heb ik wandelschoenen bij me en fiets ik op sandalen. Oh en een echt kussen (schuimrubber in een sealbag) want dat vind ik essentieel voor een fijne nachtrust. En de genoemde stoel natuurlijk. Ik ga er daarbij vanuit dat je ook een gevulde toilettas bij je hebt en zaken als een multitool, kettinglube en een fietspomp.

geplaatst:
En sommige wandelaar/fietsers hebben nog meer hobby's: verrekijker, fotocamera, muziekinstrument(en).

Maar soms is dat voor meerdaagse tochten niet zo handig.

Sommige b&b's, hotels, restaurants, daar wil je ook weer niet met je modderschoenen naar binnen, dus heb je ook nog eens extra schoenen bij je. Weegt nog behoorlijk wat.

Water weegt het meeste, vind ik. Vooral met die hitte van tegenwoordig. En fruit/groente. Als we bijvoorbeeld vsn kampeerterrein naar kampeerterrein lopen en dan ergens (verse) inkopen doen, en dan nog 5 kilometer moet met aardappelen, brocolli en alcohol vrije biertjes, vloek je wel wat vloekjes....

Mijn domste attribuut was een wollen noors vest, omdat ik dacht dat dat er bij hoorde, bij zo een hike. Dat was in 2018/9 tijdens mijn eerste hike (Krijtlandpad). Nu 'weet' ik beter.

Ik vind meerdaagse fietstochten nog steeds erg stoer en indrukwekkend. Dat red ik niet op mijn Cortina. Ik heb nog niet eens een bagagedrager (over lichtgewicht gesproken).

Toch maar eerst eens deze fiets eens rustig gaan upgraden.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Dan hebben we zo'n beetje hetzelfde bij ons. Je hebt verder geen electronika bij je? Ik een smartphone, laptop, e-reader, 2 powerbanks en oordopjes. En verder heb ik wandelschoenen bij me en fiets ik op sandalen. Oh en een echt kussen (schuimrubber in een sealbag) want dat vind ik essentieel voor een fijne nachtrust. En de genoemde stoel natuurlijk. Ik ga er daarbij vanuit dat je ook een gevulde toilettas bij je hebt en zaken als een multitool, kettinglube en een fietspomp.

Ik heb mijn mobiele telefoon en oplader met zonnepaneeltje bij me, maar verder geen electronica. Daar kan ik tijdens mijn vakantie prima zonder gelukkig. Een e-reader heb ik niet eens, lees nog lekker ouderwets boeken van papier. Vermaak mezelf altijd kostelijk door lekker mensen te kijken en terrasjes te pakken, daar heb ik geen schermtijd voor nodig. Of in de avond met een pilsje de dag doornemen met mijn fietskameraad. Toilettas heb ik niet, gooi tandpasta/tandenborstel, een flesje badschuim en deodorant in een zip-lock bag en daar red ik het wel mee. Kettinglube heb ik niet, aangezien ik op mijn oude stadsfiets niet eens bij de ketting kan zonder de kettingkast er helemaal af te slopen. Uiteraard dus wel spullen om band te plakken en op te pompen en voor de zekerheid een extra binnenband in de fietstas. Het blijft altijd weer leuk om te zien hoe weinig je nou eigenlijk echt nodig hebt om te reizen en te leven. Alles wat van belang is, hangt aan je fiets.

geplaatst:
Een e-reader neemt een stuk minder ruimte en gewicht in dan een boek hoor.

Ik denk dat jouw instelling is dat je met zo min mogelijk spullen wilt leven en daar vervolgens je vakantie op aanpast terwijl ik graag wil fietsen, wandelen en zwemmen en kamperen en vervolgens kijk wat ik daarbij redelijkerwijze kan meebrengen. Beide natuurlijk prima maar het zijn echt andere benaderingswijzen.

Ik heb bv ook dingen als zonnebrandcreme, pleisters, tekentang, verband, Ibuprofen, etc bij me. Ja, dat kun je onderweg kopen als je het nodig hebt maar ik vind het een stuk prettiger om het gewoon bij de hand te hebben. Dat neem ik zelfs mee als ik een dagje ga fietsen. Bovendien vind ik op vakantie dingen kopen die ik ook gewoon had kunnen meenemen niet echt minimalistisch. Maar dat zal een kwestie van definitie zijn.

Wellicht ben jij wat meer van het avonturieren. Dat is niet echt mijn ding.

Tip: koop Wilderness Wash of iets vergelijkbaars, daar kun je jezelf mee wassen, de vaat mee doen en je kleren mee wassen en het is biologisch afbreekbaar. Dan kun je de losse badschuim en waspoeder thuislaten.

geplaatst:
Boeken laat ik dan ook thuis tijdens mijn fietsvakanties hoor

Het avonturieren zit er inderdaad wel een beetje in en ook ben ik wel van het zo min mogelijk consumeren en juist zien wat je kan doen met ouder spul, een beetje liefde en onderhoud. In 2015 mijn auto voor €700 gekocht en daar rijd ik ook nog steeds vrolijk mee rond. In mijn huis is nagenoeg alles oud en/of tweedehands. Nieuwe spullen hebben mijn interesse nauwelijks en ik vind het vaak simpelweg zonde van mijn geld. Dat geld geef ik dan liever uit aan zaken als een leuke fietsvakantie... Wat betreft het op vakantie kopen van dingen, dat valt reuze mee hoor. Uiteraard gewoon eten en drinken, maar daar kun je niet zonder. Verder hoogstens een binnenband of bandenplakspul bij lokale Decathlon.

Het is niet per definitie zo dat ik met zo min mogelijk spullen wil leven en daar mijn vakantie op aanpas. We zoeken gewoon een leuke route/bestemming uit en zien wel waar het schip strand met de spullen die we hebben en tot nu toe is dat altijd nog gelukt. Uiteraard kom je onderweg heus wel eens pech/ontberingen en ongemakken tegen, maar daar lach je 's avonds (als de tenten staan en je aan het koude bier zit) weer om. Soms zelfs onderweg al, als je ergens onderweg in de middle of nowhere stopt voor een lunch van een in een paar dorpen daarvoor gekochte stokbrood met dikke plakken ham en een of andere lokale stinkende brie. Het buitenleven is prachtig en de fiets is wat dat betreft wel de ultieme vrijheid.

geplaatst:
Vandaag nog eens langs mooie wegen naar de platenwinkel gefietst. Het leverde naast een stapeltje cd's ook dit plaatje op.

https://i.postimg.cc/3JWYvrKZ/20220729-180113.jpg

geplaatst:
Ik ben gek op wolken. Je kunt me een wolkenfanboy noemen.
Prachtig!

Een lang weekend Drenthe gedaan op de fiets en eindelijk die vermaledijde wilde das op de gevoelige plaat weten vast te leggen.

https://i.vgy.me/ndvTbp.png

Onweerwolf schreef:
Een lang weekend Drenthe gedaan op de fiets en eindelijk die vermaledijde wilde das op de gevoelige plaat weten vast te leggen.

En dat overdag, dat is helemaal een buitenkansje!

Nouja, overdag. 21:30 ongeveer.

Ik had hem een maand geleden op dezelfde plek al gezien maar toen was het nog iets later en al aardig donker. Nu had ik direct geluk terwijl ik al preventief mijn telefoon uit mijn broekzak halend het bos uit en het veld op liep. Hij was er gewoon weer. Wat een geluk!

Fietsen? Ja! Maar dan vooral van de woonplaats Harderwijk naar Amersfoort. De ene dag langs de weilanden bij Horst en Telgt en de andere dag langa het water via het vogelrustgebied tussen het Puttens stoomgemaal en Hulckestein bij Nijkerk. Drie dagen per week vrijwel dezelfde routes maar steeds weer verrast worden. Door herten, vogels (fazanten!), zwijnen, dassen en hazen.

Sinds juni ben ik weer werkzaam in mijn eigen woonplaats. Het fietsen is dus wat minder. Maar wel langs het water en onze prachtige boulevard, al zeg ik het zelf.

Ik zie niet veel grote zoogdieren (op schapen, paarden en wat koeien na), maar aan watervogels geen gebrek: meerkoeten, waterhoentjes, reigers, zilverreigers, ooievaars, zwanen, ganzen, futen, eenden.

De meerkoet is (hoe kan het ook anders) wel echt de allertofste watervogel van allemaal.

Hoe dan ook, ik kijk mijn ogen uit en probeer ze allemaal een goedenmorgen te wensen. Overigens doe ik dat ook bij de duiven, roeken, kauwen, kraaien en eksters die ik tegenkom.

Ik werd gisteren op weg naar werk ook verrast door lokale fauna. Aan de voet van de Euromast stak er eerst een rat het fietspad over, en een paar meter verder zat een konijntje me slaperig aan te kijken.

Ik fiets in mijn woonplaats van A naar B en weer terug ; afstand varieert.

https://i.ibb.co/dKnFkWs/signal-2022-08-05-13-35-14-064.jpg

Op vrijdagen werk ik altijd (meestal) halve dagen en rond ik de week af, door Amsterdam zelf in te fietsen en te 'ontdekken'.

Deze spot is één van mijn favoriete spots om even een overgebleven boterham te eten in alle rust. Amsterdam kent veel stiekeme, rustige plekjes. In de verte Amstelstation en de Rembrandttoren. Het water is de Weespertrekvaart.

Wanneer ik toch in de grote stad ben, heb ik direct wat tweedehands plaatjes op gesnord en wat nieuwe strips (respectievelijk Concerto en Lambiek).

Totaal zal zo'n omweg van Zuid-Oost naar Noord een kilometer of 20 zijn geweest. Niets bijzonders maar mijn kompanen waren Sergeant Thunderhoof, dus dat was fietsen met één vuist in de lucht.

gastheerg schreef:
Ik fiets dit soort dingen : -)
(afbeelding)

Mooi werk inderdaad om zulke dingen op te fietsen.
Vraag me af waar die laatste foto is genomen met die besneeuwde bergen op de achtergrond.
Over het algemeen maken de meeste mensen namelijk een foto van het bord met daarop de naam van het ding waar hij of zij net bij op is gefietst

Ik vermoed dat het de Timmelsjoch is, vanwege dat muurtje op de achtergrond.
Maar er zullen vast meer dingen zijn met soortgelijke muurtjes...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:14 uur

geplaatst: vandaag om 13:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.