MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

geplaatst:
Lekker veel gelezen in april:

18. Richard Osman - The Impossible Fortune (detective)
19. David Barnett - Scratch Moss (folk horror)
20. Dan Brown - Secret of Secrets (thriller)
21. Tomm Moore - Wolfwalkers (graphic novel)
22. Claire Keegan - Walk the Blue Fields (verhalenbundel)
23. Heather Fawcett - Agnes Aubert's Mystical Cat Shelter (fantasy)
24. India Holton - The Antiquarian's Object of Desire (romantasy)
25. Michiko Aoyama - The Healing Hippo of Hinode Park (verhalenbundel)
26. Stephanie Garber - Alchemy of Secrets (fantasy)

Alleen Dan Brown en de Healing Hippo vielen tegen, de rest was vermakelijk tot goed.

geplaatst:
24. Day Lernout - Nulpunt (2025, thriller) 2,5*
Erg oppervlakkige en voorspelbare thriller. Het feit dat een tijdmachine ook nog om de hoek komt kijken maakt het allemaal niet interessanter helaas. Ik wist na een paar hoofdstukken al hoe het zou aflopen (en dat bleek ook te kloppen).

25. Bert Natter - Aan het Einde van de Oorlog (2025, literaire roman/oorlog) 4,5*
Manmanman, wat was dit een fokking hallucinant en geniaal geconstrueerd boek! Zijn we niet eens een beetje klaar met romans over de Tweede Wereldoorlog? Na het lezen van dit boek kan ik dat met een volmondig NEE beantwoorden.

26. Jacqueline Duurland - Filosofisch Gestemd (2025, filosofie) 3*
Voor iets dat een filosofisch werk is en dat over het gevoelsleven gaat had dit nogal weinig diepgang. Best leuk als een soort van naslagwerk over wat filosofen hebben gezegd over verschillende emoties, maar meer ook niet.

27. James Blish - They Shall Have Stars (1956, science-fiction) 4*
Typische oude science-fiction die meer gaat over ideeën en world-building dan over plot of karakters. Precies waarom ik zo van oude science-fiction houd. Dit gaat veel over wetenschap en stelt veel interessante ethische vragen over hoe ver wetenschap mag gaan om bepaalde doelen te behalen en wat de consequenties zijn van bepaalde wetenschappelijke doorbraken. Momenteel bezig in het tweede deel van de reeks, die anders maar ook erg fijn is.

28. Peter Terrin - Nog Lang Geen Winter (2025, literaire roman) 4*
Erg mooie roman weer van Terrin. Komt zeer dromerig over en door het gekkige sci-fisausje ook erg bevreemdend. Het boek geeft niet direct haar ideeën weg, maar laat de lezer zoeken in een wereld die ons bekend voorkomt maar tegelijkertijd ook erg ongrijpbaar is. Echt van genoten!

29. Peter Buwalda - De Jaknikker (2025, literaire roman) 4*
De laatste die ik nog moest lezen van de Libris shortlist. Veel negatieve kritieken gelezen, maar ik vond het erg goed geschreven, erg goed geconstrueerd en was dusdanig geïntrigeerd dat ik voor even al mijn andere boeken aan de kant heb geschoven.

Nu lezende:
* Karl Ove Knausgard - Vader (na een onderbreking om de shortlist van de Libris te lezen weer verder gegaan)
* Alicja Gescinska - Vrouwen in Duistere Tijden
* James Blish - A Life for the Stars
* Liz Moore - The God of the Woods

geplaatst:
https://media.s-bol.com/VVl674x0ZwXv/rkYLG2K/547x840.jpg
Net als Travellers weer een knap staaltje micro-geschiedenis, vanuit een heel ander perspectief dit keer.

geplaatst:
25. Eric Ketelaar - Papieren Krijgsmacht
26. Leigh Bardugo - Six of Crows 4,5*
27. Leigh Bardugo - Crooked Kingdom 4,25*
28. John Keegan - De Eerste Wereldoorlog 3,5*
29. Jan Terlouw - Koning van Katoren 4,5*
30. Neil Gaiman - The Ocean at the End of the Lane 3,75*
31. Sylvia Witteman - Ik Verzin Dit Niet 4*
32. Femke Deen & Ineke Huysman (samenst.) - Moeders des Vaderlands
33. Hendrik Groen - Piaggio 3,5*
34. Elif Shafak - There are Rivers in the Sky 3,75*
35. Genevieve Cogman - The Secret Chapter 3,75*
36. Tommy Wieringa - Joe Speedboot 4,5*

Een hele productieve maand gehad, eerst maar de non-fictie:

Ter voorbereiding op een bezoek aan de slagvelden bij Ieper las ik het overzichtswerk van John Keegan. Ik wil direct aannemen dat het origineel een heel goed boek is, maar daar doet de behoorlijk matige vertaling (en redactie) wel ernstig afbreuk aan. Ik weet wel meteen weer waarom ik normaliter gewoon in het Engels lees (maar ja, dit boek was een krijgertje).

Femke Deen hoorde ik enige tijd geleden een lezing geven over Moeders der Vaderslands, ofwel: meer aandacht voor de vrouwen in de vaderlandse geschiedschrijving. Dat is op zich met achttien portretten uit de middeleeuwen en vroegmoderne tijd goed gelukt. Bezwaarlijk is wel dat de schrijvers (en vooral schrijfsters) waarschijnlijk een soort sjabloon meekregen, waardoor het allemaal wel wat eenvormig geworden is. Uiteindelijk lijkt elke schrijver er toch wel vooral op uit om te bewijzen dat 'zijn' onderwerp verkeerd is neergezet in de geschiedschrijving en eigenlijk, etc. Dat is helemaal prima voor één bijdrage, maar bij nummer vijftien heb je dat verhaal wel een beetje gehoord. Neemt niet weg dat het een waardevolle bijdrage is aan de geschiedschrijving en dat meerdere van de besprokenen een eigen biografie zouden verdienen.

Ketelaar ten slotte bewijst dat je over bureacratie en procedures een zeer leesbaar werk kunt schrijven.

Dan de fictie:
De Blood & Bone-triologie van Bardugo las ik enkele jaren geleden met veel plezier. Groot was dan ook mijn verbazing bij het zien van de Netflix-serie dat de verhaallijn compleet anders was. Die serie blijkt dan ook gebaseerd op de trilogie plus de twee boeken die erop volgen. Die twee boeken waren anders, maar misschien nog wel beter omdat ze een wat kleinere scope hadden en daardoor wat minder gehaast overkwamen.

Een collega was Koning van Katoren met zijn kinderen aan het lezen en vertelde hoe veel plezier hij er zelf daarbij aan beleefde. Het was voor mij zeker 35 jaar geleden dat ik het las, maar ik herkende dat wel. Geniaal verhaal, met veel inside-jokes voor een ouder publiek. Ik had altijd een voorkeur voor Kruistocht in Spijkerbroek, maar ik betwijfel toch of ik daar nu net zo veel plezier aan zou beleven als aan Koning van Katoren.

Het boekenweekgeschenk van Hendrik Groen werd niet bijster goed ontvangen en ik heb er hard over getwijfeld om het na een derde gelezen te hebben, weg te leggen. Omdat ik geen ander boek bij me had, heb ik het toch uitgelezen en het is me uiteindelijk heel best meegevallen, eigenlijk vooral een feelgood-verhaal zonder heel veel diepgang.

Van There Are Rivers in the Sky had ik vrij hoge verwachtingen, die helaas niet helemaal uitkwamen. Shafak heeft lange tijd drie gescheiden verhaallijnen, waarvan ik er twee meer dan interessant vond. Uiteindelijk kwamen die lijnen uiteraard samen, maar op een voor mij toch tamelijk onbevredigende wijze.

Joe Speedboot ten slotte, dat leek me - zonder enig gegrond argument - helemaal niets. 'Literatuur' voor de Lijst. Wat heb ik me vergist. Fantastisch boek, Goes verhaal, stilistisch ook nog eens goed. Eigenlijk dus heel logisch om dit op je lijst te zetten. Iemand die me kan vertellen wat ik van andere boeken van Wieringa kan verwachten?

geplaatst:
Maart 2026:

Maart was erg druk, en dan ben ik ook nog eens opnieuw begonnen met Pokemon Platinum, dus mijn leesoutput lag wat lager dan anders.

1. Van Rome tot Rome: Een Nieuwe Geschiedenis van de Middeleeuwen - Dan Jones (2021) 4*

Dit soort boek wilde ik al heel lang lezen: een algemene geschiedenis van de Middeleeuwen, om me de context en de leidraad te geven die me in staat zal stellen in de toekomst meer verdiepende boeken over dit interessante tijdsvak te lezen. Jones gaat er aan een rotvaart door, maar doet dat zo kundig dat ik nooit het gevoel kreeg dat het te snel ging (wel dat ik steeds zo snel mogelijk veder wilde gaan met lezen). Erg sterk!

2. Citizen: An American Lyric - Claudia Rankine (2014) 3*

Speciaal boekje qua opzet, en het begon er goed: racisme in de Amerikaanse samenleving op een sterke, anekdotische manier verteld. Het laatste stuk bestaat helaas uit de integrale teksten die Rankine schreef bij filmbeelden van een bevriende filmmaker, die uiteraard niet in het boek getoond kunnen worden, waardoor er wel nogal wat verloren ging, en het allemaal wat saai en zweverig werd. Erg jammer!

3. Het Landhuis - José Donoso (1978) 3,5*

Ik was een paar jaar geleden erg onder de indruk van Obscene Nachtvogel, een heerlijk bizar en nachtmerrieachtig verhaal, wat ook op ongekende wijze in de schrijfstijl werd doorgetrokken. Het Landhuis begon net zo sterk, maar verloor gaandeweg toch wel wat grip op mij. Waar bij Obscene Nachtvogel de vibe echt primeerde op het verhaal, is hier het plot (een soort kruising tussen Honderd Jaar Eenzaamheid en Heer Der Vliegen) veel belangrijker, en dat werkte voor mij toch minder. Zeker niet slecht, maar geen tweede meesterwerk.

April 2026:

Ik was het grootste deel van de maand op vakantie in Maleisië, dus alle leeskilometers die ik in maart gemist heb, heb ik hier ruimschoots ingehaald.

1. Weg met Eddy Bellegueule - Edouard Louis (2014) 4*

Dit boek voerde me terug naar de Noord-Franse marginaliteit, zich afspelend een dikke honderd jaar na het laatste boek dat ik over deze streek gelezen heb (in Zola’s De Mijn). En verhip, erg veel is er niet eens veranderd. Louis trekt je met verve die harde, vieze wereld in, al heeft hij de pech dat ik Shuggie Bain al gelezen heb, die deze thematieken nog beter en emotioneel snijdender behandeld.

2. De Rijstmoeder - Rani Manicka (2002) 4*

Op vakantie lees ik altijd een inheems boek, dus hier waagde ik me voor het eerst aan een Maleisische auteur. De Rijstmoeder is een familiekroniek over vier generaties, en zeker de eerste twee generaties vond ik echt magnifiek mooi, de personages en ook de tijd waarin ze leefden (kort voor, tijdens en kort na de Japanse bezetting van Maleisië tijdens WOII) komt super goed tot leven. Het verhaal van de derde en vierde generatie vond ik helaas net een tandje minder, ook omdat de toon plots wat veranderd en de onderlinge samenhang wat verzandt. Maar een geweldig boek was dit zeker (aanrader voor ome Koenr?)!

3. Radetzkymars - Joseph Roth (1932) 5*

Hoe goed mijn andere vakantieboeken ook waren, ze werden allemaal weggeblazen door deze klassieker uit de wereldliteratuur, een stempel die de Radetzkymars wat mij betreft meer dan verdiend. De neergang en val van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie vlak voor WOI wordt schitterend beschreven door Roth, ik overdrijf niet eens als ik zeg dat dit een van de best vertelde, best beschreven verhalen is die ik ooit las. Op iedere pagina bevond zich wel minstens één zin of passage die ik een paar keer na elkaar wilde lezen, gewoon omdat het zo raak of mooi was. Kan deze niet warm genoeg aanbevelen.

4. Waarom Evans Niet? - Agatha Christie (1933) 3*

Ik was zelf al grotendeels door mijn lectuur heen nog voor de vakantie ten einde was, dus heb ook een van de boeken gelezen die mijn vrouw meehad. Eén van de mindere Christie’s die ik ken, met een nogal van de pot gerukt plot waarbij zowel de helden als de slechteriken het veel te veel van toeval moeten hebben, maar je zag het toch weer niet aankomen en net zoals altijd bij Christie leest het toch ook weer lekker ontspannend weg, dus toch nog een 3*

5. De Ongelooflijke Maar Droevige Geschiedenis van de Onschuldige Eréndira en Haar Harteloze Grootmoeder - Gabriel Garcia Marquez (1972) 3,5*

Zoals meestal met de kortverhalen van Marquez: niet alles is raak, maar wanneer het goed is, is het ook meteen heel goed, hier vooral Een Zeer Oude Man Met Gigantische Vleugels, over een engel die neerstort in een klein dorpje.

geplaatst:
1. The Van - Roddy Doyle

Na The Commitments het tweede deel in de Barrytown trilogie. Vermakelijk boek en veel beter dan eerstgenoemde, die werkte veel beter als film.

2. Compassie - Stephan Enter

Mooi boek, ik kende deze schrijver eigenlijk niet echt.

3. Everyman - Philip Roth

Een roman over de realiteit van het ouder worden. Veel herkenbare momenten van dierbaren en bekenden die wegvallen, en dan ben ik nog pas 52...

4. Februari 1933: De Winter Van De Duitse Literatuur - Uwe Wittstock

Indrukwekkend en beklemmend boek. Gebaseerd op talloze dagboekverslagen en egodocumenten is dit het verhaal van de machtsovername van Hitler en de Nazi's en de consequenties daarvan voor kunstenaars, schrijvers, theatermakers en musici . Aan de hand van dagboeken van onder andere Thomas Mann en zijn familie, Berthold Brecht en vele andere schrijvers en kunstenaars wordt indringend geschetst hoe Duitsland binnen enkele weken verandert in een politiestaat met moordaanslagen, razzia's, censuur, willekeurige arrestaties, martelingen en concentratiekampen. Iedereen die ook maar enigszins als een vrijdenker wordt beschouwd vreest voor zijn leven en probeert weg te komen.

5. Norwegian Wood - Haruki Murakami

Al jaren proberen vrienden en bekenden mij te overtuigen toch eens een boek van de beste man te lezen, ooit één poging gewaagd om destijds dit boek in het Nederlands te lezen maar al snel weer weggelegd om aan wat anders te beginnen. Toevallig kwam ik een mooie luxe Engelstalige uitgave van dit boek tegen, ik hou nu eenmaal van mooi uitgegeven boeken, en toch maar weer eens een poging gewaagd. Wat een mooi boek! Gek genoeg werkt deze schrijver voor mij veel beter in het Engels.
Murakami heeft de gave om je direct het verhaal in te trekken en je ontzettend mee te laten leven met zijn karakters. Op werkdagen verheugde ik mij dan ook elke dag weer om om 18:00 naar huis te gaan zodat ik weer verder kon.

Ik ben nu bezig in Sputnik Sweetheart van hem en deze heeft hetzelfde effect, er staat mij dus nog een heel oeuvre te wachten...

geplaatst:
MarkS73 schreef:

5. Norwegian Wood - Haruki Murakami

Gek genoeg werkt deze schrijver voor mij veel beter in het Engels.

Ja, dat herken ik wel - ik vond Norwegian Wood geweldig maar daarna kon ik echt niet in de NL versies van z'n andere werk komen. Binnenkort maar eens kijken wat mijn bieb aan Murakami heeft staan bij de Engelstalige afdeling.

geplaatst:
staralfur schreef:
(quote)

Ja, dat herken ik wel - ik vond Norwegian Wood geweldig maar daarna kon ik echt niet in de NL versies van z'n andere werk komen. Binnenkort maar eens kijken wat mijn bieb aan Murakami heeft staan bij de Engelstalige afdeling.

Ik werd dan weer zo enthousiast dat ik nog vijf Engelstalige boeken van hem heb gekocht.

https://media.s-bol.com/Y9rwPQ5jPzN9/0R95wRL/525x840.jpg
Het verhaal boeide redelijk, maar aan het einde wel een behoorlijke "was dit het nu" kater. Het boeiendste vond ik nog het inkijkje in de Koreaanse familieverhoudingen. Wat een beklemmende boel.

https://prodimage.images-bn.com/pimages/9780802125361_p0_v5_s600x595.jpg
Normaal ben ik niet zo van de "oral histories", maar dit virtuoze boek was een feest om te lezen. Het verhaal van punk vanuit Amerikaans perspectief, vanaf Velvet Underground tot ca. 1978. Behoorlijk overtuigend wordt tussen de regels door betoogd dat zowel het genre als de genrenaam toch echt in Amerika zijn geboren, voordat de Engelsen (onder leiding van ex- New York Dolls manager Malcolm McLaren) ermee aan de haal gingen.
Het boek focust meer op de mens dan op de muziek en staat bol van de sex, drugs- en punkwaanzin. Dat mensen als Iggy Pop en Richard Lloyd (de gitarist van Television) nog leven mag een godswonder heten.
Één van de beste muziekboeken die ik ooit las.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/39.jpg?cb=1734788974

Mijn eerste Wieringa, me aanbevolen door een kennis. Heeft me absoluut niet ontgoocheld, ik hou wel van wat kolderieke ongein, en daar weet Wieringa duidelijk raad mee. Een boek met meerdere facetten ook, het werkt zowel als streekroman, coming-of-ageverhaal en lokale karakterschets.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:30 uur

geplaatst: vandaag om 01:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.