menu

Muziek / MusicMeter Live! / Eurosonic Noorderslag

zoeken in:
avatar van bonothecat
Ik vroeg me af of er meer mensen hiet naar Eurosonic zijn geweest (donderdag). Ik kan me toch voorstellen dat hier meer mensen zijn die op zoek zijn naar nieuwe muziek.

Ik heb het volgende gezien:

Von Spar (D) Lekker wakker gebeukt op de vroege avond.
The Revs (Irl)
Hal (Irl)
A Brand (B) Sons and Daughters waren plotseling van het programma verdwenen
The Concretes (S)
Dadafon (N) Wereldmuziek uit Noorwegen....zangeres lijkt op die van Zuco 103, maar dit bandje is wel leuk
Gomm (F)
The GO! Team, het enige bandje wat ik aan had gekruisd in mijn programma....leuk voor een keer...zangeres raakte stem kwijt, dus naar een half uur was het afgelopen
Diefenbach (DK)

avatar van MichelDumoulin
Dit jaar maar een kaartje voor Eurosonic 2011 aangeschaft. Nieuwe bandjes ontdekken is altijd leuk.
Iemand al goede tips voor dit jaar?

avatar van Gerards Dream
Popmuziek: Jubileumeditie van Eurosonic wil Nederpop de grens overbrengen

Gloedvolle soul en edgy elektronica

Door Amanda Kuyper

Groningen, 15 jan. Eurosonic Noorderslag is uitgegroeid tot een enorm populair festival voor Europees talent én muziek van eigen bodem. Overdag is het een knooppunt van bands, media en promotors.

Zijn naam lag op ieders lippen. Dus vormde zich al vroeg een eindeloze rij buiten bij poppodium Simplon om binnen de Britse zanger en producer James Blake aan het werk te zien. Precies zoals zich de afgelopen weken op internet een digitale rij had gevormd voor Blake's muziek. Het ging om de hypnotiserende Feist-cover Limit to Your Love, maar ook zijn nog te verschijnen album was gelekt. Toen immers ook de radio (3FM) de zanger tegen de borst drukte, was de hype compleet.

In het tot aan de nok gevulde souterrainzaaltje was het lage podium nauwelijks te zien. Hier had duidelijk geswitcht moeten worden naar een grotere zaal. Dat Blake een boomlange twintiger is, gaf even hoop. Maar hij nestelde zich onzichtbaar achter zijn keyboards tussen de effectpedalen, met ernaast een drummer en een gitarist/beatsmanipulator.

Dan zijn muziek: dubsoul. Minimale dubstep grooves opgesierd met repeterende pianoklanken en een bijna onaardse zangstem, die met steeds een paar intrigerende frases de stilte doorbrak. "My brother and my sister don't speak to me, but I don't blame them." Blake vervormde zijn stem ter plekke met vocoder of een octaver, een apparaatje dat de stem een octaaf omhoog tilt. Zijn timing, opzingend tegen diepe bassen die langzaam wegebden was goed. Haperende techniek bracht hem even uit zijn spel, maar het bleef fascineren.

Eurosonic Noorderslag bestaat een kwart eeuw. Van eendaags muziekduel tussen Nederland en België is het festival uitgegroeid tot drie avonden Europees talent in zaaltjes in de hele Groningse binnenstad (Eurosonic), en de dag waarop de meest urgente Nederlandse muziek zich presenteert (Noorderslag). Een compleet evenement dat met de jaren groeit en een onwaarschijnlijk grote aantrekkingskracht uitoefent op muziekliefhebbers. In november was het festival binnen een recordtijd van een kwartier door al zijn kaarten heen.

Sinds woensdag bewegen grote troepen Eurosonic-fans zich door de stad, op weg naar zweterige zaaltjes als het Platformtheater of Huize Maas, of het pluche van de Schouwburg en het Grand Theatre. Van edgy elektronica naar heftige krautpunk, van alternatieve rock naar verstilde troubadourklanken. Muziek van eigen bodem stond voor het eerst ook echt centraal in dit Europese programma, met aandacht voor kwaliteitsmuziek van Blaudzun, Go Back to the Zoo, De Staat, DeWolff en Relax. Alles natuurlijk bedoeld om de Nederpop nu eens echt de grens over te brengen.

Druk was het ook bij het optreden van de Crystal Fighters, een gemêleerd Brits/Spaans gezelschap dat Baskische peperrock maakt met een dancegevoel, met folk uit oud Baskenland als basis. De energie was vanaf het eerste moment hoog en zinderend, met woeste drums, een aanstellerig theatrale zanger en een jagende gitarist met ontbloot bovenlijf.

Ook de knipoog van de Vlaamse groep Broken Glass Heroes van Tim VanHamel en Pascal Deweze naar de jaren zestig maakte indruk. Met hun driestemmige Beach Boy-achtige zang zeilden ze van de vlaktes van Johnny Cash naar meer psychedelische muziek. Van een hele andere orde waren de ijle zangkunsten van de IJslandse Ólöf Arnalds. Alleen met haar gitaar gaf ze een wat breekbaar optreden weg op een groot theatertoneel. Nee dan de negenmansshow van Fransman Ben L'Oncle Soul, een gloedvolle showrevue die veel oude soul in herinnering bracht.

Eurosonic, de "nieuwjaarsreceptie van de popmuziek", is overdag het knooppunt van bands, media en promotors in de Oosterpoort. EDe Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) kondigde aan naar de rechter te stappen over de btw-verhoging, mits alle leden toestemmen.

Het jubileumcadeautje van het festival was het gratis Eurosonic Air op de Grote Mark. Het openluchtspektakel met optredens van vocalisten als Alain Clark, Waylon en Caro Emerald trok zo'n tienduizend mensen.

Vanavond wordt op Noorderslag de jaarlijkse Popprijs uitgereikt. Als kanshebbers worden Caro Emerald, die woensdag ook de EBBA-award kreeg, en De Jeugd van Tegenwoordig genoemd. Radio 3FM-dj Eric Corton won gisteren de Pop Media prijs.

Bron: NRC Handelsblad

Ik ging dit jaar voor het eerst, op vrijdag 14 januari, en het was geweldig:

Gehoord/Gezien:

Rigby (NL)
Blaas of Glory (NL]
Shane Shy (NL)
Aides [EE]
Example[GB] Dit optreden vond ik het beste en het leukst, maar dat is omdat ik een soort van 'fan' van hem ben
White Lies [GB]
Een stukje Laura Jansen, die was special guest
Bye Bye Bicycle [se]

avatar van MichelDumoulin
Ik ben alleen op Eurosonic geweest op de donderdag en de vrijdag. Heb daar 2 erg toffe bandjes ontdekt. Wallace Vanborn (Belgische 3-mans formatie die kwalitatief niet veel onderdoet voor een band als Triggerfinger, en daar qua genre ook wel redelijk in de buurt komt) en Wolf People (Engels gezelschap die enigszins psychedelische bluesrock maken alsof ze in 1971 leven) waren voor mij de uitschieters.

avatar van MichelDumoulin
Gelukkig op tijd erbij geweest om weer kaartjes te krijgen voor de komende editie. Binnen 18 minuten was het weer uitverkocht.

avatar van Gloeilamp
Ook ik heb mijn kaartjes binnen, het word de eerste keer voor mij en heb er zin in!


avatar van Bijdevaate11
Morgen is het weer zo ver mij.... eindelijk, echt een van de vetste festivals:) lekker onbekende en net beginnende bandjes kijken!

Dit is de bedoeling om te bekijken:

Donderdag:
Tightropes
Sumie
The Animen
Birth of Joy
Ja Panik
The Wands
The Strypes
Winny Puhh
Traumahelikopter

Vrijdag:
Mr & Missisaippi
Maison d' Malheur
Postiljonen
Say Yes Dog
Thomas Azier
The Vintage Caravan
Richie Campbell
Truckfighters

avatar van -SprayIt-
Fifteen new acts added to the ‪#‎ESNS15‬ line up. Four from Iceland: Júníus Meyvant, Low Roar, sóley and Vök. Also coming to Groningen in January are: Carnival Youth, Clap! Clap!, Deers, Ibeyi, Jake Isaac, Kate Havnevik, Rebeka, SOAK, Talisco, Triana Park and ViLLAGE.

avatar van -SprayIt-
Zijn er mensen die dit enigszins volgen of aanwezig zijn? Ik woon vlakbij de 3FM studio in de binnenstad. Door verplichtingen elders dit jaar geen kaarten gekocht, maar volg het in de auto en via de stream. Weval en David Douglas had ik graag live gezien, Kiasmos al eens eerder gezien, ook tof.

avatar van Venceremos



Zeer zeker! Vrijdag 13 januari in Huis de Beurs gaat het gebeuren.

avatar van blur8
In Muziek > MusicMeter Live! > Eurosonic-Noorderslag:

Volgende week heeft Eurosonic-Noorderslag weer een groot aantal showcase gigs.
Heeft iemand zicht op de te verwachten highlights, die de reis naar Groningen rechtvaardigt.

avatar van Venceremos
Line-up is zwak dit jaar, ik ga een keertje niet.

avatar van Venceremos
Wow, wat een mooie line-up tot dusverre. Het jazzprogramma is erg sterk, met de techno-variant van het Luikse The Brums en de afrofuture-jazz van Khalab uit Italië als uitschieters. Voorts heb ik al een drietal veelbelovende soulzangeressen op de korrel; vallen de sterke Ierse en Zwitserse contributies op en komt al het Engelse leuks zowat uit Brighton, gelijk vorig jaar. En dan heb ik de rockhoek nog niet eens serieus doorgenomen.

Oja, Lankum komt ook nog!

avatar van Venceremos
Het helse karwei van voorselecties en in elkaar puzzelen van de timetable is weer gelukt (en voor Spotify nog 1 maal troelala), zij het dat er weer erg veel overlappingen waren. Kill your darlings dus maar dit wordt 'm ongeveer voor mij:

Woensdag: Crystal Murray / Working Men's Club / Junior Brother / The Qualitons / Antti Paalanen / Sorry
Donderdag: Silverbacks / Emilie Zoé / Celeste / Lankum / Dry Cleaning
Vrijdag: Barney Artist / Murman Tsuladze / Squid / Muthoni Drummer Queen / Tribade / The Brums / Khalab

avatar van Venceremos
Dag 1

1. Junior Brother: folkzanger begeleid door traditionele Ierse instrumenten en uitmuntende driestemmige zang. 4,25*

2. Crystal Murray: 18-jarige Parisienne vertolkt neo-soul met een elektronisch randje en diepe bassen, stem als Badu. 3,75*

3. Sorry: scherp dancey grunge-kwartet met zangeres uit Londen, verschoot hun kruit in de 1e helft. 3,5*

4. Working Men's Club: teleurstelling van de avond, postpunkers hebben 1 erg leuke single (Blood) maar blijken voor het overige een verschrikkelijk stelletje poseurs te zijn. 2*

Verder nog delen gezien van Clockworks (IRL) en Wolf & Moon (DE).

avatar van Venceremos
Dag 2

De bij tijd en wijle schofterige drukte belette mij van het zien van de stonerblues van The Devil's Trade (HU) en de postpunk met americana van Dry Cleaning (UK). Optredens kijk ik liever volledig af dan te moeten haasten voor de volgende. Vooral als ze goed zijn, zoals gisteravond:

1. Lankum @ Nieuwe Kerk: dit folkgezelschap heeft al uitgebreide speeltijd gehad in huize Venceremos. Met die voorsprong zag ik ze een continu boeiend optreden van lang uitgesponnen nummers (slechts 4 in 3 kwartier) ten beste geven in de mooiste--geluidstechnisch dan toch zeker--der Groninger kerken. 4*

2. Emillie Zoé @ Vera: expressief gitaarmuur-duo uit Neuchâtel dat aanvankelijk klein doch dreigend begon met darkfolk om langzaam op te bouwen naar dikke riffs en knalhard slagwerk. Omgekeerde White Stripes-bezetting ging uiteindelijk à capella de zaal uit. 3,75*

Vandaag als het meezit jazzy hiphop, Georgische folktronica en dampende rumba op het program.

avatar van Venceremos
Dag 3

Traditiegetrouw een feestdag met dito muziek, van uiteenlopende kwaliteit. Het mocht de pret echter niet drukken, ook gisteren heb ik me weer prima vermaakt. Nu gelukkig ook wat meer tijd tussen shows die ik wilde zien.

1. Maruja Limón @ Der-Aa Kerk: het beste van gisteren was passend genoeg ook mijn afsluiter van het festival. All-female rumba uit Barcelona in een afgeladen protestants godshuis was een cadeautje. Erg kundige en enthousiaste musici deden mij met een glimlach huiswaarts keren. 3,75*

2. Barney Artist @ Platformtheater: in tijden geen hiphop live gezien dus bood ESNS hier een ideale gelegenheid toe. Jazzy met een vinnig plukkende live-bassist en uit de crew van dance-soulzanger Jordan Rakei. Hij sprong ook het publiek in en pakte van iedereen mij eruit om mee in de rondte te springen. Memorabel. 3,5*

3. Murman Tseladze @ Huis de Beurs: lekker foute Georgische ethno-dance (compleet met borsthaar, zonnebrillen en goud-fluwelen overhemden) zorgde voor een dik feest. Vrouwen in het publiek balanceerden prullenbakken op hun hoofd als waren het kruiken. Na een halfuur, echter wel genoeg gezien. 3*

4. Ponzio Pilates @ Hooghoudt Barn: Italiaans psychedelisch antifa-opvullertje was bedroevend. Veel erg dronken mensen gezien ook. 1,5*

Eindoordeel: sfeer was top, de muziek de eerste 2 dagen zeker ook, soms ging de drukte me wat tegenstaan. De rustigere woensdag blijft voor mij dan ook de leukste, meest ontspannen dag waarop je met gemak van gig naar gig kunt hoppen. Die dag zal ik volgend jaar dan zeker ook wéér gaan.

avatar van galleryplay
Editie 2021 gaat "gewoon" door. In aangepast vorm. Geen idee wat ik me daar bij voor moeten stellen..

avatar van galleryplay
De kogel is door de kerk: geen fysieke editie in 2021. Jammer maar niet onverwacht.
Ik ben bang dat er meer afgelastingen gaan volgen komend festivalseizoen

avatar van Venceremos
Zonde, misschien dat ze in augustus een soort van dubbelprogrammering met Noorderzon kunnen gaan doen. Iets in de steigers zetten kan alijd.


Gast
geplaatst: vandaag om 20:55 uur

geplaatst: vandaag om 20:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.