menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Mooi die vlag op het " vliegtuig"

Nothing But Thieves in Bitterzoet. Op Lowlands verpletterden ze al als jongehondenband met een zanger van formaat Matt Bellamy, nu ook weer. De band is goed, heel goed, maar zanger Connor trekt het level naar (bij vlagen) magistraal. Openingsnummer gisteravond was tevens het openingsnummer (Excuse Me) van hun debuutalbum dat een maandje uit is. Eergisteren Rotown en vandaag Bitterzoet waren tot de nok gevuld en zowel publiek als de band hadden er zin in. Vooraan veel jonge meisjes, achteraan de stoere kerels. En ik. Deze band is een allemansvriend met 3fm hits, rock en ballads. Daar zit ook gelijk het gevaar, echt een keuze maken doen ze (nog) niet. Voor nu is dat nog handig, eerst die clubs maar eens veroveren. Over een jaar supporten ze de grote bands en nog wat later staan ze óf weer in clubs óf ze breken knalhard door, ik denk het laatste. Live een aanrader, ze staan op Eurosonic, gaat dat zien. Een 9 voor deze indrukwekkende gig.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=e908LYj3R2M

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Leuk verslag Matthijs72!
Ik was een van die mensen die ze eergisteren in Rotown zagen. Ik had precies dezelfde ervaring. Ik verwacht ze eigenlijk nooit meer in een dergelijke intieme kleine setting te zien. Iets wat het nu een extra mooie ervaring maakte. Was blij dat ze ook mijn favoriete nummer Honey Whiskey speelden

buizen
Een luister- en beetje dansen -concert van Portishead in de Oosterpoort bezoeken is heel wat anders dan bijv. het bezoeken van een metalavond.
Om die laatste categorie gaat het: 17 nov. Motorhead voor vele duizenden uitzinnige fans in de Mitsubishi Electric Halle.
Het gaat dan om een totaalbeleving. Welke nummers er nou precies wel en niet gespeeld worden en of hier en daar een valse (zang)noot klinkt is minder van belang. De hele sfeer in de zaal speelt mee en of er interactie is tussen band en publiek, en dat was er allemaal. Het was een geweldig optreden van Lemmy en zijn twee partners in crime. Ongelooflijk wat zij met hun drieën neer kunnen zetten zeg!
SETLIST.
Lemmy was zichtbaar niet meer 18. Phil Campbell neemt aardig wat stagefratsen over. Maar wat een hechte band en een hechte schare fans!

Van een paar jaar geleden, maar in dezelfde hal en dit nummer speelden ze dinsdag ook:

https://www.youtube.com/watch?v=eT7GaEAuLf0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

En weet je wat Lemmy zei?: "See ya next year, motherfuckers!"

Simply Red, Ziggo Dome, Amsterdam. voor máár 11 euro!!! via TicketSwap, oorspronkelijk circa 60 euro met service kosten erbij.

Tournee in kader van 30-jarig bestaan van de band, dus een greatest hits tour. Volgens mij geen enkel nummer van het nieuwe album, is ook wel prima zonder

Weinig last van de extra veiligheidsmaatregelen, ook als ik vrij laat bij de zaal aankwam. Geluid had wel wat harder gemogen, stond helaas vrij ver achteraan en dan heb je veel last van het rumoer.

Na een dagje Le Guess Who, gisteren naar Richard Hawley geweest.

Het kleine zaaltje People's Place was uitverkocht en afgeladen vol. Veel voller dan de vorige keer in de Melkweg (toen volgens Richard er circa 6 mensen waren, deze waren er vandaag ook allemaal bij, net als ik). Zo vol zelfs dat het balkon ook vol stond. Alleen hadden zij uitzicht op een hinderlijke boom en de lelijke pilaren.

Voorprogramma werd verzorgd door Meilyr Jones. Wat rommelig concert en het kwam nog niet heel overtuigend over.

Daarna trad Richard met zijn voltallige band aan. Hij speelde afwisselend de crooner ballads maar ook de meer stevige nummers van zijn vorige CD. Een mooie mix. Helaas werden drie nummers van zijn setlist niet gespeeld en was het concert wat kort, maar wel beter dan in de Melkweg.

https://www.youtube.com/watch?v=7rZK0UV1ZHU

ThereThere
likeahurricane schreef:
Na een dagje Le Guess Who, gisteren naar Richard Hawley geweest.

Het kleine zaaltje People's Place was uitverkocht en afgeladen vol. Veel voller dan de vorige keer in de Melkweg (toen volgens Richard er circa 6 mensen waren, deze waren er vandaag ook allemaal bij, net als ik). Zo vol zelfs dat het balkon ook vol stond. Alleen hadden zij uitzicht op een hinderlijke boom en de lelijke pilaren.

Voorprogramma werd verzorgd door Meilyr Jones. Wat rommelig concert en het kwam nog niet heel overtuigend over.

Daarna trad Richard met zijn voltallige band aan. Hij speelde afwisselend de crooner ballads maar ook de meer stevige nummers van zijn vorige CD. Een mooie mix. Helaas werden drie nummers van zijn setlist niet gespeeld en was het concert wat kort, maar wel beter dan in de Melkweg.

(embed)

Mee eens Hurricane, een mooie mix, wat een prachtig oeuvre heeft die man inmiddels. Maar idd een wat een korte setlist, waarschijnlijk verklaart doordat hij zich niet helemaal lekker voelde (op het forum van zijn eigen site schreef hij daags na Antwerpen te vrezen voor een longontsteking)(in dat geval stond hij er gister nog parmantig bij).
Bovenal, je benoemde het ook, wat een beroerde concertzaal is Peoples Place toch! Die onhandige pilaar voor het podium, en aan de zijkant die boom...Los daarvan, Hawley hoort toch echt thuis in het echte Paradiso (zijn impresario had weer op 6 bezoekers gerekend?).

De vorige keer was de Melkweg niet uitverkocht en waren er een hoop passanten die het gezellig vonden te praten. Richard stoorde zich daar ook aan en sommige nummers kwamen toen niet uit de verf.

Bij dit concert was dat gelukkig niet het geval. Nu vond ik ondanks dat hij ziek was veel beter bij stem. Mogelijk hielp dat er ook bij en was de setlist ook beter en afwisselender. De korte setlist hielp daar ook bij.

Gisteren (en eergisteren) Simple Minds in de HMH. Had er hier eigenlijk al wel wat berichten over verwacht, maar goed, iemand moet de eerste zijn. Ik had mijn voorbehoud bij het bezoek aan dit concert een maandje terug laten varen toen ik erachter kwam dat The Stranglers in het voorprogramma zouden staan. Dat bleek evenwel een misrekening: zij verzorgen alleen het voorprogramma bij de Britse shows. Maar goed, toen was het kaartje al lang en breed binnen.

En ach, alleen Simple Minds is op zich ook geen straf. Van Simple Minds heb ik alle albums in de kast op de laatste na. Een paar daarvan zouden ook best gemist kunnen worden. De vier nummers die ze van Big Music speelden, noopten ook niet direct tot naar de winkel rennen. Maar ja, het was nu eenmaal de Big Music tour en ze zien het laatste album zelf kennelijk in elk geval als meer dan alleen een excuus om weer op tour te mogen.

Verder was het wel een gebalanceerd gebeuren met de meeste hits en bekende albumtracks en daarnaast ook wat verrassingen. New Gold Dream, Sparkle in the Rain en Once Upon a Time kregen met 4, 3 en 4 klassiekers hun verwachte aandeel. De pre-New Gold Dream periode kwam er met twee nummers bekaaid vanaf, maar die twee nummers (in het bijzonder This Fear of Gods) vormden wel het hoogtepunt van de avond. Van Street Fighting Years slaagden ze erin de twee minste nummers te spelen (al kreeg Mandela Day een aardig arrangement) en de keuze om liefst vijf nummers van het matige Real Life voor te dragen was helemaal onbegrijpelijk. Dat alle latere albums tót Big Music het vervolgens gezamenlijk met 1 nummer moesten doen, kan niet echt verrassend zijn... maar van één Good News from the Next World- of Néapolis-verrassing in plaats van zo'n luizig Real Life-nummer was de show wel opgeknapt.

De show. Ja, 't blijft natuurlijk wel een showman, die Jim Kerr. Ook ditmaal waren er twee achtergrondzangeressen meegekomen die elk op zeker moment ook even voorgrondzangeres mochten zijn. En Charlie Burchill wordt nog altijd geïntroduceerd alsof hij een gitarist van het kaliber Slash of Ritchie Blackmore is (op het moment dat hij even een solo van 20 seconden mag spelen). Hoort er allemaal bij.

Setlist:

Waterfront
Up on the Catwalk
See the Lights
Celebrate
Blindfolded
Mandela Day
Promised You a Miracle
Glittering Prize
Real Life
New Gold Dream (81-82-83-84)
Rivers of Ice
Dolphins

Don't You (Forget About Me)
Book of Brilliant Things
This Fear of Gods
Honest Town
Bangin' on the Door
Someone Somewhere in Summertime
Once Upon a Time
All the Things She Said
Let There Be Love
Midnight Walking
Let It All Come Down

Big Music
Alive and Kicking
Sanctify Yourself

Real Life... Komt die niet uit... Precies, volgend jaar een mooi jubileum met een vast mooie heruitgave en bijbehorende tour. De voorbereidingen zijn in ieder geval in volle gang!

Maar goed het zijn wel de verrassingen elementenin de setlist (See the Lights en Let There be Love zijn logische aanwezige) tussen de bekende knallers. Het toeval wil dat Real Life, Rivers of Ice en Bangin'on the Door mijn aangevinkte liedjes zijn bij die plaat. Dus bij goed uitgevoerde uitvoeringen zou ik meer dan tevreden zijn geweest.

Was maandag bij Simple Minds, waar de setlist zo te zien grotendeels hetzelfde was als die van de dag erop.

Verbaasd dat ze niet één van de dagen Belfast Child speelde, volgens mij was dat (ook?) een hit in Nederland. Wel The American i.p.v. Mandela Day, slechts 1 nummer anders per avond?!

Had graag I Travel en/of Love Song ook gehoord i.p.v. van die onbekende nummers.

Ik was maandag ook bij SImple Minds en werd aangenaam verrast, zeker het eerste uur."Waterfront" als opener komt wel binnen en verder veel goede uitvoeringen van nummers uit de beste periode van SM. Na de pauze (waarom?) is "This Fear of Gods" een gigantisch hoogtepunt want verder veel 13 in een dozijn hits maar als je 1e rij vooraan staat is er genoeg te zien om je daar niet teveel aan te ergeren maar dat de zangeressen ineens SM nummers gaan zingen moet verboden worden.

Ps: nog gezellige gepraat met fanatiek Simple Minds fans koppel (hij kaal) uit De Kwakel die achter ons stonden.

E-Clect-Eddy schreef:

Verbaasd dat ze niet één van de dagen Belfast Child speelde, volgens mij was dat (ook?) een hit in Nederland.

Dikke nummer 1 hit zelfs

Kensington at ZiggoDome, Amsterdam, don. 26 november 2015

4,5 *

Of ik nu, objectief gekeken heb naar dit concert... Ik denk het niet, sorry daarvoor.
Voor mij was dit de beste Kensington show die ik tot nu toe gezien heb (en dat zijn er nogal wat). Als fan moest je hier bij zijn en gelukkig was ik erbij.
Kensington liet zien dat ze een geweldige live act zijn, alle zat in deze show. Maar vooral voor de echte Kensington liefhebber was het smullen. Niet de alle de hitjes werden uit de kast getoverd, ook de heerlijke oudere nummertjes van de album Border en Vultures werden ten gehoren gebracht.
Echter kwam pas na het nummer ''Let Go'' het publiek echt los. De ''sit-down'' is de bands meesterzet om iedereen te betrekken in het feest en ook dit keer lukt ze het weer. De tribune heeft vanaf dit nummer niet meer gezetten en de vloer heeft niet meer stil gestaan. Het was jammer dat het publiek voor dit nummer wat tam was, maar ik vermoed dat dit vooral te maken had met het feit dat er ook veel mensen in de zaal waren die Kensington vooral kennen van de ''hits'' (wat overigens helemaal niet erg is).
Het was in ieder geval een feest voor het oor en oog, en ik heb elke seconde van dit concert genoten.

Ik ben dus iemand die Kensington alleen van de hits ken maar was benieuwd hoe het in de Ziggo zou klinken.
De show was prima, mooie effecten met apart video scherm en alle toeters en bellen (confetti, vlammenwerpers etc).
De stem van Eloi is prachtig maar omdat er weinig variatie in zijn stem zit wordt het wel erg voorspelbaar. Als ook het geluid van gitarist Casper verzuipt in drums en bas zijn vooral de "onbekende" nummers live inwisselbaar.
Hoogtepunten voor mij "All for Nothing" en "Perfect Family Day".
Leuke avond gehad en respect voor een nederlandse gitaarband die Ziggo 2x uitverkoopt.

The Slow Show in Ekko Utrecht

Het was een prachtige show, begon wat rustig maar het einde was perfect.

https://www.youtube.com/watch?v=81BVEMPPzg8

Eergisteren Revere in Rotown, release-show behorend bij hun nieuwe EP Man Of Atom. Prima show, wel rommelig door technische mankementen, maar het feit dat op het podium daar niemand koud of warm van wordt maakt het ook wel weer charmant. Eerste 2 tracks waren van My Mirror, daarna werd er afwisselend van de nieuwe EP en ouder werk gespeeld. Ik had het album pas de avond ervoor binnen, nog niks gehoord behalve Landing Lights op youtube, maar vooral Man of Atom knalde er lekker in. Goeie set van een club hele leuke muzikanten in een keet vol Musicmeteraars.

Gisteren in de Melkweg: Everything Everything. Uitverkocht huis. Ik had er al zin in, maar ben helemaal weggeblazen, wat een perfectionisme. Goeie frontman, top-musici, het conservatorium druipt van het podium. Op het gehoor lijken de nummers soms niet zo ingewikkeld, maar in alle nummers zit wel wat gekkigheid of tegendraads. Het simpelste nummer Regret is heel erg lekker, maar werd nog het minst uitgevoerd, wel precies degene die ik opgenomen heb helaas . In de toegift pas Reptile, wat een prachtig prijsnummer van Get to Heaven is dat toch. Door de spekvreugde, perfectionisme, gouden nummers (Kemosabi is wereldklasse) werd dit ineens mijn concert van het jaar.... nou vooruit, gedeeld met Sufjan Stevens in Carré, maar dat is zó anders...

https://www.youtube.com/watch?v=WwjQMuKyAfM

Ik zag Henny Vrienten in TivoliVredenburg Utrecht 26-11-2015
Hieronder het verslag zoals ik het het geplaatst op mijn blog: http://leosbloghuis.blogspot.nl/

Het was november 2014 toen ik de cd presentatie van het album En toch meemaakte in de Melkweg te Amsterdam. Het was 23 jaar geleden dat Vrienten solo iets had gedaan, en nu was het zover. Een album, en een solo tour. Ik had er zo lang op gewacht, het ging eindelijk gebeuren. Op 30-01-2015 woonde ik het openingsconcert van de tour bij in TivoliVredenburg. De show vond plaats in de Hertz zaal. Mooi geplaceerd, en erg mooi geluid. Fijne setting om Vrienten en band daar aan het werk te zien. Het hele album werd integraal gespeeld, en als toevoeging Is dit alles (van Doe Maar). Ondanks dat het een zeer goed album was, voelde ik toch een gemiste kans om wat oudere solo nummers te horen.

Groot was dan ook mijn geluk toen Henny aankondigde zijn 2e album binnen één jaar klaar te hebben (Alles is anders) en als kers op de taart zou er weer een tournee volgen. Het leek erop of mijn wensen vervuld zouden worden, want Henny kondigde aan dat deze tour ook wat oudere nummers zou bevatten. Nou weet ik dat Henny mijn voirge verslag over de En Toch tour had gelezen, en ik wil niet zeggen dat het door mij komt dat het nu anders zou zijn, maar wellicht heeft 't hem op een idee gebracht, of doen beseffen dat men ook graag zijn solo werk live hoort)

Afgelopen donderdag was het dus zover, de afsluiting van de tournee in Utrecht. Mooi symbolisch, En toch begon daar, en Alles is anders sluit er af. Wederom in de Hertz zaal. Ik had deze keer erg mooie plekken (helemaal vooraan, recht tegen over Henny) De show opende met het nummer Zelfs de wind (van Alles is anders) en dat was een mooie keuze. De tekst is zo enorm mooi, en Henny liet zien in vorm te zijn. Qua zang niks ingeleverd, en de band die hij bij zich heeft is nagenoeg gelijk aan eerder dit jaar.

Helaas ben ik niet in bezit van de setlist en kan uit mijn hoofd de volgorde van de songs niet zo opnoemen, maar de start van de show beloofde in ieder geval dat het geen integrale show met het hele nieuwe album zou worden. Een beetje variatie vind ik persoonlijk ook erg fijn.

Jan Hendriks profileerde zich als gitarist in een zeer positieve zin. Heb me echt vermaakt met zijn muzikale spel. Ook drummer Martijn Bosman (oa: Kane, Gotcha) is een genot om naar te luisteren en kijken.

Uptempo nummers van het nieuwe album zoals Meer moet dat niet zijn en Twente of Drenthe komen erg goed uit de verf live. Meer moet dat niet zijn neigt enorm naar een Doe Maar track door het reggae ritme, en dat werd live uitgebuit door een soort teaser aan het eind van het Doe Maar nummer De laatste X. Ik vond het wat jammer dat dit niet werd uitgesponnen tot het hele nummer. Zo'n heerlijke groove, en op zicht voor de band heerlijk om te spelen.

Van het vorige album kwamen onder andere Margreetje (blijft een feest), mug in de klamboe (lekkere funky versie, wat meer instrumenten) en Lieske voorbij. Dit laatste nummer is live naar mijn idee veel mooier dan op plaat. Het verhaal erachter maakt het nog veel mooier, maar blijkbaar moet ik Henny het zien zingen, om het breekbare te waarderen.

Van het album Henny Vrienten - Mijn Hart Slaapt Nooit (1991) kwam Blij en Bang voorbij. Hendriks en Vrienten samen, erg indrukwekkend. Afgezien dat het een prachtig nummer is, was de chemie tussen de twee muzikanten erg mooi om te zien.

Ook Scharrelvarken van het zelfde album werd gespeeld. Geschreven door Belinfante, en een jolig nummer, met een grappige tekst. Leuk, want nooit live gehoord.

Van Henny Vrienten - Geen Ballade (1984) werd Als je wint gespeeld. Voorafgegaan aan zeer grappige anekdote over het opname proces met Herman Brood. Vrienten is behalve een goede artiest ook een zeer boeiende verteller. Hij zei dat hij een bloedhekel had aan artiesten die een biografie van zichzelf schreven, en dat is enigszins jammer want ik denk dat hij genoeg leuke verhalen te vertellen heeft.

Een mens moet wat te zeuren hebben; helaas bleef het bij deze track voor dit album. Ik verlang al jaren naar een live uitvoering van Geen Ballade, maar daar zal ik nog op moeten wachten. Hopelijk komt dat nog een keer.

Als afsluiter werden de onvermijdelijke Doe Maar nummers gespeeld. Hoe vaak ik ze ook al live heb gehoord, het blijft gewoon leuk. Is dit alles en 32 jaar sloten de show af.

Weer een mooie show in een mooie zaal van een mooie muzikant!

Wat vooral opviel (en dat zie ik bij Doe Maar ook) is het plezier waarmee de band op het podium staat. En dat plezier wordt in zeer mooie manier overgedragen aan het publiek. Henny is productiever dan ooit, en ik hoop dat er snel weer een tournee en album volgt. Maar nu eerst weer de 84e reünie (zijn eigen woorden) met Doe Maar in juni 2016.

Deutsch Amerikanische Freundschaft, De Casino, Sint-Niklaas.

Niet direct mijn favoriete genre, new wave is m'n ding niet, en bovendien wil ik bij een concert mensen instrumenten zien bespelen, niet aan knopjes draaien of een jukebox in gang zetten.
Desalniettemin vind ik dat DAF een paar fijne uptempo nummers heeft, vooral Der Mussolini en Verschwende deine Jugend.
Niet toevallig waren dat twee van de eerste drie nummers van het optreden - kwestie van onmiddellijk de sfeer in het zaaltje open te gooien.
Na die opener werd het een stuk rustiger, maar: de zanger ging er wel helemaal in op, geniet er duidelijk zelf uitbundig van om op het podium te staan, en gaat helemaal in z'n ding op. De drummer zorgt ervoor dat het net iets meer is dan 'knopjesmuziek', en daar ben ik dan best wel blij mee: het geeft dan toch wel een beetje het gevoel dat je naar een echt optreden staat te kijken.

Sterke start; daarna een stuk rustiger, maar de ambiance zat er toen wel al in; naar het einde toe ging het muzikale tempo weer omhoog. Der Räuber und der Prinz was heet eerste bisnummer.

Nog opvallend: bij elk nummer wordt de muziek in gang gezet, en vallen zanger en drummer in - wat ik nog best logisch vind - maar: bij elk (!) nummer doofde de muziek langzaam (!) uit, en het is wel duidelijk dat de drummer, maar vooral de zanger die daling van de decibels in de gaten moeten houden om te weten dat dat nummer voorbij is. De structuur is blijkbaar heel beperkt.

Niet m'n ding, maar heel fijn om ze eens gezien te hebben.
Der Mussolini

The Mysterons, De Brakke Grond, Amsterdam. (tevens optredens van Tout Va Bien en SLOMOTE)

Eigenlijk van plan om het concert van Kate Boy te bezoeken maar de tijd uit het oog verloren... gelukkig stond dit als alternatief op de agenda.

Via de luisterpaal kennisgemaakt met deze nieuwe / jonge Nederlandse band die zogenaamde Psychedelische Pop maakt, maar hier en daar rockt het behoorlijk. Het klonk behoorlijk strak ook als de maat in sommige nummers moeilijk te volgen was omdat de drums te zacht in de mix stonden. Zangeres die heel goed kan zingen en ook de teksten zijn wel zeer te pruimen. Geluid en sfeer in de knusse zaal van De Brakke Grond is ook prima, zeker voor deze band die nog het grote publiek moet vinden.

Band met veel potentie voor 2016 / 2017 als er na die geweldige EP ook eens een volledig album zou komen.

Madonna, Ziggo Dome (voorprogramma DJ Lunice) 3*

Eigenlijk alleen gegaan omdat ik een goede vriendin beloofd had om mee te gaan. Beroerde zitplaatsen in vak 213, wel met een redelijke korting via TicketSwap gekocht maar achteraf niet goedkoop genoeg.

We zaten precies ter hoogte van de projectiescherm dus kan je dat niet zien en bekijk je Madonna telkens van opzij of van achter. Gelukkig was het podium uitgebreid tot diep in de zaal maar dat betekende alleen maar dat ze nog veel verder Madonna in de rug bekijkt. De show begon ook nog eens met een uur vertraging gelukkig hadden we daar al een beetje rekening mee gehouden, net als vele anderen. Maar ja dan kom je na middernacht pas buiten en is het maar de vraag welk O.V. nog rijdt.

Ook een hoop geneuzel van Madonna waar ik niet op zit te wachten, spelen bitch! Ach, zij heeft het ook over haar "gang" en "are you my bitches". In minimaal 3 nummers gaat haar stem er flink naast dus die verhalen over haar zijn dus in elk geval deels waar. Gelukkig had ze wel een show met veel dansers in mooie kostuums, helaas te veel nieuwe nummers en oude nummers die dan in een modern jasje zijn gestopt. Gevolg een zaal die maar niet opwarmt. Zou zelf liever op de vloer staan maar dat trekt mijn vriendin dus niet en met haar lengte ziet ze dan nog minder.

Aan het einde van de show wel stiekem naar vak 110 gegaan en daar gaan zitten op plekken die vrij kwamen van mensen die vertrokken waren om hun trein niet te missen. Daar was de show beter te genieten dan in vak 213, ook wat betreft geluid maar ja toen was de avond al eigenlijk grotendeels verzuurd. Koop de volgende keer gewoon de DVD van de tour voor haar, minder stress, goedkoper en beter zicht en geluid. Eén van matigste concerten die ik heb meegemaakt en eigenlijk slecht te noemen als je naar prijs/kwaliteit kijkt. Maar ja het is niet Madonna's schuld dat we slechte zitplaatsen hadden en misschien ook niet dat ze te laat begon... wie weet... DJ Lunice mag ze wat mij betreft ook vervangen door plaatjesdraaier die 80s/90s hits opzet... meer plezier van.

David Bowie Is - Groninger Museum

Ik ben op de openingsdag vandaag naar Bowie Is geweest in het Groninger Museum. Net als Bowie zelf is het een bijzondere en boeiende tentoonstelling. Het begint chronologisch, maar verderop wordt het thematisch. De overgang in een grote zaal waar veel staat vond ik wat onduidelijk, maar dan nog is daar meer dan genoeg te zien. De manier van tentoonstellen waarbij het geluid / soms de muziek vanzelf meeloopt waar jij bent werkt erg goed. Zo kom je echt in de Bowie wereld terecht.

Er zijn veel mooie dingen te zien, van kleine details tot beroemde kostuums. Ook Bowie's manier van werken en veranderingen die hij teweeg bracht komen goed aan bod. De verschillende insteken die worden gebruikt in de tentoonstelling zijn meestal (zeer) geslaagd. Als je Bowie fan bent, dan moet je dit niet missen. Als je geïnteresseerd bent, dan is het de moeite zeker waard. Haast nog mooier dan de tentoonstelling is het boek ervan. De mooie gebonden Nederlandse versie, een stuk groter dan diegene die ik bij de Plato zag liggen, is maar 39,95 euro. Teleurstelling was dat limited oranje vinyl voor deze tentoonstelling al op de eerste dag was uitverkocht. Maar gelukkig hebben we het boek nog.

Iedereen die nog gaat: veel plezier!

Godverdekut! Wie haalt het in zijn hoofd om een band als Clock Opera te boeken op vrijdagavond om 18:45u en de zaal te openen om 18:30uur?! Waar je je op voor kunt bereiden gebeurt dan ook: de band, verantwoordelijk voor het beste album van 2013, dat staat in mijn kast naast de allerbeste plaat van 2013, Cloud Nothings, staat voor 30 man te spelen!?! In de Melkweg; ik weet niet of zij er verantwoordelijk voor zijn: maar eh ... band cynisch, publiek ongemakkelijk. Dan kan je maar het beste doen datgene waarvoor je komt: zo goed mogelijk spelen en zo hard mogelijk klappen en juichen. Dat lukte enigszins.

Clock Opera staat voor de release van hun 2e album; de eerste single klinkt goed, Changeling, maar mist de urgentie en spanning van de afsluiters [url=http://youtu.be/8B3ubR0BU4w]Once and for All en persoonlijke favoriet [url=http://youtu.be/WNlQwDr-eMA]Lesson nr. 7, zoals te horen op hun debuut.

Edit: sorry, moet dit ook niet doen van mijn telefoon. Repareer het bij thuiskomst.

Wordt vervolgd.

Afijn; als 2e voorprogramma Indian Askin: een band dat ik herken aan het foute Mexicaanse snorretje van de zanger dat ik eerder zag bij DWDD. Nederlands dus en dat is geen punt ware het dat het niets nieuws brengt. Een beetje dEUS, een beetje Presidents ot USA. Gelukkig toont de bassiste nog een aangename navel wat, voor mij, de show nog enigszins redt.

De avond wordt echter in zijn geheel gered door Maxïmo Park! Een band dat ik maar zozo vind, maar een paar leuke singles heeft, maar voor 20 euro blijf je graag hangen. De band redt de avond: puntig, catchy, energievol en een charismatische zanger zorgen voor een hoogtepunt per elk nummer. Het lijkt een sof te worden toen om 21:00u de toegift werd aangekondigd. Tot die tijd genoten van een soort van een 'The best of' maar de toegift werd uiteindelijk het gehele eerste album, waarvan het 10-jarig bestaan werd gevierd. Top! Wat een avond! Een band waarbij je uit je bol gaat, ook al vind je het, net zoals ik, maar zozo. Dank aan de zanger en de lichtshow! Niet iets om links te laten liggen bij een festival oid.

Zodoende sta je alsnog om 22:00u buiten op een vrijdagavond in Amsterdam in 2015 na ruim 2 uur MP maar nog steeds een onbevredigend gevoel na wat Clock Opera is aangedaan! Schande!

Correctie:

Changeling is de eerste single van het nieuwe album en mist wmb de spanning van nummers als Once and for All en persoonlijke favoriet Lesson No. 7, waarmee de setlist eindigde. Verder een aantal nieuwe nummers gehoord dat zo op het eerste gehoor prima klinkt. Ik heb ze helaas niet meer gesproken om te vragen wanneer het nieuwe album uitkomt.

Wat verder opviel gisteravond is dat de grote zaal amper half gevuld was bij Maxïmo Park. Dat is wel eens beter geweest, hoop ik. Maar beter een halve zaal die uit zijn dak gaat dan een volle zaal waar geen beweging in zit.

Zeer geroerd door het IQ concert dat ik deze avond heb mogen bewonderen.

Echt een van de beste die ik heb gezien, en dan heb ik zelfs ook best wat gigantische dino's gezien inmiddels.

Pracht van een show. Wat een voorman. Wat een charisma. Podium presence. Peter Nicholls heeft iets waardoor ik gelijk gegrepen was vanaf het moment dat hij opkwam.

Zo van.

Wow Wreed man.

En Mike Holmes, meesterlijke gitarist zoals ik we al wisten natuurlijk.

Allen feilloos gespeeld en Peter bovendien alles loepzuiver gezongen. Zelden een concert meegemaakt waar alles zo dicht het origineel benaderde.

Setlist daarnaast ook nog eens heerlijk. Ruimte voor enkele klassiekers van The Wake bijvoorbeeld en nog maar eens benadrukt wat een grootse worp de laatste plaat weer was.

Niet te vergeten twee toegiften, behoorlijke shitload gespeeld eigenlijk.

Echt een geweldige band. Had ze al zeer hoog zitten, met een enorme zwak voor ze, dat ik een nummer zit te luisteren en bij mezelf denk wat deze gasten toch ontzettend goed op alle vlakken.

En dat alles is nu alleen nog maar in het kwadraat gestegen.

Volgend jaar in december er vast weer bij, want naar eigen zeggen is Zoetermeer toch wel een verplicht nummertje voor ze elk jaar weer tijdens de feestdagen.

Heb IQ nog nooit live gezien. Vind hun laatste albums wel te gek en heb sterk getwijfeld om naar de boerderij te gaan. Volgend jaar dan toch maar eens gaan doen als ik je verslag zo lees...

Steve Hogarth, Helling te Utrecht

Marillion frontman Steve Hogarth speelde op 12 december zijn kerstshow in een uitverkochte Helling te Utrecht. Het was voor mij de eerste keer dat ik in die zaal was. Midden in een soort industrieterreintje hing ineens een bord met Helling. Daar moest ik dus wezen. Van binnen was het grijs en vierkant en was qua aankleding in ieder geval weinig sfeer. Qua geluid viel het eerste gedeelte van het concert niet helemaal mee. Er was een behoorlijk ruis te horen en als een man solo optreed is dat best storend. Na verloop van tijd was die ineens weg dus dat probleem was opgelost. Dat het warm was kon niet worden ontkend maar goed het was uit te houden.

Op het podium stond een kerstboom met enkel een slinger lichtjes. Er was op facebook een bericht uitgegaan dat iedereen kerstballen mocht meenemen en daar was behoorlijk gehoor aan gegeven. Het concert trapte af met twee covers. Eentje van Kate Bush en eentje van John Lennon. Toen die waren afgelopen werd de kerstboom opgetuigd. Hogarth kreeg hulp van een aantal fans uit de zaal en alle ballen, slingers e.d. werden in de boom gehangen. Ik wil me geen expert noemen maar de boom zag er gezellig uit.

Na dit intermezzo was het vooral het Marillion materiaal wat de klok sloeg. Het is altijd afwachten wat een man met wat toetsen alleen kan brengen maar daar kan ik kort over zijn, dat was geweldig. Hij maakte een keer gebruik van zijn Apple laptop bij het nummer Cage (electronische beats en bliepjes) van zijn solo-album Ice Cream Genius maar verder was hij alleen met zijn synth. Zijn stem was in perfecte vorm dus daarover geen klachten.

Van te voren is het nooit bekend wat de setlist gaat worden. Dat weet hij zelf ook niet want er mag tussendoor van alles geroepen worden en daar pikt hij er dan eentje uit. Natuurlijk heeft hij wel een soort leidraad en liedjes die hij op zeker wil spelen en weet hij ook wel dat er vanzelf een verzoek komt voor bv. Fantastic Place of Seasons End maar op welke plaats in de setlist is elke avond weer een verrassing. Bij dit soort Hogarth avonden komt regelmatig de song (Playing) Games in Germany voorbij van zijn vorige band How we Live. Op het album een soort van perfecte popsong maar in zo'n intieme setting altijd een wat bevreemdend nummer. De coupletten en refreinen passen eigenlijk helemaal niet bij elkaar en ik denk voor de mensen die dit voor het eerst horen een aparte ervaring.

Tussendoor vertelde Hogarth een paar mooie verhalen over Peter Gabriel en Neil Armstong waar hij dan oversprong naar een bijbehorend lied. De sfeer was enorm goed te noemen. Iedereen was stil wanneer het stil moest zijn en reageerde wanneer dat nodig was. Het duurde precies twee uur en dat was ook precies goed zo. De avond was op zich een groot hoogtepunt omdat het muzikale gebodene constant van kwaliteit was en de setlist prima. Als ik dan toch moet kiezen ga ik voor Seasons End, Sounds That Can't Be Made en When I Meet God

Ik was laatst bij Fish en had toen het gevoel dat misschien maar goed was om niet meer te gaan, dat gevoel heb ik gisteren absoluut niet gehad.

Setlist

The Man with the Child in His Eyes
Instant Karma!
Ocean Cloud (part 1)
The Party
Hard as Love
This Train Is My Life
Fantastic Place
Seasons End
Sounds That Can't Be Made
Sugar Mice
Games in Germany
Here Comes the Flood
Cage
Cover My Eyes (Pain and Heaven)
When I Meet God
The Sky Above the Rain

Deranged schreef:
Zeer geroerd door het IQ concert dat ik deze avond heb mogen bewonderen.

Echt een van de beste die ik heb gezien, en dan heb ik zelfs ook best wat gigantische dino's gezien inmiddels.

Pracht van een show. Wat een voorman. Wat een charisma. Podium presence. Peter Nicholls heeft iets waardoor ik gelijk gegrepen was vanaf het moment dat hij opkwam.

Zo van.

Wow Wreed man.

En Mike Holmes, meesterlijke gitarist zoals ik we al wisten natuurlijk.

Allen feilloos gespeeld en Peter bovendien alles loepzuiver gezongen. Zelden een concert meegemaakt waar alles zo dicht het origineel benaderde.

Setlist daarnaast ook nog eens heerlijk. Ruimte voor enkele klassiekers van The Wake bijvoorbeeld en nog maar eens benadrukt wat een grootse worp de laatste plaat weer was.

Niet te vergeten twee toegiften, behoorlijke shitload gespeeld eigenlijk.

Echt een geweldige band. Had ze al zeer hoog zitten, met een enorme zwak voor ze, dat ik een nummer zit te luisteren en bij mezelf denk wat deze gasten toch ontzettend goed op alle vlakken.

En dat alles is nu alleen nog maar in het kwadraat gestegen.

Volgend jaar in december er vast weer bij, want naar eigen zeggen is Zoetermeer toch wel een verplicht nummertje voor ze elk jaar weer tijdens de feestdagen.

Zeker een heel fijn optreden. Erg leuk dat It All Stops Here weer eens van stal werd gehaald. Ook lekker om die nummers van The Road of Bones eens live mee te maken (al zal
Brunniepoo het daar niet geheel mee eens zijn ) Volgend jaar ben ik er weer bij inderdaad.

uffing schreef:
(quote)

Zeker een heel fijn optreden. Erg leuk dat It All Stops Here weer eens van stal werd gehaald. Ook lekker om die nummers van The Road of Bones eens live mee te maken (al zal
Brunniepoo het daar niet geheel mee eens zijn ) Volgend jaar ben ik er weer bij inderdaad.

Op zich niet zo'n probleem met die nummers, maar die hebben ze de afgelopen twee jaar inmiddels wel genoeg gespeeld. Ik had ze zeker niet allemaal hoeven horen.

Goed optreden, maar dat zijn het eigenlijk altijd wel. Verschil zit vooral in de aantrekkelijkheid van de setlist en die vond ik gisteren niet heel groot. Vooral jammer dat er niets van Frequency gespeeld werd.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:07 uur

geplaatst: vandaag om 02:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.