menu

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
avatar van Johnny Marr
Snoeperd schreef:
(quote)

Lost Girls en Johnny Greenwood ook een jammerlijke clash.

Lost Girls it is, want Greenwood heeft z'n tour gecanceld.

avatar van ArnoldusK
Johnny Marr schreef:

Lost Girls it is, want Greenwood heeft z'n tour gecanceld.


Nou, vooral Dudu Tassa dan door de Gaza-oorlog...

Poe. Wat een afmeldingen in totaal.

avatar van Snoeperd
Johnny Marr schreef:
(quote)

Lost Girls it is, want Greenwood heeft z'n tour gecanceld.


Verdomme LGW, maken ze de keuze toch nog lastig met Tirzah erbij.

avatar van Johnny Marr
Snoeperd schreef:
(quote)


Verdomme LGW, maken ze de keuze toch nog lastig met Tirzah erbij.

De schurken, hoe durven ze zoveel kwaliteit te brengen. Heb je de affiche van Sonic City voor de grap al eens bekeken?

Ik heb overigens nog een kaartje voor de zaterdag over, mocht iemand interesse hebben, stuur me maar een PM.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Johnny Marr schreef:
(quote)

De schurken, hoe durven ze zoveel kwaliteit te brengen. Heb je de affiche van Sonic City voor de grap al eens bekeken?

Van mij mogen ze de twee line-ups omruilen

avatar van Snoeperd
Mwah, doe mij toch LGW maar, hoor. Alleen Jockstrap is wel echt een gemis. Extra zuur omdat ze voor BKS ook al cancelden.

avatar van Masimo
Snoeperd schreef:
Joanna Newsom met het materiaal dat ze onlangs tijdens een verassingsoptreden debuteerde. Al is het wel zo dat als Joanna haar bek opentrekt er niet veel meer over is van de anonimiteit.

Of anders Jockstrap? Nieuwe plaat op komst en op 10 nov in de Botanique. (Had ze eigenlijk sws op LGW verwacht/gehoopt daarop)
Mmm, maar de artiest blijft te allen tijde anoniem, zelfs na het optreden. Dat gaat Joanna Newsom niet lukken inderdaad Sowieso verwacht ik dan eerder een project dat compleet anders zal zijn dan 'normaal' eigen werk (dus niet per se dat ze een nieuw album presenteren). Iemand die iets te verliezen heeft (als in: waarbij het publiek normaal gesproken verwachtingen heeft waar de artiest deze keer niet aan hoeft te voldoen).

Dus verwacht zelf bijvoorbeeld eerder een artiest die ook op andere dagen optreedt, maar dan met een compleet ander project dan normaal. Caterina Barbieri met popliedjes op gitaar, zoiets?

avatar van Choconas
James Holden in een blackmetalcollectief!?

avatar van ArnoldusK
Een indicatie:

Do: ?, ?, Slauson Malone 1, eventueel WITCH
Vr: Pankisi Ensemble, Ustad Noor en dan naar LE:EN en Helling (Homesick, Ak'Chamel, FACS) en EKKO dansen.
Za: Library Card/Raderkraft ...
maar vooral een rechtoe-rechtaan Tivoli-avondje: Moin, Space Afrika, Bombino, James Holden, ESG en dan.... WAS. ff loeren of Grote zaal...
Zo: Harvest Time , Ana Frango, Nala Sinepro, Faiz Ali Faiz of Model/Actriz of zeer op tijd bij het legendarische Stereolab.
Ma: lekker werken

avatar van Teunnis
Beste vrienden. Helaas ben ik er dit jaar voor het eerst sinds 2017 niet bij. De vliegverbindingen Slovenië - Nederland zijn niet ideaal en ik heb een nieuwe drukke baan in Ljubljana en daarom de beslissing genomen om dit jaar te laten schieten. Ik ben al drie weken aan het rouwen. Daardoor er ook niet helemaal bij stilgestaan dat het wel eens handig zou kunnen zijn om mijn tickets proberen te verkopen.

Ik heb een passe-partout over voor Le Guess Who? Hij staat op de echte Ticketswap voor €139.51. Maar liever verkoop ik hem natuurlijk aan een MusicMeteraar, dus goedkoper is ook prima.

Te Koop: Le Guess Who? 2023 4-Day Festival Pass
Datum: 9-12 november 2023
Locatie: meerdere locaties, Utrecht
Aantal: 1

EDIT: Kaartje is verkocht.

avatar van niels94
Richard Dawson in de Jacobikerk zojuist, dames en heren. Wat een muzikant.

avatar van arcade monkeys
Richard Dawson moet het hoogtepunt van deze editie zijn geweest. Dat kan bijna niet anders. Wat een held.

avatar van Masimo
Maar voor wie na de berichten van Niels en arcade nu het zaterdagoptreden van Richard Dawson op de timetable omcirkelt: hijzelf vindt dat je beter naar Bill Orcutt kunt gaan

avatar van Snoeperd
We moeten wel luisteren naar de meester eigenlijk.

Waanzinnig optreden. Net als het Pankisi Ensemble trouwens.

avatar van likeahurricane
Vandaag naar het satelliet U? festival. Het was erg druk bij Library card, half uur gewacht bij de deur om nog een kwartiertje te kunnen zien.

Library card
Phantom Wizard
Khorshid Dadbeh

avatar van dix
dix
Mijn sympathy vote gaan naar The Good Ones uit Rwanda maar weggeblazen werd ik bij The Necks. Ja, The Necks. Weggeblazen.

avatar van niels94
Erg fijne editie weer, met een hoop hoogtepunten. Mijn absolute favorieten: Pankisi Ensemble(!), Ustad Noor Bakhs, Richard Dawson(!!!), Caterina Barbieri + Space Afrika en Nala Sinephro.

Stereolab moest er gisteren even inkomen, trouwens, maar toen dat na een nummer of drie eenmaal was gebeurd, was dat ook top.

Weten we nou al wie er donderdag allemaal in die kubus zat? Heb zo mijn ideeën, maar dat zal wel weer niet kloppen, dus ben wel benieuwd Daar had ik overigens geen enkele verwachting van, maar het bleek het beste spul van donderdag, erg tof.

avatar van likeahurricane
Alleen zondag het Le Guess Who festival bezocht.
De route ging zondag langs:
Rhys Chatham
Viel een beetje tegen. Hij gaf aan dat het vanwege het vroege tijdstip een leadback show zou worden.
Ik had iets meer gitaar geweld verwacht als inspirator met de No Wave stroming van Sonic Youth etc.

Price Attack
Wel gitaargeweld. een paar nummers mee kunnen pakken, maar maakte weinig indruk.

Ava Mendoza
Het was erg druk om hier naar binnen te komen, dus na een half uur nog het laatste half uur meegepakt.
Klonk inderdaad erg indrukwekkend. Ook veel gitaargeweld.

Mong Tong
Afgeladen vol in de Ekko, en dat bleef tot het einde zo. Lekker dansbare instrumentale muziek uit Taiwan, Zou zomaar een soundtrack van Tarantino voor kunnen komen.

Ana Frango Elétrico
Erg poppie, viel een beetje uit de toom.

Memorials
Maar een paar nummers kunnen zien. Past goed in de flow.

BITOI
Het hoogte punt van de avond. Geïnspireerd door een gids met kleurige vogels.
Ongelofelijk wat voor klanken er allemaal geproduceerd werden. Erg indrukwekkend.

Stereolab
Daarna op tijd een plekje gezocht voor stampvol Stereolab. Met name het einde werd het beter en meer kraut.

Al met al een prima dag.

avatar van Zwammer
Ik heb me ook weer kostelijk vermaakt dit jaar. Kleine domper was een buikgriepje halverwege het festival, dus de vrijdagavond heb ik grotendeels gemist. Maar de andere dagen waren erg vermakelijk. Ik heb de kubus donderdag 3x bekeken en beluisterd. De tweede Anonymous deed me erg denken aan Gas (Wolfgang Voigt). Interessant concept wel, al miste ik wel een beetje de live beleving. Ook de visuals konden iets diverser. Qua reguliere optredens hebben met name Maya Ongaku, Nala Sinephro, Ana Frango Elétrico, Rose City Band en Witch mij weten te bekoren. Stereolab vond ik tegenvallen, ook Rahill was wat vlakjes. Special mention nog voor Faiz Ali Faiz, wat kan die man zingen zeg, ongelofelijk.

Tickets voor 2024 zijn alweer binnen, zin in!

Vrijdag

De kinderen bij oma afgezet, ingecheckt bij de Blend en samen de stad in. Mevrouw Haveman kocht nog wat kleding en sieraden om lekker op tijd een kroeg op te zoeken.

Eerste muzikale stop was de Jacobikerk voor het Pankisi Ensemble. Deze act was voor mij meteen exemplarisch voor deze editie; leuk om een keer te zien, maar na 20 minuten vond ik het eigenlijk wel genoeg.

Nino de Elche begon geniaal, maar op het moment dat hij wat meer 'gangbare liedjes' begon te spelen, kakte het toch wel een beetje in.

Ook in de Janskerk bij Ustad Noor Baksh hadden wij het naar onze zin, maar ook daar vonden wij het na een klein half uurtje genoeg.

Alessandro Cortini is toch wel een muzikale held van mij. Best een lekkere set, maar naar mijn smaak iets te veel naar ambient en iets te weinig 'echte' electro.

Ran Cap Duoi in de wolken was voor even vermakelijk, maar niet meer dan dat.

Backxwash behoort tot het slechtste wat ik ooit heb gezien.

Hele leuke dag gehad, maar muzikaal geen echt hoogtepunten.

Pankisi Ensemble 5,5
Nino de Elche 7,0
Ustad Noor Baksh 6,0
Alessandro Cortini 7,5
Ran Cap Duoi 5,5
Backxwash 1,0

Zaterdag

Ease Anais in Studio Patrick, een container met zo'n 15 andere luisteraars. De beelden waren leuker dan de muziek.

Het bezoekersaantal in de container was voor Microwolf verdubbeld. Ik had er niks mee.

Doctor Operator in de Kromme Haring met in de hand een heerlijke ipa werd geheel onverwacht het gedeelde hoogtepunt van deze editie. Deze jongen achter zijn laptop bracht waar ik de avond ervoor bij Cortini op had gehoopt.

Mevrouw Haveman was inmiddels naar huis en ik heb mezelf behoorlijk verwend met Aziatische noodles en dumplings.

De avond in Tivoli verliep daarna precies zoals verwacht. Volle zalen en soms buiten de zalen veel wachtende mensen. Ik had als plan om iedere keer voor de massa uit te gaan; steeds een klein half uurtje kijken om daarna een mooi plekje te bemachtigen voor het volgende optreden. Dit werkte heel goed en zo heb ik achtereenvolgens The Good Ones, Moin, Caterina Barbieri, Bombino en James Holden gezien. Alleen bij de laatste wilde ik perse tot het einde blijven en daarna was het mooi geweest.

Ease Anais 5,0
Microwolf 4,0
Doctor Operator 8,5
The Good Ones 7,0
Moin 6,0
Caterina Barbieri 3,0
Bombino 5,0
James Holden 8,5

Ondanks dat ik de line-up de laatste edities steeds minder goed vind, heb ik het toch nog steeds naar mijn zin op het festival. Ik heb zelfs mijn passe-partout al binnen.

1. Neutral Milk Hotel – (Mayday) 2014
2. zZz – 2014
3. Big Brave – 2015
4. Majical Cloudz – 2015
5. Protomartyr - 2015/2017
6. KMRU & Aho Ssan - 2022
7. Carlos Cipa – 2014
8. James Holden - 2017
9. Dollkraut - 2015
10. The Ex - 2019
11. Psychic Ills - 2018
12. Mario Batkovic - 2017
13. Le Mystère des Voix Bulgares - 2017
14. Xam Duo - 2017
15. Dr John – 2014
16. The Comet Is Coming - 2018
17. Lightning Bolt – 2015
18. Horse Lords - 2016
19. Doctor Operator - 2023
20. James Holden - 2023
21. Swans – 2014
22. Mirel Wagner – 2015
23. Ahmed Ag Kaedy - 2019

avatar van Snoeperd
Mijn eerste maal vier dagen Le Guess Who samen met niels94, na vorig jaar 2 dagen te zijn geweest en het jaar ervoor 1 dag. En volgend jaar weer vier dagen want de tickets zijn al binnen!

Hele mooie editie waarbij opviel dat de vrijdag en zondag enorm sterk waren en donderdag en zaterdag prima zonder grote hoogtepunten.

Zoals Niels al zei waren de eerste dag de ?'s de hoogtepunten, al heb ik ook genoten van Brìghde Chaimbeul. Ik baal nog wel altijd dat ik SANAM niet heb kunnen zien door de rij, daar was ik behoorlijk van onder de indruk op album. En ook Joanna Sternberg had ik achteraf ook heen moet gaan in de kerk, die komt vast nog vaker. Mooi album heeft ze gemaakt.

Op vrijdag een stuk meer hoogtepunten gezien, met Richard Dawson die ik voor de 2e keer zag jarenlang na zijn optreden op Primavera. Dat kwam toen eigenlijk nog te vroeg voor mij, nu werd ik helemaal meegezogen in zijn prachtige gitaarspel en zanglijnen. Een soort mannelijke Joanna qua zanglijnen, inventieve gitaarmelodieën en teksten. Eerder op de dag was het ook het Pankisi Ensemble dat adembenemend mooi was. Heel bijzonder concert. Na een mooi stukje Ustad Noor Bankash ben ik blij dat ik eerder ben weggegaan om Bala Desejo heb meegepakt, want dat was onbetwist een van mijn favoriete optredens van de dag en het weekend ook. Waar Bixiga '70 ook nog uitgelegd kan worden als een platte carnavalsband is Bala Desejo subtiliteit ten top. Ongelooflijk op elkaar ingespeeld en hele knappe harmonieën van de twee zangeressen en de zanger. Eigenlijk verdienden ze later op de avond geprogrammeerd te worden. Ook Backxwash en Deena Abdelwahed verzorgden nog zeer memorable optredens die vrijdag. Special Interest was dan weer echt het allerslechtste van het hele festival.

Zaterdag was een wat meer wisselende dag. De hoogtepunten zaten eigenlijk aan het begin met The Good Ones, want zoals hierboven al gezegd een enorme gunfactor, mooie liedjes. En indrukwekkend met het verhaal over hoe moeilijk het is om deze mensen uit het rurale Rwanda überhaupt naar Nederland te krijgen. Daarna Catherina Barbieri + Space Afrika en dat was ook zeer de moeite waard. Honest Labour is sowieso al een heel tof album, maar de combinatie met Catherina's engelenstem deed de dub naar grotere hoogte stijgen. Daarna allemaal zeker prima dingen gezien, maar nergens werd het meer zo goed als eerder (Colleen, Bixiga & Afrikan Sciences). Bill Orcutt en Alan Sparhawk werkten niet super in de kerk, al zaten er zeker mooie stukken bij Alan Sparhawk.

Zondag was echt, zoals Lou Reed het zou zeggen, een perfect day. Afgetrapt met de zeer sympathieke en komische Japanse Yama Warashi met een mooi allegaartjes van jazz en kamerpop o.a.. Ook genoten van het Harvest Time project als eerbetoon aan Pharoah Sanders. Zaten zeker goede stukken bij. Daarna even Ana Frango Elétrico. Hele subtiele indie uit Brazilië dat mij op plaat maar ook live zeer kon plezieren. Ndox Electrique achteraf wel wat meer nummers van willen zien, maar de nummers die ik zag waren supertof. Heel hypnotiserende en energieke muziek uit Senegal. Vervolgens een van de prijsnummers: Nala Sinephro. Ik vond het album al erg mooi, maar live kwam het er net nog even anders en energieker uit. Diep onder de indruk. Daarna was Model/Actriz weer iets heel anders, want dat was vooral goed beuken! Geweldige frontman hebben ze trouwens. Daarna de afsluiter: Stereolab. Die begonnen erg slordig en met wat matige nummers. Maar vanaf het vierde nummer gingen ze de 'space' in en lieten ze horen waarom Stereolab een van de grote bands is van de krautrock.

1. Nala Sinephro
2. Richard Dawson
3. Pankisi Ensemble
4. Bala Desejo
5. Catherina Barbieri + Space Afrika
6. Stereolab
7. Model/Actriz
8. De ?-projecten (alle 3 heel tof)
9. The Good Ones
10. Backxwash
Honorable mentions: Ndox Electrique & Ana Frango Eletrico

avatar van ArnoldusK
Toch weer een prachtige editie, ondanks de vele afmeldingen van tevoren. Heerlijk om weer met zo'n groep van bijna 10 man daar rond te struinen , die allemaal hun eigen muzikale avonturen beleven, om dan weer bij elkaar te komen in hostel, kroeg en restaurant.

Donderdag was ik nog aardig ziek, dus enkel het tweede vraagteken en Slauson gezien. Vraagteken was te gek, klonk aardig PIL-/Jah Wobble-achtig op een gegeven moment.

Vrijdag goed opgeknapt en op tijd naar Pankisi Ensemble (prachtig, maar werd er telkens uitgehaald door een boomer voor me die iedereen om hem heen in de gaten hield en, waar mogelijk, corrigeerde op geluidsniveau en zelf staplaats 30 meter voor hem). Gegeten met mn broer en schoonzus en naar Ustad Noor Baksh (mooi, maar kwam er niet diep in, daar is die locatie toch lastig voor). Toen richting Rotsoord. Even Wolf Eyes (geinig, de DJ vooraf was interessanter met z'n samples en droge achtergrondmuziek). Toen naar LEEN voor The Homesick (een van de beste shows van het jaar, totaal anders dan het album, werd meer een mixset die vlagen had van Animal Collective. Er werd nota bene gedanst en Spanjaarden naast me lieten hun poppers op de grond vallen, dus toen was het helemaal aan). Toen besloten om alvast naar EKKO te gaan om daar te dansen, maar El Volcán was vrij verschrikkelijk. Gelukkig de keuze gemaakt om nog naar de Ronda te gaan en daar overrompeld door de beats van Deena Abdelwahed!

Zaterdag even Faten Kanaan meegepikt (voldoende), wat gegeten en klaar voor avondje Tivoli. Eerst Moin (als Slint-liefhebber zeer genoten!), Space Afrika even links laten liggen, Bombino kwamen we ook maar matig in en bij James Holden toch 3 kwartier van genoten waarna de grote verrassing van het festival kwam: ESG. Wat een blij feest was dat. Kale percussie, een baslijn en af en toe een fluit. Allemaal bedacht op een kamertje in de Bronx met wat familieleden. Wat een genot.
Afgesloten in de WAS., waar re:ni mixte tussen drum-and-bass, house, dubtechno en breakbeat. Heel knap en terecht een innovatieve set te noemen! Bij Lee Gamble afgehaakt.

Zondag weer vroeg uit onze hostels gecheckt en dus weer vroeg in de kroeg (ofja, eerst poolhal). Bij Lebowski aardig wat speciaalbier gedronken en toen naar Pharaoh Sanders (kwam aardig op gang). Frietje gehaald op het plein en naar Nala Sinephro (het album was zeer goed te pruimen, maar jazz is niet mijn genre, dus ietwat te experimenteel, maar kon het wel waarderen). Toen wat gehangen, als een blij kind een Stereolab-shirt gekocht, en naar het hoogtepunt van het jaar: Faiz Ali Faiz. De dansvloer bleef hele act half leeg, dus hebben we met open mond en tranen in de ogen naar deze acht mannen gekeken die met klappen, lange uithalen en een harmonium de meest prachtige sfeer wisten te creëren.
En toen moest mijn grote nummer 1 nog komen.... Toch nog mooi plekje bij Stereolab bemachtigd en kwam er ook daar goed in. Al leek het geluid soms vreselijk afgesteld, net als de (afwezige) lichtshow. Daar had meer ingezeten.... Toch een mooi uur van meegepikt en toen richting Eindhoven.

Zal binnenkort eens een lijstje van toppers opstellen. Volgend jaar immers 10e editie (als je Mayday 2014 meetelt). Ben ook van plan om al mijn ervaringen van de afgelopen jaren eens in een stuk te verwerken (zie eerdere posts). Wordt vervolgd ...

Resumé:
1. Faiz Ali Faiz
2. ESG
3. The Homesick
4. Stereolab
5. re:ni
6: Deena Abdelwahed, Moin, Pankisi

avatar van Zwammer
ArnoldusK schreef:
Afgesloten in de WAS., waar re:ni mixte tussen drum-and-bass, house, dubtechno en breakbeat. Heel knap en terecht een innovatieve set te noemen! Bij Lee Gamble afgehaakt.

Ik was ook in de WAS die zaterdagavond. Dat was toch wel even een verandering qua sfeer en publiek haha. Re:ni vond ik al vrij hard, maar die was inderdaad vrij afwisselend en subtiel in vergelijking met Lee Gamble. Dat was echt stampen, waar ik niet lekker op kon dansen. Tegelijkertijd dacht ik met weemoed terug aan de epische avond met Kode9 van het jaar daarvoor.

avatar van Snoeperd
Als ik het goed heb was André 3000’s album nog niet aangekondigd tijdens LGW. Dat was echt wel een ideale kandidaat geweest voor die kubus

avatar van Snoeperd
Ik zag laatst dat Yann Tiersen voor een elektronische set is aangekondigd op een festival. Doet ze dat vaker? Of zou dat inderdaad bevestigen dat we Yann Tiersen hebben gezien in de kubus?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:40 uur

geplaatst: vandaag om 05:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.