menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeAfrekening 2021 (voor persoonlijke hitlijsten)

zoeken in:
aerobag schreef:
SBube, ik snap de link tussen de inleidende alinea's met de weeklijst niet zo. Als in: Het staat er zelfs helemaal los van. Is dat niet wat meer op zijn plek op een facebook of je persoonlijke blog ofzo? Misschien kun je de helft van de tijd die je steekt in die lappen teksten, gebruiken om wat meer kennis te vergaren over de artiesten die in de weeklijst staan?

Ieder doet de presentatie op zijn manier, het moet ondertussen toch wel duidelijk zijn, dat ik altijd begin met mijn kijk op de actualiteit, als het niet je ding is, overslaan, zou ik zeggen. En het klopt dat ik soms, misschien ook wel vaker, artiesten niet ken, die in de lijst staan, maar dat zijn nou ook niet artiesten, die je regelmatig in commerciële en/of alternatieve charts tegenkomt, als ik ze moet beschrijven, zoek ik info op en in een enkel geval, als de muziek bevalt, beluister ik ook wel eens wat meer, dat is deze week, bij de mij onbekenden, (en meestal) niet het geval, dus meer kennis lijkt mij ook overbodig.

SBube schreef:
(quote)

Ieder doet de presentatie op zijn manier, het moet ondertussen toch wel duidelijk zijn, dat ik altijd begin met mijn kijk op de actualiteit, als het niet je ding is, overslaan, zou ik zeggen.

Ja ieder zijn stijl en een persoonlijke touch maakt het vaak aantrekkelijker, maar het komt nu een beetje op mij over of je je uitlaatklep-blogje hebt en oh ja, je doet er ook nog even een weeklijstje aan muziek naast. Maar dat is blijkbaar secundair, want meer dan de helft is toch standaard de moeite niet

1 NIEUWKOMER

01 Placebo - Beautiful James
02 Lil Nas X - Thats What I Want
03 Coldplay, BTS - My Universe
04 Intergalactic Lovers - Bobbi
05 Turnstile - FLY AGAIN
06 Hooverphonic - Thinking About You
07 Jungle - What D'You Know About Me
08 Turnstile - BLACKOUT
09 The Haunted Youth - Coming Home
10 Jungle - Keep Moving

11 Måneskin - MAMMAMIA
12 SX - Elysian (Unplugged)
13 The Haunted Youth - Teen Rebel
14 Jungle - Talk About It
15 Son Mieux - Can't Get Enough
16 Turnstile - MYSTERY
17 The Wombats - If You Ever Leave, I'm Coming With You
18 Regard, Troye Sivan, Tate McRae - You
19 AA Sessions - Everyone Loves a Woman
20 Jade - BYE

EXIT >

Durand Jones & The Indications - Witchoo

BUBLLIN' UNDER >

Imagine Dragons - Wrecked
Bastille - Distorted Light Beam
Glass Animals -Heat Waves
Inhaler - It Won't Always Be Like This
Marble Sounds - Quiet
Oscar and the Wolf - Oliver
The Vaccines - El Paso
The Ward on Drugs, Lucius - I Don't Live Here Anymore
We Are Scientists - Contact High
Years & Years - Crave
Years & Years, Kylie Minogue - A Second to Midnight
ZAZ - Imagine

PS: Ik update niet wekelijks, om die reden doe ik niet aan vorige posties of dergelijke.

esteban schreef:
Ik update niet wekelijks, om die reden doe ik niet aan vorige posties of dergelijke.

Je houdt het inmiddels toch goed vol!

Wat een vervelende presentatie van SBube, en dat is nu al de zoveelste keer. Wanneer heb je de hint begrepen? Niemand zit hier te wachten op jouw gal over de politiek en de samenleving. En dat dan ook nog eens arrogant als 'de waarheid' bestempelen, terwijl ik je opvattingen vaak hoogst discutabel vind. Ik ga er deze keer echter inhoudelijk niet op in, want daar is dit plek niet voor.

1 1 2 Glass Animals - I Don't Wanna Talk (I Just Wanna Dance)
2 2 3 Charli XCX - Good Ones
3 - 1 The War On Drugs ft. Lucius - I Don't Live Here Anymore
4 7 3 Blaudzun - CLOSER
5 12 2 Walk the Moon - Can You Handle My Love??
6 6 4 OneRepublic - Someday
7 3 5 Sueco - Paralyzed
8 10 4 KIDDO - Let It Rain
9 - 1 Teleman - Sweet Morning
10 4 5 YUNGBLUD - fleabag
11 21 2 Young Rising Sons - Good Days
12 11 3 Jonah Kagen - Wish You Did
13 25 2 Troye Sivan - Angel Baby
14 14 3 Baby Queen - Narcissist
15 8 3 Donnie & Rene Froger - Bon Gepakt
16 17 3 THE HARA - Fool & The Thief
17 13 5 Shawn Mendes & Tainy - Summer of Love
18 5 6 Rondé - Hard To Say Goodbye
19 16 5 The Chase - Death of Me
20 20 3 ABBA - Don't Shut Me Down
21 - 1 Placebo - Beautiful James
22 35 2 Will and the People - Animal
23 30 2 The Vaccines - Jump Off The Top
24 - 1 Alle Farben ft. KIDDO - Alright
25 15 4 Sigrid - Burning Bridges
26 9 6 Lizzo ft. Cardi B - Rumors
27 27 3 Kat Robichaud - Charade
28 38 2 Sam Ryder - More
29 24 4 Purple Disco Machine ft. Eyelar - Dopamine
30 29 3 Tom Grennan - Don't Break the Heart
31 - 1 Iggy Azalea ft. Alice Chater - N.Y.E.
32 22 4 KIMONO - Dochter van de Duivel
33 19 10 Young Rising Sons - Carousel
34 - 1 Jonas Brothers - Who's In Your Head
35 28 10 Baby Queen - You Shaped Hole
36 - 1 Lil Nas X - THATS WHAT I WANT
37 26 7 Kungs - Never Going Home
38 33 7 The Weeknd - Take My Breath
39 23 7 Bryce Vine ft. lovelytheband - Miss You a Little
40 18 4 Antoon & Paul Sinha - Bootje

Is eigenlijk Placebo zo "grens overstijgend" dat iedereen het geweldig kan vinden? Blijkbaar.
Ik vind het succes in onze lijst mooi, laat ik dat voorop stellen.

Tegelijkertijd heb ik het idee dat ik uit mijn lijst zo 20 andere nummers uit die muzikale hoek kan opdissen, zonder (veel) noteringen elders.
OK, Placebo is voor mij ook goed genoeg voor de eerste plek. Maar er is toch wel meer sterke muziek in de indie, alternative e.a. scene te vinden.

Enfin, hopelijk door Placebo ook een (kleine) positieve kentering voor de mannen van Bring me the Horizon, Frank Turner en Biffy Clyro

musician schreef:
hopelijk door Placebo ook een (kleine) positieve kentering voor de mannen van Bring me the Horizon, Frank Turner en Biffy Clyro

Daar noem je toch drie namen op die een tikkie steviger zijn dan Placebo.
Ik denk dat 'Beautiful James' idd een allemansvriendje is, met een vertrouwd Placebo-'90's-geluid, een stukje stevigheid voor de indie-liefhebbers en wat toetsen voor de synthipop-fans.

musician schreef:
Is eigenlijk Placebo zo "grens overstijgend" dat iedereen het geweldig kan vinden? Blijkbaar.
Ik vind het succes in onze lijst mooi, laat ik dat voorop stellen.

Tegelijkertijd heb ik het idee dat ik uit mijn lijst zo 20 andere nummers uit die muzikale hoek kan opdissen, zonder (veel) noteringen elders.

Dat geldt ook regelmatig voor mij, dat ik succes voor een act zie waarbij ik me dan afvraag waarom zoveel anderen niet terwijl die voor mij toch in dezelfde hoek zitten, zeker vrouwelijke singer/songwriters of postpunk-achtigen. Het heeft veel met 'ken ik niet' te maken denk ik.
Daarbij vind ik vaak degene die niet in de gezamenlijke lijst staan net iets beter dus misschien dat het verschil waardoor ik het net beter vind er juist voor zorgt dat de rest het minder vindt

Er komt zóveel nieuw materiaal uit en het is op zóveel plaatsen te beluisteren dat iedere muziekliefhebber wel zijn/haar eigen niche kan maken van favoriete muziekjes. Zo krijg je dus top 20's met muziek die jij fantastisch vindt, maar die niemand anders kent. Nou vindt er ook geregeld wat kruisbestuiving plaats in deze groep, maar ik beluister ook afspeellijsten vol met gezapige Americana of oldschool soul; muziekstijlen waarvoor ik slechts weinig MuMe-geestverwanten zal vinden. Zo'n gezamenlijke lijst zegt mij dan ook niet zo heel veel; hooguit dat de overige deelnemers blijkbaar een andere muzieksmaak hebben dan ik...

Na veel vijven en zessen heeft de nieuwe War on Drugs dan toch de stap gemaakt naar mijn lijst, ook de nieuwe James Blake komt binnen, net als Reb Fountain, die vorig jaar al hoog in mijn lijst stond met Don't you know who i am'. Ook in dit nummer is de invloed en sfeer van een Nick Cave niet ver weg.

1 1 Alt J – U&ME
2 2 Wet Leg – Wet Dream
3 10 Yard Act – The Overload
4 3 Amyl and The Sniffers - Hertz
5 12 bestfriend – Hannah in the city
6 4 Laura Lee & The Jettes - Absolut
7 8 Lunar Vacation - Shrug
8 19 Snail Mail - Valentine
9 7 Pip Blom – You don’t want this
10 11 Ramkot - Fever
11 10 Skroetbalg – Ponypark is kut
12 14 Django Django – Under Fire
13 13 The Reytons - Landslide
14 16 The Sherlocks – City Lights
15 18 Froukje – Niets Tussen
16 17 Novastar – Deep are the eyes
17 20 M.Byrd - Orion
18 – The War on Drugs – I don’t live here anymore
19 – James Blake – Famous last words
20 – Reb Fountain - Foxbright

Uit:
6 The Killers – Runaway Horses (Phoebe Bridgers)
5 Courtney Barnett - before you gotta go
15 Holiday Ghosts - Off Grid

Stormachtige 20

01 Let's Eat Grandma - Hall of Mirrors
02 Placebo - Beautiful James
03 CHVRCHES - Good Girls
04 Mitski - Working For The Knife
05 alt-J - U&ME
06 Aafke Romeijn - Piepschuim
07 Magdalena Bay - You Lose!
08 Spellling - Boys at School
09 Eartheater - Scripture
10 Hatchie - This Enchanted

11 Baby Queen - Dover Beach
12 Johnny Marr - Spirit Power and Soul
13 Altın Gün - Kısasa kısas
14 Amyl and the Sniffers - Hertz
15 Parquet Courts - Walking at a Downtown Place
16 Bent Knee - Queer Gods
17 My Morning Jacket - Love Love Love
18 Big Thief - Certainty
19 Millie Turner - Make A Vow
20 Snail Mail - Ben Franklin

NIEUW
17 My Morning Jacket - Love Love Love
18 Big Thief - Certainty
19 Millie Turner - Make A Vow
20 Snail Mail - Ben Franklin

Het valt mij ook op dat Higher Power van Coldplay hier snel een plaatsje in de gezamenlijke lijst kreeg, maar My Universe tot nu toe straal genegeerd werd. Nochtans liggen beide platen écht wel in dezelfde lijn, zonder een kopie van elkaar te zijn. Mag ik besluiten dat dit enkel en alleen komt door de aanwezigheid van BTS en de muziek-snobs (*) alhier daar hun neus voor optrekken, gewoon uit principe?

(*) Al plagend hoor, ik meen dat niet.

Wat Placebo betreft: Ik denk dat Beautiful James voor velen gewoon een énorm blij weerzien is met een band die het hier tig jaar geleden ook wel goed zal gedaan hebben. Aangenaam verrast, zeg maar. Wie had immers verwacht dat zij een comeback gingen maken met een nummer dat naast hun beste werk kan staan en ook klinkt alsof ze nooit weg geweest zijn? Daar haalt deze song veel voordeel uit, vermoed ik. Er staan betere liedjes in mijn lijst, toch staat Placebo op #1, want er bestaat ook zoiets als luisterplezier. En op dat vlak scoort deze, althans in mijn geval, bijzonder hoog.

W42 W41 (15-10-2021)
1. 09 The Lounge Society - Last Breath
2. 02 Yard Act – The Overload
3. 01 Walt Disco - Weightles
4. 08 Palace - Lover (Don't Let Me Down)
5. 04 Sea Girls – Sick
6. 06 The Ninth Wave - Piece and Pound Coins
7. 07 Hallan – Reruns
8. 15 Coach Party – FLAG (Feel Like A Girl)
9. 12 The Vaccines - El pasco
10. 05 VLURE - Show Me How to Live Again
11. 16 Damon Albarn – Royal Morning Blue
12. == Black Country, New Road - Chaos Space Marine
13. == The Clause - Cruella
14. 03 The Clockworks – Throw It All Away
15. 13 alt-J - U&ME
16. 14 Sam Fender - Spit of You
17. 22 The Reytones – Nothing to Declare
18. 19 ISLAND – My Brother
19. == Gang of Youths – the man himself
20. 11 Gang of Youths – the angel of 8th ave.

21. Tears For Fears – The Tipping Point
22. The Howl & The Hum – Thumps Up
23. Parliamo - Echo in My Chamber
24. Foxlane – excuse me / off grid

Sterk singel vervolg op album van inmiddels al weer 10 maanden out.

recht-toe recht-aan gitaar werk kan ook heel leuk zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.