menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Muzikale Reis door de Top250

zoeken in:
geplaatst:
Violator is een prachtig 5* album maar daar hebben ze er meer van
En inderdaad een pijnlijke timing

Opeth, daar moet je zin in hebben. Erg donker en met behoorlijk wat grunts. Ik heb er niet heel vaak zin in als ik eerlijk ben al geef ik gelijk toe dat het zeer goed in elkaar steekt.

De albums daarna tot en met nu zijn over het algemeen niet zo heel donker en de grunts zijn ook langzaam maar zeker uit de muziek van Opeth verdwenen.

geplaatst:
Mausie schreef:

Dat is ook het enige nummer dat mij beviel

Damnation is dan een aanrader.

Ik quote gewoon mijn oude bevindingen van de Blackwater Park-albumpagina, want daar sta ik nog steeds volledig achter:

Blackwater Park wordt vaak gezien als het ''magnum opus'' van Opeth en ik heb daar eigenlijk nooit zo veel van begrepen. Ik vind het een fantastische plaat (4,5*), maar het is lang niet de beste Opeth-plaat wat mij betreft. Wel is dit de perfecte instapper voor de discografie van de band: dit is namelijk de meest gestroomlijnde Opeth-plaat die er is. De deathmetalpassages zijn niet bruut, de jazzstukken waaieren niet enorm uit, de folky melodieën zijn niet springerig. Steven Wilson's productie laat ook veel van de ruwe randjes weg die Opeth daarvoor typeerde, ook komt het ''telefooneffect'' in de vocalen tevoorschijn. Deze plaat voelt als de verfijning van de Still Life-sound, die ik interessanter vind: meer diepgang en spanning.

Voor mij is Ghost Reveries het ''magnum opus'' van Opeth.

geplaatst:
Ha Violator, hier is ie dan, de synth excuusplaat in de top 250. Ik had 'm ook wel hoger verwacht. Respect voor TS om zoveel albums uit te proberen waarvan hij bij voorbaat weet dat het niet bij zijn muzikale smaak aansluit. Mezelf zou het in alle eerlijkheid niet lukken, ik volg dit topic met een half oog en zie als synth(pop) liefhebber veel niche albums uit de hiphop, prog rock, symfonische metal etc voorbij komen en dan nog de gebruikelijke Stubru bandjes als Alt J, The National, Arcade Fire enz. Ik verwachtte geen twintig synthwave albums in de top 250, maar zelfs geen Kraftwerk, Jarre, laat staan iets van New Order of een classic als Architecture & Morality; ik vind het best frappant.

Goed, de lijst is democratisch opgemaakt dus de klager heeft per definitie ongelijk, misschien is de muziek waarvan ik hou minder populair, wordt deze als minder hoogstaand gezien of als minder tijdloos. Het was me ook reeds opgevallen bij de album comments dat synth gedreven albums weinig animo veroorzaken op de site.

On Topic : Depeche Mode is in die mate veelzijdig dat het toegankelijk is voor elk soort muziekliefhebber. Als Soul liefhebber zou ik de opvolger van Violator (Songs of Faith & Devotion) zeker eens een kans geven.

geplaatst:
103. Sonic Youth – Daydream Nation (1988)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/168.jpg?cb=1613461964
Luisterbeurten: Ergens heb ik de naam gehoord, maar op muzikaal vlak zei het mij niet direct iets.

Luisterervaring: dit is er weer één onder de noemer die ik toch al vaker ben tegen gekomen in deze top250. Ook richting de laatste 100 zijn dit soort rockalbums dus weer te vinden. Klinkt voor mij allemaal wat soortgelijk zo onderhand. Wat mij echter nog extra “stoort” aan dit album is de zang. Kan zeer weinig met de stem van de zanger.

geplaatst:
Ehm, de zanger? Er zingen drie mensen op deze plaat, inclusief een zangeres en met stemmen die toch niet bepaald op elkaar ljiken. Blijkbaar kan je met alle3 niks . Ga nog maar eens luisteren .

Verder is Sonic Youth een band met een volstrekt op zichzelf staand geluid. Ze hebben wel een heleboel van de bands die je al hebt geluisterd en nog zal gaan luisteren beïnvloed.

geplaatst:
itchy schreef:
Ehm, de zanger? Er zingen drie mensen op deze plaat, inclusief een zangeres en met stemmen die toch niet bepaald op elkaar ljiken. Blijkbaar kan je met alle3 niks . Ga nog maar eens luisteren .

Verder is Sonic Youth een band met een volstrekt op zichzelf staand geluid. Ze hebben wel een heleboel van de bands die je al hebt geluisterd en nog zal gaan luisteren beïnvloed.

Ja klopt hoor. Ik had het misschien moeten verduidelijken. Ik heb het dan met name over de zanger die ik bijvoorbeeld hoor op 'Cross the Breeze. Deze zingt op een redelijk overstuurde manier, wat mij niet bevalt. Geen idee welke van de zangers dat is.

geplaatst:
Reijersen schreef:
Geen idee welke van de zangers dat is.

De zangeres, haar stem is inderdaad een "acquired taste".

geplaatst:
itchy schreef:
(quote)

De zangeres, haar stem is inderdaad een "acquired taste".

Huh! Is dat de zangeres? Ik dacht toch echt naar een mannenstem te luisteren.

geplaatst:
Reijersen schreef:
(quote)

Huh! Is dat de zangeres? Ik dacht toch echt naar een mannenstem te luisteren.

Ja, zij (Kim Gordon) praatzingt het intro van Teen Age Riot en zingt The Sprawl, 'cross the Breeze, Kissability en Eliminator Jr.

Dit zijn ze, in ongeveer de Daydream Nation-periode. Wat een band
https://i1.wp.com/www.nonsiamodiqui.it/wp-content/uploads/2019/06/sonic_youth.jpg

geplaatst:
102. Neil Young – On the Beach (1974)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1656.jpg?cb=1511179280
Luisterbeurten: bekende naam, minder bekend met de muziek.

Luisterervaring: andermaal Nei Young. Niet te vinden op Spotify, maar wel gevonden via YouTube. Redelijk melancholisch album van zijn hand. Geen verkeerde muziek voor mij, maar ook geen muziek waar ik stijl van achterover sla. Gewoon prettig wil ik het wel noemen.

geplaatst:
101. The Beatles – Rubber Soul (1965)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/505.jpg
Luisterbeurten: bekendste band ter wereld, maar mij echt verdiepen in hun muziek heb ik nooit gedaan.

Luisterervaring: genoeg nummers die mij op titel misschien niet direct iets zeiden, maar bij beluisteren wel een belletje lieten rinkelen. Dat zal wellicht aan de Radio 2 Top2000 liggen waar legio aan Beatles songs terug te vinden zijn. Zelf vind ik mooi: Norwegian Wood, Nowhere Man en Michelle. Wat mij verder opvalt aan het album is dat er een bepaalde gelaagdheid in zit. In hoe stemmen op elkaar afgestemd zijn en hoe de stemmen en de muziek op elkaar afgestemd zijn.

geplaatst:
Reijersen schreef:
103. Sonic Youth – Daydream Nation (1988)Klinkt voor mij allemaal wat soortgelijk zo onderhand.

Deels omdat alles wat volgde veel te danken heeft aan deze band. Deze band heeft de rockscene uit de jaren '90 en '00 het meest beinvloedt.

Verder "noise rock", "experimental rock" en een band die zijn oorsprong kent vanuit punk, vermoed ik niet dat dat je zal liggen. Stem acquired taste? dat geldt eigenlijk voor bijna alle muziek.

Als veel hetzelfde klinkt op deze plaat, dan is dat exact hetgeen wat het moet doen. Dit is wellicht één van de meest hypnotische albums en als je de minieme veranderingen niet kan herkennen in de lagen, dan zal het je niets doen. Als je niet gegrepen wordt, is het wellicht één van de meest repetitieve en grootste zeikalbums, kan ik me voorstellen.

geplaatst:
Daydream Nation moet ik misschien eens een nieuwe kans geven. Ben er nooit zo door gegrepen geweest als andere albums van ze, maar het is inmiddels erg lang geleden dat ik hem hoorde.

geplaatst:
Het duurde bij mij ook heel lang, en de zang stond mij eerst ook wat tegen, maar de afgelopen jaren is het kwartje dan toch eindelijk gevallen bij Daydream Nation.

En hoe uniek de sound van de band was is toch wat lastig op waarde te schatten als je eerst een hoop van de 30 jaar aan eigenzinnige, noisy rock-muziek die daarna kwam hebt leren kennen.

geplaatst:
100. Bon Iver – For Emma, Forever Ago (2007)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/101000/101110.jpg
Luisterbeurten: als ik goed geteld heb is dit de tweede van Bon Iver in de lijst. Het album zelf was onbekend voor mij.

Luisterervaring: een zeer prettig album is dit vol met mooie melancholische muziek. De gehele sfeersetting wordt mooi doorgevoerd, wat het wel een album maakt om in z’n geheel te beluisteren en niet losse nummers tussendoor. Ik vind dit toch wel zeer fijne muziek om naar te lusiteren.

geplaatst:
99. Van Morisson – Astral Weeks (1968)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/485.jpg
Luisterbeurten: het ene folkalbum na het andere. Gezien mijn stem voor dit album heb ik dit ooit beluisterd en goed bevonden, maar daar kan ik me niet echt veel meer van herinneren.

Luisterervaring: nu ik het album wel weer beluister kan het ook zomaar zijn dat mijn vader dit ook in de kast heeft staan. Toch maar eens lenen, want dit is toch wel een erg sterke plaat. Van zingt op een zeer fijne wijze. De ene keer zeer gedreven, dan juist weer wat meer ingetogen. Alles wordt op dit album behandelt. Erg mooie muziek dit. Me misschien toch maar eens meer verdiepen in albums waar folk als genreaanduiding staat.

geplaatst:
98. Nirvana – MTV Unplugged in New York (1994)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1768.jpg?cb=1575788720
Luisterbeurten: ja, dit album ken ik wel. Maar wel lang geleden belusiterd.

Luisterervaring: Nirvana zonder die zo aanwezige gitaren, dat maakt Nirvana mij meteen al wat prettiger om naar te luisteren. Wat me dan nog steeds wat minder aan staat is de zangwijze van Kurt Cobain. Zo geknepen en geforceerd (alsof hij de noten er echt met moeite uit kan drukken). De versie van Come As You Are zoals die op deze plaat staat heb ik altijd wel kunnen waarderen. Heel uplifting is het allemaal nog steeds niet.

geplaatst:
Wat vond je van Kurt op Where Did You Sleep Last Night, Reijersen? Vind ikzelf nog altijd een van de allermooiste zangprestaties van de hele jaren '90.

geplaatst:
ArthurDZ schreef:
Wat vond je van Kurt op Where Did You Sleep Last Night, Reijersen? Vind ikzelf nog altijd een van de allermooiste zangprestaties van de hele jaren '90.

Ik begrijp wel waarom je die noemt. Qua beleving en inleving zit er veel in, maar ergens heb ik bij de zangtechniek van Cobain dat hij enorm veel moeite moet doen om z'n noten te halen. Alsof hij het er echt uit moet persen, z'n stem als het ware kapot aan het zingen is. Dat bevalt me toch minder.

geplaatst:
Waar ik een gewone Nirvana wel kan appreciëren heb ik helemaal niets met die zogenaamde legendarische Unplugged Live. Om eerlijk te zijn vind ik het slecht gespeeld en gezongen. Hier zal voor velen wel een soort eerlijke schoonheid in zitten. Maar zelf hoor ik enkel gekweel.
Als je dit vergelijkt met een Mac DeMarco die op een gelijkaardige zagende manier zingt en speelt is er toch technisch een wereld van verschil. Zo ervaar ik het toch.

geplaatst:
97. Lou Reed – Berlin (1973)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/979.jpg?cb=1510358606
Luisterbeurten: Lou Reed, de naam is (natuurlijk) bekend. Ken ik veel muziek van Lou Reed? Nee, dat niet.

Luisterervaring: de een beetje fluisterend, pratende manier van voordragen moet je liggen. Verder valt me op dat de nummers met piano ook echt die piano op de voorgrond treedt. Sfeervol is het allemaal wel en ook helemaal niet vervelend om naar te luisteren. Maar om nu te zeggen dat ik dit nog heel snel nog een keer op zou gaan zetten. Ik weet het niet.

geplaatst:
96. Prince and the Revolution – Purple Rain (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/54.jpg?cb=1544492995
Luisterbeurten: al heel veel beluisterd. De film waar het bij hoort trouwens maar één keer gezien.

Luisterervaring: legendarische plaat van Prince en met recht. Moet zeggen dat ik in den beginnen nooit zo’n liefhebber van de muziek van Prince was, dat ik er echt naar heb leren luisteren. Nu moet ik zeggen dat ik het vaak er goed vind met dit album als één van de grotere voorbeelden daarin. Het swingt, het ontroerd en het zit muzikaal zo sterk in elkaar. Prince is toch wel één van de grootste muzikale genieën die deze wereldbol gekend heeft. When Doves Cry is hier het prijsnummer voor mij.

geplaatst:
95. The Beach Boys – Per Sounds (1966)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/87.jpg
Luisterbeurten: God Only Knows en de frontcover als plaatje zeggen mij wel wat, maar verder.

Luisterervaring: het is eigenlijk heel erg stemmige muziek, wat the Beach Boys hier maak. Op het eerste gehoor ook heel braaf. Maar ik begrijp ook wel dat dit goed werkt, want het heeft iets aanstekelijks, iets goed behapbaars. Soms bijna zalvend door hoe de zanglijnen en de muziek samen komen. Geen verkeerd album dit en vast ook één die ik mijn vader aan kan raden (als hij het al niet kent).

geplaatst:
94. Damien Rice – O (2002)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3597.jpg?cb=1642719607
Luisterbeurten: ik ken de plaat wel, maar zo lang geleden dat ik het beluisterd heb.

Luisterervaring: naar mijn idee is Damien Rice er één met een hoog haat-liefde gehalte. Zelf vind ik het nogal mooie, breekbare muziek. Niet iets wat ik vaak op zou zetten, maar wel iets wat de toon zet. Er zit enorm veel gevoel in de zang en het soms triestige karakter maakt het een sfeermaker. Rustig genieten is aanbevolen.

geplaatst:
93. Marillion – Clutching at Straws (1987)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2171.jpg?cb=1607086897
Luisterbeurten: dat Marillion is wel populair hier zeg. Nog maar eens een album van hun en weer eentje die ik niet ken.

Luisterervaring: bij Marillion zijn ze duidelijk niet van de makkelijk behapbare platen en ook dit Clutching at Straws is weer een heel zit. Dat er altijd een duidelijk idee en opbouw in zit moge duidelijk zijn. Heb wel het idee dat dit album wat meer melancholisch is dan het werk dat ik eerder van hun hoorde in deze lijst.

geplaatst:
92. Coldplay - Parachutes (2000)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/109.jpg?cb=1637565882
Luisterbeurten: enorm vaak gehoorde plaat tussen middelbare school en verder studie. Maar nu al een tijd niet aan gezet.

Luisterervaring: op de middelbare school werd dit album ooit aangeraden door een klasgenoot van mij. Het was wel in het examenjaar, dus associeer dit toch meer met mijn studiejaren. De eerste twee albums van Coldplay zijn naar mijn idee nog steeds hun beste werken. Zelf heb ik Spies altijd prachtig gevonden en het wordt misschien wel tijd dat ik deze ook nog eens op vinyl aanschaf. Mooie plaat nog steeds.

geplaatst:
91. The Doors – L.A. Woman (1971)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/218.jpg?cb=1565538836
Luisterbeurten: Een paar losse nummers ken ik nog wel, maar de gehele plaat niet.

Luisterervaring: Riders on the Storm hoorde ik ooit eens volgens mij in de top2000. Ik heb het eigenlijk altijd een geweldig nummer gevonden. Maar er staat natuurlijk meer op deze plaat en met ene nummer (bv. Love Her Madly) kan ik meer dan met het ander. Zeg maar, de meer bluesy/funky/groovy nummers doen mij meer dan de nummers met de duidelijk snerpende gitaren. Samenvattend zijn er wel meer nummers die ik wel goed vind, dan nummers die ik niet zo goed vind. Met natuurlijk het eerder genoemde Riders on the Storm als prijsnummer.

geplaatst:
Sinds het begin van dit jaar eigenlijk alleen maar bezig geweest met het beluisteren van de muziek van deze top250. De laatste tijd wat meer behoefte om nieuwe muziek in 'mijn eigen' genres te beluisteren. Dat betekent dat het hier wat rustiger aan gaat zijn voor de laatste 90 platen.

geplaatst:
90. Guns ‘n Roses – Appette for Destruction (1987)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1589.jpg?cb=1611603286
Luisterbeurten: de hits zijn bekend bij mij, maar ik heb me nooit eerder gewaagd aan een heel album.

Luisterervaring: het is eigenlijk allemaal een soort makkelijke hardrock, maar waar ik echt niet doorheen kom is het “zingen” van Axl Rose. Wat een irritante stem heeft die man zeg. In dit geval is die stem de reden dat ik met wat moeite 1x door het album heen ben gekomen.

geplaatst:
89. Nick Drake – Pink Moon (1972)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/713.jpg
Luisterbeurten: voor het eerste dat ik dit gehele album beluisterde.

Luisterervaring: Nick Drake is voor mij misschien wel dé uitdekking uit de MuMeLadder. Alle losse nummers die ik daarin hoorde vind ik prachtig. Echter me nooit in een geheel album verdiept, tot aan dit project dus. Het album staat vol met dromerige, sfeervolle liedjes bezongen met de mooie, warme stem van Nick Drake. Ik vind het prachtig en 11 songs lang genieten.

88. Nick Cave & the Bad Seeds – Push the Sky Away (2013)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/292000/292649.jpg
Luisterbeurten: Nick Cave is duidelijk zeer populair op deze site. Zelf ken ik niet veel van hem.

Luisterervaring: een wat neerslachtig album. De stem van Nick Cave is er niet per sé één waar ik heel lang goed naar kan luisteren. De sfeersetting is wel prettig door het hele album doorgezet, als een soort concept. De zwaarlijvigheid van die sfeer zorgt er wel voor dat het album er eentje is waar je maar net zin in moet hebben. Zelf vind ik het niet slecht, maar echt achterover sla ik ook niet.

87. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/204000/204862.jpg?cb=1546871837
Luisterbeurten: dit album wel vaker beluisterd, maar het is ook wel lang geleden.

Luisterervaring: vanaf The College Dropout volgde ik Kanye wel, maar wel zo’n beetje tot aan dit album. Daarna ben ik hem meer en meer uit het oog verloren. Ook omdat ik steeds minder naar hiphop ging luisteren. Een best wel vet album. Producties zitten steengoed in elkaar en vooral de meer energieke raps van West bevallen mij wel. Neem nummers als Power, All of the Lights, Runaway en Blame Game. Stuk voor stuk genieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:12 uur

geplaatst: vandaag om 18:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.