Muziek / Toplijsten en favorieten / Albumtracks gerangschikt en beschreven ( XTC - English Settlement )
zoeken in:
2
geplaatst: 11 april, 20:16 uur
11. MONDAY MORNING
Ik ben eens gaan kijken naar de ranking op MM. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E. staat comfortabel op vier. Ai. Ik heb wellicht op een paar Pulp harten getrapt met mijn 12de plaats. Voor mij toch de vreemde eend in de bijt. Maar er staan geen slechte nummers op Different Class, had ik al gezegd. Ik vind zelfs dat er heel veel goeie popsongs op de plaat staan. En die willen allemaal bij de eerste helft van mijn rangschikking: het is drummen. Een viertal streden om de laatste plaats omdat ik ze niet iets minder gestroomlijnd vind klinken. Monday Morning gaat heel wat kanten uit. Best een vlotte rocker maar met net iets te veel ideeën. Dat orgel klinkt wel lekker. Het nummer weet echter niet van ophouden. Tot de stekker er wordt uitgetrokken.
Ik ben eens gaan kijken naar de ranking op MM. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E. staat comfortabel op vier. Ai. Ik heb wellicht op een paar Pulp harten getrapt met mijn 12de plaats. Voor mij toch de vreemde eend in de bijt. Maar er staan geen slechte nummers op Different Class, had ik al gezegd. Ik vind zelfs dat er heel veel goeie popsongs op de plaat staan. En die willen allemaal bij de eerste helft van mijn rangschikking: het is drummen. Een viertal streden om de laatste plaats omdat ik ze niet iets minder gestroomlijnd vind klinken. Monday Morning gaat heel wat kanten uit. Best een vlotte rocker maar met net iets te veel ideeën. Dat orgel klinkt wel lekker. Het nummer weet echter niet van ophouden. Tot de stekker er wordt uitgetrokken.
2
geplaatst: 11 april, 21:20 uur
11. Monday Morning
Hier kan ik wel een heel eind meegaan in de beschrijving van dazzler. Eigenlijk snap ik niet zo goed dat Monday Morning niet gewoon de afsluiter van Different Class is. Het is bijna een soort medley van alles wat op de plaat al langskwam: van de zanglijn van Disco 2000 tot de la's van I Spy. Alsof het hele oeuvre in dit nummer moest. Dat is zowel de kracht - de energie! - als de zwakte - tikje vermoeiend. Ik vind het een mooie samenvatting maar tegelijkertijd dus ook vooral een samenvatting. Terwijl ik het geheel dan vaak nóg wat liever hoor.
Hier kan ik wel een heel eind meegaan in de beschrijving van dazzler. Eigenlijk snap ik niet zo goed dat Monday Morning niet gewoon de afsluiter van Different Class is. Het is bijna een soort medley van alles wat op de plaat al langskwam: van de zanglijn van Disco 2000 tot de la's van I Spy. Alsof het hele oeuvre in dit nummer moest. Dat is zowel de kracht - de energie! - als de zwakte - tikje vermoeiend. Ik vind het een mooie samenvatting maar tegelijkertijd dus ook vooral een samenvatting. Terwijl ik het geheel dan vaak nóg wat liever hoor.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 april, 22:50 uur
12. Bar Italia
11. Sorted for E's & Wizz
Best een origineel nummer, maar het opzichtige intro en de gefabriceerde livesound zetten mij hier altijd wat op het verkeerde been. Ik word, anders dan bij veel andere nummers op deze plaat, ook weinig nieuwsgierig gemaakt waar het nummer eigenlijk over gaat. Het nummer heeft zijn plek op het album, maar het is toch fijn dat er nog wat aansprekenders na komt.
11. Sorted for E's & Wizz
Best een origineel nummer, maar het opzichtige intro en de gefabriceerde livesound zetten mij hier altijd wat op het verkeerde been. Ik word, anders dan bij veel andere nummers op deze plaat, ook weinig nieuwsgierig gemaakt waar het nummer eigenlijk over gaat. Het nummer heeft zijn plek op het album, maar het is toch fijn dat er nog wat aansprekenders na komt.
2
geplaatst: 12 april, 08:48 uur
11. Sorted For E's & Wizz
Meer een bekwaam stukje kleinkunst dan een doorwrochte song. Een beetje zoals een geslaagd lied in Even Tot Hier: goed voor een glimlach of een schaterlach maar je hoeft het niet terug te horen. Zónder E's & Wizz was de plaat imho thematisch sterker geworden.
Meer een bekwaam stukje kleinkunst dan een doorwrochte song. Een beetje zoals een geslaagd lied in Even Tot Hier: goed voor een glimlach of een schaterlach maar je hoeft het niet terug te horen. Zónder E's & Wizz was de plaat imho thematisch sterker geworden.
2
geplaatst: 12 april, 09:43 uur
11. Sorted for E's & Wizz
Deze had ik toch niet helemaal zien aankomen. Op voorhand had ik deze wat hoger verwacht bij mezelf maar dat was dan toch een persoonlijk dingetje. Wat blijkt, de halve goegemeente heeft deze laag tot zeer laag. Dan zal er toch wel iets van waar zijn. Ondanks al die negatieve eindstanden kan ik dit toch gewoon enkel maar een sterke song noemen.
Cause I seem to have left an important part of my brain somewhere
12. Bar Italia
Deze had ik toch niet helemaal zien aankomen. Op voorhand had ik deze wat hoger verwacht bij mezelf maar dat was dan toch een persoonlijk dingetje. Wat blijkt, de halve goegemeente heeft deze laag tot zeer laag. Dan zal er toch wel iets van waar zijn. Ondanks al die negatieve eindstanden kan ik dit toch gewoon enkel maar een sterke song noemen.
Cause I seem to have left an important part of my brain somewhere
12. Bar Italia
2
geplaatst: 12 april, 16:45 uur
10. Pencil Skirt
Aan nummers die naar een daverend hoogtepunt toewerken is geen gebrek op Different Class, andere liedjes zijn gewoon mooi. Pencil Skirt is anders. Richtingloos, zwoel, jazzy, hier geen climax maar een minutenlang voorspel. Tsja, daar moet je zin in hebben.
Aan nummers die naar een daverend hoogtepunt toewerken is geen gebrek op Different Class, andere liedjes zijn gewoon mooi. Pencil Skirt is anders. Richtingloos, zwoel, jazzy, hier geen climax maar een minutenlang voorspel. Tsja, daar moet je zin in hebben.
4
geplaatst: 12 april, 19:06 uur
10. Monday Morning
Dit is het 1ste deel dat voorbij komt van Pulps geniale lalalalala uitbarstingen. Dat het 2de gedeelte van het nummer ook beter is dan het 1ste heeft daar zeker ook mee te maken. Eigenlijk is Monday Morning een soort Different Class samenvatting. Rustig en "spanning" in de coupletten, een uptempo opbouw naar het refrein welke dan weer groots en meeslepend wordt gebracht. Hiermee heb je de synopsis van vrijwel het hele album op papier.
Monday Monday duurt 4:18 en dat is nu eenmaal geen Monday Morning 5:19 dus blijft het steken op een tiende plek.
Stomach in
Chest out
On your marks
Get set, go!
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
Dit is het 1ste deel dat voorbij komt van Pulps geniale lalalalala uitbarstingen. Dat het 2de gedeelte van het nummer ook beter is dan het 1ste heeft daar zeker ook mee te maken. Eigenlijk is Monday Morning een soort Different Class samenvatting. Rustig en "spanning" in de coupletten, een uptempo opbouw naar het refrein welke dan weer groots en meeslepend wordt gebracht. Hiermee heb je de synopsis van vrijwel het hele album op papier.
Monday Monday duurt 4:18 en dat is nu eenmaal geen Monday Morning 5:19 dus blijft het steken op een tiende plek.
Stomach in
Chest out
On your marks
Get set, go!
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
1
geplaatst: 12 april, 19:51 uur
10. PENCIL SKIRT
Ik sluit me aan bij dix. Dit is ook een wat meer akoestisch nummertje. Ik vind het vreemd gepositioneerd. Je hebt eerst een soort ouverture en dan plots een dipje met Pencil Skirt. De daarop volgende nummers tot aan het lange nummer met de lange titel zijn wat mij betreft één lange run kwaliteitspop.
Ik sluit me aan bij dix. Dit is ook een wat meer akoestisch nummertje. Ik vind het vreemd gepositioneerd. Je hebt eerst een soort ouverture en dan plots een dipje met Pencil Skirt. De daarop volgende nummers tot aan het lange nummer met de lange titel zijn wat mij betreft één lange run kwaliteitspop.
3
geplaatst: 12 april, 23:47 uur
Ook eens proberen aan te haken hier, het is immers mijn favoriete album aller tijden en de timing is uitstekend. Destijds aangestoken door een Britse die ik had ontmoet op een internationaal scoutingkamp in Engeland en waar ik toevallig afgelopen donderdag voor het eerst in 29 (!) jaar weer eens had afgesproken en heb bijgepraat.
Tag me gerust als ik over een week ofzo niet meer gereageerd heb, want ik weet niet precies wat het tempo hier is. Een dag per song? En wordt er een eindstand opgemaakt o.i.d.?
12. Bar Italia
Best wel moeilijk dit spel merk ik nu al. Drie keer door het album heengeklikt en eigenlijk heb ik geen idee. Als ik dit luister hoor ik ook zoveel dat ik mooi vind en stukjes waar ik verknocht aan ben, zoals het fluitje in de break. Na afloop blijf ik altijd een beetje verbouwereerd achter, na zoveel pracht en praal.
Maar ik moet ook toegeven dat ik vrijwel alle nummers los wel een tijdje op repeat heb gehad en dat deze daar net niet bijhoort.
11. Underwear
Dat laatste geldt ook voor Underwear. Een Pulp-song zoals ze er wel meer gemaakt hebben voor mijn gevoel, getuige ook de uptempo singles van dit album en de voorganger. Halverwege wint het aan intensiteit en ben ik weer verkocht. Maar uiteindelijk wint het toch niet van de soortgelijke songs die wat langer beklijven.
10. Disco 2000
Vanaf nu wordt het wat makkelijker. Een geweldige popsingle, maar nooit eentje geweest waar ik echt idolaat van ben geweest. Ik herken wel een beetje wat Lukas schrijft bij Common People, maar bij deze heb ik dat dan wat meer.
Tag me gerust als ik over een week ofzo niet meer gereageerd heb, want ik weet niet precies wat het tempo hier is. Een dag per song? En wordt er een eindstand opgemaakt o.i.d.?
12. Bar Italia
Best wel moeilijk dit spel merk ik nu al. Drie keer door het album heengeklikt en eigenlijk heb ik geen idee. Als ik dit luister hoor ik ook zoveel dat ik mooi vind en stukjes waar ik verknocht aan ben, zoals het fluitje in de break. Na afloop blijf ik altijd een beetje verbouwereerd achter, na zoveel pracht en praal.
Maar ik moet ook toegeven dat ik vrijwel alle nummers los wel een tijdje op repeat heb gehad en dat deze daar net niet bijhoort.
11. Underwear
Dat laatste geldt ook voor Underwear. Een Pulp-song zoals ze er wel meer gemaakt hebben voor mijn gevoel, getuige ook de uptempo singles van dit album en de voorganger. Halverwege wint het aan intensiteit en ben ik weer verkocht. Maar uiteindelijk wint het toch niet van de soortgelijke songs die wat langer beklijven.
10. Disco 2000
Vanaf nu wordt het wat makkelijker. Een geweldige popsingle, maar nooit eentje geweest waar ik echt idolaat van ben geweest. Ik herken wel een beetje wat Lukas schrijft bij Common People, maar bij deze heb ik dat dan wat meer.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 april, 23:55 uur
12. Bar Italia
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
Different Class staat hier sinds 2009 in de kast (en sinds 2012 in mijn MusicMeter top tien). Nou lijkt het alsof ik er erg laat bij was, maar in de jaren '90 heb ik hem, geïnspireerd door de beide MTV-hits van dit album, ook uit de bibliotheek gehad en deels op een bandje gezet. In mijn rechttoe-rechtaan oren van toen ging niet alles er even soepel in. De nummers die het bandje wel haalden, hebben door de bank genomen allicht een streepje voor.
De eerste die we daarvan tegenkomen is Underwear. Een fraaie opbouw (volgens het hier beproefde concept van een rustig begin en dan die explosie) en een tekst die aan de verbeelding weinig overlaat. En dan toch 'maar' op 10? Dat moet maar aangeven dat de paar minieme bedenkingen die ik bij het album heb inmiddels gepasseerd zijn.
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
Different Class staat hier sinds 2009 in de kast (en sinds 2012 in mijn MusicMeter top tien). Nou lijkt het alsof ik er erg laat bij was, maar in de jaren '90 heb ik hem, geïnspireerd door de beide MTV-hits van dit album, ook uit de bibliotheek gehad en deels op een bandje gezet. In mijn rechttoe-rechtaan oren van toen ging niet alles er even soepel in. De nummers die het bandje wel haalden, hebben door de bank genomen allicht een streepje voor.
De eerste die we daarvan tegenkomen is Underwear. Een fraaie opbouw (volgens het hier beproefde concept van een rustig begin en dan die explosie) en een tekst die aan de verbeelding weinig overlaat. En dan toch 'maar' op 10? Dat moet maar aangeven dat de paar minieme bedenkingen die ik bij het album heb inmiddels gepasseerd zijn.
0
geplaatst: 13 april, 00:00 uur
Ik had mijn tekst en volgorde alweer aangepast, maar vergeten te copypasten want uiteraard was Cloudfare alweer vergeten dat ik toch echt geen bot ben.
Ik laat het voor nu maar zo, maar inmiddels stond Bar Italia alweer 10e...
Ik laat het voor nu maar zo, maar inmiddels stond Bar Italia alweer 10e...
2
geplaatst: 13 april, 08:33 uur
10. Underwear
Ook Underwear overwoog ik even onderaan te zetten omdat het zich iets minder in mijn hoofd nestelt dan veel andere nummers op Different Class. Maar prompt had ik het nummer de hele dag in mijn hoofd toen ik door Italië fietste. Dus toch een oorwurm, al heeft deze soms wat irritants en karikaturaals. Daarom niet hoger, maar ik hecht er toch weer aan te zeggen dat we vanaf nummer 12 in de hogere regionen van de subtop zijn aanbeland.
Ook Underwear overwoog ik even onderaan te zetten omdat het zich iets minder in mijn hoofd nestelt dan veel andere nummers op Different Class. Maar prompt had ik het nummer de hele dag in mijn hoofd toen ik door Italië fietste. Dus toch een oorwurm, al heeft deze soms wat irritants en karikaturaals. Daarom niet hoger, maar ik hecht er toch weer aan te zeggen dat we vanaf nummer 12 in de hogere regionen van de subtop zijn aanbeland.
1
geplaatst: 13 april, 17:27 uur
herman schreef:
Tag me gerust als ik over een week ofzo niet meer gereageerd heb, want ik weet niet precies wat het tempo hier is. Een dag per song? En wordt er een eindstand opgemaakt o.i.d.?
Tag me gerust als ik over een week ofzo niet meer gereageerd heb, want ik weet niet precies wat het tempo hier is. Een dag per song? En wordt er een eindstand opgemaakt o.i.d.?
We doen een song per dag. Die ranking is eigenlijk gewoon een kapstok om een album track per track te bespreken. Omdat het niet mocht van de crew op de betreffende albumpagina, is er een topic van gemaakt. En dat topic gaat steeds meer op een ranking spelletje lijken. De commentaren zijn het belangrijkst. Daarom vind ik het niet nodig om een eindstand op te meten. Het was ook nooit mijn bedoeling om een spel te modereren. Een gesprek op gang brengen bij een album dat ons dierbaar is: dat was het idee.
Blij dat je meedoet want jouw commentaren zijn altijd de moeite waard.
1
geplaatst: 13 april, 17:51 uur
09. Live Bed Show
We zijn inmiddels wel flink in de Champions League van de Pulp liedjes terecht gekomen. Dit is ook weer zo'n liedje dat op een andere dag 1 of 2 plekjes hoger had kunnen scoren. Ook hier is het 2de gedeelte beter dan het 1ste en ook hier is een lalalala te horen al is die niet zo indrukwekkend als de andere die voorbij zijn gekomen/nog komen. Dit is gewoon een fijn Pulp nummer.
If this show was televised
No one would watch it, not tonight
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
Ik kom "opeens" bij veel van mijn collega's het zelfde liedje tegen. Opvallend, die is bij mij voorlopig nog niet aan de beurt.
We zijn inmiddels wel flink in de Champions League van de Pulp liedjes terecht gekomen. Dit is ook weer zo'n liedje dat op een andere dag 1 of 2 plekjes hoger had kunnen scoren. Ook hier is het 2de gedeelte beter dan het 1ste en ook hier is een lalalala te horen al is die niet zo indrukwekkend als de andere die voorbij zijn gekomen/nog komen. Dit is gewoon een fijn Pulp nummer.
If this show was televised
No one would watch it, not tonight
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
Ik kom "opeens" bij veel van mijn collega's het zelfde liedje tegen. Opvallend, die is bij mij voorlopig nog niet aan de beurt.
1
geplaatst: 13 april, 19:16 uur
Ik houd maar even de volgorde aan van zoals ik mijn bericht wilde editen, ware het niet dat Cloudfare daar een stokje voor stak:
12. Underwear
11. Disco 2000
10. Bar Italia
09. Pencil Skirt
Een opvallend rustpunt na de opener die als soort statement van de rest van het album fungeert. Al valt het daardoor juist op. Ik vind het een prachtige song, zwoel en spannend en heb zelfs eens over dit nummer gedroomd, maar de lat ligt nu eenmaal erg hoog.
12. Underwear
11. Disco 2000
10. Bar Italia
09. Pencil Skirt
Een opvallend rustpunt na de opener die als soort statement van de rest van het album fungeert. Al valt het daardoor juist op. Ik vind het een prachtige song, zwoel en spannend en heb zelfs eens over dit nummer gedroomd, maar de lat ligt nu eenmaal erg hoog.
1
geplaatst: 13 april, 20:23 uur
09. BAR ITALIA
Een epische slotakkoord is het niet maar voor mij wel het beste liedje van m'n onderste vier. Ik heb de vier nummers die onderaan staan nu zo vaak gedraaid dat ik zeker ben van mijn stuk: de andere acht zijn allemaal zeer goed tot uitstekend. Het zal niet eenvoudig worden om de volgende vier een plaats te geven: terug naar de draaitafel. Met Pencil Skirt en Bar Italia viel ik gelukkig niet te veel uit de toon.
Een epische slotakkoord is het niet maar voor mij wel het beste liedje van m'n onderste vier. Ik heb de vier nummers die onderaan staan nu zo vaak gedraaid dat ik zeker ben van mijn stuk: de andere acht zijn allemaal zeer goed tot uitstekend. Het zal niet eenvoudig worden om de volgende vier een plaats te geven: terug naar de draaitafel. Met Pencil Skirt en Bar Italia viel ik gelukkig niet te veel uit de toon.
3
geplaatst: 13 april, 22:38 uur
9. Mis-Shapes
Different Class is voor mij echt een werkplaats-plaat, indertijd veel gehoord met machines erbij. Dat gaf bij de eerste tekstregel van Mis-Shapes wel eens een buzz. Die opener gaat er hard in, je weet direct wat er op staat. Ik ben persoonlijk niet zo dol op dat simpele hakketak ritme maar de grandioze ouverture maakt wel veel goed. Het zet de toon voor een aantal veel overtuigender ontladingen.
Different Class is voor mij echt een werkplaats-plaat, indertijd veel gehoord met machines erbij. Dat gaf bij de eerste tekstregel van Mis-Shapes wel eens een buzz. Die opener gaat er hard in, je weet direct wat er op staat. Ik ben persoonlijk niet zo dol op dat simpele hakketak ritme maar de grandioze ouverture maakt wel veel goed. Het zet de toon voor een aantal veel overtuigender ontladingen.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 april, 22:56 uur
12. Bar Italia
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
Pulp heeft een beetje een patent op nummers waarmee de titel moeilijk associeerbaar is. Monday Morning is er ook zoeen; hoor ik hem, dan klinkt hij bekend, maar zie ik de titel (zelfs in de albumtracklist), dan zit ik, om met Kinderen voor Kinderen te spreken, met een vraagtekengezicht.
Verder is het meeste er al over gezegd: vat het album een beetje samen, schiet een beetje alle kanten op. Als compositie vind ik het niet echt een hoogvlieger. Maar in de basisriff zit een urgentie die hem 1 of 2 plekken optilt.
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
Pulp heeft een beetje een patent op nummers waarmee de titel moeilijk associeerbaar is. Monday Morning is er ook zoeen; hoor ik hem, dan klinkt hij bekend, maar zie ik de titel (zelfs in de albumtracklist), dan zit ik, om met Kinderen voor Kinderen te spreken, met een vraagtekengezicht.
Verder is het meeste er al over gezegd: vat het album een beetje samen, schiet een beetje alle kanten op. Als compositie vind ik het niet echt een hoogvlieger. Maar in de basisriff zit een urgentie die hem 1 of 2 plekken optilt.
2
geplaatst: 14 april, 08:47 uur
12. Common People
11. Monday Morning
10. Underwear
9. Mis-Shapes
Heerlijk met de deur in huis vallen. De drive is bijna punk, maar Jarvis zingt in de lagere registers dan weer als een soort crooner en die combinatie maakt dit zo onweerstaanbaar en onmiskenbaar Pulp dat de rest van de plaat eigenlijk al niet meer kapot kan. En dat blijkt, want 8 nummers zijn nóg beter.
11. Monday Morning
10. Underwear
9. Mis-Shapes
Heerlijk met de deur in huis vallen. De drive is bijna punk, maar Jarvis zingt in de lagere registers dan weer als een soort crooner en die combinatie maakt dit zo onweerstaanbaar en onmiskenbaar Pulp dat de rest van de plaat eigenlijk al niet meer kapot kan. En dat blijkt, want 8 nummers zijn nóg beter.
2
geplaatst: 14 april, 18:21 uur
08. Pencil Skirt
Dit nummer is bij veel mensen al voorbij gekomen. Vreemd, een rustpunt als het album net begonnen is was een beetje de eindconclusie. Ik kan het volgen al heeft de verworven plek ook voordelen. Een klein stapje terug na de openingsexplosie is zo gek nog niet. Het intro is eigenlijk geen intro, de muziek wordt er gewoon op flinke snelheid ingedraaid. Jarvis fluistert vooral in plaats van dat hij zingt en hij is één van de weinige waarvan ik dat goed kan hebben. Het liedje dat een soort van singer-songwriter (dan wel van een flinke dandy) nummer is enkel dan met -we nemen ons zelf niet zo heel serieus- spielerij is meer dan prima.
That it's ugly and it shouldn't be like that
Oh, but oh it's turning me on
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
Dit nummer is bij veel mensen al voorbij gekomen. Vreemd, een rustpunt als het album net begonnen is was een beetje de eindconclusie. Ik kan het volgen al heeft de verworven plek ook voordelen. Een klein stapje terug na de openingsexplosie is zo gek nog niet. Het intro is eigenlijk geen intro, de muziek wordt er gewoon op flinke snelheid ingedraaid. Jarvis fluistert vooral in plaats van dat hij zingt en hij is één van de weinige waarvan ik dat goed kan hebben. Het liedje dat een soort van singer-songwriter (dan wel van een flinke dandy) nummer is enkel dan met -we nemen ons zelf niet zo heel serieus- spielerij is meer dan prima.
That it's ugly and it shouldn't be like that
Oh, but oh it's turning me on
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
3
geplaatst: 14 april, 22:20 uur
8. Bar Italia
Prettige plek hoor. Toen ik hier binnenkwam zat Umberto achter de piano, nu hangt hij lichtjes aangeschoten aan de bar. Hij klaagt over gemiste royalties. Voor bewezen diensten trakteer ik hem op een sgroppino en doe een muntje in de jukebox. Zelf neem ik nog een laatste doppio voor ik huiswaarts ga. Inderdaad, met twee klontjes.
Prettige plek hoor. Toen ik hier binnenkwam zat Umberto achter de piano, nu hangt hij lichtjes aangeschoten aan de bar. Hij klaagt over gemiste royalties. Voor bewezen diensten trakteer ik hem op een sgroppino en doe een muntje in de jukebox. Zelf neem ik nog een laatste doppio voor ik huiswaarts ga. Inderdaad, met twee klontjes.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april, 00:36 uur
12. Bar Italia
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
08. Something Changed
Ik vermoed dat deze bij de meesten nog even op zich laat wachten. Van Something Changed heb ik de aardigheid lang nooit zo gehoord; had me dit jaren geleden gevraagd en hij had nog wel wat lager gestaan. Er zit echter een muzikale lichtvoetigheid in die het nummer optilt tot een voorzichtige middenmoter. Nogmaals: een middenmoter op een vijfsterrenplaat, dat dan weer wel. Een bonuspuntje voor hoe de bescheiden gitaarsolo subtiel gedecideerd wordt ingeluid.
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
08. Something Changed
Ik vermoed dat deze bij de meesten nog even op zich laat wachten. Van Something Changed heb ik de aardigheid lang nooit zo gehoord; had me dit jaren geleden gevraagd en hij had nog wel wat lager gestaan. Er zit echter een muzikale lichtvoetigheid in die het nummer optilt tot een voorzichtige middenmoter. Nogmaals: een middenmoter op een vijfsterrenplaat, dat dan weer wel. Een bonuspuntje voor hoe de bescheiden gitaarsolo subtiel gedecideerd wordt ingeluid.
2
geplaatst: 15 april, 14:33 uur
08. Live Bed Show
Een duidelijke middenmotor voor mij. Goede tekst, vanuit het perspectief van het bed, maar Jarvis heeft het thema van vergane glorie beter beschreven. Muzikaal is het wel weer dik de moeite waard, als ik het tweede deel van het nummer hoor denk ik 'dit moet toch echt hoger'. Maar uiteindelijk zijn er toch een stuk of 5/6 die duidelijk een treetje (of meer) hoger staan.
09. Pencil Skirt
10. Bar Italia
11. Disco 2000
12. Underwear
Een duidelijke middenmotor voor mij. Goede tekst, vanuit het perspectief van het bed, maar Jarvis heeft het thema van vergane glorie beter beschreven. Muzikaal is het wel weer dik de moeite waard, als ik het tweede deel van het nummer hoor denk ik 'dit moet toch echt hoger'. Maar uiteindelijk zijn er toch een stuk of 5/6 die duidelijk een treetje (of meer) hoger staan.
09. Pencil Skirt
10. Bar Italia
11. Disco 2000
12. Underwear
2
geplaatst: 15 april, 14:50 uur
07. Common People
Gelijk maar even doorpakken. Dit is natuurlijk dé klassieke hit en signature song. Zeker de versie op Glastonbury ’95 is ronduit iconisch — waarschijnlijk ook het moment waarop het momentum rond Pulp het grootst was. Maar hoewel ik na al die jaren bij elke luisterbeurt steeds meer de verbetenheid hoor en waardeer, is het nooit een absolute topfavoriet binnen Pulp geworden. Later overigens begrepen dat Jarvis voor dit nummer was geïnspireerd door ELO's Mr. Blue Sky.
08. Live Bed Show
09. Pencil Skirt
10. Bar Italia
11. Disco 2000
12. Underwear
Gelijk maar even doorpakken. Dit is natuurlijk dé klassieke hit en signature song. Zeker de versie op Glastonbury ’95 is ronduit iconisch — waarschijnlijk ook het moment waarop het momentum rond Pulp het grootst was. Maar hoewel ik na al die jaren bij elke luisterbeurt steeds meer de verbetenheid hoor en waardeer, is het nooit een absolute topfavoriet binnen Pulp geworden. Later overigens begrepen dat Jarvis voor dit nummer was geïnspireerd door ELO's Mr. Blue Sky.
08. Live Bed Show
09. Pencil Skirt
10. Bar Italia
11. Disco 2000
12. Underwear
1
geplaatst: 15 april, 15:26 uur
herman schreef:
Later overigens begrepen dat Jarvis voor dit nummer was geïnspireerd door ELO's Mr. Blue Sky.
Later overigens begrepen dat Jarvis voor dit nummer was geïnspireerd door ELO's Mr. Blue Sky.
Nooit de link gelegd, maar nu je het zegt hoor ik het.
3
geplaatst: 15 april, 17:54 uur
07. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
En zo zijn we inmiddels in de middenmoot van de plaat beland. De middenmoot van een 5 sterren plus plaat wel te verstaan.
Op nummer zeven het nummer met al die punten in de titel. Ook het nummer van het fluisteren en het schreeuwen, het hard vs. zacht nummer, het nummer met die geweldige spanningsboog en het enige nummer dat boven de zes minuten klokt. Nou ja, dat nummer staat dus bij mij op zeven. Iets te laag misschien maar ja...
All the stuff they tell you about in the movies
But this isn't chocolate boxes and roses
It's dirtier than that
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
En zo zijn we inmiddels in de middenmoot van de plaat beland. De middenmoot van een 5 sterren plus plaat wel te verstaan.
Op nummer zeven het nummer met al die punten in de titel. Ook het nummer van het fluisteren en het schreeuwen, het hard vs. zacht nummer, het nummer met die geweldige spanningsboog en het enige nummer dat boven de zes minuten klokt. Nou ja, dat nummer staat dus bij mij op zeven. Iets te laag misschien maar ja...
All the stuff they tell you about in the movies
But this isn't chocolate boxes and roses
It's dirtier than that
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
2
geplaatst: 15 april, 21:01 uur
12. Common People
11. Monday Morning
10. Underwear
9. Mis-Shapes
8. Sorted For E's & Wizz
Bijna cabaretesk nummer dat indertijd blijkbaar nogal wat controverse veroorzaakte omdat het pro-drugs zou zijn. Ik snap überhaupt niet echt waar dit over gaat, dus Jarvis heeft mij in elk geval nergens toe aangezet. Eigenlijk een beetje een vreemde eend met die soort-van-livesound en de wat lichtere synths en toon. Een tijdje een van mijn favorieten geweest, maar ik ben een aantal nummers in de loop der tijd nog beter gaan vinden.
7. Pencil Skirt
Over vreemde eenden gesproken. Deze kwam best laag in veel lijstjes terug. Maar dat gitaartje meteen al, en dan dat hoge getokkel. En dan hoe het nummer even ineens van toon en intensiteit verandert in een soort prelude voor Common People. Puur als kort popliedje niet hun beste, maar er gebeurt zo veel dat dit nummer de hoogte in tilt dat ik het eigenlijk nog steeds veel te laag heb gezet.
11. Monday Morning
10. Underwear
9. Mis-Shapes
8. Sorted For E's & Wizz
Bijna cabaretesk nummer dat indertijd blijkbaar nogal wat controverse veroorzaakte omdat het pro-drugs zou zijn. Ik snap überhaupt niet echt waar dit over gaat, dus Jarvis heeft mij in elk geval nergens toe aangezet. Eigenlijk een beetje een vreemde eend met die soort-van-livesound en de wat lichtere synths en toon. Een tijdje een van mijn favorieten geweest, maar ik ben een aantal nummers in de loop der tijd nog beter gaan vinden.
7. Pencil Skirt
Over vreemde eenden gesproken. Deze kwam best laag in veel lijstjes terug. Maar dat gitaartje meteen al, en dan dat hoge getokkel. En dan hoe het nummer even ineens van toon en intensiteit verandert in een soort prelude voor Common People. Puur als kort popliedje niet hun beste, maar er gebeurt zo veel dat dit nummer de hoogte in tilt dat ik het eigenlijk nog steeds veel te laag heb gezet.
3
geplaatst: 15 april, 21:44 uur
Waar is mijn tekst over Mis-Shapes naartoe? Die had ik hier gisterenavond toch gepost?
Of is hij verloren gegaan in die ellendige vereficator die MuMe al een paar weken teistert?
07. SOMETHING CHANGED
Something Changed is een mooi liedje. Misschien wel het minst Pulpachtige liedje van de plaat. Een popsong waarbij je niet noodzakelijk aan de band van Jarvis Cocker denkt. Misschien een beetje te lief in de weegschaal naast opener Mis-Shapes. Die laatste is puntiger en een stevige ouverture op het hele album. Maar Something Changed opent de tweede plaatkant (al was dat anno 1995 een abstract begrip geworden). Uiteindelijk gaf mijn voorliefde voor pure liedjes de doorslag. Something Changed heeft niet veel opsmuk nodig omdat het in al zijn eenvoud weet te ontroeren.
08. MIS-SHAPES
Enfin. Mis-Shapes is dus mijn nummer 8 die lang in de weegschaal lag met mijn nummer 7. Zie hierboven. "Dames en heren, kom binnen. Het spektakel over de modale man en vrouw anno 1995 gaat beginnen." Die zin tikte ik gisteren - zeker weten - in op deze pagina bij Mis-Shapes. Bizar. Of loert Alzheimer om de hoek?
Of is hij verloren gegaan in die ellendige vereficator die MuMe al een paar weken teistert?
07. SOMETHING CHANGED
Something Changed is een mooi liedje. Misschien wel het minst Pulpachtige liedje van de plaat. Een popsong waarbij je niet noodzakelijk aan de band van Jarvis Cocker denkt. Misschien een beetje te lief in de weegschaal naast opener Mis-Shapes. Die laatste is puntiger en een stevige ouverture op het hele album. Maar Something Changed opent de tweede plaatkant (al was dat anno 1995 een abstract begrip geworden). Uiteindelijk gaf mijn voorliefde voor pure liedjes de doorslag. Something Changed heeft niet veel opsmuk nodig omdat het in al zijn eenvoud weet te ontroeren.
08. MIS-SHAPES
Enfin. Mis-Shapes is dus mijn nummer 8 die lang in de weegschaal lag met mijn nummer 7. Zie hierboven. "Dames en heren, kom binnen. Het spektakel over de modale man en vrouw anno 1995 gaat beginnen." Die zin tikte ik gisteren - zeker weten - in op deze pagina bij Mis-Shapes. Bizar. Of loert Alzheimer om de hoek?
3
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 april, 00:25 uur
12. Bar Italia
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
08. Something Changed
07. Pencil Skirt
Zei ik gisteren nou iets over lichtvoetig en subtiel? Het tweede nummer op de plaat is opmerkelijk met zijn vreemde fade-in, zijn relaxte tempo en zijn countrytouch (buiten de uitbarstingen om dan toch). Het nummer staat op zichzelf als een huis, maar de belofte van al wat nog komen gaat doet het nummer ook zeker geen kwaad.
11. Sorted for E's & Wizz
10. Underwear
09. Monday Morning
08. Something Changed
07. Pencil Skirt
Zei ik gisteren nou iets over lichtvoetig en subtiel? Het tweede nummer op de plaat is opmerkelijk met zijn vreemde fade-in, zijn relaxte tempo en zijn countrytouch (buiten de uitbarstingen om dan toch). Het nummer staat op zichzelf als een huis, maar de belofte van al wat nog komen gaat doet het nummer ook zeker geen kwaad.
3
geplaatst: 16 april, 19:21 uur
06. Something Changed
Akoestische gitaren voeren tijdens het intro de boventoon. Dat veranderd al redelijk snel door het gebruik van strijkers uit een electrisch doosje en daarna de electrische gitaarklanken van Mark Webber. Het is een warme zwaar aangezette ballad, Jarvis legt al zijn gevoel er in en dat merken we.
Ik vind het een geweldig nummer en een prachtige opmaat voor de Top 5 die nog komen gaat!
Where would I be now, where would I be now if we'd never met?
Would I be singing this song to someone else instead?
07. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
Akoestische gitaren voeren tijdens het intro de boventoon. Dat veranderd al redelijk snel door het gebruik van strijkers uit een electrisch doosje en daarna de electrische gitaarklanken van Mark Webber. Het is een warme zwaar aangezette ballad, Jarvis legt al zijn gevoel er in en dat merken we.
Ik vind het een geweldig nummer en een prachtige opmaat voor de Top 5 die nog komen gaat!
Where would I be now, where would I be now if we'd never met?
Would I be singing this song to someone else instead?
07. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia
* denotes required fields.
