menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MOOWS - Mjuman's Onbekende en Onbeminde Wave Sounds

zoeken in:
Telamon
Ik zie hierboven mijn post van vorig jaar over het Grauzone festival in de Melkweg. Was een prima avond. Voor 2014 staat Peter Hook plays New Order gepland. Lijkt me best aardig. Iemand toevallig Peter Hook plays Joy Division gezien?

avatar van Premonition
Telamon schreef:
Ik zie hierboven mijn post van vorig jaar over het Grauzone festival in de Melkweg. Was een prima avond. Voor 2014 staat Peter Hook plays New Order gepland. Lijkt me best aardig. Iemand toevallig Peter Hook plays Joy Division gezien?


Was ook op Grauzone, veel synth georienteerde gothiek en gouwe ouwe wave. Hopelijk in januari meer interessante nieuwe gitaarbands. Peter Hook heb ik twee jaar geleden gezien in de Oosterpoort in de "Closer Tour". Muzikaal prima nagespeeld, maar wat een verkeerde uitstraling heeft die man!

Deze maar (weer) even toegevoegd aan mijn topics.

Wave (voor mij gewoon rock,maar schaal ik daar niet alle goede muziek onder?) is inmiddels wellicht uitgegroeid tot mijn favoriete genre.

Ben benieuwd!

avatar van Mjuman
Ik was optimistisch de laatste keer dat ik hier wat plaatste, maar ik ben bezig

Het zal iets anders worden dan ik in mijn vorige post aangaf, maar ik begin iig met 4AD. Wave is niet alleen energie, wave is ook introspectie en reflectie en 4AD heeft daarvan een paar mooie voorbeelden.

Binnenkort meer!

avatar van Rudi S
Yippee, 4AD was toch vanaf einde jaren 70 (echt het einde) een kwaliteits- label waar je bijna blind nieuwe plaatjes van kon aanschaffen.
Watts en Kent waren echte liefhebbers met goede smaak (vind ik dan).
En zoiets als This Mortal Coil (label project) heeft echt prachtige muziek gebracht.

avatar van pygmydanny
Onlangs verscheen er dit boek over het label

avatar van Mjuman
pygmydanny schreef:
Onlangs verscheen er dit boek over het label


Goed om het hier onder de aandacht te brengen. Het stond al op mijn wishlist: bij Amazon.co.uk voor GBP 13.20 - als je voor meer dan 25 GBP (ca 31 euro) daar koopt, is verzending gratis.

Verwacht van mij niet dat ik wat in zo'n boek of in de wiki te vinden is, hier ga repliceren. Het wordt gewoon mijn persoonlijke kijk op eea, met wat links (YouTube en blogs). Ik begin zeker met 4AD; in een latere fase doe ik Miranda Sex Garden (meer richting gothic); het wordt waarschijnlijk maandag.

avatar van vleertje
whootwoeiii wat een fijn topic dit. Ik ga volgen

avatar van Mjuman
Laat ik beginnen met hieronder een een aantal (belangrijke) generieke “Wave-topics” op MusicMeter te noemen:

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> New Wave top 5 nummers
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk )
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Album van de Maand GIGA-FINALE ( New Wave / Postpunk )
Genres >> Rock >> New wave / post-punk / gothic discussietopic

Regelmatig – en daar maakte ik mezelf mede schuldig aan - laaide de discussie over ‘waveness’ van sommige bands weer op. Daar wil ik het hier niet (meer) over hebben. Op die topics kwamen de rock- en synth(-pop) georiënteerde bands volop onder de aandacht, ook voor bands die (later) richting post-rock gingen was er aardig wat aandacht. Voor de meer funk-gedreven bands was er al iets minder aandacht, maar in mijn beleving bleef de meer reflectieve/introspectieve kant wat onderbelicht. Daarin wil ik verandering proberen te brengen aan de hand van door aandacht te schenken aan wat ik ervaar als mooie (“tijdloze”) muziek; vandaag te beginnen bij 4AD.

Het label is opgezet door Ivo Watts Russell en Peter Kent onder de naam Axis, maar al snel werd de naam gewijzigd in 4AD (1980 Forward – een cijfer/woordgrap), om verwarring (er was al een maatschappij met die naam) en rechten-issues te voorkomen. Kent stapte er overigens vrij snel uit. Met Factory (o.a A Certain Ratio, Joy Division en New Order) heft het label een aantal opvallende eigenschappen gemeen: fungeren als ‘kraamkamer’ voor beginnend talent, fraai vormgegeven artwork, eigenzinnige keuze van artiesten, en heel eigen discografisch systeem waar je echt wel in moet verdiepen (nummering, volgorde, type releases); beide labels hadden ook de intentie door te breken in de US en voor beide heeft dat consequenties gehad.

Geschiedenis, discografie en de opzet ervan zijn terug te vinden op de respectievelijke wiki’s zoals: 4AD - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (daar vind je ook de uitleg over de opzet van de discografie, en een selectie ervan) en Category:4AD albums - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Vraag mij op de man af wat ik het “mooiste label van de 80’s vind” en mijn antwoord luidt klip-en-klaar: 4AD. Ik merk dat ik de laatste tijd – uitzonderingen daargelaten – frequenter terug op Cocteau Twins, Dead Can Dance, This Mortal Coil dan op bijv Joy Division, New Order, ACR.

Opgezet door Ivo Watts – track 1 van Cocteau Twins - Treasure (1984) - als een project, is This Mortal Coil een soort ‘showcase’ voor de artiesten op het label; de albums kwamen met een steeds wisselende samenstelling tot stand. De woorden die volgens mij This Mortal Coil het beste typeren zijn: sereniteit, tijdloosheid en diepgang. In totaal zijn er één 12” en drie albums uitgebracht, achtereenvolgens: This Mortal Coil - Sixteen Days / Gathering Dust (1983), This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984), This Mortal Coil - Filigree & Shadow (1986), This Mortal Coil - Blood (1991)

Circa 40% van het materiaal van This Mortal Coil bestaat uit – veelal zeer fraaie (met zeer eigen invulling) – covers. Wie dacht dat het originele Strength of Strings (Gene Clark) al barok was, moet eens luisteren naar de uitvoering van This Mortal Coil – zie ook hieronder.
Alle albums zijn op cd nog steeds goed (en betaalbaar) te verkrijgen. Uit 1993 dateert het ‘longbook’ This Mortal Coil - 1983-1991 (1993), in 2011 opnieuw uitgebracht als ‘earbook’ (box) This Mortal Coil - This Mortal Coil (2011) - die eerste box bevat ook – op een vierde cd - de 21 originele uitvoeringen; de tweede bevat ook de 12” en ander materiaal. Voor deze beide box-releases moet je ook dieper in de buidel tasten. Ook op lp zijn de albums nog wel te vinden – alleen het tweede albums Filigree & Shadow is in NL door Megadisc uitgebracht, waarbij men gelukkig ervan heeft afgezien het 4AD-label te vervangen door het lelijke ‘zaagtand’-label van Megadisc.

Ervan uitgaande dat Song to the Siren wel bekend is, geef ik hieronder YouTube-links naar een aantal fraaie tracks


(afbeelding)


Another Day YouTube - Another Day - This Mortal Coil ft Liz Fraser

Kangaroo YouTube - This Mortal Coil - 'Kangaroo'

Dreams Made Flesh YouTube - ?? this mortal coil - dreams made flesh ??

Fond Affections YouTube - This Mortal Coil - Fond Affections (video)


(afbeelding)


The Jeweller YouTube - THIS MORTAL COIL - The Jeweller (lyrics included, 1986)

Alone/Mama K YouTube - Colin Newman / This Mortal Coil - Alone / Mama K (2) - ?1980, '86 ( DAD609)

My Father YouTube - This Mortal Coil - My Father

Strength of Strings YouTube - This Mortal Coil - Strength of Strings


(afbeelding)


You and Your Sister YouTube - You And Your Sister

Dreams Are Like Water YouTube - This Mortal Coil - Dreams Are Like Water

With Tomorrow YouTube - This Mortal Coil - With Tomorrow 1991

Het laatste album van This Mortal Coil – Blood (bevat) een cover van een track van dit album Pieter Nooten & Michael Brook - Sleeps with the Fishes (1987) - met slechts negen stemmen alhier durf ik dat album wel ‘a hidden treasure’ te noemen. Qua sfeer sluit het goed aan bij This Mortal Coil. Aan dit album is een belangrijke Nederlandse bijdrage geleverd, door Pieter Nooten – een tijd lang keyboards/synths bij het Nederlandse Clan of Xymox. Clan of Xymox – in een latere aflevering kom ik wellicht nog op de band terug - toerde in de jaren 84/85 wel met Dead Can Dance, zodoende kwam hun materiaal onder de aandacht bij Ivo Watts en uiteindelijk tekende de band ook voor 4AD.

Sleeps with the Fishes is – helaas - nog niet opnieuw uitgebracht


(afbeelding)


Suddenly I YouTube - Pieter Nooten & Michael Brook - Suddenly I (music video)
(uitgebreide toelichting op YouTube die ook naar de site van Pieter Nooten verwijst)

Finally YouTube - Finally I - Pieter Nooten & Michael Brook (Sleeps With The Fishes)

Several Times YouTube - Pieter Nooten & Michael Brook - Several Times [1987]

Clouds YouTube - PIETER NOOTEN & MICHAEL BROOK - Clouds

Een langere clip met ‘excerpts’ van het album: YouTube - ? The Classical 4AD Sound - Pieter Nooten ? Michael Brook - Sleeps with the Fishes - oct. ' 87 ?

Een andere ‘band’ – regelmatig wisselend van samenstelling - die in deze context past, is His Name is Alive (HNIA), met Warn Defever in de hoofdrol. Warn stuurde regelmatig cassettes met opnames van zijn muziek naar Ivo Watts, totdat deze HNIA uiteindelijk opnam voor zijn label. Naar het schijnt was Defever niet zo blij met de manier waarop Ivo het His Name is Alive - Livonia (1990), produceerde, maar het vormt samen met His Name is Alive - Home Is in Your Head (1991) en His Name is Alive - Mouth by Mouth (1993) wél de hoogtepunten uit het oeuvre van HNIA, geen van alle opnieuw uitgebracht en niet altijd makkelijk te vinden. De relatie van HINA met 4AD leek niet altijd even geslaagd: regelmatig werden albums uitgebracht op een ander label en uieindelijk zette Defever zelf een label op, Silver Mountain Media, waarvan hij de distributie onderbracht bij Warner Brothers.


(afbeelding)


YouTube - His Name Is Alive - As We Could Ever -E-Nicolle
(via LinkedIn: een playlist van het album)


(afbeelding)


Are We Still Married?
YouTube - His Name Is Alive - 'Are We Still Married'

There’s Something between Us YouTube - His Name Is Alive "There's Something Between Us...".mov


(afbeelding)


Can't Go Wrong Without You YouTube - His Name Is Alive ? Can't Go Wrong Without You

avatar van Rudi S
My Father is echt zoveel mooier als die van Judie Collins, echt super

Dit is echt al eeuwen mijn favoriet van TMC, wat mij betreft een van de mooiste stukjes muziek ooit.

Telamon
Mooie presentatie, Mjuman. Ik heb echter ooit een aversie tegen tmc ontwikkeld, kan er niet goed naar luisteren (heb de cd met You and Your Sister en in mn herinneringen irriteerde ik me aan het geslis van de zanger?). Misschien kunnen de links me weer op t juiste pad brengen.

avatar van Mjuman
Nou ik eenmaal weer begonnen ben, wil ik proberen op regelmatige basis (i.i.g 1 per week) dit bij te houden.

Er zijn nog genoeg goede/bijzonder bands op 4AD waarover ik nog wel wat lwijt wil: Bauhaus, Colourbox, Cupol, Dif Juiz, Lush, Modern English, Colin Newman, Pale Saints, Sort Sol, Wolfgang Press.

Wil ook nog eens wat meer posten over het ZE-label, over aan Talking Heads verwante acts. Ultra-beweging in NL. Kortom plannen genoeg, feedback/opmerkingen/aanvullingen worden. gewaardeerd

--Edit--
In eerdere afleveringen van MOOWS verwees ik regelmatig naar de blog van Saltyka, bijv. http://saltyka.blogspot.nl/ - daar zijn veel foto's te vinden, tracklistings en ook soundbites (oa YouTube). Het lijkt erop dat onder invloed van SOPA (door Obama onder druk van de platenindustrie ingevoerd) veel is verdwenen; bovendien wordt de blog niet meer bijgehouden; desalniettemin interessant.

avatar van Premonition
Misschien nog een speciale vermelding voor Swallow, onbekend maakt onbemind, maakte één album voor 4AD

avatar van orbit
Lowlife ook een onbekend en onbemind geval.

Telamon
orbit schreef:
Lowlife ook een onbekend en onbemind geval.


Ik zie bij Lowlife 'Nightshift' staan, geen 4AD

avatar van orbit
Is de titel van dit topic dan onbekend en onbemind op 4AD

avatar van Mjuman
Begonnen met 4AD, This Mortal Coil, HNIA en Nooten/Brooks wil(de) ik vandaaruit uitwaaieren. Ik heb Lush al genoemd en Pale Saints (beide idd op 4AD). Lowlife - op de eerste 2 lp's hier zit een sticker Featuring ex-members of Cocteau Twins and Dead Neighbours ; lijkt me een duidelijke link - sluit daar goed bij aan; vooral omdat ik ook op Lush wil terugkomen.

De andere kant van het spectrum is dan Clan of Xymox en bijv Danse Society.

A propos Pale Saints - een opmerking nog: vanaf het moment dat een vocaliste de leadzang overneemt, wint hun muziek aan zeggingskracht (en herkenning van andere, verwante bands); de playlist geeft een 'blend' van diverse albums - oja er staan ook tracks van Mazzy Star (Hope Sandoval, weetuwel) tussen en die sluiten er goed bij aan. Mazzy Star zit op Capitol; en dat deed dan weer de US-releases van 4AD

YouTube - Pale Saints - Time Thief

Telamon
orbit schreef:
Is de titel van dit topic dan onbekend en onbemind op 4AD


Aangezien Mjuman het over nu 4AD heeft past je tip beter in dit draadje: New wave / post-punk / gothic aanraders

avatar van Mjuman
pygmydanny schreef:
Onlangs verscheen er dit boek over het label


Vandaag ontvangen: gebonden, 650 p. en de prijs ca 17 euro (via Amazon UK); 't zal wel even duren voor ik er doorheen ben.

Het eerste hoofdstuk is - hoe treffend ook in dit kader - getiteld: Did I dream you dreamed about me? Krijg zin om meteen verder te lezen

Nog maar even een linkje YouTube - Pale Saints | Half-Life

avatar van Mjuman
Een van de leukere aankopen op de grote platenbeurs in Utrecht was Rema-Rema - Wheel in the Roses (1980)

Dit was in 1980 een van allereerste releases op 4AD, een beetje spooky zoals Bauhaus - check ook het hierboven genoemde boek van Martin Aston - Facing the Other Way




Heel bijzonder om te horen in welke vorm het dan belandt op This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984) (1984) - wat een muzikale ontwikkeling heeft het label dan doorgemaakt en wat een bijzondere visie op muziek heeft Ivo Watts-Russell. Het boek begint overings met de beschrijving waar Ivo nu leeft, teruggetrokken in de woestenij in Californië.



avatar van Premonition
Een heel aardig artikel in The Guardian, over Ivo Watts-Russell en 4AD nav het hierboven genoemde boek.

avatar van Mjuman
Judy Nylon & Crucial
Soms heb je externe gebeurtenissen nodig om een smeulend vuurtje - it has been virtually extinct, the wave flame resembles a slowcooker - weer op te laten laaien. In mijn geval waren het er twee: komend weekend ga ik naar Patti Smith en in november overweeg ik om naar Leguesswho te gaan, waar Adrian Sherwood acte de présence zal geven.

Laat me even uitleggen waarom ik juist die twee hier noem: Patti Smith, "punk poet" par excellence heeft nl ook een album uitgebracht dat "Wave" heet - lijkt me duidelijk en heeft een (somtijds declamerende) manier van zingen die lijkt op diie van de dame die ik nu in the spot ga zetten: Judy Nylon.

De link met Adrian Sherwood is een heel duidelijke: Sherwood produceerde Judy Nylon & Crucial - Pal Judy (1982) dat ook op zijn label verscheen.

Even over Judy Nylon: verkaste al vroeg in de jaren '70 naar Londen waar ze o.m. met een andere dame samenwerkte in Snatch; verder werkte ze ook met Brian Eno (hij refereert ook naar haar in een aantal tracks op Taking Tiger Mountain ...). Dit album maakte ze in 1982. Haar productie op cd/lp is niet echt omvattend te noemen, maar ze is nu weer met een nieuw album bezig en is betrokken in internationale muziekprojecten (samenwerking door streaming); iemand met een breder blikveld.

Voor mij is een kenmerk van (goede) wave dat ie meerdere muzikale (sub)genres bestrijkt, artistieke pretenties heeft (in de positieve zin van het woord) en eigenlijk ook nog buiten de muziek zelf verwijst, bijv in artistieke zin als een muzikant ook met andere kunstvormen en muziek bezig is - bijv Zaine Griff schilderde ook; en Stephen Emmer - Vogue Estate (1982) blijkt een vaardig componist van reclamedeuntjes, een heel specifieke discipline. Richard Jobson (zang bij o.a.Skids, Armoury Show) blijkt ook een bekwaam dichter en thans een vaardig filmer te zijn.

Pal Judy is een bijzonder album - dat helaas nooit op cd is uitgegeven; de lp is een echt collector's item - dus als je er één tegenkomt, voor een schappelijke prijs, luidt het advies: kopen. Vanaf de eerste song Information Rain zit je eigenlijk meteen in de sfeer van het album en luister je verder dan zul je zelden een meer vervreemde versie van Jailhouse Rock hebben gehoord dan deze van Judy Nylon. De soms afstandelijke, declamerende stem - die inderdaad aan Patti Smith doet denken - en de begeleiding vormen in combinatie met dub en echo/galm de muzikale hoofdingrediënten.

Het gehele album is via YouTube te beluisteren: Judy Nylon and Crucial - Pal Judy (Full Album) - YouTube


Ook een clip van Snatch is daar te vinden SNATCH (Patti Palladin & Judy Nylon) - "Dead Heat" - YouTube

Een liveclip: JUDY NYLON - MAX'S KANSAS CITY 1979 - YouTube (Jailhouse Rock)

Net als een clip van Brian Eno met Judy Nylon: Brian Eno (with Judy Nylon) - China My China (1974) - YouTube

Mijn faves zijn:
Dateline Miami (imo sterke verwijzing naar Patti Smith)
Live in a Lift
Jailhouse Rock

Enjoy!

Eens kijken of ik meer löx kan vinden

Telamon
Ik vermaak me prima met Pal Judy.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:55 uur

geplaatst: vandaag om 09:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.