menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)

zoeken in:
avatar van ArthurDZ
82. Guilt Trip (ArthurDZ: 76, Johnny Marr: 79)

‘Voor mij misschien wel het minste nummer van Yeezus, maar toch, heel dat album is uiteindelijk geniaal’ vertelde Johnny Marr me onlangs (de user, de echte Johnny Marr heeft mijn telefoonnummer niet).

Verder is Guilt Trip natuurlijk een prachtig nummer, in die vier minuten gebeurt er van alles maar toch voelt het nummer niet te vol aan, toch wel een handelsmerk van de beste man.

Dit nummer ontstond tijdens de Watch The Throne-sessies en had oorspronkelijk dan ook een verse van Jay Z. Kanye besloot de beat echter te houden voor eigen gebruik, waarna het op Yeezus terecht kwam. Zonder Jay Z, maar wel met Kid Cudi. En met de volgende geniale line:

Star Wars fur, yeah, I'm rockin' Chewbacca

Yeezus staat niet bekend om zijn hoogstaande teksten en dat is deze ook niet, maar ik moet hier toch altijd om lachen. De Kanye-decadentie die Star Wars wordt binnengeloodst in één simpel zinnetje

avatar van Johnny Marr
Bij wijze van intermezzo, vermeld ik hier vier van Kanye's hardste gastbijdrages. We beginnen met z'n toevoeging aan 'Blessings', een nummer van Big Sean dat te vinden is op het album 'Dark Sky Paradise'. De verse van Kanye is enkel te vinden op de YouTube-versie, en niet op de albumversie helaas.

Since the truth keep niggas traumatized
They tryna compromise my condom size
So I Snapchat that whole shit
Tryna see titties, tryna show dick
And I swear to God I hope they post it
I'm blessed


Dan hebben we nog de überharde banger U Mad van Vic Mensa, waar Kanye letterlijk zijn verse vernietigt:

There go another lawsuit
In court so much, man I should've went to law school
Everybody brawlin', it was all cool
'Til I hit the bartender with the barstool


Natuurlijk mag 'Piss On Your Grave' van Travi$ Scott hier niet ontbreken, met één van de meest inventieve beats van de laatste jaren. Echt geweldig wat West hier uitvoert. Z'n verse is dan misschien wel wat matiger...

Piss in your grave, piss in your grave
Turn this up teacher, play this in the third grade
In the third grade
Can't hide from the truth, yeah we're 'bout to go ape
We 'bout to go ape, these streets is not safe
These niggas ain’t playing


Vervolgens hebben we nog Jukebox Joints van A$AP Rocky:

More power to you, more power to you my lovely one
More power to you, more power to you my lonely one
More power to you, more power to you my lovely one
What's up bruh? That all depends
With friends like you, who need friends
Sometimes the best advice is no advice
Especially when it's your advice


I remember Rochelle ain't wanna fuck me with the polo
Ay bitch you missed out, #fomo
I got one child, one child
But I'm fuckin', fuckin', fuckin' like I'm tryna make four more
They wanna throw me under a white jail
Cause I'm a black man with confidence of a white male
Hallelujah


Tenslotte z'n gastverse op 'I Won' van Future, die is ook hi-la-risch:

You the number one trophy wife
So it's only right to live the trophy life
You grew up on J. Lo, Timberlands by Manolo now
Till one day I put an angel in your ultra sound
I wanna dip that ass in gold, I wanna dip that ass in gold
I made it over NBA, NFL players
So every time I score it's like the Super Bowl
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants


Ik quoteer enkel bepaalde gedeeltes van z'n verses voor alle duidelijkheid, voor de volledige verses verwijs ik jullie door naar het internet.

avatar van Johnny Marr
En nee, Guilt Trip is toch wel even bruut als de rest van het album, ik moet op die eerdere stelling van me terugkomen. Kid CuDi en Kanye zijn altijd zo fokking baas, beide heren hebben nog geen slecht nummer gemaakt samen.

avatar van Arrie
Ik vind Kanye's gastverse op THat Part van ScHoolboy Q ook geweldig.

avatar van Johnny Marr
Arrie schreef:
Ik vind Kanye's gastverse op THat Part van ScHoolboy Q ook geweldig.

Shit ja, ben die gewoon vergeten, hoe kon ik? Da's idd ook een geweldige verse.

avatar van Arrie
Johnny Marr schreef:
(quote)

Shit ja, ben die gewoon vergeten, hoe kon ik? Da's idd ook een geweldige verse.

Tsja, je moet toch keuzes maken natuurlijk. Kanye heeft in de loop der jaren toch een flinke hoeveelheid aan gastverses opgebouwd, en daar zitten een hoop erg vermakelijke dingen tussen.

avatar van Johnny Marr
81. Cold.1 (Johnny Marr: 60, ArthurDZ: 92)

Weer eens eentje van het Cruel Summer-project. Toch wel één van de beste nummers op die plaat. Niemand minder dan de legendarische DJ Khaled (:P) heeft hier een gastbijdrage. De beat wordt verzorgd door Hit-Boy, die ook de beat van Niggas in Paris gebakt heeft.

Kanye heeft het hier onder andere voor z'n liefde voor Kim Kardashian, die toen nog zeer pril was. Ook zijn heftige break-up met Amber Rose komt aan bod. Ook schrikt hij er niet voor terug om zijn mening te ventileren over Wiz Khalifa en Kris Humphries, de ex-liefjes van de twee eerder genoemde dames.

Live werd het nummer voorafgegaan door West's interpretatie van de seventies hit "Cold As Ice" van Foreigner, wat een persoonlijke favoriet is van me. Ik heb een YouTube-link van dit stukje hieronder gepost, zeker eens checken. Veel beter dan het origineel vind ik persoonlijk.

Tgoh, wat wil ik de man toch graag eens live aan het werk zien. Volgende keer dat hij komt naar Brussel, Amsterdam, Parijs of zelfs Londen ben ik erbij. Zo ver ben ik bereid te gaan. De absolute nummer één op mijn nog-te-zien lijst.

"Only nigga I got respect for is Wiz / And I admit I fell in love with Kim around the same time she fell in love with him / Well that's cool, baby girl, do ya thang/Lucky I ain't had Jay drop him from the team"



avatar van ArthurDZ
80. Stronger (ArthurDZ: 62, Johnny Marr: 90)

En op 80 de tweede knoert van een hit die het bij ons niet al te hoog geschopt heeft. Van zijn drie nummer 1-hits in de Amerikaanse Billboard Hot 100 als lead artist, heb ik deze ook wel het laagst (Johnny Marr idem) maar toch vind ik Stronger nog altijd een heerlijke banger eigenlijk. Dat heeft veel te maken met de sfeer van het nummer: uitbundig en futuristisch, alsof dit het type muziek is dat ze in het Neo-Tokyo van Akira of het Coruscant van Star Wars in de clubs draaien. Kanye wilde ook die futuristische Akira-vibe doorheen het hele album vasthouden, en dat is hem wat mij betreft zeker gelukt. Op Stronger natuurlijk met dank aan de Daft Punk-sample, een van de zeldzame keren dat Kanye zo’n bekend nummer zo herkenbaar als blauwdruk voor een van zijn eigen songs gebruikt heeft.

Bij het maken van Graduation kroop veruit het meeste tijd in Stronger, trouwens. Kanye mixte het nummer naar verluid meer dan zeventig keer, omdat hij het geluid van de kick drum maar niet zo kreeg zoals hij ‘m in zijn hoofd hoorde. Vermoeiend hoor, die perfectionisten Uiteindelijk schakelde hij de hulp van Timbaland in, en met zijn hulp kreeg ie het dan toch voor elkaar. (De oplossing: drie verschillende kickdrums door elkaar mixen. Vermoeiend hoor, die perfectionisten) Het tweetal zat zelfs nog aan de track te sleutelen toen de videoclip al in productie was!

Een van zijn meest iconische clipjes trouwens, die videoclip van Stronger. Kanye die een beetje awkward beweginkjes staat te maken voor dat muurtje met zijn shutter shades op, hoe 2007 wil je het hebben? En ook hier weer die Akira-referentie (de motorfietsen!). Geniale film trouwens, Akira. Zeker eens kijken. En geef daarna Stronger nog eens een draai ofzo.



avatar van Johnny Marr
Voor mij toch het minste nummer op Graduation. Maar scoort nog altijd een 8-8,5 / 10 bij mij ofzo. Zo'n fanboi ben ik wel. Het origineel van Daft Punk vind ik wel nog veel beter, die zit tegen de perfectie.

avatar van thgryda
Deze lijst gaat me sowieso te veel 808s, Watch the Throne, Yeezus & Cruel Summer bevatten, om nog maar te zwijgen van the Life of Pablo. Dat vind ik verreweg zijn minste album, minder dan 808s nog. Yeezus en Watch the Throne dig ik nog wel bij momenten (sommige platen op die albums zijn echt bangers).

Voor mij blijft Kanye hit & miss. College dropout is voor mij een van de beste albums ooit, net als MBDTF en Late registration. Dan komt voor mij Graduation, hetgeen erg solide is. Maar de rest vind ik een pak minder tot zelfs vrij slecht. Toch is het leuk om dit lijstje te volgen, vooral voor die losse bangers van mindere projecten. Wat is er trouwens mis met youtube tegenwoordig? Je vindt nog amper tracks die niet uitgebracht zijn als single. Het staat er vol met remixen of gewoon amateurs die exposure voor hun nulplaat willen en die dan maar uploaden onder een andere naam.

avatar van ArthurDZ
thgryda schreef:
Wat is er trouwens mis met youtube tegenwoordig? Je vindt nog amper tracks die niet uitgebracht zijn als single. Het staat er vol met remixen of gewoon amateurs die exposure voor hun nulplaat willen en die dan maar uploaden onder een andere naam.


Haha echt he, viel me ook al negatief op. Vandaar ook de schaarste van videomateriaal in dit topic. Waar is de tijd dat van de grote artiesten elke half afgewerkte demo al op die site te vinden was?

79. Primetime (ArthurDZ: 58, Johnny Marr: 91)

En zo schopt een bonustrackje van Watch The Throne het hier plots verder dan zo’n beetje de helft van dat album. Maar ja, wat wil je ook met zo’n gruwelijk geniale beat? Een soort half gezellige, half omineuze loungepiano en het herhalen van een enkel woordje ‘baby’, meer is het niet maar moet het ook niet zijn, wat een fundering! Daarboven blijven Kanye en Jay in het WTT-thema van ‘kijk eens hoe ver we het geschopt hebben en hoeveel geld we nu hebben’ maar ze flowen toch wel weer lekker dus ach. Vreemd dat zo’n sterk nummer de laatste tracklist niet gehaald heeft. Iets wat je trouwens ook kan zeggen van Illest Motherfucker Alive, dat onze lijst niet gehaald heeft en het dus met deze shout-out moet doen.

avatar van catdog
Stronger had zeker wel Top 50 mogen staan, al heeft de man nog zoveel moois te gaan

avatar van Johnny Marr
Ziek irritant inderdaad dat veel nummers tegenwoordig niet meer op YouTube te vinden zijn. Primetime staat trouwens veel te laag bij mij.

avatar van thgryda
catdog schreef:
Stronger had zeker wel Top 50 mogen staan, al heeft de man nog zoveel moois te gaan


Bwa... Het was wel geniaal om effe Daft Punk te remixen, dat zeker. Maar het is toch vooral de genialiteit van het originele nummer en de schijnbare tegenstelling met hip hop die de track geniaal maken. Bovendien is het dermate plat gedraaid dat je zoiets hebt van: komaan, zet er maar bij voor de volledigheid want het was toch wel goed gedaan.

avatar van Arrie
Dat van YouTube maakt me niet zoveel uit. Zolang het allemaal op Spotify staat, vind ik het prima.

Stronger is best oké, maar wat mij betreft verre van een hoogtepunt in zijn oeuvre. Ook wel een te makkelijke sample. Ik denk trouwens dat onder zijn Amerikaanse publiek Daft Punk relatief toch niet al te bekend was.

avatar van Johnny Marr
Gisteren Drake live aan het werk gezien. Het was best aardig, maar het heeft het verlangen om Kanye live aan het werk te zien alleen nog maar versterkt.

avatar van ArthurDZ
78. Feedback (ArthurDZ: 43, Johnny Marr: 100)

Aaaayyy tijd voor nog een Pablo-track. Dit nummer sprong er al bij de eerste luisterbeurt uit bij mij, lekker overstuurse beat en een Kanye die toch wel weer lekker op dreef is. Het ietwat dissonante nummer sluit totaal niet aan op Famous, dat aan dit nummer vooraf gaat, en het schuim op de lippen-sfeertje komt ook in opvolger Low Lights helemaal niet meer terug, maar da’s dan ook de charme van TLOP vind ik. Het is toch van Guided By Voices - Alien Lanes geleden dat een plaat nog zo prettig van de hak op de tak sprong. En ondertussen heb ik de plaat al zo vaak geluisterd dat er bij mij vanzelf een soort coherentie is ontstaan.

Maar goed, ik dwaal af. Tekstueel is Feedback weer een en al criticasters shamen en pochen met zijn bezittingen natuurlijk, maar ach, Kanye mag dat van mij. En zoals de man het zelf zegt in dit nummer: ‘Name one genius that ain’t crazy’.

avatar van Arrie
Feedback! Heel tof nummer!

avatar van Johnny Marr
77. Don't Like (Johnny Marr: 40, ArthurDZ: 100)

Hier is ie al, m'n favoriete nummer van Cruel Summer. Genadeloos harde banger met een heerlijk refrein van Chief Keef. Het is wat plat, het is dan ook gewoon een remix van het gelijknamige Chief Keef-nummer, maar ik zing 'm altijd mee. Gewoon no-nonsense en even zeggen waar het op staat. Dit soort nummers heb ik soms gewoon even nodig. Af en toe eens hersenloos trappen/bangen/beuken. De remix vind ik trouwens veeeeel beter dan het origineel.

Ook Kanye's stuk is natuurlijk zalig, "A smile in my face is what I don't like"... De vocal sample die prominent doorheen het nummer wordt gebruikt komt van Barrington Levy's nummer "Under Mi Sensi" uit 1980. Geeft het ook wat die dancehall-feel.

Dit is bijna een posse-cut te noemen want naast Ye en Chief hebben ook Big Sean, Pusha T en Jadakiss een verse. Drie keer reden welke de hardste is Die van Yeezy zelf natuurlijk. Maar toch, het refrein steelt duidelijk de show hier... Verder ga ik er niet te veel meer over lullen en 'm gewoon nog es keihard door de boxen jagen.

A fuck nigga, that's that shit I don't like
A snitch nigga, that's that shit I don't like
A bitch nigga, that's that shit I don't like
Sneak disser, that's that shit I don't like

avatar van ArthurDZ
76. Never Let Me Down (ArthurDZ: 64, Johnny Marr: 73)

Never Let Me Down vinden we al op 76 in deze lijst. Stellen we hier mensen mee teleur?

Het is natuurlijk sowieso een heel mooi nummer, de eerste keer dat Kanye en Jay Z samenspannen op een album van die eerste en alleen daarom al memorabel. Samen met de mij eigenlijk onbekende J. Ivy maken ze hier toch wel het nummertje van hoor. Doordat de drie de titel elk verschillend interpreteren, ontstaat er een qua onderwerpen heel diverse song, zoals dat alleen in de hiphop kan.

Jay rapt over zijn status binnen de hiphop, en dat hij zijn luisteraars en zijn genre nooit zal teleurstellen.

Kanye’s verse gaat dan weer over zijn grootouders, die hem nooit hebben teleurgesteld. Niet tijdens hun leven, en niet na hun dood (Kanye cast ze hier in een rol als zijn beschermengelen, het auto-ongeluk dat Kanye in 2002 maar nipt overleefde lag nog vers in zijn geheugen).

J. Ivy gaat de religieuze tour op en rapt dat god hem nooit in de steek zal laten.

Kanye haalde de mosterd voor het ultra aanstekelijke refrein trouwens bij Michael Bolton. Diens Maybe It’s The Power of Love (geschreven voor de band Blackjack) ligt aan de basis van Never Let Me Down. De beste man wilde eerst de tekst lezen alvorens zijn toestemming te geven, en gelukkig voor het trio hadden ze het netjes gehouden op deze track. Zou Michael er ook zo blij mee geweest zijn als ze met een Bound 2-achtige tekst waren afgekomen?

Dit is trouwens het eerste College Dropout-liedje dat hier langskomt. Nu is er slechts één album nog onvermeld gebleven in dit topic. De vraag is dus: op welke plek zien we straks het eerste MBDTF-nummer blinken? En welke song wordt het? Gokken mag!

avatar van thgryda
Het slechtste nummer op dat album is imo All of the Lights, al staan er nog nummers op die minder zijn dan Never Let me Down. Op the College Dropout zelf staan ook wel wat mindere nummers dan deze maar ik weet niet aan hoeveel nummers jullie geraakt zijn natuurlijk

avatar van Johnny Marr
Er zijn twee volwaardige nummers (dus geen skits) van The College Dropout die buiten de top 100 zijn geëindigd.

avatar van Johnny Marr
75. Fade (Johnny Marr: 38, ArthurDZ: 95)

Dit vond ik bij de eerste luisterbeurt van The Life of Pablo één van de mindere nummers. Nu is het één van dé absolute favorieten. Wat een heerlijke waanzin weer. Echt zo'n nummer dat er totaal niet bij hoort en net daarom klopt het plaatje juist superhard.

Als klap op de vuurpijl komt Fade aan het eind van een bizarre trip doorheen het gekkenhuis dat Kanye's brein is. Want voor mij hoort Saint Pablo nog altijd niet bij het album. Alsof de gekkigheid en de waanzin van dit nummer nog niet genoeg zijn, brengt hij het op de koop toe nog eens als single uit. En nee het stopt niet want hij maakt er ook nog één van de meest freaky ass videoclips ever bij. Die kun je hieronder in al z'n glorie bewonderen. Vooral het einde is een pareltje.

Een vrij bizarre term genaamd "hip house" waar ik nog nooit van had gehoord maar die blijkbaar wel al sinds de late jaren '80 bestaat, werd op dit nummer geplakt. Het heeft dan ook echt wel een unieke sound en je moet ervoor te vinden zijn. Ty Dolla $ign en vooral Post Malone komen met een geweldige bijdrage. Post Malone wist trouwens te vertellen dat Kanye een doodnormale kerel is en bovendien zich zeer nederig gedroeg.
Hij droeg enkel camouflagekledij, dat terzijde.

Ik ga niet eens beginnen met het opsommen van de samples die werden gebruikt voor Fade want het zijn er gigantisch veel. De sixties/seventies band Rare Earth is wel een opvallende naam.



avatar van Johnny Marr
74. H•A•M (Johnny Marr: 58, ArthurDZ: 72)

Waarom stond dit nummer niet gewoon netjes op de tracklijst van Watch the Throne? Geen mens die het weet. Ofja, hij staat enkel op de deluxe editie, maar die is toch quasi onvindbaar? Anyway, heerlijke banger weer met die futuristische bliepjes en de brag-n-boast lyrics van Jay en Ye. Bizar ook die operafragmenten, maar ik kan het wel hebben. Het past er wel bij.

H•A•M staat natuurlijk voor Hard as a Motherfucker en dit laten ze ook graag weten in het refrein:

Hard as a motherfucker
Let these niggas know who I am
I'm about to go H·A·M
Hard as a motherfucker
Let these niggas know who I am


Veel meer kan ik ook niet kwijt over dit nummer. Deze shit moet je gewoon voelen homie, jwz.

avatar van thgryda
Twee nummers? Breathe in, Breathe out lijkt me evident maar voor de rest?

avatar van Johnny Marr
thgryda schreef:
Twee nummers? Breathe in, Breathe out lijkt me evident maar voor de rest?

Get 'em High. Ook een tof nummer maar samen met BIBO ook wel een beetje de standaard banger van het album.

avatar van Johnny Marr
73. New God Flow (Johnny Marr: 53, ArthurDZ: 75)

Pusha T. Wat mij betreft de sterkste rapper in het GOOD Music-kamp. In 2015 bracht hij een klein meesterwerk uit: King Push: Darkest Before Dawn: The Prelude. Een echte aanrader! Als dit een prelude moet voorstellen, wat moet de opvolger dan wel niet worden?! Ondertussen is King Push nog altijd niet uit en is het nagelbijten of het z'n erg sterke voorganger zal kunnen overtreffen.

Maar genoeg geluld over Pusha T: New God Flow. Een erg sterke sample van iemand die ik als één van de drie beste MC's op deze planeet beschouw (naast MF DOOM en Common): Ghostface Killah. Meer bepaald het nummer 'Mighty Healthy' van z'n classic album Supreme Clientele, alweer 17 jaar oud. Op de albumversie van New God Flow rapt Ghostface ook gezellig een stukje mee.

Cash Money-meesterbrein Birdman is het slachtoffer waar men z'n pijlen op richt:

Step on they necks 'til they can’t breathe
Claim they five stars but sell you dreams
They say death multiplies by threes
Line them all up and let's just see
Fuck em 'Ye, fuck em 'Ye!


Het mag jullie dan ook niet verwonderen dat ik Ghosts verse het hoogtepunt vind. Maar Pusha en Kanye komen ook erg sterk. Sowieso vooral een lyricaal erg sterk nummer dit. New God Flow is het tekstuele hoogtepunt van Cruel Summer, zonder twijfel.

avatar van thgryda
Johnny Marr schreef:
(quote)

Get 'em High. Ook een tof nummer maar samen met BIBO ook wel een beetje de standaard banger van het album.




Live gezien bij Kanye, Talib EN Common en dat nummer swingt de fucking pan uit!

avatar van Johnny Marr
Vanavond normaal de nummer 72

avatar van Johnny Marr
72. To the World (Johnny Marr: 42, ArthurDZ: 83)

En nog maar eens eentje van Cruel Summer. Ik begin te beseffen dat ik dat best een sterke plaat begin te vinden. Alhoewel, de ene helft van het album is toch een stuk matiger dan de andere helft. Wat een intro dit van het album though, en niemand minder dan de legendarische R. Kelly *pun intended* maakt hier z'n opwachting. Heerlijk refrein heeft hij hier. Voor velen waarschijnlijk een matig niemendalletje, voor mij is het één van dé nummers van Cruel Summer. Verder kan ik er echter niet zoveel over kwijt, behalve dan het stuk wat mij het meeste raakt nog eens quoten:

(Motherfucker) Deuces minus one
Middle finger to the sky tonight (Ay, ay, ay)
The whole world is a couch
Bitch I'm Rick James tonight (I don't give a fuck)
Throw it up, throw it up cause you can't take it with you
Funny how they wait 'til you gone just to miss you
To the world, to the world then I'm on my Sinatra
I'm doing it my way, let's take it a notch up
Take it up


R. Kelly die rapt en het werkt nog ook, wie verzint het Kanye, that's who...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:29 uur

geplaatst: vandaag om 14:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.