menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / There and Back Again Lane: Johan and Luigi talk Sarah Records Singles

zoeken in:
avatar van johan de witt
Daar heb ik in elk geval hoge verwachtingen van

avatar van luigifort
johan de witt schreef:
Ze kwamen ook samen op een EP uit, zo staat het ook op Spotify.


Ja dat deden ze wel vaker bij Sarah. Eerst apart uitbrengen en daarna samen als EP

avatar van luigifort
Sarah 096: Boyracer - Pure Hatred 96 (1994)

Nog 4 singles te gaan en we zijn klaar...dat moet Sarah misschien ook gedacht hebben, dus we gooien er nog even een Boyracer in . Inmiddels is het een schrikbeeld voor me om een single van ze te reviewen . 5 songs op deze EP, allemaal binnen de 10 minuten. He Gets Me So Hard is de leadtrack en is een totale frenzy kun je wel zeggen, de zanger begint met elke single slechter te zingen. De eerste helft van de track gaat nog wel, maar daarna ontspoort het helemaal. Ik moet zeggen dat enkele b sides me wat meer doen, maar niet heel veel meer. Pure hatred hebben ze zeker in deze EP gegooid . Hier wil ik het eigenlijk maar bij laten...ik kan er niet goed meer naar luisteren . De recensie hieronder is dan wel weer heel lovend, maar ja die kunnen niks met de "softe" Sarah sound...

5

http://sarahrecords.org.uk/wp-content/uploads/2014/10/purehatred.jpg

https://img.discogs.com/aVLVRQ1Qmcpz2nzUq1_XrD2CMCM=/fit-in/263x262/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-563259-1131917047.jpeg.jpg

avatar van johan de witt
Ha ha, die pure haat deel ik niet helemaal.
De ritmesectie kan me wel aardig bekoren in He Gets Me So Hard, de overstuurde gitaar en zanger inderdaad wel wat minder.

6,6

avatar van luigifort
Haalt ie net n voldoende

avatar van johan de witt
Afgerond dan. Wel de eerste onder de 6.
Maar er komen er nog drie

avatar van luigifort

5,6 is genoeg
Ik heb ze al beluisterd, maar wie weet
(Je kan hier zeggen wat je wil...niemand leest mee )

avatar van johan de witt
Sarah 097: Fireworks (1994)

De laatste Sarah-single van 1994 is de tweede single van het Amerikaanse Aberdeen. Net als Byron is dit weer een prachtig liedje. Ze gaan hier wel duidelijk meer richting dreampop, en muzikaal is het daardoor niet bijster origineel. Maar de fraaie zang en het mooie sfeertje - laidback en melancholisch tegelijkertijd - vergoeden veel. De band zou in 1995 nog een prachtige single maken, Snapdragon. Helaas was Sarah toen al niet meer actief, want we zitten hier echt in de dying releases.
Daarna zou de band ook lang niet meer actief zijn, om in 2002 een onverwachte comeback te maken met dit album. Een album dat onverwacht veel aandacht kreeg, misschien vooral omdat ze ook tijdens een aflevering van Buffy mochten optreden.

Terug naar de single. B-side When It Doens't Matter is ook een juweeltje. Wat meer pure indiepop dan de shoegazy A-kant. Super Sunny Summer is het derde nummer van deze single en die doet zijn naam eer aan. Heerlijk nummer, mijn favoriet wel van ze. Wat zonde dat dit niet als single uitgebracht, en sowieso als je ziet dat ze in zo'n korte tijd met 8 heerlijke nummers op de proppen kwamen, had een debuutalbum rond deze tijd zeker een Sundays-achtig debuut op kunnen leveren.
Gelukkig hebben we de singles nog. Al hun nummers uit deze tijd zijn overigens te vinden op: Aberdeen - What Do I Wish for Now? [singles Extras 1994-2004] (2006). Daarop ook een mooie cover van über-Sarah-classic Emma's House. Zo is de cirkel, bijna, rond

8,1

https://img.discogs.com/Olb2qfgOUo3SqFSTo77KbMsvQW4=/fit-in/597x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-419951-1331754358.jpeg.jpg

avatar van luigifort
2e single op Sarah en ook weer geweldig!
Ms id niet zo origineel die Shoegazey dreampop van de titeltrack, maar toch wel geweldig uitgevoerd.
When It Doesn't Matter is mijn fave hier, die raakt me echt. Maar Super Sunny Summer doet daar nauwelijks voor onder, die track is id het meest singlewaardig!
Snapdragon is zelfs nog mooier, ms dat label ns opzoeken . Hun 2002 album ook ns achteraan gaan id, die schijnt geweldig te zijn.

8,7 voor Fireworks!

Enne, met het feit dat Beth Arzy nog steeds goede muziek maakt met haar nieuwe band The Luxembourg Signal (met 2 andere ex-Aberdeen leden) en het feit dat ze de vrouw is van Bobby Wratten (The Field Mice) is de cirkel nu helemaal rond

avatar van johan de witt
Sarah 098: Shelley - Reproduction Is Pollution (1995)

De voorlaatste Sarah, en de eerste van 1995, is weer van een nieuwe band, Shelley. Genoemd naar de beroemde 18e eeuwse Engelse dichter neem ik aan. Shelley is in feite ook EEN man, Dickon Edwards, en hij bracht onder de naam Shelley ook alleen deze single uit. Daarna ging hij verder als Orlando, bracht onder die naam een album en een paar singles uit, en daarna startte hij eindelijk wel een echte band, Fosca, met daarbij ook Pinkie van Brighter. Fosca bleef actief tot in 2008.

Maar goed, Reproduction is Pollution dus. Hun enige single. Een prachtig anti-voortplantingsliedje. Your own life is enough. There is no need for any more. Spoken word, met voldoende toetsen en achtergrondzang om het zowel interessant als eigentijds te houden. Het past wat mij betreft perfect in 1995, vergelijkbaar wel met wat een band (artiest) als Babybird rond die tijd deed.
Hero, de b-side, is ook een prachtige synth-soundscape. Het derde nummer Prejudice, bevalt me ook uitstekend.

8,6

I have nothing in common with those who think having babies is the way out.
"We've got the house, we've got the age, and eachother - let's breed!
Birth was a bad mistake. Childhood and adolescence were terrible ideas, but we survived them.
Now let's see if we can do better with a child of our own."
STEEP YOURSELF IN YOURSELF. THERE IS NO NEED FOR SOMEONE ELSE.
"Let's fill it with our beliefs and values and foist it upon a world where the sun is getting whiter every day, where poverty is soaring and cancer and homelessness and cancer and AIDS and cancer and pollution and yes, we will see the apocalypse in our lifetime, we just want to share it with a child of our own."
Don't talk to me about natural instinct.
You've spat on nature for far too long.
It's time we made our apologies to the poor old planet, and whiped the slate clean.
Steep yourself in yourself. Your own life is enough.
There is no need for any more.
We're worth so much more than just middle people between the past lot and the next lot.
And maybe in time they'll see us as the ones who didn't miss the point.
And even though with time we may find ourselves uncontrollably slipping into the habits and mannerisms of our parents, we'll never quite be the baby-machines they wanted us to be.
While those around us chose to settle down and die we went on and played and wrote and fought and didn't notice anything as meaningless as age because we were beyond all that now.
We had outgrown age.


https://i.ytimg.com/vi/ss_O-y5Osmo/hqdefault.jpg

avatar van luigifort
Heerlijke titeltrack, maar ja t kan haast niet mis met die shimmering Felt-like gitaarsound
Heerlijk baswerk ook op de voorgrond.
Mooie boodschap ook id...voorgedragen op een Jarvis Cocker-achtige manier, fijn ook de female vocals ertussendoor!

B side Hero is ver-bluf-fend za-lig !
Prejudice is ook weinig mis mee...

9,0 voor deze fijne track!

Rest ons alleen nog Dirty Madge

avatar van luigifort
Sarah 099: Blueboy - Dirty Mags (1995)

Dit is de laatste single die Sarah Records ooit uitbracht. It has been a nice ride , maar ik had er zeker nog 100 willen doen, zeker ook als je de kwaliteit bekijkt van de laatste paar singles. Dan had t van mij tot Sarah 199 mogen duren
But everything comes to an end some time
Zo ook bij dit label en deze lijst. En wat is er passender dan dat Blueboy de serie afsluit. Waar The Field Mice de vaandeldragers van het label waren in de beginjaren, was Blueboy dat eigenlijk in de latere jaren. Wat mij betreft ook behorend tot de top 3 bands van dit label!

Na het uitbrengen van hun album Unisex ging Blueboy op een succesvolle tour door Frankrijk. Ze sloten vaak hun set af met de song Imipramine, eigenlijk hun enige snelle rocker van Unisex. Daar haalden ze zo'n voldoening uit tijdens concerten, ze gingen helemaal los. Ook voor hen was het vaak het hoogtepunt van de avond. Geïnspireerd door de energie van die track namen ze na de tour voor een Peel Session 4 songs op, waarvan titeltrack Dirty Mags en Loony Tunes er 2 waren met bijzonder veel energie.

Deze 2 songs kwamen vervolgens terecht op een EP samen met een 3e song genaamd Toulouse. De EP sloeg in als een bom in die zin dat mensen geschokt waren, was dit de Blueboy die wij kenden met hun image? Blueboy zelf was altijd wars van image en maakten gewoon de muziek die ze wilden, de labels kwamen van de pers en mensen zelf. Werd Blueboy gay genoemd, dan staken de bandleden daar de draak mee door on stage make-up op te doen en elkaar te zoenen.
Zo is ook Dirty Mags een "stab" naar "British emotional repression", het spelen daarmee en je verhaal verkopen aan een dickhead van de Dirty Mags .

Voor Blueboy draaide het altijd om de muziek en niet anders, het voelde als een privilege alles zo te kunnen doen zoals ze wilden en dat oa dankzij Sarah. Ze wisten dat het eens kon eindigen en dat deed het dus ook. Na deze single hield Sarah ermee op te bestaan. Blueboy zelf zou nog een tijdje meegaan.

Dirty Mags is een soaring rocker van jewelste. Een heerlijke intro met een fijne bas en stevige drums en een heerlijke distorted shoegazey gitaarsolo, met een andere gitaar eroverheen. Enter Keith Girdler met zijn sarcastische lyrics en ook distorted stem, dat werkt perfect in deze track. Het sarcasme bereikt een hoogtepunt met I wanna come inside your life. Oh you're so mean.
Na het eerste refrein rockt die gitaar nog lekkerder dan daarvoor, terwijl die gitaar eigenlijk tijdens de hele track nauwelijks weg is. De ritmesectie is erg lekker ook in deze track en zorgt voor een heerlijk stuwende drive. Niet wat we echt van Blueboy gewend zijn geweest tot nog toe, but i love it!

B side Loony Tunes is ook een heerlijke opgeruimde track. Een lekkere melodische rocker. Zo eentje die ze zo uit hun mouw lijken te schudden, zo achteloos klinkt het. Wat meer hitgevoelig dan de A side en met lyrics als I need constant praise of my inadequacy kun je bij mij al niet meer stuk . Erg fijne song ook, met heerlijk gitaarwerk. Een beetje Suede-y!

De andere B side Toulouse is het rustigst. Een erg fijne ballad met een op het gehoor simpele melodie en tekst, maar hier prachtig uitgevoerd. Onder meer ook door de cello van Gemma Townley en een bijzonder lieflijke fluitiste. Een mooi kleinood!

9,5 voor Dirty Mags!


White shirt 
Wrap-around black shades 
Chauffeur from outta town 
I don't need to put you down 
Fake gold rings and tattoos 
Were hot red and were still sore 
I'm working class not poor 
He's too scared to say the things 
He's feeling deep inside 
He calls it cockney pride 
I wanna come inside your life 
Oh you're so mean 
I wanna come inside your life 
Oh you're so mean 
I wanna come inside your life 
Oh you're so mean 
Borstal sex never bothered you 
Evel knievel sniffing glue 
It's what you wanted to do 
As for me i'm doing fine 
In the gutter with halliwell 
It's time to kiss and tell 
Sell my story, sell my soul 
To a dickhead from the star-4 
Who remembers eddie shah? 
I wanna come inside your life 
Oh you're so mean 
I wanna come inside your life 
Oh you're so mean 
I wanna come inside
Oh you're so mean


http://sarahrecords.org.uk/wp-content/uploads/2014/03/dirtymags.jpg

https://finestkiss.files.wordpress.com/2007/05/blueboy_dirtymags.jpg

avatar van johan de witt
Dat is wat je noemt 'going out with a bang'! Geweldig nummer inderdaad weer van Blueboy, in lijn met A Gentle Sigh, maar dan een stuk agressiever en urgenter nog. Het nummer duurt 4,5 minuten, maar het voelt als 3. Heerlijk!
Looney Tunes ook een lekker nummer (beetje Blur meets Suede inderdaad) en Toulouse een perfecte nageniettrack.
I don't want to change the world anymore...
Niet voor niks zijn Dirty Mags en Toulouse ook de eerste en laatste track van de laatste Sarah-comp.

8,8

avatar van luigifort
Eindstand:

1. Another Sunny Day - You Should All Be Murdered 9,85
2. The Field Mice - The Autumn Store part 1 9,55
3. Heavenly - Atta Girl 9,50
4. The Field Mice - Emma's House 9,45
5. The Field Mice - So Said Kay 9,40
6. Blueboy - Meet Johnny Rave 9,40
7. The Field Mice - Missing the Moon 9,35
8. The Field Mice - Sensitive 9,35
9. Blueboy - Popkiss 9,30
10. Blueboy - River 9,25

11. The Wake - Major John 9,20
12. Blueboy - Dirty Mags 9,15
13. The Sweetest Ache - If I Could Shine 9,10
14. Heavenly - Our Love Is Heavenly 9,10
15. Brighter - Around the World in 80 Days 9,05
16. The Sugargliders - Ahprahran 9,05
17. Brighter - Half-Hearted 9,00
18. Brighter - Disney EP 9,00
19. The Orchids - Penetration EP 8,95
20. The Hit Parade - Autobiography 8,90

21. Another Sunny Day - Anorak City 8,90
22. The Orchids - Thaumaturgy 8,85
23. Shelley - Reproduction Is Pollution 8,80
24. The Sea Urchins - Pristine Christine 8,75
25. Heavenly - I Fell in Love Last Night 8,75
26. Northern Picture Library - Paris 8,75
27. The Orchids - Something for the Longing 8,70
28. Even As We Speak - Beautiful Day 8,70
29. Secret Shine - Loveblind 8,70
30. Brighter - Noah's Ark 8,65

31. Another Sunny Day - New Year's Honours 8,65
32. The Orchids - What Will We Do Next? 8,60
33. Action Painting! - These Things Happen 8,60
34. St. Christopher - Say Yes To Everything 8,60
35. Even As We Speak - Nothing Ever Happens 8,60
36. Blueboy - Clearer 8,60
37. The Hit Parade - In Gunnersbury Park 8,55
38. Secret Shine - After Years 8,55
39. The Sweetest Ache - Tell Me How It Feels 8,50
40. Even As We Speak - Blue Eyes Deceiving Me 8,50

41. East River Pipe - She's A Real Good Time 8,50
42. Heavenly - P.U.N.K. Girl - 8,50
43. The Field Mice - September's Not So Far Away 8,45
44. The Orchids - I've Got a Habit 8,45
45. East River Pipe - Helmet On 8,45
46. Ivy - Avenge 8,45
47. The Sea Urchins - A Morning Odyssey 8,40
48. Aberdeen - Fireworks 8,40
49. Secret Shine - Ephemeral 8,40
50. St. Christopher - All of a Tremble 8,35

51. The Harvest Ministers - If It Kills Me And It Will 8,35
52. The Rosaries - Forever EP 8,35
53. The Sugargliders - Letter From a Lifeboat 8,35
54. The Field Mice - The Autumn Store part 2 8,30
55. The Orchids - Underneath the Window, Underneath the Sink 8,30
56. Another Sunny Day - Rio 8,30
57. The Sugargliders - Top 40 Sculpture 8,30
58. The Wake - Crush the Flowers 8,25
59. Blueboy - Some Gorgeous Accident EP 8,25
60. Northern Picture Library - Last September's Farewell Kiss 8,25

61. Aberdeen - Byron 8,25
62. The Harvest Ministers - You Do My World The World Of Good 8,20
63. The Springfields - Sunflower 8,20
64. The Sweetest Ache - Sickening 8,20
65. The Golden Dawn - George Hamilton's Dead 8,20
66. Another Sunny Day - I'm In Love With a Girl Who Doesn't Know I Exist 8,15
67. The Harvest Ministers - Six O'Clock Is Rosary 8,15
68. 14 Iced Bears - Come Get Me 8,15
69. Tramway - Sweet Chariot 8,10
70. Eternal - Breathe 8,10

71. Heavenly - So Little Deserve 8,05
72. The Poppyheads - Dreamabout 8,00
73. The Sugargliders - Seventeen 8,00
74. St. Christopher - Antoinette 7,95
75. Tramway - Maritime City 7,95
76. The Sugargliders - Will We Ever Learn 7,95
77. Gentle Despite - Torment To Me 7,85
78. The Springfields - Wonder 7,85
79. Even As We Speak - One Step Forward 7,80
80. Ivy - Wish You Would 7,75

81. Action Painting - Mustard Gas 7,75
82. Christine's Cat - Your Love Is... 7,70
83. Secret Shine - Greater Than God EP 7,70
84. The Forever People - Invisible 7,60
85. The Sea Urchins - Solace 7,60
86. Another Sunny Day - What's Happened? 7,55
87. St. Christopher - You Deserve More Than a Maybe 7,40
88. Gentle Despite - The Darkest Blue EP 7,30
89. Blueboy - Cloud Babies (live) 7,20
90. Boyracer - From Purity To Purgatory 7,20

91. The Golden Dawn - My Secret World 7,05
92. The Sugargliders - Trumpet Play 7,00
93. Action Painting! - Classical Music 7,00
94. Boyracer - B Is For Boyracer 6,40
95. Boyracer - Pure Hatred 96 5,80

Sarah Singles Top 99 on Spotify

avatar van luigifort
Sarah 100: There and Back Again Lane

http://sarahrecords.org.uk/wp-content/uploads/2014/04/adayfordestroyingthings2.jpg

Sarah Records was altijd een hobby en way of life gebleven voor Matt Haynes en Clare Wadd. Maar het was voor hen vanaf het begin al duidelijk dat ze er ooit mee zouden stoppen. Het liefst op een rond getal. Daarvan was al sprake bij Sarah 50, maar ze hadden er nog zoveel zin in en zaten nog middenin hun bloei dat ze enthousiast doorgingen. Naarmate Sarah 100 naderde begon het te voelen als een natuurlijk einde, zeker in het veranderende muzieklandschap waarin de ene na de andere indielabel over de kop ging.

Dit was iets wat zij nooit wilden. Ze waren het label zelf begonnen en wilden "on their own terms" er ook mee ophouden en zo geschiedde. In de NME werd een gigantische advertentie geplaatst die 5000 pond kostte, een godsvermogen voor een klein label, waarin het label aankondigde ermee op te houden met een eindparty waar 7 Sarah bands zouden optreden. Deze grote advertentie/media exposure was bewust gedaan als een big fuck you naar al die critics die Sarah door de loop der tijd hadden neergesabeld. Rightfully so zou ik zeggen .

Het voert te ver om overal op in te gaan rond het einde van Sarah (dan zou ik dit boek lezen), maar het feest was een groot, maar ook weemoedig succes, met ook een traantje. Na Sarah ging Matt Haynes nog een aantal jaar verder met een ander label genaamd Shinkansen Recordings, waar ook Sarah-bands platen uitbrachten evenals nieuwe bands. Er was echter een andere insteek gekozen dan bij Sarah Records waardoor er niet echt een eigen identiteit was en het label moeilijk stand kon houden. Na een aantal jaar hield het ook op te bestaan, maar het bracht wel aardig wat mooie muziek uit.

https://www.thevinylfactory.com/wp-content/uploads/2015/05/records.jpg

Sarah Records werd na haar stoppen node gemist in de pers, niet vanwege de muziek, maar wel vanwege hun identiteit en ideeën. Zeker door de continue commercialisering van de muziekindustrie was Sarah een van de laatste der mohicanen in de indiecultuur met een eigen geluid, een beetje zoals punk ook geweest was.
Maar Sarah's legacy groeide meer en meer door de jaren heen, zeker toen het internettijdperk begon. Nu zijn er heuse bedevaarttrips naar Bristol waar langs alle landmarks gegaan wordt die afgebeeld zijn op de verschillende compilaties.

Zo is Sarah 100, Sarah's laatste release, genoemd naar een cul de sac, en compilatie er ook zo een. De beroemde brug (hieronder te zien) is een van de belangrijkste toeristische trekpleisters in Bristol. Frappant dat Sarah deze landmark koos om een einde aan zichzelf te maken, want vanaf deze brug hebben velen tot dan ook zichzelf van het leven beroofd...
Hier eindigt ons Sarah verhaal, de legacy blijft uiteraard bestaan. Ik wil eindigen met de laatste zin uit de laatste track die Sarah ooit uitbracht, Toulouse van Blueboy (Johan haalde m zojuist ook al aan ) en wat Matt Haynes zelf ook typerend vond, omdat ze dat inderdaad hadden gedaan en nu klaar waren: I don't want to change the world anymore.

Een hartelijk dank aan een ieder die heeft meegeluisterd/meegelezen en aan die paar geheimzinnige Spotify-volgers Wij hebben in ieder geval erg genoten van Sarah Records. Graag tot ziens in een ander topic

http://www.45cat.com/image/comp/there-and-back-again-lane-sarah.jpg

avatar van johan de witt
Famous last words!
Mooi die advertentie

Zelden zoveel mooie nieuwe muziek ontdekt, in zo'n kort tijdsbestek, en dat van EEN label, een hele fijne ride!

avatar van motel matches
Dank mannen! Veel nieuwe muziek ontdekt en een Sarah compilatie gaat mee op vakantie

Gast
geplaatst: vandaag om 20:00 uur

geplaatst: vandaag om 20:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.