menu

Overig / Apparatuur / Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig

zoeken in:
Rogyros schreef:
Broem, je tagt verkeerde Marcus. Deze gebruiker heet [email protected], met een @ ipv een a.

Oeps. Thanx

Broem schreef:
(quote)

Oeps. Thanx

Ik heb op mijn Synology NAS nu 452 mapjes staan van artiesten of andere, met daarin weer albums. Onder 'The XX' hangt bijv. 1 album, onder 'Zappa, Frank' hangen er 57. De albums zijn als FLAC geript van de originele CD, ze zijn als FLAC of High Quality MP3 gedownload, of gekocht door mij via Bandcamp of ik heb de code gebruikt die ik bij de plaat kreeg.

Toen ik de squeezebox classic kocht 10 of 12 jaar geleden of zo, werkte alles als een zonnetje. ik kon gewoon mijn muziekcollectie benaderen en alles afspelen wat ik wilde. Alleen is ergens na een paar jaar iets mis gegaan en ik weet niet waar. Het ligt aan mij, aan waarschijnlijk ergens een firewall die ergens iets tegenhoudt, of na een of andere update, ik weet het niet meer, maar ik krijg het ding niet meer aan de praat. Het lampje blijft ook oranje/roze, hoe vaak ik ook mijn modem of de squeezebox classic ook reset. Ik heb er 'toen' echt DAGEN aan besteed om het ding weer werkend te krijgen, maar ergens in mijn netwerk lukt er 1 of andere handshake niet, en om mijn frustratie over een een systeem dat enkel aangeeft dat iets niet kan maar niet aangeeft wat ik dan verkeerd doe, weg te nemen, heb ik het ding ontkoppeld en in de berging gegooid, wachtend op een wat gebruikersvriendelijk systeem en ben terug gegaan naar het kopen van LP's. Ik heb mijn digitale portie toen aan Fikkie gegeven.

Nu met mijn zoektocht naar een nieuwe versterker is dat hele streaminggedoe weer actueel geworden. Ik speel nu via een geleende CD-speler mijn CD's, en had dat model ook gekocht maar weer gecancelled, want ik erger me aan het lawaai van het loopwerk, dus nu komt het digitaal afspelen van mijn NAS-collectie weer in beeld. Als het werkt, is het best interessant.

De opzet van de squeezebox classic is hopeloos achterhaald en hij functioneert nog steeds niet - bedraad of via wifi. dus dat ipod-achtige bedieningsding doe ik weer de berging in. Ik ga daar geen energie meer in steken. Via de eerder genoemde Squeezer app kan ik weliswaar bij mijn squeezecenter op de NAS, alleen vindt hij maar 132 van de 452 mappen, en herkent ook maar een beperkt aantal albums binnen die selectie. FLAC of MP3. Mijn bibliotheek is ook terug gebracht naar 132 mappen, terwijl er toch echt 452 op schijf staan. Wel detecteert hij albums waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, dat is dan wel weer geinig, en de afspeelkwaliteit van dat wat hij kan afpelen, is echt ERG goed. Wellicht dat ik - als ik inderdaad de NAD neem - die BlueSound module er bij neem, alhoewel ik op het internet ook weer verontrustende verhalen laas over bugs en gedoe met updates. Maar als er een erg goede Android-app is waarmee squeezecenter weer werkt, zou dat mooi zijn. Mijn squeezebox classic doet het nog gewoon, er gaat alleen ergens iets mis met een handshake. Als een app dat kan fixen of aangeeft wat ik moet doen om het euvel te verhelpen, zou dat mooi zijn.

Ik heb geen behoefte aan abonnementen op betaaldiensten die relatief beperkte hoeveelheden muziek aanbieden, 1 x Spotify is genoeg, ik wil simpelweg toegang hebben tot mijn NAS en vanaf daar mijn bibliotheek op mijn stereo kunnen afspelen op een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau en daarvan genieten. That's all. Als ik er mijn of mijn zoons' Spotify ook op kan aankoppelen, is dat mooi meegenomen, ik wil enkel mijn muziek ongestoord kunnen afspelen.

Het voordeel van digitaal is dat het weinig ruimte inneemt. Ik heb al genoeg fysieke levens naar de vuilstort moeten brengen. Mensen nemen zoveel ruimte in. Als ik over een tijd overlijd, wil ik niet te veel troep achterlaten die allemaal moet worden opgeruimd en weggegooid, daarvoor is streaming prima. Ik ben alleen terug gegaan naar platen omdat platen het gewoon 'doen'.

Geen idee wat voor computer gebruikt - die van de fruitboer, of eentje die werkt met Kleinzacht? Iig MS is er 2-3 jaar geleden gestopt met de ondersteuning van de -api waarmee je je NAS in je netwerk kon zien. Toen kon je nog iets downloaden en het dan via sleur 'n pleur (drag 'n drop) naar je NAS verplaatsen. In Windows verkenner kon je je NAS gewoon zien.

Tegenwoordig moet je je NAS een 'logische naam' geven - dwz je noemt 'em X of Z (whatever beschikbaar is) ter vervanging van het oorspronkelijke pad/naam (bijv //MIJNNASSYNOL1) en in windows moet je dan een vinkje zetten - "verbinding maken bij opstarten" oid.

Verplaatsen van je standaard-downloadlocatie naar je NAS doe je dan met een app op je NAS (file station oid).

In de wondere wereld van de computer & software is het niet zo gek dat jarenoude spulletjes niet meer zo vlekkeloos werken.

Mjuman schreef:
Geen idee wat voor computer gebruikt - die van de fruitboer, of eentje die werkt met Kleinzacht? Iig MS is er 2-3 jaar geleden gestopt met de ondersteuning van de -api waarmee je je NAS in je netwerk kon zien. Toen kon je nog iets downloaden en het dan via sleur 'n pleur (drag 'n drop) naar je NAS verplaatsen. In Windows verkenner kon je je NAS gewoon zien.

Tegenwoordig moet je je NAS een 'logische naam' geven - dwz je noemt 'em X of Z (whatever beschikbaar is) ter vervanging van het oorspronkelijke pad/naam (bijv //MIJNNASSYNOL1) en in windows moet je dan een vinkje zetten - "verbinding maken bij opstarten" oid.

Verplaatsen van je standaard-downloadlocatie naar je NAS doe je dan met een app op je NAS (file station oid).

In de wondere wereld van de computer & software is het niet zo gek dat jarenoude spulletjes niet meer zo vlekkeloos werken.

Ik heb mijn computer ook in de berging gekwakt een paar jaar geleden. Werk nu op de laptop van mijn werk. Ik kan mijn NAS prima bereiken, dat is het punt niet. Het punt is dat er ergens tussen de handheld van mijn squeezebox, de squeezebox zelf, de router en mijn NAS iets mis gaat. Het lampje op de Squeezebox hoort wit te zijn ,en dat is hij niet. De kleur geeft aan dat er 'iets' mis is in de verbinding tussen de squeezebox en het internet, en ik kan niet vinden waar. Maar ja, geeft niks, gepasseerd station. Klaar mee.
Ik ben benieuwd of ik via dat BlueSound nu wel mijn NAS kan bereiken. Mijn NAS draait in de meterkast, en zit met een draadje aan mijn router vast.

D'r wordt hier nogal wat ge-kwik-kwek-kwakt.

Misschien moet je gewoon eens helemaal 'from scratch' herbeginnen: zorgen dat alle spulletjes de laatste firmware hebben, zichtbaar zijn in het netwerk - daar heb je echte goede tools voor - want ook een apparaat met wifi-verbinding moet aangemeld worden (met de passcode) op het modem. En je zult met enig zoeken ook wel voldoende informatie kunnen vinden over hoe je te werk moet gaan.

Verder die Nad met streaming (Bluos-)module heb ik horen spelen - zie ook mijn ervaringen bij:
Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019)

Met een beetje moeite kun je een tweedehands netwerkspeler vinden voor 500 - 600,- en die zijn geïntegreerd en menugestuurd kun je dan dingen simpel installeren - hoef je minder te kwakken, want het reanimeren van een 8-jaar oude Squeezebox lijkt mij niet zo zinvol; technisch is dat ding gewoon afgeschreven en financieel inmiddels ook wel

Het is 'maar' apparatuur, en niet echt iets waar ik aan gehecht ben. Het moet het goed doen, dan ben ik er blij mee, maar als het niet werkt dan is het troep, en dan moet het weg. Ik ben de laatste tijd mijn appartement aan het 'ontspullen' en dat bevalt me prima. Je reactie geeft me niet al te veel vertrouwen in de BluOS module. Is dus niks?. Ik was niet van plan om die squeezebox echt te reanimeren (het is de duet trouwens Niet de classic), want 12 jaar oud of zo, maar was gewoon benieuwd of hij het nu wel zou doen met al die apps. Maar nog steeds 'no sigar'... Helaas.

[email protected] schreef:
Het is 'maar' apparatuur, en niet echt iets waar ik aan gehecht ben. Het moet het goed doen, dan ben ik er blij mee, maar als het niet werkt dan is het troep, en dan moet het weg. Ik ben de laatste tijd mijn appartement aan het 'ontspullen' en dat bevalt me prima. Je reactie geeft me niet al te veel vertrouwen in de BluOS module. Is dus niks?. Ik was niet van plan om die squeezebox echt te reanimeren (het is de duet trouwens Niet de classic), want 12 jaar oud of zo, maar was gewoon benieuwd of hij het nu wel zou doen met al die apps. Maar nog steeds 'no sigar'... Helaas.

Je Squeezebox classic ‘ziet’ je mappen op je NAS. Daarvoor de tool LMS (Logitech Media Server) nodig. Ik gebruik dat spul al jaren niet meer maar heb op mijn nas nog wel de LMS staan. Net voor de gein geactiveerd, Squeezebox eens opnieuw gedownload en via mijn Ipad werk het als ‘n zonnetje. Schat in dat je dat geduld niet meer kunt opbrengen. Eenmaal onder de knie is streaming fantastisch. “ Don’t give up” wensen Peter G en Kate B je toe

Broem schreef:
(quote)

Je Squeezebox classic ‘ziet’ je mappen op je NAS. Daarvoor de tool LMS (Logitech Media Server) nodig. Ik gebruik dat spul al jaren niet meer maar heb op mijn nas nog wel de LMS staan. Net voor de gein geactiveerd, Squeezebox eens opnieuw gedownload en via mijn Ipad werk het als ‘n zonnetje. Schat in dat je dat geduld niet meer kunt opbrengen. Eenmaal onder de knie is streaming fantastisch. “ Don’t give up” wensen Peter G en Kate B je toe

Ik moet het goed zeggen: ik heb de duet. Niet de classic. Hij ziet een deel van mijn mappen. en dan nog maar een heel klein deel van de muziek.. Maar ja: gepasseerd station. Wat Mjuman terecht ook zegt: het ding is 12 of 13 jaar oud en al een tijdje afgeschreven. Ik had hem uit de mottenballen gehaald omdat de NAD een optische ingang had en ik hem daar op wilde aansluiten zodat ik geen 400 euro hoefde uit te geven aan een of andere module. Maar dit werkt gewoon niet goed meer bij mij. NAD 388 gaat weer terug, we gaan verder.

geplaatst:
Zoals stiekem wel gedacht gaf mijn squeezebox weer de 'oude' problemen na een tijdje en na drie uur prutsen heb ik hem maar in de prullenbak laten zakken. Ik geef het op.

Het probleem wat zich namelijk voordoet, is dat de persoon die mijn huis schoonmaakt, bij dat schoonmaken bij dat schoonmaken+- soms een stekker in de gang er uit haalt waar ook mijn router en mijn NAS op aangesloten zitten, en die gaan dus uit. Als na een tijdje die dus opnieuw opgestart worden, gaat er iets mis in een handshake ergens, en kan ik de squeezebox media server dat op mijn NAS draait, niet meer aan zetten omdat de firewall van de router die blokkeert. Er is een manier om dat op te lossen, maar ik krijg hoofdpijn van het proberen. Machine just says 'No'. Gepruts dus en kijken in welke volgorde het dan wel gaat, Bijkomend merkte ik dat alle software nu definitief outdated geworden is. Helaas. Weg dus.

Ik ga nu de Bluesound Node II uitproberen. Heeft iemand daar ervaringen mee? Op het internet lees ik nogal ontevreden reacties, maar ook tevreden reacties. Ben benieuwd.

Update: nou, dat was een heel gepuzzel, maar hij staat nu de bibliotheek in te scannen.

geplaatst:
Oordeel na een week: leuk apparaat die Bluesound, maar hij faalt in de kern zoals veel moderne apparaten falen in hun kern. Het apparaat is te veel gericht op het platform spelen voor abonnement-gerichte streamingaanbieders, en faalt in het simpelweg probleemloos afspelen van bestandjes in mapjes. En dat zal allemaal te maken hebben met tags en allerlei andere leuke dingen waar ik geen zin en tijd voor heb om me er in te verdiepen, maar ik stoor me er wel aan.

geplaatst:
Het enige leuke aan het bijhouden van je mp3'tjes en dergelijke was net het taggen. Kan me niet voorstellen dat dat principe enigszins leuk kan werken zonder tags.

geplaatst:
bennerd schreef:
Het enige leuke aan het bijhouden van je mp3'tjes en dergelijke was net het taggen. Kan me niet voorstellen dat dat principe enigszins leuk kan werken zonder tags.

Metadata nemen vaak de vorm aan van tags. Met de juiste metadata - zelf aangebrachte tags - kun je snel dingen (content, assets) terugvinden. In menig bedrijf/organisatie is dat een serieus issue (blijkbaar waren de tags niet zo goed gekozen).

Automatisch gegenereerde tags hebben vaak een poetsbeurt nodig. Zeker in het geval van een verkregen bestand - dan kan er info in staan waarmee je niets kunt.

geplaatst:
[email protected] schreef:
Oordeel na een week: leuk apparaat die Bluesound, maar hij faalt in de kern zoals veel moderne apparaten falen in hun kern. Het apparaat is te veel gericht op het platform spelen voor abonnement-gerichte streamingaanbieders, en faalt in het simpelweg probleemloos afspelen van bestandjes in mapjes. En dat zal allemaal te maken hebben met tags en allerlei andere leuke dingen waar ik geen zin en tijd voor heb om me er in te verdiepen, maar ik stoor me er wel aan.

Laat ik - om te beginnen - het zo zeggen: zowel het begrip bestand (file) als map (folder) is in beide gevallen niet fysiek, maar enkel en alleen logisch; een bestand wordt op meerdere (niet noodzakelijkerwijs aanpalende) sectoren opgeslagen en voor een map geldt hetzelfde - het is niet een fysiek geheel, dat op een bepaalde plaats staat. Voor veel "afspeel-software" speelt de notie "map" dan ook helemaal geen rol.

Cambridge Audio StreamMagic was de uitzondering daarop. Veel afspeelsoftware hapert bij rare tekens - punthaken, rechte haken e.d. - van het soort dat ook je ook in bestandsnamen moest vermijden, de zgn "gereserveerde tekens". Ook .wav files vinden sommige afspeelprogramma's niet lekker. En heb (of krijg) je bestanden met rare tekens in de titel, moet je die gewoon corrigeren - mogelijk zijn die ontstaan bij het rippen, evt veroorzaakt door andere keyboard-layout en/of hardware.

Daarnaast kunnen er bij het rippen ook 'ongewenste' tags ontstaan: sommige rip-software zie een feature (artiest) bijv als een separate entry en dan kan je zoals bij Madame X (Madonna) meemaken dat die ene cd obv het aantal bijdragende artiesten in 3 entiteiten wordt gesplitst (en dat moet je dan weer in je beheersprogramma fiksen). Ook bij mix-cd's (zoals de series van Balance of Fabric) kan je meemaken dat elke bijdragende artiest dan een eigen entry krijgt in het artiestenregister. Wanneer een mix-cd's 40 verschillende ariestenbijdragen kent, zul je snappen dat met veel mix-cd's er een enorme vervuiling van het artiestenregister ontstaat. Voeg daarbij de 'problemen' die kunnen ontstaan bij het rippen van klassieke cd's (componist-uitvoerende-titel) en dan snap je dat "meta data fixing" een serieuze klus is. Op grond van die gedragingen van klassiek en mix-cd's heb ik besloten weer een cd-loopwerk (transport) te kopen om juist dat soort cd's te kunnen blijven draaien. Per mix-cd/of klassieke cd ben je - als je dat al zou willen - minimaal een half uur bezig om de metadata recht te breien.

geplaatst:
Mjuman: ik zit ook maar een beetje voor me uit te mopperen hier. Ben oprecht blij dat ik mijn NAS zichtbaar heb gekregen voor de Bluesound - want dat was een hele bevalling - en besef dat machines en software nou eenmaal een geheel eigen logica hebben , en als de computer 'nee' zegt, het zinloos is om met de machine in discussie te gaan. Verder is het een prima apparaat. Ziet er redelijk elegant uit, en doet wat het doen moet verder. Enkel de gebruiksaanwijzing van 2 paragrafen is wat summier. Ik heb van de helpdesk een aantal links gekregen via welke ik de tags kan aanpassen en wat aanwijzingen hoe het random afspelen van nummers uit te zetten, maar moet ff kijken of ik wel zin heb om daar veel tijd in te steken. Het zijn 75 gedownloade discs met Motown singletjes. Zoveel maakt het ook niet uit als die door elkaar gespeeld worden.

geplaatst:
Dit heb ik heel heel veel gebruikt voor het correct aanpassen van tags:
Mp3tag - the universal Tag Editor (ID3v2, MP4, OGG, FLAC, ...)

Fantastische tool, versnelt het proces heel sterk. Is ook wel jaren geleden dat ik het nog gebruikt heb.

geplaatst:
Sinds een aantal jaren gebruik ik J-River; zie: Audio - jriver.com

Dat programma 'praat' met Mimic dat op de NAS staat; op mijn tablet een app om de streamer te bedienen. De hoezen/inlays van de albums worden dan weergegeven op het tablet en door de afbeelding aan te tippen wordt het album afgespeeld. Ook Tidal kan ik daarmee bedienen - albums van mijn keuze kan ik een aparte lijst opslaan (die albums staan dan niet - itt de andere - in fysieke vorm op mijn NAS).
J-River kan je in eerste instantie een maand gratis gebruiken (downloaden); daarna moet je een verlenging betalen - kost ca 30$; en bij upgrades (1 * per jaar oid) moet je soms een kleine fee betalen.

Ik heb geen ervaring met Roon (da's wat prijziger) - andere users hier wel (en die kunnen daar ongetwijfeld wel wat over vertellen). Hieronder de link naar een uitgebreide vergelijkingstest:

Roon Vs. JRiver | Clash of the Titans - audiophilestyle.com

Zo heb ik het corona-tijdperk maar eens besteed aan mijn ideale oplossing. Streven was om dat met zo min mogelijke uitgaven te doen. Na wat onderzoek en testen van diverse oplossingen, ben ik uitgekomen bij Moode (https://moodeaudio.org). Waarom is dat mijn winnaar geworden:
1. Geluid is eigenlijk het beste dat ik gehoord heb.
2. Verbinden van NAS / externe USB schijf voor audio-files is uiteraard mogelijk.
3. Met elk device (Windows, Android, Mac, iPad) te benaderen en te bedienen.
4. Als je bijv. met bovengenoemde MP3tag kan werken, zien je audio-files er prima gestructureerd uit op je device.
5. Werkt ook met Spotify Connect, AirPlay en Bluetooth.
6. Met een kleine aanpassing van mijn kant, kan ik ook mijn digitale foto's zien (en displayen op mijn TV) welke ook op dezelfde NAS / externe USB schijf staan.
7. Moode is gratis! (hoewel ik wel gedoneerd heb).

Uiteindelijk was ik zo tevreden dat ik maar een externe DAC heb gekocht. Alles bij elkaar heeft het mijn luistergenot echt een boost gegeven. Voorwaarde voor dit alles is dat je wel wat technische kennis en wat doorzettingsvermogen nodig hebt.

Soms worden dingen voor je besloten. Mijn vrouw kocht een NAD M10. Dat is nu - met Qobuz - mijn bron.
Ik kan er prima mee leven.

EttaJamesBrown schreef:
Soms worden dingen voor je besloten. Mijn vrouw kocht een NAD M10. Dat is nu - met Qobuz - mijn bron.
Ik kan er prima mee leven.

Zou voor mij adequate reden zijn voor contractverlenging, lucky man! Don't hop on the buz, guz!

Tell Me Some schreef:
Zo heb ik het corona-tijdperk maar eens besteed aan mijn ideale oplossing. Streven was om dat met zo min mogelijke uitgaven te doen. Na wat onderzoek en testen van diverse oplossingen, ben ik uitgekomen bij Moode (https://moodeaudio.org). Waarom is dat mijn winnaar geworden:
1. Geluid is eigenlijk het beste dat ik gehoord heb.
2. Verbinden van NAS / externe USB schijf voor audio-files is uiteraard mogelijk.
3. Met elk device (Windows, Android, Mac, iPad) te benaderen en te bedienen.
4. Als je bijv. met bovengenoemde MP3tag kan werken, zien je audio-files er prima gestructureerd uit op je device.
5. Werkt ook met Spotify Connect, AirPlay en Bluetooth.
6. Met een kleine aanpassing van mijn kant, kan ik ook mijn digitale foto's zien (en displayen op mijn TV) welke ook op dezelfde NAS / externe USB schijf staan.
7. Moode is gratis! (hoewel ik wel gedoneerd heb).

Uiteindelijk was ik zo tevreden dat ik maar een externe DAC heb gekocht. Alles bij elkaar heeft het mijn luistergenot echt een boost gegeven. Voorwaarde voor dit alles is dat je wel wat technische kennis en wat doorzettingsvermogen nodig hebt.

*** Update ***
Sinds gisteren is er een nieuwe versie uit. Naast de gebruikelijke bug fixes, ook een nieuwe feature: multiroom (dus Sonos-achtig).

Gast
geplaatst: vandaag om 11:41 uur

geplaatst: vandaag om 11:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.