menu

Overig / Apparatuur / SACD?

zoeken in:
avatar van schizodeclown
Ik wil nou SACD-cd's gaan kopen aangezien ik heb gehoord dat de audio-kwaliteit dan aanzienlijk verandert.

Maar ik weet niet of je het ook gewoon op je DVD-speler kan afspelen en het in 5.1 kan horen.
Heeft iemand hier ervaring mee?Of moet ik speciaal een SACD-speler kopen?


avatar van starbright boy
Overigens is het hele SACD verhaal nogal geflopt. Er verschijnen nu steeds minder albums op in plaats van steeds meer, tegenwoordig nog voornamelijk klassiek. De mensen bleken er totaal geen behoefte aan te hebben.

fastpulseboy
mja,
alle leuke muziek komt niet eens op sacd of dvd-audio uit....
ik heb het wel eens getest maar ik vond het verschil ook niet noemenswaardig.....
maar goed, misschien wel met muziek die ik heel goed ken en mooi vind.

Mensen met echte installatie ( audiofielen , die dan ook aangepaste speler hebben ) waren natuurlijk in hun nopjes en hoorden het verschil zeker wel , maar voor de generatie waar mp3 alle tonen aanvoerdt is dat natuurlijk allemaal niet nodig , vandaar de te verwachten flop.

avatar van VanDeGriend
Heb een sacd speler een een stapeltje sacd's. Verschil zeker te horen. De vraag is of dit verschil groot genoeg is om het hogere prijsnivo te rechtvaardigen. Voor iedereen anders. Zelf koop ik van nieuwe releases, mits voorhanden , de sacd, maar ben gestopt met het vervangen van reguliere cd's door sacd's. Soms staan op een sacd extra nummers, zoals bijv Heathen van Bowie

Het is wel spijtig ( maar logisch) dat door de dubbele laag je een aangepaste speler moet hebben , ook een oorzaak van het falende project. Kwaliteit is ook wisselend naar het schijnt in de SACD , van erg goed tot gewone cd's die beter zijn van opname.

avatar van dynamo d
schizodeclown schreef:
Ik wil nou SACD-cd's gaan kopen aangezien ik heb gehoord dat de audio-kwaliteit dan aanzienlijk verandert.

Maar ik weet niet of je het ook gewoon op je DVD-speler kan afspelen en het in 5.1 kan horen.
Heeft iemand hier ervaring mee?Of moet ik speciaal een SACD-speler kopen?


Ik vind SACD en dvd-audio/dts waanzinnig mooi. Al eerder heb ik hierover een topic over geopend. Zie:
http://www.musicmeter.nl/forum/6/648/

Ik kan het je in ieder geval aanbevelen. Voor SACD moet je een SACD-speler kopen maar je kunt ook een home cinema surround system (waarop SACD kan worden afgespeeld) kopen. Ik heb dat bijv. van Sony en daarop kan ik niet alleen dvd-video's bekijken maar ook luisteren naar gewone cd's, sacd's en in dts (5.1) naar de meeste dvd-audio's. Muziek van bijv. Porcupine Tree op dvd-audio of Sea Change van Beck, Up van Peter Gabriël, Heathen van David Bowie op sacd zijn geweldig mooi. Ook oudere muziek zoals The Stranger van Billy Joel krijgt weer nieuw elan. Of kijkend naar jouw top 10 en muzieksmaak: The Dark Side of the Moon (SACD) en Metallica's Black Album (DVD-audio).
Het is wel verstandig goed uit te zoeken wat je kunt afspelen want dat wisselt niet alleen per merk maar ook binnen een bepaald merk.

p.s.
Wat me wel opvalt is dat het vaak wordt afgekraakt door mensen die weinig naar sacd's of dvd-audio's hebben geluisterd. Het kost soms wat meer, maar daar heb je dan ook wat voor terug. En als je op internet goed zoekt, valt de prijs dikwijls ook reuze mee.

avatar van VanDeGriend
dynamo d schreef:
Up van Peter Gabriël, Heathen van David Bowie op sacd zijn geweldig mooi
Dit kan ik zondermeer beamen

avatar van gaucho
Ik heropen dit vier jaar oude topic maar eens omdat ik de mogelijkheid heb om voor een zacht prijsje een gecombineerde SACD/DVD-A speler (Denon) van een kennis over te nemen. Ik ben al langer geïnteresseerd in het fenomeen en weet dat het waanzinnig mooi kan klinken. Ik heb zelf in de loop der jaren een handvol (hybride) SACD's op de kop getikt en ben wel erg nieuwsgierig naar hoe die klinken op zo'n speler.

Toch aarzel ik nog. Enerzijds vanwege de aansluitingsmogelijkheden op mijn vrij oude, maar nog altijd uitstekend functionerende Kenwood stereo-installatie, en anderzijds vanwege de toekomst van SACD.

Wat het eerste betreft: ik ben niet zo heel technisch, dus ik vraag het hier maar even: kun je zo'n apparaat (vijf jaar oud) gewoon via de analoge uitgang aansluiten op een Kenwood-versterker uit begin jaren negentig? Of moet je dan toch nog van alles aan extra's (bekabeling e.d.) aanschaffen en met allerlei dingen rekening houden? Ik heb vooralsnog geen behoefte aan 5.1. surround-geluid, stereo blijft voor mij voldoende.

Bijkomend vraagje: klinken 'gewone' CD's nou ook beter op zo'n SACD/DVD-A-speler, of maakt dat weinig uit? Iets preciezer voor mijn geval: is zo'n Denon-speler voor mijn gewone CD's een upgrade ten opzichte van mijn huidige Kenwood CD-speler?

En ten tweede: ik vind het jammer dat er eigenlijk maar weinig keus is in het aanbod van SACD's en DVD-A's. Zoals Starbright boy hierboven al opmerkt: het hele fenomeen is eigenlijk behoorlijk geflopt.
Mijn vraag is: komen er anno 2010 nog wel eens nieuwe titels uit? Met andere woorden: hoe groot is de kans dat SACD/DVD-A op termijn helemaal verdwijnt? Of zal er toch wel een kleine niche-markt voor blijven bestaan?

avatar van Edwin
gaucho schreef:

Mijn vraag is: komen er anno 2010 nog wel eens nieuwe titels uit? Met andere woorden: hoe groot is de kans dat SACD/DVD-A op termijn helemaal verdwijnt? Of zal er toch wel een kleine niche-markt voor blijven bestaan?


Ik probeer het wel te volgen, maar mijn indruk is dat er nog maar zeer weinig titels op SACD worden uitgebracht. Bij mijn weten zijn er slechts 3 groepen waarvan min of meer het complete oeuvre op SACD is verschenen, te weten Dead Can Dance, Depeche Mode en Genesis. Verder is er het nodige te vinden van bands als The Rolling Stones, The Who and The Kinks, maar dat is niet aan mij besteed. Ik moet het doen met een handjevol albums, zoals Dire Straits (Brothers in Arms), Talk Talk (The Colour of Spring), Pixies (Doolittle en Bossanova), Propaganda (A Secret Wish), The Human League (Dare), Simple Minds (New Gold Dream en Once Upon A Time), Roxy Music (Avalon), Bryan Ferry (Boys and Girls), Genesis (Selling England and We Can't Dance), Depeche Mode (Violator and SOFAD) en de complete box van Dead Can Dance. Ik had dolgraag de classic albums van The Cure (Disintegration), Dire Straits (Love over Gold), U2 (The Joshua Tree), Marillion (Misplaced Childhood) en Supertramp (Crime of the Century) erbij gehad, maar dat zal wel een droom blijven. Ik weet niet welke criteria platenmaatschappijen hanteren. Het zijn bands met indrukwekkende verkoopcijfers, dus je zou denken er moet een markt zijn voor SACD's van deze bands. Ik denk dat SACD wat pop betreft een aflopend verhaal is en dat klassieke muziek wel een toekomst heeft op dit medium.

avatar van Suicidopolis
sn@ke schreef:
Het is wel spijtig ( maar logisch) dat door de dubbele laag je een aangepaste speler moet hebben , ook een oorzaak van het falende project.

Is een beetje een vreemde opmerking... De dubbele laag van een SACD is nu net bedoeld om "backwards compatible" te zijn met CD spelers: één laag is de SACD laag, en de andere is de CD laag. Als je zo'n hybride SACD in een gewone CD speler steekt, dan negeert deze de SACD laag (hij schijnt er dwars door), en leest enkel de CD laag. Het idee daarachter is net dat je al SACDs kan kopen, en deze gewoon afspelen op je CD speler tot je zelf vindt dat de tijd rijp is om geld te investeren in een SACD speler. Het idee daarachter was dat platenmaatschappijen nieuwe albums zouden uitbrengen op dit hybride formaat tot SACD volledig doorgedrongen zou zijn. Eén van de redenen waarom dat niet zo gegaan is, is dat de productiekosten voor zo'n hybride schijf aanzienlijk hoger liggen dan voor een gewone CD, wat voor de overgrote meerderheid van de releases niet rendabel leek te zijn. Aldus stierf SACD een stille dood... Oké, helemaal dood is het nog niet, maar bon, het is een marge fenomeen.

Ik wil maar zeggen: de dubbele laag was juist bedoeld om ervoor te zorgen dat je à priori geen speciale speler nodig had: wèl om de SACD informatie te kunnen decoderen, niét om de schijf te kunnen afspelen.

gaucho schreef:
Ik heropen dit vier jaar oude topic maar eens omdat ik de mogelijkheid heb om voor een zacht prijsje een gecombineerde SACD/DVD-A speler (Denon) van een kennis over te nemen. Ik ben al langer geïnteresseerd in het fenomeen en weet dat het waanzinnig mooi kan klinken. Ik heb zelf in de loop der jaren een handvol (hybride) SACD's op de kop getikt en ben wel erg nieuwsgierig naar hoe die klinken op zo'n speler.

Ik heb zelf een Denon DVD-2910, en ben daar zeer tevreden over. Bovendien decodeert die ook HDCD signalen, en da's ook altijd goed meegenomen. Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je er aan wil geven. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook geen massas gebruik maak van dat toestel, maar ik ben zeker en vast wel tevreden dat ik het heb, en het was elke cent waard die ik er aan gespendeerd heb. Toegegeven, dat waren er relatief weinig (maar nog steeds meer dan genoeg), want ik was toevallig op een eBay listing gevallen die blijkbaar niemand interesseerde. Toestel was bovendien in nieuwstaat.

[...]kun je zo'n apparaat (vijf jaar oud) gewoon via de analoge uitgang aansluiten op een Kenwood-versterker uit begin jaren negentig?

Ja hoor, geen enkel probleem. Gewoon met een analoge cinch kabel. Ik neem aan dat je Kenwood versterker wel "slechts" stereo is, dus je zal ook enkel stereo kunnen aansluiten. Als je daar voldoening mee neemt, en je geeft zelf aan dat je dat doet, dan is er geen enkel probleem. Nu moet ik wel toegeven dat ikzelf vind dat je met surround te negeren toch wel wat mist. Hangt ook wel af van release tot release, maar sommige surround mixen zijn echt wel de moeite. Mijn SACD collectie is zeer gelimiteerd, maar de enkele exemplaren van Björk, Depeche Mode en Bryan Ferry die ik heb klinken zeer overtuigend in surround. Toegegeven, in stereo zijn ze ook meer dan de moeite! Ik heb ook "Arnie Somogyi's Ambulance: Accident And Insurgency" op SACD, en daar voegen de surround kanalen dan weer niets toe, en is stereo al wat je nodig hebt.

Bijkomend vraagje: klinken 'gewone' CD's nou ook beter op zo'n SACD/DVD-A-speler, of maakt dat weinig uit? Iets preciezer voor mijn geval: is zo'n Denon-speler voor mijn gewone CD's een upgrade ten opzichte van mijn huidige Kenwood CD-speler?

Dat hangt deels van je huidige CD speler af. Alleszins, een CD afspelen op een DVD-A/SACD speler voegt niets nieuws toe: het CD signaal wordt op dezelfde wijze behandelt als in een gewone CD speler. Op dat vlak zal je dus geen qualiteits winst ervaren. Ik gebruik ook nog steeds mijn stand-alone CD speler om CDs te spelen, simpelweg omdat ik vind dat die dat beter doet dan mijn Denon.

En ten tweede: ik vind het jammer dat er eigenlijk maar weinig keus is in het aanbod van SACD's en DVD-A's. Zoals Starbright boy hierboven al opmerkt: het hele fenomeen is eigenlijk behoorlijk geflopt. Mijn vraag is: komen er anno 2010 nog wel eens nieuwe titels uit? Met andere woorden: hoe groot is de kans dat SACD/DVD-A op termijn helemaal verdwijnt? Of zal er toch wel een kleine niche-markt voor blijven bestaan?

Op The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference vind je een aardig overzicht van beschikbare SACDs. Zoals Edwin hierboven al opmerkte, anno 2010 bestaan de nieuwe releases voornamelijk uit klassieke muziek. Af en toe ook nog wel eens wat jazz, of een SACD reissue van één of andere klassieker, maar een recent rock of pop album dat op SACD uitkomt... dat zijn er erbarmelijk weinig. Bovendien zijn sommige releases moeilijk te vinden (bepaalde Depeche Mode albums als Black Celebration en Roxy Music's Avalon zijn twee notoire voorbeelden), en als je ze dan al vindt, dan worden daar vaak woekerprijzen voor gevraagd.

avatar van Edwin
Dat is inderdaad ook de website, die ik weleens bezoek. Het biedt per genre een overzicht van alle SACD's die ooit zijn uitgebracht, althans dat is de opzet. Voor zover ik het genre pop/rock kan beoordelen, lijkt het aardig te kloppen. Echter, de beschikbaarheid van de meeste titels is tegenwoordig vrijwel nihil. Enkele titels zoals Brothers In Arms of Dark Side of the Moon zijn nog wel te vinden, maar voor titels als New Gold Dream, The Colour of Spring, Spirit of Eden of Dare ben je aangewezen op Ebay en betaal je de hoofdprijs.

Verder neem ik af en toe een kijkje op de website van Mobile Fidelity www.mofi.com[/url], dat zelf mondjesmaat bestaande albums op SACD uitbrengt. Helaas ligt het zwaartepunt van de bescheiden catalogus in de golden oldie hoek, maar een paar albums van Pixies en zelfs een hele box van Dead Can Dance heb ik toch met vreugde aan mijn collectie kunnen toevoegen.

Er zijn opnieuw heel wat "classic pop & rock" releases bij Universal Japan.

Check cd japan: shm-sacd.

Ondertussen mijn eerste disc binnen: Steely Dan - Aja.

Klinkt prachtig, voor mij de "definitieve versie".

Andere shm-sacd titels zouden ook niet slecht klinken.

In Muziek > Nieuws > POLLs: Welke Universal-titels zien jullie graag op SACD verschijnen?:

Super Audio CD was al een tijdje een "dead format" voor pop en rock (op MoFi na).

Maar nu komt men bij Universal Music in Japan op de proppen met het shm-sacd formaat.

Welke titels zouden jullie graag in dit formaat zien verschijnen?

Ik heb heel wat opzoekingen gedaan (een lang weekend!) om uit te vissen welke albums en artiesten tot Universal behoorden.

Uiteindelijk heb ik dan verscheidene polls geplaatst op het Steve Hoffman-forum.

Deze polls worden gelezen door de mensen achter het nieuwe sacd-project (heb bevestiging hiervan gekegen).

Dus dit is jullie kans om zelf mee te bepalen!

Welke titels er uiteindelijk komen hangt af van voorgaande verkoopscijfers, beschikbaarheid en kwaliteit van de masters,...

Hier is de link naar het Steve Hoffman forum, vanuit deze topic kan je doorklikken naar alle polls (om te stemmen moet je je natuurlijk wel even registreren).

SHM-SACD Survey Polls: Complete overview of all the polls (incl. links). Please vote. - SH Forums - stevehoffman.tv

Kunnen jullie aub even gaan stemmen voor jullie favoriete albums, iedere muziekliefhebber heeft hier belang bij.

Andere platenfirma's houden de verkoopscijfers van de sacd's (momenteel ligt verkoop ver boven het door hen nagestreefde doel)
in de gaten. Goede verkoop zou dus opnieuw wat leven kunnen brengen in het sacd-formaat wat betreft pop en rock.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Titels die momenteel al verkrijgbaar zijn:
SHM-SACD - cdjapan.co.jp

avatar van Edwin
Leuk initiatief. Ik heb mijn voorkeuren gepost, maar de moderator moet ze nog goedkeuren.

Toch heb ik het idee dat er meer winst te halen is met een echte goede audio installatie en goed opgenomen cd
dan van deze cd een sacd te kopen.

avatar van Echo01
Het belangrijkste voor de geluidskwaliteit blijft de mastering, en niet zozeer de format. Er zijn genoeg cd's die beter klinken dan sommige SACD's.

Over het algemeen heeft een SACD echter een mooier geluid, ben dus blij als SACD's blijven uitkomen. Gelukkig komen labels als MFSL, Audio Fidelity en AP (eerder genoemde Steve Hoffman werkt voor de laatste twee) steeds meer uit met nieuwe SACD's in de pop/rock genre. Helaas - naar mijn smaak- wel te veel in de classic rock/ pop hoek, maar MFSL brengt binnenkort gelukkig een nieuwe SACD uit van The Pixies ('Tromp le Monde') en AF zit te broeden, zo weet ik, op The Cure en Green Day.

avatar van Jan Wessels
Mijn Bluray Home Cinema set van Sony speelt ook SACD's af. Via Amazon UK een tijdje geleden eens twee SACD's aangeschaft: Dark Side of the Moon van Pink Floyd voor 10 pond en War of the Worlds van Jeff Wayne voor 5 pond (het pond deed toen ongeveer 95 eurocent). Overige SACD's waar ik wel belangstelling voor had (Violator van Depeche Mode bijvoorbeeld) waren (en zijn) zó enorm duur of niet te krijgen dat ik het hierbij gelaten heb.
Wel jammer want het is erg leuk om muziek in surround te horen (net als muziek dvd's of bluray's). Op de één of andere wijze luister ik dan wat bewuster. Dat SACD's geen succes zijn geworden heeft gewoon alles te maken met de belachelijke prijzen die de handel er voor vraagt. Wel suf omdat goedkopere SACD's ook (hadden kunnen) leiden tot meer verkoop van SACD-spelers, surroundversterkers en goede surround box sets. En natuurlijk tot een hogere verkoop van de schijfjes zelf... Nu ben ik in mijn omgeving nog één van de zeer weinigen die (zo nu en dan) muziek op cd koopt in plaats van alles te rippen of via Spotify te luisteren. Platenmaatschappijen hadden goud in handen maar door ook "gouden" prijzen te vragen hebben ze de markt zelf ook verziekt.

avatar van Echo01
Het zijn niet alleen de gouden prijzen, ook de concurrentie tussen platenmaatschappijen en hun eigen voorkeursstrijd voor een bepaalde format (SACD vs DVD-A en blu-ray) is hier debet aan. Gelukkig gaat het inmiddels beter met de SACD (ook omdat de DVD-A inmiddels zo goed als de strijd heeft verloren) en komt er in 2014 al bijna 1000 verschillende SACD's uit, ook al meestal voor klassiek- en jazzfans en veelal uitgebracht in Japan (de SHM-SACD) en Hong Kong. Maar 1000 nieuwe albums in 1 jaar tijd is al meer dan wat werd uitgebracht in 2002 toen de SACD-formaat voor het eerst verscheen. De SACD is dus gelukkig bezig aan een nieuwe opmars.

Hopelijk wel de komende jaren nog meer voor pop- en rockfans. En als het aan mij ligt ajb ook eens voor de meer alternatieve hoek hiervan. Want het is niet gek dat daar voorlopg steeds meer jongeren kiezen voor het 19e eeuwse alternatief voor de steeds slechter gemasterde cd's -
namelijk vinyl.

avatar van sibry
ikzelf heb totaal geen interessse in SACD_SURROUND 5.1
We hebben twee oren!!!
ER zijn ontzettend veel heel mooie CD's, natuurlijk veel in het klassieke genre en in Jazz, maar er komen nog steeds meer heel goede dingen uit de POP/BLUES/JAZZ wereld.
Niet alle SACD's zijn natuurlijk (heel) goed. Ik heb er ondertussen vrij veel.
Ook moet er niet gedacht worden dat er met een goedkope SACD Speler veel verbetering uit de boxen komt, want dat is bijna nooit het geval.
Als je niet veel geld voor een SACD Speler uit kunt geven dan kun je beter een (goede) (RedBook) CD Speler kopen.

Hier een heel goede link met nagenoeg ALLES uit de SACD wereld.: www.sa-cd.net


Voor de Blues liefhebbers hier een fantastich klinkende en heel goed gespeeld album:
SA-CD.net - Bottleneck John - All Around Man

Nederlandstalig is erook: de CD van Boudewijn is ècht steengoed:
SA-CD.net - Boudewijn de Groot: Eiland In De Verte

De SACD von Golden Earring isa echter licht tegenvallend:
SA-CD.net - Golden Earring: Naked III

groetjesssssssssssssssibry

avatar van Echo01
Waarom staat overigens deze berichtgeving over het format SACD op het onderdeel 'apparatuur'??

Als ik dit onderwerp wil opzoeken (voor mogelijke updates - helaas veel te weinig), zoek ik me elke keer ongans omdat het op zo'n rare plek staat...

Siite owner (weet geen NL woord voor): zou dit onderwerp ajb naar een logischere (en wat betere) plek mogen verhuizen?

avatar van Mjuman
Echo01 schreef:
Waarom staat overigens deze berichtgeving over het format SACD op het onderdeel 'apparatuur'??

Als ik dit onderwerp wil opzoeken (voor mogelijke updates - helaas veel te weinig), zoek ik me elke keer ongans omdat het op zo'n rare plek staat...

Siite owner (weet geen NL woord voor): zou dit onderwerp ajb naar een logischere (en wat betere) plek mogen verhuizen?


Enige zelfredzaamheid kan geen kwaad - je kunt natuurlijk ook rechtsboven het [vinkvakje] aanklikken om het toe te voegen aan Mijn Updates.

Verwacht overigens niet te veel van de SACD - je ziet tegenwoordig dat in veel boxen op DVD een 5.1 of 7.1 versie wordt meegeleverd. In principe zijn alle dvd- en blue-ray spelers multi-play, maar zo'n speler van zeg 400 euro speelt echt een wat betere (stereo) cd-speler niet naar huis.

avatar van Echo01
Mjuman schreef:
(quote)


Enige zelfredzaamheid kan geen kwaad - je kunt natuurlijk ook rechtsboven het [vinkvakje] aanklikken om het toe te voegen aan Mijn Updates.

Verwacht overigens niet te veel van de SACD - je ziet tegenwoordig dat in veel boxen op DVD een 5.1
of 7.1 versie wordt meegeleverd. I zijn alle dvd- en blue-ray spelers multi-play, maar zo'n speler van
zeg 400 euro speelt echt een wat betere (stereo) cd-speler niet naar huis.


Dag Mjuman,

Zie mijn gedachten over het SACD-formaat op bovenstaande post van 13 augustus 2013

En nee, ik heb geen 4.0, 5.1 of 7.1-versies nodig, want ik bezit slechts over twee speakers, en die zijn
met mijn twee oren ruim voldoende. Meeste SACD-spelers (en -schijfjes) hebben bovendien die mogelijkheid niet. Voor mij ligt het SACD-formaat gewoon net wat beter in het gehoor dan de reguliere cd, uitgaande dan dat beide dezelfde mastering zouden kennen (iets dat met meeste hybride SACD/cds gelukkig wel opgaat).

Je hebt helemaal gelijk in je opmerking over stereo-sets. Veel mensen die een goede audioset hebben, kopen soms een goedkope SACD-speler (nu hebben we het dus wel over de hardware) erbij en klagen dan over het feit dat het luisteren naar een SACD-schijfje hen toch wat tegenvalt... Tja...

Ik ben overigens in bezit van zowel een goede cd-speler (verbeterde Bow ZZ-8) als SACD-speler (McIntosh MCD301), dus durf het vergelijken van het cd- en SACD-formaat wel aan.

Bedankt nog voor de tip over het vinkje!

avatar van Mjuman
Echo01: toen op een gegeven moment de SACD-doosjes werden gebruikt voor gewone pop-cd's zag ik dat als teken dat de SACD iig voor pop het niet had gered. Raar genoeg kwam daarna een sublieme remastering (door MoFi SL) van alle Dead Can Dance albums op sacd. Gelukkig zijn die remasters nog ook op vinyl verkrijgbaar al moet je daar wel naar zoeken.

Ooit Colour of Spring (sacd) op een set van zo'n 40k (oa topMeridian-speler) vergeleken met de lp (Claeraudio draaitafel); uitslag: gelijk spel. Sony (klassiek) komt met sacd-only releases; verder zijn sacd's die ik ken hybride. Gevoegd bij het gegeven dat er weinig ontwikkeling meer zit in cd-spelers - deze worden bij hifi-dealers slechts mondjesmaat verkocht, blijf ik waar ik zit, op cd - Primare.

avatar van Echo01
Mjuman schreef:
Echo01: toen op een gegeven moment de SACD-doosjes werden gebruikt voor gewone pop-cd's zag ik dat als teken dat de SACD iig voor pop het niet had gered. Raar genoeg kwam daarna een sublieme remastering (door MoFi SL) van alle Dead Can Dance albums op sacd. Gelukkig zijn die remasters nog ook op vinyl verkrijgbaar al moet je daar wel naar zoeken.

Ooit Colour of Spring (sacd) op een set van zo'n 40k (oa topMeridian-speler) vergeleken met de lp (Claeraudio draaitafel); uitslag: gelijk spel. Sony (klassiek) komt met sacd-only releases; verder zijn
sacd's die ik ken hybride. Gevoegd bij het gegeven dat er weinig ontwikkeling meer zit in cd-spelers - deze worden bij hifi-dealers slechts mondjesmaat verkocht, blijf ik waar ik zit, op cd - Primare.


Ben ook in gelukkig bezit van de Dead Can Dance-SACD's van MFSL, weet dus waar je over praat. De
SACD leek inderdaad een voortijdige dood in te gaan (behalve dan voor de klassiek en jazzfans),
maar gaat godzijdank sinds enige jaren weer stukken beter met de SACD in de pop- en rockwereld. Niet alleen MFSL (o.a. onlangs de eerste albums van The Pretenders en Weezer!), ook ORG (vorige
week: 'Grace' van Jeff Buckley) en Audio Fidelity (helaas meer prog en classic rock, maar OOK multichannel mix voor liefhebbers) zijn weer actief geworden in het uitbrengen van (hybride) SACD's.

Universal Japan viert als onderafdeling van een 'major' bovendien sinds drie jaar een zeer onafhankelijke positie door op eigen kracht SACD's uit te brengen, maar die zijn echter NIET hybride
en kunnen dus alleen op SACD-spelers worden gespeeld. Ook daar helaas veel classic rock, maar
ook meer modernere albums (what's in a word als je het hebt over 30+ ) als die van Tom Waits, Sex Pistols en The Police...

Ik hou de ontwikkelingen goed bij (en ben voornemens om de laatste opvallende aanwinsten via dit
draadje te melden), maar blijf nog altijd, en voor altijd, een GROOT cd-fan. Heb dan ook maar liefst 7000 ervan in mijn kasten staan!

En nee, van mij geen kwaad woord over vinyl, maar ik zou die hoeveelheid platen liever niet in mijn woonkamer zien staan. Bovendien vind ik nieuw vinyl gewoonweg te duur en met al die 'pops and cracks' en vervormingen niet goed genoeg, nog los van het feit dat veel nieuwe vinylplaten gebaseerd zijn op cd-opnamen...

avatar van Echo01
Een jaar en een dag later, tijd dus voor de laatste ontwikkelingen op SACD-gebied:

Nooit zijn er zoveel nieuwe SACD's uitgekomen als in 2016, maar toch is er een donkere wolk langs gevaren, want of de dappere Universal Japan nog steeds haar SHM-SACD's blijft uitgeven, is momenteel helaas onzeker. Al enige maanden is het in Japan namelijk vrij stil, hoewel het Japanse dependance van Universal nog wel (onder meer) alle albums van Van der Graaf Generator, Roxy Music, de belangrijkste van Bryan Ferry, de eerste drie van Public Image Ltd (PIL), en nu eindelijk ook de laatste twee van de Rolling Stones zijn uitgekomen.

De kleine audiofiele labels zijn gelukkig met volle kracht verder gegaan in het uitbrengen van hun (hybride) SACD's. Audio Fidelity (AF) hierbij nog steeds in de meest opvallende rol omdat zij inmiddels voornamelijk multichannel SACD's op de markt brengen, soms in 4.0 (quadrophonic), soms in 5.1 surround. Deze variëteit is niet de keuze van AF, maar heeft te maken met de eerdere keuzen van de grote labels. AF richt zich namelijk op alle albums die de grote labels op het laatste moment niet durfden uit te brengen, en bij hen dus jarenlang op de plank zijn blijven liggen. Al met al is het repertoire hierdoor nu wel erg behoudend geworden (America! Billy Joel!! Bread!!!), hoewel ik zelf nog wel blij ben met recente keuzes als Alice Cooper, Sly and the Family Stone en Labelle. Een ander trendje bij AF is de groei van het aantal filmscores. Meestal niet aan mij besteed, maar ik weet dat er grote fans zijn van filmmuziek van onder meer Blade Runner en Close Encounters of the Third Kind.

Mobile Fidelity (MFSL), het bekendste audiofiele label, is dit jaar verder gegaan met het uitbrengen van alle SACDs van Miles Davis en Bob Dylan, terwijl Analogue Productions naast veel jazz (ben zelf wel blij met hun keuze voor het beste album van Nina Simone) dit jaar op popgebied zich heeft toegelegd op het doen verschijnen van alle albums van de Beach Boys op SACD. Helaas ook niet mijn cup of tea.

Ik had bij deze labels dus graag wat meer diversiteit gezien richting bijvoorbeeld de meer moderne pop en rock albums. Soms lijkt het gewoonweg of ze niet geloven in het op SACD uitbrengen van new wave of indie. Op mijn mailtje waarin ik een aantal jaren '80 en '90 albums opsom die echt schreeuwen om een goede remastering in liefst SACD-format, kreeg ik het bericht terug dat modernere albums "digitaal worden uitgebracht en daarom maar weinig mogelijkheden tot verbetering zouden opleveren", maar dat is natuurlijk echte onzin: veel new wave is tot halverwege jaren '80 gewoon analoog opgenomen en veel latere albums die wel in een digitaal masterbestand zijn opgeslagen, zijn later zo vreselijk geremastered uitgebracht op cd (oh 'loudness wars'!) dat bijna elke audiofiele heruitgave automatisch al een groot succes wordt door deze slechts in een lagere dynamic range uit te brengen...

Kortom: ik hoop dat 2016 meer creativiteit gaat bieden voor de verdere uitbreiding van het aantal pop en rock SACD's.

FRIPI
Ik ben voorstander binaural opname dat SACD volledig overbodig maakt. Niks via meerdere kanalen wegsturen maar opnemen zoals het menselijk gehoor daadwerkelijk waarneemt. De is de meest ruimtelijke beleving van muziek.

avatar van Echo01
Ok, na 2,5 jaar tijd is het nu misschien een goed moment om mijn laatste post (zie boven) weer eens te updaten.

Vandaag kwam er het bericht dat het audiofiele label Audio Fidelity ophoudt met bestaan. Dit was geen echt nieuws, want AF had dit jaar nog geen enkele hybride SACD uitgebracht hoewel een album van Quincy Jones en Spirit al in december vorig jaar waren aangekondigd. Ook een derde album van Rage Against the Machine ('Battle for LA') zou nog worden uitgebracht. En zeker die laatste had ik graag gezien; zou een relatief modern album toch nog kunnen worden gered uit de klauwen van de vreselijke Loudness War.

Helaas dus, maar niet getreurd. Want bijna gelijktijdig met het afbrokkelen van AF kwamen nieuwe audiofiele labels op de wereld die hybride SACDs uitbrengen, zoals Intervention Records (VS) en Dutton Vocalion (GB).

DV begon met klassiek en jazz, maar brengt sinds kort ook classic pop (Art Garfunkel), prog, jazzrock (Weather Report) en soul/funk (Hues Corporation) albums op SACD uit. Gezien het repertoire verwacht ik van DV voorlopig helaas weinig echt verfrissende titels.
IR begon als label ook met meer classic rock titels, zoals Stealers Wheel en de Flying Burrito Brothers, maar staat inmiddels ook open voor allerlei titels die bij dit label worden ingebracht. Zo komen binnenkort Gene Clark (album 'White Light'), Matthew Sweet en mogelijk (!) zelfs The Church uit op SACD.

Naast DV en IR is er ook nog een andere relatief nieuw, audiofiel label, genaamd Analog Spark. Dit Amerikaanse label houdt zich meer bezig met jazz, maar niettemin heeft ze de afgelopen twee jaar ook Meatloaf's 'Bat out of Hell' en twee titels van Todd Rundgren ('Something/Anything' en 'A Wizard, a True Star') op SACD uitgebracht.

Nog steeds bestaand is het Amerikaanse audiofiel label MFSL. De afgelopen tijd heeft dit label wel erg veel SACDs uitgebracht van vooral Miles Davis en Bob Dylan; de laatste zelfs apart in stereo als in mono... Gelukkig zijn ze hier zo goed als ermee gereed en brengt ze ook weer albums van andere artiesten op SACD uit. Zo wordt deze week Supertramp ('Breakfast in America') verwacht, maar dat is niet een nieuwe titel. In Japan werd deze titel namelijk een paar jaar geleden al op SHM-SACD gezet. Daarnaast bracht MFSL recent enige titels uit van Ry Cooder, en worden meerdere titel van Dire Straits medio dit jaar verwacht.

Ook reeds lang bestaand is het eveneens uit de VS afkomstige Analogue productions. Dit audiofiele label richt zich meer op jazz, maar heeft in de afgelopen paar jaar niettemin ook een serie van albums op SACD uitgebracht van onder meer de Beach Boys en Stevie Ray Vaughan. De meeste recente release zijn twee oude albums van Buddy Holly die na hun remastering op één SACD-album zijn verschenen.

In Japan brengt Universal Japan soms nog SACD-titels uit, maar dat is helaas bijna alleen nog Japanse pop. De bron die enige jaren geleden zo rijkelijk vloeide met veel classic rock, maar gelukkig ook met enige new wave/punk albums, lijkt te zijn uitgedroogd. Universal Hong Kong lijkt het stokje te hebben overgenomen en brengt - naast de nodige middelmaat - soms ook opvallende albums uit. Wat te denken van drie titels van de new wave/art rockband Japan?

Conclusie: het SACD-formaat leeft zeker nog, maar wordt geteisterd door veel middelmatige titels en een overmaat van jazz en classic rock. Hoewel ook wel eens voor wat meer 'recente' albums werd gekozen (MFSL met bijv. Weezer en AF met Jane's Addiction en Rage Against the Machine), wordt er nog steeds veel te veel gemikt op de doelgroep van babyboomers. Niet vreemd dat de wat jongere generaties vaak al hebben gekozen voor het formaat van vinyl. Iets dat in mijn ogen gelijk staat voor jongeren die niet een Ferrari kiezen om in te rijden, maar een 19e eeuws koetsje, compleet met alle ongemakken, maar dat terzijde.

avatar van Echo01
Ik schreef boven al over de dood van audiofiele (CD/SACD-) labels als Audio Fidelity (AF), inmiddels hebben ook Analog Spark en ORG jammerlijk genoeg hun overlijdenskaartje gestuurd.

Nu, weer eens 2,5 jaar verder, blijken de overige audiofiele labels gelukkig wel redelijk succesvol te zijn. Sommige nieuwe labels als Intervention Records (IR), richten zich zelfs steeds meer op licht alternatieve titels als die van Joe Jackson, Matthew Sweet en Joan Armatrading, Ook The Church gaat nog op SACD verschijnen, zo is beloofd.

De nog jongere Rubellan Remasters brengt zelfs ronduit alternatieve albums (Fingerprintz, SPK, Divinyls...) uit, maar laat soms ook wat bekendere new wave verschijnen (zoals van Visage en de oudere titels van Berlin). Helaas remastert Rubellan Remasters geen albums voor het SACD-format, maar alleen voor de CD. Daarom zou ik dat sympathieke eenmanslabeltje hier dus niet moeten noemen, maar ben over het uitgebrachte werk zo enthousiast dat ik bij het beluisteren soms denk met een SACD te maken te hebben. Check Discogs maar eens en lees de vele positieve reacties over bijv. de geremasterde albums (van Rubellan Remasters) van Visage, Geen woord over gelogen.

Het Britse Dutton Vocalion (DV) weet ook precies wat ze uitbrengt: klassiek, jazz en oude pop/rock-titels uit de jaren '60 en '70. DV is absoluut het meest conservatieve label, maar brengt soms toch verrassende albums op SACD uit zoals die van Earth Wind and Fire en heerlijke jazz-funk van Donald Byrd.

Het Amerikaanse Analogue Productions (AP) bleef de laatste jaren erg in de jazz zitten, maar heeft - met veel vertraging - wel twee studioalbums van Jimi Hendrix (!) op SACD uitgebracht (in zowel stereo als mono).

Minder doelgroepgericht werkt het oude audiofiele label MFSL dat al jarenlang elke maand nieuwe hybride SACD-titels op de markt blijft gooien. Misschien wel exemplarisch voor het gebrek aan enige rode lijn is dat hun laatste werk albums betreffen van Johnny Cash, Harry Nilsson, T.Rex, en het klassieke debuut van Run DMC. Niettemin is de laatste keuze wel origineel: eindelijk eens een hip hop-album.

Voor wat betreft de grote drie platenmaatschappijen gebeuren alleen binnen Universal soms nog interessante dingen. Bracht een paar jaar geleden het Japanse Universal-label nog vele rock- en popklassiekers op SACD uit, nu zijn het alleen hun Hong Kong-collega's die voor hun markt met soms opvallende SACD-titels komen, zoals momenteel compilaties van The Human League en the Cranberries. Het gaat hier wel om spaarzame krenten in de pap, deze dochterlabels richten zich verder voornamelijk op Aziatische artiesten en die zijn voor westerse oren meestal weinig interessant.

avatar van Echo01
Overigens, in de eerste helft van 2020 zijn er internationaal ongeveer 600 SACDs uitgebracht. Hiermee bestaan er in totaal ruim 14.000 verschillende SACD-titels (sinds het bestaan van de SACD). Zeg dus niet dat het SACD-format dood is, maar het is waar dat dit format tot op heden dit jaar wat achteruit is gegaan in vergelijking met het jaar ervoor (11 procent minder) en vaak te maken heeft gehad met zware concurrentie. Eerst door de komst van de DVD-A en nu vooral de Blu-Ray en digitale hi-res bestanden op internet,

Bron: hraudio.net

Goedenavond geacht forum,

Wie kan mij helpen? Ik heb een Sony blueray/dvd/cd/SACD speler gekocht, maar het afspelen van sacd's lukt niet via mij Harman Kardon AVR 347 versterker. Op de speler zit alleen een hdmi en een digitaal coaxial uitgang. Ik krijg het idee dat mijn versterker voor het afspelen van sacd de source 6 of 8 channel nodig heeft. Maar hoe sluit ik een en ander aan? Alvast dank voor suggesties. Ik ben niet erg ontwikkeld op audiogebied, dus hoor graag van jullie! Fijne avond< michiel

Gast
geplaatst: vandaag om 10:39 uur

geplaatst: vandaag om 10:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.