Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 26 februari, 00:00 uur
Dat waren:
Golden Ear Triton One >> "lelijk"
Dali Rubicon 6 C >> vanwege kleur: walnut "patser-speakers"
Eerder waren de speakers van Vivid (met barbapapa-achtige vorm) al afgevallen.
0
geplaatst: 26 februari, 09:35 uur
vivalamusica schreef:
Vanochtend stukje van de test gezien met 1000 euro luidsprekers, Het Alpha-audio test team hadden er ook de Creek Audio 4040A - hifi.nl versterker bijgezet. Een versterker die opviel bij de 1000 euro versterker test. De combinatie Creek met de Dali Oberon 5 scheen in de smaak te zijn vallen. Mogelijk een oké budget set?
stream
Vanochtend stukje van de test gezien met 1000 euro luidsprekers, Het Alpha-audio test team hadden er ook de Creek Audio 4040A - hifi.nl versterker bijgezet. Een versterker die opviel bij de 1000 euro versterker test. De combinatie Creek met de Dali Oberon 5 scheen in de smaak te zijn vallen. Mogelijk een oké budget set?
stream
Pas op met dat soort testen van luidsprekers!
0
geplaatst: 26 februari, 19:14 uur
Mjuman schreef:
Dat waren:
Golden Ear Triton One >> "lelijk"
Dali Rubicon 6 C >> vanwege kleur: walnut "patser-speakers"
Eerder waren de speakers van Vivid (met barbapapa-achtige vorm) al afgevallen.
(quote)
Dat waren:
Golden Ear Triton One >> "lelijk"
Dali Rubicon 6 C >> vanwege kleur: walnut "patser-speakers"
Eerder waren de speakers van Vivid (met barbapapa-achtige vorm) al afgevallen.
Ik heb dus wel Vivids met dat typische uiterlijk en mijn vrouw vindt die juist heel mooi. Vooral omdat het geen kastjes waren.
1
geplaatst: 26 februari, 19:18 uur
Leptop schreef:
Ik heb dus wel Vivids met dat typische uiterlijk en mijn vrouw vindt die juist heel mooi. Vooral omdat het geen kastjes waren.
(quote)
Ik heb dus wel Vivids met dat typische uiterlijk en mijn vrouw vindt die juist heel mooi. Vooral omdat het geen kastjes waren.
Ik meende me al iets herinneren, maar dacht dat het een andere user was. Ronde lijnen doen het hier niet goed in de woonkamer, op een enkel ding na (bijzettafeltje). Geeft maar weer eens dat smaak persoonlijk is, en dat bovendien instemming wel fijn is
0
geplaatst: 26 februari, 23:04 uur
Met wat voor soort testen?
The proof of the pudding is in the eating. Dat blijft voor mij belangrijker dan meten is weten.
0
geplaatst: 27 februari, 06:27 uur
Leptop schreef:
Met wat voor soort testen?
The proof of the pudding is in the eating. Dat blijft voor mij belangrijker dan meten is weten.
(quote)
Met wat voor soort testen?
The proof of the pudding is in the eating. Dat blijft voor mij belangrijker dan meten is weten.
Een groepje kerels die naar apparatuur/luidsprekers aan het luisteren is en vervolgens beoordeeld.
Heb bij mij thuis ooit iemand gehad die het ook wel kon beoordelen. Een paar maanden later kwam ik hem tegen in de kroeg. Voor zowel het linker als rechter oor een hoorapparaat gekregen. Het resultaat van 35 jaar hardrock en metal concerten.
Ook bij dit soort verhalenvertellers (Steve Guttenberg )is het oppassen geblazen!
0
geplaatst: 27 februari, 11:59 uur
DE KEF LS-50 (besproken door Steve Guttenberg) heb ik overwogen bij een versterker die ik nog had staan, de Marantz PM 6005, maar deze speakers vragen toch iets meer. Toen die Marantz ingeruild voor een de Marantz PM7000N (netwerkspeler) en daarbij afgeprijsde Audiovector QR1. Wauw! (deze match). Heerlijk setje voor kleinere ruimte.
0
geplaatst: 27 februari, 14:01 uur
Natuurlijk moet je oppassen bij verhalenvertellers. Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Maar net zo goed moet je oppassen bij pseudowetenschappers die met veel elan op basis van een paar metingen vertellen hoe goed een speaker is, of niet. En dan nog een paar keer op de kast kloppen en klaar.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
1
geplaatst: 27 februari, 14:50 uur
Leptop schreef:
Natuurlijk moet je oppassen bij verhalenvertellers. Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Maar net zo goed moet je oppassen bij pseudowetenschappers die met veel elan op basis van een paar metingen vertellen hoe goed een speaker is, of niet. En dan nog een paar keer op de kast kloppen en klaar.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
Natuurlijk moet je oppassen bij verhalenvertellers. Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Maar net zo goed moet je oppassen bij pseudowetenschappers die met veel elan op basis van een paar metingen vertellen hoe goed een speaker is, of niet. En dan nog een paar keer op de kast kloppen en klaar.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
Ik zou daar de factor ‘emotie’ aan toe willen voegen. Wordt de emotie overgebracht? Enthousiasme?
2
geplaatst: 27 februari, 17:16 uur
Mee eens. Muziek is emotie. En emotie is persoonlijk. Net als smaak. Gelukkig is er keuze genoeg op speakergebied, eigenlijk teveel .
0
geplaatst: 27 februari, 18:32 uur
Leptop schreef:
Natuurlijk moet je oppassen bij verhalenvertellers. Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Maar net zo goed moet je oppassen bij pseudowetenschappers die met veel elan op basis van een paar metingen vertellen hoe goed een speaker is, of niet. En dan nog een paar keer op de kast kloppen en klaar.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
Natuurlijk moet je oppassen bij verhalenvertellers. Mooie praatjes vullen geen gaatjes. Maar net zo goed moet je oppassen bij pseudowetenschappers die met veel elan op basis van een paar metingen vertellen hoe goed een speaker is, of niet. En dan nog een paar keer op de kast kloppen en klaar.
Goed, veel luisteren en nadenken. En vooral zelf. Daar geloof ik het meeste in. De rest is richtinggevend.
Het op de kast kloppen heeft te maken met de kastresonantie.
0
geplaatst: 27 februari, 22:36 uur
Nou snap ik ook meteen waarom een mens zich soms op de borst slaat- om de bastresonantie te testen.
En muziek is emotie .... en dan vraag ik me af in hoeverre het voor de emotie uitmaakt hoe het geluid (dat de emotie losmaakt) wordt weergegeven - afgezien van de ruis (ook de figuurlijke). Als je eenmaal een muziekstuk hebt geïnternaliseerd, zou je bij het nogmaals horen ervan, weer die positieve emotie moeten ondergaan.
En daar wringt nou net de schoen: ooit werd een cassette (met een favoriet pianoconcert) in een restaurant gedraaid en het geluid bij het andante-deel was zo jengelend dat ik vroeg of er andere muziek op kon worden gezet. Conclusio: weergave beïnvloedt perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
En muziek is emotie .... en dan vraag ik me af in hoeverre het voor de emotie uitmaakt hoe het geluid (dat de emotie losmaakt) wordt weergegeven - afgezien van de ruis (ook de figuurlijke). Als je eenmaal een muziekstuk hebt geïnternaliseerd, zou je bij het nogmaals horen ervan, weer die positieve emotie moeten ondergaan.
En daar wringt nou net de schoen: ooit werd een cassette (met een favoriet pianoconcert) in een restaurant gedraaid en het geluid bij het andante-deel was zo jengelend dat ik vroeg of er andere muziek op kon worden gezet. Conclusio: weergave beïnvloedt perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
0
geplaatst: 27 februari, 23:23 uur
Dat is mij natuurlijk bekend, ik ben technisch opgeleid en heb ook vaak op kasten geklopt. Maar het geeft niet meer dan een richtinggevende indruk. En qua meting heeft het nogal zijn beperkingen qua objectiviteit en nauwkeurigheid.
0
geplaatst: 27 februari, 23:25 uur
Mjuman schreef:
Conclusio: weergave beïnvloed perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
Conclusio: weergave beïnvloed perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
Ik vrees het ook.
0
geplaatst: 28 februari, 11:07 uur
Mjuman schreef:
Nou snap ik ook meteen waarom een mens zich soms op de borst slaat- om de bastresonantie te testen.
En muziek is emotie .... en dan vraag ik me af in hoeverre het voor de emotie uitmaakt hoe het geluid (dat de emotie losmaakt) wordt weergegeven - afgezien van de ruis (ook de figuurlijke). Als je eenmaal een muziekstuk hebt geïnternaliseerd, zou je bij het nogmaals horen ervan, weer die positieve emotie moeten ondergaan….. Conclusio: weergave beïnvloedt perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
Nou snap ik ook meteen waarom een mens zich soms op de borst slaat- om de bastresonantie te testen.
En muziek is emotie .... en dan vraag ik me af in hoeverre het voor de emotie uitmaakt hoe het geluid (dat de emotie losmaakt) wordt weergegeven - afgezien van de ruis (ook de figuurlijke). Als je eenmaal een muziekstuk hebt geïnternaliseerd, zou je bij het nogmaals horen ervan, weer die positieve emotie moeten ondergaan….. Conclusio: weergave beïnvloedt perceptie (en dus waardering en emotie) wel degelijk. Overigens geldt ook het omgekeerde: muziek die niet in mijn straatje ligt, kan toch tot een zekere waardering leiden wanneer bepaalde details ragfijn worden weergegeven. Vrees dat dit een tic is, waarmee menig audiofiel is behept.
Ik denk dat deze ‘tic’ wel voor ieder levend wezen met oren zou kunnen gelden. Daarvoor hoef je geen audiofiel te zijn. Zelfs vogels kiezen hun partner op grond van de zangkunsten van hun beoogde metgezel .. Onze zintuigen zijn heel verfijnd en kunnen zich ontwikkelen op grond van ervaringen, hoe rijker, hoe beter. ‘Rijk kan zowel in muzikale diepgang (audiofiel?) of in plezier en enthousiasme.
ik kwam dit citaat tegen over een/mijn Marantz versterker (Marantz hier als voorbeeld)
….Marantz always put musical enjoyment above austere absolute audiophile transparency. A lesson I previously learnt. More “audiophile” doesn’t translate into more enjoyment….
Zo ervaar ik het ook op grond van mijn ervaringen met Naim en Marantz. De ene wat meer in diepgang en transparantie de ander wat meer in een plezierige sound.
0
geplaatst: 28 februari, 13:18 uur
vivalamusica schreef:
ik kwam dit citaat tegen over een/mijn Marantz versterker (Marantz hier als voorbeeld)
ik kwam dit citaat tegen over een/mijn Marantz versterker (Marantz hier als voorbeeld)
(quote)
Zo ervaar ik het ook op grond van mijn ervaringen met Naim en Marantz. De ene wat meer in diepgang en transparantie de ander wat meer in een plezierige sound. Voor de duidelijkheid heb ik even twee worden gecursiveerd; marketeers - wie moet er niet mee (leren) leven?
De schrijver dezes is duidelijk bezig met het 'neerzetten' - kaderen mag ook - voor de geboden "Marantz-beleving". En dat ie door een paradox te creëren, want de audiophile transparancy is "austere" en "absolute" - kwalificerende termen (waardeoordelen) die nergens op slaan. Sinds wanneer is transparantie sober of absoluut? Iets is transparant of niet, hoogstens iets minder, in vergelijking met iets anders. Nee, wij van Marantz doen gewoon en zorgen voor (relatief betaalbaar) "enjoyment". Alsof transparantie niet zou kunnen leiden tot enjoyment. Een cynicus zou kunnen denken; dat is dus precies de reden waarom veel muziek van vandaag de dag - waarmee vaak behoorlijk is gefröbeld - populair is: vanwege de hoge mate van intransparantie
Mijn punt: diepgang, transparantie en plezier sluiten elkaar totaal niet uit, creëren eerder een symbiose - niet voor niets spreekt menig recensent vaak van de zgn foot tapping factor. Voorbeeld: toen ik een jaar geleden ongeveer een nieuwe platenspeler kocht, had ik voor de luistertest o.m. de remaster van Kate Bush - Red Shoes (uit de box) bij me en Lee Morgan - The Sidewinder (Blue Note Classic Vinyl). De eerste plaat deed me weinig, vond 'em vrij 'plat', maar de tweede sprankelde, leefde (de bekende factor dus).
Je opmerking: deze ‘tic’ wel voor ieder levend wezen met oren zou kunnen gelden, is door het gebruik van de twee modale hulpwerkwoorden (zou kunnen) juist; je kunt erachter denken, "maar dat hoeft niet zo te zijn".
In zekere zin kan je wel een vergelijking maken met wijnliefhebber zijn en wijn proeven: wanneer je eenmaal meer gaat proeven, meer indrukken opdoet, je 'smaakbibliotheek'' zich verbreedt, verandert ook je beeld en (wellicht) ook je smaak. Je kunt zoals Harold Hamersma begonnen zijn met de beruchte Pinard van AH (kartonnen verpakking), maar daarna wel zijn doorgeschoven.
Overigens zijn 'blinde' wijntesten wel leuk: leveren regelmatig een verrassend resultaat op - bij een wijnproever zo'6 jaar geleden waardeerde het merendeel van de proevers de Libanese rode wijn van 15,- boven de Amarone van 35,-
0
geplaatst: 28 februari, 16:01 uur
Mjuman schreef:
De schrijver dezes is duidelijk bezig met het 'neerzetten' - kaderen mag ook - voor de geboden "Marantz-beleving". En dat ie door een paradox te creëren, want de audiophile transparancy is "austere" en "absolute" - kwalificerende termen (waardeoordelen) die nergens op slaan. Sinds wanneer is transparantie sober of absoluut? Iets is transparant of niet, hoogstens iets minder, in vergelijking met iets anders. Nee, wij van Marantz doen gewoon en zorgen voor (relatief betaalbaar) "enjoyment". Alsof transparantie niet zou kunnen leiden tot enjoyment. Een cynicus zou kunnen denken; dat is dus precies de reden waarom veel muziek van vandaag de dag - waarmee vaak behoorlijk is gefröbeld - populair is: vanwege de hoge mate van intransparantie
Mijn punt: diepgang, transparantie en plezier sluiten elkaar totaal niet uit, creëren eerder een symbiose - niet voor niets spreekt menig recensent vaak van de zgn [i]foot tapping factor. Voorbeeld: toen ik een jaar geleden ongeveer een nieuwe platenspeler kocht…
(quote)
De schrijver dezes is duidelijk bezig met het 'neerzetten' - kaderen mag ook - voor de geboden "Marantz-beleving". En dat ie door een paradox te creëren, want de audiophile transparancy is "austere" en "absolute" - kwalificerende termen (waardeoordelen) die nergens op slaan. Sinds wanneer is transparantie sober of absoluut? Iets is transparant of niet, hoogstens iets minder, in vergelijking met iets anders. Nee, wij van Marantz doen gewoon en zorgen voor (relatief betaalbaar) "enjoyment". Alsof transparantie niet zou kunnen leiden tot enjoyment. Een cynicus zou kunnen denken; dat is dus precies de reden waarom veel muziek van vandaag de dag - waarmee vaak behoorlijk is gefröbeld - populair is: vanwege de hoge mate van intransparantie
Mijn punt: diepgang, transparantie en plezier sluiten elkaar totaal niet uit, creëren eerder een symbiose - niet voor niets spreekt menig recensent vaak van de zgn [i]foot tapping factor. Voorbeeld: toen ik een jaar geleden ongeveer een nieuwe platenspeler kocht…
Ja ‘de foot tapping factor zeker…’, en diepgang, transparantie en plezier sluiten elkaar niet uit. De term analytisch heb ik ook wel eens horen vallen, zo’n set heb ik ook al eens gehoord…
0
geplaatst: 5 maart, 20:32 uur
Voor audiofiele enthousiastelingen:
luister eens naar de volgende soundtrack
Songs of Earth (Original Motion Picture Soundtrack) by Rebekka Karijord on TIDAL
bijhorende documentaire over natuur en leven in de Oldedalen vallei in Noorwegen draait momenteel in de filmzalen
luister eens naar de volgende soundtrack
Songs of Earth (Original Motion Picture Soundtrack) by Rebekka Karijord on TIDAL
bijhorende documentaire over natuur en leven in de Oldedalen vallei in Noorwegen draait momenteel in de filmzalen
0
geplaatst: 6 maart, 09:17 uur
vivalamusica schreef:
Voor audiofiele enthousiastelingen:
luister eens naar de volgende soundtrack
Songs of Earth (Original Motion Picture Soundtrack) by Rebekka Karijord on TIDAL
bijhorende documentaire over natuur en leven in de Oldedalen vallei in Noorwegen draait momenteel in de filmzalen
Voor audiofiele enthousiastelingen:
luister eens naar de volgende soundtrack
Songs of Earth (Original Motion Picture Soundtrack) by Rebekka Karijord on TIDAL
bijhorende documentaire over natuur en leven in de Oldedalen vallei in Noorwegen draait momenteel in de filmzalen
Ik ben zo’n audiofiele enthousiasteling en neem elke tip serieus. Dank daarvoor. Album geluisterd maar vind het niet bijzonder. Zonder de film gezien te hebben uiteraard klinkt de muziek saai en eentonig. De audiofiele kwaliteiten hoor ik ook niet. Weinig dynamiek maar wel voldoende gedetailleerd. Vermoed dat de artiest het zo heeft bedoeld. Geen ‘foot-tapping’ derhalve. Mag hopen dat de film iets meer visuele voldoening geeft dan de soundtrack dat doet.
1
geplaatst: 6 maart, 13:25 uur
Broem schreef:
Ik ben zo’n audiofiele enthousiasteling en neem elke tip serieus. Dank daarvoor. Album geluisterd maar vind het niet bijzonder. Zonder de film gezien te hebben uiteraard klinkt de muziek saai en eentonig. De audiofiele kwaliteiten hoor ik ook niet. Weinig dynamiek maar wel voldoende gedetailleerd. Vermoed dat de artiest het zo heeft bedoeld. Geen ‘foot-tapping’ derhalve. Mag hopen dat de film iets meer visuele voldoening geeft dan de soundtrack dat doet.
(quote)
Ik ben zo’n audiofiele enthousiasteling en neem elke tip serieus. Dank daarvoor. Album geluisterd maar vind het niet bijzonder. Zonder de film gezien te hebben uiteraard klinkt de muziek saai en eentonig. De audiofiele kwaliteiten hoor ik ook niet. Weinig dynamiek maar wel voldoende gedetailleerd. Vermoed dat de artiest het zo heeft bedoeld. Geen ‘foot-tapping’ derhalve. Mag hopen dat de film iets meer visuele voldoening geeft dan de soundtrack dat doet.
Apart, ik hoorde het anders... andere waarneming/interpretatie. Het ene oor/brein is het andere niet.
Foot-tapping is het zeker niet, het zijn field recordings en composities met symfonie orkest.
Ik ga vanavond de film zien, ben er wel benieuwd naar.
bandcamp
0
geplaatst: 8 maart, 22:16 uur
De film zou wel eens interessant kunnen zijn, die staat ook op ons lijstje.
Qua audiofiele score van recente datum zou ik Dune II van Hans Zimmer aanraden. Dat dynamiekt wel de speakers uit.
Qua audiofiele score van recente datum zou ik Dune II van Hans Zimmer aanraden. Dat dynamiekt wel de speakers uit.
0
geplaatst: 14 maart, 10:35 uur
0
geplaatst: 15 maart, 19:26 uur
De fabrikant Cabasse heeft diverse bolvormige modellen. Heeft zo zijn voordelen qua geluid, maar er komt meer bij kijken.
0
geplaatst: 15 maart, 22:14 uur
Leptop schreef:
De fabrikant Cabasse heeft diverse bolvormige modellen. Heeft zo zijn voordelen qua geluid, maar er komt meer bij kijken.
De fabrikant Cabasse heeft diverse bolvormige modellen. Heeft zo zijn voordelen qua geluid, maar er komt meer bij kijken.
Elipson heeft ze ook.
PLANET | Elipson - en.elipson.com
0
geplaatst: 15 maart, 22:16 uur
Leptop schreef:
De fabrikant Cabasse heeft diverse bolvormige modellen. Heeft zo zijn voordelen qua geluid, maar er komt meer bij kijken.
De fabrikant Cabasse heeft diverse bolvormige modellen. Heeft zo zijn voordelen qua geluid, maar er komt meer bij kijken.
Heeft een groot voordeel die vorm.
Speaker baffle design, diffraction and baffle step - Audio Judgement - audiojudgement.com
* denotes required fields.