menu

Mijn Updates +
Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
We blijven nog even in betrekkelijk toegankelijke vaarwateren met het JAvdW:

(afbeelding)

Vijf stemmen op Musicmeter, maar nog geen reacties voor deze liveplaat uit de nadagen van de koning van de smoothe alto. Het cliché over Pepper luidt dat zijn autobiografie leest als een misdaadroman. Het andere weetje dat in elk stuk over Pepper terugkomt is dat hij in 1952 door Downbeat werd gekozen als op één na beste alto saxofonist ter wereld na Charlie Parker. Hoe dit laatste relevant is weet ik niet, maar laten we de gemeenplaatsen maar even meteen in de eerste alinea afwerken, dacht ik zo.

Overigens heb ik de autobiografie van Pepper (Straight Life, 1979) nooit geheel gelezen, maar wel fragmenten eruit. Ik vond het niet echt op een misdaadroman lijken maar eerder op een authentiek verslag van een gedreven mens en muzikant van zijn gevecht tegen demonen. En met demonen bedoelen we dan natuurlijk vooral: drugs. Met alle juridische en medische problemen die zijn verslavingen veroorzaakten, is het alleen al een klein wonder dat Pepper nog op aarde rondliep om halverwege de jaren zeventig nog een soort comeback te maken, waarbij hij in 1977 de Village Vanguard aandeed. Daarvan stamt de liveopname van dit kwartet met behalve Pepper (op alt maar ook een zeldzame tenor op 'Caravan') tevens George Cables (p), George Mraz (b) en Elvin Jones (d).

Voorwaar geen misselijk bandje, al is het wel duidelijk Pepper zelf die de hoofdrol opeist. Hij is een saxofonist waar ik altijd naar kan luisteren, een van die muzikanten die werkelijk elke noot recht uit zijn ziel lijkt te toeteren. De ritmesectie vult hem hierbij goed aan en zorgt voor een prettige textuur, al vind ik de momenten dat Pepper pauzeert en Cables even de leiding overneemt niet per se wereldschokkend. Was dat wel zo geweest, had ik deze plaat nog veel hoger gewaardeerd dan nu al het geval is.

Desondanks, een plaat die ik vaak in de late avond heb gedraaid de laatste tijd, en waar ik steeds erg van heb genoten. Hopelijk kan het jullie evenzogoed bekoren, zo niet dan volgende week beter.

Linkjes vanaf morgen op aanvraag verkrijgbaar, de laatste keren heb ik er steeds verstuurd naar iedereen in de lijst en maar van een derde een reactie gehad dus stuur deze keer maar zelf een pm

Ja Art Pepper was een bad motherfucker haha. Volgens mij was dat zo'n beetje de standaard in de jaren '50 in jazz.

Ben heel erg benieuwd naar het album. 'Art Pepper meets The Rythm Section' is een alom bejubeld album maar ik heb nooit begrepen waarom. Vind dat zo'n saaie plaat. Maar het schijnt dat Pepper's stijl evolueerde naarmate de jaren vorderden. Bovendien speelt Elvin Jones hier op de drums en dat is over het algemeen smullen geblazen!

En voor de komende week.........

(afbeelding)
Marc Ribot Y Los Cubanos Postizos - The Prosthetic Cubans

Is het Jazz?
Het zit op het randje, gewoon een lekker album, een zomerplaat en dat kan nu bij gebrek aan zomer buiten geen kwaad.

Marc Ribot is een gitarist die overal te pas en te onpas opduikt bij andere muzikanten, van trendy pop tot 'uber moeilijk doen' en eigenlijk altijd binnen een paar noten herkenbaar, dit is een opname van één van zijn prive projecten, licht heerlijk in het gehoor en is zeer uniek te noemen.

Mocht je een linkje zoeken, stuur me maar een pb.

Voor aankomende week:

(afbeelding)

mijn persoonlijke mening over het album:

Lineup:

Eve Risser: Prepared Piano en Unprepared piano, Benjamin Duboc: double bass; Edward Perraud: drums.

Persoonlijk ken ik het gebruik van een prepared piano voornamelijk bij componisten als Cage, Pärt etc. Maar Eve Risser laat hier horen dat het instrument ook uitermate geschikt is voor (Free) Jazz.
Geheel in de traditie van complete geïmproviseerde jazz, te denken valt aan Anthony davis, Roscoe Mitchell, George Lewis e.a., brengt dit Franse trio een uiterst communicatief improvisatiespel, wat zich afscheid van veel dingen wat ik heb gehoord binnen de jazz en third stream.
Het spel van dit trio is uiterst gevoelig, bezwerend en introvert, maar vooral in balans. Het werk lijkt zich niet te richten op een enkel thema of solist. Dit spel kent niet echt solo's. Per luistersessie valt mijn aandacht op een ander instrument en verbaas me hoe prachtig die rest dan samenspeelt.

Ik wil toch een aparte notitie geven aan Risser, wie de sterren van hemel speelt. Maar nu ik deze zin heb getyped, bedenk ik me dat Duboc zijn bas spell ook iets uitzonderlijks is. En Perruad levert een ritmesectie in de composities, waardoor ik eindelijk weer eens specifiek aandacht heb voor de drummer.

Heel Indrukwekkend album dit!

echte freejazz voor mensen die van communicatieve sets houden.

wil iemand weer kijken of het album op spotify staat. wanneer iemand een linkje wil pm

Helaas nog geen tijd gehad om het album van blabla fatsoenlijk te beoordelen, gaat alsnog zo snel mogelijk gebeuren!

korenbloem schreef:
wil iemand weer kijken of het album op spotify staat. wanneer iemand een linkje wil pm

Nee, deze staat niet op Spotify.

Ik ben de komende week op vakantie dus mijn kleine achterstand in het topic zal ik tot dan niet kunnen inhalen... Ik haak daarna uiteraard weer aan!

komt er nieuw album deze week?

- korenbloem
- soledad
- frankmulder
- sandokan
- misterfool(passief)
- blabla

Dus Soledad is weer?

Ik ben trouwens nog niet door het huidige album (van Risser) gekomen... Mocht het nog wel een keer lukken dan zal ik alsnog een reactie plaatsen.

frankmulder schreef:

Ik ben trouwens nog niet door het huidige album (van Risser) gekomen... Mocht het nog wel een keer lukken dan zal ik alsnog een reactie plaatsen.

durf je het niet aan?

korenbloem schreef:
(quote)

durf je het niet aan?

Ik probeer het, maar van begin tot eind ervoor zitten is me nog niet gelukt.

Beste heren (dames zijn er volgens mij niet),

Mijn excuses dat er geen album is en dat ik nog geen reactie heb gegeven op korenbloems album, hoewel ik geloof ik niet de enige ben. Ik heb het enorm druk gehad de afgelopen tijd met tentamens en werk. Ik ben ook de aankomende weken bijna niet thuis dus ik ben er voorlopig even niet.

Hoi allemaal. Ik ben Bastiaan, overdag hardrock en metalfan, maar de laatste jaren bij nacht vooral in de ban van jazz. Heb nog altijd maar amper een idee waar ik moet beginnen. Dit heb ik de afgelopen jaren voornamelijk geluisterd: Miles Davis, John Coltrane, Dave Brubeck, Art Blakey, Duke Ellington, The Ploctones, Bill Evans, Eric Dolphy, Sonny Rollins. Anyway, ik lees hier de komende tijd mee - en zal eens terugbladeren - en hoop wat interessante namen mee te pikken die meer verdieping aan mijn beperkte smaak kunnen geven.

Wat mij betreft is het JAvdW weer dood, er is alweer twee weken voorbij sinds de laatste en niemand die als volgende op de lijst staat die zich geroepen voelt om iets nieuws te verzinnen, ik kap er mee, ik vind m'n muziek toch wel.

- korenbloem
- soledad
- frankmulder
- sandokan
- misterfool(passief)

blabla schreef:
Wat mij betreft is het JAvdW weer dood, er is alweer twee weken voorbij sinds de laatste en niemand die als volgende op de lijst staat die zich geroepen voelt om iets nieuws te verzinnen, ik kap er mee, ik vind m'n muziek toch wel.

Begrijpelijk. Er komen later vast weer betere tijden. Tot dan.

(Ik vind het zelf ook niet erg als we collectief even pauze houden tot er weer meer animo is.)

Bastiaan Tuenter schreef:
Hoi allemaal. Ik ben Bastiaan, overdag hardrock en metalfan, maar de laatste jaren bij nacht vooral in de ban van jazz. Heb nog altijd maar amper een idee waar ik moet beginnen. Dit heb ik de afgelopen jaren voornamelijk geluisterd: Miles Davis, John Coltrane, Dave Brubeck, Art Blakey, Duke Ellington, The Ploctones, Bill Evans, Eric Dolphy, Sonny Rollins. Anyway, ik lees hier de komende tijd mee - en zal eens terugbladeren - en hoop wat interessante namen mee te pikken die meer verdieping aan mijn beperkte smaak kunnen geven.

De bekende namen. In dit topic zul je vooral veel minder bekende namen vinden, dus misschien ben je juist op zoek naar wat daar tussenin zit (namelijk: wat wel bekend is, maar wat jij nog niet kent). Maar misschien haal je er wat leuks uit. Probeer ook eens de Survivors' Suite van Keith Jarrett. Veel plezier met je jazz-avontuur.

Svendra (crew)
Het is wat rustig hier, maar ik ben tegen een fraaie jazzrock plaat aangelopen die ik misschien het best in dit topic kan aanbevelen:

Dewa BudJana - Joged Kahyangan (2013), te beluisteren op Bandcamp.

(afbeelding)

[respectloos mode] Dodelijk saai, veredelde lift-muzak, het kabbelt maar en wriemelt maar en wordt nergens ook maar enigszins interessant. [/respectloos mode]
3 tracks helemaal geluisterd en de rest door gezapt.

Voor de liefhebbers van het '4 Corners'-album van Vandermark/Lane/Broo/Nilssen-Love dat hier al de revue passeerde, kunnen het hier nog eens beleven; (DVD valt trouwens ook te bestellen bij het label)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=klXiDUrXuUE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Wie zich tegoed wil doen aan nog zo'n muzikaal avontuur (zij het met Mingusiaanse proporties) moet zich hier eens aan wagen:

Adam Lane's Full Throttle Orchestra - Ashcan Rantings (2010)
Geweldige composities, uitstekende muzikanten (Nate Wooley!) en uiteraard de geweldige op CleanFeed opname kwaliteit. Zware aanrader!

Leuk topic dit. leeft het nog een beetje?

Als je er een vaste gewoonte van maakt om iedere dag een item te schrijven lukt dat zeker

Jazz... soms voel ik me een roepende in de woestijn. Het lijkt behoorlijk doodgeslagen hier op mume. Jammer

Afijn, ik wil toch gewoon weer eens een poging gaan wagen. Wees alsjeblieft eerlijk als het je niet gaat lukken, het topic is namelijk al zo vaak doodgeslagen.

Het lijkt mij leuk om het topic weer eens nieuw leven in te blazen. Nou heb ik zelf een idee van een aantal users die wellicht geïnteresseerd zijn, maar schroom niet jezelf aan te melden of andere potentiële kandidaten te vragen.

Beste:
Supernormal
Misterfool
Ataloona
Stijn_Slayer
Tony
heartofsoul
Toon1
spoon
blabla
Sandokan-veld
The Scientist
Supersid
josbosvos
Niels van Mil
MdoubleU

Bij deze nodig u allen uit het topic weer op te starten.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zien zitten. En hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus weet je nog anderen die dit leuk vinden, laat het ze weten.

Misterfool
Het gaat wellicht lastig worden om dit topic wekelijks bij te houden, maar het idee spreekt me wel aan.

In het verleden pakte ik dit altijd verkeerd aan door mijzelf te verplichten uitgebreide berichtjes te typen bij de albums, waardoor ik naar verloop van tijd geen zin meer had. Ik doe dus liever op vrijblijvende basis mee (ook vanwege drukte bij de studie); deelnemen aan discussies en wanneer ik mij verleid zie te reageren op een album dan doe ik dat natuurlijk ook graag. Lijkt mij leuk om vooral hier een kleine community te hebben. Pessimist in mij zegt dat dit na een paar maanden weer doodbloed, maar who cares!

Daarnaast heb ik natuurlijk genoeg te tippen
(en nog genoeg klaarstaan dat ik weldra zal moeten beluisteren)

Ik sluit me heel erg bij het verhaal van Ataloona aan. Het is altijd lastig om voldoende tijd te vinden om de keuzes van anderen de aandacht te geven die ze verdienen, en binnen een week tot een gefundeerd oordeel te komen. Ik moet bekennen dat ik ook één van die mensen ben die in het verleden 'afhaakte', gewoon uit tijdgebrek of omdat mijn aandacht even naar andere zaken afdwaalde.

Desondanks steun ik elk initiatief om dit weer tot leven te brengen, de tijden dat de community leefde heb ik erg toffe ontdekkingen gedaan en genoten van de interactie met andere jazz-fans.

Een alternatief zou misschien een vorm zijn die meer lijkt op wat ze hebben gedaan in topics als 'de top 100 van...' e.d. waarin users die op dat moment tijd en interesse hebben kunnen schrijven over opnames die zij interessant vinden (dat kan dan bijvoorbeeld ook een playlist zijn of een live-opname op Youtube), zodat je meer een wisselblog krijgt en niet de 'verplichting' creëert dat alle deelnemers wekelijks een recensie schrijven?

Ook dat is maar een ideetje, als er genoeg gegadigden zijn voor een 'album van de week'-format dan ben ik ook zeker in voor een nieuwe poging dat te laten herleven.

Ik denk dat onderstaande reacties eigenlijk de toekomst al een beetje voorspellen: het gaat hem niet worden. Sandokan's voorstel is misschien een betere optie. We hebben al:

Maak kennis met Jazz en beoordeel - MusicMeter.nl

Is dat wellicht een beter idee?

Misterfool
Dat lijkt me inderdaad een beter idee.

Ik wil wel weer meedoen maar ben niet zo actief meer op MusicMeter.

We zijn hier begonnen Ruud:

Maak kennis met Jazz en beoordeel - MusicMeter.nl

Misschien kun je daar af en toe je ongezouten mening uiten

Soledad, ik doe graag mee! Was een zeer leuk initiatief destijds en heb er veel mee ontdekt, dus graag opnieuw. Maar ik ben meer voorstander van het luisteren van volledige albums. Dat geeft je een beter beeld van de artiest en het gezelschap, stijl etc.

Eén per week lijkt me inderdaad wat optimistisch, maar om de twee weken is misschien wel doenbaar?

Nog gebruikers die misschien geïnteresseerd zijn:

Ik Doe Moeilijk
Jesse
korenbloem
Yann
sq
Nakur
Paap_Floyd
jeroenf

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.