menu

Muziek / Muziekgames / Het Niels Tip-Topic

zoeken in:
avatar van niels94
Dag mensjes,

In navolging van het 'Bepaal zelf wat MJ beluistert' topic van MJ_DA_MAN presenteer ik hierbij het 'Niels Tip-Topic'. Het idee is grotendeels hetzelfde:

In dit topic is het de bedoeling dat mensen mij een album tippen dat ik nog niet ken, dat ik het album nog niet bestemd heb is hierbij de norm. Wat je tipt mag je zelf weten. Heb je iets dat ik móet horen omdat het precies in mijn straatje past? Of wil je me juist kennis laten maken met iets uit een hoek waaruit ik nog nauwelijks iets of niets ken? Het mag allemaal. Rock, soul, dance, hardcore punk, noise, in het Engels, Nederlands, Pools of Swahili, een absolute klassieker die ik nog moet luisteren of juist een onbekende parel: als je denkt dat het iets voor mij is of kan zijn mag je het plaatsen.

Wil je meedoen? Plaats dan je naam hier volgens de bekende manier onder elkaar:

- Klaas Soms
- Jaap Tak
etc.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ben je aan de beurt? Plaats dan ariest + album, graag met een (klein of groter) stukje over het album en de reden dat je dit album gekozen hebt, als anderen het dan interessant lijkt kunnen ze ook luisteren (natuurlijk), wie weet hoeveel mensen je jouw album laat ontdekken! Vervolgens zal ik het album bespreken, waarna er eventueel wat over het album gediscussieerd kan worden als mensen het bijvoorbeeld met me eens zijn of juist niet, of hun eigen bevindingen willen neerpennen als ze het beluisterd hebben. Ik ga me niet vastpinnen op een tijd voor de albums, al zal ik er voor ieders plezier niet ontzettend lang over doen. In principe zal ik ook alles luisteren, tenzij je mij de Merzbox o.i.d. tipt... Als de volgende aan de beurt is zal ik diegene PM'en voor de zekerheid. Eventuele besprekingen en discussies over de albums die al geweest zijn mogen van mij gewoon doorlopen. Hopelijk gaan mensen dit topic leuk vinden en ik hoop stiekem dat er ook anderen zijn die af en toe meeluisteren als er een album langskomt die ze leuk lijkt (dit is uiteraard geheel vrijblijvend).

Ik wacht even af hoeveel mensen zich in eerste instantie melden, dan beginnen we binnenkort, zodat de eerste ook alvast kan gaan nadenken over zijn tip.

avatar van dazzler
- Klaas Soms
- Jaap Tak
- dazzler

Is het de bedoeling dat we eerst gaan uitvlooien of je het album in kwestie al kent?
Of mag het ook een plaat zijn die je toevallig al beoordeeld hebt op de site?

avatar van chevy93


- dazzler
- Chevy (ging goed in het tipspel, dus ik kan vast nog wel een album bedenken)

avatar van niels94
dazzler schreef:
- Klaas Soms
- Jaap Tak
- dazzler



Is het de bedoeling dat we eerst gaan uitvlooien of je het album in kwestie al kent?
Of mag het ook een plaat zijn die je toevallig al beoordeeld hebt op de site?

Het gaat om albums die nieuw zijn voor mij, dat leek me duidelijk maar ik zal het er inderdaad maar even bij zetten... De norm is dat ik het album nog niet bestemd heb. Mocht het zo zijn dat ik het album in kwestie nog niet bestemd heb maar wel al één of meerdere keren beluisterd heb, dan betekent dat dat ik het album nog niet goed genoeg ken om te bestemmen, dus dan is het oké, dan krijgt die de 'komende tijd' wat voorrang. Wat ik met dit topic wil bereiken is natuurlijk dat ik nieuwe dingen ontdek, dit kunnen dus albums zijn die gewoon erg goed bij mij passen of juist hele nieuwe dingen zijn.

avatar van Ataloona
- dazzler
- Chevy
- Ataloona

Een tip voor Niels verzinnen moet geen probleem zijn.

avatar van Rhythm & Poetry
Weet je wat. Ik doe toch mee.

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P

avatar van Fathead
Ik ook maar eens...

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead

avatar van Snoeperd
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd

sxesven
leuk

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven

avatar van AOVV
Kan nooit geen kwaad.

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV

avatar van MAS
MAS
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)

lambf
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf

avatar van Mb.
Mb.
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.

Ik zie Atmosphere in je top 10 en The Roots hoog beoordeeld, dus in het verlengde van dat ken ik nog wel wat leuks voor je. Althans, dat hoop ik dan maar.

avatar van niels94
Hartstikke leuk dat jullie meedoen Zoals ik al zei zou het ook leuk zijn als af en toe een ander uit dit topic (of daarbuiten mag natuurlijk ook) een album die ik getipt kreeg meepikte als die hem interessant lijkt. Maar dat moeten jullie maar bekijken

Ik heb zojuist een PM naar dazzler de deur uit gedaan, zodra hij er klaar voor is mag hij zijn tip plaatsen. We gaan gewoon de lijst af (Chevy is dus na dazzler aan de beurt). Mensen die nog mee willen doen mogen nog gewoon achteraan sluiten.

avatar van ArthurDZ
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ

bennerd
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd

Over een maand of drie eens kijken wat ik je kan tippen.

tangmaster
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster

avatar van dazzler
XTC - Black Sea (1980)

Sommige new wavers dwepen met Drums & Wires.
De fans van uitgekiende pop tippen op English Settlement.
Maar de psychedelici onder ons zweren plechtig bij Skylarking.
En de singer-songwriters gaan duidelijk voor Apple Venus, Pt. 1.

XTC is een band met sterke albums, zoveel is zeker.

Waarom kies ik hier dan voor Black Sea, Niels?
Omdat het in mijn muzikale beleving een onderschat album is.

(afbeelding)

Staan op English Settlement misschien iets meer pure klassesongs,
dan telt Black Sea voor mij minder missers. De plaat blijft 11 nummers boeien.
Black Sea is bovenal een rock plaat, met een vette drumsound van Steve Lillywhite.
Er stonden maar liefst vier singles op. Maar mijn favoriet is Living through Another Cuba.

YouTube - XTC Respectable Street
YouTube - XTC Generals and Majors
YouTube - XTC Living Through Another Cuba
YouTube - XTC Love at First Sight
YouTube - XTC Rocket From a Bottle
YouTube - XTC No Language in Our Lungs

YouTube - XTC Towers of London
YouTube - XTC Paper and Iron (Notes and Coins)
YouTube - XTC Burning with Optimism's Flames
YouTube - XTC Sgt. Rock (Is Going to Help Me)
YouTube - XTC Travels in Nihilon

Zo, nu kan iedereen meteen meeluisteren. Veel plezier.

avatar van niels94


Dan kunnen we nu echt van start

XTC, een band die ik al meerdere malen voorbij het zien komen op MusicMeter maar waar ik nooit aan begonnen ben en me ook nooit in verdiept heb. Daar gaat nu verandering in komen. Zo te zien zou het best wel wat voor mij kunnen zijn, ik ben erg benieuwd

Overigens, voor zij die het zich afvragen, mochten er nog mensen zijn die mij nog willen tippen: je mag nog altijd achteraan sluiten.

avatar van Snoeperd
En als deze je bevalt moet je ook zeker Skylarking checken, ook al zo'n briljante plaat.

avatar van Masimo
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster
- Masimo

Ik sluit ook nog vrolik oan.. Vervelend, hè?

avatar van niels94
Nee hoor, leuk juist

Inmiddels Black Sea van XTC aan het luisteren.

avatar van AOVV
Niels, als ik aan de beurt ben, en ik struin je stemmenlijst af, en ik kies een tip, maar je kent het wel en hebt er enkel nog niet op gestemd, geldt dat dan als een tip, of moet ik dan een nieuwe verzinnen?

avatar van niels94
niels94 schreef:
De norm is dat ik het album nog niet bestemd heb. Mocht het zo zijn dat ik het album in kwestie nog niet bestemd heb maar wel al één of meerdere keren beluisterd heb, dan betekent dat dat ik het album nog niet goed genoeg ken om te bestemmen, dus dan is het oké, dan krijgt die de 'komende tijd' wat voorrang.

Dit is om het gemakkelijk te houden. Ik zal het echter wel melden. Mocht jij denken: ik wil je echt iets geheel nieuws tippen, dan zal ik je niet in de weg staan natuurlijk. Van mij mogen mensen ook van tevoren vragen of ik het album al ken voordat ze hun stukje schrijven, maar het hoeft niet. De kans dat het gebeurt is echter niet zo gek groot, natuurlijk.

avatar van korenbloem
ik sluit ook nog even aan:

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster
- Masimo
- korenbloem

avatar van Don Cappuccino
Ik sluit ook nog even aan:

- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster
- Masimo
- korenbloem
- Don Cappuccino

avatar van GrafGantz
- dazzler
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster
- Masimo
- korenbloem
- Don Cappuccino
- Glenn (kobe bryant fan)
- Graf (zo te zien pas in 2014)

avatar van niels94
Leuk dat jullie nog meedoen, ik heb nog van kobe bryant fan meegekregen dat hij nog mee wilde doen. Dit was de laatste die bij de lijst kan, ofterwijl: je kunt er niet meer bij als het gaat om het tippen, meeluisteren/praten mag natuurlijk altijd. Als ik deze lijst afgewerkt heb kijk ik of ik direct doorga, dan kun je er weer bij. Zo is de lijst nu:

- dazzler: XTC - Black Sea (1980)
- Chevy
- Ataloona
- R&P
- Fathead
-Snoeperd
- sxesven
- AOVV
- MAS (ter P)
- lambf
- Mb.
- ArthurDZ
- bennerd
- Tangmaster
- Masimo
- korenbloem
- Don Cappuccino
- Graf
- kobe bryant fan

Voor de duidelijkheid: ik richt me erop elke 2 weken een tip te bespreken, hopelijk iets sneller. Zodra ik mijn bespreking geplaatst heb stuur ik een PM naar de volgende, in dit geval Chevy, waarna die zijn album + klein stukje en motivatie plaatst en ik daar weer zo'n 2 weken over ga doen. Dit omdat ik het wel vaker dan één keer wil luisteren maar er niet te lang over wil doen (zodat het dus géén 2014 wordt eer de laatste aan de beurt is ).

avatar van niels94
De eerste tip is meteen in goede aarde gevallen:

XTC - Black Sea (1980), getipt door dazzler:
Nummers schrijven kunnen deze gasten: en hoe. Ongelooflijk leuke en catchy new wave vol met leuke melodieën, sterke coupletten en refreintjes die wel de hele dag in je hoofd kunnen blijven hangen. Een erg vrolijk album, een feestje van zo'n 50 minuten. Denk echter niet dat dit een pak vrolijkheid is zonder verdere inhoud, want dat is het zeker niet. Dit is muziek die erg goed in elkaar steekt en er wordt strak gespeeld. Daarnaast heeft dit ook wel een rauw randje: ondanks de vrolijkheid en het feit dat deze nummers ontzettend catchy zijn begrijp ik wel waarom deze band geen hits gehad heeft. Pere Ubu is een naam die bij me opkomt als ik dit beluister, al is dit wel een pak poppier. Dit heeft naast de muzikale stijl ook veel te maken met de enigszins aparte zang van Andy Patridge, ook verantwoordelijk voor het feit dat deze popmuziek 'ander klinkt dan anders', want je moet er wel van houden. Ikzelf kan het zeker waarderen en erger me er allerminst aan. Het album blijft behoorlijk constant, al verkies ik de eerste helft wel over de tweede helft en zijn er toch wel duidelijk hoogtepunten (Love at First Sight, Rocket From a Bottle en Generals and Majors om er wat te noemen) die werkelijk ongelooflijk catchy zijn en een enkel iets minder interessant nummer, al zijn dit ook prima nummers want slecht wordt dit nergens. Daarnaast is dit ook een album dat je vaker op kunt zetten, ik heb dit flink wat keren gedraaid in toch behoorlijk korte tijd. Een pak goed gearrangeerde vrolijkheid vat wat dit album is denk ik wel samen.

3,5*, bíjna 4*, wie weet, binnenkort...

Ik had van een enkeling begrepen dat ze dit album van XTC ook beluisterd hebben/gaan beluisteren, jullie kunnen je bevindingen hier natuurlijk ook kwijt

- dazzler: XTC - Black Sea (1980): beschrijving - bespreking
- Chevy:
- Ataloona:
- R&P:
- Fathead:
-Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS (ter P):
- lambf:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- Glenn (kobe bryant fan):
- Graf:

Dan is nu Chevy aan de beurt, ben benieuwd.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ken maar één album van XTC (Drums and Wires) en daarbij moest ik gelijk denken aan Franz Ferdinand - ik weet niet of dat bij dit album ook zo is? Leuk topic om in mee te lezen verwacht ik .

Gast
geplaatst: vandaag om 11:53 uur

geplaatst: vandaag om 11:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.