menu

Mijn Updates +
Muziek / Muziekgames / De reïntegratie van Ward

zoeken in:
Ward is voor mij altijd een wat ongrijpbare user geweest, zelfs een wat onzichtbare ook al kom ik hem wel eens tegen.

Dit schreef aERo over mij in het Zeg iets over de smaak van ...-topic. Dit zette mij aan het denken. Dat onzichtbare heeft denk ik te maken met het feit dat ik veel minder actief ben dan een paar jaar terug. Ik meld me af en toe wel op het forum of bij een spelletje, maar bij de albums zelf ben ik de laatste jaren vrij passief (ik lees er overigens wel fanatiek mee).

Ik neem me dan ook vaak voor om meer reviews te schrijven, maar voeg zelden de daad bij het woord. Daarom leek het mij een goed idee om een topic te beginnen in de stijl van De Arthur-recencies. Jullie mogen voor mij dus een album kiezen waar ik een review over zal schrijven. Aan de hand van jullie tips hoop ik natuurlijk nieuwe fantastische muziek te ontdekken, maar ook een klein beetje te reïntegreren in de MuMe-society.

Dus nog even voor de duidelijkheid. Als je beslist mee te doen kan je:

1. Mij een nieuw album tippen waar ik dan een recensie over schrijf
2. Me vragen een recensie te schrijven over een album dat ik al ken, bijvoorbeeld je favoriete album

Ik behoud evenwel wel de vrijheid om een album dat me al op voorhand niks lijkt te weigeren. Ik beloof hierbij wel plechtig dat ik dit zo weinig mogelijk ga proberen doen.

Als je mee wil doen, zet dan gewoon je naam in de lijst!

Omdat je mij dan toch noemt wil ik het bal best openen voor je met mijn nummer 1 van 2012: Asaf Avidan - Different Pulses.

Benieuwd hoe jij daar over denkt.....

Waarom?

Asaf Avidan komt uit Israel en laten we eerlijk zijn: dat is toch nét even weer wat anders dan het gebruikelijke spul uit de VS of UK.
Zijn stem lijkt op Janis Joplin. Pardon? Ja, Janis Joplin. Er zijn mensen die denken een vrouw te horen zingen (wel een wat ruige zoals Joplin).
Zijn nieuwe album verschijnt begin 2013 officieel pas in Nederland maar is al een tijd uit in Israel en sommige andere landen. Niet moeilijk te vinden dus.

Waar hij op zijn vorige albums met begeleidingsband The Mojos nog wel eens lekkere smerige bluesrock liet horen daar voegt hij op zijn nieuwe album zonder Mojos allerlei geluiden toe die het net even meer extra's geven. Precies datgene dat er bij mij voor zorgde om dit album het beste van 2012 te noemen.

Ga jij je aansluiten bij de euforie die plaatsvindt bij Different Pulses of ga jij het gemiddelde omlaag halen?

Ik doe ook mee.

Klinkt interessant, aERo! Ben heel benieuwd.

- aERodynamIC: Asaf Avidan - Different Pulses
- AOVV

- AOVV
- jassn

- AOVV
- jassn
- niels94

Dit is al het vierde bijna identieke topic

Dit is al het vierde bijna identieke topic

Dan hebben we er nog ruim 42.000 te gaan

Count me In

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan

Ik doe ook mee

Leuk dat mijn topic je geïnspireerd heeft, zeg!

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys
- Arrie

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys
- Arrie
- Fathead

Potdikkie, wat een leuke topics worden er gestart in deez' dagen...

Ah kijk eens aan, hoe meer zielen hoe meer vreugd

Mijn beoordeling van Asaf Avidan komt er dit weekend denk ik wel aan, hoewel ik ook nog druk bezig ben aan een paper voor mijn studie.

Dan zal ik maar eens werk gaan maken van mijn plaat ter ere van je reïntegratie, Ward!

De spits is er af!

(afbeelding)

Toen aERo mij dit album tipte zei de naam Asaf Avidan me nog helemaal niets, maar zijn beschrijving klonk zeker als een interessante plaat. Toen ik Asaf even opzocht kwam ik al snel uit bij zijn hitje van dit jaar. Dit nummer kende ik natuurlijk wel, maar nooit geweten wie er verantwoordelijk voor was. Aangezien ik dit een van de vervelendste nummers van het jaar vond zakte de moed me toch even in de schoenen (al is het natuurlijk slechts een remix van zijn nummer). Gelukkig klonk de single Different Pulses een stuk aanlokkelijker. Nu ik het album de afgelopen dagen veelvuldig heb beluisterd moet ik gelukkig constateren dat aERo het niet verkeerd had gezien.

Het eerste dat opvalt aan de muziek van Asaf Avidan is zijn stem zelf. De stem van Asaf is simultaan krachtig en breekbaar. Een zeldzame combinatie die het bij mij altijd zeer goed werkt. Iets wat mij bijvoorbeeld ook altijd in het werk van The Veils heeft aangesproken. Ook al is de muziek van Asaf Avidan heel anders dan die van The Veils hebben ze ook een woestijnachtige broeierigheid en vlagen van maniakaliteit met elkaar gemeen (bijvoorbeeld het schelle gekrijs op het einde van 613 Shades of Sad). Het androgyne karakter van zijn stem maakt het geheel nog een pak meer intrigerend. Het moge duidelijk zijn dat zijn stem voor mij de sterkste troef van de plaat is.

Wil dat zeggen dat het muzikaal niet zoveel voorstelt? Allerminst. Ook muzikaal zit dit album uiterst bekwaam in elkaar. We krijgen als luisteraar een zompige mix van soul, gospel, folk en pop voorgeschoteld. Er is een goede variatie tussen tragere, donkere nummers (Thumbtacks In My Marrow, Setting Scalpels Free, Conspiratory Visions of Gomorrah) en wat meer uptempo aanstekelijke nummers (Love It or Leave It, Cyclamen). Ik heb wel een voorkeur voor die eerste categorie en die overheersen gelukkig ook. Bovendien worden zowel de rustige als de meer poppy nummers gekenmerkt door dreigende broeierigheid, waardoor de sfeer zeer consistent blijft. Wat me muzikaal verder aanspreekt is de mooie balans tussen een klassiek en een modern geluid. Dit soort albums willen nog wel eens de neiging hebben om een geforceerd ouderwets geluid na te bootsen. Asaf Avidan vermijdt dit door ook elektronische tinten niet te schuwen. Hierdoor krijg je een mooie sound die zowel klassiek klinkt, maar toch onmiskenbaar van deze tijd is. Het filmische karakter van de muziek kan mij ook wel smaken. Deze cinematische allure komt niet in de laatste plaats door de trompetjes hier en daar die sterk aan de muziek van Morricone doen denken (om over het gefluit in Turn nog maar te zwijgen).

Zijn er dan geen kritische noten te kraken bij dit album? Om eerlijk te zijn niet heel veel. A Gun & a Choice is misschien een tikkeltje te bombastisch en The Disciple kabbelt iets teveel voort, maar een kniesoor die daar over valt. Uiteindelijk is dit gewoon een zeer smaakvol gearrangeerd broeierig album met een intrigerende stem zoals je ze zelden tegenkomt. Ook echt zo’n tijdloze plaat die over tien jaar nog net zo urgent in de oren klinkt als nu. Ik begin heel voorzichtig met 4 sterren, maar het moet wel heel gek lopen wil daar in de toekomst niet nog minstens een halfje bijkomen.

PS: ben ik de enige die bij Thumbtacks In My Marrow elke keer aan Radiohead’s Exit Music (For a Film) moet denken?

Een mooier begin van dit topic kan ik me niet wensen. Gelukkig een goede tip die ervoor zorgt dat je in elk geval een plezierige tocht bent gestart.
Hopelijk ga je meer van dit soort albums ontdekken in je eigen topic. Heel veel succes daarmee en bedankt voor je erg mooie review die mij absoluut weer anders doet luisteren naar Asaf Avidan.

Ward begint zichtbaar te worden

aERodynamIC schreef:
Een mooier begin van dit topic kan ik me niet wensen. Gelukkig een goede tip die ervoor zorgt dat je in elk geval een plezierige tocht bent gestart.
Hopelijk ga je meer van dit soort albums ontdekken in je eigen topic. Heel veel succes daarmee en bedankt voor je erg mooie review die mij absoluut weer anders doet luisteren naar Asaf Avidan.

Ja was wel blij dat ik het topic in ieder geval kon beginnen met een plaat die me goed beviel. Met een misser als begin was ik misschien mezelf gaan afvragen waar ik aan begonnen ben Maar gelukkig was dat dus absoluut niet het geval en ben ik lekker positief begonnen.

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys
- Arrie
- Fathead
- Sandokan

Oké Ward, dit is mijn luistertip:

(afbeelding)

Het is een plaat die eerder deze week nog werd afgeleverd hier thuis in deluxe version (4CD-set), maar dat is natuurlijk niet de reden waarom ik de tip aan jou geef. Ik was sowieso van plan om iets van Motorpsycho te presenteren, omdat het een band is die vrij veel hoeken van de muziekwereld heeft bezocht. De moeilijkheid was het om een keuze te maken voor dit topic. De band had ik dus al, maar welke plaat zou ik uitkieze van deze veelzijdige Noren? Het is uiteindelijk 'Blissard' geworden, en ach, ik zal toch maar eerlijk zijn, de reissue heeft er wel wat mee te maken.

Mocht je inspiratie nodig hebben, lees dan het relaas van itchy op de albumpagina. En mocht deze plaat je liggen, probeer dan zeker ander werk van Motorpsycho uit, want hoe divers ze ook zijn in hun oeuvre, ze hebben altijd een gekenmerkt geluid. En mocht deze plaat je niet liggen, probeer dan zeker ander werk van Motorpsycho uit, want al hebben ze een gekenmerkt geluid, hun oeuvre is divers. Enjoy!

Ben benieuwd wat je er van vindt, natuurlijk.

Topalbum inderdaad.

Klinkt goed! Ik ken Motorpsycho natuurlijk wel van naam en heb een jaar of tien terug wel eens een album van mijn broer beluisterd, maar kon er toen niet zoveel mee geloof ik. Maarja aangezien ik toen 15 was wil dat ook niet echt iets zeggen. Ik ga 'm morgen een eerste luisterbeurt gunnen

- AOVV
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys
- Arrie
- Fathead
- Sandokan
- Teun

- AOVV: Motorpsycho - Blissard
- jassn
- niels94
- Ernie
- Bert (aka R&P)
- Kobe Bryant Fan
- Snoeperd
- ArthurDZ
- Masimo
- Arcade Monkeys
- Arrie
- Fathead
- Sandokan
- Teun

(afbeelding)

Motorpsycho - Blissard

Een lastig album om te reviewen, mede doordat het album twee gezichten heeft. De plaat begint zeer energiek en aanstekelijk en wordt gaandeweg steeds introverter om uiteindelijk zelfs af te sluiten met een stukje ambient. Die structurering van het album zorgt voor een zeer bijzondere luisterervaring die sowieso intrigeert.

Toch zat dit album mij in het begin niet helemaal lekker. Waar ik sommige nummers wel sterk vond, ergerde ik me bij het luisteren van het album als geheel soms toch teveel aan de zang. Dan gaat het me niet om het feit dat niet alles even zuiver en toonvast ingezongen wordt, dat hoort immers bij dit soort rammelende albums. Ik vond de stem van de zanger soms iets te schel, zeker bij de wat hogere schreeuwerige stukken. Bovendien vond ik de eerste helft in eerste instantie niet zo boeiend, op de geniale opener na.

Elke luisterbeurt begon ik zeer kritisch, om dan naar het einde toe toch steeds meer bij te draaien. En ook al vind ik de tweede helft nog steeds aanzienlijk sterker, is die eerste helft ook aanzienlijk gegroeid in mijn waardering. De eerste helft bestaat uit lekker rommelige rock waar de ene geniale gitaarlijn struikelt over de volgende. Dit wordt aangevuld met krachtige drumpartijen en zeer catchy refreintjes. Ik ben nog steeds geen enorme fan van de stem van de zanger in sommige van deze nummers, maar dat wordt door de andere elementen ruimschoots goed gemaakt. Het hoogtepunt van deze eerste helft is de Sonic Youth-achtige opener Sinful, Wind-Borne, wat gewoon een enorme brok rauwe energie is, bovendien zit het compositorisch ook nog eens heel sterk in elkaar met een overvloed aan mooie melodielijnen. The Nerve Tattoo mag er ook zeker zijn, wederom erg melodieus met bovendien een schitterende outro dat lijkt te beginnen als een korte rustige bridge op weg naar het laatste refrein. In plaats van een laatste refrein wordt de toon echter steeds ongemakkelijker om uiteindelijk over te gaan in een dissonante kakofonie.

Met het Slint-esque True Middle wordt duidelijk gemaakt dat de toon van de tweede helft een heel stuk anders zal zijn. Een donker, langzaam uitgesponnen nummer met gesproken tekst. Er wordt op schitterende wijze een bijna apocalyptische spanning opgebouwd die uiteindelijk tot bloei komt in een noise-uitbarsting op het einde van het nummer. De toon blijft een tikkeltje dreigend (al valt het apocalyptische van het vorige nummer wel weg) met het 10 minuten durende S.T.G.. Het nummer dendert lekker voort en verraadt net als het openingsnummer een duidelijk invloed van Sonic Youth. Heerlijke compositie weer. Vooral hoe het halverwege steeds meer ontspoort in een totale waanzin om daarna terug te vallen in een rustige outro van ruim 3 minuten.

Hierna vervalt de plaat steeds meer in een ingetogen introspectie. Eerst is er het magistrale Manmower dat aan de rustige nummers van Smashing Pumpkins doet denken. Echt zo’n larger-than-life liedje (die piano ) waarbij je je als luisteraar na al het voorgaande gitaargeweld gewillig laat meeslepen. Fool’s Gold is een ontroerende lo-fi gitaarballad die gewoon heel hard binnenkomt. Prachtig ook de kleine slordigheidjes en de beperkte opnamekwaliteit. Geeft het nummer een extra persoonlijke lading en impact. Hierna kun je als luisteraar nog even overpeinzen naar wat voor bijzonder album je geluisterd hebt op de dromerige ambient-klanken van [i]Nathan Daniel's Tune from Hawaii[i]. Schitterend hoe je zo als luisteraar nog een paar minuten van bezinning hebt voor je verder gaat met de rest van je dag.

De plaat is echt enorm gegroeid binnen een luisterbeurt of tien en zal hopelijk nog door blijven groeien. Voor de eerste helft zou ik nu op ongeveer 4* uitkomen, maar die tweede helft is zo bijzonder dat alles minder dan 5* een belediging zou zijn. Daarom neem ik voor nu de middenweg van 4,5*.

(afbeelding)

Geen jazz en soul te vinden in uw stemmen of ik moet er naast gekeken hebben dus dacht ik maar ik doe eens zot en tip hem een album in 1 van die 2 genres. Soul leek mij het minst ver gezocht aangezien je toch wel wat van hiphop houdt. De meest logische keuze leek me dan mijn favoriete album in de soul.

Gil Scott-Heron is dan juist weer een heel belangrijke man geweest voor de hiphop, hij was alleszins 1 van de eerste personen die gebruik maakte van spoken word. (hij kan ook de 1ste geweest zijn maar dat weet ik niet ) Hij heeft ook een hele aangename stem om naar te luisteren. Ik zou er een hele dag kunnen naar luisteren. Kortom met dit album wil ik u wat soul leren kennen en er net als mij tot het besluit komen dat dit genre heel wat te bieden heeft.

Ah dat is snel. Heb me inderdaad nog nauwelijks in jazz en soul verdiept (op een handjevol stemmen na). Soul ligt me denk ik inderdaad beter dan jazz, aangezien ik in hiphop een beetje soul erg kan waarderen. Gil Scott-Heron heb ik wel eens wat losse nummers van gehoord en dat sprak me best wel aan, dus leuk om er eens echt aan te beginnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.