menu

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
dix schreef:
Verdrietig nieuws, ik zet vanavond zijn plaat nog maar een keer op

Hoe kom jij zo snel na zijn overlijden aan een plaat van hem?

dix
kleine man schreef:
(quote)

Hoe kom jij zo snel na zijn overlijden aan een plaat van hem?

Ja, dat wordt nog even een uitdaging

dix schreef:
(quote)

Ja, dat wordt nog even een uitdaging

Heb je nog een cassettedeck thuis?

Casartelli (moderator)
dix schreef:
Verdrietig nieuws, ik zet vanavond zijn plaat nog maar een keer op
Niets houdt je tegen om een integrale Lingo-aflevering terug te kijken.

Het oorspronkelijke bericht op nu.nl had 90% overlap met het Wikipedia-artikel over de goede man - inmiddels zit er wat uitbreiding in. Mij als wijsneuzerig jong kijkertje stoorde het altijd dat hij de te winnen bedragen in de finale (het bedrag uit de eerste ronde kon vijfmaal verdubbeld worden) niet soepel en foutloos uit de mouw schudde. Voorts hebben we, naast "ballen ballen ballen" ook aan hem te danken dat een publiek om het hardst "Groen!" kan roepen.

Maar goed, hij is verder heerlijk gewoon gebleven en in persoon was het vast best een aardige man. En er zat ook vast wel muziek in.

R.I.P. François Boulangé

Mssr Renard schreef:
Behalve dat iemand uit mijn klas zei dat zijn naam vertaald gewoon Frans Bakker is.

Er is in Frankrijk een presentator die zich Frans Bakker noemt. Die heet eigenlijk gewoon François Boulangé.

Je moet waarschijnlijk een liefhebber van oldschool funk en soul zijn om haar naam te kennen, maar Sarah Dash was niet de eerste de beste. Ze maakte deel uit van het trio LaBelle, dat we vooral kennen van Lady Marmalade (Voulez-vous coucher avec moi ce soir?), waarop ze de leadvocalen deelde met Patti LaBelle. Als soliste had ze in 1978 een discohit met Sinner man en later zou ze sessiewerk doen voor veel verschillende artiesten en samenwerken met de Rolling Stones (achtergrondvocalen op Steel Wheels) en Keith Richards.

Gisteren overleed ze op 76-jarige leeftijd.

R.I.P. Sarah Dash

Sarah Dash Dead: Labelle Member Who Sang on 'Lady Marmalade' Was 76 - Variety

Richard H Kirk (Cabaret Voltaire) RIP | Louder Than War - louderthanwar.com

Ben niet echt thuis in zijn werk (alleen Nag, Nag, Nag en Hypnotised veel gedraaid), maar wel een grote naam uit de Engelse alternatieve muziek.

Ai, dat is wel een bekende naam. Ik ken lang niet alles van hem, want hij heeft nogal veel gemaakt.
Maar Electronic Eye - Closed Circuit is wel een uitstekend ambient album van hem, en op Warp heeft ie ook nog wel wat moois uitgebracht.

Niet echt heel oud geworden helaas.

RIP Richard H Kirk

herman schreef:
Richard H Kirk (Cabaret Voltaire) RIP | Louder Than War - louderthanwar.com

Ben niet echt thuis in zijn werk (alleen Nag, Nag, Nag en Hypnotised veel gedraaid), maar wel een grote naam uit de Engelse alternatieve muziek.

Grootmeesters van industrial (meer nog dan Throbbing Gristle of In the Nursery); het meeste werk uit de '80s is de moeite waard, van The Mix-up t/m The Covenant, the Sword etc.

R.I.P. Richard Kirk

Afgelopen jaar nog een nieuw album, "Shadow of Fear", uitgebracht, als Cabaret Voltaire, maar feitelijk een solo-album van Kirk.

R.I.P.

dix
Richard H Kirk, dat is toch wel een naam waar wat langer stil bij mag worden gestaan. Cabaret Voltaire heeft baanbrekend werk verricht dat terug gaat tot halverwege de jaren '70. In eerste instantie werd muziek gemaakt zonder instrumenten, collages op basis van cut-up techniek tape-loops. Later werden daar gitaar en bas aan toegevoegd, en deelde de band live dikwijls het podium met bewonderaars Joy Division.

Ooit begonnen met drie man, waar Chris Watson de samenwerking liet voor wat ie was toen hij de koers te commercieel vond worden. Watson ging verder met field recordings, Kirk en Malinder ontwikkelden hun ritmische sound steeds verder in de richting van de dansvloer. Vergelijk Red Mecca eens met The Covenant, The Sword ... dat zijn flinke stappen in een paar jaar tijd. Een commercieel succes is Cabaret Voltaire natuurlijk nooit geweest, maar de sound bleek wel een wegbereider voor vele electronische acts. Je hoort de invloed logischerwijs terug bij New Order maar ook werk van Aphex Twin en Autechre heb ik in gedachten regelmatig met Cabaret Voltaire in verband gebracht.

Kirk leek zich recent te herbronnen met drie releases in een jaar tijd. Nu is ie dus zelf terug bij de bron

R.I.P. RIchard H Kirk.

Naast zijn pionierswerk bij Cabaret Voltaire, is ook Richard H. Kirk - Virtual State (1994) het aanraden meer dan waard.

Ik lees het net pas, Richard H. Kirk RIP... belangrijk man...
Richard H. Kirk van Cabaret Voltaire overleden (nieuws) | OOR

Die was ook nog niet zo oud. Met You, Colour en uiteraard Mind Your Own Business heel wat leuke post-punk gemaakt.

R.I.P.

Bij hun album is de vraag al eens geopperd hoe het met hun houdbaarheidsdatum was gesteld. Delta 5 werd destijds regelmatig in één adem genoemd met Au Pairs, Raincoats en Slits (Mo-dettes was meer een fun-band). Indirect bleek ik die vraag al een paar jaar geleden te hebben beantwoord toen ik - zo bleek nu ik ernaar ging zoeken - de lp heb verkocht. Worden overigens meermaals genoemd in het boek over postpunk van Simon Reynolds - waarin The Sound slechts eenmaal wordt genoemd en Comsat Angels ontbreken

herman noemt precies de drie fijne tracks die overigens niet op de lp stonden.

R.I.P.

Ik heb het album eigenlijk ook nooit beluisterd, alleen een verzamelaar.

You ooit leren kennen via deze post-punkmix van Rory Phillips (opwarmset voor een optreden van The Slits), waarvan het de opener is. Kleenex' U past er mooi achteraan.

Stream Post Punk Party Mix Recorded Live at Trash 17/05/06 by Rory Phillips | Listen online for free on SoundCloud

Ik ken Bob Moore voornamelijk als een voortreffelijk contrabas speler op de platen van Elvis.
R.I.P. Bob Moore!

B.Robertson (crew)
R.I.P. Alan Lancaster. Weer een muzikale held minder en zonder hem was Quo niet meer hetzelfde.

Jeve
R.I.P. Alan Lancaster, Frantic Four member! Respect & Peace.

R.I.P. Alan Lancaster

Eerst in 2016 Rick Parfitt. En nu dus medeoprichter en bassist Alan Lancaster. Het gaat rap de laatste jaren. Veel te rap. R.I.P. Alan Lancaster.

Ja, de helft van de klassieke Status Quo-bezetting Rossi/Parfitt/Lancaster/Coghlan is ons daarmee ontvallen. Toch wel een onmiskenbaar deel van mijn jeugd. Lancaster schreef mee aan songs als Roll over lay down, Too far gone, Mountain lady, Ol' rag blues en zong lead op albumtracks als Backwater, Is there a better way and Roadhouse blues. Volgens mij was hij ook verantwoordelijk voor de tijdelijke terugkeer naar een hardere koers op het album Never too late.

R.I.P. Alan Lancaster.

Ik lees het net bij het eerste album van de band, maar vermeld het hier pro forma ook nog maar even: Erik Strack van Schijndel is overleden. Eind jaren zeventig zanger van de kortstondig succesvolle band Phoney & The Hardcore, van wie Herman Brood het nummer I love you like myself tot een hit transformeerde. Volgens de toenmalige Brood-manager Koos van Dijk, die het nieuws op Facebook meldde, een 'super aardige gozer', maar hij koos uiteindelijk voor een carrière in de misdaad...

Erik Strack van Schijndel, zanger van Phoney and the Hardcore, overleden - RTV Noord - rtvnoord.nl

Afgelopen week is Alfred "Pee Wee" Ellis overleden. In de jaren '90 erg genoten van zijn optredens met Maceo Parker en Fred Wesley.

R.I.P. Pee Wee Ellis

Pee Wee Ellis, Legendary Saxophonist, Dead at 80 - Rolling Stone - rollingstone.com

Wat erg zeg. Vaak zien draaien, en dankzij haar The Final Frontier leren kennen. Erg goede dj en het leek me een sympathieke vrouw.

RIP Lady Aida

Gast
geplaatst: vandaag om 02:50 uur

geplaatst: vandaag om 02:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.