MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
geplaatst:
24. Luxemburg: Eva Marija - Mother Nature

Ook ik verlangde enorm naar de terugkeer van Luxemburg op het festival en in 2024 was het zo ver. Niet echt een memorabele inzending. Vorig jaar helaas ook niet. Zou het dan dit jaar?

Nou nee. Sterker: dit nummer zit echt zeer zwaar op mijn allergie-grens. Het is knap als je zelfs onder Azerbeidzjan weet te komen. Toch?

Meid neem ook nog even wat zangles alstublieft. Het enige nog beetje leuke aan dit nummer is de viool-riedel aan het einde, maar viool en Songfestival werkt ook maar zelden bij mij (zegt de grote viool-liefhebber).

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Roemenië
5. Portugal
6. Servië
7. België
8. Verenigd Koninkrijk
9. Kroatië
10. Montenegro

11. Italië
12. Moldavië
13. Zweden
14. Georgië
15. Bulgarije
16. Litouwen
17. Oostenrijk
18. Israël
19. Polen
20. San Marino

21. Estland
22. Duitsland
23. Azerbeidzjan
24. Luxemburg

geplaatst:
Oi, zeker het begin was verre van zuiver. In het refrein herpakt ze zichzelf weer een beetje. Met het liedje zelf is weinig mis vind ik. Wellicht had Luxemburg moeten overwegen het te laten bij een instrumentale inzending. Desondanks voor mij niet de vervelendste of slechtste bijdrage deze ESF.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Servië
6. Bulgarije
7. Estland
8. Finland
9. Zweden
10. Litouwen
11. Italië
12. Portugal
13. Verenigd Koninkrijk
14. Griekenland
15. Georgië
16. Frankrijk
17. Luxemburg
18. San Marino
19. Duitsland
20. Oostenrijk
21. Moldavië
22. Israël
23. Polen
24. Azerbeidzjan

geplaatst:
Luxemburg:

SInds hun terugkeer op het festival hebben de Luxemburgers me niet bepaald weten te overtuigen. Alleen Fighter vond ik nog een redelijke inzending. Kan Mother Nature het tij keren? Nou, niet echt. Ik vind het best wel een suf nummer. Voor de rest kan ik er eigenlijk niet veel over kwijt, behalve dat het refrein aanvoelt alsof het gejat is van een andere plaat. Hiermee kan ik de conclusie trekken dat dit vooral een zeer anonieme inzending is die in Wenen weinig potten gaat breken. Mocht dat gebeuren, dan heb ik daar vrede mee.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Servië
7. Montenegro
8. Litouwen
9. Portugal
10. Frankrijk
11. Kroatië
12. Verenigd Koninkrijk
13. Oostenrijk
14. Moldavië
15. Georgië
16. België
17. Israël
18. Estland
19. Luxemburg
20. Polen
21. Bulgarije
22. San Marino
23. Azerbeidzjan
24. Duitsland

geplaatst:
O ja, Luxemburg. Ik vind het niet vreselijk, het liedje kan er wel mee door, maar als het op moedernatuurmeisjes op blote voeten aankomt, heb ik toch liever Emmelie de Forest dan Eva Marija. Haar performance doet nog wat ingestudeerd aan, het voelt ironisch genoeg niet natuurlijk genoeg om helemaal te overtuigen.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Moldavië
8. Israël
9. Estland
10. Duitsland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Oostenrijk
13. Kroatië
14. Portugal
15. San Marino
16. Griekenland
17. Luxemburg
18. Frankrijk
19. België
20. Servië

21. Bulgarije
22. Polen
23. Georgië
24. Azerbeidzjan

geplaatst:
25. Tsjechië: Daniel Žižka - Crossroads

We hadden Duncan en we hadden Gjon's Tears. Nu hebben we Daniel Žižka. Het zijn nummers waar ik wel voor val elke keer en dat is nu niet anders.

De vraag is of hij het live ook gaat redden. Hij bewees bij live optredens tot nu toe van wel, maar het is spannend, want ik zie het zo mis gaan straks.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Roemenië
5. Portugal
6. Servië
7. Tsjechië
8. Litouwen
9. België
10. Verenigd Koninkrijk

11. Kroatië
12. Montenegro
13. Italië
14. Moldavië
15. Zweden
16. Georgië
17. Bulgarije
18. Oostenrijk
19. Israël
20. Polen

21. San Marino
22. Estland
23. Duitsland
24. Azerbeidzjan
25. Luxemburg

geplaatst:
Tsjechië:

We hebben inderdaad vaker nummers zoals Crossroads gezien op het songfestival. Daarbij moet ik ook zeggen dat de uithalen van Daniel me niet bepaald raken. Tuurlijk, technisch is het zeer knap, maar het voelt een beetje alsof hij heel graag wilt laten zien hoe goed hij kan zingen. Dat stoort me een beetje, ondanks dat ik niet kan ontkennen dat het klinkt als een klok in de studioversie.

Wel vind ik de coupletten bloedmooi en voor de rest ben ik fan van het liedje zelf. De productie van Crossroads smaakt me enorm en de opbouw naar de zogenoemde big note is erg fraai. Als Daniel die uithalen ook in Wenen kan laten zien, dan zal hij lachend naar de finale gaan en daar misschien wel een dikke toptiennotering scoren. We gaan zien of het hem lukt. Ik hoop het, want dit nummer verdient niet dezelfde ondergang als Kiss Kiss Goodbye vorig jaar.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Servië
7. Montenegro
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. Portugal
11. Frankrijk
12. Kroatië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oostenrijk
15. Moldavië
16. Georgië
17. België
18. Israël
19. Estland
20. Luxemburg
21. Polen
22. Bulgarije
23. San Marino
24. Azerbeidzjan
25. Duitsland

geplaatst:
Porcupine Head schreef:
want dit nummer verdient niet dezelfde ondergang als Kiss Kiss Goodbye vorig jaar.

Ja, die wilde ik ook nog noemen en dat was inderdaad onverdiend.

geplaatst:
Helemaal vergeten dat Eurovion er weer aankomt. Dit jaar heb ik, op onze eigen inzending na, nog niets meegekregen van de deelnemers of dergelijke. Niets, nergens. Opvallend, want normaal komt het altijd wel ergens voorbij via verschillende wegen en is er geen ontkomen aan. (Sociale media, kennissen, etc) Ik heb het gevoel dat het dit jaar niet echt leeft?

geplaatst:
Litouwen heeft een revamp. Meer aandacht voor de strijkers en volgens mij zitten de beats ook wat sterker in de mix.

geplaatst:
Ik vind deze versie wel mooier. Pakt mij nu veel meer. Flinke stijger in de lijst nu.

geplaatst:
Tsjechië, ik hoor wel dat het goed is (aangenomen dat 'ie 't live ook kan), maar om de een of andere reden pakt het me helemaal niet. Misschien is het 't genre? Arcade en Tout l'Universe en Kiss Kiss Goodbye waren ook al niet aan mij besteed. Hij komt dus heel laag in mijn lijstje terecht, niet omdat ik 't liedje nou zo slecht vind, maar meer omdat het wat mij betreft net zo goed niet mee had kunnen doen, elke keer is het: o ja, die had je ook nog.

**

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Moldavië
8. Israël
9. Estland
10. Duitsland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Oostenrijk
13. Kroatië
14. Portugal
15. San Marino
16. Griekenland
17. Luxemburg
18. Frankrijk
19. België
20. Servië

21. Bulgarije
22. Tsjechië
23. Polen
24. Georgië
25. Azerbeidzjan

geplaatst:
Knappe inzending van Tsjechië. Mooi nummer en erg fraai gezongen. Benieuwd of dit live ook standhoud idd.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Tsjechië
6. Servië
7. Bulgarije
8. Estland
9. Finland
10. Zweden
11. Litouwen
12. Italië
13. Portugal
14. Verenigd Koninkrijk
15. Griekenland
16. Georgië
17. Frankrijk
18. Luxemburg
18. San Marino
20. Duitsland
21. Oostenrijk
22. Moldavië
23. Israël
24. Polen
25. Azerbeidzjan

geplaatst:
26. Armenië: SIMÓN - Paloma Rumba

Elk jaar zit er wel een guilty pleasure tussen. Je weet wel: zo'n nummer die eigenlijk niet goed is maar waar je geen genoeg van kunt krijgen (en waar anderen waarschijnlijk van gruwen). Zie hier de mijne dit jaar.

Een macho mannetje met een schreeuwerig nummer en een leuke knipoog naar Rosa Linn met al die opgeplakte post-its. Ik zou dit dus niks moeten vinden, maar waarom draai ik dit nummer net even wat vaker dan de anderen? Dat dus. Ik kan het niet helpen. Ik vind dit dus een lekkere uit je dak plaat.

Het gaat niks doen in de halve finale denk ik, maar boeiend. Ik heb mijn guilty pleasure te pakken en ik durf te wedden dat jullie het niks vinden

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Portugal
7. Servië
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. België

11. Verenigd Koninkrijk
12. Kroatië
13. Montenegro
14. Italië
15. Moldavië
16. Zweden
17. Georgië
18. Bulgarije
19. Oostenrijk
20. Israël

21. Polen
22. San Marino
23. Estland
24. Duitsland
25. Azerbeidzjan
26. Luxemburg

geplaatst:
Armenië:

Ik heb geen grote hekel aan Paloma Rumba, maar ik vind het ook niet geweldig. Ik kan hier opnieuw het stempel brainrot aan geven, maar dit vind ik een stuk minder vervelend dan Bulgarije. Wel moet ik zeggen dat ik het nummer erg repetitief en eentonig vind. Het is vooral verstand op nul en losgaan. Ergens heb ik daar wel respect voor, maar ik merk wel dat dit soort nummers een erg beperkte houdbaarheid hebben. Case in point: bij de tweede luisterbeurt vind ik het nummer al een stuk minder leuk. Ik denk dat het een moeilijk verhaal gaat worden voor Armenië om de finale te halen, tenzij het publiek hier echt en masse punten aan geeft, wat ik niet zie gebeuren. Wat mij betreft hoef ik dit ook niet perse op zaterdag terug te zien.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Servië
7. Montenegro
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. Portugal
11. Frankrijk
12. Kroatië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oostenrijk
15. Moldavië
16. Georgië
17. België
18. Israël
19. Estland
20. Armenië
21. Luxemburg
22. Polen
23. Bulgarije
24. San Marino
25. Azerbeidzjan
26. Duitsland

geplaatst:
Haha, geinige inzending van Armenië. Tikje industrial. Luistert best lekker weg maar kent voor mij toch net effe te weinig lekkere passages. Mag wel naar de finale van mij.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Tsjechië
6. Servië
7. Bulgarije
8. Estland
9. Finland
10. Zweden
11. Litouwen
12. Italië
13. Portugal
14. Armenië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Griekenland
17. Georgië
18. Frankrijk
19. Luxemburg
20. San Marino
21. Duitsland
22. Oostenrijk
23. Moldavië
24. Israël
25. Polen
26. Azerbeidzjan

geplaatst:
Vorig jaar heb ik een overview gegeven van alle Zwitserse inzendingen die tot dan toe waren ingezonden en ik kan alvast melden dat ik bezig ben met de voorbereidingen om hetzelfde te doen voor het gastland van dit jaar, Oostenrijk.

59 inzendingen (dit is inclusief de inzending uit 2020) die ik allemaal langs zal gaan. De bedoeling is dat ik ga starten vanaf het moment dat we de laatste inzending van 2026 zijn gepasseerd. De overview gaat waarschijnlijk iets meer dan twee weken duren en als het goed is zullen de laatste Oostenrijkse inzendingen worden behandeld op de zondag voor Eurovisieweek. Ik heb er in elk geval zin in, zelfs als de kwaliteit misschien te wensen overlaat.

geplaatst:
Huppa, gaan!! Armenië is boven alles vooral compromisloos luid. Het heeft de diepgang van een dubbeltje, ja tuurlijk, maar het brengt wel elke keer een glimlach op mijn gezicht. Leuke inzending, niet te lang over zeuren.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Armenië
8. Moldavië
9. Israël
10. Estland

11. Duitsland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Oostenrijk
14. Kroatië
15. Portugal
16. San Marino
17. Griekenland
18. Luxemburg
19. Frankrijk
20. België

21. Servië
22. Bulgarije
23. Tsjechië
24. Polen
25. Georgië
26. Azerbeidzjan

geplaatst:
27. Zwitserland: Veronica Fusaro - Alice

Categorie 'wie ook alweer?!' Dat is wat ik elke keer denk ik als ik de titel zie. Blijft blijkbaar niet hangen.
Misschien omdat het helemaal geen beroerd nummer is maar te algemeen. Doet aan veel dingen denken maar wat dan precies blijft ook weer vaag. Ongetwijfeld weer eens een temu-versie van de nummers waar ik niet op kan komen.
Dat is heel dodelijk en toch is het niet slecht, maar gewoon kleurloos.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Portugal
7. Servië
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. België

11. Verenigd Koninkrijk
12. Kroatië
13. Montenegro
14. Italië
15. Moldavië
16. Zweden
17. Georgië
18. Bulgarije
19. Oostenrijk
20. Zwitserland

21. Israël
22. Polen
23. San Marino
24. Estland
25. Duitsland
26. Azerbeidzjan
27. Luxemburg

geplaatst:
Zwitserland:

Kleurloos is ook wel het woord dat ik hiervoor zou willen gebruiken. Het klinkt niet slecht, maar ook niet goed. Dit is echt zo'n nummer dat een zesje zou scoren en dat zijn vaak liedjes die me erg weinig doen. Veronica zal vast wel haar best doen, maar Alice is gewoon te veilig en onopvallend. Hierdoor verwacht ik geen finale voor de Zwitsers en persoonlijk zou ik daar geen probleem mee hebben, alhoewel er zeker ergere platen zijn langsgekomen.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Servië
7. Montenegro
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. Portugal
11. Frankrijk
12. Kroatië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oostenrijk
15. Moldavië
16. Georgië
17. België
18. Israël
19. Estland
20. Armenië
21. Luxemburg
22. Polen
23. Zwitserland
24. Bulgarije
25. San Marino
26. Azerbeidzjan
27. Duitsland

geplaatst:
Prima nummer hoor. Doet mij ook aan van alles en nog wat denken maar dat stoort mij geenszins.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Tsjechië
6. Servië
7. Litouwen
8. Zwitserland
9. Bulgarije
10. Estland
11. Finland
12. Zweden
13. Italië
14. Portugal
15. Armenië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Griekenland
18. Georgië
19. Frankrijk
20. Luxemburg
21. San Marino
22. Duitsland
23. Oostenrijk
24. Moldavië
25. Israël
26. Polen
27. Azerbeidzjan

geplaatst:
De nieuwe versie van Estland:

geplaatst:
Grijze muis? Ja, beetje wel hè? Ik verwacht niet dat Zwitserland naar de finale gaat. Maar toch, ik heb wel een zwak voor dit nummer. Fijne melodie, gitaren, een solo tegen het eind. Ik mag er graag naar luisteren, toch wel.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Zwitserland
8. Armenië
9. Moldavië
10. Israël

11. Estland
12. Duitsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oostenrijk
15. Kroatië
16. Portugal
17. San Marino
18. Griekenland
19. Luxemburg
20. Frankrijk

21. België
22. Servië
23. Bulgarije
24. Tsjechië
25. Polen
26. Georgië
27. Azerbeidzjan

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
De nieuwe versie van Estland:

(embed)
Ze gaan hier echt voor de stadionrock-aanpak, zeker nu ze de filmsample hebben vervangen voor een meelalgedeelte. Wel vind ik deze revamp een verbetering. Een stuk meer pit dan in het origineel.

geplaatst:
Ja, ik vind dit ook wel een verbetering, maar het nummer blijft niksig.

geplaatst:
28. Cyprus: Antigoni - Jalla

De 12 punten van Griekenland zijn deze keer niet mogelijk, maar mocht Antigoni de finale halen dan krijgt ze die vast en zeker want dit is weer een standaard bopje uit die hoek. Alle hoppa clichés zijn weer aanwezig. Ik hou daar wel van omdat het Songfestival is en daardoor een leuk uitstapje ten opzichte van mijn dagelijkse muzieksmaak.

Maar dit is me toch teveel lichtgewicht. Ik stoor me er niet aan, maar we hebben dit nu wel heel erg vaak gehoord. Leuk voor de Grieken dus, en die moeten nog even wachten met stemmen.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Portugal
7. Servië
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. België

11. Verenigd Koninkrijk
12. Kroatië
13. Montenegro
14. Italië
15. Moldavië
16. Zweden
17. Georgië
18. Cyprus
19. Bulgarije
20. Oostenrijk

21. Zwitserland
22. Israël
23. Polen
24. San Marino
25. Estland
26. Duitsland
27. Azerbeidzjan
28. Luxemburg

geplaatst:
Boy George is er trouwens bij:

I'm rehearsing for my cameo

geplaatst:
Jalla vs. Ferto. Nipte winst voor Cyprus.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Tsjechië
6. Servië
7. Litouwen
8. Zwitserland
9. Bulgarije
10. Estland
11. Finland
12. Zweden
13. Italië
14. Portugal
15. Armenië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Cyprus
18. Griekenland
19. Georgië
20. Frankrijk
21. Luxemburg
22. San Marino
23. Duitsland
24. Oostenrijk
25. Moldavië
26. Israël
27. Polen
28. Azerbeidzjan

geplaatst:
Cyprus:

Het niveau van deze tweede halve finale vind ik tot nu toe een stuk minder dan de eerste. Brengt Antigoni daar namens Cyprus verandering in? Niet echt.

Cyprus heeft zich zowat volledig gefocust op standaard popformuledeuntjes sinds ze in 2018 bijna het songfestival wonnen met Fuego. In hun geval kun je ze dat nauwelijks kwalijk nemen, want sinds 2018 hebben ze maar twee keer niet de finale gehaald. Ook Jalla zal gegarandeerd doorgaan naar de finale volgens de bookmakers, maar ik kan er zelf maar weinig mee. Don't get me wrong, het is niet slecht en de lokale invloeden zijn leuk verwerkt (al doen de Grieken dit toch beter dit jaar), maar ik begin toch een beetje moe te worden van dit soort middelmatige Fuegoklonen, waar de Eurovisieclichés zowat aaneen worden geregen. Gegarandeerd dat we in Wenen nog zo'n cliché in de vorm van een dancebreak gaan zien. Het publiek zal hiervoor vallen, maar bij mij moet je toch echt van betere huize komen, zeker als je veel rivalen hebt in het popdepartement.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Servië
7. Montenegro
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. Portugal
11. Frankrijk
12. Kroatië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oostenrijk
15. Moldavië
16. Georgië
17. Cyprus
18. België
19. Israël
20. Estland
21. Armenië
22. Luxemburg
23. Polen
24. Zwitserland
25. Bulgarije
26. San Marino
27. Azerbeidzjan
28. Duitsland

geplaatst:
De inzending van Cyprus is op zichzelf niet echt opzienbarend, maar ik heb wel de indruk dat Antigoni er een leuk feestje van zal maken op het festival. Ik word er wel vrolijk van, in elk geval.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Zwitserland
8. Armenië
9. Moldavië
10. Israël

11. Estland
12. Duitsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Cyprus
15. Oostenrijk
16. Kroatië
17. Portugal
18. San Marino
19. Griekenland
20. Luxemburg

21. Frankrijk
22. België
23. Servië
24. Bulgarije
25. Tsjechië
26. Polen
27. Georgië
28. Azerbeidzjan

geplaatst:
29. Letland: Atvara - Ēnā

Altijd fijn om weer een mystiek getint nummer op het festival te horen. Nu is dat Atvara. Het is een beetje terug naar de jaren '90 waar Ierland het goed deed en een Nocturne van Secret Garden uit Noorwegen won. Het is wel vertaald naar nu, dus zeker niet ouderwets terug de tijd in. Ook zeer fraai in beeld gebracht.

Mijn enige kritiek? Het raakt me niet zo. Het is wat saai allemaal.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Portugal
7. Servië
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. België

11. Verenigd Koninkrijk
12. Kroatië
13. Montenegro
14. Italië
15. Letland
16. Moldavië
17. Zweden
18. Georgië
19. Cyprus
20. Bulgarije

21. Oostenrijk
22. Zwitserland
23. Israël
24. Polen
25. San Marino
26. Estland
27. Duitsland
28. Azerbeidzjan
29. Luxemburg

Gast
geplaatst: vandaag om 07:35 uur

geplaatst: vandaag om 07:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.