Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 28 april, 10:47 uur
Tja, de oude jaren: uiteindelijk scoren die nummers vaak vrij laag op de ranglijst. Heel soms zitten er geweldige nummers tussen, maar bij Oostenrijk kan ik ze vooralsnog niet ontwaren. Wel grappig dat Bob Martin elk jaar heel herkenbaar is voor mij. Elk jaar draai ik in april en mei (tot aan de festivalweek) alle inzendingen weer eens. Veel nummers blijven wat vaag voor me, maar er zijn die er goed blijven hangen zoals die van Bob Martin. Niet dat het nu een grote persoonlijke favoriet is 
1. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
2. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
3. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
4. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
5. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
6. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
7. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien

1. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
2. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
3. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
4. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
5. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
6. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
7. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
0
geplaatst: 28 april, 17:46 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 3
In dit deel zullen we één naam vaak voorbij zien komen: Udo Jürgens. Deze grootheid van het Duitstalige lied deed namelijk drie keer op rij mee aan het songfestival. In 1964 mocht hij aantreden in Kopenhagen met Warum Nur, Warum?, terwijl hij een jaar later naar Napels mocht met Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen. Met beide nummers had hij redelijk succes. Waar hij in 1964 een zesde plaats haalde, verbeterde hij zichzelf in 1965 met een vierde plaats. Beide nummers kennen ongeveer eenzelfde opbouw, maar ik kan niet ontkennen dat ik beide liedjes beter vind dan het gros wat tot nu toe is langsgekomen. Persoonlijk prefereer ik Warum Nur, Warum?, maar ze gaan allebei vrij hoog in deze lijst komen.
In 1966 komt Udo met zijn derde en laatste inzending op de proppen en voor hem gold drie keer scheepsrecht. Hij pakte in Luxemburg namelijk de winst met Merci, Chérie, de eerste keer in de geschiedenis van Oostenrijk op dit festival. Hij deed dit overigens met overmacht. Het verschil was namelijk 15 punten (31 om 16), wat met de toenmalige stemstructuur vrij fors was.
Udo moet waarschijnlijk gedacht hebben: “Ändert niemals eine Siegermannschaft”, want dit heeft exact dezelfde opbouw als zijn vorige twee nummers. Ik begin moeite te krijgen om ze van elkaar te onderscheiden en ik merk ook dat ik de herhalende tekst hier niet geweldig vind. Desondanks vind ik de compositie goed genoeg dat dit gewoon bij de overige Udo’s kan. Wel vind ik dit maar een fractie beter dan zijn inzending uit 1965.
In 1967 mochten alle deelnemers dus naar Wenen afreizen en Peter Horton mocht namens de Oostenrijkers een thuiswedstrijd spelen. Hij deed dit met het lied Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt, maar wist uiteindelijk geen potten te breken met een veertiende plek en slechts twee punten. We blijven met deze plaat een beetje in de Udo-stijl hangen en verder kan ik er niet zoveel over kwijt. Het is een beetje been there, done that, maar toch nog beter dan veel sufferds die we eerder hebben gehad.
Stand:
1. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
2. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
3. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
4. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
5. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
6. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
7. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
8. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
9. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
10. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
11. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
In dit deel zullen we één naam vaak voorbij zien komen: Udo Jürgens. Deze grootheid van het Duitstalige lied deed namelijk drie keer op rij mee aan het songfestival. In 1964 mocht hij aantreden in Kopenhagen met Warum Nur, Warum?, terwijl hij een jaar later naar Napels mocht met Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen. Met beide nummers had hij redelijk succes. Waar hij in 1964 een zesde plaats haalde, verbeterde hij zichzelf in 1965 met een vierde plaats. Beide nummers kennen ongeveer eenzelfde opbouw, maar ik kan niet ontkennen dat ik beide liedjes beter vind dan het gros wat tot nu toe is langsgekomen. Persoonlijk prefereer ik Warum Nur, Warum?, maar ze gaan allebei vrij hoog in deze lijst komen.
In 1966 komt Udo met zijn derde en laatste inzending op de proppen en voor hem gold drie keer scheepsrecht. Hij pakte in Luxemburg namelijk de winst met Merci, Chérie, de eerste keer in de geschiedenis van Oostenrijk op dit festival. Hij deed dit overigens met overmacht. Het verschil was namelijk 15 punten (31 om 16), wat met de toenmalige stemstructuur vrij fors was.
Udo moet waarschijnlijk gedacht hebben: “Ändert niemals eine Siegermannschaft”, want dit heeft exact dezelfde opbouw als zijn vorige twee nummers. Ik begin moeite te krijgen om ze van elkaar te onderscheiden en ik merk ook dat ik de herhalende tekst hier niet geweldig vind. Desondanks vind ik de compositie goed genoeg dat dit gewoon bij de overige Udo’s kan. Wel vind ik dit maar een fractie beter dan zijn inzending uit 1965.
In 1967 mochten alle deelnemers dus naar Wenen afreizen en Peter Horton mocht namens de Oostenrijkers een thuiswedstrijd spelen. Hij deed dit met het lied Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt, maar wist uiteindelijk geen potten te breken met een veertiende plek en slechts twee punten. We blijven met deze plaat een beetje in de Udo-stijl hangen en verder kan ik er niet zoveel over kwijt. Het is een beetje been there, done that, maar toch nog beter dan veel sufferds die we eerder hebben gehad.
Stand:
1. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
2. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
5. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
6. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
7. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
8. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
9. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
10. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
0
geplaatst: 28 april, 19:18 uur
Ik vind het tot nu toe allemaal nog niet veel en met Udo Jürgens heb ik niet veel en ik Merci, Chéri kan ik nu niet bepaald rekenen tot mijn favoriete winnende nummers.
1. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
2. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
4. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
5. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
6. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
7. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
8. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
9. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
10. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
1. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
2. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
5. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
6. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
7. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
8. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
9. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
10. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 28 april, 20:53 uur
Natuurlijk houdt de Maltese delegatie de belangrijkste dingen geheim, maar deze video biedt naar mijn mening een interessant kijkje in de keuken van het creatieve proces achter een inzending. Ik ben erg gefascineerd door de manier hoe het hele team achter Aidan over de voorbereiding praat. Het is en blijft ongelooflijk hoe professioneel alles is geworden.
1
geplaatst: 28 april, 22:16 uur
Ah Gabe, die vind ik altijd interessant met zijn meningen.
Zou wel leuk zijn als Malta eens wint en Finland helemaal geen gelopen race blijkt te zijn (ook al kan ik er goed mee leven als Finland wint)
Zou wel leuk zijn als Malta eens wint en Finland helemaal geen gelopen race blijkt te zijn (ook al kan ik er goed mee leven als Finland wint)
0
geplaatst: 29 april, 17:30 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 4
1968 was opnieuw een jaar waarin het niet lekker loopt met de Oostenrijkers. Karel Gott stond toen in de Royal Albert Hall op het podium met Tausend Fenster, maar ook hij scoorde er slechts twee punten mee, wat leidde tot een 13e plaats. Ik moet zeggen dat ik best wel gecharmeerd ben van deze inzending. Het nummer is in alles groots en meeslepend en Karel zingt vol bravoure. Een hele fijne inzending die wat mij betreft meer had verdiend.
Vervolgens was het land zowel in 1969 als in 1970 niet van de partij. In 1969 was dat omdat het songfestival in het Spanje van generaal Franco werd gehouden en in 1970 was dat vanwege het feit dat vier landen het festival hadden gewonnen en Oostenrijk was daar, net als een aantal andere landen niet zo blij mee. We gaan dus gelijk door naar 1971, waar Marianne Mendt voor Oostenrijk aantrad met Musik. Ook zij wist geen goed resultaat te behalen, want ze werd slechts 16e. Opnieuw klinkt het erg bombastisch, maar ik merk dat het me niet veel doet. Marianne zingt goed, maar alles bij elkaar vind ik het vrij vermoeiend. Dit gaat dus geen hoge notering krijgen.
Het meest opmerkelijke aan dit liedje is dat het werd gezongen in een Weens dialect.
Snel door naar 1972, waar we The Milestones tegenkomen. Zij traden voor het land aan met Falter Im Wind en wisten in Edinburgh een goede score te behalen met een vijfde plaats. Deze inzending klinkt echt als eentje die in de jaren 70 is gemaakt. De folk-inslag, de harmonieën, het is iets wat men in die tijd veel tegenkwam. Toch vind ik dit een zeer fijne plaat die goed wordt uitgevoerd. Ik moest een beetje denken aan Peter, Sue & Marc, die in die tijd vaak voor de Zwitsers aantraden en ik was ook wel fan van hun inzendingen. Voorlopig pakt dit mijn koppositie en misschien zit er een top 10 plek in.
Daarna nam het land opnieuw een sabbatical en deze keer duurde die maar liefst drie jaar. De exacte reden hiervoor blijft giswerk, maar zeker is wel dat Oostenrijk pas in 1976 weer zou terugkeren. Dat deden ze met Waterloo & Robinson, die naar Den Haag trokken met My Little World. Opnieuw werd er een zeer goede score behaald met een vijfde plaats. Het is vooral simpel vrolijk liefdesliedje waar je voor de rest niet te veel bij na moet denken. Ergens vind ik het wel erg mierzoet, maar desondanks vind ik het toch een redelijke plaat.
Stand:
1. (1972) The Milestones - Falter Im Wind
2. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
3. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
5. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
6. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
7. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
8. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
9. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
10. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
11. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
12. (1971) Marianne Mendt - Musik
13. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
14. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
15. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
1968 was opnieuw een jaar waarin het niet lekker loopt met de Oostenrijkers. Karel Gott stond toen in de Royal Albert Hall op het podium met Tausend Fenster, maar ook hij scoorde er slechts twee punten mee, wat leidde tot een 13e plaats. Ik moet zeggen dat ik best wel gecharmeerd ben van deze inzending. Het nummer is in alles groots en meeslepend en Karel zingt vol bravoure. Een hele fijne inzending die wat mij betreft meer had verdiend.
Vervolgens was het land zowel in 1969 als in 1970 niet van de partij. In 1969 was dat omdat het songfestival in het Spanje van generaal Franco werd gehouden en in 1970 was dat vanwege het feit dat vier landen het festival hadden gewonnen en Oostenrijk was daar, net als een aantal andere landen niet zo blij mee. We gaan dus gelijk door naar 1971, waar Marianne Mendt voor Oostenrijk aantrad met Musik. Ook zij wist geen goed resultaat te behalen, want ze werd slechts 16e. Opnieuw klinkt het erg bombastisch, maar ik merk dat het me niet veel doet. Marianne zingt goed, maar alles bij elkaar vind ik het vrij vermoeiend. Dit gaat dus geen hoge notering krijgen.
Het meest opmerkelijke aan dit liedje is dat het werd gezongen in een Weens dialect.
Snel door naar 1972, waar we The Milestones tegenkomen. Zij traden voor het land aan met Falter Im Wind en wisten in Edinburgh een goede score te behalen met een vijfde plaats. Deze inzending klinkt echt als eentje die in de jaren 70 is gemaakt. De folk-inslag, de harmonieën, het is iets wat men in die tijd veel tegenkwam. Toch vind ik dit een zeer fijne plaat die goed wordt uitgevoerd. Ik moest een beetje denken aan Peter, Sue & Marc, die in die tijd vaak voor de Zwitsers aantraden en ik was ook wel fan van hun inzendingen. Voorlopig pakt dit mijn koppositie en misschien zit er een top 10 plek in.
Daarna nam het land opnieuw een sabbatical en deze keer duurde die maar liefst drie jaar. De exacte reden hiervoor blijft giswerk, maar zeker is wel dat Oostenrijk pas in 1976 weer zou terugkeren. Dat deden ze met Waterloo & Robinson, die naar Den Haag trokken met My Little World. Opnieuw werd er een zeer goede score behaald met een vijfde plaats. Het is vooral simpel vrolijk liefdesliedje waar je voor de rest niet te veel bij na moet denken. Ergens vind ik het wel erg mierzoet, maar desondanks vind ik het toch een redelijke plaat.
Stand:
10. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
11. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
12. (1971) Marianne Mendt - Musik
13. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 29 april, 17:35 uur
Het gekke is dat Waterloo & Robinson - My Little World me het meest bijblijft van het hele stel tot nu toe (even Udo buiten beschouwing latend) en elke keer als ik het hoor denk ik dat het een VK inzending is.
3. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
4. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
5. (1971) Marianne Mendt - Musik
6. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
7. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
8. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
9. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
10. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
11. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
12. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
13. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
14. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
3. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
4. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
5. (1971) Marianne Mendt - Musik
9. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
12. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
14. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 30 april, 18:22 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 5
We gaan met de volgende batch richting de jaren 80, maar eerst hebben we nog drie seventies inzendingen af te werken. De eerste van hen betreft de inzending uit 1977, toen Schmetterlinge in Londen aantrad met Boom Boom Boomerang. Zij eindigden daarmee op een 17e plaats uit 18 deelnemers met slechts 11 punten.
Als ik naar de tekst luister lijkt dit zo’n nummer die kritiek uit op de muziekindustrie en gezien hun outfits (met karikaturen van zakenmensen aan de achterkant) lijken mijn vermoedens daarin alleen maar bevestigd te worden. Enige probleem is dat ik een beetje de zenuwen krijg van dit pseudo-vrolijke geneuzel. Ook dit gaat niet heel hoog in mijn lijstje komen.
Snel door naar 1978 en 1979. Hier zien we twee inzendingen die het overigens ook niet bepaald geweldig deden. De eerste van hen is Springtime. Zij mochten in 1978 de vaandel dragen met het lied Mrs. Caroline Robinson. Hiermee werd een 14e plaats gehaald, waarmee ze opnieuw onderin het veld terecht kwamen. De inzending uit 1979, Christina Simon met Heute In Jerusalem, deed het nog wat beroerder. Zij kwam, nota bene in Jeruzalem, niet verder dan de laatste plaats met vijf schamele punten.
De plaat van Springtime is echt zo’n typische niets aan de hand plaat die voor de rest vrij gedateerd klinkt. Ik vind het maar een vervelende plaat die zich ook nog eens vaak herhaalt. Christina nam daarentegen met de saxofoon al een voorzet op wat men in de eighties vaak op de radio zouden horen. Verder is het een beetje een onopvallende slome ballad, alhoewel die saxofoon wel mooi is toegevoegd.
Dan is het nu tijd voor een nieuw decennium. 1980 is aangebroken en voor Oostenrijk zagen we Blue Danube terug op het songfestival. Zij mochten in Den Haag met Du Bist Musik het bal openen en behaalden uiteindelijk een nette achtste plaats. De kleine beetjes synthesizer zijn een voorbode van iets wat we vaker gaan horen in dit tijdperk, maar voor de rest kunnen de opsommingen die in dit nummer voorkomen me gestolen worden. Ook dit vind ik maar een vervelende bijdrage die ik snel naar de uitgang wil schuiven.
Stand:
10. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
11. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
12. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
13. (1971) Marianne Mendt - Musik
14. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
15. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
16. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
17. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
18. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
19. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
We gaan met de volgende batch richting de jaren 80, maar eerst hebben we nog drie seventies inzendingen af te werken. De eerste van hen betreft de inzending uit 1977, toen Schmetterlinge in Londen aantrad met Boom Boom Boomerang. Zij eindigden daarmee op een 17e plaats uit 18 deelnemers met slechts 11 punten.
Als ik naar de tekst luister lijkt dit zo’n nummer die kritiek uit op de muziekindustrie en gezien hun outfits (met karikaturen van zakenmensen aan de achterkant) lijken mijn vermoedens daarin alleen maar bevestigd te worden. Enige probleem is dat ik een beetje de zenuwen krijg van dit pseudo-vrolijke geneuzel. Ook dit gaat niet heel hoog in mijn lijstje komen.
Snel door naar 1978 en 1979. Hier zien we twee inzendingen die het overigens ook niet bepaald geweldig deden. De eerste van hen is Springtime. Zij mochten in 1978 de vaandel dragen met het lied Mrs. Caroline Robinson. Hiermee werd een 14e plaats gehaald, waarmee ze opnieuw onderin het veld terecht kwamen. De inzending uit 1979, Christina Simon met Heute In Jerusalem, deed het nog wat beroerder. Zij kwam, nota bene in Jeruzalem, niet verder dan de laatste plaats met vijf schamele punten.
De plaat van Springtime is echt zo’n typische niets aan de hand plaat die voor de rest vrij gedateerd klinkt. Ik vind het maar een vervelende plaat die zich ook nog eens vaak herhaalt. Christina nam daarentegen met de saxofoon al een voorzet op wat men in de eighties vaak op de radio zouden horen. Verder is het een beetje een onopvallende slome ballad, alhoewel die saxofoon wel mooi is toegevoegd.
Dan is het nu tijd voor een nieuw decennium. 1980 is aangebroken en voor Oostenrijk zagen we Blue Danube terug op het songfestival. Zij mochten in Den Haag met Du Bist Musik het bal openen en behaalden uiteindelijk een nette achtste plaats. De kleine beetjes synthesizer zijn een voorbode van iets wat we vaker gaan horen in dit tijdperk, maar voor de rest kunnen de opsommingen die in dit nummer voorkomen me gestolen worden. Ook dit vind ik maar een vervelende bijdrage die ik snel naar de uitgang wil schuiven.
Stand:
10. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
12. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
13. (1971) Marianne Mendt - Musik
14. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
15. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
17. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
18. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
0
geplaatst: 30 april, 19:00 uur
Zoals gezegd draai ik elk jaar vanaf april alle jaargangen weer. De eerste jaren zijn voor mij elk jaar weer 'nieuw' want ik herken het maar zelden, maar nu zijn we aangekomen bij de nummers die ik wel gelijk herken en dus beter blijven hangen. Het is nog steeds niet geweldig allemaal en Oostenrijk is dan ook nooit tot mijn favoriete Songfestival landen gaan horen.
3. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
5. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
6. (1971) Marianne Mendt - Musik
7. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
8. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
9. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
10. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
12. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
13. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
15. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
16. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
17. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
18. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
9. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
10. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
12. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
13. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
15. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
18. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 1 mei, 13:17 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 6
Het merendeel van alle inzendingen vind ik vooralsnog tegenvallen. Hopelijk komt daar snel verandering in.
In dit deel komen we langs twee redelijk goede prestaties, alsmede twee slechte. De eerste inzending van vandaag zit in die laatste categorie, want in 1981 kwam Marty Brem niet verder dan een 17e plaats met Wenn Du Da Bist. We komen weer in het territorium van slome ballades, maar deze kan ik best wel goed hebben. Het nummer zelf heeft een fijn arrangement en de stem van Marty is onderhoudend maar prettig. Ik moet wel zeggen dat ik de act eromheen een beetje vreemd vind, maar goed, dat doet weinig af aan de kwaliteit van het nummer. Dit krijgt voorlopig een heel mooi plekje ergens bovenaan in de lijst.
In 1982 was er wat meer geluk voor de Oostenrijkers. Mess wist in Harrogate namelijk een goede score neer te zetten, met een negende plaats voor hun plaat Sonntag. Dit is ook zo’n vrolijke niets aan de hand plaat die we inmiddels al vaker zijn tegengekomen bij de Oostenrijkers. Van de meeste ben ik geen fan en ook deze vind ik maar niets. Ik weet dat je hier niet teveel bij na moet denken, maar dat constante Sonntag begint op een gegeven moment erg irritant te worden. Snel weg ermee.
Een jaar later mocht Westend aantreden op het songfestival en ook zij wisten een negende plaats te behalen met hun lied Hurricane. Hoe eighties wil je het niet krijgen met deze inzending. De outfits, de synthdrum. Dit is echt iets voor deze periode, maar dit is ook een voorbeeld van een inzending die toen door de beugel kon, maar nu compleet gedateerd is. Het moge duidelijk zijn: ook deze komt onderin de lijst terecht.
Morgen gaan we trouwens een van de bandleden tegenkomen als deelnemer.
De inzending uit 1984 was weer eens een van de matige prestaties van de Oostenrijkers. Anita mocht toen richting Luxemburg met Einfach Weg en werd teruggestuurd met een laatste plaats en slechts vijf punten. Dit is weer eens een onopvallende bijdrage in het oeuvre van de Oostenrijkers. Ik zal me waarschijnlijk na een halfuur afvragen hoe het nummer ook alweer klonk. Belegen en flauw is alles wat ik erover kwijt kan en dan schop je het niet hoog bij mij.
Stand:
3. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
4. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
5. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
6. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
7. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
8. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
9. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
10. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
11. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
12. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
14. (1971) Marianne Mendt - Musik
15. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
17. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
18. (1983) Westend - Hurricane
19. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
20. (1984) Anita - Einfach Weg
21. (1982) Mess - Sonntag
22. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
23. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
Het merendeel van alle inzendingen vind ik vooralsnog tegenvallen. Hopelijk komt daar snel verandering in.
In dit deel komen we langs twee redelijk goede prestaties, alsmede twee slechte. De eerste inzending van vandaag zit in die laatste categorie, want in 1981 kwam Marty Brem niet verder dan een 17e plaats met Wenn Du Da Bist. We komen weer in het territorium van slome ballades, maar deze kan ik best wel goed hebben. Het nummer zelf heeft een fijn arrangement en de stem van Marty is onderhoudend maar prettig. Ik moet wel zeggen dat ik de act eromheen een beetje vreemd vind, maar goed, dat doet weinig af aan de kwaliteit van het nummer. Dit krijgt voorlopig een heel mooi plekje ergens bovenaan in de lijst.
In 1982 was er wat meer geluk voor de Oostenrijkers. Mess wist in Harrogate namelijk een goede score neer te zetten, met een negende plaats voor hun plaat Sonntag. Dit is ook zo’n vrolijke niets aan de hand plaat die we inmiddels al vaker zijn tegengekomen bij de Oostenrijkers. Van de meeste ben ik geen fan en ook deze vind ik maar niets. Ik weet dat je hier niet teveel bij na moet denken, maar dat constante Sonntag begint op een gegeven moment erg irritant te worden. Snel weg ermee.
Een jaar later mocht Westend aantreden op het songfestival en ook zij wisten een negende plaats te behalen met hun lied Hurricane. Hoe eighties wil je het niet krijgen met deze inzending. De outfits, de synthdrum. Dit is echt iets voor deze periode, maar dit is ook een voorbeeld van een inzending die toen door de beugel kon, maar nu compleet gedateerd is. Het moge duidelijk zijn: ook deze komt onderin de lijst terecht.
Morgen gaan we trouwens een van de bandleden tegenkomen als deelnemer.
De inzending uit 1984 was weer eens een van de matige prestaties van de Oostenrijkers. Anita mocht toen richting Luxemburg met Einfach Weg en werd teruggestuurd met een laatste plaats en slechts vijf punten. Dit is weer eens een onopvallende bijdrage in het oeuvre van de Oostenrijkers. Ik zal me waarschijnlijk na een halfuur afvragen hoe het nummer ook alweer klonk. Belegen en flauw is alles wat ik erover kwijt kan en dan schop je het niet hoog bij mij.
Stand:
3. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
4. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
5. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
6. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
7. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
8. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
9. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
10. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
11. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
12. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
14. (1971) Marianne Mendt - Musik
15. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
18. (1983) Westend - Hurricane
19. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
20. (1984) Anita - Einfach Weg
21. (1982) Mess - Sonntag
22. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
0
geplaatst: 1 mei, 17:16 uur
Tja, het blijf einfach weg vreselijke inzendingen regenen. Ik word er een beetje moedeloos van onderhand. Oostenrijk is zeker weten één van mijn minst favoriete Songfestival landen (ik herhaal het nog maar eens).
9. (1983) Westend - Hurricane
10. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
11. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
12. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
13. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
14. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
15. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
16. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
17. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
18. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
19. (1984) Anita - Einfach Weg
20. (1982) Mess - Sonntag
21. . (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
22. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
9. (1983) Westend - Hurricane
10. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
11. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
16. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
19. (1984) Anita - Einfach Weg
20. (1982) Mess - Sonntag
21. . (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
0
geplaatst: 2 mei, 10:01 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 7
We beginnen dit deel met Gary Lux. De beste man is een Eurovisieveteraan. Twee jaar eerder was hij onderdeel van Westend, vervolgens was hij een jaar later backingvocalist en nu mocht hij het in zijn eentje proberen. Hij deed dit in 1985 met Kinder Dieser Welt en wist met zijn optreden in Göteborg een achtste plek te behalen. Dit vind ik een van de betere inzendingen. Gary heeft een prettige stem en het nummer blijft positief zonder overdadig te worden. Erg fijn nummer dat lekker wegluistert.
De komende periode zou voor Oostenrijk niet bepaald fantastisch worden, want nu komen we terecht in een reeks matige uitslagen. Als eerste 1986, toen Timna Brauer naar Bergen mocht afreizen met Die Zeit Ist Einsam. Zij werd in een veld van 20 deelnemers slechts 18e. Dit deed ze met een slome plaat die uitbarst bij het refrein. Desondanks snap ik wel dat dit zo laag is geëindigd, want ik vind dit maar een saaie plaat. Als die uitbarsting niet had plaatsgevonden was ik zo in slaap gekukeld. Next!
Op naar 1987 en daar vinden we Gary Lux weer. Hij mocht het in Brussel voor een tweede keer als soloartiest proberen met Nur Noch Gefühl. Helaas voor hem was het resultaat deze keer een heel stuk minder, met een 20e plaats uit 22 deelnemers. Vergeleken met zijn vorige inzending vind ik deze plaat ook een stuk flauwer en oppervlakkiger. Dit mag plaatsnemen in de inmiddels lange rij aan niemendalletjes die we tot nu toe zijn tegengekomen.
Gary zou hierna trouwens nog tweemaal op het Eurovisiepodium verschijnen als backingvocalist. Dit deed hij in 1993 en 1995.
Dan zul je denken: kan het resultaat in deze batch nog slechter? Ja, is het antwoord. In 1988 mocht Wilfried namens het land optreden met Lisa Mona Lisa, maar hij kreeg in Dublin nul op het rekest met een laatste plaats. Die nul stond ook op het scorebord, voor de zesde keer in de Oostenrijkse geschiedenis. Ik vind ook deze plaat een niemendalletje. De man komt sympathiek over, maar dat kan je maar zover brengen als het liedje zelf verre van sterk is. Het heeft ook een heel gek einde, want na de uithaal verwacht je dat er nog iets komt en dan gebeurt er niets. Nee, opnieuw geen geslaagde inzending.
Stand:
2. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
3. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
4. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
5. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
6. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
8. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
9. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
12. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
14. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
15. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
16. (1971) Marianne Mendt - Musik
17. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
19. (1983) Westend - Hurricane
20. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
21. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
23. (1984) Anita - Einfach Weg
24. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
25. (1982) Mess - Sonntag
26. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
27. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
Heb Westend wat opgekrikt tijdens deze update.
We beginnen dit deel met Gary Lux. De beste man is een Eurovisieveteraan. Twee jaar eerder was hij onderdeel van Westend, vervolgens was hij een jaar later backingvocalist en nu mocht hij het in zijn eentje proberen. Hij deed dit in 1985 met Kinder Dieser Welt en wist met zijn optreden in Göteborg een achtste plek te behalen. Dit vind ik een van de betere inzendingen. Gary heeft een prettige stem en het nummer blijft positief zonder overdadig te worden. Erg fijn nummer dat lekker wegluistert.
De komende periode zou voor Oostenrijk niet bepaald fantastisch worden, want nu komen we terecht in een reeks matige uitslagen. Als eerste 1986, toen Timna Brauer naar Bergen mocht afreizen met Die Zeit Ist Einsam. Zij werd in een veld van 20 deelnemers slechts 18e. Dit deed ze met een slome plaat die uitbarst bij het refrein. Desondanks snap ik wel dat dit zo laag is geëindigd, want ik vind dit maar een saaie plaat. Als die uitbarsting niet had plaatsgevonden was ik zo in slaap gekukeld. Next!
Op naar 1987 en daar vinden we Gary Lux weer. Hij mocht het in Brussel voor een tweede keer als soloartiest proberen met Nur Noch Gefühl. Helaas voor hem was het resultaat deze keer een heel stuk minder, met een 20e plaats uit 22 deelnemers. Vergeleken met zijn vorige inzending vind ik deze plaat ook een stuk flauwer en oppervlakkiger. Dit mag plaatsnemen in de inmiddels lange rij aan niemendalletjes die we tot nu toe zijn tegengekomen.
Gary zou hierna trouwens nog tweemaal op het Eurovisiepodium verschijnen als backingvocalist. Dit deed hij in 1993 en 1995.
Dan zul je denken: kan het resultaat in deze batch nog slechter? Ja, is het antwoord. In 1988 mocht Wilfried namens het land optreden met Lisa Mona Lisa, maar hij kreeg in Dublin nul op het rekest met een laatste plaats. Die nul stond ook op het scorebord, voor de zesde keer in de Oostenrijkse geschiedenis. Ik vind ook deze plaat een niemendalletje. De man komt sympathiek over, maar dat kan je maar zover brengen als het liedje zelf verre van sterk is. Het heeft ook een heel gek einde, want na de uithaal verwacht je dat er nog iets komt en dan gebeurt er niets. Nee, opnieuw geen geslaagde inzending.
Stand:
20. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
21. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
26. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
Heb Westend wat opgekrikt tijdens deze update.
0
geplaatst: 3 mei, 11:38 uur
Gek genoeg blijft Wilfried's Lisa Mona Lisa altijd wel hangen bij mij, hoe slecht het ook is. Over slecht gesproken: ook in deze reeks zat weer helemaal niks memorabels bij helaas.
9. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
10. (1983) Westend - Hurricane
11. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
12. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
13. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
14. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
15. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
16. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
17. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
18. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
19. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
20. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
21. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
22. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
24. (1982) Mess - Sonntag
25. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
26. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
13. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
14. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
15. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
16. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
17. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
18. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
19. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
20. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
21. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
22. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
24. (1982) Mess - Sonntag
25. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
26. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 3 mei, 11:45 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 8
We gaan bijna richting de jaren 90, maar eerst hebben we nog 1989. Oostenrijk trad toen in Lausanne aan met Thomas Forstner. Hij zong Nur Ein Lied, een van de twee bijdrages dat jaar die mede waren geschreven door Dieter Bohlen van Modern Talking (de andere inzending kwam vanzelfsprekend uit Duitsland). Dit was een van de meer succesvollere bijdrages van Oostenrijk, want ze werden uiteindelijk vijfde.
Persoonlijk kan ik opnieuw maar weinig met deze inzending. Dit is er een die in alles gedateerd klinkt. De galm die in het nummer zit versterkt dat gevoel. Daarnaast is het nummer zo mierzoet als wat. Ik hou wel van een dessert, maar deze bevat zoveel suiker dat je spontaan diabetes ontwikkelt. Nee, dit gaat verre van hoog eindigen in mijn lijstje.
Rap verder naar 1990. We zijn aangekomen in Zagreb en daar vinden we Simone, die voor Oostenrijk aantrad met Keine Mauern Mehr. Ook deze inzending deed het redelijk, dankzij een tiende plaats. Dit is echt een overgangsplaat en kan eigenlijk zo bij de overige jaren 80 bijdrages. De titel is al weinig subtiel met de referentie naar Die Wende en de tekst zelf is dat evenmin. Er komt hier zoveel vrede en hoop naar voren dat het je als het ware door de strot wordt geduwd en daar hou ik niet van. Het lijkt wel alsof de lijn van Nur Ein Lied wordt voortgetrokken, alleen net wat vervelender. Opnieuw een bijdrage die ik rap af ga serveren. Pfff…
Een jaar later zien we een oude bekende terug op het podium: Thomas Forstner. Hij mocht in Rome opnieuw aantreden voor Oostenrijk en deed dat met Venedig Im Regen. Helaas voor hem had zijn tweede ronde ongeveer hetzelfde verloop als Gary Lux, alleen deed hij het nog slechter, met een laatste plaats en nul punten. Zelf vind ik Venedig Im Regen ook weinig verheffend. Thomas zingt best goed, maar hij kan het nummer niet redden. Daarvoor is het net wat te flauw. Wel vind ik deze plaat iets beter dan zijn eerdere worp.
Tijd om richting Malmö te gaan voor het ESF van 1992. Daar vinden we voor het eerst Tony Wegas. Hij mocht, net als Gary Lux en Thomas Forstner, twee keer aantreden. Zijn eerste keer deed hij dat met Zusammen Geh’n, dat net als Nur Ein Lied was mede geschreven door Dieter Bohlen. Tony was daar kennelijk een van de favorieten voor de winst, maar uiteindelijk kwam hij niet verder dan een tiende plaats. Ik blijf in herhaling vallen, want ook deze bijdrage vind ik maar niets. Het is vooral een bombastische ballade dat een paar jaar te laat is uitgebracht en waar het glazuur als het ware vanaf druipt. Ik weet niet wat het is met de composities van Bohlen, maar dit vind ik zelfs een stuk erger dan Nur Ein Lied. Ik krijg de neiging om Zusammen Geh’n snel af te zetten en rap de prullenbak in te gooien, dus dat doe ik dan ook maar. Brrrrrr...
Nu we over de helft zijn, begin ik me langzaam maar zeker af te vragen of het ooit nog goed gaat komen tussen mij en de Oostenrijkse bijdrages, want ik vind het niveau tot nu toe niet bepaald sterk.
Stand:
20. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
21. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
22. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
23. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
24. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
25. (1984) Anita - Einfach Weg
26. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
27. (1982) Mess - Sonntag
28. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
29. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
30. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
31. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
We gaan bijna richting de jaren 90, maar eerst hebben we nog 1989. Oostenrijk trad toen in Lausanne aan met Thomas Forstner. Hij zong Nur Ein Lied, een van de twee bijdrages dat jaar die mede waren geschreven door Dieter Bohlen van Modern Talking (de andere inzending kwam vanzelfsprekend uit Duitsland). Dit was een van de meer succesvollere bijdrages van Oostenrijk, want ze werden uiteindelijk vijfde.
Persoonlijk kan ik opnieuw maar weinig met deze inzending. Dit is er een die in alles gedateerd klinkt. De galm die in het nummer zit versterkt dat gevoel. Daarnaast is het nummer zo mierzoet als wat. Ik hou wel van een dessert, maar deze bevat zoveel suiker dat je spontaan diabetes ontwikkelt. Nee, dit gaat verre van hoog eindigen in mijn lijstje.
Rap verder naar 1990. We zijn aangekomen in Zagreb en daar vinden we Simone, die voor Oostenrijk aantrad met Keine Mauern Mehr. Ook deze inzending deed het redelijk, dankzij een tiende plaats. Dit is echt een overgangsplaat en kan eigenlijk zo bij de overige jaren 80 bijdrages. De titel is al weinig subtiel met de referentie naar Die Wende en de tekst zelf is dat evenmin. Er komt hier zoveel vrede en hoop naar voren dat het je als het ware door de strot wordt geduwd en daar hou ik niet van. Het lijkt wel alsof de lijn van Nur Ein Lied wordt voortgetrokken, alleen net wat vervelender. Opnieuw een bijdrage die ik rap af ga serveren. Pfff…
Een jaar later zien we een oude bekende terug op het podium: Thomas Forstner. Hij mocht in Rome opnieuw aantreden voor Oostenrijk en deed dat met Venedig Im Regen. Helaas voor hem had zijn tweede ronde ongeveer hetzelfde verloop als Gary Lux, alleen deed hij het nog slechter, met een laatste plaats en nul punten. Zelf vind ik Venedig Im Regen ook weinig verheffend. Thomas zingt best goed, maar hij kan het nummer niet redden. Daarvoor is het net wat te flauw. Wel vind ik deze plaat iets beter dan zijn eerdere worp.
Tijd om richting Malmö te gaan voor het ESF van 1992. Daar vinden we voor het eerst Tony Wegas. Hij mocht, net als Gary Lux en Thomas Forstner, twee keer aantreden. Zijn eerste keer deed hij dat met Zusammen Geh’n, dat net als Nur Ein Lied was mede geschreven door Dieter Bohlen. Tony was daar kennelijk een van de favorieten voor de winst, maar uiteindelijk kwam hij niet verder dan een tiende plaats. Ik blijf in herhaling vallen, want ook deze bijdrage vind ik maar niets. Het is vooral een bombastische ballade dat een paar jaar te laat is uitgebracht en waar het glazuur als het ware vanaf druipt. Ik weet niet wat het is met de composities van Bohlen, maar dit vind ik zelfs een stuk erger dan Nur Ein Lied. Ik krijg de neiging om Zusammen Geh’n snel af te zetten en rap de prullenbak in te gooien, dus dat doe ik dan ook maar. Brrrrrr...
Nu we over de helft zijn, begin ik me langzaam maar zeker af te vragen of het ooit nog goed gaat komen tussen mij en de Oostenrijkse bijdrages, want ik vind het niveau tot nu toe niet bepaald sterk.
Stand:
20. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
21. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
22. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
24. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
25. (1984) Anita - Einfach Weg
26. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
27. (1982) Mess - Sonntag
28. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
29. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
30. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
0
geplaatst: 3 mei, 16:06 uur
Als je het zo allemaal beluistert moet je toch concluderen dat Oostenrijk enorme zeikmuziek heeft afgeleverd en helaas komt er ook niet veel goeds aan. Ik durf nu al te stellen dat Oostenrijk misschien wel mijn minst geliefde Eurovisieland is.
13. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
14. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
15. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
16. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
17. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
18. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
19. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
20. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
21. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
22. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
23. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
24. (1984) Anita - Einfach Weg
26. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
27. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
28. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
29. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
30. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
13. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
14. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
15. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
16. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
17. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
21. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
23. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
24. (1984) Anita - Einfach Weg
27. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
28. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
29. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
30. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
1
geplaatst: 3 mei, 18:35 uur
Porcupine Head schreef:
Songfestival-directeur belooft in te grijpen bij politieke inmenging na Israël-rel -nos.nl
Songfestival-directeur belooft in te grijpen bij politieke inmenging na Israël-rel -nos.nl
"We missen de landen en we willen ze terug. We zullen doen wat in onze macht ligt om dat voor elkaar te krijgen."
Nee hoor, ze missen het geld.
0
geplaatst: 4 mei, 18:20 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 9
We zijn aangekomen in Millstreet voor het Eurovisie Songfestival van 1993 en zoals ik gisteren aangaf vinden we daar opnieuw Tony Wegas. Hij deed ditmaal mee met de plaat Maria Magdalena en net als de meeste andere dubbelaars scoorde ook hij slechter dan bij zijn eerste poging, al was het met een 14e plaats uit 25 deelnemers verre van beroerd.
Ja, dit is een plaat waar ik eigenlijk allergisch voor zou moeten zijn (iemand als Gordon had dit ook prima kunnen inzingen) maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dit een heel stuk beter vind dan zijn eerste poging. Nou ben ik sowieso wat makkelijker te porren voor een lekkere uptempoplaat, maar deze heeft een fijne drive van start tot finish. De harmonie waarmee het nummer start houdt me gelijk bij de les en de fijne melodieën vanuit het orkest maken het wat mij betreft af.
Ik vind dit dus een heerlijke plaat. Wat mij betreft vind ik dit zelfs goed genoeg voor een voorlopige koppositie. Grappig om bij mij die tegenstelling te zien tussen beide Tony’s.
Een jaar later vinden we weer een nieuwe naam die voor Oostenrijk mocht optreden: Petra Frey. Zij trad in Dublin aan met Für Den Frieden Der Welt, maar kwam niet verder dan een 17e plek. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit in dezelfde sferen liggen als de Duitse inzending van 1985: Wind - Für Alle. Dit voelt dus als een herhalingsoefening en dan ook nog eens een stuk zwakker. Een plek onderin de middenmoot voor deze middelmatige plaat.
Gezien dit de periode is waarin Ierland het goed deed op het Songfestival, blijven we voorlopig in Dublin voor het festival van 1995. Toen mocht Stella Jones voor de Oostenrijkers aantreden met Die Welt Dreht Sich Verkehrt. Zij kwam met een 13e plaats uiteindelijk in de middenmoot terecht. We gaan met deze inzending wat meer in de richting van de normale jazzy popdeuntjes die we in de 90’s vaker tegenkomen. Ik vind het niet slecht klinken, maar echt heel goed is dit ook weer niet. Echt zo’n nummer waar ik normaal een 7 voor zou geven en later niet meer naar zou omkijken. Dit gaat waarschijnlijk nog ergens in het linker rijtje terechtkomen, maar dat is meer omdat de kwaliteit van de meeste platen hier niet bepaald verheffend is.
Op naar het volgende jaar: 1996. Daar vinden we de blinde George Nussbaumer, die in Oslo met Weil’s Dr Guat Got (een lied in het Vorarlbergse dialect) een tiende plaats wist te behalen. Dit lied grijpt terug op typisch Amerikaanse soul/gospel zoals je die bijvoorbeeld ook zou zien in een Blues Brothers film of in Sister Act. Natuurlijk is dit nummer een beetje een pastiche daarvan, maar dan is dit wel een lekkere pastiche. De vaart wordt erin gehouden en ondanks de vele herhaling wordt het nummer nergens echt vervelend. Wat mij betreft ruim voldoende voor een voorlopige plek in de top 10.
Stand:
1. (1993) Tony Wegas - Maria Magdalena
2. (1972) The Milestones - Falter Im Wind
3. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
4. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
5. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
7. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
9. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
10. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
11. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
12. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
13. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
14. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
15. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
16. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
18. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
19. (1971) Marianne Mendt - Musik
20. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
21. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
22. (1983) Westend - Hurricane
23. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
24. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
25. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
26. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
27. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
28. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
29. (1984) Anita - Einfach Weg
30. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
31. (1982) Mess - Sonntag
32. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
33. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
34. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
35. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
We zijn aangekomen in Millstreet voor het Eurovisie Songfestival van 1993 en zoals ik gisteren aangaf vinden we daar opnieuw Tony Wegas. Hij deed ditmaal mee met de plaat Maria Magdalena en net als de meeste andere dubbelaars scoorde ook hij slechter dan bij zijn eerste poging, al was het met een 14e plaats uit 25 deelnemers verre van beroerd.
Ja, dit is een plaat waar ik eigenlijk allergisch voor zou moeten zijn (iemand als Gordon had dit ook prima kunnen inzingen) maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dit een heel stuk beter vind dan zijn eerste poging. Nou ben ik sowieso wat makkelijker te porren voor een lekkere uptempoplaat, maar deze heeft een fijne drive van start tot finish. De harmonie waarmee het nummer start houdt me gelijk bij de les en de fijne melodieën vanuit het orkest maken het wat mij betreft af.
Ik vind dit dus een heerlijke plaat. Wat mij betreft vind ik dit zelfs goed genoeg voor een voorlopige koppositie. Grappig om bij mij die tegenstelling te zien tussen beide Tony’s.
Een jaar later vinden we weer een nieuwe naam die voor Oostenrijk mocht optreden: Petra Frey. Zij trad in Dublin aan met Für Den Frieden Der Welt, maar kwam niet verder dan een 17e plek. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit in dezelfde sferen liggen als de Duitse inzending van 1985: Wind - Für Alle. Dit voelt dus als een herhalingsoefening en dan ook nog eens een stuk zwakker. Een plek onderin de middenmoot voor deze middelmatige plaat.
Gezien dit de periode is waarin Ierland het goed deed op het Songfestival, blijven we voorlopig in Dublin voor het festival van 1995. Toen mocht Stella Jones voor de Oostenrijkers aantreden met Die Welt Dreht Sich Verkehrt. Zij kwam met een 13e plaats uiteindelijk in de middenmoot terecht. We gaan met deze inzending wat meer in de richting van de normale jazzy popdeuntjes die we in de 90’s vaker tegenkomen. Ik vind het niet slecht klinken, maar echt heel goed is dit ook weer niet. Echt zo’n nummer waar ik normaal een 7 voor zou geven en later niet meer naar zou omkijken. Dit gaat waarschijnlijk nog ergens in het linker rijtje terechtkomen, maar dat is meer omdat de kwaliteit van de meeste platen hier niet bepaald verheffend is.
Op naar het volgende jaar: 1996. Daar vinden we de blinde George Nussbaumer, die in Oslo met Weil’s Dr Guat Got (een lied in het Vorarlbergse dialect) een tiende plaats wist te behalen. Dit lied grijpt terug op typisch Amerikaanse soul/gospel zoals je die bijvoorbeeld ook zou zien in een Blues Brothers film of in Sister Act. Natuurlijk is dit nummer een beetje een pastiche daarvan, maar dan is dit wel een lekkere pastiche. De vaart wordt erin gehouden en ondanks de vele herhaling wordt het nummer nergens echt vervelend. Wat mij betreft ruim voldoende voor een voorlopige plek in de top 10.
Stand:
13. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
14. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
15. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
16. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
19. (1971) Marianne Mendt - Musik
20. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
21. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
22. (1983) Westend - Hurricane
23. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
24. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
25. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
26. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
28. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
29. (1984) Anita - Einfach Weg
31. (1982) Mess - Sonntag
32. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
33. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
34. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
0
geplaatst: 4 mei, 19:28 uur
Zie daar ineens twee nummers in de top 3. Niet dat ik er nu zo dol op ben, maar ze zijn enigszins te pruimen en ja ik vind The Blues Brothers geinig en dat vond ik dit nummer toen ook. Stelt verder natuurlijk niet heel veel voor maar ik word er wel vrolijk van.
1. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
3. (1993) Tony Wegas - Maria Magdalena
5. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
8. (1971) Marianne Mendt - Musik
9. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
10. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
11. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
12. (1983) Westend - Hurricane
13. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
14. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
15. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
16. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
17. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
19. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
20. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
21. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
22. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
23. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
24. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
25. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
26. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
27. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
28. (1984) Anita - Einfach Weg
29. (1982) Mess - Sonntag
30. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
31. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
32. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
33. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
34. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
11. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
12. (1983) Westend - Hurricane
13. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
14. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
16. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
17. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
19. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
20. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
21. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
22. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
25. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
28. (1984) Anita - Einfach Weg
29. (1982) Mess - Sonntag
30. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
32. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
33. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
34. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 5 mei, 10:16 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 10
We zijn al bijna aan het einde van de jaren 90 aangebroken. Nog maar twee inzendingen uit de jaren 90, voordat we richting de donkere ESF jaren gaan. Allereerst het festival van 1997 in Dublin. Toen zagen we namens Oostenrijk Bettina Soriat op de bühne, die met One Step niet verder kwam dan een matige 21e plaats. De Oostenrijkers waren de laatste jaren heel erg van de dansbare deuntjes en zetten dat met deze inzending voort. Deze vind ik daarentegen een stuk minder goed. Opnieuw is het niet heel vervelend, maar echt goed is het ook weer niet. Het is voor mij weer een beetje een grijze muis. Deze zal ergens in de middenmoot terechtkomen.
We zitten in het tijdperk dat als je te laag scoorde, je je uit het songfestival terug moest trekken. Hierdoor mochten de Oostenrijkers in 1998 niet deelnemen en dus gaan we gelijk door naar 1999. Het orkest werd in de ban gedaan en er hoefde ook niet meer live gespeeld te worden. Ook mocht er vanaf toen in andere talen dan de eigen landstaal worden gezongen en Oostenrijk maakte daar gelijk gebruik van door met een Engelstalig nummer te komen. Dat werd Reflection, gezongen door Bobbie Singer. Met deze inzending wisten ze, net als in 1996, een tiende plek te scoren.
Dit is weer eens een niemendalletje, naar mijn bescheiden mening. Reflection doet niet eens zoveel verkeerd, maar het is vooral zo’n nummer die geen vlieg kwaad doet. Hierdoor beland het nummer een beetje in de vergetelheid bij mij en ik denk dat ik na een dag weer zal vergeten hoe het nummer klonk. Jammer.
We zijn nu in de 21e eeuw beland met het jaar 2000. We gaan richting Stockholm. Voor Oostenrijk zien we The Rounder Girls op het podium met het nummer All To You. Zij wisten in de middenmoot terecht te komen met een 14e plek. Eerlijk is eerlijk: deze vind ik nog meevallen. Opnieuw zitten we in de hoek van de soulpop, maar ondanks dat we dit vaker hebben gezien, is deze nog goed te doen. De zang vind ik niet fantastisch, maar ze zakken ook niet door het ijs. Al met al mag deze in het linkerrijtje vertoeven.
Ondanks de 14e plaats van vorig jaar mocht Oostenrijk in 2001 niet meedoen. Dit komt omdat ze qua punten (34) zo laag scoorden dat het lage gemiddelde dat ze over een periode van vijf jaar hadden opgebouwd niet genoeg werd opgekrikt. We gaan dus meteen door naar Tallinn voor het festival van 2002. Manuel Ortega mocht toen aantreden met Say A Word, maar deed het daar niet bepaald goed met een 18e plaats.
Dit vind ik dan weer een vervelende inzending. Het nummer zelf vind ik al nietszeggend, maar het constante herhalingen in het refrein gaan me op den duur op de zenuwen werken. We hebben in dit tijdperk zeker al eens ergere inzendingen gehad, maar dit zit niet ver daarachter. Dit gaat onderin de lijst terechtkomen.
Stand:
13. (2000) The Rounder Girls - All To You
16. (1997) Bettina Soriat - One Step
19. (1999) Bobbie Singer - Reflection
20. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
21. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
22. (1971) Marianne Mendt - Musik
23. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
24. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
25. (1983) Westend - Hurricane
27. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
28. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
29. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
30. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
31. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
32. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
33. (1984) Anita - Einfach Weg
34. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
35. (1982) Mess - Sonntag
36. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
37. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
38. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
39. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
We zijn al bijna aan het einde van de jaren 90 aangebroken. Nog maar twee inzendingen uit de jaren 90, voordat we richting de donkere ESF jaren gaan. Allereerst het festival van 1997 in Dublin. Toen zagen we namens Oostenrijk Bettina Soriat op de bühne, die met One Step niet verder kwam dan een matige 21e plaats. De Oostenrijkers waren de laatste jaren heel erg van de dansbare deuntjes en zetten dat met deze inzending voort. Deze vind ik daarentegen een stuk minder goed. Opnieuw is het niet heel vervelend, maar echt goed is het ook weer niet. Het is voor mij weer een beetje een grijze muis. Deze zal ergens in de middenmoot terechtkomen.
We zitten in het tijdperk dat als je te laag scoorde, je je uit het songfestival terug moest trekken. Hierdoor mochten de Oostenrijkers in 1998 niet deelnemen en dus gaan we gelijk door naar 1999. Het orkest werd in de ban gedaan en er hoefde ook niet meer live gespeeld te worden. Ook mocht er vanaf toen in andere talen dan de eigen landstaal worden gezongen en Oostenrijk maakte daar gelijk gebruik van door met een Engelstalig nummer te komen. Dat werd Reflection, gezongen door Bobbie Singer. Met deze inzending wisten ze, net als in 1996, een tiende plek te scoren.
Dit is weer eens een niemendalletje, naar mijn bescheiden mening. Reflection doet niet eens zoveel verkeerd, maar het is vooral zo’n nummer die geen vlieg kwaad doet. Hierdoor beland het nummer een beetje in de vergetelheid bij mij en ik denk dat ik na een dag weer zal vergeten hoe het nummer klonk. Jammer.
We zijn nu in de 21e eeuw beland met het jaar 2000. We gaan richting Stockholm. Voor Oostenrijk zien we The Rounder Girls op het podium met het nummer All To You. Zij wisten in de middenmoot terecht te komen met een 14e plek. Eerlijk is eerlijk: deze vind ik nog meevallen. Opnieuw zitten we in de hoek van de soulpop, maar ondanks dat we dit vaker hebben gezien, is deze nog goed te doen. De zang vind ik niet fantastisch, maar ze zakken ook niet door het ijs. Al met al mag deze in het linkerrijtje vertoeven.
Ondanks de 14e plaats van vorig jaar mocht Oostenrijk in 2001 niet meedoen. Dit komt omdat ze qua punten (34) zo laag scoorden dat het lage gemiddelde dat ze over een periode van vijf jaar hadden opgebouwd niet genoeg werd opgekrikt. We gaan dus meteen door naar Tallinn voor het festival van 2002. Manuel Ortega mocht toen aantreden met Say A Word, maar deed het daar niet bepaald goed met een 18e plaats.
Dit vind ik dan weer een vervelende inzending. Het nummer zelf vind ik al nietszeggend, maar het constante herhalingen in het refrein gaan me op den duur op de zenuwen werken. We hebben in dit tijdperk zeker al eens ergere inzendingen gehad, maar dit zit niet ver daarachter. Dit gaat onderin de lijst terechtkomen.
Stand:
13. (2000) The Rounder Girls - All To You
16. (1997) Bettina Soriat - One Step
20. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
22. (1971) Marianne Mendt - Musik
23. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
24. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
25. (1983) Westend - Hurricane
27. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
28. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
29. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
30. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
31. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
32. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
33. (1984) Anita - Einfach Weg
34. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
35. (1982) Mess - Sonntag
36. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
37. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
38. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
0
geplaatst: 5 mei, 11:13 uur
Ik kan die van Manuel Ortega dan weer wat beter hebben. De soulpop uit deze periode is niet geweldig maar is beter te pruimen dan wat ervoor zat. Maar het blijft matig allemaal.
11. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
12. (2000) The Rounder Girls - All To You
13. (1999) Bobbie Singer - Reflection
14. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
15. (1983) Westend - Hurricane
17. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
18. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
19. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
20. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
22. (1997) Bettina Soriat - One Step
23. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
24. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
25. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
26. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
27. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
28. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
29. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
30. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
31. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
32. (1984) Anita - Einfach Weg
33. (1982) Mess - Sonntag
34. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
35. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
36. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
37. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
38. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
13. (1999) Bobbie Singer - Reflection
14. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
15. (1983) Westend - Hurricane
17. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
19. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
20. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
22. (1997) Bettina Soriat - One Step
23. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
24. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
25. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
26. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
27. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
28. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
29. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
32. (1984) Anita - Einfach Weg
33. (1982) Mess - Sonntag
34. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
36. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
37. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
38. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
0
geplaatst: 6 mei, 17:55 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 11
Ondanks de matige score in het jaar ervoor was het niet matig genoeg dat ze zich opnieuw moesten terugtrekken en dus zien we Oostenrijk ook op het festival van 2003 in Riga terug. Daar vinden we stand-up komiek Alf Poier, die met Weil Der Mensch Zählt de beste positie voor Oostenrijk wist te scoren in lange tijd, met een zesde plaats.
Het nummer zelf was bedoeld als kritiek op Eurovisie en de circusacts die daaruit voortkwamen. Het klinkt als een kinderliedje met hardrockelementen. Je zou het dus een gedrocht kunnen noemen en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling van het nummer. Ik vind dit allesbehalve fantastisch, maar de gitaarstukjes vind ik wel geinig. Ook is de plaat een oorwurm van jewelste. Normaal had ik zo’n soort nummer ergens laag in de lijst geplaatst, maar nu is een notering in het midden van deze lijst voor deze plaat wel voldoende.
We zijn nu aangekomen bij het festival van 2004 in Istanbul. De halve finale wordt geïntroduceerd en iedereen moest daaraan meedoen, behalve het gastland, de big 4 en de top 10 van het jaar daarvoor. Oostenrijk hoorde bij die laatste groep en dus stonden ze rechtstreeks in de finale. Daar traden ze aan met de boyband Tie Break, die het nummer Du Bist brachten. In die finale wisten ze geen potten te breken met slechts een 21e plaats.
Dit is typisch zo’n nummer waar Alf Poier zich waarschijnlijk tegen zou ageren, want dit vind ik vreselijk. Du Bist vertegenwoordigt alles wat ik abominabel vind aan veel van de inzendingen uit dat decennium. Een mierzoete, kleffe ballad gebracht door een derdegraads boyband die wat mij betreft zo afgeserveerd kan worden. Koppel dat aan een productie die zo gedateerd als wat klinkt en je hebt een inzending waar ik bijna van moet braken. Dit gaat naar de onderkant van mijn lijst en is een grote kanshebber op de rode lantaarn. Weg ermee!
Door deze matige klassering werden de Oostenrijkers gedegradeerd naar de halve finale in 2005. Nu deden ze een poging met Global.Kryner, die in Kyiv het lied Y Así brachten. Daar werden ze slechts 21e en dus zagen we ze niet terug in de finale. Ik moet eerlijk zijn in dat ik deze inzending wel leuk vind. Normaal gesproken ben ik allergisch voor dit soort folk uit het Alpengebied, maar deze is luchtig genoeg dat ik hier wel de lol van in zie. Verder niet teveel bij nadenken. Voor Oostenrijkse begrippen: prima!
Oostenrijk was in 2006 vervolgens niet van de partij, omdat ze vonden dat muzikaal talent niet meer centraal stond op het festival. Daar heb ik persoonlijk het een en ander op aan te merken, maar daar zal ik het nu maar niet over hebben. Anyway, Oostenrijk deed vervolgens in 2007 opnieuw een poging met Eric Papilaya. Hij trad in Helsinki op met Get A Life – Get Alive. De terugkeer was helaas een flop, want opnieuw werden ze in de halve finale uitgeschakeld met een 27e plek uit 28 deelnemers.
Opnieuw vind ik het nummer verre van slecht, maar verder doet het niet zoveel met mij. De gitaar is redelijk, maar het refrein vind ik een beetje ongeïnspireerd overkomen. Daarnaast vind ik de staging echt ronduit matig, maar dat kan in die tijd van veel inzendingen gezegd worden. Verder kan ik er niet zoveel meer over kwijt, dus hoppatee, in de middenmoot ermee.
Stand:
11. (2005) Global.Kryner - Y Así
12. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
13. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
14. (2000) The Rounder Girls - All To You
15. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
16. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
17. (1997) Bettina Soriat - One Step
18. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
19. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
20. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
21. (1999) Bobbie Singer - Reflection
23. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
24. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
25. (1971) Marianne Mendt - Musik
26. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
28. (1983) Westend - Hurricane
29. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
30. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
32. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
33. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
34. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
35. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
36. (1984) Anita - Einfach Weg
37. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
38. (1982) Mess - Sonntag
39. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
40. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
41. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
42. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
43. (2004) Tie Break - Du Bist
Ondanks de matige score in het jaar ervoor was het niet matig genoeg dat ze zich opnieuw moesten terugtrekken en dus zien we Oostenrijk ook op het festival van 2003 in Riga terug. Daar vinden we stand-up komiek Alf Poier, die met Weil Der Mensch Zählt de beste positie voor Oostenrijk wist te scoren in lange tijd, met een zesde plaats.
Het nummer zelf was bedoeld als kritiek op Eurovisie en de circusacts die daaruit voortkwamen. Het klinkt als een kinderliedje met hardrockelementen. Je zou het dus een gedrocht kunnen noemen en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling van het nummer. Ik vind dit allesbehalve fantastisch, maar de gitaarstukjes vind ik wel geinig. Ook is de plaat een oorwurm van jewelste. Normaal had ik zo’n soort nummer ergens laag in de lijst geplaatst, maar nu is een notering in het midden van deze lijst voor deze plaat wel voldoende.
We zijn nu aangekomen bij het festival van 2004 in Istanbul. De halve finale wordt geïntroduceerd en iedereen moest daaraan meedoen, behalve het gastland, de big 4 en de top 10 van het jaar daarvoor. Oostenrijk hoorde bij die laatste groep en dus stonden ze rechtstreeks in de finale. Daar traden ze aan met de boyband Tie Break, die het nummer Du Bist brachten. In die finale wisten ze geen potten te breken met slechts een 21e plaats.
Dit is typisch zo’n nummer waar Alf Poier zich waarschijnlijk tegen zou ageren, want dit vind ik vreselijk. Du Bist vertegenwoordigt alles wat ik abominabel vind aan veel van de inzendingen uit dat decennium. Een mierzoete, kleffe ballad gebracht door een derdegraads boyband die wat mij betreft zo afgeserveerd kan worden. Koppel dat aan een productie die zo gedateerd als wat klinkt en je hebt een inzending waar ik bijna van moet braken. Dit gaat naar de onderkant van mijn lijst en is een grote kanshebber op de rode lantaarn. Weg ermee!
Door deze matige klassering werden de Oostenrijkers gedegradeerd naar de halve finale in 2005. Nu deden ze een poging met Global.Kryner, die in Kyiv het lied Y Así brachten. Daar werden ze slechts 21e en dus zagen we ze niet terug in de finale. Ik moet eerlijk zijn in dat ik deze inzending wel leuk vind. Normaal gesproken ben ik allergisch voor dit soort folk uit het Alpengebied, maar deze is luchtig genoeg dat ik hier wel de lol van in zie. Verder niet teveel bij nadenken. Voor Oostenrijkse begrippen: prima!
Oostenrijk was in 2006 vervolgens niet van de partij, omdat ze vonden dat muzikaal talent niet meer centraal stond op het festival. Daar heb ik persoonlijk het een en ander op aan te merken, maar daar zal ik het nu maar niet over hebben. Anyway, Oostenrijk deed vervolgens in 2007 opnieuw een poging met Eric Papilaya. Hij trad in Helsinki op met Get A Life – Get Alive. De terugkeer was helaas een flop, want opnieuw werden ze in de halve finale uitgeschakeld met een 27e plek uit 28 deelnemers.
Opnieuw vind ik het nummer verre van slecht, maar verder doet het niet zoveel met mij. De gitaar is redelijk, maar het refrein vind ik een beetje ongeïnspireerd overkomen. Daarnaast vind ik de staging echt ronduit matig, maar dat kan in die tijd van veel inzendingen gezegd worden. Verder kan ik er niet zoveel meer over kwijt, dus hoppatee, in de middenmoot ermee.
Stand:
11. (2005) Global.Kryner - Y Así
12. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
13. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
14. (2000) The Rounder Girls - All To You
15. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
16. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
17. (1997) Bettina Soriat - One Step
18. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
19. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
20. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
21. (1999) Bobbie Singer - Reflection
23. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
24. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
25. (1971) Marianne Mendt - Musik
26. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
28. (1983) Westend - Hurricane
29. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
30. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
32. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
33. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
34. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
35. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
36. (1984) Anita - Einfach Weg
37. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
38. (1982) Mess - Sonntag
40. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
41. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
43. (2004) Tie Break - Du Bist
0
geplaatst: 6 mei, 19:07 uur
Ik vind die kleffe zooi van Tie Break ook niet veel maar dat Y Así is gewoonweg gruwelijk. We hebben allebei een nieuwe rode lantaarn.
13. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
14. (1999) Bobbie Singer - Reflection
15. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
16. (1983) Westend - Hurricane
18. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
19. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
20. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
21. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
22. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
23. (1997) Bettina Soriat - One Step
25. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
26. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
27. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
28. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
29. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
30. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
31. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
32. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
33. (2004) Tie Break - Du Bist
34. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
35. (1984) Anita - Einfach Weg
36. (1982) Mess - Sonntag
37. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
38. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
39. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
40. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
41. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
43. (2005) Global.Kryner - Y Así
13. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
14. (1999) Bobbie Singer - Reflection
15. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
16. (1983) Westend - Hurricane
18. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
19. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
20. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
21. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
22. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
23. (1997) Bettina Soriat - One Step
25. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
26. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
27. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
28. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
29. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
30. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
31. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
32. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
33. (2004) Tie Break - Du Bist
34. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
35. (1984) Anita - Einfach Weg
36. (1982) Mess - Sonntag
38. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
39. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
40. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
41. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
43. (2005) Global.Kryner - Y Así
1
geplaatst: 6 mei, 21:12 uur
Nieuws vanuit het Finse kamp: Linda Lampenius zal haar viool live en hoorbaar bespelen. Niet voor alle gedeeltes, maar het feit dat dit überhaupt mag in dit backing track tijdperk is geweldig!
0
geplaatst: 7 mei, 17:49 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 12
Na 2007 zou Oostenrijk het drie jaar lang voor gezien houden, opnieuw vanwege de kwaliteit van het festival zelf en vanwege dalende kijkcijfers. De EBU deed in die tijd meerdere pogingen om Oostenrijk er toch weer bij te krijgen, maar de Oostenrijkers wilden er niet aan beginnen. Pas in 2011 keerden ze terug, omdat het festival in buurland Duitsland werd georganiseerd.
We gaan dus meteen door naar dat festival, dat werd georganiseerd in Düsseldorf. Daar zien we Nadine Beiler op het podium met The Secret Is Love. In die tijd is de halve finale in twee gesplitste halve finales opgedeeld en was alleen de big 5 en het gastland zeker van de finale. Oostenrijk zat in de tweede halve finale en wist zich te plaatsen met een zevende plaats. In de finale werd het land slechts 18e, maar voor hen was dit nog steeds een goeie prestatie.
Dit is echt een typische ballad in de traditie van Whitney Houston, dus we gaan niet bepaald van de gebaande paden af. Desondanks vind ik het nummer zelf best wel redelijk, maar het is ook vooral een liedje dat moet worden gedragen door de zangeres. Nadine deed dit naar mijn mening uitstekend. Om die reden kan ik deze inzending beter waarderen dan normaal en dus komt deze inzending bij mij ergens bovenin de lijst terecht.
Een jaar later zien we Trackshittaz voor Oostenrijk op het festival. Nadat ze in 2011 al tweede werden in de Oostenrijkse voorronde, mochten ze nu met Woki Mit Deim Popo! (dat werd gezongen in een Beiers dialect) een poging wagen voor het Europese publiek. Dat verliep niet naar wens, want in de eerste halve finale werden ze kansloos laatste met slechts acht punten.
Hier hebben we weer zo’n nummer waar we niet teveel bij na moeten denken. Schudden met die billen is het devies. Nou heb ik daar niet zoveel zin in, maar ondanks dat het nummer zo plat als een dubbeltje is vind ik deze niet zo erg om te beluisteren. Niet alles hoeft hoogdravend te zijn en Woki Mit Deim Popo! is daar een goed voorbeeld van. Daarbij zijn er inmiddels heel veel bijdrages langsgekomen die veel minder karakter hebben dan deze uitsmijter. Dit scoort bij mij dus gewoon linkerrijtje.
Je zou inmiddels denken dat Oostenrijk er weer de brui aan wil geven met zo’n prestatie, maar dat deden ze niet en dus zien we ze ook in 2013 terug op het songfestival in Malmö. Daar zien we Natália Kelly met het nummer Shine. Helaas konden de Oostenrijkers ook hiermee Europa niet bekoren, want ze werden in de eerste halve finale uitgeschakeld met een 14e plek.
Ook hier loop ik weer tegen het probleem aan dat het nummer zelf maar gemiddeld klinkt. Het is verre van slecht, maar het gaat een klein beetje het ene oor in en het andere oor uit. Natália kan goed zingen, maar dat is niet genoeg om het nummer uit de grijze-muis-zone te halen. Ondanks dat is het nummer wel goed genoeg om voorlopig in de top 20 te blijven, maar dat heeft meer te maken met het niveau van wat eronder zit.
Dan breekt 2014 aan. Het festival is in Kopenhagen en Conchita Wurst is door Oostenrijk geselecteerd om mee te doen met Rise Like A Phoenix. In eerste instantie werd niet verwacht dat Oostenrijk mee zou doen om de knikkers. Met die verwachtingen maakte Conchita met een verpulverende performance in de tweede halve finale korte metten. Oostenrijk won overtuigend de tweede halve finale en vlak voor de finale was al snel duidelijk dat Rise Like A Phoenix de grote favoriet was om het festival te winnen. Dat gebeurde ook, met een overtuigende 298 punten en maar liefst 60 punten verschil met de nummer twee. Voor het eerst in 48 jaar was de winst voor Oostenrijk.
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn, want het nummer was al goed, maar de performance was van zo’n hoog kaliber dat je er moeilijk omheen kunt. Zeg wat je wilt over de vraag of de winst een statement was of niet; dit nummer, wat makkelijk als een Bondsong had kunnen dienen, wordt met verve gebracht. Dit is een van de beste inzendingen die Oostenrijk ooit heeft geleverd en is wat mij betreft de nieuwe koploper.
Stand:
1. (2014) Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix
2. (1993) Tony Wegas - Maria Magdalena
3. (1972) The Milestones - Falter Im Wind
4. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
5. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
6. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
8. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
9. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
11. (2011) Nadine Beiler - The Secret Is Love
12. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
13. (2005) Global.Kryner - Y Así
14. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
16. (2000) The Rounder Girls - All To You
17. (2012) Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo!
18. (2013) Natália Kelly - Shine
21. (1997) Bettina Soriat - One Step
22. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
23. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
24. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
25. (1999) Bobbie Singer - Reflection
27. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
28. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
29. (1971) Marianne Mendt - Musik
30. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
32. (1983) Westend - Hurricane
33. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
34. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
36. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
37. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
38. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
39. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
40. (1984) Anita - Einfach Weg
41. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
42. (1982) Mess - Sonntag
43. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
44. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
45. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
46. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
47. (2004) Tie Break - Du Bist
Na 2007 zou Oostenrijk het drie jaar lang voor gezien houden, opnieuw vanwege de kwaliteit van het festival zelf en vanwege dalende kijkcijfers. De EBU deed in die tijd meerdere pogingen om Oostenrijk er toch weer bij te krijgen, maar de Oostenrijkers wilden er niet aan beginnen. Pas in 2011 keerden ze terug, omdat het festival in buurland Duitsland werd georganiseerd.
We gaan dus meteen door naar dat festival, dat werd georganiseerd in Düsseldorf. Daar zien we Nadine Beiler op het podium met The Secret Is Love. In die tijd is de halve finale in twee gesplitste halve finales opgedeeld en was alleen de big 5 en het gastland zeker van de finale. Oostenrijk zat in de tweede halve finale en wist zich te plaatsen met een zevende plaats. In de finale werd het land slechts 18e, maar voor hen was dit nog steeds een goeie prestatie.
Dit is echt een typische ballad in de traditie van Whitney Houston, dus we gaan niet bepaald van de gebaande paden af. Desondanks vind ik het nummer zelf best wel redelijk, maar het is ook vooral een liedje dat moet worden gedragen door de zangeres. Nadine deed dit naar mijn mening uitstekend. Om die reden kan ik deze inzending beter waarderen dan normaal en dus komt deze inzending bij mij ergens bovenin de lijst terecht.
Een jaar later zien we Trackshittaz voor Oostenrijk op het festival. Nadat ze in 2011 al tweede werden in de Oostenrijkse voorronde, mochten ze nu met Woki Mit Deim Popo! (dat werd gezongen in een Beiers dialect) een poging wagen voor het Europese publiek. Dat verliep niet naar wens, want in de eerste halve finale werden ze kansloos laatste met slechts acht punten.
Hier hebben we weer zo’n nummer waar we niet teveel bij na moeten denken. Schudden met die billen is het devies. Nou heb ik daar niet zoveel zin in, maar ondanks dat het nummer zo plat als een dubbeltje is vind ik deze niet zo erg om te beluisteren. Niet alles hoeft hoogdravend te zijn en Woki Mit Deim Popo! is daar een goed voorbeeld van. Daarbij zijn er inmiddels heel veel bijdrages langsgekomen die veel minder karakter hebben dan deze uitsmijter. Dit scoort bij mij dus gewoon linkerrijtje.
Je zou inmiddels denken dat Oostenrijk er weer de brui aan wil geven met zo’n prestatie, maar dat deden ze niet en dus zien we ze ook in 2013 terug op het songfestival in Malmö. Daar zien we Natália Kelly met het nummer Shine. Helaas konden de Oostenrijkers ook hiermee Europa niet bekoren, want ze werden in de eerste halve finale uitgeschakeld met een 14e plek.
Ook hier loop ik weer tegen het probleem aan dat het nummer zelf maar gemiddeld klinkt. Het is verre van slecht, maar het gaat een klein beetje het ene oor in en het andere oor uit. Natália kan goed zingen, maar dat is niet genoeg om het nummer uit de grijze-muis-zone te halen. Ondanks dat is het nummer wel goed genoeg om voorlopig in de top 20 te blijven, maar dat heeft meer te maken met het niveau van wat eronder zit.
Dan breekt 2014 aan. Het festival is in Kopenhagen en Conchita Wurst is door Oostenrijk geselecteerd om mee te doen met Rise Like A Phoenix. In eerste instantie werd niet verwacht dat Oostenrijk mee zou doen om de knikkers. Met die verwachtingen maakte Conchita met een verpulverende performance in de tweede halve finale korte metten. Oostenrijk won overtuigend de tweede halve finale en vlak voor de finale was al snel duidelijk dat Rise Like A Phoenix de grote favoriet was om het festival te winnen. Dat gebeurde ook, met een overtuigende 298 punten en maar liefst 60 punten verschil met de nummer twee. Voor het eerst in 48 jaar was de winst voor Oostenrijk.
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn, want het nummer was al goed, maar de performance was van zo’n hoog kaliber dat je er moeilijk omheen kunt. Zeg wat je wilt over de vraag of de winst een statement was of niet; dit nummer, wat makkelijk als een Bondsong had kunnen dienen, wordt met verve gebracht. Dit is een van de beste inzendingen die Oostenrijk ooit heeft geleverd en is wat mij betreft de nieuwe koploper.
Stand:
5. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
6. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
8. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
9. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
11. (2011) Nadine Beiler - The Secret Is Love
12. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
13. (2005) Global.Kryner - Y Así
14. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
16. (2000) The Rounder Girls - All To You
17. (2012) Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo!
18. (2013) Natália Kelly - Shine
21. (1997) Bettina Soriat - One Step
22. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
23. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
24. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
25. (1999) Bobbie Singer - Reflection
27. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
29. (1971) Marianne Mendt - Musik
30. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
32. (1983) Westend - Hurricane
33. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
34. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
36. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
37. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
38. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
39. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
40. (1984) Anita - Einfach Weg
41. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
42. (1982) Mess - Sonntag
43. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
44. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
45. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
46. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
47. (2004) Tie Break - Du Bist
0
geplaatst: 8 mei, 11:55 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 13
We gaan nu dus vanzelfsprekend naar Wenen voor het songfestival van 2015. Het jammere voor Oostenrijk in dat jaar is dat zij van hun beste resultaat in tijden naar een van hun slechtste gaan. The Makemakes stonden voor het gastland op het podium met I Am Yours en werden in een finale met 27 deelnemers 26e. Daarnaast stond ook nog eens de beruchte nul achter hun naam en de enige reden dat ze niet laatste eindigden was omdat Duitsland ook een nul scoorde en zij ná de Oostenrijkers moesten optreden tijdens de show.
De reden dat dit denk ik de befaamde nul kreeg was denk ik vooral omdat dit zo onopvallend als wat is. I Am Yours klinkt namelijk echt niet slecht. Het is alleen een wel erg conventioneel popnummer dat zo als radiobehang kan dienen. Ik zou het absoluut niet afzetten als het voorbij komt, maar verder is het weinig memorabel. Deze plaat mag rond dezelfde plek als Natália uithangen.
Het jaar erop, 2016, was het resultaat dan weer een stuk beter. Zoë mocht toen voor Oostenrijk aantreden met het Franstalige Loin D’ici. In de eerste halve finale scoorde ze met een zevende plaats ruim voldoende voor een finaleplek, waar ze uiteindelijk op een nette 13e plaats terechtkwam.
Het nummer is me net wat te herhalend qua tekst om echt een grote favoriet van me te worden, maar ik kan niet ontkennen dat er een bepaalde speelsheid in dit liedje zit dat ik zeer kan waarderen. Daarnaast zong Zoë op de avond zelf erg goed, maar ze wist vooral de vrolijke vibes van Loin D’ici goed over te brengen. Kwalitatief vind ik dit dus best wel fijn en dat maakt dat ik Loin D’ici een van de betere Oostenrijkse inzendingen vind.
Die speelsheid behouden we als we naar 2017 gaan. Nathan Trent mocht het met Running On Air in Kyiv proberen en ook hij wist zich in de tweede halve finale met een zevende plek te plaatsen voor de finale. Daar werd hij uiteindelijk 16e, alhoewel hij toen van het publiek de beruchte nul kreeg.
Normaal gesproken zou ik deze in hetzelfde rijtje als Natália en The Makemakes plaatsen, maar persoonlijk heb ik wel een beetje een zwak voor deze plaat. Er zit een bepaalde catchyness in Running On Air die ervoor zorgt dat ik blijf doorluisteren. Ook voelt de vrolijkheid die het nummer uitstraalt niet geforceerd. Hierdoor krijgt deze plaat een hogere notering dan dat ik die normaal zou geven.
Door naar 2018, waar we César Sampson tegenkomen. Hij bracht het nummer Nobody But You en scoorde daarmee beter dan van tevoren werd gedacht. Hij werd in de eerste halve finale knap vierde en hij wist dit momentum door te trekken in de finale met uiteindelijk een onverwachte derde plek tot gevolg. Dit was met name te danken aan het feit dat hij in die finale de jurywinnaar bleek te zijn.
Dat dit derde werd was hoogstens opmerkelijk te noemen, want qua nummer vind ik dit vooral een soulpopnummer dat we inmiddels al vaker hebben gehoord. Wel is de stem van César erg prettig om naar te luisteren en is hij op vocaal vlak sterk (moet ook wel, als je de zangleraar bent geweest van Kristian Kostov (Bulgarije 2017)). Ik ga er dan ook van uit dat de jury’s dit vooral waardeerden vanwege de vele vocale technieken die César uit zijn strot toverde.
Ondanks het feit dat ik Nobody But You best wel doorsnee vind, zit het goed in elkaar. Daarnaast is het vocaal dermate goed dat ik dit wel onder de betere inzendingen wil scharen.
Stand:
5. (2016) Zoë - Loin D’Ici
6. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
7. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
8. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
9. (2018) César Sampson - Nobody But You
10. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
11. (2017) Nathan Trent - Running On Air
13. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
14. (2011) Nadine Beiler - The Secret Is Love
15. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
16. (2005) Global.Kryner - Y Así
17. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
19. (2000) The Rounder Girls - All To You
20. (2012) Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo!
21. (2015) The Makemakes - I Am Yours
22. (2013) Natália Kelly - Shine
25. (1997) Bettina Soriat - One Step
26. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
27. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
28. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
29. (1999) Bobbie Singer - Reflection
31. (2003) Alf Poier - Weil Der Mensch Zählt
32. (1987) Gary Lux - Nur Noch Gefühl
33. (1971) Marianne Mendt - Musik
34. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
35. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
36. (1983) Westend - Hurricane
38. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
39. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
40. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
41. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
42. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
43. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
44. (1984) Anita - Einfach Weg
45. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
46. (1982) Mess - Sonntag
47. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
48. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
49. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
50. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
51. (2004) Tie Break - Du Bist
We gaan nu dus vanzelfsprekend naar Wenen voor het songfestival van 2015. Het jammere voor Oostenrijk in dat jaar is dat zij van hun beste resultaat in tijden naar een van hun slechtste gaan. The Makemakes stonden voor het gastland op het podium met I Am Yours en werden in een finale met 27 deelnemers 26e. Daarnaast stond ook nog eens de beruchte nul achter hun naam en de enige reden dat ze niet laatste eindigden was omdat Duitsland ook een nul scoorde en zij ná de Oostenrijkers moesten optreden tijdens de show.
De reden dat dit denk ik de befaamde nul kreeg was denk ik vooral omdat dit zo onopvallend als wat is. I Am Yours klinkt namelijk echt niet slecht. Het is alleen een wel erg conventioneel popnummer dat zo als radiobehang kan dienen. Ik zou het absoluut niet afzetten als het voorbij komt, maar verder is het weinig memorabel. Deze plaat mag rond dezelfde plek als Natália uithangen.
Het jaar erop, 2016, was het resultaat dan weer een stuk beter. Zoë mocht toen voor Oostenrijk aantreden met het Franstalige Loin D’ici. In de eerste halve finale scoorde ze met een zevende plaats ruim voldoende voor een finaleplek, waar ze uiteindelijk op een nette 13e plaats terechtkwam.
Het nummer is me net wat te herhalend qua tekst om echt een grote favoriet van me te worden, maar ik kan niet ontkennen dat er een bepaalde speelsheid in dit liedje zit dat ik zeer kan waarderen. Daarnaast zong Zoë op de avond zelf erg goed, maar ze wist vooral de vrolijke vibes van Loin D’ici goed over te brengen. Kwalitatief vind ik dit dus best wel fijn en dat maakt dat ik Loin D’ici een van de betere Oostenrijkse inzendingen vind.
Die speelsheid behouden we als we naar 2017 gaan. Nathan Trent mocht het met Running On Air in Kyiv proberen en ook hij wist zich in de tweede halve finale met een zevende plek te plaatsen voor de finale. Daar werd hij uiteindelijk 16e, alhoewel hij toen van het publiek de beruchte nul kreeg.
Normaal gesproken zou ik deze in hetzelfde rijtje als Natália en The Makemakes plaatsen, maar persoonlijk heb ik wel een beetje een zwak voor deze plaat. Er zit een bepaalde catchyness in Running On Air die ervoor zorgt dat ik blijf doorluisteren. Ook voelt de vrolijkheid die het nummer uitstraalt niet geforceerd. Hierdoor krijgt deze plaat een hogere notering dan dat ik die normaal zou geven.
Door naar 2018, waar we César Sampson tegenkomen. Hij bracht het nummer Nobody But You en scoorde daarmee beter dan van tevoren werd gedacht. Hij werd in de eerste halve finale knap vierde en hij wist dit momentum door te trekken in de finale met uiteindelijk een onverwachte derde plek tot gevolg. Dit was met name te danken aan het feit dat hij in die finale de jurywinnaar bleek te zijn.
Dat dit derde werd was hoogstens opmerkelijk te noemen, want qua nummer vind ik dit vooral een soulpopnummer dat we inmiddels al vaker hebben gehoord. Wel is de stem van César erg prettig om naar te luisteren en is hij op vocaal vlak sterk (moet ook wel, als je de zangleraar bent geweest van Kristian Kostov (Bulgarije 2017)). Ik ga er dan ook van uit dat de jury’s dit vooral waardeerden vanwege de vele vocale technieken die César uit zijn strot toverde.
Ondanks het feit dat ik Nobody But You best wel doorsnee vind, zit het goed in elkaar. Daarnaast is het vocaal dermate goed dat ik dit wel onder de betere inzendingen wil scharen.
Stand:
33. (1971) Marianne Mendt - Musik
34. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
35. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
36. (1983) Westend - Hurricane
38. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
39. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
40. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
41. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
42. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
43. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
44. (1984) Anita - Einfach Weg
45. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
46. (1982) Mess - Sonntag
47. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
48. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
49. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
51. (2004) Tie Break - Du Bist
0
geplaatst: 8 mei, 19:24 uur
En een geheel nieuwe top 3. Niet dat ik die nu zo geweldig vind, maar het begint er op te lijken. Ben ik een Conchita fan? Mwoah. Voor mij nog steeds een matige winnaar. Ik heb er niet heel veel mee. Maar ja, het voert mijn lijst nu aan.
2. (2015) The Makemakes - I Am Yours
3. (2018) César Sampson - Nobody But You
4. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
5. (1972) The Milestones - Falter Im Wind
6. (1993) Tony Wegas - Maria Magdalena
7. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
8. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
9. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
10. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
11. (1971) Marianne Mendt - Musik
12. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
12. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
15. (2016) Zoë - Loin D’Ici
16. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
17. (2000) The Rounder Girls - All To You
18. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
20. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
21. (1983) Westend - Hurricane
22. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
24. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
25. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
26. (2012) Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo!
29. (1997) Bettina Soriat - One Step
32. (2013) Natália Kelly - Shine
33. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
34. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
35. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
36. (2017) Nathan Trent - Running On Air
37. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
38. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
40. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
41. (2004) Tie Break - Du Bist
42. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
43. (1984) Anita - Einfach Weg
44. (1982) Mess - Sonntag
45. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
46. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
47. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
48. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
49. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
51. (2005) Global.Kryner - Y Así
2. (2015) The Makemakes - I Am Yours
3. (2018) César Sampson - Nobody But You
4. (1996) George Nussbaumer - Weil’s Dr Guat Got
5. (1972) The Milestones - Falter Im Wind
6. (1993) Tony Wegas - Maria Magdalena
7. (1968) Karel Gott - Tausend Fenster
8. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
9. (1965) Udo Jürgens - Sag Ihr, Ich Lass Sie Grußen
10. (1976) Waterloo & Robinson - My Little World
11. (1971) Marianne Mendt - Musik
12. (1964) Udo Jürgens - Warum Nur, Warum?
12. (1966) Udo Jürgens - Merci, Chérie
15. (2016) Zoë - Loin D’Ici
16. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
17. (2000) The Rounder Girls - All To You
18. (2007) Eric Papilaya - Get A Life – Get Alive
20. (1985) Gary Lux - Kinder Dieser Welt
21. (1983) Westend - Hurricane
22. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
24. (1995) Stella Jones - Die Welt Dreht Sich Verkehrt
25. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
26. (2012) Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo!
29. (1997) Bettina Soriat - One Step
32. (2013) Natália Kelly - Shine
33. (1981) Marty Brem - Wenn Du Da Bist
34. (1963) Carmela Corren - Vielleicht Geschieht Ein Wunder
35. (1957) Bob Martin - Wohin, Kleines Pony?
36. (2017) Nathan Trent - Running On Air
37. (1967) Peter Horton - Warum Es Hunderttausend Sterne Gibt
38. (1962) Eleonore Schwarz - Nur In Der Wiener Luft
40. (1961) Jimmy Makulis - Sehnsucht
41. (2004) Tie Break - Du Bist
42. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
43. (1984) Anita - Einfach Weg
44. (1982) Mess - Sonntag
45. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
46. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
47. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
48. (1979) Christina Simon - Heute In Jerusalem
49. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
51. (2005) Global.Kryner - Y Así
1
geplaatst: 8 mei, 23:07 uur
De schande van 2014.. Het doet nog steeds wat pijn. Ik wil Conchita niets tekort doen maar natuurlijk heeft de act / het statement extra punten opgeleverd. Ik baalde daarnaast extra omdat ik Calm after the storm de beste Nederlandse inzending ooit vind. Twaalf jaar geleden alweer, waar blijft de tijd..
1
geplaatst: 9 mei, 00:24 uur
Joy4ever schreef:
De schande van 2014.. Het doet nog steeds wat pijn. Ik wil Conchita niets tekort doen maar natuurlijk heeft de act / het statement extra punten opgeleverd. Ik baalde daarnaast extra omdat ik Calm after the storm de beste Nederlandse inzending ooit vind. Twaalf jaar geleden alweer, waar blijft de tijd..
The Common Linnets scoorden er uiteindelijk een grote hit mee in Europa en dat ging voor Conchita minder op, die was en is vooral populair in de gayscene waardoor Conchita bijvoorbeeld elk jaar weer opgetrommeld wordt om mee te varen op de Pride.
Maar ja, een Songfestival winst was het niet voor Ilse en Waylon.... en ook ik had daar moeite mee (zeker omdat ik gewoon niet zo'n enorm liefhebber ben van Rise Like a Phoenix: het zegt genoeg dat het nummer nu bij mij op 1 staat.... wat een zooi zendt dit land elk jaar in zeg).
0
geplaatst: 9 mei, 09:59 uur
Juichen of WENEN? Oostenrijk door de jaren heen, deel 14
We gaan nu een iets mindere periode in voor de Oostenrijkers, te beginnen met 2019, toen Paenda in Tel Aviv aantrad met Limits. Met dit nummer knakte de lange kwalificatieketen die Oostenrijk inmiddels had opgebouwd, want Limits werd in de tweede halve finale roemloos uitgeschakeld met een 17e plek van 18 deelnemers. Hierbij kreeg de plaat zelfs nul punten vanuit het publiek.
Hier begrijp ik wel dat deze plaat nauwelijks impact had, want het nummer is niet bepaald memorabel. Ten eerste wil ik zeggen dat de zachte elektronische beats in Limits mij wel smaken, maar helaas zijn er ook een aantal zaken die afbreuk doen aan het geheel. Ten eerste de zang: die is wel erg pieperig en schel (en tevens onzuiver tijdens het live optreden). Daarnaast is er nauwelijks een echt goed opveermoment, waardoor het geheel wat saai overkomt. Hier had overduidelijk meer mee kunnen gebeuren. Jammer, want nu komt dit niet verder dan een plek onderin de middenmoot.
Dan het jaar waarin het hele Songfestival niet doorging: 2020. Net zoals vorig jaar krijgt deze inzending geen officiële klassering, maar wel zal ik een indicatie geven waar deze zou zijn beland. De inzending voor Oostenrijk betreft er een van Vincent Bueno, genaamd Alive.
Het nummer begint rustig, maar zodra de beat erin komt blijkt dat we op het verkeerde been zijn gezet. Het geheel verandert namelijk in een slick popnummer a la Justin Timberlake. Het nummer is catchy, maar opnieuw vrij generiek. Desondanks zorgen het rustige begin en eind van het nummer ervoor dat het geheel wat beter beklijft bij mij. Een heel hoge positie zal het niet worden, maar hoog genoeg dat dit voorlopig nog in de top 25 belandt. Ik kan wel alvast verklappen dat deze plaat daar uiteindelijk niet meer in zal komen te staan.
Maar goed: dit hele feest ging dus niet door en dus mocht Vincent Bueno het een jaar later nog een keer proberen voor Oostenrijk, dit keer met Amen. Het werd geen succes: in de tweede halve finale scoorde hij slechts een 12e plek en dus mocht hij na deze halve finale vertrekken uit Rotterdam.
Zijn eerste poging was al niet bepaald geweldig, maar Amen is nog een heel stuk suffer. De beste man kan goed zingen, maar hoe langer het nummer duurt, hoe meer energie er uit je lijf sijpelt. Amen kabbelt voort zonder ook maar enig moment op te vallen. Nee, dit is een flinke miskleun die de Oostenrijkers het beste snel kunnen vergeten.
Ook 2022 verliep niet bepaald volgens plan. DJ Lumix mocht met Pia Maria aantreden in Turijn met Halo, maar zijn EDM-plaat kreeg maar weinig mensen op de been, want in de eerste halve finale werd dit slechts 15e en dus konden ook zij na deze halve finale meteen inpakken en wegwezen.
Ik weet niet wat de Oostenrijkers dachten in dit nummer te zien, maar dit is opnieuw een miskleun van jewelste. Er wordt voor de zoveelste keer een generiek popnummer gestuurd die kant noch wal raakt. Tel daarbij op de beroerde en klungelige staging (serieus?! Een DJ-tafel met een ring eromheen?) en de slechte zang op de avond zelf en je hebt een nummer dat richting de onderkant van mijn lijst kan. Snel doorspoelen!
Stand:
24. (2020) Vincent Bueno - Alive
33. (2019) Paenda - Limits
34. (1971) Marianne Mendt - Musik
35. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
36. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
37. (1983) Westend - Hurricane
38. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
39. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
40. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
41. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
42. (2021) Vincent Bueno - Amen
43. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
44. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
45. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
46. (1984) Anita - Einfach Weg
47. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
48. (1982) Mess - Sonntag
49. (2022) Lumix Feat. Pia Maria - Halo
50. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
51. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
52. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
53. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
54. (2004) Tie Break - Du Bist
Ik merk dat ik in herhaling val met mijn woordkeuzes. Dat zegt waarschijnlijk genoeg over de kwaliteit...
We gaan nu een iets mindere periode in voor de Oostenrijkers, te beginnen met 2019, toen Paenda in Tel Aviv aantrad met Limits. Met dit nummer knakte de lange kwalificatieketen die Oostenrijk inmiddels had opgebouwd, want Limits werd in de tweede halve finale roemloos uitgeschakeld met een 17e plek van 18 deelnemers. Hierbij kreeg de plaat zelfs nul punten vanuit het publiek.
Hier begrijp ik wel dat deze plaat nauwelijks impact had, want het nummer is niet bepaald memorabel. Ten eerste wil ik zeggen dat de zachte elektronische beats in Limits mij wel smaken, maar helaas zijn er ook een aantal zaken die afbreuk doen aan het geheel. Ten eerste de zang: die is wel erg pieperig en schel (en tevens onzuiver tijdens het live optreden). Daarnaast is er nauwelijks een echt goed opveermoment, waardoor het geheel wat saai overkomt. Hier had overduidelijk meer mee kunnen gebeuren. Jammer, want nu komt dit niet verder dan een plek onderin de middenmoot.
Dan het jaar waarin het hele Songfestival niet doorging: 2020. Net zoals vorig jaar krijgt deze inzending geen officiële klassering, maar wel zal ik een indicatie geven waar deze zou zijn beland. De inzending voor Oostenrijk betreft er een van Vincent Bueno, genaamd Alive.
Het nummer begint rustig, maar zodra de beat erin komt blijkt dat we op het verkeerde been zijn gezet. Het geheel verandert namelijk in een slick popnummer a la Justin Timberlake. Het nummer is catchy, maar opnieuw vrij generiek. Desondanks zorgen het rustige begin en eind van het nummer ervoor dat het geheel wat beter beklijft bij mij. Een heel hoge positie zal het niet worden, maar hoog genoeg dat dit voorlopig nog in de top 25 belandt. Ik kan wel alvast verklappen dat deze plaat daar uiteindelijk niet meer in zal komen te staan.
Maar goed: dit hele feest ging dus niet door en dus mocht Vincent Bueno het een jaar later nog een keer proberen voor Oostenrijk, dit keer met Amen. Het werd geen succes: in de tweede halve finale scoorde hij slechts een 12e plek en dus mocht hij na deze halve finale vertrekken uit Rotterdam.
Zijn eerste poging was al niet bepaald geweldig, maar Amen is nog een heel stuk suffer. De beste man kan goed zingen, maar hoe langer het nummer duurt, hoe meer energie er uit je lijf sijpelt. Amen kabbelt voort zonder ook maar enig moment op te vallen. Nee, dit is een flinke miskleun die de Oostenrijkers het beste snel kunnen vergeten.
Ook 2022 verliep niet bepaald volgens plan. DJ Lumix mocht met Pia Maria aantreden in Turijn met Halo, maar zijn EDM-plaat kreeg maar weinig mensen op de been, want in de eerste halve finale werd dit slechts 15e en dus konden ook zij na deze halve finale meteen inpakken en wegwezen.
Ik weet niet wat de Oostenrijkers dachten in dit nummer te zien, maar dit is opnieuw een miskleun van jewelste. Er wordt voor de zoveelste keer een generiek popnummer gestuurd die kant noch wal raakt. Tel daarbij op de beroerde en klungelige staging (serieus?! Een DJ-tafel met een ring eromheen?) en de slechte zang op de avond zelf en je hebt een nummer dat richting de onderkant van mijn lijst kan. Snel doorspoelen!
Stand:
24. (2020) Vincent Bueno - Alive
33. (2019) Paenda - Limits
34. (1971) Marianne Mendt - Musik
35. (1978) Springtime - Mrs. Caroline Robinson
36. (1977) Schmetterlinge - Boom Boom Boomerang
37. (1983) Westend - Hurricane
38. (1991) Thomas Forstner - Venedig Im Regen
39. (1980) Blue Danube - Du Bist Musik
40. (1989) Thomas Forstner - Nur Ein Lied
41. (1988) Wilfried - Lisa Mona Lisa
42. (2021) Vincent Bueno - Amen
43. (1994) Petra Frey - Für Den Frieden Der Welt
44. (2002) Manuel Ortega - Say A Word
45. (1960) Harry Winter - Du Hast Mich So Fasziniert
46. (1984) Anita - Einfach Weg
47. (1986) Timna Brauer - Die Zeit Ist Einsam
48. (1982) Mess - Sonntag
49. (2022) Lumix Feat. Pia Maria - Halo
50. (1958) Liane Augustin - Die Ganze Welt Braucht Liebe
51. (1990) Simone - Keine Mauern Mehr
52. (1992) Tony Wegas - Zusammen Geh‘n
53. (1959) Ferry Graf - Der K. Und K. Kalypso Aus Wien
54. (2004) Tie Break - Du Bist
Ik merk dat ik in herhaling val met mijn woordkeuzes. Dat zegt waarschijnlijk genoeg over de kwaliteit...
* denotes required fields.