menu

Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen

zoeken in:
avatar van Kronos
Ik kies voor het beste van drie werelden; vooral cd's, af en toe mooie lp's, streamen om te ontdekken en miskopen te voorkomen.

Te duur hoeft vinyl niet te zijn vind ik. Zonet Under the Bushes Under the Stars van Guided by Voices gaan afhalen. Dubbel lp voor 24 euro. Dat betaalde je eind jaren tachtig ook al. Gewoon een beetje uitkijken en als je het te duur vindt niet zeuren maar gewoon niet kopen.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
(..)Dubbel lp voor 24 euro. Dat betaalde je eind jaren tachtig ook al. Gewoon een beetje uitkijken en als je het te duur vind niet zeuren maar gewoon niet kopen.


Liepen jullie toch behoorlijk voor daar, als je in de jaren 80 al een lp kon betalen in euro's

Verder staat het eenieder vrij om uit te geven voor een lp wat ie ervoor wil betalen. Prijselasticiteit is de gebruikelijke term. Ga anders gewoon eens kijken op de site van Plato - platomania.nl - om te zien hoezeer de handel z'n best doet om nieuwe/speciale en/of gepimpte releases ("indie" is er zo een) het licht te doen zien.

avatar van gaucho
Mjuman schreef:
De platenhandel schijnt het nooit te willen leren: de platenkoe wordt nu in no time zo compleet uitgemolken dat de koper onderhand terugdeinst. Want stel dat je je vinylfetisjisme zo fiks moet betalen als de nieuwe Depeche Mode (47,-) en je vindt dat eigenlijk veel pecunia, dan kan je middels de cd die ca 1/3 kost een andersoortig fysiek exemplaar (als je dat toch wil) in huis halen.

Dit dus. Ik ben een fervent vinylliefhebber, al heb ik ook met CD's geen enkel probleem. Maar ik ben inmiddels net zover als Kronos. De meeste van mijn aankopen zijn op CD, want inderdaad: die zijn ook anno 2023 nog vrij goed verkrijgbaar, al bespeur ik ook hier een algehele prijsstijging bij nieuwe albums. En af en toe eens een LP'tje voor tussendoor, vooropgesteld dat-ie niet achterlijk duur is.
Maar dat laatste is dus sinds pakweg een jaar schering en inslag, ook bij sommige tweedehands platenzaken (gelukkig niet allemaal). Een kopersstaking van mijn kant zou ik het nog net niet willen noemen, maar veel scheelt het niet.

Standaardvoorbeeld: een LP van gemiddeld zo'n dertig euro of de CD voor minder dan de helft? Voor mij geen moeilijke keuze. Vooral niet als je bedenkt dat je standaardrepertoire van goede artiesten vaak tweedehands voor 5 euro of minder aantreft. En soms, als je geluk hebt, bij de kringloop in orde van grootte van een euro ofzo. Een beetje tweedehandsplaat moet tegenwoordig vaak al 15 euro kosten. Ik kan me goed voorstellen dat een deel van die muziekliefhebbers die een fysiek object willen hebben, dan een (gedeeltelijke) terugkeer naar het zilveren schijfje overweegt.

avatar van gaucho
Kronos schreef:
Ik kies voor het beste van drie werelden; vooral cd's, af en toe mooie lp's, streamen om te ontdekken en miskopen te voorkomen.

Te duur hoeft vinyl niet te zijn vind ik. Zonet Under the Bushes Under the Stars van Guided by Voices gaan afhalen. Dubbel lp voor 24 euro. Dat betaalde je eind jaren tachtig ook al. Gewoon een beetje uitkijken en als je het te duur vindt niet zeuren maar gewoon niet kopen.

Die drieslag werkt voor mij ook prima. Het is steeds een afweging van prijs en wat je echt wilt hebben. Waarbij bij mij meespeelt dat de muziek toch wel 4 à 5 sterren waard moet zijn én dat de hoes op groot formaat echt een meerwaarde heeft. Bij nieuwe albums is dan minder vaak het geval dan bij oudere, merk ik wel eens. Ik heb de indruk dat er, door de bank genomen, tegenwoordig minder aandacht aan het artwork wordt besteed. Ook begrijpelijk natuurlijk, nu streaming zo dominant is.

Overigens ben het inzake die prijsstelling niet met je eens: een dubbel-LP kostte in de jaren tachtig geen 55 gulden, maar hooguit 30. En voordat je met het argument van de inflatiecorrectie komt: ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik verdien in het eurotijdperk helaas echt niet twee keer zo veel als in de jaren tachtig.

avatar van RuudC
Same, ik koop nauwelijks nog lp’s. Bij optredens wil ik nog wel eens een plak vinyl meenemen of bij sommige winkels die ik het nog gun. Laatst op een platenbeursje op het marktplein heb ik nog wel tussen het vinyl gesnuffeld, maar 40-60 euro voor een oude plaat is echt geen uitzondering meer. Kunnen die kooplui daar echt een boterham mee verdienen? Discogs heeft de tweedehands markt echt verziekt.

avatar van Onweerwolf
Discogs op haar beurt is een stuk minder interessant geworden na de enorme stijging van de verzendkosten.

avatar van Kronos
gaucho schreef:
Overigens ben het inzake die prijsstelling niet met je eens: een dubbel-LP kostte in de jaren tachtig geen 55 gulden, maar hooguit 30. En voordat je met het argument van de inflatiecorrectie komt: ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik verdien in het eurotijdperk helaas echt niet twee keer zo veel als in de jaren tachtig.

Mijn allereerste lp kostte in 1982 al 410 belgische frankskes (20,5 gulden). In Antwerpen had je Brabo en in Gent de Music Man, die zo'n 20% goedkoper waren. Later in de jaren tachtig reden we ook wel eens naar Breda. In mijn herinnering waren lp's en cd's in Nederland wat duurder. Een dubbel lp kostte al snel gewoon het dubbele van een enkele lp (dus zo'n 40 gulden). Zelfs zonder inflatie ingecalculeerd kom je bijna op eenzelfde bedrag. Met de inflatie ingecalculeerd denk ik echt dat lp's niks duurder zijn geworden. Misschien lijkt dat zo omdat cd's goedkoper zijn geworden, want de inflatie heeft geen enkele invloed op de prijs ervan gehad. Een cd kostte eind jaren tachtig tussen de 16 en 20 euro en vandaag nog steeds.

avatar van Mjuman
Toen ik e.e.a. teruglas, moest ik onwillekeurig denken aan een opvallende parallel: kocht je in de 90s een software-pakket - laten we zeggen (for old times sake) WordPerfect - dan kreeg je een box die ca 8 cm breed was en 30 cm hoog en daarin zat dan een lijvige handleiding en een aantal 5" diskettes. Zo'n 10 jaar later kreeg je dan een cd-rom met de software en de handleiding in pdf-formaat erop. Later kreeg je een klein doosje met erin een code, kon je de software downloaden en installeren.

Denk wel eens dat de cd misschien wel een zelfde toekomst te wachten staat. Obv de verkoopcijfers van het NVPI (voor fysieke cd's) zou je kunnen denken dat het bijna niet meer te doen is om een keten in stand te houden voor de distributie van nieuwe muziekcd's.

Ooit (ergens in de jaren 90) heeft internetguru Nicholas Negroponte geschreven: why ship atoms when shippping bytes is so much easier, faster and cheaper.

We blijven lang vasthouden aan fysieke producten - en dat is ons goed recht - terwijl in andere sectoren al het besef is doorgedrongen dat het vele malen slimmer is om te betalen voor gebruik i.p.v. betalen voor bezit, met bijv de auto als duidelijkste voorbeeld.

Denk dat de tijd niet meer zo ver weg is dat mediaplayer/DA-converter/decoder in één apparaat de weg vindt naar menig huiskamer en dat we net zoals we nu al netflixen steeds meer zullen gaan spotifietsen, tidallen of de qobuz nemen.

Heb zelf een aantal jaren geleden een cd-transport (loopwerk zonder DA) aangeschaft, toen ik merkte dat het rippen naar NAS van bepaalde cd's (m.n. klassiek en compilatie-cd's) een tijdrovende p in the a was. Hier is nieuwe cd's kopen niet echt een optie, tenzij een cd niet op Tidal verschijnt en of de betaalde download maar 2,- goedkoper is dan de cd. In dat geval koop ik toch de cd en geef die later weer weg.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
We blijven lang vasthouden aan fysieke producten - en dat is ons goed recht - terwijl in andere sectoren al het besef is doorgedrongen dat het vele malen slimmer is om te betalen voor gebruik i.p.v. betalen voor bezit, met bijv de auto als duidelijkste voorbeeld.

Als de auto het duidelijkste voorbeeld is dan is meteen duidelijk dat het velen malen minder aantrekkelijk is om niet in het bezit te zijn van dingen die je gebruikt. Het is hier geen autoforum dus ik schakel meteen door naar cd's (en lp's natuurlijk).

Ten eerste is er de emotionele waarde. Door het ontastbare van muziek te koppelen aan een tastbaar product vermengt het koesteren van de muziek zich met het koesteren van het object, waaraan een geschiedenis van herinneringen met emotionele waarde hangt. Ten tweede gaat het om een hobby. Een passie voor muziek én verzamelen. Dat betekent dat, relatief gezien binnen ieders budget, geld geen rol speelt. Integendeel zelfs; mensen geven er graag het geld aan uit dat ze er voor (over) hebben.

Kort samengevat; in vergelijking met mijn mooie auto is die spotifiets maar een krakkemikkig ding. Alleen als ik er financieel toe gedwongen ben zou ik 'm ruilen.

Dit topic bestaat nu ruim 15 jaar. Als we weer 15 jaar verder zijn kopen we waarschijnlijk nog steeds cd's. En lp's! De heropleving van de lp bewijst bijna dat het slimmer is om tijdens nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden niet te vergeten waar we als mensen echt waarde aan hechten.

avatar van Onweerwolf
Kronos schreef:
Kort samengevat; in vergelijking met mijn mooie auto is die spotifiets maar een krakkemikkig ding. Alleen als ik er financieel toe gedwongen ben zou ik 'm ruilen.


Really?

Ik ken heel veel mensen die maar wat graag hun auto weg zouden doen als er in de directe nabijheid een goed werkend deelsysteem zou zijn waarbij je altijd de beschikking hebt over een auto maar je nooit zorgen hoeft te maken over onderhoud(skosten) en dan voor een prikkie van de kosten van een auto in eigendom hebben.

avatar van Kronos
Onweerwolf schreef:
Ik ken heel veel mensen die maar wat graag hun auto weg zouden doen als er in de directe nabijheid een goed werkend deelsysteem zou zijn waarbij je altijd de beschikking hebt over een auto maar je nooit zorgen hoeft te maken over onderhoud(skosten) en dan voor een prikkie van de kosten van een auto in eigendom hebben.

Dat zo'n goed werkend deelsysteem er in hun directe nabijheid niet is kan er wel op wijzen dat zulke systemen niet goed genoeg werken, niet rendabel genoeg zijn en er niet genoeg mensen hun auto voor willen wegdoen.

Het is mij wel duidelijk dat de gemiddelde Nederlander minder geld aan een auto uitgeeft dan de gemiddelde Belg. Daar kan ook een verschil zitten. Maar voor heel veel mensen is hun auto ook een passie. Ik ben niet eens een echte autofreak maar het rijden zelf vind ik leuk (vervelende verkeerssituaties efkes buiten beschouwing gelaten). En omdat het mijn auto is ben ik er helemaal mee vertrouwd. De zetel, het stuur, de spiegels, ze staan allemaal precies afgesteld voor mij. Door het stuurgedrag, de weglegging en de remkracht precies te kennen worden mens en machine een geheel tijdens het rijden.

Als spullen geen eigendom zijn gaan mensen er overigens helemaal niet netjes meer mee om. Denk maar aan vieze boeken in de bibliotheek. Nee, ik zou niet voor mijn plezier met een deelauto gaan rijden. Natuurlijk, als ik voor belachelijk weinig euro's altijd een mooie, snelle en propere deelauto voor de deur zou hebben kunnen staan, die met een druk op de knop precies voor mij afgesteld staat, dan wil ik het concept van eigendom best loslaten. Maar zoiets is niet haalbaar.

avatar van Onweerwolf
Natuurlijk is dat wel haalbaar, Gewoon particulier gebruik van auto's flink (extra) belasten en daarmee investeren in een deelsysteem. Het is ook prima haalbaar om mensen te dwingen van het OV gebruik te maken maar daarvoor moet ook meer geïnvesteerd worden in het OV en autogebruik onaantrekkelijker worden gemaakt.

Maar ja, rechtse regeringen..

Ik vind het overigens wel moeilijk om te begrijpen dat iemand zoals jij die ook echt van fietsen houdt toch een auto emotioneel prefereert. Is persoonlijk natuurlijk maar het does not compute for me.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
(...) Het is hier geen autoforum dus ik schakel meteen door naar cd's (en lp's natuurlijk).

Ten eerste is er de emotionele waarde. Door het ontastbare van muziek te koppelen aan een tastbaar product vermengt het koesteren van de muziek zich met het koesteren van het object, waaraan een geschiedenis van herinneringen met emotionele waarde hangt. Ten tweede gaat het om een hobby. Een passie voor muziek én verzamelen. Dat betekent dat, relatief gezien binnen ieders budget, geld geen rol speelt. Integendeel zelfs; mensen geven er graag het geld aan uit dat ze er voor (over) hebben.
(...)
Dit topic bestaat nu ruim 15 jaar. Als we weer 15 jaar verder zijn kopen we waarschijnlijk nog steeds cd's. En lp's! De heropleving van de lp bewijst bijna dat het slimmer is om tijdens nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden niet te vergeten waar we als mensen echt waarde aan hechten.


Emotionele waarde: helemaal juist; hobby: ook een goed punt. Edoch, als je op een bepaald moment langs je verzameling gaat en je beseft dat a. je sommige dingen nooit (of zeer zelden) draait en b. dat je sommige songs wel in zes verschillende formaten/albums hebt en c. dat e.e.a. toch wel aardig wat plaats inneemt, ga je wellicht heroverwegen waar al dat fysieke bezit allemaal goed voor is. Eerlijk gezegd is de tijd dat ik opgewonden raakte van meters kasten met cd's en/of lp's echt wel voorbij. En tav verzamelen: ooit een fiks bedrag betaald voor bepaalde Bowie-albums, die nu na verschijning van die boxen opeens ook als individueel album verkrijgbaar zijn, in de regel tegen 25 - 50% van de prijs van het collector's item, dwz de originele persing. Selectiever zijn met aankopen - geduld betrachten - wil dan ook wel helpen.

En nog even over die auto: een oud-studiegenoot van me is schuldsaneerder geweest en hij wist me te vertellen dat de auto vaak het allerlaatste is waar mensen met fikse schulden afstand van willen doen - ze zien dat veelal als een beknotting van hun persoonlijke vrijheden.

Verder: bij in de straat zijn 2 gezinnen - die op de fiets naar hun werk kunnen - die de eigen auto hebben weggedaan. Beide maken nu gebruik van Mywheels -ze hebben een kosten/baten-analyse gemaakt en op grond daarvan dat besluit genomen. Het zijn met name de vaste kosten die je altijd hebt, ook al rijd je geen kilometer (verzekering, wegenbelasting en afschrijving), puur het bezit, die de weegschaal deden doorslaan.

avatar van Kronos
Onweerwolf schreef:
Maar ja, rechtse regeringen..

Verkozen door...

Onweerwolf schreef:
Ik vind het overigens wel moeilijk om te begrijpen dat iemand zoals jij die ook echt van fietsen houdt toch een auto emotioneel prefereert. Is persoonlijk natuurlijk maar het does not compute for me.

Die spotifiets stond natuurlijk voor zo'n krakkemikkige deelfiets. Fiets en auto zijn voor mij beide interessante vervoermiddelen, leuk om mee te rijden en aanvullend in gebruik.

In een andere samenleving zou ik het niet erg vinden om een eigen auto voor gewone verplaatsingen, zoals woon- werkverkeer, te laten. Al zou ik er dan nog steeds een willen om mee te rijden, al was het enkel op circuit. Maar ik denk niet ooit in zo'n samenleving te zullen leven.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Edoch, als je op een bepaald moment langs je verzameling gaat en je beseft dat a. je sommige dingen nooit (of zeer zelden) draait en b. dat je sommige songs wel in zes verschillende formaten/albums hebt en c. dat e.e.a. toch wel aardig wat plaats inneemt, ga je wellicht heroverwegen waar al dat fysieke bezit allemaal goed voor is.
Of je bedenkt dat a,b en c heel makkelijk op te lossen zijn door spul dat je overbodig vindt weer weg te doen.

Mjuman schreef:
En nog even over die auto: een oud-studiegenoot van me is schuldsaneerder geweest en hij wist me te vertellen dat de auto vaak het allerlaatste is waar mensen met fikse schulden afstand van willen doen - ze zien dat veelal als een beknotting van hun persoonlijke vrijheden.
Precies. Zolang er geen uitstekend alternatief systeem georganiseerd is, staat het bezit van een auto nog steeds voor vrijheid, hoewel je er de helft van de tijd mee in de file staat. Het zou allemaal anders kunnen, maar dat is het momenteel niet.

avatar van ZAP!
#team-weg-met-de-auto!

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
#team-weg-met-de-auto!

Oh leuk, ik wil mee. Naar waar rijden we? Mijn voorstel, Duitsland naar de Nurnburgring. Kunnen we daar een rondje op doen. De MuMer met de beste rondetijd krijgt de nieuwe van Rolling Stones op vinyl.

avatar van ZAP!
Da's een goeie Kronos, maar u begrijpt mij toch wel, hè?

avatar van Kronos
Ja, ik vermoed dat jij geen auto (nodig) hebt.

avatar van ZAP!
Soms kom ik er niet onderuit. En wat is nodig... Maar goed, ik had eigenlijk geen zin om erover te discussiëren...

avatar van namsaap
Om weer terug te gaan naar de discussie over delen/bezitten van muziek…..

De items in mijn CD- en LP-collectie zijn in veel gevallen artefacten waaraan herinneringen en levensfasen zijn gekoppeld. Een concert waar ik een LP heb gekocht, een aanschaf naar aanleiding van een luistertip van een vriend, mijn studententijd, platenzaken waar ik graag kwam…..etc. Daar kan voor mijn een medium als Apple Music, dat ik overigens wel in mijn auto gebruik, niet aan tippen. Tegelijk vind ik dat medium fantastisch om muziek te blijven verkennen.

Daarnaast support ik een muzikant of band die ik waardeer graag doormiddel van mijn aankopen.

avatar van gaucho
Ja, het succes van die deelauto vind ik nou ook niet meteen het sterkste voorbeeld van het gegeven dat mensen meer bereid zijn om bezit te verruilen voor gemak en een betere prijs. Hier en daar zie ik dit soort initiatieven wel van de grond komen, maar tot dusver leidt de deelauto over het algemeen toch een marginaal bestaan.

Terug naar onze muziekconsumptie: ik snap dat streamen voor sommigen een goed alternatief kan zijn voor het bezit van een collectie LP's en/of CD's, maar toevallig las ik gisteren een bericht op nu.nl dat het aloude illegaal downloaden weer aan het opkomen is. Reden (en het gaat dan met name in eerste instantie om de filmwereld): je hebt teveel streaming-abonnementen nodig om 'alles' te kunnen zien. Met name aanbieders van visuele content maken er een sport van om de koek onderling te verdelen en vaak ook nog eens exclusieve content aan te bieden. Dus met één streamingabonnement red je het niet om bij te blijven, zo luidt de redenering van menig film- en serieliefhebber die last heeft van FOMO.

Met muziek valt dat tot dusver reuze mee; op de meeste streamingdiensten kan de doorsnee liefhebber genoeg van zijn gading vinden om aan één abonnement voldoende te hebben. Een luxe-situatie dus, al is het de vraag hoe lang die standhoudt. Ik zou me kunnen voorstellen dat streaming in de toekomst niet alleen duurder wordt, maar ook dat het aanbod meer versnipperd wordt aangeboden dan nu het geval is. En kennelijk hechten veel mensen toch wel veel waarde aan vrije keuze en het mogen luisteren naar 'alles' tegen een betaalbare prijs.

Ik koop CD's en vinyl en ik stream in beperkte mate. Maar ik zou toch niet graag mijn hele hebben en houden (inderdaad, HHH, pun intended) op muziekgebied willen uitbesteden aan techbedrijven waarvan het onzeker is welke stappen ze in de toekomst gaan zetten. Om te beginnen vind je sowieso niet 'alles' op streamingdiensten (wel heel veel, dat is waar). Daarnaast merk ik, hoewel ik niet eens zoveel beluister via streaming, toch best regelmatig dat tracks en albums af en toe verdwijnen (en soms ook weer teugkeren) en dat vooral oudere nummers en albums er vaak niet in hun originele uitvoeringen op staan (soms nieuwe opnamen, soms live-versies, soms nog andere varianten). Alleen al dat gegeven - manipulatie van content - weerhoudt mij ervan om de collectie die ik in tientallen jaren heb opgebouwd, zomaar weg te doen.

Daarnaast spelen andere argumenten, die anderen hier ook al hebben genoemd, een belangrijke rol: aan fysieke exemplaren zitten herinneringen, je steunt artiesten meer door aankoop van een fysiek product dan door te streamen, en daarnaast gewoon de gevoelswaarde van het object, LP's natuurlijk voorop. Ik lees hier regelmatig dat mensen vinden dat singles en CD's vaak minder uitstraling hebben en beschouwd worden als wegwerpproducten, maar ik kan nog altijd genieten van de aanblik van een rij vinylsingletjes of CD's. Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.

avatar van Mjuman
gaucho schreef:
Ja, het succes van die deelauto vind ik nou ook niet meteen het sterkste voorbeeld van het gegeven dat mensen meer bereid zijn om bezit te verruilen voor gemak en een betere prijs. Hier en daar zie ik dit soort initiatieven wel van de grond komen, maar tot dusver leidt de deelauto over het algemeen toch een marginaal bestaan.


Als je kijkt naar de adoptiecyclus van producten is dit niet het meest steekhoudende argument dat je kunt bedenken. Gaarne verwijs ik naar de uitspraak van CEO van Digital (computer producent), Ken Olsen, gedaan ergens in de jaren 70 There is no reason for any individual to have a computer in his home. Producten en diensten kunnen een lange gewenningstijd ondervinden voordat ze worden omarmd.

gaucho schreef:
(...) toevallig las ik gisteren een bericht op nu.nl dat het aloude illegaal downloaden weer aan het opkomen is. Reden (en het gaat dan met name in eerste instantie om de filmwereld): je hebt teveel streaming-abonnementen nodig om 'alles' te kunnen zien.


Ok dat klopt, maar omdat er in die industrie veel grotere bedragen omgaan is de drang om het downloaden op allerlei wijzen - denk aan SOPA van Obama - aan te pakken vele malen groter dan bij muziek. Bij muziek kan je ook wel eens veronderstellen dat content bewust wordt 'gelekt' omdat dat in veel gevallen een stimulans is om fysieke aankopen op gang te brengen ("downloaders worden kopers" wordt regelmatig geschreven).

gaucho schreef:
Met muziek valt dat tot dusver reuze mee; op de meeste streamingdiensten kun je voldoende van je gading vinden om aan één abonnement voldoende te hebben. Een luxe-situatie dus, al is het de vraag hoe lang die standhoudt. Ik zou me kunnen voorstellen dat streaming in de toekomst niet alleen duurder wordt, maar ook dat het aanbod meer versnipperd wordt aangeboden dan nu het geval is. (...)

Ik koop CD's en vinyl en ik stream in beperkte mate. Maar ik zou toch niet graag mijn hele hebben en houden (pun intended) op muziekgebied willen uitbesteden aan techbedrijven waarvan het onzeker is welke stappen ze in de toekomst gaan zetten. Om te beginnen vind je sowieso niet 'alles' op streamingdiensten (wel heel veel, dat is waar). Daarnaast merk ik, hoewel ik niet eens zoveel beluister via streaming, toch best regelmatig dat vooral oudere nummers en albums er vaak niet in hun originele uitvoeringen op staan (soms nieuwe opnamen, soms live-versies, soms nog andere varianten). Alleen al dat gegeven - manipulatie van content - weerhoudt mij ervan om de collectie die ik in tientallen jaren heb opgebouwd, zomaar weg te doen.

Daarnaast spelen andere argumenten, die anderen hier ook a; hebben genoemd, een belangrijke rol: aan fysieke exemplaren zitten herinneringen, je steunt artiesten meer door aankoop van een fysiek product dan door te streamen, en natuurlijk gewoon de uitstraling van het object, LP's natuurlijk voorop. Ik lees hier regelmatig dat mensen vinden dat singles en CD's vaak minder uitstraling hebben en beschouwd worden als wegwerpproducten, maar ik kan nog altijd genieten van de aanblik van een rij vinylsingletjes of CD's. Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.


Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven en als je blij wordt van een fysiek product is dat ook wat. Het idealistische beeld dat je een artiest steunt door een cd/lp van hem te kopen behoeft echter wel enige nuance. Als je ooit een afbeelding hebt gezien van wijnfles met daarop aangegeven de prijs van de consument in de winkel en vervolgens de marges, accijnzen etc van alle tussenschakels kon je zien dat heel weinig bij de oorspronkelijke producent terecht komt. Bij muziek is het nog veel erger, mede afhankelijk van het soort deal dat de artiest heeft getekend. Allen als je bij een concert bijv van Saskia Laroo (verzorgt alles zelf, heeft een eigen label) een cd koopt weet je dat een aardig deel naar haar gaat; dan nog steun je ook de staat der Nederlanden vanwege de royale btw-afdracht. Bij cd's die je in de winkel koopt kan het vwb royalties - grosso modo - gaan om bedragen tussen de 0,05 en 1,-

En a propos streaming: je wilt niet weten hoe vaak ik een album aanslinger op Tidal dat ik ook in fysiek formaat heb - puur gemak en luiheid. Zeker bij muziek onder het eten of bij het koken - het tablet ligt bij de hand en een album is zo aangetipt. Cd is meer werk en lp helemaal

Aanvulling: Een vergelijking met food ligt dan ook redelijk voor de hand: fast vs slow food >>> fast listening (streaming) vs slow listening (lp)

avatar van gaucho
Mjuman schreef:
Als je kijkt naar de adoptiecyclus van producten is dit niet het meest steekhoudende argument dat je kunt bedenken. Gaarne verwijs ik naar de uitspraak van CEO van Digital (computer producent), Ken Olsen, gedaan ergens in de jaren 70 There is no reason for any individual to have a computer in his home. Producten en diensten kunnen een lange gewenningstijd ondervinden voordat ze worden omarmd.

Dat is natuurlijk ook zo. Soms kan het snel gaan - zie de snelle opmars van de CD in de jaren tachtig en soms kan het jaren duren. En soms slaat een nobel initiatief uiteindelijk in het geheel niet aan. Ik vermoed dat de toenemende behoefte aan duurzaamheid, 'ontspullen' in combinatie met het streven naar gemak (dat van alle tijden is) er ook wel toe zal bijdragen dat we meer en meer toegaan naar een economie die vooral gericht is op efficiency en het voorkomen van nodeloos transport en energieverbruik.
Ik vind de gedachte achter een deelauto ook prima. Zelf doe ik bij voorkeur veel op de fiets, maar beroepshalve kan ik echt niet zonder auto; OV is in de regio waar ik woon niet echt een praktisch alternatief. Een deelauto zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Beroepshalve - ik ben freelance journalist en tekstschrijver, die soms ook op stel en sprong de deur uit moet - werkt het voor mij nog niet, maar als ik over een jaar of acht van m'n pensioen hoop te genieten, lijkt het me een prima oplossing. Maar ik hecht dan ook minder waarde aan het bezit van een auto dan aan het bezit van een mooie muziekinstallatie en dito collectie.
Mjuman schreef:
Het idealistische beeld dat je een artiest steunt door een cd/lp van hem te kopen behoeft echter wel enige nuance. Als je ooit een afbeelding hebt gezien van wijnfles met daarop aangegeven de prijs van de consument in de winkel en vervolgens de marges, accijnzen etc van alle tussenschakels kon je zien dat heel weinig bij de oorspronkelijke producent terecht komt. Bij muziek is het nog veel erger, mede afhankelijk van het soort deal dat de artiest heeft getekend. Allen als je bij een concert bijv van Saskia Laroo (verzorgt alles zelf, heeft een eigen label) een cd koopt weet je dat een aardig deel naar haar gaat; dan nog steun je ook de staat der Nederlanden vanwege de royale btw-afdracht. Bij cd's die je in de winkel koopt kan het vwb royalties - grosso modo - gaan om bedragen tussen de 0,05 en 1,-

Ik ben dat tot op zekere hoogte met je eens. Ik vind dat het argument van 'door aanschaf steun ik de artiest' vaak ten onrechte van stal wordt gehaald. De geschiedenis van de popmuziek wemelt van de voorbeelden waarin artiesten ook pré-streamingtijdperk werden uitgezogen en beduveld, vaak zodanig dat ze de rechten op hunh muziek volledig kwijtraakten aan een platenmaatschappij of muziekuitgeverij. Aan de andere kant zijn er tegenwoordig, veel meer dan vroeger, zat muzikanten die hun rechtenkwesties wél goed hebben geregeld en niet zelden houden ze zelfs de productie en de verkoop van zowel hun fysieke als digitale geluidsdragers in eigen hand. In dat geval kunnen ze er soms redelijk wat aan overhouden. En aan fysieke geluidsdragers verdienen ze hoe dan ook méér dan aan streaming, gemeten in het aantal keren afspelen.
Mjuman schreef:
En a propos streaming: je wilt niet weten hoe vaak ik een album aanslinger op Tidal dat ik ook in fysiek formaat heb - puur gemak en luiheid. Zeker bij muziek onder het eten of bij het koken - het tablet ligt bij de hand en een album is zo aangetipt. Cd is meer werk en lp helemaal

Herkenbaar. In dat soort situaties, maar ook onderweg - nog steeds in de auto - komt er bij mij via streaming op de telefoon negen van de tien keer een album voorbij dat ik ook fysiek bezit. Daar is ook niets op tegen; de factor gemak is in het verleden vaker doorslaggevend geweest voor het succes van een bepaald medium. Maar thuis, voor een uurtje of een avondje muziekluisteren, komt dan toch meestal de fysieke geluidsdrager tevoorschijn. Dan beperk ik me liever niet tot mp3-geluid.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.