menu

Muziek / Algemeen / Conceptalbums

zoeken in:
The Who - Tommy

stuart
Voor de één een (meer dan) toegevoegde waarde, voor de ander niet (zo) van belang.

Alice Cooper - Welcome to my nightmare
Alice Cooper - Along came a spider

[Roel]
geen concept album, maar wel een conceptgroep: KISS

net zoals Manowar

Interessant uurtje radio op de BBC: 21st Century Concept Albums - BBC Sounds - bbc.co.uk

herman schreef:
Het is Wikipedia, dus je kunt ze zelf toevoegen. Geen woorden, maar daden!
Ondertussen doe je er zelf ook al ruim 10 jaar over om In the Wee Small Hours toe te voegen.

Ik hou niet meer van Herman.

chevy93 schreef:
Interessant uurtje radio op de BBC: 21st Century Concept Albums - BBC Sounds - bbc.co.uk

(quote)
Ondertussen doe je er zelf ook al ruim 10 jaar over om In the Wee Small Hours toe te voegen.

Ok ok. Hij staat ertussen.

Dan mag iemand anders de alfabetische volgorde consequent doorvoeren (Marvin Gaye bij de F, Serge Gainsbourg bij de S, etc.).

Jeve
Concept-albums vertellen een verhaal.
Prima.
Als het te veel om het verhaal lijkt te gaan en de muziek te veel deel uit lijkt te maken van de omlijsting, dan haak ik af.
Vaak zijn concept-albums een dubbelaar, en sad but true, dan haak ik ook af. Duurt mij te lang.
Maar er zijn zeker concept-albums die ik zeer waardeer; vaak had of heb ik dat niet door, omdat de composities rete-goed zijn....

Maar voor iedereen wat wils.

Lizzy Borden - Master of Disguise
Helstar - Nosferatu
Testament - The New Order
Tom Waits - The Black Rider (gebaseerd op een toneelstuk)
Tomahawk - Anonymous
Voivod - Dimension Hatröss

Toxik - Think This ook, maar dat weet ik niet zeker, net als Exhumed at Birth van Faxed Head...
The Residents hebben er dacht ik ook verscheidene op hun naam staan, en dan zijn er nog de vroege Marillion platen, waar het concept van het begin tot het vertrek van Fish doorging.

Toevallig zijn conceptplaten best favoriet bij mij.
Toevalligerwijs wel vaak prog of metal. Maar er zijn ook progplaten binnen andere genres.

Platen met erg hoge scores van mij:

Jethro Tull - Thick as a Brick (eigenlijk een spoof concept-album)

Camel - Music Inpired by the Snow Goose

Marillion - Misplaced Childhood
Marillion - Clutching at Straws

Eloy - Planets
Eloy - Time to Turn

Pink Floyd - Animals

Saga - Generation 13

IQ - Subterranea

Marvin Gaye - What's Going On

Moody Blues - Days of Future Passed

Binnen de (nordic) jazz en de labels ECM, ACT en Edition, duiken ook steeds vaker conceptplaten op, maar dat was al zo sinds de jaren 70.

Mathias Eick - Ravensburg
Mathias Eick - Midwest
Mathias Eick - When We Leave

Daniel Herskedal (bijna al zijn platen)

Klassieke en neoklassieke muziek is ook erg vaak conceptueel.

Maar als we binnen het pop/rock idioom blijven, zullen de eerste paar platen wel bellen doen rinkelen.

Er zijn ook van die typische periodes waarin conceptalbums hot waren: 1969-1975 en 1989-1995 en rond 2000. Nu houd ik het niet meer bij.

Overigens zijn er conceptplaten met losse songs die hetzelfde thema hebben, conceptplaten met songs die met elkaar verweven zijn, en conceptplaten waar ik het concept nog steeds moet vinden, ondat ik het zelf niet zie of hoor. Er zijn ook conceptplaten die niet zo bedoeld zijn, maar door de pers of luisteraar zo zijn gebombardeerd (Jethro Tull - Aqualung).

Overigens zit er tussen de door mij genoemde albums geen enkele dubbelaar (sans die van IQ). Bovendien was de grootste fout van de jaren 90/00 dat platen te lang duurden (komt door de hegemonie van de cd). Nu de lp weer terug is, duren platen (vaak) weer 40-45 minuten.

Payne's Gray - Kadath Decoded (1995)
Fates Warning - No Exit (1988) ook, dacht ik, maar daar vind ik zo niets over terug...

Dream Theater zal er ook wel een paar gemaakt hebben, maar ik ben alleen fan van het debuut.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:49 uur

geplaatst: vandaag om 11:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.