menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Er gaat nog een hoop schuiven, ongetwijfeld, maar dit is dan de eerste lijst met all inzendingen zoals ik ze het liefst hoor.

Hopelijk zakt Nederland nog wat bij de bookmakers, want inderdaad bleek in het verleden dat het maar zelden goed uitpakt. De druk te groot, en mensen gaan liever niet voor de voorspelde winnaar. Netta stond vorig jaar ook lang bovenin, en werd toen ineens ingehaald, om er alsnog vandoor te gaan met de winst. Mag dit jaar weer zo gaan wat mij betreft. Dat we de finale halen moet haast wel, dit jaar weinig zenuwen daarover. Maar dan... ik heb geen zin in weer tweede worden en weer verliezen van een opvallende act (hallo IJsland) Winnen zou voor mij als Songfestival fan waanzinnig zijn en dan ook nog een smet dit nummer.

Ik hoop ook echt dat Nederland nog een paar plekken zakt. Ergens bovenin blijven is wel prettig, ook gezien de goede startplekken die favorieten vaak krijgen, maar de druk mag er wel iets af.

Het moet inderdaad gek lopen wil Duncan de finale niet halen. Dan moet er dus echt sprake gaan zijn van een belabberde act of een heel slecht live optreden (hij kan live zingen, maar de zenuwen kunnen hem eventueel nog parten spelen).

Het is in ieder geval geen gelopen race, maar wel heel fijn om eens mee te maken om vroeg al favoriet te zijn En ik zie Nederland natuurlijk ook graag winnen, al helemaal omdat ik het nummer zelf ook echt heel tof vind.

geplaatst:
Nog even een interessant feitje, vooral voor metalfans: een van de twee producers van het nummer Arcade is Oscar Holleman. Oprichter van de hardrockband Arjen Lucassen, die hij later ook vaak zal produceren. Ook bands als Within Temptation en After Forever produceert hij. En hij is de ontdekker van Kovacs.

geplaatst:
Ook hier doen we het niet slecht.

ScoreWIZ / ESC Nation Eurovision Song Contest Poll 2019

Zwitserland blijkt een gevaarlijke outsider dit jaar.

geplaatst:
Zwitserland is ook wel heel aanstekelijk!!! Heerlijk nummer!!!! Benieuwd of Luca het live ook kan en er een goeie show van kan maken!

geplaatst:
Ik heb me nog niet echt bezig gehouden met het Song Festival, maar las op de NOS dat Arcade favoriete is bij de bookmakers. Wat mij betreft zeker niet onterecht, prachtig nummer die me vooral in begin een beetje aan de muziek van Sufjan Stevens doet denken, al is dat gevoel later in het nummer wat minder omdat, zoals een songfestivalnummer betaamt, het wat meer up-tempo wordt.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Vorig jaar begon ik op 13 maart met de besprekingen. Ik wil die traditie niet stoppen, dus rond die tijd start ik met 2019

#Zinin

geplaatst:
aERodynamIC schreef:

Er zitten elk jaar zoveel nummers bij die niks bijzonders zijn. Dus om dan te zeggen het is dit jaar niks, welk jaar dan wel?

Laat ik het dan anders zeggen er zit voor mij niet veel bij wat in mijn muziekstraatje valt en hoor ook maar weinig nummers die ik hier nu constant op repeat heb staan.

Nu moet ik mijn eigen muzieksmaak al 360 graden omgooien als het gaat om het Songfestival daar niet van, maar om elke keer weer te moeten lezen of horen voor Songfestivalbegrippen is het behoorlijk goed?
Welke criteria wordt er dan gehanteerd?

Misschien denk ik er in mei wel anders over, maar nu wil de echte vonk nog niet overspringen bij heel wat nummers.
Tsjechië blijf ik een leuk en catchy nummer vinden, gaat niet winnen en hoeft ook niet, maar het is wel een nummer die bij mij blijft hangen en bij mij dus op repeat staat en beluister in de auto op mijn usb stick en lekker mee loopt te blèren.

2006 en 2011 waren overigens best aardige Songfestivals en Heroes van Måns Zelmerlöw vind ik nog steeds goed klinken ook in 2019.

Een land als Bosnië en Herzegovina mis ik wel op het Songfestival moet ik zeggen hadden vaak mooie en leuke nummers en ook gezongen in eigen taal.
Hoop dat ze in 2020 weer meedoen en dan het liefst met Dino Merlin, de koning van de Balkan

geplaatst:
Israel could ban Icelandic 'anti-capitalist BDSM techno band' Hatari from Eurovision - nme.com

Ik zou daar ontzettend van balen. Enorme favoriet van me. Hopen dat het goed afloopt.

geplaatst:
Het hoogtepunt van Melodifestivalen 2019 was natuurlijk dit:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=OJg0QXSeNB4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Ik denk dat de organisatie en het ESF problemen gaat krijgen als ze een deelnemer weigeren om politieke redenen. Los van de vraag of het uberhaupt mag zal het dan in veel artikelen en interviews daarover gaan in plaats van over de muziek. Daarnaast kunnen Arabische landen die internationale sportwedstrijden organiseren en Israelische deelnemers weigeren dan hiernaar verwijzen ("Israel weigert zelf ook deelnemers aan internationale competities, dus ze moeten niet zeuren).

Maar ik denk dat Shurat HaDin het als een middel ziet om aandacht te krijgen en IJsland gewoon mee mag doen.

geplaatst:
Arrie schreef:
Israel could ban Icelandic 'anti-capitalist BDSM techno band' Hatari from Eurovision - nme.com

Ik zou daar ontzettend van balen. Enorme favoriet van me. Hopen dat het goed afloopt.

Tja, IJsland wilde sowieso niet meedoen omdat het in Israël gehouden wordt. Daar kwamen ze ook snel weer op terug. Ook Ierland en Zweden hebben daar een tijd terug mee gedreigd.

Ik heb altijd een beetje een hekel aan dat slappe gedoe. Of wees stoer en doe het dan ook: sta ergens voor, of houd gewoon je mond. Het uitgangspunt van het Songfestival, ooit lang geleden, was nu juist om politiek te overstijgen (helaas wijst de praktijk elk jaar weer anders uit).

geplaatst:
Veel blogs op YouTube (wist niet dat er zo veel besprekingen waren). Nederland wordt telkens enorm enthousiast onthaald.

Deze vond ik wel oprecht en leuk overkomen:

https://www.youtube.com/watch?v=SsZKTUFbCAg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Emma Wortelboer mag de punten uitdelen namens Nederland! Vermoedelijk ook omdat niemand anders wilde, maar toch leuk voor haar.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik heb altijd een beetje een hekel aan dat slappe gedoe. Of wees stoer en doe het dan ook: sta ergens voor, of houd gewoon je mond. Het uitgangspunt van het Songfestival, ooit lang geleden, was nu juist om politiek te overstijgen (helaas wijst de praktijk elk jaar weer anders uit).
Politiek speelt altijd op de achtergrond, zo is het ook ontstaan, het hinkelt enerzijds op nationalisme (prestige) en anderzijds op een zekere mate van verbroedering.

geplaatst:
Na een first listen: Denemarken favoriet, daarna Zweden. Guilty pleasure: Polen.

geplaatst:
Joy4ever schreef:
Guilty pleasure: Polen.

Hoezo een guilty pleasure?!

geplaatst:
http://i68.tinypic.com/29qldup.jpg

Tradities zijn er om in ere te houden. Al heel wat jaartjes bespreek ik hier alle nummers en hoop op bijdrages van jullie kant, jullie meningen. Want dat is toch wel een beetje waar het Songfestival om draait. Welke lied doet het meest met je? Vind je het leukst? Is het best? Mag winnen?

Lange tijd stond ik hier een beetje alleen in, en werd wat meewarig aangekeken. Een serieuze muziekliefhebber die het Songfestival leuk vindt? De wenkbrauwen werden hoog opgetrokken en het was telkens weer een feest om je ver verheven te voelen boven al die meuk. Gelukkig is er een kentering ontstaan en is er sprake van een gezellige club mede-liefhebbers die je niet hoeft uit te leggen wat er nu precies zo leuk is aan dit jaarlijks door miljoenen bekeken festijn. Inmiddels weet ik een beetje wat de smaak van diverse users is en ken ik de persoonlijke all-time favorieten.

Waar het voorheen niet altijd moeilijk was om af en toe een olijke sneer uit te delen, daar is dat de laatste jaren een stuk moeilijker geworden. Het lijkt of de landen het Songfestival serieuzer zijn gaan nemen met nummers die zo slecht nog niet zijn. Of het je smaak is is dan een andere vraag.

Het jaar 2019 belooft een bijzondere te gaan worden voor de Nederlanders. Niet eerder maakten we mee dat we op nummer één bij de bookmakers staan en dat we in menige poll ook bovenin te vinden zijn. Ook het merendeel der bloggers op YouTube geeft aan onze inzending geweldig te vinden. Deze voorpret nemen ze ons nu al niet meer af, en het gaat dan ook heel erg spannend worden op 16 mei wanneer de tweede halve finale zal plaatsvinden.
België mag het gaan doen in de eerste halve finale op 14 mei, en ook voor dit land is het best spannend, want de Belgen leveren al wat jaartjes kwaliteit en dat is dit jaar niet anders.

Het zou mooi zijn als beide landen in de finale op 18 mei te zien zullen zijn. Een finale waar gastland Israël al in te vinden is, naast de grote geldschieters Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Ik trap dit nieuwe Eurovisiejaar dan ook af met de finale-klanten te beginnen met:

Israël: Kobi Marimi - Home

https://www.youtube.com/watch?v=7d__XXiVJkE

Alsof de kerkdeuren zich voor ons openen, zo start gastland Israël deze musical-achtige inzending. Meneer kan zingen en doet qua looks heel in de verte denken aan Freddie Mercury. Het is een opvallend nummer in dit deelnemersveld. Mooi, gedragen, en eigenlijk niet veel op aan te merken. Ongetwijfeld voor velen net een tikkeltje té veel drama. Ik ben daar altijd wel een groot liefhebber van, ook buiten het Songfestival.
Het nummer is de afgelopen dagen flink gegroeid bij mij. Ik denk alleen niet dat Israël het grapje van de jaren 1978, 1979 zal herhalen.

Statistieken:

Eerste deelname: 1973
Aantal deelnamen: 41

Hoogste positie: 1ste (1978, 1979, 1998, 2018)
Laagste positie: 24ste (2007 HF)

Persoonlijke favoriet: Boaz Mauda - The Fire in Your Eyes (2008)

https://www.youtube.com/watch?v=rkTOM4ySrmM

Top 41 over 2019:

1. Israël

geplaatst:
Ik zou het geweldig vinden om jullie favoriet per land terug te zien en uiteraard jullie mening over de inzending van dit jaar. Laten we de voorpret groter maken dan ooit

Wie haakt aan?!

geplaatst:
Mijn kennis is te beperkt om mijn favoriet per land te kunnen noemen, maar ik ben dit jaar wel van de partij om mee te praten over de inzendingen! Ik heb tot nog toe eigenlijk nooit nummers voorbeluisterd voor het Songfestival, maar dit jaar heb ik ze bijna allemaal al meerdere keren gehoord omdat iemand in mijn omgeving mijn enthousiasme nogal heeft aangewakkerd.

Deze had ik echter nog niet gehoord! Ballads op het Songfestival zijn over het algemeen niet echt mijn ding. Ik vind deze niet eens zo onaardig eigenlijk. Van mij hoeft het meestal inderdaad niet zo over de top, maar hier vind ik het prima uitgevoerd. Ik vind alleen zijn stem niet elk moment even prettig. Maar voor een Eurovisieballad vind ik het best smaakvol eigenlijk!

geplaatst:
Kan iemand een schatting doen van de uithaalscore van dit jaar? Als in, hoeveel nummers met en hoeveel nummers zonder uithalen meedoen?

geplaatst:
Ik verwacht dat Aoibhin en Cerclezot wel met persoonlijke favorieten per land kunnen komen, het zou nog veel verrassender zijn als andere users dat ook (af en toe) doen

geplaatst:
1. Israël: Kobi Marimi - Home

Na de winst van Netta's Toy vorig jaar, komt Israël nu met een heel ander soort nummer. Ik hoorde van een Israëlische kennis die daar het nieuws een beetje volgde, dat Israël graag het kunstje van 1978-79 zou willen herhalen en opnieuw voor de winst te gaan. Als dat dus inderdaad het plan was, dan ben ik bang dat ze er niet in gaan slagen.

De selectieprocedure is dit jaar hetzelfde gegaan als vorig jaar: eerst werd de artiest gezocht via de talentenjacht HaKokhav HaBa l'Eurovizion en pas daarna werd het nummer erbij gezocht. Hieruit kwam Kobi Marimi met de ballad Home.

Ik vind het nog best aardig en zijn stemgeluid vind ik (ook live) mooi om naar te luisteren. Een nieuwe winst of zelfs maar een nieuwe topscore zit er dan niet in lijkt me, of er moet live met een grote verrassing worden gekomen. Dit jaar zijn er namelijk flink wat mannelijke ballads, waarbij deze een van de minder bijzondere is. Momenteel staat het nummer een beetje in de middenmoot van mijn lijstje; afhankelijk van wat er straks bij de repetities gebeurt, zie ik dit nummer nog wel zakken of stijgen.

Top 41 over 2019:

1. Israël

Persoonlijke favoriet: Ofra Haza - Hi (1983)

https://www.youtube.com/watch?v=tqPGYSWnSFg

Leuk idee van aERodynamIC om ook onze favoriete inzending per land erbij te noemen.

geplaatst:
De favoriete inzending per land wil ik wel gaan benoemen al zal dat misschien niet elke keer zijn, maar om de 2019 jaargang te bespreken vind ik het toch allemaal net iets te mager, maar daar heb ik al genoeg woorden aan besteed

De persoonlijke favoriet van Israel komt uit 1978 en dat is :

Izhar Cohen & The Alpha-Beta met A-Ba-Ni-Bi

https://www.youtube.com/watch?v=n0B9hgMtHrI

geplaatst:
Om een favoriete inzending per land te kunnen kiezen ontbeer ik toch echt te veel Songfestivalkennis, dus ik hou het bij een toplijstje van dit jaar

1. Israël ***
Israël zingt Home in Israël; het is ze gegund. Deze klassieke ballad wordt gedragen door Marimi's donkere stem. Zeker geen slecht nummer, maar ook niet iets wat ik snel op zou zetten.

geplaatst:
En zoals gebruikelijk de laatste jaren komen de vernieuwde versies.

Mijn nummer 1 dit jaar is Hongarije (Nederland niet meerekenen), ook na de verandering:

https://www.youtube.com/watch?v=AnMN5tEVprI

geplaatst:
Duitsland: S!sters - Sister

https://www.youtube.com/watch?v=RuqS6-KJFgA

Duitsland mag dan wel standaard finalist zijn omdat ze veel geld betalen, ze blijven qua winst een beetje achter. Slechts twee keer lukte dit grote land het om de buit binnen te halen. Gaat dit jaar met dit nummer zeker niet voor de derde keer gebeuren. Zijn het die dreinerige stemmen? Dat zoetige Disney-toontje? Er is iets aan dit nummer dat me onrustig maakt en ervoor gaat zorgen dat ik een plaspauze ga nemen als dit nummer voorbij komt; een mens moet tijdens zo'n lange show toch een keer naar de wc nietwaar. Nee, dit is niet aan mij besteed Duitsland.

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1982, 2010)
Laagste positie: laatste (1964, 1965, 1974, 1995, 2005, 2015, 2016)

Persoonlijke favoriet: Kudüs'e Seyahat / Sürpriz - Reise nach Jerusalem (1999)

https://www.youtube.com/watch?v=0xrsuNfGZnk

Top 41 over 2019:

1. Israël
2. Duitsland

geplaatst:
2. Duitsland: S!sters - Sister

Ik vind Duitsland niet echt een heel geweldig Songfestivalland. Vorig jaar wisten ze dan toch eindelijk een keer het tij te keren na een hele rits matige inzendingen met het geweldige You Let Me Walk Alone van Michael Schulte, dat op de vierde plaats eindigde (scroll naar beneden voor het optreden).

Dit jaar zijn ze weer terug bij af. Deze inzending vind ik echt enorm vervelend. Matige stemmen, raar lied en overall gewoon heel zeurderig en zeikerig. Ik heb hun NSF gekeken en er zat toch echt wel veel beters tussen. Als dit in de finale boven plek 20 komt zal het me echt verbazen.

Persoonlijke favoriet: Michael Schulte - You Let Me Walk Alone (2018)

https://www.youtube.com/watch?v=N4YwSy4Q9k0

Top 41 over 2019:

1. Israël
2. Duitsland

geplaatst:
Zeker een mooi nummer van Duitsland vorig jaar! Heb daar nog even aan getwijfeld om te plaatsen. Samen met het winnende nummer van Lena in 2010 goede inzendingen. Twee guilty pleasures zijn Maxi & Chris Garden en het door mij geplaatste Sürpriz.
Ook niet mijn favoriete Songfestival land.

geplaatst:
Voor mij is dit het ook niet. Dreinerig vind ik het juiste woord, heb er ook niet veel aan toe te voegen. Met Michael Schulte had ik ook niet veel trouwens.

geplaatst:
De persoonlijke favoriet van Duitsland is bij mij ook Sürpriz met Reise Nach Jerusalem en dat is een echte Ralph Siegel productie die trouwens heel wat bijdrages heeft afgeleverd op het Eurovisie Songfestival.

Sürpriz was een gelegenheidsformatie die eigenlijk niet de echte winnaar was bij de Nationale voorronde van Duitsland, maar dat was Corinna May.
Aangezien het nummer niet helemaal nieuw was werd ze gediskwalificeerd waardoor Sürpriz de koffers kon gaan pakken om richting Israël te verkassen en die een zeer verdienstelijke 3e plaats haalde.

Het nummer Reise Nach Jerusalem zit gelikt in elkaar en diverse talen passeren de revue wat natuurlijk wel vaker werd gedaan op een Songfestival, maar in 1999 werkte het kunstje weer.

De PF Top 41:

1. Duitsland | Sürpriz | Reise Nach Jerusalem | 1999
2. Israël | Izhar Cohen & The Alpha-Beta | A-Ba-Ni-Bi | 1978

Gast
geplaatst: vandaag om 06:42 uur

geplaatst: vandaag om 06:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.