menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
2. Frankrijk: Alma - Requiem




Ik heb een zwak voor Franse liedjes en het Songfestival is daar geen uitzondering op. Frankrijk is dan ook best een grootheid te noemen op het festival met in haar kielzog Monaco, Luxemburg en België als hofleverancier van prachtige Franstalige nummers. Toch is de klad erin gekomen toen Engels de hoofdtaal begon te worden. Daarbij leverde Frankrijk ook niet meer de sterke nummers van weleer.

Daar lijkt Alma verandering in te kunnen brengen met een fris en vrolijk nummer dat opvalt dit jaar.
De oorspronkelijke versie beviel me goed en de arrangementen van de nieuwe versie ook: heerlijk die strijkers. Maar waarom Frankrijk, waarom, Engels er tussendoor gooien en dan ook op die lelijke momenten. Wat is dat toch? Vreselijk gewoon. Een land dat 5 keer wint. Een land dat klassiekers aflevert als White and black blues of L'oiseau et l'enfant heeft dat niet nodig. Ik wil sowieso dat ieder land het weer in de eigen taal gaat doen.

Maar goed. Het is en blijft een goed nummer en ik denk dan ook dat het zeker de top 10 moet kunnen halen, zo niet nog wat hoger. Een zesde overwinning? Het zou kunnen, maar misschien dat dat Engels roet in het eten gooit.

1. Frankrijk
2. Duitsland


avatar van Aoibhin


Wat is dit toch ook allemaal belachelijk. Rusland had bij voorbaat al uitgesloten moeten worden van deelname, omdat je gewoon weet dat er gedoe gaat komen. Het liefst zie ik landen die niet normaal kunnen doen en politiek niet buiten beschouwing kunnen laten (dat geldt dan ook voor o.a. Oekraïne, Armenië en Azerbeidzjan) ook gewoon niet meedoen.

avatar van Aoibhin
2. Frankrijk - Alma - Requiem

Al jaren wordt Frankrijk in een adem genoemd met overige big 5 landen als Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk als landen die verzaken in hun taak om met hun bevoorrechte positie ook goede liedjes in te zenden, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik vind hun inzendingen juist vaak erg ondergewaardeerd worden. Vorig jaar kwam er verandering in het jaarlijkse falen van Frankrijk, want Amir scoorde met zijn aanstekelijke liedje J’ai cherché een mooie zesde plek.

Van mij mag Alma dat dit jaar dunnetjes overdoen met Requiem en zelfs nog hoger eindigen ook, want wederom behoort Frankrijk tot mijn favorieten. Wel ben ik het helemaal eens met aERodynamIC dat de keuze voor Engels dit nummer geen goed heeft gedaan. Vorig jaar vond ik het bij J’ai cherché op zich nog wel werken, maar de mix van eigen taal en Engels vind ik sowieso echt een rare keuze. Het Engels in dit nummer klinkt dan ook nog eens erg geforceerd en het lijkt me toch echt niet dat ze hier meer stemmen mee gaan trekken.

Toch is het nummer een van de betere dit jaar en ik denk ook dat ik dit buiten het festival nog wel vaker op zal zetten. Alleen heb ik ergens het voorgevoel (nergens concreet op gebaseerd overigens) dat dit nog wel eens de onverwachte flop van het jaar kan worden; hopelijk heb ik het mis.

1. Frankrijk
2. Duitsland

avatar van stoepkrijt
Zeg dan gewoon dat je het nummer weert, omdat het te slecht is. Levert veel minder ophef op, want iedereen kan horen dat dat een legitieme reden is.

avatar van stoepkrijt
Requiem voelde meteen als voltreffer toen ik het voor het eerst luisterde en ondanks het verengelste refrein is het dat nog steeds. De meeste nummers heb ik pas een keer gehoord, dus ik kan moeilijk zeggen of dit een van mijn absolute favoriet is, maar het feit dat dit een van de weinige nummers is die ik al een paar keer heb teruggeluisterd (samen met o.a. Italië en Nederland) is een teken aan de wand.

Een van mijn favorieten (zowel het liedje als de zangeres) en een grote kanshebber voor de winst. Over dat laatste zijn we het allemaal wel eens denk ik.

1. Frankrijk
2. Duitsland

avatar van Cerclezot
1. Frankrijk
2. Duitsland

Ik vind het belachelijk van Oekraïne dat het Rusland uitsluit van deelname. Ik hoop dan ook dat de EBU hen hier voor bestraft. Ik begrijp dat Oekraïne door politieke reden niet van Rusland moet hebben (Ik ook niet trouwens), maar dit is het songfestival niet de politiek.

avatar van AGE-411
Wat een belachelijk gedoe. Ze hadden vorig jaar Oekraïne al moeten uitsluiten, wegens een politiek geladen lied. Dan hadden we al die BS nu niet gehad.

avatar van aERodynamIC
3. Italië: Francesco Gabbani - Occidentali's Karma




Italië heeft twee overwinningen op naam staan. In 1964 won Gigliola Cinquetti en in 1990 Toto Cutugno. Het land waar ze het San Remo festival belangrijker vinden, en daardoor na 1997 maar niet meer meededen.
Pas in 2011 keerde Italië terug en behoorde gelijk tot de big five.

Dat deden ze toen gelijk al goed met een tweede plaats als resultaat. De vijf daarop volgende jaren behaalde Italië nog drie keer de top 10 en daarmee deden ze het in vergelijk met de andere standaard finalisten niet zo slecht.

Het zou mij niet verbazen als Francesco Gabbani voor de derde overwinning gaat zorgen. Overal lees ik dat mensen dit nummer wel kunnen waarderen en ook in de polls en bij de bookmakers staat hij er niet beroerd voor, sterker: hij staat telkens steevast op de eerste plaats. Niet zo verwonderlijk natuurlijk: het nummer valt op door zijn uitbundigheid in het jaar der ballads. Je hoeft het maar één te horen en het zit in je hoofd en die dansende aap is natuurlijk een gimmick die bijblijft.
Als ik mijn geld moet inzetten op de voorspelling wie 2017 gaat winnen zeg ik Italië.Een gevoel dat ik al kreeg nadat ik dit nummer voor het eerst hoorde (en ook niet wist hoe het elders zou gaan vallen) Na het jaar der treurigheid en zwaarmoedigheid (Oekraïne), gaat nu zonnige vrolijkheid winnen. Let op mijn woorden. Dat ik het zelf ook nog eens een geweldig nummer vind doet de feestvreugde alleen maar stijgen.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland

avatar van stoepkrijt
'Zonnige vrolijkheid', dat verwoord je goed. Wat dit nummer onderscheid van de meeste andere zonnige en vrolijke liedjes is dat het een solide liedje is en geen goedkoop in elkaar geflanste feelgoodpop of voorspelbare top 40-troep. Zonder twijfel een kanshebber voor de winst.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland

avatar van Aoibhin
3. Italië: Francesco Gabbani - Occidentali's Karma

Italië is sinds hun terugkeer in 2011 mijn favoriete land op het Songfestival. Enkel in 2014 had ik niets met hun inzending; alle andere jaren stonden ze bij mij dik in de top 5. De inzending uit 2011 (Raphael Gualazzi – Madness of Love) is zelfs nog altijd mijn favoriete inzending van dit decennium. Van Italië heb ik elk jaar dan ook hoge verwachtingen en ik kijk altijd met veel plezier naar het San Remo festival, waar de Italiaanse inzending vaak vandaan komt.

Dit jaar won Francesco Gabbani met Occidentali’s Karma inderdaad San Remo, nadat hij vorig jaar al de nieuwkomer-editie won met het nummer Amen (ook een goed nummer). En wat een winnaar! Ik ben echt verslingerd aan dit nummer. Ik heb het inmiddels al zó vaak geluisterd en nog steeds ben ik het niet zat. Voor mij is deze inzending ook helemaal af: goed én catchy lied, sympathieke zanger, goede gimmick met een duidelijke link naar het nummer en een lied met inhoud dat toch de doorsnee kijker zal aanspreken. Nu moet het straks live ook allemaal gaan kloppen, maar daar heb ik vertrouwen in; die aap moet in ieder geval mee!

Van mij mag Italië dit jaar winnen. Na zoveel goede inzendingen verdienen ze het ook eindelijk wel een keer. Wel ga ik me straks waarschijnlijk enorm ergeren aan de Nederlandse commentaren dat ‘een kermisact met een aap de favoriet is’, maar goed, die probeer ik dan maar te negeren.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland

avatar van aERodynamIC
En we zijn het tot nu toch nog allemaal met elkaar eens qua rangorde

avatar van Emile93
Ik ga ook maar eens meedoen met t lijstje. Ik luister de liedjes nu voor het eerst (heb alleen Zweden, België, Bulgarije en Nederland volledig gehoord).

1. Frankrijk. Ja lekker nummer. Het doet me qua ritme wat denken aan het repertoire van Stromae. Ik vind het heerlijk om de coupletten in het Frans te horen, en vind het bij dit nummer wel lekker dat het refrein in het Engels is (de eerste 2x). Lekker fris nummer.
2. Duitsland. Lekker liedje. Niks mis mee. Al doet t intro me wel wat aan Titanium (van David Guetta en Sia) denken. Dat vind ik een beetje jammer. Maakt het minder origineel.
3. Italië. Nee, dit is echt niks voor mij. Zijn stem doet me aan een doorgerookte Eros Ramazotti denken en dat bevalt me niet. Het nummer vind ik saai en de aap is gejat van Bruno Mars- Lazy Song. Onorigineel nummer. Snap ook niet dat dit op 1 staat bij de bookmakers. Ik denk niet dat dit nummer zal winnen. Het heeft er denk ik last van dat het maar 1x gezongen gaat worden op het festival. Als het meermaals gezongen zou worden (in de halve finale) dan zou ik er meer op durven gokken. Maar... 1x vind ik meer dan genoeg.

avatar van Emile93
aERodynamIC schreef:
En we zijn het tot nu toch nog allemaal met elkaar eens qua rangorde

Ik gooi weer roet in het eten

avatar van aERodynamIC
Net Frankrijk en Italië live gezongen beluisterd. Dat is in beide gevallen nu niet zo sterk te noemen. Benieuwd hoe dat op het festival gaat uitpakken (op het laatste moment verschuiven landen hierdoor bij mij nog al eens).

avatar van Cerclezot
Sorry aERodynamIC, maar ook ik ben het niet met je top 3 eens

1 Frankrijk
2 Italië
3 Duitsland

Frankrijk en Italië vind ik beiden zeer goed, Duitsland kan me nog steeds niet bekoren.

De story tussen Rusland en Oekraïne gaat verder. Rusland werd door EBU voorgesteld om op te treden via een sattelietverbinding, maar dat werd door Rusland geweigerd. Het thema celebrate diversity komt in ieder geval niet echt geloofwaardig meer over.

avatar van laxus11
Prima nummers tot nu toe

Mijn top 3 tot nu toe:

1. Frankrijk
2. Italie
3. Duitsland

avatar van aERodynamIC
4. Oekraïne: O.Torvald - Time




Zou gastland Oekraïne het kunstje herhalen en weer winnen? het is niet onmogelijk dat het gastland wint. Dat is al eerder voorgekomen.
Maar gaat een oubollig rocknummer dat doen? In een land waar het thema niet bepaald goed uit de verf komt? Nee. Dat lijkt me wel duidelijk toch.

Veilige rock waar de mannen een beetje boos pretenderen te zijn, in oude lappen gestoken, boze blikken, en vuurwerk op de achtergrond. Echt Songfestival gevaarlijke rock. Maar hier doen de bejaarde opoes uit Griekenland zelfs nog wel een gezellig dansje op en ze vinden de jongens vast lieve knullen. Nul punten uit Rusland gaan er niet komen (ook niet als ze alsnog mee kunnen doen). Een derde overwinning ook niet.
Ze hebben één voordeel: het is dun bezaaid met de rocksongs dit jaar tussen al die ballads.

Is het al tijd voor borrelnootjes of een plas?

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Oekraïne

avatar van stoepkrijt
Oekraïne is op de een of andere manier geen land waarvan ik een rocksong zou verwachten. Misschien wel omdat ze de laatste jaren zo veel goede, moderne popsongs ingestuurd hebben. Dit nummer is misschien niet bijster origineel, maar het klinkt behoorlijk solide.

Zelf vind ik het een goed nummer, maar hoge ogen zullen ze er niet mee gaan gooien. Rocksongs (zeker als ze wat harder zijn zoals deze) komen live nooit goed over én de zang van de zangers is vaak matig tot slecht. Ik hoop dat het deze keer meevalt.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Oekraïne
4. Duitsland

avatar van laxus11
Ik vind dit vrij weinig aan, rocksongs op het songfestival vind ik meestal al niks en dit is geen uitzondering.

1. Frankrijk
2. Italie
3. Duitsland
4. Oekraïne

avatar van Aoibhin
4. Oekraïne - O.Torvald - Time

Ik ben vaak wel een fan van de rocknummers die doorgaans naar het Eurovisie gaan. Niet omdat het vaak zo goed of vernieuwend is an sich, maar ik hou wel van dat campy sausje dat er vaak overheen wordt gegooid. Dat gemaakte bozige en al dat vuurwerk vind ik op een evenement als het ESF wel werken, ondanks de inderdaad toch vaak erg onoriginele nummers. En wat ook wel zal meespelen is dat het een weinig gehoord genre is op het Songfestival en daardoor vaak voor welkome afwisseling zorgt.

Dit nummer heeft me echter vanaf het eerste moment nooit iets gedaan. De coupletten en de bridge gaan op zich nog wel een beetje, maar de refreinen vind ik erg zwak. Dit nummer pakt me gewoon niet; het dreint maar wat irritant en slapjes door. Ik vind ook de stem en uitspraak van de zanger erg irriteren. Nee, dit is hem niet voor mij. Oekraïne zal zeker niet een tweede keer op rij winnen, maar toch zie ik dit genoeg punten bij elkaar sprokkelen om zeker boven plek 20 te eindigen; het blijft immers qua genre een in zijn soort deze ESF editie.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Oekraïne

avatar van Emile93
4. Oekraïne - O.Torvald - Time

Nee doet me niks. Dit gaat niet hoog eindigen en ik kan er niet rouwig om zijn.

1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Italië
4. Oekraïne

avatar van Cerclezot
1 Frankrijk
2 Italië
3 Oekraïne
4 Duitsland

Samen met Greenjolly de beste Oekraïnse inzending. In ieder geval stukken beter dan de inzending vorig jaar waarvan ik nog steeds niet snap dat die draak het songfestival gewonnen heeft. Ach Oekraïne en ik het zal wel nooit iets worden op het songfestival (alhoewel ik dat van Portugal ook dacht)

avatar van laxus11
Dit nummer beter vinden dan die van volgend jaar

Ik zal dat wel niet snappen

avatar van aERodynamIC
5. Spanje: Manel Navarro - Do It for Your Lover




Spanje heeft twee keer gewonnen en daarvoor moeten we ver terug de tijd in, namelijk 1968 (Massiel met la, La, La) en 1969 (Salomé met Vivo Cantando).
In 1973 scoorde Spanje ook goed met de Songfestival evergreen Eres Tú van Mocedades. Die tweede plaats wist het land ook in 1979 en 1995 te halen, maar sinds de invoering van de halve finales en hun automatische finaleplaats weten ze niet echt goed meer te scoren.

Daar lijkt dit jaar geen verandering in te komen. Bij de bookmakers en in de polls doet Manel het niet goed. Ja, het is een leuk en zonnig muziekje. Maar het is ook flets en nietszeggend. Mij gaat het elke draaibeurt alleen maar meer irriteren.
Dat is dan weer wel een voordeel voor hem: de meeste mensen horen het nummer maar 1 keer en dan lijkt het nog best leuk en pakkend. Of dat genoeg is voor een hoge notering? Ik denk dat de polls gelijk gaan krijgen. Spanje eindigt weer ergens onderaan dit jaar.

1. Frankrijk
2. Italië
3. Duitsland
4. Oekraïne
5. Spanje

Ik val meer en meer voor de Franse inzending dus die stijgt naar de eerste plaats.

avatar van Aoibhin
5. Spanje: Manel Navarro - Do It for Your Lover

Van Spanje heb ik vaak niet zulke hoge verwachtingen, want zelden sturen ze nummers in die ik echt goed vind en wanneer ze dat wel doen (in 2015 bijvoorbeeld) is er toch altijd wel iets dat live niet goed overkomt.

Dit jaar vind ik het nummer in ieder geval best leuk. Het is het jaarlijkse zomerse riedeltje waar elk jaar wel in ieder geval een land mee komt. Het verbaast me overigens hoe laag dit nummer overal staat in toplijstjes op o.a. Youtube (nog onder plek 40 vaak). Tuurlijk is het niet al te vernieuwend of bijzonder, maar slecht kun je dit zeker niet noemen. In een zee van liedjes die dit jaar bij mij het ene oor in en het andere weer uitgaan vind ik dit zelf wel echt een verfrissend liedje.

Onze vaste regisseur van de laatste jaren – Hans Pannecoucke – verzorgt overigens de live act voor dit nummer. De mooie staging van The Common Linnets nog in het achterhoofd hebbend ben ik wel benieuwd wat hiervan gemaakt wordt. Hoe dan ook zie ik geen heel hoge eindklassering voor dit nummer, maar hoger dan de gebruikelijke plek tussen plek 21 en 26 mag van mij zeker gebeuren.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Duitsland
5. Oekraïne

avatar van Cerclezot
1 Frankrijk
2 Italië
3 Spanje
4 Oekraïne
5 Duitsland

Op enkele inzendingen na vind ik Spanje meestal niet leuk. Dit jaar vind ik het eigenlijk nog best meevallen. Lekker zomers muziekje waar ik vrolijk van word. In ieder geval de leukste inzending sinds Para Llenarme De Ti van Ramon in 2004.

avatar van laxus11
Vrolijk zomers plaatje, niet veel bijzonders maar op z'n tijd wel leuk.

1. Frankrijk
2. Italie
3. Duitsland
4. Spanje
5. Oekraïne

avatar van Teunnis
1. Frankrijk
2. Italie

3. Duitsland

4. Oekraïne
5. Spanje

Frankrijk is best leuk, maar geen topper. Italië klinkt goed, maar is niet echt mijn ding. Duitsland is wel heel erg doorsnee. Spanje begint me al bij de eerste luisterbeurt op de zenuwen te werken. Oekraïne is gewoon een uitermate zwak nummer, wat een contrast met vorig jaar. Meteen maar even weer opgezet. Wat blijft 1944 toch een fabuleus nummer ?

avatar van Emile93
1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Spanje
4. Italië
5. Oekraïne

Spanje vind ik veeeeeel te zoetsappig. Dit gaat niet scoren en ik draai t waarschijnlijk een volgend jaar niet meer. En sowieso: als Pastora Soler in 2012 slechts 10e wordt voor Spanje, dan is Spanje ten doden opgeschreven. Spanje moet wel met belachelijk goed materiaal komen wil het daar overheen komen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:11 uur

geplaatst: vandaag om 12:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.