menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Vernieuwende muziek

zoeken in:
sxesven
Op platen van Akron/Family wordt ook nogal eens een hoop uit de kast gehaald: zo'n nummer als Moment bijvoorbeeld is al een veelvoud aan genres in één liedje. Een plaat die ik destijds wel redelijk schizofreen vond (al jaren niet meer gedraaid verder) was The Fiery Furnaces - Blueberry Boat, maar ik weet niet precies of die zou vallen onder wat je zoekt.

Er zijn nog wat namen die me zo te binnen schieten (Interstellar Nightmare, Hans Grüsel's Krankenkabinet, Noma) maar die CD's moet ik er eerst weer eens bij pakken.

Ziegler
panjoe schreef:
Ik ben aan het schrijven over het verdwijnen van genregrenzen, en over dat ik denk dat dat de afgelopen jaren steeds sneller gaat. Kunnen menschen mij hier helpen met wat voorbeelden van artiesten die de laatste jaren (2 decennia oid) succesvol elementen van vele genres samenvoegen (dan denk ik bijv. aan minstens 5 genres/subgenres op één album)?

Dit lijkt me een slechte onderzoeksstrategie. Je vraagt enkel om een bevestiging van je veronderstelling.
Zelfs een mainstream band als the beatles combineerde een groot aantal genres op één album. Niets nieuws. Misschien gooi jij dat nu op één hoop, maar dat deed men toen i.i.g. niet.

panjoe (moderator)
Nee, dat doe ik ook niet. Ik had wat genuanceerder kunnen zijn, maar aangezien ik hier mijn stelling niet hoef te verdedigen heb ik het zo gezegd. En ik heb veel goeie voorbeelden gekregen, bedankt!

Ziegler
Ik raak toch nieuwsgierig naar je verdediging.

Krijgen we je verslag ook nog te zien wanneer het klaar is? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk

panjoe (moderator)
Ik heb m'n eerste versie gisteren ingestuurd, en na het verwerken van de feedback zal ik volgende week m'n eindversie inleveren. Dan zet ik hem ook wel online .

Bij Whispering Sons - Image:

herman schreef:
Opvallend dat deze hier zo goed scoort. Had Alone de afgelopen maanden wel een paar keer gedraaid, maar het was me teveel herhalingsoefening om er veel langer bij stil te blijven staan.

Geldt dat ook niet voor andere genres? Anno nu kunnen nieuwe bands in welk genre dan ook alleen maar in herhaling vallen, alles is immers al eens gedaan. Nieuwe bands zoals deze moeten we op kwaliteit beoordelen en niet op originaliteit. 3,5 is een ruime voldoende trouwens. Lijkt inderdaad wel wat op Viet Cong hoewel deze band veel meer in huis heeft.

Er zijn genoeg genres waarin nog vernieuwd wordt, eigenlijk alles buiten het pop/rockidioom. Maar als ik zin heb in dergelijke wave dan grijp ik eerder naar het origineel denk ik. Of iets beklemmenders als The Soft Moon.

herman schreef:
Er zijn genoeg genres waarin nog vernieuwd wordt, eigenlijk alles buiten het pop/rockidioom.

Dat ben ik deels met je eens, maar ik heb soms ook het gevoel dat het nu populair is om dit te zeggen. In de hiphop en rnb wordt er vaak geroepen dat hèt daar nu gebeurt, maar veel vind ik toch maar hetzelfde klinken. Zo'n Dirty Computer van Janelle Monáe (rnb) die nu tot album van het jaar gebombardeerd is, dat is toch totaal niet vooruitstrevend? Mss de lyrics wel, maar daar houdt het wel op. Dat neemt niet weg, dat ik idd meer vernieuwing hoor in andere genres dan rock.

Vernieuwing wordt naar mijn mening echter wel zwaar overschat. Vernieuwing staat niet gelijk aan kwaliteit net zoals de status quo niet gelijk staan aan saai. Uiteindelijk is voor mij de songwriting doorslaggevend, de vorm vind ik minder belangrijk. Mijn album van het jaar is de nieuwe Marlon Williams. Vernieuwend? Totaal niet, maar wat een prachtige liedjes heeft hij geschreven. Om je vingers bij af te likken.

Mausie schreef:
(quote)

Vernieuwing wordt naar mijn mening echter wel zwaar overschat.

Uiteindelijk wel noodzakelijk om een genre een beetje spannend en in leven te houden, wat mij betreft althans. Rock is dan ook gewoon dood

Noere schreef:
(quote)

Uiteindelijk wel noodzakelijk om een genre een beetje spannend en in leven te houden, wat mij betreft althans. Rock is dan ook gewoon dood

'Rock is dood' heb ik al vaak gehoord op dit forum, ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb dit jaar weer van alles geluisterd. Wereld, pop, electronic, hiphop, enz. Maar in mijn 2018 top 10 prijken toch voornamelijk rockalbums. En onder rock schaar ik dus ook folk, postpunk, enz, de hele kapstok. Wat mij betreft zit vernieuwing ook in nieuw songmateriaal, niet exclusief in nieuwe sounds/genres.

Ik heb soms ook het gevoel dat bepaalde artiesten met een nieuwe sound de hemel in geprezen worden puur omdat het anders is dan wat we eerder gehoord hebben. Maar dat ik dan vaak genoeg denk: ja leuk die nieuwe sound, maar het zijn gewoon flutnummers. Het nieuwe album van The 1975 is daar een goed voorbeeld van. 1 nummertje vind ik nog wel leuk, maar verder toch vooral zwak songmateriaal. Ik ga het niet tof vinden puur en alleen omdat er genres gemixt worden.

Mausie schreef:
(quote)

'Rock is dood' heb ik al vaak gehoord op dit forum, ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb dit jaar weer van alles geluisterd. Wereld, pop, electronic, hiphop, enz. Maar in mijn 2018 top 10 prijken toch voornamelijk rockalbums. En onder rock schaar ik dus ook folk, postpunk, enz, de hele kapstok. Wat mij betreft zit vernieuwing ook in nieuw songmateriaal, niet exclusief in nieuwe sounds/genres.

Ik heb soms ook het gevoel dat bepaalde artiesten met een nieuwe sound de hemel in geprezen worden puur omdat het anders is dan wat we eerder gehoord hebben. Maar dat ik dan vaak genoeg denk: ja leuk die nieuwe sound, maar het zijn gewoon flutnummers. Het nieuwe album van The 1975 is daar een goed voorbeeld van. 1 nummertje vind ik nog wel leuk, maar verder toch vooral zwak songmateriaal. Ik ga het niet tof vinden puur en alleen omdat er genres gemixt worden.

Vernieuwing vs kwaliteit zoals hier nu wordt voorgedragen neigt wel erg naar een valse tegenstelling. Hoor in electronische hoek iig nog genoeg originele acts die ook vrij toegankelijke kwaliteit leveren (recent op r&s en ilian tape bijv om maar even iets te noemen). Verder is het ook vooral een kwestie van smaak lijkt me, veel vormen van 'rock' staan me gewoon tegen. Maar goed, de een houdt wel van een beetje uitdaging en verassing in muziek, voor sommigen hier lijkt muziek vooral een middel om hun jeugd te herleven of iets dergelijks.

Noere schreef:
(quote)

Vernieuwing vs kwaliteit zoals hier nu wordt voorgedragen neigt wel erg naar een valse tegenstelling. Hoor in (dansbare) electronische hoek iig nog genoeg originele acts die ook gewoon vrij toegankelijke kwaliteit leveren (recent op r&s en ilian tape bijv om maar even iets te noemen). Verder is het ook vooral een kwestie van smaak lijkt me. De een houdt wel van een beetje uitdaging en verassing in muziek, voor sommigen hier lijkt muziek vooral een middel om hun jeugd te herleven of iets dergelijks.

Je laatste zin is wel een beetje pretentieus, niet? De discussie wordt zo aardig doodgemaakt, jammer.

Noere schreef:
(quote)

Vernieuwing vs kwaliteit zoals hier nu wordt voorgedragen neigt wel erg naar een valse tegenstelling. Hoor in electronische hoek iig nog genoeg originele acts die ook vrij toegankelijke kwaliteit leveren (recent op r&s en ilian tape bijv om maar even iets te noemen). Verder is het ook vooral een kwestie van smaak lijkt me, veel vormen van 'rock' staan me gewoon tegen. Maar goed, de een houdt wel van een beetje uitdaging en verassing in muziek, voor sommigen hier lijkt muziek vooral een middel om hun jeugd te herleven of iets dergelijks.

In dit geval zou ik dan graag wat tips van Noere willen hebben. Want ook in de elektronische wereld heb je zoveel verschillende richtingen. Zojuist heb ik namelijk iets elektronisch gehoord waarbij mijn oren zowat explodeerden en ik terstond migraine kreeg. Dat was dus een mislukte afslag. Dit heeft helaas niet alleen met smaak te maken, Ik kan namelijk niet goed tegen sommige hoge tonen. Ik hou van uitdagingen, maar wil dan wel graag iets echt moois horen waar ik ook tegen kan! Ver(r)as mij maar eens!

Mausie schreef:
(quote)

Je laatste zin is wel een beetje pretentieus, niet?

Zal best

Alicia misschien dat je hier wel tegen kunt:

Trentemøller - The Last Resort (2006)
Lusine - Sensorimotor (2017)
Rival Consoles - Persona (2018)

Om maar iets te noemen, melodieus/organisch en redelijk fris... (niet per se vernieuwend, maar goed)

Dank je wel. Ga ik proberen!

Noere schreef:
Maar goed, de een houdt wel van een beetje uitdaging en verassing
Dat is altijd het risico bij te veel uitdaging.

Tsja, sommigen zitten in zak en as bij (te) moeilijke muziek; dus dat klopt wel.

Edit: Aux serieux. Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk of muziek echt nieuw is. Elke band van formaat zal wel ergens zijn mosterd vandaan halen. Het gaat er mijns inziens om of de muzikanten een eigen draai geven aan hun invloeden. Het gaat pas fout als band X aanvoelt als band Y, maar dan net een stukje slechter.

Vernieuwing is natuurlijk relatief. Er is geen enkele artiest of band die een totaal nieuwe muziekstijl heeft uitgevonden, iedereen is wel ergens door beïnvloed. Het belangrijkste is eigenzinnigheid of originaliteit, met bestaande elementen iets nieuws creëren zoals een eigen sound. Dat is niet hetzelfde als oeverloos experimenteren (ik hecht meer belang aan een goede melodie en emotie of sfeer). Eigenzinnige of originele artiesten zijn er nu steeds nog maar kleinschaliger dan vroeger.

LucM schreef:
Dat is niet hetzelfde als oeverloos experimenteren (ik hecht meer belang aan een goede melodie en emotie of sfeer).

Experimenteerdrift en goede melodie/sfeer/emotie kunnen natuurlijk prima samen gaan

Mooi voorbeeld ter adstructie van het bericht van Noere: Colin Stetson.
Dat vind ik i.i.g erg verfrissende muziek.

Barney Rubble schreef:
Edit: Aux serieux. Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk of muziek echt nieuw is. Elke band van formaat zal wel ergens zijn mosterd vandaan halen. Het gaat er mijns inziens om of de muzikanten een eigen draai geven aan hun invloeden. Het gaat pas fout als band X aanvoelt als band Y, maar dan net een stukje slechter.
Het is ook vrij onbelangrijk. Muziek raakt je en dan vind je het goed. Of het raakt je niet en dan vind je het niet goed. Het kan volstrekt onorigineel zijn, maar wel toevallig de muziek die je associeert met je geliefde, je vrienden, dat uitje, dat festival, etc.

Het wordt hooguit een beetje storend als termen als vernieuwing, emotie, etc. als een soort legitimering van de eigen smaak ingezet worden, vooral als dit meer te onpas dan te pas gebeurt of als een en ander als voldongen feit wordt neergezet.

Casartelli schreef:
(quote)
of als een en ander als voldongen feit wordt neergezet.

Kun je mooi betrekken op de eerste zin van je post.. Zal voor iedereen weer anders zijn. Voor mij hoeft muziek ook niet altijd vernieuwend te zijn, overigens. Maar voor wie graag verrast wordt valt er ook vandaag de dag nog genoeg te ontdekken, daar ging het me om

Muziek raakt je en dan vind je het goed. Of het raakt je niet en dan vind je het niet goed.

joh

Als ik het bekijk vanuit mijn echte favoriete genre (metal) zie ik niks meer gebeuren wat echt vernieuwend is. Wat daarentegen wel constant aan de gang blijft zijn bands die nieuwe, atypische invloeden binnen het metalgenre brengen. Twee daarvan zijn Astronoid (klinken als een metalversie van Mew) en Beaten to Death (grindcore, maar met de melodieën van een indie- en post-rockband).

Ik denk dat vernieuwing moeilijk is binnen de muziek, maar door met de samenstelling te spelen kun je zeker verfrissend uit de hoek komen.

Was al van plan te gaan lezen: Simon Reynolds - Retromania: Pop Culture's Addiction to its Own Past

zal dat binnenkort eens doen. Vanuit een zeker cultuurfilosofisch perspectief zijn twee zaken belangrijk:
1. de gedachte dat de westerse cultuur sinds de Romantiek min of meer drijft op de vernieuwingsgedachte.
2. het nemen van een zekere aesthetischer Distanz (tijdsafstand) is beter om iets in perspectief te plaatsen. Per slot van rekening ga je ook niet op 20 cm afstand naar een schilderij kijken.

Het lijkt me een onhoudbare stelling om te beweren dat er de laatste 20 jaar weinig is veranderd en dan hoef je niet uitsluitend naar externe factoren te kijken.

Royalengineer
Wat is vernieuwend? Met een vergrootglas moet je soms luisteren.

Muziekstijlen zijn tegenwoordig zo vaak met elkaar verweven dat je bijna niet weet hoe je ze moet betitelen.

Het fundament werd gelegd door 3 artiesten in de jaren zestig: Beatles, Stones en Hendrix.

Vanaf 1969/1970/1971 begonnen andere bands voort te borduren op het pionierswerk van (niet alleen bovengenoemde) artiesten. Gitaren en drums vormden de basis qua instrumentarium, waaraan bij veel bands het toetsinstrument werd toegevoegd. Maar zang blijft het voornaamste instrument omdat het emotie het beste kan overbrengen. (Denk bijvoorbeeld aan operazangeres Maria Callas; haar emotionele zangexpressie is ongeëvenaard, hoewel ze zangtechnisch niet de beste is en was.)

Een genre of muziekstijl een nieuw leven inblazen met een eigen sound is wat tegenwoordig nog rest. Het wiel opnieuw uit willen vinden is het meest irritante wat er bestaat. Sommigen noemen het oude wijn in nieuwe zakken.... wat flauw van degenen die deze term bezigen in discussies.

Heb gewoon respect voor moderne bands met een eigen sound!

Degenen die zich hier op MuMe ontpoppen als zijnde muziekexegeten: Keith Richards zou zeggen 'Shave and go home.'

Geef de muziek een kans en luister gewoon blanco. Luister in het heden met beide oren, en niet met een oor hier en de ander in het verleden.

Dus niet zoals Ian Curtis zong 'The past is part of my future/The present is well out of hand.'

En zoals Robert De Niro zou zeggen 'Are You Talkin' To Me?'

Het zit je heel hoog of niet?? Doe rustig aan man, laat mensen lekker luisteren zoals ze willen luisteren en hun mening geven zoals ze hun mening willen geven...

Niet iedereen hoeft die kutmuziek van jou geweldig te vinden en niet iedereen hoeft de artiesten die jij hier als ultiem vernieuwend bestempelt als de grote vernieuwers te zien..

Zet nog wat Bob Marley op, pak een pretsigaret, oliebolletje d'r bij en take it easy.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:43 uur

geplaatst: vandaag om 23:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.