menu

Muziek / Algemeen / Gehoorbeschadiging

zoeken in:
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Jezus, wat een horrorscenario...

Ik heb het nooit laten meten maar heb zeker lichte gehoorschade overgehouden aan het vele jaren concerten, feesten, en festivals bezoeken met geen of onvoldoende bescherming. Ik herinner me nog een specifieke set van Four Tet op Dour, hij draaide direct na Richie Hawtin en moest dus de intensiteit opdraaien tot de max om dat niveau aan te tikken. Ik stond helemaal tegen de hekken aan, zonder oordopjes in, en toen we later wegliepen van de stage merkte ik al gelijk dat m'n oren tuitten als nooit tevoren. Maar de ruis die ik af en toe in m'n oren heb komt denk ik niet van die ene set, meer van de compound interest van de honderden keren dat speakers over de limiet van decibels heen gingen.

Kalamitsi
Er schijnt regelgeving van de overheid (sic) in de maak betreffende muziekdecibels. Laat me niet lachen...

avatar van ZAP!
Kalamitsi schreef:
Oudjaar middag 2014 A'dam. Met oliebollen op weg naar huis. Oorverdovende explosie in fietstunnel. Cobrabom? Door de klap onderuit. Letterlijk verdoofd. Wegrennende gozers.
Vroeger was het in de hoofdstraat ons dorp een drukte van belang met oud&nieuw, compleet met een paar op elkaar gebotste auto's die vervolgens in de fik gestoken werden. Ik kreeg op zo'n avond ('88. '89, '90?) een strijker (dat was toen het hardste van het hardste, een groene of een zwarte) bijna in m'n nek gegooid. Ik hoorde een tijdje niets behalve één weirde lange piep (geen verwondingen verder). Achteraf, veel later, heb ik me pas eens afgevraagd of dat niet gericht was bedoeld...
Het had veel slechter af kunnen lopen. Een piep heb ik nog steeds in m'n oren, maar tinnitus kan ik het niet noemen, want ik heb er niet of nauwelijks last van, gelukkig. Bovendien heb ik in die jaren zelf ook voldoende met mijn oren voor torens van speakers gestaan bij concerten die minstens hetzelfde effect moeten hebben gehad...

Kalamitsi
Is gehoorbeschadiging een groot probleem? Wat mij betreft is het te doen. Het is niet anders. Want niet te repareren. Er zijn bovendien ergere fysieke mankementen. Het gemis aanvaarden is daarom de enige optie. Scherp geproduceerde albums beluister ik minder. Analoog meer. De weergave van bepaalde instrumenten werkt ook niet optimaal. Voorbeeld: sopraan- en altsax. Snerpende vocalen idem. Voorbeeld: Tom Verlaine. Kortom: hoge tonen vallen deels weg of zijn minder te genieten. Wonderlijk verschijnsel: bij het afspelen van mij bekende albums van vóór de beschadigende reuzeknal vult mijn brein de ontstane hiaten in. Puur door de werking van mijn muzikaal geheugen. Ook verrassend: bij de genres electronic, neo-klassiek en ambiënt heb ik minder/geen last van het gemis. Wat niet weet wat niet deert. Er valt dus nog genoeg te genieten!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:10 uur

geplaatst: vandaag om 11:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.