menu

Muziek / Algemeen / Welk nummer op de radio haalt nou het bloed onder je nagels vandaan?

zoeken in:
avatar van Altaria
Het blijft vermakelijk te ontdekken dat je op je 22e al zo'n belegen smaak hebt, dat je hier plaats kunt nemen op de OL-bank. Dat je die als 45+ hebt, is dan weer iets anders, alhoewel sommige 50+-ers dan weer heel anders zijn

Van heel kwien word ik trouwens zo depri, dat m'n lief al naar de kast rent om de kast met booze te vergrendelen. A princess knows how to deal with a queen


Tja, ik luister ook naar voldoende minder bekende bands/artiesten, ook deels van na 2000. Ik praat op dit forum vooral over Queen en Bowie op dit forum, omdat er voor mij toch niks boven die twee gaat. (al vind ik de meer commerciele/poppy nummers, bijvoorbeeld Radio Gaga / I Want To Break Free bij Queen, en Let's Dance / Tonight bij Bowie, een stuk minder dan het betere rock-werk).

Ik snap dat mensen bij mij al snel het beeld krijgen dat ik alleen de over-gedraaide artiesten luister omdat ik steeds Bohemian Rhapsody/Queen noem, maar als ik een voorbeeld van mijn smaak moet noemen, noem ik toch echt mijn absolute favorieten. En ik noem ook bekenden, omdat ik dan zeker weet dat anderen ze ook kennen. Ik luister ook genoeg minder bekende muziek, die wil ik ook best wat vaker proberen te noemen op het forum. In sommige posts in andere deed ik dat ook al.

En niet iedereen hoeft van Queen te houden, dat mag. To each their own. Ik vind het prima als anderen Queen of Bowie afzeiken, net zo hard als dat ik over top 40-pop van 2010 en daarna klaag.

En welk strafbaar feit? Het feit dat wij een goede muzieksmaak hebben, want dat is blijkbaar een doodzonde. In deze maatschappij staat daar de muzikale doodstraf op: verplicht luisteren naar top 40-herrie (lees: alleen maar dance, hiphop en rap).


Kijk, en daar ga je fout. Dit soort uitspraken kunnen zo elitair en hoogdravend overkomen, ook al bedoel je het waarschijnlijk niet zo. Er is geen ding als ''een goede muzieksmaak'', wel een ''andere muzieksmaak''. Omgedraaid zijn er heel veel mensen die hoogstwaarschijnlijk compleet niet snappen dat ik naar grotendeels dissonante en chaotische metal als Portal en Deathspell Omega kan luisteren en daar van geniet. [/quote]

Snap ik, maar dit was echt een grapje, ook bedoeld op een niet letterlijk te nemen reactie (wat je gedaan moet hebben om de 538-straf te krijgen)... Ik had gehoopt dat het duidelijk was dat je die reactie niet helemaal letterlijk moet nemen.

Radio Veronica is ook maar een zeer beperkt zendertje. Weliswaar oudere muziek met soms stevige gitaren maar altijd dezelfde. Zoveel vergeten bandjes die je nooit meer hoort. Of het moet de top zoveel zijn en dan nog steeds dezelfde grijsgedraaide meuk.


Eens. Ik vind Veronica ook niet perfect, maar in elk geval stukken beter dan 538 of Q-Music. Liever overgedraaide nummers die ik soms kan waarderen en waar ik me meestal in elk geval niet aan stoor (rock), dan overgedraaide nummers waar ik me kapot aan irriteer (dance, rap). En af en toe komt er nog eens een topnummertje langs.

Ik herinner me dat ik me tijdens vakantiebaantjes jaren geleden ook snel kon ergeren aan het dagenlang moeten aanhoren van hetzelfde radiostation. Op een gegeven moment had je alle hits wel gehoord en dan werd het werken voor m'n gevoel steeds meer afzien. Maar op zo'n moment had ik eigenlijk moeten denken: 'stilte maakt het nog veel saaier en je bent nu eenmaal overgeleverd tot een compromis als je met mensen samenwerkt.' Een commercieel radiostation dat voornamelijk recente hits draait is zo'n gangbaar compromis.


Tja, ik heb liever stilte dan die muziek, maar als anderen het willen, heb je geen keus. En gangbaar compromis? Tja, als twee mensen 538 opzetten en de rest juicht, ga ik niet meer protesteren of de suggestie doen om 3FM of Radio 2 op te zetten (iets draaglijker), want dat gebeurt toch niet. Dan kan ik er beter voor kiezen om in elk geval niemand te irriteren.

Maar ik irriteer me nog steeds kapot aan dat gangbare compromis, al zal ik tegen de mensen die het draaien niet zeuren. Op dit forum wel, daar is het toegestaan. En ik ben toch al de Waldorf en Stadler van dit forum geworden, dan kan ik maar beter die cultstatus waarmaken. Dan heb ik hier toch nog iets bereikt.

Probeer de muziek die je voorbij hoort komen gewoon als achtergrondgeluid te zien, meer niet. Als je een nummer helemaal niks vindt zorg dan dat je het langs je heen laat gaan, dat je er zo min mogelijk op let. Geloof me, dat helpt echt. Tenzij je in een uitgelegenheid bent kun je irritante muzak echt wel op de achtergrond plaatsen, zodat je je er nauwelijks meer aan stoort.


Tja, als het echt keihard wordt gezet en je moet het constant opnieuw aanhoren, ga je je eraan irriteren. Als je die muziek neutraal vindt, oke. Maar als je vrijwel al die nummers schijtirritant vindt, is het lastiger. En aan de muziek van Justin Bieber heb ik wel degelijk een hekel, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Ik gun anderen hun plezier, maar ze moeten mij ook mijn mening gunnen. Niet dat ze er iets mee moeten doen, maar ik mag die mening hebben.

En bedenk je dat er waarschijnlijk in de jaren 70 / 80 / 90 ook genoeg klachten waren over de muziek die jij nu geweldig vindt. Dat die toen te vaak op radio en in openbare gelegenheden werd gedraaid.


Natuurlijk was er toen ook genoeg troep gemaakt, mijn moeder luistert daar regelmatig naar. En natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die een hekel hebben aan mijn rock/metal-smaak. Dat mag ook, zowel toen als nu. De meeste top 40-luisteraars die ik ken zeiken net zo hard over Queen en Bowie als dat ik over hun smaak zeik, of zelfs nog harder. Dat vind ik prima, dat mogen ze vinden. Maar als zij het hard willen spelen, laat ik het niet na om ook hardere woorden te gebruiken.

En dan nog, aan een minder goed rock-nummer (The Final Countdown van Europe enz.) irriteer ik me niet. Ik vind het niet goed en zou er nooit vrijwillig naar luisteren, maar ik hoor het nog altijd liever dan (zelfs goed in elkaar gezette) dance, rap, hiphop enz. Voor beiden heb ik geen waardering, maar de een ligt bij mij dan nog net beter in het gehoor dan de ander. Dat is gewoon persoonlijke smaak.

Ben jij die psycholoog die ze gratis beschikbaar moeten stellen bij dat soort pulp?
Sorry ik kan het niet van me af laten glijden. Het werkt agressie op. Over dat ventje Bieber maar te zwijgen. Komt nog bij dat ik geen behoefte heb aan euforische tienermeisjes aan de telefoon als ze kaartjes winnen oid. Ik als 46 jarige zit daar helemaal niet op te wachten.


Blij dat ik niet de enige ben. Als je constant, bijna iedere dag, wordt doodgegooid met muziek die je verschrikkelijk irritant vindt, en mensen zetten het vaak hard, is het volgens mij logisch dat je er gek van wordt en er weleens over moet klagen. In het echt ga ik mijn hart niet luchten, omdat ik niemand tot last wil zijn. Maar dit topic is ervoor bedoeld om erover te klagen, dus daar maak ik graag gebruik van.

Dit ben ik maar tot op zekere hoogte met je eens. In mijn vorige baan bracht ik dagen achtereen op een kantoor achter een bureau door. Vaak had ik de mogelijkheid om eigen muziek te luisteren of lukte het me de goegemeente te overtuigen om een redelijk compromis (3FM) op te zetten. Ik heb echter een poosje op een plek gezeten waar ik geen inspraak had en iedere dag Q-Music op stond. Dat werd ik na een poosje wel zo ongelooflijk spuugzat. Iedere dag dezelfde liedjes, soms best leuk, vaak iets minder prettig. Er zitten echter ook best wat nummers bij die ik verdraaide slecht trek en als je die meerdere keren per dag hoort wordt je er op een bepaald moment echt chagrijnig van. Voor even is relativeren dus geen probleem maar vijf dagen per week acht uur per dag kan echt heel naar worden.


Die mogelijkheid om nog van Q-Music of Slam naar 3FM of Radio 2 te gaan maakt het nog draaglijk. Maar die heeft nou eenmaal niet iedereen. Geen inspraak en elke dag Q-Music is gewoon schijtirritant als je dat soort muziek verschrikkelijk vindt, zeker als je meerdere keren per dag dezelfde pulp mag aanhoren. Ik word er in elk geval ook chagrijnig van. Je zegt het goed: als het 1 keer per week is, zal ik niet zeiken. Maar als het meerdere keren per week, soms zelfs meerdere keren per dag is... Dan is het logisch dat je er gek van wordt.

Ik zou het brainwash radio willen noemen. Als ik na de zoveelste keer hetzelfde pulpliedje tot me moet nemen ga ik maar overdreven vals meezingen. Nouja, zingen..zingen kun je die nummers nauwelijks meer noemen. Ohla ohla ohlo ohlo x 88.

avatar van Brunniepoo
WillemM schreef:
Radio Veronica is ook maar een zeer beperkt zendertje. Weliswaar oudere muziek met soms stevige gitaren maar altijd dezelfde.


Hebben wij op het werk vaak aan staan. Steeds dezelfde nummers en zeventig procent vind ik niets, maar doordat we het gezamenlijk afzeiken is het prima voor de sfeer op de kamer.

avatar van Mjuman
Altaria, yo het is zaterdagavond - ga 'ns naar de kroeg, achter de wijven an, of probeer de zaterdag-sudoku uit NRC op te lossen - zo lang en breed als jij lult, hangen mijn oren al slap bij het intermezzo.

BTW: je irriteert je niet aan een nummer, een nummer irriteert je. This is for my fans - ik heb een reputatie hoog te houden hier als TAALNAZI

avatar van Altaria
Mjuman schreef:
Altaria, yo het is zaterdagavond - ga 'ns naar de kroeg, achter de wijven an, of probeer de zaterdag-sudoku uit NRC op te lossen - zo lang en breed als jij lult, hangen mijn oren al slap bij het intermezzo.

BTW: je irriteert je niet aan een nummer, een nummer irriteert je. This is for my fans - ik heb een reputatie hoog te houden hier als TAALNAZI


Tja, net zoals jij een taalnazi-reputatie hoog te houden hebt, ik heb een reputatie hoog te houden als geheelonthouder. En nog belangrijker: als de Waldorf en Stadler van MusicMeter.

avatar van Gretz
Altaria schreef:
(quote)


Tja, net zoals jij een taalnazi-reputatie hoog te houden hebt, ik heb een reputatie hoog te houden als geheelonthouder. En nog belangrijker: als de Waldorf en Stadler van MusicMeter.

In je bericht van 20:59 kloppen de quotetags niet dus ik kan nu niet zien op welke citaten je reageert.

avatar van Altaria
Gretz schreef:
(quote)

In je bericht van de 20:59 kloppen de quotetags niet dus ik kan nu niet zien op welke citaten je reageert.


Aangepast. Ik heb maar alle opmaak weggehaald en 'geselecteerde weergeven als quote' gedaan. Je kunt niet meer zien wie wat zei, maar iedereen zal zijn/haar eigen quote wel herkennen.

Maar nu moet ik even de taalnazi-reputatie van Mjuman na gaan doen: "bericht van de 20:59" moet "bericht van 20:59" zijn.

avatar van Arrie
Als we toch bezig zijn: Stadler moet natuurlijk Statler zijn. ?

avatar van Arrie
Het grappige is: ik heb zo ongeveer het tegenovergestelde. Ik kan me niet ergeren aan muziek. Ik kan eerlijk gezegd geen nummer opnoemen waar ik echt door geïrriteerd raak. Ik heb laatst alle binnenkomers in de Top 40 van 2016 een cijfer gegeven, en dat varieert van een 1 tot een 9,3 met een gemiddelde dat net aan voldoende is. Maar zelfs de nummers die ik een 1 heb gegeven kan ik prima aanhoren en ik vind het niet per se vervelend als ik ze op de radio hoor. Ik vind het wel slechte nummers, dat wel.

Dat muziek te hard staat op bepaalde plekken, daarvan kan ik begrijpen dat het irriteert. Daar kan ik ook last van hebben, zeker als het het communiceren bemoeilijkt. Maar dan doet het er voor mij niet toe of het een waardeloos of geweldig nummer is.

Maar ik heb oprechte moeite om te begrijpen wat er zo vervelend is aan popliedjes. Precies het tegenovergestelde dus.

avatar van trebremmit
Ook niet als je ze echt heel vaak gehoord hebt? Dan begint het mij toch wel te irriteren hoor, zo'n Bohemian Rhapsody bijvoorbeeld kan ik echt niet meer aanhoren.

avatar van Arrie
trebremmit schreef:
Ook niet als je ze echt heel vaak gehoord hebt? Dan begint het mij toch wel te irriteren hoor, zo'n Bohemian Rhapsody bijvoorbeeld kan ik echt niet meer aanhoren.

Irritatie is daar een veel te groot woord voor. Maar dat zit ook in mijn karakter. Als je mij een beetje kent, weet je dat het verdomde lastig is om mij te irriteren. ?

Bij de studieverening van de studie Muziekwetenschap in Utrecht is Bohemian Rhapsody zo ongeveer het lijflied, en op het introkamp was het de gewoonte om dat tig keer met zijn allen luid mee te blèren. Dat was ook voor opdrachten om punten te verdienen voor je team, waardoor je er gewoon niet onderuit kwam. Op een gegeven moment werd ik daar wel een beetje moe van, dat geef ik toe. Maar meer nog overheersde toen de verbazing dat zelfs op een dergelijke studie er een enorm doorsnee classic rock-smaak was (en niet alleen vanwege Bohemian Rhapsody). Ik wil niet zeggen dat ik enorm veel plezier heb beleefd aan het meezingen van Bohemian Rhapsody, maar het was wel oké.

avatar van Altaria
Arrie schreef:
Het grappige is: ik heb zo ongeveer het tegenovergestelde. Ik kan me niet ergeren aan muziek. Ik kan eerlijk gezegd geen nummer opnoemen waar ik echt door geïrriteerd raak. Ik heb laatst alle binnenkomers in de Top 40 van 2016 een cijfer gegeven, en dat varieert van een 1 tot een 9,3 met een gemiddelde dat net aan voldoende is. Maar zelfs de nummers die ik een 1 heb gegeven kan ik prima aanhoren en ik vind het niet per se vervelend als ik ze op de radio hoor. Ik vind het wel slechte nummers, dat wel.

Dat muziek te hard staat op bepaalde plekken, daarvan kan ik begrijpen dat het irriteert. Daar kan ik ook last van hebben, zeker als het het communiceren bemoeilijkt. Maar dan doet het er voor mij niet toe of het een waardeloos of geweldig nummer is.

Maar ik heb oprechte moeite om te begrijpen wat er zo vervelend is aan popliedjes. Precies het tegenovergestelde dus.


Is er muziek waar jij wél een hekel aan hebt, al is het maar één nummer? Waar jij je aan irriteert? Probeer je eens voor te stellen dat je dat dag in, dag uit moet horen, en het staat redelijk hard. Dat heb ik dus met Slam FM en Q-Music, dat ik jarenlang dag in, dag uit aan moest horen. En het is ook dag in, dag uit hetzelfde, totaal geen variatie.

trebremmit schreef:
Ook niet als je ze echt heel vaak gehoord hebt? Dan begint het mij toch wel te irriteren hoor, zo'n Bohemian Rhapsody bijvoorbeeld kan ik echt niet meer aanhoren.


Ik luister zeker niet elke dag naar Bohemian Rhapsody, en ben pas zo'n 20 jaar na de opkomst van Queen geboren. Ik heb die overkill dus niet, die velen al wél hebben. En op de radio op openbare plaatsen hoor je vrijwel geen Queen, want het is voor 99% alleen maar de dance en rap van na 2010. En Veronica en Radio 2 kom je in het openbare leven toch nauwelijks tegen, want oh wee als ze toch eens een nummer van 2 jaar of ouder laten horen op Slam FM, 538, Q-Music ofzo (beetje overdreven, maar je snapt het idee).

Natuurlijk heb ik bepaalde favoriete nummers van Queen, Bowie etc. vaak gehoord, maar wel voldoende gespreid qua tijd. Ik luister vooral muziek via YouTube en mijn telefoon, en heb dan zelf de volledige controle. Dan krijg je niet zo snel een overkill.

En die spreiding heb je sowieso al niet als je op school, op werk of in de supermarkt verplicht Q-Music of 538 opgedrongen krijgt. Dan heb je meerdere keren per dag dezelfde nummers. Sowieso al veel van hetzelfde, en al helemaal irritant als je al een hekel aan die genres hebt.

Bohemian Rhapsody is juist een nummer dat ik sowieso nooit als achtergrondmuziek draai. Als ik het opzet, ga ik met mijn ogen dicht in bed liggen, denk ik nergens anders aan en focus ik me er écht op. Als je het vaak als achtergrondmuziek hoort, ben je er snel klaar mee. Maar als je het af en toe luistert, en dan ook écht bewust luistert... Dan krijg ik een 'eargasm', zoals mijn beste vriendin dat noemt als ze van muziek geniet.

avatar van trebremmit
Arrie schreef:
(quote)

Irritatie is daar een veel te groot woord voor. Maar dat zit ook in mijn karakter. Als je mij een beetje kent, weet je dat het verdomde lastig is om mij te irriteren. ?

Bij de studieverening van de studie Muziekwetenschap in Utrecht is Bohemian Rhapsody zo ongeveer het lijflied, en op het introkamp was het de gewoonte om dat tig keer met zijn allen luid mee te blèren. Dat was ook voor opdrachten om punten te verdienen voor je team, waardoor je er gewoon niet onderuit kwam. Op een gegeven moment werd ik daar wel een beetje moe van, dat geef ik toe. Maar meer nog overheersde toen de verbazing dat zelfs op een dergelijke studie er een enorm doorsnee classic rock-smaak was (en niet alleen vanwege Bohemian Rhapsody). Ik wil niet zeggen dat ik enorm veel plezier heb beleefd aan het meezingen van Bohemian Rhapsody, maar het was wel oké.


En als je probeert te slapen en dat nummer staat keihard aan bij de buren? Dan erger jij je vast wel.

Maar goed, wel makkelijk als je je niet snel irriteert.

avatar van Arrie
Ik zie nu dat ik me vertypte en lijdlied schreef in plaats van lijflied. Dat vind ik dan wel weer een erg grappige verspreking van mezelf.

avatar van Gretz
Arrie schreef:
Het grappige is: ik heb zo ongeveer het tegenovergestelde. Ik kan me niet ergeren aan muziek. Ik kan eerlijk gezegd geen nummer opnoemen waar ik echt door geïrriteerd raak. Ik heb laatst alle binnenkomers in de Top 40 van 2016 een cijfer gegeven, en dat varieert van een 1 tot een 9,3 met een gemiddelde dat net aan voldoende is. Maar zelfs de nummers die ik een 1 heb gegeven kan ik prima aanhoren en ik vind het niet per se vervelend als ik ze op de radio hoor. Ik vind het wel slechte nummers, dat wel.

Dit heb ik dus ook gemerkt de afgelopen jaren, dat ik me nauwelijks nog erger aan muziek. Ik blijk de Adeles, Broederliefdes, James Blunten, Kensingtons, Kygos, Martin Garrixen en Racoons van deze wereld dus best goed te kunnen tolereren zolang ze zo nu en dan voorbij komen. Slecht is zeker niet altijd complementair aan ergerlijk. Ergerlijk wordt het volgens mij pas wanneer ze echt maandenlang meerdere keren per dag hoort (gelukkig geen lat van). Maar op die manier kun je favorieten die je wel hoog beoordeeld ook gemakkelijk compleet zat raken. Bijna alles kan kapot gedraaid worden immers.

Arrie schreef:

Maar ik heb oprechte moeite om te begrijpen wat er zo vervelend is aan popliedjes. Precies het tegenovergestelde dus.

Eens. Bij de meeste popnummers die ik laag beoordeel is het eerder dat ze compleet langs me heen glijden omdat ze zo doorsnee, saai en/of onopvallend zijn, zonder dat er 1 duidelijke stoorfactor is.

avatar van Arrie
trebremmit schreef:
(quote)


En als je probeert te slapen en dat nummer staat keihard aan bij de buren? Dan erger jij je vast wel.

Maar goed, wel makkelijk als je je niet snel irriteert.

Haha, zelfs dat zelden. Ik heb namelijk een buurjongen die uren achter elkaar metal draait, en dat ook wel eens aan het begin van de nacht als we in bed liggen. Mijn vriendin slaapt er gewoon doorheen en ik haal m'n schouders op. Wat een geluk heeft die jongen met zijn buren.

Ik zal me vast weleens in een bepaalde context aan bepaalde nummers hebben geërgerd. Ik ben nog wel menselijk dus ergernis is me niet volledig vreemd. Maar het zijn uitzonderingen.

Maar ik ben er ondertussen ook wel achter dat ik daar zelf een uitzondering in ben.

avatar van Arrie
Gretz schreef:

(quote)

Eens. Bij de meeste popnummers die ik laag beoordeel is het eerder dat ze compleet langs me heen glijden omdat ze zo doorsnee, saai en/of onopvallend zijn, zonder dat er 1 duidelijke stoorfactor is.

Jep, precies dat.

avatar van Altaria
Gretz schreef:
(quote)

Dit heb ik dus ook gemerkt de afgelopen jaren. Ik blijk de Adeles, Broederliefdes, James Blunten, Kensingtons, Kygos, Martin Garrixen en Racoons van deze wereld dus best te kunnen tolereren zolang ze zo nu en dan voorbij komen. Slecht is zeker niet altijd complementair aan ergerlijk. Ergerlijk wordt het volgens mij pas wanneer ze echt maandenlang meerdere keren per dag hoort. Maar op die manier kun je favorieten die je wel hoog beoordeeld ook gemakkelijk compleet zat raken. Bijna alles kan kapot gedraaid worden.

(quote)

Eens. Bij de meeste popnummers die ik laag beoordeel is het eerder dat ze compleet langs me heen glijden omdat ze zo doorsnee, saai en/of onopvallend zijn, zonder dat er 1 duidelijke stoorfactor is.


Dit is dus wat ik bedoel. Het is sowieso al niet bepaald mijn muziek, maar als je meerdere keren per dag gedwongen bent om naar Adele, Martin Garrix, Pharell Williams, Rihanna, Justin Bieber, One Direction en dergelijke artiesten te luisteren, en dan ook nog eens elke keer hetzelfde nummer... Dat is 9 van de 10 keer wel het geval als je ergens werkt, eet of vaak langskomt waar vrijwel altijd dat soort muziek gedraaid wordt. Want dan mag je het meerdere keren per week aanhoren.

Als je het sowieso al klote vindt, wordt het nog erger omdat je het constant aan moet horen.

Als ik een nummer fantastisch vind, hoef ik het ook niet 10 keer per dag horen. Maar dan nog is het minder irritant dan nummers die ook maar één keer per jaar al kut zou vinden.

Maar hierom wissel ik wel af in wat ik luister, en luister ik soms een paar weken niet naar Bohemian Rhapsody of The March Of The Black Queen. Ik wil mijn favorieten gewoon niet kapot draaien.

avatar van Gretz
Altaria schreef:
Dat heb ik dus met Slam FM en Q-Music, dat ik jarenlang dag in, dag uit aan moest horen. En het is ook dag in, dag uit hetzelfde, totaal geen variatie.


Altaria schreef:

En die spreiding heb je sowieso al niet als je op school, op werk of in de supermarkt verplicht Q-Music of 538 opgedrongen krijgt. Dan heb je meerdere keren per dag dezelfde nummers. Sowieso al veel van hetzelfde, en al helemaal irritant als je al een hekel aan die genres hebt.

Mag ik vragen hoeveel uur je per dag gemiddeld bent overgeleverd aan Slam FM/Q-Music/538? Op dit moment, dus niet de 'terreur' waar je in het verleden aan bent blootgesteld. Want ik heb het idee dat je het wel een beetje aan het overdrijven bent met dat 'opgedrongen worden'. Ik neem aan dat je het grootste deel van de dag toch gewoon wel naar eigen muziek kunt luisteren (met oordoppen in) of gewoon in stilte kunt werken/studeren?

avatar van trebremmit
Arrie schreef:
(quote)

Ik heb namelijk een buurjongen die uren achter elkaar metal draait


Woont Don Cappuccino naast jou?

avatar van Altaria
Gretz schreef:
(quote)


(quote)

Mag ik vragen hoeveel uur je per dag gemiddeld bent overgeleverd aan Slam FM/Q-Music/538? Op dit moment, dus niet de 'terreur' waar je in het verleden aan bent blootgesteld. Want ik heb het idee dat je het wel een beetje aan het overdrijven bent met dat 'opgedrongen worden'. Ik neem aan dat je het grootste deel van de dag toch gewoon wel naar eigen muziek kunt luisteren (met oordoppen in) of gewoon in stilte kunt werken/studeren?


Een paar jaar terug bij een bijbaantje 5-6 uur op rij Q-Music of Slam FM, zonder onderbreking. En als één persoon 'm harder zette, mocht het de rest van de dag niet meer zachter. Gelukkig is dat nu voorbij.

Nu is het vooral thuis in de huiskamer, mijn zusje heeft meestal de afstandsbediening en kijkt muziekzenders met dat soort muziek. Vaak staat 'ie hard genoeg om ervoor te zorgen dat ik het ook met koptelefoon op nog kan horen.

Op mijn kamer heb ik geen last van mijn zusje (behalve als zij in bad zit en muziek draait), maar wél van een jongen in de buurt die zijn muziek vaak hard zet. Vooral in de zomer vrij ergerlijk, met de ramen open.

En dagelijks reis ik voor mijn opleiding een uur met de trein heen, en een uur terug. Vaak in de volle spits. Meestal zit er wel iemand met oordoppen in die denkt dat niemand zijn/haar muziek kan horen. Ondertussen mag de hele coupé 'meegenieten' van een of andere DJ of rapper. Vooral ergerlijk in de stiltecoupé, als ik graag wil werken.

Het valt me ook op dat het vrijwel altijd rap/hiphop en dance/hardstyle en dergelijke genres zijn als ik in de trein of bus zit. Ik heb nog nooit rock gehoord door de oordoppen van een medereiziger heen. En het zijn altijd jongeren, nooit ouderen.

Ik heb weleens gehoord dat je een harde bass in hardstyle of een hiphop-beat vaker door oortjes heen hoort dan een gitaarsolo. Ik weet niet of dat zo is, en waarom, ik las ooit zoiets op Twitter. Maar dat zou wel verklaren waarom ik nooit eens Led Zeppelin in het openbaar vervoer hoor, en meerdere keren per week Martin Garrix.

avatar van Gretz
Altaria schreef:

Dit is dus wat ik bedoel. Het is sowieso al niet bepaald mijn muziek, maar als je meerdere keren per dag gedwongen bent om naar Adele, Martin Garrix, Pharell Williams, Rihanna, Justin Bieber, One Direction en dergelijke artiesten te luisteren, en dan ook nog eens elke keer hetzelfde nummer... Dat is 9 van de 10 keer wel het geval als je ergens werkt, eet of vaak langskomt waar vrijwel altijd dat soort muziek gedraaid wordt. Want dan mag je het meerdere keren per week aanhoren.

Ik ben er persoonlijk ook niet blij mee dat er elk jaar minder nummers binnenstromen in Top 40. En dat deze er gemiddeld ook langer genoteerd blijven. Dit is vooral het gevolg van de streamingcultuur van de jaren 10: het gros van de luisteraars is geneigd om hits maanden achtereen te draaien. Vroeger kocht je 1x een singletje en verdwenen nummers dus ook veel sneller uit de hitlijsten. Radiostations volgende de hitlijsten en verversten hun playlist dus ook eerder.

Dan heb je bij streaming als bijkomend probleem ook nog het feit dat je zowel early adopters, een early majority, een late majority en de laggards hebt die een bepalende invloed hebben op het chartsverloop. Zo gebeurt het regelmatig dat een hit een jaar lang hoog in de charts staat. Dat was vroeger echt niet mogelijk.

De veranderde charts hebben ervoor gezorgd dat de commerciële radiostations ook langer dezelfde nummers een hoge dosis airplay geven. Dat is niet prettig als je van afwisseling houdt, maar je kunt ze geen ongelijk geven dat ze de grootste hits van het moment blijven draaien. Het enige wat aan je irritatie kunt doen is de radio zoveel mogelijk proberen te ontwijken en niet teveel op plaatsen uit te gaan waar ze heel eentonig alleen de grootste hits draaien. Volgens mij kun je een heel eind komen als je een beetje flexibel opstelt en te alle tijden je oordopjes meeneemt.

avatar van Arrie
Wie weet heb ik Altaria al vele malen zwaar geïrriteerd in het openbaar vervoer, want mijn koptelefoon lekt best wel en ik draai behoorlijk veel hiphop en dance. ?

(Zal wel meevallen trouwens want als ik in het openbaar vervoer naast iemand zit, doe ik zelden mijn koptelefoon op)

avatar van Arrie
trebremmit schreef:
(quote)


Woont Don Cappuccino naast jou?

Ik hoop het niet voor de Don, want dit gaat om een werkschuw type die de hele dag thuis zit te blowen.


avatar van Altaria
Gretz schreef:
(quote)

Ik ben er persoonlijk ook niet blij mee dat er elk jaar minder nummers binnenstromen in Top 40. En dat deze er gemiddeld ook langer genoteerd blijven. Dit is vooral het gevolg van de streamingcultuur van de jaren 10: het gros van de luisteraars is geneigd om hits maanden achtereen te draaien. Vroeger kocht je 1x een singletje en verdwenen nummers dus ook veel sneller uit de hitlijsten. Radiostations volgende de hitlijsten en verversten hun playlist dus ook eerder.

Dan heb je bij streaming als bijkomend probleem ook nog het feit dat je zowel early adopters, een early majority, een late majority en de laggards hebt die een bepalende invloed hebben op het chartsverloop. Zo gebeurt het regelmatig dat een hit een jaar lang hoog in de charts staat. Dat was vroeger echt niet mogelijk .

De veranderde charts hebben ervoor gezorgd dat de commerciële radiostations ook langer dezelfde nummers een hoge dosis airplay geven. Dat is niet prettig als je van afwisseling houdt, maar je kunt ze geen ongelijk geven dat ze de grootste hits van het moment blijven draaien. Het enige wat aan je irritatie kunt doen is de radio zoveel mogelijk proberen te ontwijken en niet teveel op plaatsen uit te gaan waar ze heel eentonig alleen de grootste hits draaien. Volgens mij kun je een heel eind komen als je een beetje flexibel opstelt en te alle tijden je oordopjes meeneemt.


Bedankt voor de uitleg. Zo heb ik er nog niet over nagedacht, maar het is logisch. Tien jaar geleden was het ook niet top, maar was er gelukkig nog iets meer afwisseling. Nu is het maandenlang dezelfde hitjes.

Radio ontwijken lukt nu beter dan vroeger, het is nu vooral in het openbaar vervoer. Regelmatig - vooral 's avonds - zijn er mensen die zonder koptelefoon keiharde muziek aanzetten. Vaak mensen die uitgaan en sfeer proberen te maken. In een drukke trein kun je moeilijk ergens anders heen, want de gangpaden staan soms zo vol dat je er niet doorheen komt. En natuurlijk de jongen in de straat die schijt heeft aan buurtgenoten en 's avonds hardstyle en dance draait voor de hele buurt.

Vergeten te vermelden - onze buren zijn in de zomer pas écht erg. Ze hebben regelmatig tokkie-tuinfeestjes waarmee ik tot 2 uur 's nachts wakker gehouden word door Frans Bauer, Zanger Rinus en dergelijke types. Gelukkig heb ik daar in de winter geen last van.

Arrie schreef:
Wie weet heb ik Altaria al vele malen zwaar geïrriteerd in het openbaar vervoer, want mijn koptelefoon lekt best wel en ik draai behoorlijk veel hiphop en dance. ?

(Zal wel meevallen trouwens want als ik in het openbaar vervoer naast iemand zit, doe ik zelden mijn koptelefoon op)


Reis je regelmatig op de trajecten Eindhoven - Tilburg en Eindhoven - Den Bosch - Utrecht? Dat zijn mijn vaste ritjes.

Als ik in de trein mijn koptelefoon in doe, vraag ik altijd aan degene naast me of zij/hij het kan horen en zet ik een hard metalnummer op als 'test'. Zo ja, dan zet ik 'm zachter. Maar 9 van de 10 keer kan de ander het niet horen, omdat ik mijn muziek sowieso erg zacht zet. Ik wil anderen niet tot last zijn. Helaas denken veel treinreizigers er anders over, zeker de feestgangers in de late avondspits.

avatar van Gretz
Altaria schreef:

Een paar jaar terug bij een bijbaantje 5-6 uur op rij Q-Music of Slam FM, zonder onderbreking. En als één persoon 'm harder zette, mocht het de rest van de dag niet meer zachter. Gelukkig is dat nu voorbij.
(...)


Altaria: zo te lezen valt het eigenlijk best mee met die overlast. Paar tips nog.

- Geen bijbaantjes meer aannemen waarbij je gedwongen radio moet luisteren. En anders het gewoon bespreekbaar maken en naar compromissen zoeken (ook 1 dag in de week Veronica bijvoorbeeld). Ik herinner me een vakantiewerkplek waar de radio ook meerdere keren in de week van zender verwisselde, helemaal niet zo erg.
- Geef je zusje voor haar verjaardag een draadloze koptelefoon met ontvanger die je aan de televisie kunt aansluiten. Heb je voor een paar tientjes al en werkt uitstekend. Mijn vader maakt er ook al jaren met plezier gebruik van op het moment dat hij tv wil kijken en mijn moeder rustig een boek wil lezen.
- Die jongen in de buurt aanspreken op zijn gedrag. Naaste buren horen gewoon rekening met elkaar te houden.
- Als iemand die in de stiltecoupé zijn muziek op vol volume zet en de hele coupé kan horen: er gewoon iets van zeggen. Die stiltecoupé is er niet voor niets.
- Noteer de restaurants/cafés/winkels die wel aangename muzak op hebben staan en bezoek deze vaker. Ik heb vroeger in de H&M regelmatig toffe nummers ontdekt, omdat zij er bewust voor kiezen om meer alternatieve muziek op de playlist te zetten. Ook in de AH hoor ik nog wel eens nummers die je nergens anders in het openbaar hoort. En zo zijn er wel meer openbare gelegenheden waar je wel verrassende muziek kunt horen. Voor jouw smaak zullen er ongetwijfeld ook geschikte tenten zijn.

avatar van Gretz
Altaria schreef:

Als ik in de trein mijn koptelefoon in doe, vraag ik altijd aan degene naast me of zij/hij het kan horen en zet ik een hard metalnummer op als 'test'. Zo ja, dan zet ik 'm zachter. Maar 9 van de 10 keer kan de ander het niet horen, omdat ik mijn muziek sowieso erg zacht zet. Ik wil anderen niet tot last zijn. Helaas denken veel treinreizigers er anders over, zeker de feestgangers in de late avondspits.

Dat is netjes van je.

Wanneer ik met het OV reis en ik de muziek van iemand anders uit de oordoppen kan horen komen zet ik meestal m'n eigen muziek gewoon nog wat harder als ik er niet door afgeleid wil worden. De muziek dus overstemmen is op zich ook een oplossing, hoewel het dan kan gebeuren dat er weer mensen zijn die mijn muziek horen.

Beste oplossing voor dit probleem lijken me In-Ear doppen, die sluiten je oren veel beter af voor omgevingsgeluiden (dus ook de muziek van anderen).

avatar van Onweerwolf
Ik vind dat zo'n onzin. In een trein hoor je sowieso constant het geraas van dat ding over het spoor alsmede wind en een enorme hoeveelheid aan andere geluiden. Als je je dan nog gaat zitten storen aan wat lekkende muziek uit oordopjes dan kun je volgens mij beter sneu in je bed blijven liggen met de ramen dicht. Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken zeg.

avatar van Onweerwolf
Gretz schreef:
- Als iemand die in de stiltecoupé zijn muziek op vol volume zet en de hele coupé kan horen: er gewoon iets van zeggen. Die stiltecoupé is er niet voor niets.


Ook zo'n belachelijke uitvinding. Zeker gezien het feit dat je in 90% van de treinen überhaupt geen keuze hebt waar je komt te zitten aangezien ze allemaal overvol zijn. Alleen het verschil eerste klas / tweede klas vind ik nog ergerlijker.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:56 uur

geplaatst: vandaag om 05:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.