menu

Muziek / Algemeen / Het belangrijkste album van de 21e eeuw.

zoeken in:
avatar van Mssr Renard
Ik vind wel dat er steeds meer zwarte artiesten in die lijsten voorkomen, wat ik bejuich.

Op deze site vind ik de top-250 erg bedroevend. Erg wit, erg rock en erg mannelijk allemaal. Maar dat is mijn gevoel, verder geen oordeel.

Lijstjes maken is toch altijd een gevalletje van de bekendste platen schreeuwen en dan komt U2 of REM of Radiohead al snel bovendrijven. Zelfde geldt voor Amy Winehouse, Nirvana en Metallica.
Of genoemde artiesten dan ook echt daadwerkelijk de beste platen uit hun genre hebben gemaakt, betwijfel ik. Maar ik ga ook weer niet zeggen dat de bands slecht zijn. Het is gewoon allemaal nogal mainstream en in heel veel gevallen zelfs erg voorspelbaar.

Ik kan niks met die lijstjes want ik ken vaak helemaal niets uit die lijstjes en dan probeer ik eens wat en snap dan de euforie nooit zo.

Zoals bij de alom bejubelde Eefje Visser, Lana del Rey en Taylor Swift. Allemaal prima, en de fans zijn er blij mee, maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat dit nou platen zijn die zich kunnen meten met classics van the Beatles, Marvin Gaye, Coltrane, Motorhead, Miles Davis, James Brown of Michael Jackson.

Ik schrok ooit nogal toen ik erachter kwam dat de beste verkochte plaat ooit een verzamelplaat van Eagles was en dat de huidige recordhouder nummer-1-hits Taylor Swift is. Ik ken welgeteld geen enkele song van Taylor Swift en Eagles vind ik prima maar ook niet meer dan dat.

Ik snap trouwens wel dat de 70's de meeste classics (in de pop en rock) heeft voortgebracht. De creativiteit lag erg hoog en de bands/artiesten kregen veel vrijheid van de labels. Later zouden bands/artiesten veel meer beknopt worden, en draaide muziek om hitsingles en muziekvideo's. Ik denk dat elke serieuze muziekkenner hetzelfde zal zeggen.

Overigens liggen voor de blues, jazz en soul de hoogtijdagen weer in andere tijdperken. Voor de hitparadepop zal het meer richting de jaren 80/90 liggen. De alternatieve rock heeft dan weer alles bepaald voor de jaren 90 en daarna. etc. etc.
In die lijstjes komen ook jazz, blues en wereldmuziek (belachelijke term) al vaak helemaal niet voor. Al zag ik in de gauwigheid wel Rokia Traoré ergens langskomen.

Verder is het leuk hoor, lijstjes. Ik maak ook altijd lijstjes (via mijn discogs-account bijvoorbeeld). Maar dat zijn suffe lijstjes over bands met dubbele drummers of de beste AOR-platen. Dat soort dingen, meer voor mezelf. Als ik zou moeten beginnen een lijst te maken of te kiezen uit bekende platen voor een lijst, word ik hopeloos, omdat ik zo weinig ken.

avatar van Gretz
Mssr Renard schreef:
Ik ken welgeteld geen enkele song van Taylor Swift

Hoe dan?

avatar van Mssr Renard
Gretz schreef:
(quote)

Hoe dan?


Ik denk omdat ik nooit radio luister en mijn eigen plan trek. Ik ken ook geen enkel nummer van Amy Winehouse. Dat klinkt als bijzonder willen doen, maar het is wat het is.

ohmusica
Gretz schreef:
(quote)


- Maar twee Nederlandstalige albums. Waar is Eefje de Visser?
- Verbazingwekkend dat The National niet genoemd wordt
- Slechts 15 albums uit de 21e eeuw. De Jaren 60 t/m 90 worden 84x genoemd, gemiddeld 21x per decennium. Nogal scheef verdeeld (te meer omdat er tegenwoordig veel meer muziek wordt gemaakt als 50-60 jaar geleden).
- Slechts 14 vrouwelijke artiesten (incl. leadzangeressen) en nog een handvol albums waarop vrouwen aan hebben meegewerkt.


De samenstellers van de VK lijst waren Robert van Gijssel en good old Kamer. De afweging die zij maakten is nog nader toegelicht in een interview. Is hier te vinden:

-70-jaar-popmuziek-vatten-in-100-albums-dat-is-heel-veel-pijnlijke-keuzes-maken - / volkskrant.nl
Helaas zit deze link ook weer achter een ‘muurtje’ dat moet nu eenmaal van DPG.

avatar van Mssr Renard
De GGD komt altijd heel traag op gang, al helpt het wel om als artiest (vroeg) het lootje te leggen.


Dat inderdaad. Een artiest krijgt amper de kans een rotplaat te maken, als hij/zij maar één plaat heeft gemaakt.

Maar een Nirvana was nooit zo groot geworden zonder Geffen en Sex Pistols zaten bij Virgin. Gek, dat artiesten op die lijstjes altijd bij majors zitten. En alt/indie artiesten die op de lijst staan dan weer toevallig met een plaat op een major (zoals REM).

Ik houd het lekker bij mijn eigen lijstjes en dan is vandaag Brothers and Sisters de beste plaat ooit. Uit de jaren 70 nog wel.

ohmusica
De belangrijkste ontwikkeling in deze eeuw is wat mij betreft niet zozeer naar ‘wat’ er wordt geluisterd, maar ‘hoe’ er wordt geluisterd en beïnvloed ook weer wat ‘we’ belangrijk vinden.

avatar van Fathead
Begrippen als ‘belangrijkste’ en ‘invloedrijkste’ zijn volgens mij haast onmeetbaar. Wat is de waarde van naamsbekendheid, verkoopcijfer, directe invloed, indirecte invloed, urgentie, inventiviteit, originaliteit, maatschappelijke impact, etc. Allemaal verschillende grootheden met eigen merites en toepasbaar op zeer uiteenlopende albums. Die in volgorde rangschikken is net zo discutabel als het kiezen van Sportman van het Jaar.

avatar van Mssr Renard
Van sport heb ik net zo weing verstsnd als van muziek. Ik ken Kruif maar weet niet wat hij deed. Ja voetbal, maar meer weet ik niet. Dus ik kom dan tot een top-1.

avatar van Gretz
ohmusica schreef:
(quote)

Helaas zit deze link ook weer achter een ‘muurtje’ dat moet nu eenmaal van DPG.

De Volkskrant laat mensen een aantal artikelen gratis lezen. Kwestie van cookies verwijderen of incognitomodus

Zelf geen last van met een abonnement

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik heb ook al sinds mensenheugenis een abonnement, maar deze Top 100 zou daar geen aanleiding voor gevormd hebben.

avatar van herman
Gretz schreef:
- Slechts 15 albums uit de 21e eeuw. De Jaren 60 t/m 90 worden 84x genoemd, gemiddeld 21x per decennium. Nogal scheef verdeeld (te meer omdat er tegenwoordig veel meer muziek wordt gemaakt als 50-60 jaar geleden).

15 vind ik nog wat veel eerlijk gezegd. Wordt heus nog wel goede muziek gemaakt, maar de impact zoals die vroeger gemaakt werd is er allang niet meer doordat de beleving veel meer is geïndividualiseerd, waardoor er geen echte GGD-deler meer ontstaat. En albums zijn door streaming überhaupt geen leidend format meer zijn onder de meeste muziekluisteraars (helaas).

avatar van johan de witt
Waar is die top 100 te zien?

ohmusica
herman schreef:
(quote)

15 vind ik nog wat veel eerlijk gezegd. Wordt heus nog wel goede muziek gemaakt, maar de impact zoals die vroeger gemaakt werd is er allang niet meer doordat de beleving veel meer is geïndividualiseerd, waardoor er geen echte GGD-deler meer ontstaat. En albums zijn door streaming überhaupt geen leidend format meer zijn onder de meeste muziekluisteraars (helaas).


Hier is wat voor te zeggen, streaming-individualisering-geen impact- geen GGD. Daartegenover muziek is niet minder belangrijk geworden. De streaming ontwikkelingen zijn nog maar recent-misschien kijken we nogal door (een witte) bril van vorige eeuw. En de eeuw is nog lang niet af, we staan pas aan het begin en het wordt nog heel erg spannend.

avatar van Mssr Renard
Toch is er een GGD hoor.

Kijk maar naar het succes van Taylor Swift, Lana del Rey en recentelijk de come-back van Abba.

Zelfs zonder radio en playlists te luisteren en stug mijn eigen saaie plan trekken en pad wandelen, kan ik er niet om heen, dat dát de artiesten zijn waarnaar je moet luisteren.

avatar van Mjuman
Tuurlijk is er een GGD - dat merk je, op kleine schaal, hier al. Als je een aantal van de zojuist genoemde usual suspects niet voldoende op waarde weet te schatten, word je a. daar onmiddelloos mee geconfronteerd, wordt b. aan je verstandelijke vermogens getwijfeld en word je c. opgeroepen voor een muzikale heropvoeding. De Power of the Peer Group rules en je moet echt wel schoenen met vibramzolen hebben wil je je daartegenover handhaven.

Durf bijv eens bij de 'nieuwe' Abba te zeggen, ah bah - hier zit ik niet op te wachten - dan kan je wachten op de pek en veren. De bibberstem van Agnetha op haar laatste solo-plaat A beviel me echter zo slecht - en dan is Agnetha nog een behoorlijke songwriter (anders dan Frida) - dat er digitaal heel veel moet rechtgetrokken zijn, niet alleen de personen zelve voor de 'live' performances.

En ja streaming heeft consumentisme - hap snap luisteren - ernstig bevorderd. Veel meer dan 20 jaar geleden is muziekluisteren consumeren geworden. Veel geziene attitude hier: luisteren, becijferen en on to the next. Vroegah (da good ole days) kon een album gerust meerdere jaren houdbaar blijven. Met een album dat nu al te tidaliseren is en pas in november op vinyl verschijnt, is het gewoon de vraag of je tegen die tijd nog zin hebt in dat vinyl.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
johan de witt schreef:
Waar is die top 100 te zien?
Hier

Misschien wel een aardig idee om met de liefhebbers in een separaat topic eens door die lijst te lopen. In dit topic is-ie in elk geval niet erg relevant.

avatar van Don Cappuccino
In het algemeen vind ik een moeilijke kwestie, maar als ik op metal focus komt deze voor mij naar boven als de belangrijkste metalplaat van de 21ste eeuw:

Mastodon - Leviathan (2004)

Deze plaat is de start van een nieuw metaltijdperk, waar nu-metal zijn glorietijd had uitgespeeld. Een plaat waar je echt qua metal in het algemeen kan zeggen dat het een enorme invloed op het metallandschap heeft achtergelaten. Natuurlijk werden prog en sludge al met elkaar vermengd in de underground, maar Mastodon bracht het op een zeer eigen manier en wist het vooral naar een groot publiek te brengen, met bijvoorbeeld een tour met Metallica. Net als Metallica in de jaren '80 bracht Mastodon niet toegankelijke muziek op een toegankelijke manier, zonder daarin concessies te doen. De hoeveelheid bands die door Mastodon geïnspireerd zijn is echt niet meer bij te houden. Het is een van de weinige grote metalplaten uit de 21ste eeuw waarbij je kan zeggen dat niks klonk zoals Leviathan en er ook geen hele duidelijke sporen van oudere metal zijn te vinden.

avatar van herman
Wellicht dat je het niet zozeer muziekinhoudelijk moet zoeken, maar meer in de manier waarop muziek gedistribueerd werd. Want daarin werd wel geëxperimenteerd. Een aantal probeersels kreeg weinig navolging (Prince deed zijn nieuwe cd bij de krant en bij concertkaartjes, U2 zette hem automatisch op je Apple-telefoon), maar Radiohead wel, nadat zij In Rainbows zonder enige vooraankondiging ineens online zette en pas maanden later fysiek uitbracht.

ohmusica schreef:
Daartegenover muziek is niet minder belangrijk geworden. De streaming ontwikkelingen zijn nog maar recent-misschien kijken we nogal door (een witte) bril van vorige eeuw. En de eeuw is nog lang niet af, we staan pas aan het begin en het wordt nog heel erg spannend.

Dat eerste zou ik niet zo durven zeggen, de muziekindustrie heeft wel wat concurrentie gekregen van mn. de game-industrie. Nu is muziek wel veel laagdrempeliger geworden, aangezien bijna iedereen een mobiel heeft met daarop YouTube/Spotify/etc.

Ben ook wel benieuwd hoe e.e.a. erover 10 jaar uitziet.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:28 uur

geplaatst: vandaag om 12:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.