Muziek / Algemeen / De metalen twijfels van AOVV
zoeken in:
0
geplaatst: 5 april 2012, 20:51 uur
Hoi eenieder, dit is de eerste maal dat ik een topic opstart. En omdat ik nooit zonder reden zou doen, zal ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik zit namelijk al een hele tijd eraan te denken eindelijk eens een metalplaat in mijn top 10 te plaatsen. Dit zou ook ietsje representatiever zijn voor mijn smaak, zeker nu ik de laatste tijd erg veel metal luister. Die "oude liefde" is weer opgedoken, zij het in een totaal andere vorm. Het is echter niet makkelijk om dé metalplaat uit te kiezen die mijn top 10 zal gaan bewonen.
Daarom speelde ik met het idee een topic op te richten, niet alleen om alles eens op een rijtje te zetten voor mezelf. Ik hoop ook dat anderen er iets van zullen oppikken, en ik zal ook proberen regelmatig wat berichtjes te plaatsen hier, zodat de redenen voor mijn plotse liefde voor het genre duidelijker worden. Hoofdzaak blijft natuurlijk dat er een metalalbum in m'n top 10 moet komen.
Er zijn een aantal gegadigden, die ik de komende weken (al zullen het, mij kennende, wel weer maanden worden) intensief zal beluisteren en proberen te bespreken. Uiteindelijk is het de bedoeling om eruit te komen welke ik nu precies de beste vind, en die zal de top 10 binnenkomen.
De shortlist:

Twee platen van Opeth dus, dat was enigszins te verwachten. Ik ben de laatste jaren een liefde voor de band gaan ontwikkelen.

Deze twee klassiekers toch wel. Beiden bijzonder sfeervol, en invloedrijk ook wel. De knapen van het Belgische Steak Number Eight zijn bijvoorbeeld beïnvloed door Neurosis.

Het Oostblok is ook sterk vertegenwoordigd, zowel uit Roemenië als Oekraïne. Vooral Drudkh maakt veel kans.

De grote onbekende, maar recent ontdekt, en ik sta er echt ondersteboven van!

Twee beesten van platen, episch, groots, fantastisch. Light Bearer en The Ocean.

Last but not least: voor velen de grondleggers van de metal, en door zo ongeveer elke metalband als invloed genoemd: Black Sabbath!
Tien genomineerden, als ik goed geteld heb, voor één plaatsje. In de loop van volgende week zal ik een eerste grondige update doen, in de tussentijd mag je altijd je mening geven, tips uitdelen of wat dan ook. Laten we er vooral een gezellige, onbezorgde boel van maken, en binnen een paar maanden hoop ik toch de knoop te hebben doorgehakt!
Daarom speelde ik met het idee een topic op te richten, niet alleen om alles eens op een rijtje te zetten voor mezelf. Ik hoop ook dat anderen er iets van zullen oppikken, en ik zal ook proberen regelmatig wat berichtjes te plaatsen hier, zodat de redenen voor mijn plotse liefde voor het genre duidelijker worden. Hoofdzaak blijft natuurlijk dat er een metalalbum in m'n top 10 moet komen.
Er zijn een aantal gegadigden, die ik de komende weken (al zullen het, mij kennende, wel weer maanden worden) intensief zal beluisteren en proberen te bespreken. Uiteindelijk is het de bedoeling om eruit te komen welke ik nu precies de beste vind, en die zal de top 10 binnenkomen.
De shortlist:

Twee platen van Opeth dus, dat was enigszins te verwachten. Ik ben de laatste jaren een liefde voor de band gaan ontwikkelen.

Deze twee klassiekers toch wel. Beiden bijzonder sfeervol, en invloedrijk ook wel. De knapen van het Belgische Steak Number Eight zijn bijvoorbeeld beïnvloed door Neurosis.

Het Oostblok is ook sterk vertegenwoordigd, zowel uit Roemenië als Oekraïne. Vooral Drudkh maakt veel kans.

De grote onbekende, maar recent ontdekt, en ik sta er echt ondersteboven van!

Twee beesten van platen, episch, groots, fantastisch. Light Bearer en The Ocean.

Last but not least: voor velen de grondleggers van de metal, en door zo ongeveer elke metalband als invloed genoemd: Black Sabbath!
Tien genomineerden, als ik goed geteld heb, voor één plaatsje. In de loop van volgende week zal ik een eerste grondige update doen, in de tussentijd mag je altijd je mening geven, tips uitdelen of wat dan ook. Laten we er vooral een gezellige, onbezorgde boel van maken, en binnen een paar maanden hoop ik toch de knoop te hebben doorgehakt!
0
geplaatst: 5 april 2012, 20:56 uur
Neurosis moet dat natuurlijk zijn 
Probeer eens de plaat van Peste Noire uit het vorige jaar. Beste plaat van 2011 en beste metalalbum ooit gemaakt naar mijn mening. (weliswaar samen met Kill 'em All, Through Silver In Blood)

Probeer eens de plaat van Peste Noire uit het vorige jaar. Beste plaat van 2011 en beste metalalbum ooit gemaakt naar mijn mening. (weliswaar samen met Kill 'em All, Through Silver In Blood)
0
geplaatst: 5 april 2012, 21:00 uur
Don Cappuccino schreef:
De meeste zijn al bekend voor mij, alleen Dawn niet.
De meeste zijn al bekend voor mij, alleen Dawn niet.
Onlangs nog een nummer van deze plaat gepasseerd in de metal ladder, Don.

0
geplaatst: 5 april 2012, 21:03 uur
Daar vond ik niet zo veel aan. Sorry...
Mijn laatste metalontdekking is Inverloch. Dit is een band uit Australië waarvan de helft in de legendarische band dISEMBOWELMENT zat. Het is lang geleden dat ik zo´n zwartgallige plaat (of EP) hoorde met zulke prachtige melodieën. Grunts die van diep lijken te komen en lekker trage tempo´s. Ook is het album van dISEMBOWELMENT aan te raden, al is de productie niet echt goed. Die van Inverloch is echt geweldig en daardoor vind ik die beter.
Mijn laatste metalontdekking is Inverloch. Dit is een band uit Australië waarvan de helft in de legendarische band dISEMBOWELMENT zat. Het is lang geleden dat ik zo´n zwartgallige plaat (of EP) hoorde met zulke prachtige melodieën. Grunts die van diep lijken te komen en lekker trage tempo´s. Ook is het album van dISEMBOWELMENT aan te raden, al is de productie niet echt goed. Die van Inverloch is echt geweldig en daardoor vind ik die beter.
0
geplaatst: 5 april 2012, 21:07 uur
Ik had na een eerste keer luisteren ook iets van: "Wat is dat?"
Inmiddels al veel beluisterd, die plaat, en het wordt gewoonweg steeds beter en beter. Dat geldt voor mij natuurlijk, daarom nog niet voor jou of voor wie dan ook. Kan ook heel goed zijn dat ik de enige ben die Dawn goed vind, maar het nummer kreeg toch nog wel wat punten in de ladder, als ik me niet vergis..
In ieder geval; het is je vergeven.
Inmiddels al veel beluisterd, die plaat, en het wordt gewoonweg steeds beter en beter. Dat geldt voor mij natuurlijk, daarom nog niet voor jou of voor wie dan ook. Kan ook heel goed zijn dat ik de enige ben die Dawn goed vind, maar het nummer kreeg toch nog wel wat punten in de ladder, als ik me niet vergis..

In ieder geval; het is je vergeven.
0
geplaatst: 5 april 2012, 21:10 uur
Mijn favoriete Black Metal-album is At The Heart Of Winter van Immortal. Die heeft echt epische nummers met zeer herkenbare riffs die echt een ijzige sfeer oproepen. Die zet ik altijd heel graag op.

0
bennerd
geplaatst: 5 april 2012, 21:29 uur
0
geplaatst: 5 april 2012, 21:30 uur
Esoteric is ook erg gaaf. Vooral Circle vind ik een prachtig nummer! 

0
geplaatst: 5 april 2012, 21:42 uur
Niemand hier die Peste Noire - L'Ordure à L'état Pur al gehoord heeft? Toch wel een aanrader voor jullie, wellicht. Harde metal met oa. chanson en vrolijke dronkemansliedjes, geweldig 

0
geplaatst: 5 april 2012, 21:43 uur
Ik heb er al wel van gehoord, Ataloona, en weet ook dat o.a. Edwynn er erg lyrisch over is! Ik heb 'm nog niet beluisterd, maar ga daar misschien wel verandering in brengen; de beschrijving spreekt me aan.
Esoteric zet ik ook op m'n wachtlijst.
Esoteric zet ik ook op m'n wachtlijst.

0
geplaatst: 5 april 2012, 21:45 uur
Zoals ik al zo'n beetje een heel halfjaar troll, beste metalalbum en ook nog eens het beste album van 2011 

0
bennerd
geplaatst: 5 april 2012, 21:46 uur

Peste Noire vond ik nog goed toen ze beenharde black metal maakten. Geen fratsen, gewoon een ijskoude en gruwelijk agressieve sfeer neerzetten.
0
geplaatst: 5 april 2012, 22:21 uur
The Ocean - Precambrian 
Met Light Bearer - Lapsus als meer dan verdienstelijke 2e
Ik zou ook nog eens Eternal Kingdom van Cult of Luna beluisteren Nick. Ook een beest van een plaat. Episch in optima forma.

Met Light Bearer - Lapsus als meer dan verdienstelijke 2e

Ik zou ook nog eens Eternal Kingdom van Cult of Luna beluisteren Nick. Ook een beest van een plaat. Episch in optima forma.
0
geplaatst: 6 april 2012, 08:12 uur
Joy4ever schreef:
Kan je geloven dat ik die plaat vorige week nog gekocht heb?

Inderdaad een beest, maar ik denk dat er nog wel meer van die beesten zijn. Ik heb in mijn shortlist ook geopteerd voor albums die ik echt al redelijk wat beluisterd heb (op 'Autumn Aurora' na), anders was de lijst nog wel wat langer geweest. Misschien dat ik nog wel wat kanshebbers vergeten ben, ik ga er nog eens over nadenken. Om de selectie ruimer te maken, en binnen een maand nog 5 over te houden, of zo.
Deze platen zouden er al zeker bij moeten:

Daarnaast zijn er nog van die bands die het misschien wel verdienen. Cult of Luna, zoals Joy4ever zegt, maar ook Marduk en Deathspell Omega ben ik de laatste tijd enorm gaan waarderen. En dan is de eerste lijst wel lang genoeg, denk ik. Het duurt nog wel even aleer ik daarin een verdere selectie kan aanbrengen, maar ik laat het zeker weten in een vorm van een update. Eerste update zal dus geen afvloeiing zijn, maar een toevoeging: ik ga de albums van Cult of Luna, Deathspell Omega en Marduk nog 'n beluisteren, en dan weet ik te zeggen welke drie er nog bijkomen. Zo zitten we aan 16 platen in totaal, als ik me niet vergis. En daarna begint de race om de top 10.
Bedankt voor de reacties al, in ieder geval!

0
geplaatst: 6 april 2012, 08:59 uur
Voor mij is dit de eerste echt goede metalplaat die ik in tijden heb gehoord. Zie dat je er al een berichtje heb geplaatst. Mss ook een optie 

0
geplaatst: 6 april 2012, 10:06 uur
Ja,die plaat vind ik ook geweldig. Werd me getip bij de Super tip-topper. Ik vind 'm echter net niet goed genoeg om hier een plaatsje te geven. Maar veel scheelt het echt niet.
0
geplaatst: 6 april 2012, 19:12 uur
Probeer deze eens...
October falls - The womb of primordial nature
Eerste track...
October falls - The womb of primordial nature
Eerste track...
0
geplaatst: 6 april 2012, 19:35 uur
Erg sfeervolle muziek, en toch ook kil. Sterk staaltje black metal inderdaad, en dan lees ik bij het album zelf ook nog eens een reactie dat dit veel te onbekend is. Klopt als een bus, als ik dit zo hoor. Toch maar wat meer van opzoeken. 

0
geplaatst: 6 april 2012, 19:45 uur
Ataloona schreef:
Niemand hier die Peste Noire - L'Ordure à L'état Pur al gehoord heeft? Toch wel een aanrader voor jullie, wellicht. Harde metal met oa. chanson en vrolijke dronkemansliedjes, geweldig

0
geplaatst: 11 april 2012, 14:19 uur
Weer een nominatie erbij:

Deathspell Omega, en dan in het bijzonder dit album. Waarom? Omdat ik het een ontzettend aparte band vind, en geweldig goed ook. Van de trilogie vind ik deze de beste, één en al epiek, sfeer, klasse. Ik heb 'm nog niet zo vaak gedraaid, maar de eerste keer werd ik reeds op zo'n manier van mijn sokken geblazen dat ik ze nog steeds niet heb teruggevonden.
Enfin, tips, suggesties en meningen blijven welkom!

Deathspell Omega, en dan in het bijzonder dit album. Waarom? Omdat ik het een ontzettend aparte band vind, en geweldig goed ook. Van de trilogie vind ik deze de beste, één en al epiek, sfeer, klasse. Ik heb 'm nog niet zo vaak gedraaid, maar de eerste keer werd ik reeds op zo'n manier van mijn sokken geblazen dat ik ze nog steeds niet heb teruggevonden.
Enfin, tips, suggesties en meningen blijven welkom!

0
geplaatst: 11 april 2012, 14:30 uur
Veel scheelt het allemaal niet maar dat vind ik ook wel de beste Deathspell Omega. De combinatie tussen oerkracht en bombast is nergens zo uitgebalanceerd als op die plaat. Mijn nummer 2.
De laatste Peste Noire vind ik ook fantastisch, maar niet beter dan de rest in mijn top 10. Probeer van Peste Noire trouwens ook eens La Sanie des siècles. Wat minimalistischer en minder gek dan L'Ordure à l'état Pur maar het zal je vast wel gaan bevallen.
De laatste Peste Noire vind ik ook fantastisch, maar niet beter dan de rest in mijn top 10. Probeer van Peste Noire trouwens ook eens La Sanie des siècles. Wat minimalistischer en minder gek dan L'Ordure à l'état Pur maar het zal je vast wel gaan bevallen.
0
geplaatst: 11 april 2012, 14:41 uur
Die plaat van Moonsorrow is inderdaad fantastisch, heeft ook nog een tijdje in mijn top 10 gestaan.
Leuk topic, heb zojuist The Ocean beluisterd en dat is erg goed! Ik hou het in de gaten.
Leuk topic, heb zojuist The Ocean beluisterd en dat is erg goed! Ik hou het in de gaten.

0
Sammael
geplaatst: 11 april 2012, 15:12 uur
Ik denk dat het album Songs of Moors and Misty Fields van Empyrium je wel zal bevallen, AOVV
Qua stijl een unieke mix van voornamelijk black, folk en doom metal, en qua sfeer wel enigszins vergelijkbaar met bands als Opeth, Agalloch, Drudkh en zo. Het proberen waard!

0
geplaatst: 11 april 2012, 18:08 uur
Peste Noire dus. Dan moet dat toch maar eens de volgende band zijn waarvan ik werk ga beluisteren. En Empyrium ken ik wel, heb voor de heavy metal ladder eens een nummer beluisterd, en als ik me niet vergis, viel me dat erg goed mee!
Goed dat je hier nog wat oppikt, Gloeilamp!
Edit: Ik gaf 'Mourners' zelfs 5 punten, dus ja, dat is m'n ding wel.
Goed dat je hier nog wat oppikt, Gloeilamp!

Edit: Ik gaf 'Mourners' zelfs 5 punten, dus ja, dat is m'n ding wel.

0
geplaatst: 11 april 2012, 18:28 uur
Ik wil u er eventjes aan herinneren dat je dit album ook heel goed vond: AmenRa - Mass III (2005)
Welke groepen lijken er hier een beetje op zodat ik me ook wat meer in de metal kan verdiepen.
Welke groepen lijken er hier een beetje op zodat ik me ook wat meer in de metal kan verdiepen.
0
geplaatst: 11 april 2012, 18:32 uur
Dan zit je in de sludge metalhoek, denk ik.. Cult of Luna, Isis, Neurosis, ons eigen Steak Number Eight bij vlagen ook wel (niet heus). En Light Bearer zou ik ook een kans geven, echt een dijk van een plaat.
0
geplaatst: 11 april 2012, 21:07 uur
Isis, Torche, Boris, Kylesa, High On Fire.
Dat zijn bands die ik dan zeker eens zou gaan beluisteren, jassn. Mocht High On Fire heel goed bevallen zou ik eens gaan luisteren naar Sleep. Die hebben met Dopesmoker de ultieme stonerplaat gemaakt!
Dat zijn bands die ik dan zeker eens zou gaan beluisteren, jassn. Mocht High On Fire heel goed bevallen zou ik eens gaan luisteren naar Sleep. Die hebben met Dopesmoker de ultieme stonerplaat gemaakt!
* denotes required fields.