menu

Muziek / Algemeen / Flac streaming abonnement: Tidal

zoeken in:
avatar van Mssr Renard
Nou Arrie, dan ga je helemaal voorbij aan het concept-album. Maar ook platen die niet als concept-album te boek staan, hebben wel een rode draad. Vaak ook terug te zien in het artwork. Er zit vaak een hele visie of een verhaal achter een plaat, wat meer is dan een verzameling songs.

Na eindeloos schrijven, rehearsen, arrangeren, etc. is de studiotijd vaak maar kort. Dat kan binnen een paar dagen of een week. In sommige gevallen wel maanden of jaren, maar niet iedereen is rijk.

Dat bij elkaar zoeken van de songs (want je hebt er tientallen, maar er passen er maar 8 op een plaat), zorgt er voor dat je songs die niet 'passen' er niet bij zet. Je wilt als artiest toch een éénheid presenteren. Dat is de kracht van oude platen.

Dan heb je ook de blowing-sessions in de jazz, waar er heel veel songs in heel korte tijd werden opgenomen, en in de loop van tientallen jaren her en der op platen belandt. Ja, daar is de eenheid ver te zoeken.

Dan heb je ook de singles-band (ik noem even Tremeloes of Herman's Hermits) die voor de gave popsingle gingen. Heb je er dan 20? Dan kunnen ze op een verzamelaar. Ja, daar is ook niet veel eenheid.

Maar Dark Side of the Moon, Court of the Crimson King, Aqualung, What's Going On, zijn toch echt een eenheid te noemen. Geen nummer te veel of te weinig, en eigenlijk alleen luisterbaar in zijn geheel van voor naar achter. Of niet, wat je wilt, natuurlijk.

avatar van Mjuman
Ik had m'n bericht al iets aangepast: het gaat m.n. om modellen voor een fysieke delivery. Vroeger in m'n studietijd werkten we wel met zgn readers en die bevatten delen uit meerdere boeken, die we niet in hun geheel hoefden te lezen, maar slechts bepaalde hoofdstukken - zeg maar de krenten uit de pap.

Dat is het model waarmee ook streaming services werken en dat ze verder verfijnd hebben. Niemand gaat naar de boekhandel om het derde hoofdstuk van Turks Fruit te kopen - dat kan niet.

Overigens moet ik wel vertellen dat Hans Breukhoven (van de Free Record Shop) wel als een van de eerste zag wat de mogelijkheden daarvan waren: hij wilde in bepaalde FRS-zaken dat je een cd kon laten samenstellen met nummers van je keuze, tegen de prijs van een normale cd met een kleine opslag. Ergens in 98, 99 oid - weet alleen niet meer of het bij een pilot is gebleven of dat het systeem ook live is gegaan.

avatar van Arrie
Maar dat is dus ook juist omdat Turks Fruit wél die compleetheid heeft, omdat het een verhaal is waar je niet een onderdeel uit kan halen. Dan mis je informatie die essentieel is om het boek te begrijpen. Een los onderdeel (een hoofdstuk) is ook niet te begrijpen zonder de rest.

Voor songs van een album ligt dat heel anders, waardoor je prima de mogelijkheid hebt om die zogenaamde compleetheid van albums wat meer los te laten. In den beginne waren albums ook maar wat singles die de platenmaatschappij bij elkaar gegooid en pas vanaf ongeveer de Beatles (en daarvoor al in de jazz, en bijv Sinatra) gingen mensen het albummodel gebruiken om een soort eenheid aan te brengen in de muziek, het medium vormde als het ware de inhoud. Dit zijn ook zaken waar Marshall McLuhan het overhad - the medium is the message. En dus - omdat men het medium van vinylplaten gebruikten met zo'n drie kwartier aan speeltijd gingen artiesten ook hun muziek erop aanpassen om een soort eenheid van 45 minuten uit te brengen. Daarom is er vaak genoeg wel die compleetheid en dat beaam ik ook.

Ik denk wel dat er minstens zo vaak gevallen zijn waar dat een stuk minder het geval is en dat is waar ik op doelde. Het wordt voor mij gevoel een beetje te zwart/wit soms, dat een album die compleetervaring is, en losse nummers of playlists daar afbreuk aan doen. Vind ik allemaal wel meevallen. Maar dat is natuurlijk ook deels persoonlijk.

avatar van Mjuman
Ik denk dat je het punt niet helemaal snapt: je kunt wel degelijk een bepaald fragment van een boek - ik denk even aan de passage uit Perzik van onsterfelijkheid van dezelfde Wolkers waarin de hoofdpersoon bevroren hart in verpakking onder zijn trui en jas draagt - om het te laten ontdooien en straks aan de hond thuis te kunnen geven. Die passage is goed separaat leesbaar.

Het gaat om de levering van iets als volledige entiteit. Schrijven is net als muziek maken een continue proces: iedere keer wordt er iets toegevoegd/gewijzigd, totdat het boek of het album wordt uitgebracht: dan krijg je een discrete, fysieke entiteit.

Maar: wanneer een krant wordt gedrukt, gaan de ontwikkelingen door, komt er meer info beschikbaar (nieuws is continue) en zul je zien dat het nieuws wordt aangepast. Dat kan je dus ook doen met digitale muziek: je zou een album al in zijn prilste vorm kunnen posten en later nieuwere versies bij plaatsen of als vervanger.

In die zin is compleet eigenlijk een incomplete notie en kan je zeggen dat compleet eigenlijk alleen geldt voor een album zoals het fysiek gereleast is en dat is waar een verzamelaar vaak buikpijn krijgt want welke versie is dan de meest complete - de kale, de speciale of de dual disk collector's edition

avatar van Arrie
Leuk dat je dat zegt, dat is eigenlijk wat Kanye West ongeveer deed met The Life of Pablo. Nadat het uitkwam heeft ie nog zitten sleutelen aan tracks en aanpassingen gedaan, haast als een levend document dat ie al publiekelijk had gedeeld. Een fascinerende nieuwe muziekervaring was dat wat mij betreft.

Maar dan zijn we best een eind van de oorspronkelijke discussie af.

avatar van Mjuman
Maar dan zijn we best een eind van de oorspronkelijke discussie af.


Of juist: we zijn weer bij het uitgangspunt: streaming services. De parallel zit 'em hierin dat de traditionele kranten concurrentie kregen van internet-nieuwskanalen, toen zelf websites opzetten, daar daar een model omheenbouwden (met nog wat toeters en bellen) en zo het hoofd boven water wisten te houden.

De muziekindustrie ziet dat streaming nu ca 80% van de omzet beslaat en fysiek ca 19% (ca 5% cd's en 13 % lp's) - streaming is here to stay. Aan de ene kant krijgt de luisteraar 'vrije' keuze; aan de aan de andere kant: niet beluisterde content wordt na verloop van tijd afgevoerd. Zoals Paul Weller zei: The public gets what the public wants

avatar van m@rcel_a
Mjuman schreef:

Het gaat om de levering van iets als volledige entiteit. Schrijven is net als muziek maken een continue proces: iedere keer wordt er iets toegevoegd/gewijzigd, totdat het boek of het album wordt uitgebracht: dan krijg je een discrete, fysieke entiteit.


In het merendeel van de gevallen is een boek bedoeld als compleet werk. Als je boeken leest zonder het laatste hoofdstuk te lezen, zullen veel boeken een onbevredigende ervaring zijn.
Ik ken eigenlijk geen muziek album waarbij dat het geval is.
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel dan natuurlijk dat je het laatste hoofdstuk ook nooit te lezen krijgt net zoals dat laatste nummer van het album. Je hebt er simpelweg geen weet van.

avatar van vivalamusica
Playlists hebben voor mij een toegevoegde waarde. Ook w.b. albums en muziek die ik nog niet ken.
Op Qobuz beluister ik nu een fijne playlist van Melanie de Biasio een lijst met inspiratienummers nav haar nieuwe album, dat ik prachtig vind. Ik hoor stijlen en nummers bijeen komen, waar ik niet direct op zou komen.

avatar van Brunniepoo
Koenr schreef:
Ah, duidelijk. Ja voor de albums die niet volledig beschikbaar zijn op Bandcamp wijk ik soms uit naar Spotify of Youtube, en in het ergste geval luister ik het album gewoon niet. Ik koop vrijwel nooit iets blind.

Maar in mijn ervaring (in ieder geval bij de meeste labels die ik volg) zijn de albums volledig beschikbaar op Bandcamp.


Off topic hier, maar ik ben benieuwd hoe lang Bandcamp nog de moeite waard blijft. Zijn net voor een tweede keer overgenomen, met flinke ontslagen tot gevolg. De nieuwe eigenaar zal toch rendement op de investeringen willen zien, en dan wordt dus of alles duurder, of de artiesten houden minder over.

avatar van Mssr Renard
Brunniepoo schreef:
(quote)


Off topic hier, maar ik ben benieuwd hoe lang Bandcamp nog de moeite waard blijft. Zijn net voor een tweede keer overgenomen, met flinke ontslagen tot gevolg. De nieuwe eigenaar zal toch rendement op de investeringen willen zien, en dan wordt dus of alles duurder, of de artiesten houden minder over.


Door een gaming-organisatie toch? Ik las een jaar terug al berichten hoe dat er uit zou gaan zien. Iets met dat muziek in de games terug zou komen. Maar dat gaat dan alleen op voor de hele populaire acts, waardoor de echte indie-acts het nakijken hebben.

Kan me niet goed meer herinneren hoe dat stuk ging. Maar we wachten het af. Ik vind het wel sneu voor de indie-artiesten. Ik vind juist de mainstream allemaal zo vlak, en de kleinere artiesten tonen vaak meer durf in hun muziek. Vind ik.

avatar van vivalamusica
Het Studio FLAC Hi-Res abonnement van Qobuz wordt per 1 december flink duurder, van €19,49 naar €22,90 per maand.
Het HIFI plus abonnement van Tidal zit nog op 19,99 per maand, als redenen noemt Qobuz het economisch klimaat en om de kwaliteit te kunnen waarborgen…
Na een aantal weken proberen vind ik dat Qobuz een fijne/rustige uitstraling heeft met een meer eclectische muziekkeuze. De geluidskwaliteit is prima, maar het verschil met Spotify is moeilijk te beoordelen. De dienst heeft ook mindere punten, er wordt minder goed verwezen naar andere suggesties door aanbevelingen. Ook geen teksten zoals bij Spotify en natuurlijk ook geen podcasts.
En ik mis een handige Qobuz connect, zoals Tidal en Spotify dat heeft.
Ga als de maand is afgelopen weer even door met Spotify, tot dat ik het een keer goed zat ben.

avatar van Mssr Renard
vivalamusica schreef:
En ik mis een handige Qobuz connect, zoals Tidal en Spotify dat heeft.


Ik gebruik Tidal, maar weet niet wat een connect is.

avatar van vivalamusica
Mssr Renard schreef:
(quote)


Ik gebruik Tidal, maar weet niet wat een connect is.


Het is bijna niet uit te leggen, een poging…
Het is een direct contact/functie tussen de app op jouw computer/telefoon/ipad met de streamer in jouw installatie die ook dezelfde app heeft ingebouwd. Veel merken hebben dus deze app al in de software van hun streamer zitten.

avatar van Mssr Renard
Ah, nu snap ik het nog minder. Maar ik voel een beetje aan dat ik het niet ga nodig hebben.

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:
Ah, nu snap ik het nog minder. Maar ik voel een beetje aan dat ik het niet ga nodig hebben.


Zo moeilijk is het niet: als je een pc koopt, zit er een OS op; in het geval van een pc meestal windows (in enige versie); dan kan je 'em meteen gebruiken.

Bij een streaming apparaat veelal DAC (dwz digitaal-analoog converter) en mediaplayer ineen is er door sommige fabrikanten voor gekozen bepaalde apps (voor Tidal en Spotify bijv) pre-installed op het apparaat mee te leveren; die kun je dan direkt gebruiken - al moet je wel een account hebben bij zo'n dienst. Dit geldt voor een hifi-set. Om je eigen muziek vanaf een NAS te streamen heb je dan weer player software nodig (en evt software voor beheer van je albums).

avatar van Mssr Renard
Een streamer-apparaat. Voor het eerst dat ik dat hoor. Dat dat bestaat vind ik eigenlijk best wel logisch.

Wij gebruiken een tablet die ik al 15 jaar heb (ooit gratis bij een abbonement gekregen) en daar zijn dan allerhande muziek-apps op geinstalleerd (FIP, Klara, concertzender, Tidal, Soundcloud) en die heb ik dan met een jack-snoertje naar een mixertje. Zo draaien wij muziek.

Maar een streamer-apparaat klinkt wel moderner.

avatar van vivalamusica
Mssr Renard schreef:
Een streamer-apparaat. Voor het eerst dat ik dat hoor. Dat dat bestaat vind ik eigenlijk best wel logisch.

Wij gebruiken een tablet die ik al 15 jaar heb (ooit gratis bij een abbonement gekregen) en daar zijn dan allerhande muziek-apps op geinstalleerd (FIP, Klara, concertzender, Tidal, Soundcloud) en die heb ik dan met een jack-snoertje naar een mixertje. Zo draaien wij muziek.

Maar een streamer-apparaat klinkt wel moderner.


Een goede streamer (=voorversterker met dac) is wel essentieel voor cd kwaliteit of flac.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:
(quote)


Een goede streamer (=voorversterker met dac) is wel essentieel voor cd kwaliteit of flac.


Die laatste zin is onjuist; bovendien heb je dan alsnog een (software-matige) mediaplayer nodig om tracks te kunnen starten, te pauzeren en 'door te spoelen' bijv.; de streamer kan ook een los apparaat zijn (mediaplayer en dac ineen) op het streaming-topic dat ik begin 2019 heb opgezet wordt eea haarfijn uitgelegd:
Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig - MusicMeter.nl

Ga daar maar eens grasduinen - ook anderen hebben daar hun ervaringen en inzichten gepost en da's verdomd handig!

Verder, de vergelijking is snel gemaakt: een 'reguliere' cd-speler bevat een loopwerk (in het Engels transport) en een D/A convertor; heb je een goede DAC - bijv in een voorversterker of in een zgn netwerk-speler (ook hier: transport en DA-convertor ineen) dan kan je een digitale coax leggen tussen die cd-speler naar de DAC in je versterker of in je netwerkspeler; dan heb je vermoedelijk een beter geluid.

Je gebruikt dan het transport in je cd-speler om de bestanden af te spelen, stuurt de digitale signalen naar de externe DAC en niet die van de cd-speler.

avatar van vivalamusica
Mjuman schreef:
(quote)


Die laatste zin is onjuist; bovendien heb je dan alsnog een (software-matige) mediaplayer nodig om tracks te kunnen starten, te pauzeren.


Dank klopt, het hele media aspect had ik even over het hoofd gezien.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:
(quote)


Dank klopt, het hele media aspect had ik even over het hoofd gezien.


Daarom verwees ik ook naar dat topic; daar is heel veel te vinden. Ook over hoe je het doet, met bijv switch(es), kabels etc. Gebruik zelf al een paar jaar Tidal en ik sta tekens weer versteld van het enorme kwaliteitsverschil tussen Tidal en Spotify.

avatar van Michiel Cohen
Ach ja Flac. Meestal kom je er nooit achter wat de masteropname is.

avatar van vivalamusica
Michiel Cohen schreef:
Ach ja Flac. Meestal kom je er nooit achter wat de masteropname is.


Aan deze discussies zal wel nooit een einde aan komen. De een zegt dit, de ander heeft weer dat gelezen of heeft die of andere ervaring. En de hebben we ook nog onze oren die dit of dat menen te horen. In de fotografie heb je vergelijkbare discussies over pixels en resoluties ook oneindig. Fijne kost voor de fora.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:
(quote)


Aan deze discussies zal wel nooit een einde aan komen. De een zegt dit, de ander heeft weer dat gelezen of heeft die of andere ervaring. En de hebben we ook nog onze oren die dit of dat menen te horen. In de fotografie heb je vergelijkbare discussies over pixels en resoluties ook oneindig. Fijne kost voor de fora.


Het verschil is: bij fotografie kan je het zien. Ooit van een fotograaf vernomen hoe je e.e.a. kunt berekenen o.b.v resolutie (320 dpi is dan het uitgangspunt, daaronder wordt het rafelig). De aangegeven resolutie is nl het product van lengte * breedte. Voor een Nikon D4 is dat 4932 * 3280. Je neemt die 4932 deelt die door 300 en vermenigvuldigt dat met 2,54 (voor de inch)'dan krijg je ca 42 cm als max. lengte voor de afbeelding in standaard-drukwerk. Nemen die kwaliteitseisen toe, moet je uitgaan van 600 dpi (of hoger) en navenant aanpassen.

Overigens is dat gewoon flauwekul dat je geen verschil zou (kunnen/moeten) horen tussen mp3 en FLAC. Toegegeven er zijn wel een aantal variabelen in het spel: eigen gehoor (luistervermogen), hifi-set in kwestie (het vermogen daarvan om nuances weer te geven), en de productiekwaliteit van de opname.
Een kloteproductie blijft een kloteproductie, ook in flac (mp3 is soms wel 10-voudige reductie, flac veelal factor 2). Op een goede set hoor je het verschil.

avatar van vivalamusica
Mjuman schreef:
(quote)

Overigens is dat gewoon flauwekul dat je geen verschil zou (kunnen/moeten) horen tussen mp3 en FLAC. Toegegeven er zijn wel een aantal variabelen in het spel: eigen gehoor (luistervermogen), hifi-set in kwestie (het vermogen daarvan om nuances weer te geven), en de productiekwaliteit van de opname.
Een kloteproductie blijft een kloteproductie, ook in flac (mp3 is soms wel 10-voudige reductie, flac veelal factor 2). Op een goede set hoor je het verschil.


Op mijn Naim set MEEN ik het verschil ook te horen, Qobuz/Spotify. Ik hou me er maar aan vast en prijs me zeer gelukkig te zijn met mijn abo.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:
(quote)


Op mijn Naim set MEEN ik het verschil ook te horen, Qobuz/Spotify. Ik hou me er maar aan vast en prijs me zeer gelukkig te zijn met mijn abo.


What's in a Naim kan je natuurlijk ook denken, om er vervolgens een uitroepteken achter te zetten. Zonder gekheid het zijn vaak de details, de finesses (zoals trillende snaren, naijlende pianotonen,. ademhalen van de zangeres, natrillen van een bekken) waardoor je het verschil hoort. Ben geneigd te zeggen dat je met gewone (akoestische) instrumenten dat het gemakkelijkst hoort, maar vergis je ook niet in de stevige doorklank van bastonen bij electronic, bijv Trentemöller en LulU Rouge.

Herinner me een vergelijkingstest (van ethernetkabels) van Alpha Audio, waarbij ook Teardrop van Massive ASttack werd gedraaid. Precies op het moment dat de zang van Liz Fraser erin kwam werd gekapt - imo kwestie van jammer, had je helemaal een mooi vergelijkingsbeeld kunnen hebben - snaren (van de akoestische gitaar), diepe elektronische bas en het breekbare hoog van de stem van Liz.

avatar van vivalamusica
Mjuman schreef:
(quote)


Herinner me een vergelijkingstest (van ethernetkabels) van Alpha Audio, waarbij ook Teardrop van Massive ASttack werd gedraaid. Precies op het moment dat de zang van Liz Fraser erin kwam werd gekapt - imo kwestie van jammer, had je helemaal een mooi vergelijkingsbeeld kunnen hebben - snaren (van de akoestische gitaar), diepe elektronische bas en het breekbare hoog van de stem van Liz.


Daar noem je wat de luistertesten van Alpha Audio, en ze zagen de Madonna wenen. .. Alle gekheid op deze Allerheiligen, het door en door luisteren naar allerlei details in opname dit en dat, via kabel zus en zo, het kan ook het hele luistergenot, gewoon muziekplezier grondig bederven. Vanochtend luisterde ik naar een mp3 live stream 128kb van VRT Klara, en de onverwachte beleving en sfeer daar kan geen Alpha audio aan tippen.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:
(quote)


Daar noem je wat de luistertesten van Alpha Audio, en ze zagen de Madonna wenen. .. Alle gekheid op deze Allerheiligen, het door en door luisteren naar allerlei details in opname dit en dat, via kabel zus en zo, het kan ook het hele luistergenot, gewoon muziekplezier grondig bederven. Vanochtend luisterde ik naar een mp3 live stream 128kb van VRT Klara, en de onverwachte beleving en sfeer daar kan geen Alpha audio aan tippen.


Ja en er gaat ook niets boven de rijervaring die je als puber opdeed in de 2CV van je francofiele oom of het gevoel dat door je heen ging toen je als schrijvende puber Hilvarenbeekse Henny Vrienten - toen van de lokale band Les Cruches - de hand schudde bij een interview.

Toch blijf ik vertrouwen in de kracht van empirische verificatie

avatar van vivalamusica
Tidal verlaagt volgende maand de prijs voor een hi-res abonnement HIFI-plus naar de prijs van een basis Hifi abonnement €10,99.
Zuur voor de concurrentie, Spotify en Qobuz, of mindere kwaliteit (mp3) of veel duurder.

Tidal senkt die Preise für Highres-Audio und Dolby Atmos - HIFI.DE

Bevindingen tot op heden:
Spotify - beste (connect) app en aanbod (content)
Qobuz - beste (hi-res) geluidskwaliteit en keuze tussen verschillende muziekgenres
Tidal - beste prijs/kwaliteit

avatar van Broem
vivalamusica schreef:
Tidal verlaagt volgende maand de prijs voor een hi-res abonnement HIFI-plus naar de prijs van een basis Hifi abonnement €10,99.
Zuur voor de concurrentie, Spotify en Qobuz, of mindere kwaliteit (mp3) of veel duurder.

Tidal senkt die Preise für Highres-Audio und Dolby Atmos - HIFI.DE

Bevindingen tot op heden:
Spotify - beste (connect) app en aanbod (content)
Qobuz - beste (hi-res) geluidskwaliteit en keuze tussen verschillende muziekgenres
Tidal - beste prijs/kwaliteit


Dat is best een forse verlaging zeg. Goed nieuws in deze dure tijden. Dat zal stress geven bij Spotify.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.