menu

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:
avatar van Gretz
Arrie schreef:
Ik geloof dat hij op zondag nog eens zonder praatjes tussendoor wordt afgespeeld. Ben daar jaren terug ook eens op gestuit. Of was er een dj bij?

Downloads tellen inderdaad niet meer mee. Al een paar jaar niet meer.

Wat betreft trends in sociale media, geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat, dit zegt Wikipedia erover:

(quote)


Maar sowieso denk ik dat ze inderdaad maar wat aanrommelen, er is nauwelijks enige transparantie, en die willen ze ook niet geven als je ernaar vraagt. Hoe zwaar telt elke zender mee bij airplay? Hoe zwaar tellen airplay, streaming en sociale media überhaupt ten opzichte van elkaar? Hoe zwaar tellen de verschillende streamingdiensten mee?

Die sociale media zijn nog het vaagst. En omdat ze het zo vaag houden en zich niet verantwoorden, kunnen ze heel makkelijk de lijst iets naar hun zin aanpassen als ze dat willen.


NewYorkCityLight schreef:


Eigenlijk gek dat de lijst dan nog als de officiële hitlijst van Nederland wordt gezien, maar misschien is dat ook omdat 538 het zelf zo profileert. Mijns inziens moet de samenstelling van de top 40 gewoon transparant zijn.


Hier nog even op terugkomend: ik herinner me dat ik vorig jaar via twitter de vraag had gesteld welke verdeelsleutel ze gebruiken bij de samenstelling. Wel antwoord gekregen, maar dat was gewoon een link naar de officiële website waar hetzelfde vage verhaal staat. Toen ik verder doorvroeg bleven ze een antwoord verder schuldig. :/

Ik zie die vaagheid als een indirect bewijs voor het feit dat er zeker zo nu en dan gesjoemeld wordt met de volgordes en de binnenkomers/lijstverlaters. Ik zeg daarmee niet dat ze constant van alles aan het manipuleren zijn, maar er zijn wel redenen te bedenken waarom het soms handiger is om een beetje te schuiven met de nummers. Als ze bij de Top 40 wél altijd dezelfde regels/weging zouden hanteren konden ze zonder enige moeite openheid van zaken geven.

Het is inderdaad belachelijk dat dit instituut nog gezien wordt als de officiële hitlijst van Nederland. Mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Een combinatielijst van alle streamingservices die wel gewoon transparant zijn over het aantal plays zou een veel beter alternatief zijn. Simpel en duidelijk, in tegenstelling tot de Top 40 en Megatop 50.


avatar van E-Clect-Eddy
Manipulatie's vinden overal plaats en is volgens mij van alle tijden.

Ook plays kunnen legaal gemanipuleerd worden. Bandleden kunnen gewoon hun eigen album op repeat zetten en zo de stats opschroeven. Bovendien had je vorig jaar de discussie over plays op Youtube vs Facebook. Ik meen dat bij deze laatste het aantal starts van een video telde voor de stats ook als die automatische gebeurden en dus niet door een actie van een gebruiker, dat is ook vals spelen. Youtube heeft ook autoplay maar telt volgens mij een 'view' pas bij meer dan 10 seconden afspelen.

Bovendien op sommige sites telt men iets als je er meer dan 30 seconden van geluisterd heb en bij Last.fm dan weer als je meer dan de helft van het nummer hebt beluisterd maar ook niet altijd, ik meen dat voor lange nummers er geldt dat iets als scrobble telt als je 3 minuten ervan gehoord hebt. Op Deezer wordt iets gescrobbled als je meer dan 5 seconden ervan het geluisterd, het is een oerwoud aan standaards of liever gezegd er is geen standaard. En zonder standaard kan je dus ook niet echt spreken van vals spelen, het is dan wel appels met peren vergelijken dus.

Maar ik zie vaak dat een deel van de nummers in de 'alltime' Top 10 van Deezer en Spotify overeenkomen en dat zullen dan ook de meest populaire nummers zijn. Maar dat is moeilijker te zeggen voor wat er recentelijk heel populair is/was.

avatar van tnf
tnf
Ik vraag het me ook weleens af bij de duimpjes omhoog/omlaag, op YouTube. Of die gemanipuleerd worden, en hoe.

Er zijn filmpjes waarbij de duimpjes omhoog in één keer zo'n 30 stuks lijken te stijgen, met regelmaat. En dan kijk je bij de reacties, en blijkt er maar weinig enthousiasme te zijn voor het liedje.

avatar van NewYorkCityLight
Week 5:

#29. Martin Garrix feat. Dua Lipa - Scared to Be Lonely
Cijfer: 5.5

#34. Sage the Gemini - Now and Later
Cijfer: 7.5

#39. Sia - Never Give Up
Die Sia nummers heb ik nu wel een beetje gehoord. Deze lijkt niet zoveel op 'Cheap Thrills' als 'The Greatest' maar heeft er toch best wel veel van weg. Had dan liever 'Move Your Body' zien binnenkomen.
Cijfer: 6.5

Week 6:

#33. Rag'n'Bone Man - Skin
Cijfer: 3.0

#37. RONDÉ - Naturally
Cijfer: 7.0

avatar van NewYorkCityLight
Week 7:

#26. Major Lazer feat. Nicki Minaj & PARTYNEXTDOOR - Run Up
Cijfer: 5.5

#34. JP Cooper - September Song
Cijfer: 4.0

#38. Alok & Bruno Martini, feat. Zeeba - Hear Me Now
Cijfer: 4.5

avatar van NewYorkCityLight
Week 8:

#22. Katy Perry feat. Skip Marley - Chained to the Rhythm
De eerste keer dat ik het hoorde vond ik er niet veel aan maar het is toch wel een beetje een oorwurm. Ik heb alleen totaal geen boodschap aan de zogenaamd diepe tekst en video.
Cijfer: 6.5

#29. Jairzinho feat. Sevn Alias, BKO & Boef - Tempo
Heerlijke productie.
Cijfer: 7.5

#33. Ali B feat. Nielson - Glimp van de Duivel
Zelfde producer als het nummer hier boven maar een stuk minder. Daarnaast is het nummer ook een stuk minder interessant. Vreselijke tekst.
Cijfer: 4.5

#36. Kygo & Selena Gomez - It Ain't Me
En in week 9 is dit nog wel 27 plaatsen gestegen *gruwel*.
Cijfer: 4.0

#39. Burak Yeter feat. Danelle Sandoval - Tuesday
Wel grappig maar kan dit denk ik niet teveel horen.
Cijfer: 6.0

avatar van adri1982
In week 13 klimt 'Green Light' van Lorde van nr. 35 naar nr. 31. Mooi nummer!

avatar van catdog
Week 3:

#19. Ed Sheeran - Castle on the Hill
Ik was er al bang voor, die andere single van Ed Sheeran wordt natuurlijk ook weer een grote hit. 'Shape of You' is inmiddels wel uitgegroeid tot 'luisterbaar', maar dit blijf ik toch een draak vinden. Duidelijk meegaand op de hele Sia hype maar dan nóg minder. Oversentimenteel, boombastisch, overdreven gezongen. Zo theatraal. Ik kan er niks mee.

Cijfer: 2,5

#33. Armin van Buuren feat. Garibay & Olaf Blackwood - I Need You
Waar is de tijd gebleven dat de grote DJ's nog enigszins een eigen smoel hadden? Armin probeert ditmaal wat anders maar voegt niets eigens toe aan een al uitgekauwd genre. Dan blijf je gauw met niks over, en dat is dit ook. Het voelt zo leeg aan. Heb het al meerdere keren op de radio langs horen komen maar nooit blijft het ook maar enigszins hangen.

Cijfer: 4,0

#38. Shakira feat. Maluma - Chantaje
Hier word ik dan weer wel vrolijk van. Shakira is voor mij altijd een beetje hit-and-miss geweest. Wanneer ze meer het interessante artiestje ging uithangen hoefde het voor mij niet meer maar wanneer ze lekker simpel voor de latin sound gaat in haar songs scoort ze bij mij punten, idem voor Jennifer Lopez. Latin rapper Maluma voegt daadwerkelijk wat toe en Chantaje is een lekker speels latin-nummer geworden. Ideaal voor het leuke weer van de laatste tijd. Hopelijk is dit een voorbode op een geheel reggae(ton)-achtig album van Shakira. Met 'The Sun Comes Out' kwam ze er bijna maar kon ze het toch niet laten om hier en daar wat singer/songwriter prul te gooien.

Cijfer: 7,5


Week 4:

#8. The Chainsmokers feat. Emily Warren - Paris
Heb je een best interessant zangeresje op je plaat, vermeld je haar niet eens in de credits. Afijn, Emily Warren doet ditmaal dus mee bij de Chainsmokers en voor mij is de koek een beetje op. #Selfie was een leuke gimmick plaat en Roses was een erg fijne track met wat hints naar Flume. Wat daarna allemaal is gekomen klinkt allemaal als een poging tót. Nergens weet het meer te beklijven, op een positieve manier. Paris klinkt instrumentaal gewoon niet interessant genoeg, tot de laatste minuut, en dat lijkt me niet geheel de bedoeling met een producers duo. Ook moet de zanger van het stel het gewoon laten om op bijna elke single te moeten meezingen. De beste man is gewoon geen goede zanger en trekt de songs omlaag. Calvin Harris kan het nog net hebben. Ik houd ze nog even in de gaten, aangezien er een Jhené Aiko feature op het debuutalbum komt te staan, maar ik sta op het punt om af te haken.

Cijfer: 4,5

#37. Jax Jones feat. RAYE - You Don't Know Me
Tot vorig jaar dacht ik dus dat Jax Jones een zangeres betrof. Gezien de samenwerking met Duke Dumont en eerste eigen single 'Go Deep' leek het hier om een blond kassameisje te gaan die een paar dance plaatjes uitbracht. Tot ik kennis maakte met House Work. Een erg tof dance plaatje dat in de UK een klein hitje bleek. Ik had niet verwacht dat Jax Jones zó snel nog zou overwaaien naar NL. Maar 'You Don't Know Me' doet het erg goed. De sample kende ik nog niet in zijn originele vorm, die heb ik naar aanleiding nog even opgezocht, maar kende ik van een will.i.am album cut, 'Get Your Money'. Tja, de song moet het toch wel hebben van die sample. Want ook al is de zanglijn ook erg leuk gevonden, RAYE is een niet al te beste zangeres. Zelfs niet voor dit soort tracks.

Cijfer: 7,0

#39. Tiësto feat. Bright Sparks - On My Way
Wat vertelde ik ook alweer hierboven bij Armin? Tiësto blijkt nu dus sinds kort een pseudoniem van Bakermat te zijn, of andersom. Een dance track die al na enkele luisterbeurten ging vervelen. En voor dance-platen die een tijdje mee horen te kunnen in het uitgaansleven, is dat niet zo'n beste zaak. Heeft, voor Tiësto doen, ook wel erg kort in de Top 40 gestaan. En terecht. Dit zijn we binnen een jaar alweer vergeten. Waar zijn de 'Just Be' tijden?

Cijfer: 4,0


Kendrick in de top 40 en deze keer niet met een laffe gastbijdrage, maar gewoon met zijn sterke nieuwe single.

avatar van Arrie
Nouja, best een lekker nummer, maar vind hem toch wat tegenvallen. Maar Kendrick in de top 40 is sowieso geweldig!

Ed Sheeran heeft ondertussen het record van Gusttavo Lima geëvenaard door 13 weken op 1 te staan. Vind ik stom, omdat Boef al weken bovenaan op Spotify staat. Habiba is echt al zo'n drie weken het populairste nummer van Nederland, maar heeft simpelweg niet genoeg airplay.

avatar van Gretz
Jammerlijk ontwikkeling inderdaad. Het zoveelste bewijs dat airplay een te grote invloed heeft op de enige hitlijst die in Nederland echt serieus wordt genomen. Op basis van Spotify- en YouTube-streams zou hij een grote voorsprong op Ed Sheeran moeten hebben, die weer volledig wordt teniet gedaan door de airplay. Habiba staat niet eens In de airplay top 50, dat is eigenlijk ook wel lachwekkend. Commerciële radiostations volgen de hitlijsten alleen wanneer het hen uitkomt...

Arrie denk jij trouwens dat airplay voor minimaal 50% meetelt?

avatar van Arrie
Dat vind ik eerlijk gezegd heel moeilijk in te schatten, hoe zwaar airplay mee telt. Minimaal 50% lijkt me toch wel erg veel, als Kendrick Lamar op 27 weet binnen te komen. Het is natuurlijk best een discussie hoeveel airplay überhaupt zou moeten meetellen. Wat mij betreft zou het heel laag mogen liggen, omdat radiostations niet zouden moeten bepalen wat de hits zijn. Dat doen ze indirect toch wel, maar als de radio massaal iets draait wat niet opgepikt wordt, dan zou het geen kans moeten maken op de top 40. Volgens mij is de binnenkomst van Kensington deze week ook weer heel erg obv airplay. Ik zou zeggen dat tegenwoordig de streamingdiensten + YouTube het leeuwendeel zouden moeten uitmaken van de berekening van de Top 40. Ik kijk tegenwoordig zelf ook liever naar de Dutchcharts, die geeft m.i. een beter beeld. Was lange tijd juist niet het geval, maar nu is het de meest betrouwbare van de drie geworden, heb ik het idee.

avatar van NewYorkCityLight
'Love on the Brain' komt opnieuw de tipparade binnen . 8 maanden nadat het voor het eerst de tipparade in kwam.

Eindelijk heeft de radio het opgepakt. Ben benieuwd of het nog de top 40 of de top 100 zal gaan halen want veel gestreamd wordt het niet.

avatar van catdog
Sowieso fijn dat er eindelijk wat Kendrick in de lijst staat. Volgende week wss Mask Off van Future. Nice dat Hip Hop weer langzaamaan de Nederlandse charts weet te vinden

avatar van Arrie
catdog schreef:
Volgende week wss Mask Off van Future. Nice dat Hip Hop weer langzaamaan de Nederlandse charts weet te vinden

Met dank aan de memes.

avatar van NewYorkCityLight
Week 9:

#29. The Chainsmokers & Coldplay - Something Just Like This
Dit is echt precies wat je ervan zou verwachten op basis van de namen.
Cijfer: 3.0

#32. Maroon 5 feat. Future - Cold
Ik vind dit eigenlijk een heel fijn nummer. Een stuk beter dan 'Don't Wanna Know'. In tegenstelling tot de meesten mis ik de oude Maroon 5 niet. Ik hoor nummers als dit en 'Animals' bijna net zo graag als 'Sunday Morning' of 'This Love'.
Cijfer: 7.5

#37. Julia Michaels - Issues
Cijfer: 5.0

Week 10:

#33. Ed Sheeran - How Would You Feel (Paean)
Ik hoor dit liever dan 'Castle on the Hill' en 'Shape of You'. Beetje 'Thinking Out Loud' part 2. Ben benieuwd of ik het na een aantal keer horen nog steeds kan waarderen.
Cijfer: 6.5

#36. Calvin Harris feat. Frank Ocean & Migos - Slide
Vanwege de features had ik hier best wel vertrouwen in en het is inderdaad een prima nummer geworden. Calvin had van mij best mogen wachten tot het zomer werd voordat hij dit uitbracht.
Cijfer: 8.0

#38. Jebroer & DJ Paul Elstak - Kind van de Duivel
DJ Paul Elstak leeft ook nog. Best een lekker nummer maar er zit wel iets teveel herhaling in.
Cijfer: 6.5

Week 11:

#26. Zedd & Alessia Cara - Stay
Ik heb volgens mij nog nooit een nummer gehoord dat geproduceerd werd door Zedd dat ik leuk vind. Dit nummer is geen uitzondering. Ik heb gewoon niks met zijn stijl.
Cijfer: 4.5

#36. Axwell Λ Ingrosso feat. Kid Ink - I Love You
Ik had dit nummer leuker gevonden als het wat agressiever was geproduceerd. De muziek in de break klinkt ook wel heel erg gesampled.
Cijfer: 5.0

#38. Lorde - Green Light
Cijfer: 5.0

avatar van NewYorkCityLight
Week 12:

#9. Boef - Habiba
Hoor het nu voor het eerst en ik snap wel waarom het zo is aangeslagen. Bijzonder dat het album van Boef al 4 weken op #1 staat terwijl die van Ed Sheeran ook pas net uit is.
Cijfer: 9.0

#27. Boef - Salam
Cijfer: 6.5

#33. AJR - Weak
Leuk gezicht om te zien maar het nummer vind ik iets teveel geschreeuw. Vooral na de key change wil ik het eigenlijk zo gauw mogelijk uitzetten.
Cijfer: 4.0

#39. Imagine Dragons - Believer
Deze vind ik eigenlijk nog best wel oké. De single hoes vind ik ook mooi.
Cijfer: 5.5

Week 13:

#16. Clean Bandit feat. Zara Larsson - Symphony
Prachtige clip waarin Zara er ook erg mooi uitziet. Dit vind ik het beste nummer van Clean Bandit tot nu toe. Ze doen weer waar ze goed in zijn maar dit keer, wat mij betreft, nog net iets beter uitgevoerd. De ietwat rauwe stem van Zara past er perfect bij. Grappig want ik dacht dat Clean Bandit echt een eendagsvlieg zou worden.
Cijfer: 8.5

#27. Drake - Passionfruit
Weer een prima track van Drake. Ik had verwacht dat ik Drake moe zou worden maar zo lang hij met zulke fijne tracks aan komt zetten zal dat niet snel gebeuren.
Cijfer: 8.0

#29. Luis Fonsi feat. Daddy Yankee - Despacito
Beetje een standaard latin nummer zoals we de afgelopen jaren al genoeg voorbij hebben zien komen en ook volgende week weer gaan zien met de binnenkomst van Iglesias. Ik weet het niet zo goed met dit nummer. Ik hoor liever 'Chantaje' voor m'n dosis latin maar helaas is die alweer uit de top 40 verdwenen.
Cijfer: 5.5

Week 14:

#19. Jason Derulo feat. Ty Dolla $ign & Nicki Minaj - Swalla
Absurde track met ditto video. Ik kan er wel om lachen.
Cijfer: 7.5

#28. Bruno Mars - That's What I Like
Ben verbaasd over hoe goed dit nummer het doet in Amerika. Misschien ligt het aan mij maar ik vind het komt op mij niet echt over als een smash hit. Het swingt wel lekker. Bruno heeft met het nieuwe album zijn eigen ding gedaan en het heeft hem vooralsnog geen windeieren gelegd.
Cijfer: 7.0

#36. Enrique Iglesias feat. Descemer Bueno, Zion & Lennox - Súbeme La Radio
Het is inmiddels traditie geworden dat Enrique Iglesias elke zomer met een spaanstalige plaat de top 40 behaald. Na 'Bailando', 'El Perdón' en 'Duele el Corazón' is het nu de beurt aan 'Súbeme La Radio'. Inmiddels kan ik ze eigenlijk nauwelijks meer uit elkaar houden. Op zich is er niks mis met deze plaat maar bijzonder is het ook niet.
Cijfer: 6.0

avatar van NewYorkCityLight
Week 15:

#28. Kendrick Lamar - HUMBLE.
Leuke video en lekker nummer. Het herhalende refrein is erg fijn.
Cijfer: 7.5

#34. Anne-Marie - Ciao Adios
Wel een grappig liedje maar een beetje te anoniem. Ze heeft ook niet echt een uitstraling van een popster. Ze hebben geprobeerd er een edgy video van te maken maar ik mis overtuiging.
Cijfer: 5.5

#36. Kensington - Bridges
Cijfer: 2.0

avatar van tnf
tnf
Die Anne-Marie zet een stemmetje op. Hoeft ze van mij niet te doen. Maar het gebeurt al sinds ergens in de laatste helft van de 00's, zangeressen die zo proberen te klinken; het is een bepaald soort klankje dat goed in de markt ligt. Mag onderhand wel ophouden.

avatar van catdog
Toch zonde van Anne-Marie. Toen ze op 'Rumour Mill' van Rudimental meezong, en haar eerste single 'Do It Right' dropte had ik wel een interessant zangeresje verwacht á la Sinead Harnett, maar dat valt reuze tegen, gezien het werk dat daarna kwam.


avatar van NewYorkCityLight
Week 16:

#28. Ed Sheeran - Galway Girl
Alweer de vierde entry van het nieuwe album van Ed Sheeran. De coupletten doen mij een beetje teveel denken aan 'Nina' van zijn vorige album. 'Nina' was één van de leukste nummers van X maar dit nummer doet mij echt niets.
Cijfer: 3.0

#32. Future - Mask Off
Heerlijk geproduceerd.
Cijfer: 7.5

#36. Harry Styles - Sign of the Times
Poeh dit was wel een lange zit. Enigszins gewaagd om zo'n lang nummer uit te brengen als eerste single, aan de andere kant kan hij het maken omdat hij toch wel weet dat het verkoopt. Echter, dit gaat niet zo'n hit worden als 'This Town' of 'Pillowtalk', waar het toch mee vergeleken zal worden.
Cijfer: 5.5

avatar van Sundance
NewYorkCityLight schreef:
'Love on the Brain' komt opnieuw de tipparade binnen . 8 maanden nadat het voor het eerst de tipparade in kwam.

Eindelijk heeft de radio het opgepakt. Ben benieuwd of het nog de top 40 of de top 100 zal gaan halen want veel gestreamd wordt het niet.

Terecht dat dit nummer in de herkansing gaat, erg prettig nummer.


avatar van NewYorkCityLight
Ik ken nog geen van deze nummers maar de namen nodigen niet erg uit. Denk dat ik deze later inhaal .

avatar van Gretz
Ik ben wel benieuwd hoeveel van de Nederlandse artiesten die op dit moment goed scoren op YouTube gebruik maken van manipulatietools als deze. Het oogt toch heel eenvoudig om enkele miljoenen views bij te kopen.

avatar van NewYorkCityLight
Gretz schreef:
Ik ben wel benieuwd hoeveel van de Nederlandse artiesten die op dit moment goed scoren op YouTube gebruik maken van manipulatietools als deze. Het oogt toch heel eenvoudig om enkele miljoenen views bij te kopen.


Ik vind het wel erg duur in verhouding met wat je ervoor krijgt. Het kost 1500 euro per miljoen views. En wat heb je eigenlijk aan views?

Magick1
Ik zal hier ook maar eens proberen de draad op te pikken. Ik zal wel zien of ik het volhoud. Als Belg zijnde zal ik wel de Ultratop 50 bespreken.


31. Natalia - How I Danced
Het programma Liefde uit Muziek scoort de ene na de andere hit in Belgie. Zelf heb ik het programma nog nooit gezien, en snap bijgevolg niet het gehele concept. Er komen wel mooie nummers uit, maar deze reken ik daar niet bij. Dit is een cover van Isabelle A, ik ben niet vertrouwd met het origineel dus ik zal daar dan ook geen oordeel over vellen.
Cijfer: 4

35. Clouseau - Helemaal Alleen
Hier een ander Liefde uit Muziek-product. Het klinkt mooi, maar Koen Wauters zijn uithalen trek ik niet altijd. In sommige songs kan ik er doorheen luisteren, maar hier irriteert het toch wel een klein beetje. Net als bovenstaand Natalia-nummer is dit een Isabelle A-cover
Cijfer: 3.5

41. Lady GaGa - The Cure
Haar boerenjaar 2009 zal ze wellicht nooit meer evenaren, iedere release interesseert me minder en minder. Deze vind ik dan wel een uitschieter, een heel erg aanstekelijk deuntje. Niet van haar beste werk, maar het valt zeker te pruimen.
Cijfer: 6.5

47. Laura Tesoro - Higher
Haar Eurovisiesong-inzending vorig jaar boeide me al niet, en deze doet het al evenmin. Ze mist een eigen sound en de song is ook wat generisch.
Cijfer: 3

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.