menu

Muziek / Algemeen / Free Record Shop

zoeken in:
avatar van E-Clect-Eddy
vigil Leiden was een oase voor muziekliefhebbers

Plato is er begonnen op de Breestraat was mijn op één na favoriet

...maar Elpee naast de V&D was the place to be veel tweedehands vinyl daar gekocht tegen schappelijke prijzen

...en dan de uitverkoopbakken van FRS op de Haarlemmerstraat

volgens mij waren en in de late 80s op een bepaald moment wel 8 verschillende zaken waar je nieuwe of tweedehands vinyl/cd's kon kopen binnen 10 minuten lopen vanaf hartje Haarlemmerstraat.

avatar van tnf
tnf
vigil schreef:


Hier nog een geinig stukje van Haagsma van jaren geleden: Het einde van Free Record Shop: zegen of vloek? - lflmagazine.nl


Een aanverwant stuk dat ik nog in m'n archieven had (die onder jouw link heb ik ook maar even ge-screenshot): Free Record Shop

avatar van deric raven
De biografie van Hans Breukhoven is leuk om te lezen.

avatar van bikkel2
10 jaar meegedaan met de club van Breukhoven en zeker de eerste jaren erg leuk gewerkt daar.
Het was natuurlijk wel een erg commercieel verhaal.
Kaartjesverkoop van een event met Sinatra, North Sea Jazz en op een gegeven moment mobiele telefoons. Niets was te gek, maar mijn muziekhart kwam enigzins in protest.
Dieptepunt het pushen van John Lennon's kerstsingle War is Over ( If You Want It) vertolkt door Vanessa, echtgenote van Hans toen.
Van sommige nummers blijf je af, vooral als je niet echt kan zingen of niets toevoegd.
Ik deed er in ieder geval niet aan mee, al dachten sommigen van mijn collega's er anders over.
Het verschil in muzikale opvattingen was erg groot en wellicht dacht ik ook niet commercieel genoeg.

avatar van nlkink
Vanessa's War Is Over (If You Want It); geen kandidaat voor het MM topic Geslaagde Covers mag ik aannemen?

avatar van bikkel2
nlkink schreef:
Vanessa's War Is Over (If You Want It); geen kandidaat voor het MM topic Geslaagde Covers mag ik aannemen?


Wat mij betreft niet nee.
Vreselijk.

avatar van deric raven
Vanessa's War met Hans moest toen nog beginnen.
Vanessa scoorde wel mooi 3 Top 10 hits, waarvan Upside Down zelfs de 2e plaats.

avatar van bikkel2
deric raven schreef:
Vanessa's War met Hans moest toen nog beginnen.
Vanessa scoorde wel mooi 3 Top 10 hits, waarvan Upside Down zelfs de 2e plaats.


Die 3 hits waren nog voor haar relatie met Hans.
Van volkse stoeipoes tot het vrouwtje van de directeur.

avatar van nlkink
Toen was het mooiste er ook wel zo'n beetje van af. Een afgelikte boterham.

avatar van lennon
bikkel2 schreef:

Dieptepunt het pushen van John Lennon's kerstsingle War is Over ( If You Want It) vertolkt door Vanessa, echtgenote van Hans toen.


Ja, verschrikkelijk, Verplicht in een bakje bij de kassa, en apart aanprijzen bij een verkoop. Deed ik ook niet aan mee. Nog erger was dat zij bij één van de feesten de opening deed, en de deuren niet open gingen naar andere zalen voordat zij uitgezon.... eh gekraait was... Ach ja, de feesten waren verder wel top, maar dat was toch echt een zure appel.

avatar van bikkel2


Dat herinner ik mij ook nog idd.
Hilarisch!!
De feesten waren verder echt top, er werd echt uitgepakt.
Maar jammer dat van Vanessa. Die had gewoon d'r waffel moeten houden. Vreselijk.

avatar van nlkink
Dat klinkt als een feest dat zo erg is dat het juist weer hilarisch wordt.
Heb een keer in mijn leven een feest meegemaakt waarbij het was alsof ik live getuige was van een speciale aflevering van de Britse comedy Bottom. Ik ging er in mijn eentje naar toe, naar verwachting een uurtje zei ik nog tegen mijn hoogzwangere vrouw, en ben uiteindelijk om 03:00 uur 's nachts thuisgekomen.

avatar van starbright boy
Ik ben net te jong en woonde net op de verkeerde plekken om de echte gloriedagen van Free Record Shop te hebben meegemaakt, maar mijn herinnering zit 'm vooral in uitverkoop in de gaten houden. In de jaren '90 met CD's (knakendagen) en later toen ik meer met film bezig was met DVD's. En CD-singles, bergen heb ik daarvan daar weggesleept. Bij FRS was het altijd heel voorspelbaar wanneer wat in de aanbieding was.

Het werd later ook wel een buitengewoon onsympathiek bedrijf. Ik heb tot het faillissement in 2009 (dus tot het einde van de Drieharingstraat) enkele jaren bij Boudisque gewerkt. Net om het hoekje bij de FRS vestiging aan de Oude Gracht. Toen Boudisque dichtging (midden op de dag, de curator besliste dat, faillissement was er al iets eerder) was FRS er als de kippen bij om klanten naar hun winkel te lokken. Oa door flyers voor de deur uit te delen en zelfs posters op te hangen. Ik weet van een vaste klant van ons dat die nog amok heeft staan maken bij FRS en van het personeel te horen kreeg dat ze zich schaamden maar dat ze dat moesten van de bedrijfsleider van die vestiging. Terwijl onze klanten vrijwel niks van hun gading bij FRS konden vinden. Bij ons kwamen ze vooral voor klassiek, metal en import-DVD's. Op André Rieu (wat bij ons nauwelijks verkocht werd) en Metallica na was daarvan nauwelijks wat te vinden bij FRS.

En om jullie te pesten:



(zal 'm ook even in het mislukte covertopic posten )

avatar van bikkel2
VERSCHRIKKELIJK !!!!!

Ik hoop dat de rest v/d dag beter verloopt.

avatar van deric raven
In Nijmegen waren ze in de jaren 90 best sympathiek bij FRS, als ze bepaalde muziek niet hadden, verwezen ze regelmatig door naar Kroesse, nee dit is geen vervroegde 1 april grap.
Zo hou je ook de klanten binnen, die houding mocht ik wel.

avatar van tnf
tnf
In m'n herinnering waren de prijzen bij dit filiaal ook iets lager, door de nabijheid van Kroese. Ze hadden geen keus.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:01 uur

geplaatst: vandaag om 12:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.