Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van legian.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Hath - All That Was Promised (2022)
»
details
Ray Wilson - The Weight of Man (2021)
»
details
Wilderun - Epigone (2022)
»
details
Sloche - Stadacone (1976)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Major Parkinson - Blackbox (2017)
»
details
Devin Townsend Project - Ki (2009)
»
details
Camila Cabello - Familia (2022)
»
details
Mister and Mississippi - We Only Part to Meet Again (2015)
»
details
The Paradox Twin - Silence from Signals (2021)
»
details
Mostly Autumn - Graveyard Star (2021)
»
details
Silver Lake by Esa Holopainen - Silver Lake by Esa Holopainen (2021)
»
details
Amorphis - Halo (2022)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren
»
details
Simon Collins - Becoming Human (2020)
»
details
Papa Roach - Ego Trip (2022)
»
details
And So I Watch You from Afar - Jettison (2022)
»
details
Threads of Fate - The Cold Embrace of the Light (2022)
»
details
Hanging Garden - Skeleton Lake (2021)
»
details
Calexico - El Mirador (2022)
»
details
Lethian Dreams - A Shadow of Memories (2020)
»
details
Angus & Julia Stone - Life Is Strange (2021)
Als gamer en muziekliefhebber wordt ik er altijd blij van als die twee media vormen goed gecombineerd worden. En de game serie Life is Strange is daar een goed voorbeeld van. Ze weten daar bijna altijd de juiste muziek bij het juiste moment te vinden, iets wat in die games ook nodig is (zo weet Spanish Sahara van Foals nog altijd een brok in mijn keel te realiseren dankzij die games). Zowel voor de emotionele momenten in het verhaal, als voor de 'vibe check' momenten waarbij je eventjes rustig zit om puur te genieten.
De naam Angus & Julia Stone heb ik vaker voorbij zien komen, maar nooit echt aan beluistering onderworpen. Dat veranderd dankzij hun soundtrack voor Life is Strange: True Colors. Een game die mij toch bijzonder wist te raken, mede geholpen door de muziek. Dus zodoende dit album maar eens opgezocht en een kans gegeven.
Het eerste wat opvalt is het zoetsappige en simpele karakter, wat goed past bij de game maar als album op zichzelf lang niet altijd aan mij besteed is. Zo ook hier eigenlijk. Het kabbelt wat rustig voort en weet muzikaal eigenlijk weinig bijzonders te leveren. Maar, en hier komt de ervaring van de game naar boven, de muziek levert een prachtig relaxt moment op om even een stap terug te doen en eventjes te genieten van het leven. Iets wat in de game zelf ook regelmatig terug komt. En fascinerend genoeg iets is wat ik in de game ook altijd doe als ik de kans krijg. Maar in het leven zelf gun ik mijzelf die momenten eigenlijk nooit. Terwijl er best wel wat meer ruimte mag zijn voor die rustige, kalme en soms zoetsappige momenten om even simpelweg van te genieten.
Een bijkomende voordeel is dat ik bij beluistering van dit album de ervaring van de game ook weer in herinnering krijg. In True Colors draait het voor een groot deel om het personage Alex Chen die haar plek in de wereld probeert te vinden. Dit zit verpakt in een emotioneler en wat spannender verhaal over de dood van haar broer. Muziek speelt in die reis een belangrijk onderdeel. Wat het voor mij dan ook lastig maakt om dit los van elkaar te ervaren. Wat betekend dat mijn reactie hier dan ook wat vertekend is. De muziek kan ik namelijk niet geheel los van die ervaring beoordelen. Verschillende nummers komen daardoor veel beter binnen dan andere nummers vanwege de associatie met gevoelens en ervaringen in de game.
Maar het is voornamelijk het gevoel dat dit album weet op te wekken, of weer in gedachte weet te brengen eigenlijk, wat hier voor mij de grote kracht blijkt. Had ik dit beluisterd zonder de ervaring van de game dan had ik dit al snel afgedaan als te zoetsappig en niet aan mij besteed. De enkele momenten dat dit soort muziek mij echt weet te raken zijn op een hand te tellen (bij wijze van dan). Zo anders is het bij games, die weten mij veelal goed op te nemen in de gecreëerde wereld, de personages en hun ervaringen. Waardoor er ruimte ontstaat om geraakt te worden door de ervaringen, muziek en emoties die daarin voorkomen.
Life is Strange is daardoor een wat bijzondere ervaring voor mij. En na wat wikken en wegen ga ik qua beoordeling maar voor de middenweg. Qua gevoel wat dit album oplevert zou ik hier makkelijk een 4 tegenaan kunnen gooien. Maar als ik dat even wegdenk zit ik meer richting de 3/2.5 denk ik. De middenweg van 3.5 klinkt mijn inziens wel logisch dan.
Het is bijzonder hoe muziek en ervaringen zo'n sterke connectie kunnen maken, of die ervaring nou uit het leven zelf gegrepen is of doormiddel van een game. Ik geniet er in ieder geval van.
»
details
» naar bericht » reageer
Gov't Mule - Dose (1998)
»
details
Disconnected - We Are Disconnected (2022)
»
details
Meshuggah - Immutable (2022)
»
details
Mountaineer - Giving Up the Ghost (2022)
»
details
Alter Bridge - AB III (2010)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren
»
details
Five Finger Death Punch - F8 (2020)
»
details
HEALTH - DISCO4 :: PART II (2022)
»
details
King Gizzard and The Lizard Wizard - Nonagon Infinity (2016)
»
details
King Buffalo - Longing to Be the Mountain (2018)
»
details
Devin Townsend - Ocean Machine / Biomech (1997)
De volgende Devin Townsend in de lijst en ook dit is een erg fijn album om te horen. Net zoals ik bij Accelerated Evolution aangaf zorgt de 'wall of sound' dat het geheel een erg gelijkend geluid krijgt. Maar in tegenstelling daarmee weet hij toch de meeste nummers een eigen identiteit mee te geven, meer nog dan op Accelerated Evolution in mijn optiek. Toch blijft de luisterbeurt wat vermoeiend blijven door de constante 'wall of sound', wat vooral merkbaar is bij het beluisteren van meerdere albums op rij. De speelduur van ruim een uur werkt daarbij ook niet in het voordeel trouwens.
Des al wel te plus is dit een genietbaar album. De opening is heerlijk en de eerste twee nummers komen goed binnen. Vanaf nummer 3 t/m 8 zakt het iets in en gaan de nummers voorbij zonder het door te hebben. Om vervolgens vanaf nummer 9 weer pakkend terug te komen om vervolgens de plaat erg sterk af te sluiten. Dit smaakt naar meer.
*Bonus nummer Thing Beyond Things is trouwens ook een heerlijk nummers. Een van de mooiste van de plaat, dat ik me afvraag waarom dit maar een bonus nummer is.
»
details
» naar bericht » reageer
Countless Skies - Glow (2020)
»
details
Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love (2022)
»
details
Pain of Salvation - Be (2004)
In the Passing Light of Day sloeg toen der tijd bij mij echt in als een bom. Sindsdien ben ik ook wat dieper gedoken in het oudere werk, mede dankzij verschillende goeie tips. Maar in tegenstelling tot die plaat zijn die oudere nooit echt goed binnengekomen. Wat dan ook de reden is dat ik nog steeds geen stemmen op het oudere werk heb gegeven.
Nu zoveel jaar later kwam Lilium Cruentus in de progladder langs. Waardoor ik getriggerd werd om hier toch weer eens wat dieper in te duiken. Met als doel hier eindelijk eens een cijfertje op te plakken. Dus bij deze.
Muzikaal en thematisch zit het album heerlijk in elkaar, het intrigeert en boeit (hoewel het soms wel wat zweverig aanvoelt). Maar het weet mij simpelweg niet zo te grijpen als hun laatste twee platen. Ik heb dan ook regelmatig het idee dat de nummers voornamelijk langs mij heen vliegen in plaats van echt binnen te komen. Daarbij wil ik (naast mijzelf) de productie ook wel een beetje de schuld geven. Die klinkt mij soms toch wat flets in de oren.
Pain of Salvation heb ik (nog) niet kunnen betrappen op licht verteerbare muziek. Maar Be is volgens mij wel het zwaarst te verteren van wat ik tot dusver van ze gehoord heb. Ook dat werkt niet helemaal mee, want ik zet dan liever een andere plaat van ze op dan deze. Wat best jammer is want enkele nummers weten een zeer sterke indruk achter te laten. Helaas mist Be over de hele linie toch een bepaalde aangrijpende kracht.
»
details
» naar bericht » reageer
Gov't Mule - The Deep End, Volume 1 (2001)
»
details
Slowdive - Pygmalion (1995)
»
details
Slowdive - Souvlaki (1993)
»
details
Nina Simone - Pastel Blues (1965)
»
details